Aanwezig Van de Gemeente Delft: S.
Hibender (voorzitter/projecten), M. van Arendonk (juriste Ruimtelijke
Ordening), R. Reijke (stedenbouwkundige Ruimtelijke Ordening), J. van Battum
(verslag) Afwezig |
Onderwerp
Inspraakavond
concept ontwikkelingsplan Papsouwselaan d.d. 25 juni 2003
Papsouwselaan
291 (postkantoor) is door een vastgoedontwikkelaar gekocht om te
herontwikkelen. Ten behoeve van de herontwikkeling van deze locatie heeft de
gemeente Delft het concept ontwikkelingsplan Papsouwselaan opgesteld.
Het
concept ontwikkelingsplan legt de ruimtelijke mogelijkheden vast voor de
herontwikkeling van het postkantoorgebouw. Het concept ontwikkelingsplan is
onderwerp van inspraak. Dit betekent dat het ter inzage wordt gelegd voor een
periode van vier weken met de mogelijkheid voor een ieder om schriftelijk een
reactie te geven op het contcept ontwikkelingsplan. Naast schriftelijke
inspraak wordt ook de mogelijkheid geboden om mondeling op het plan te
reageren. Daarvoor is deze avond bedoeld. De mondelinge reacties worden formeel in het verslag vastgelegd.
Schriftelijke inspraak kan tot 8 juli 2003.
Als
er vanavond vragen worden gesteld die niet direct kunnen worden beantwoord dan
worden die vragen ter beantwoording voorgelegd aan de betreffende vakteam(s). De antwoorden worden opgenomen in het verslag.
M. van Arendonk (juriste
Ruimtelijke Ordening)
Er
is een voornemen binnengekomen bij de Gemeente Delft voor de herontwikkeling
van de locatie postkantoor Papsouwselaan. Die herontwikkeling past niet in het
bestemmingsplan.
De
Gemeente Delft heeft dan twee mogelijkheden, of er wordt een nieuw
bestemmingsplan in procedure gebracht of er wordt een vrijstelling verleend.
Deze vrijstellingsmogelijkheid wordt geboden in artikel 19 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening.
Omdat
dit een klein project is wordt hiervoor niet het hele bestemmingsplan veranderd
maar zal een vrijstellingsprocedure in gang worden gezet. Hiervoor is een goede
ruimtelijke onderbouwing nodig. In de
ruimtelijke onderbouwing wordt aangegeven waarom de gemeente vindt dat
op zo’n plek een bepaald volume kan, bepaalde functies kunnen en welke de
ruimtelijke argumenten daarvoor zijn. Die ruimtelijke onderbouwing wordt in
Delft verwoord in een concept ontwikkelingsplan. Op dat plan kunnen
schriftelijke en mondeling inspraakreacties worden gegeven. Die
inspraakreacties worden verwerkt in een nota inspraak. Inspraakreacties leiden
doorgaans tot aanpassingen van het concept ontwikkelingsplan. Het aangepaste
ontwikkelingsplan en de nota inspraak worden ter behandeling voorgelegd aan de
raadscommissie Duurzaamheid. Indieners van inspraakreactie worden uitgenodigd
bij die raadsvergadering aanwezig te zijn. Zij kunnen daar ook gebruik maken
van de mogelijkheid om in te spreken en tegenover de politiek aan te geven wat
zij vinden. Uiteindelijk zal de gemeenteraad het ontwikkelingsplan al dan niet
vaststellen. Wordt het ontwikkelingsplan vastgesteld dan kan de
vrijstellingsprocedure en de bouwvergunningsprocedure worden gestart. Vanavond
wordt u in de gelgenheid gesteld om mondeling op het ontwikkelingsplan te
reageren. Voordat u die gelegenheid krijgt zal de heer Reijke een toelichting
geven op het plan. Is die toelichting niet duidelijk dan is direct na de
toelichting gelegenheid hier vragen over te stellen. Vervolgens wordt een korte
pauze gehouden. Na de pauze kunt u uw mondelinge recacties geven.
R. Reijke
(stedenbouwkundige Ruimtelijke Ordening)
Buiten
de Papsouwselaan staan er ook ontwikkelingen in het Poptahof en aan de Martinus
Nijhofflaan gepland. De herontwikkeling van het postkantoor aan de
Papsouwselaan is naar voren geschoven omdat de locatie ter beschikking is
gekomen en een ontwikkelaar het heeft aangekocht. Aan de gemeente Delft is gevraagd
medewerking te verlenen aan het slopen en het opbouwen van een nieuw te
ontwikkelen project op deze plek.
De
bestaande situatie is het postkantoor met een hoogte van 12 meter plus de
uitbouw die een hoogte van 10 meter zou kunnen krijgen.
Uitgangspunt:
De doorgangen vanaf de Papsouwselaan zijn smal en onoverzichtelijk. Het is
wenselijk deze overzichtelijker en duidelijk en sociaal veiliger maken. Ook de
doorgang aan de zuidkant behoeft aandacht.
Aan
het gebied zitten twee kanten: de voorzijde aan de Papsouwselaan en een andere,
meer een achterzijde, aan Minervaplein/Artemisstraat. Het zou mooi zijn om van
deze achterkant ook een soort voorkant te maken en daarmee ook een duidelijke
begrenzing te geven aan de ruimte van het Minervaplein en omgeving waar op het
ogenblik het opknapplan voor wordt uitgevoerd.
De
bebouwing aan de Papsouwselaan kan wat hoger om van de Papsouwselaan een
stevige laan te maken: ongeveer 20 meter hoog met een voorzieningenlaag en daar
bovenop een 5-tal lagen woningbouw.
De
achterkant moet meer aansluiten op de bestaande bebouwing en daarbij een vrij
uitzicht geven aan de flats langs de Herculesweg op de
Artemisstraat/Minervaplein. De rooilijn wordt daartoe op de hogere verdiepingen
teruggelegd in het verlengde van de zijkant van de Herculesflat.
De
lagere bebouwing kan dan een stuk uitsteken. Het is belangrijk dat op de begane
grond de bebouwing zodanig wordt gemaakt dat er goed zicht over de doorloop en sociale
controle is.
Er
is ruimte voor zo’n 50 tot 60-tal woningen met op de onderste laag ruim 2000 m2 voor
voorzieningen. Die voorzieningen sluiten aan op de voorzieningen die er nu al
zijn.
Er
zullen wel auto’s bij komen en daarvoor is extra parkeergelegenheid nodig. Dit
zal op eigen terrein worden opgelost. 1 op 1 voor de woningen en volgens de
geldende normen voor de voorzieningen. Voor de voorzieningen is nog niet
helemaal duidelijk welke normen daarvoor gehanteerd moeten worden. Dat hangt af
van de soort functie dat uiteindelijk daarin komt. De ingang van de
parkeergarage zal vanaf de achterzijde bereikbaar zijn.
Vragen:
Is
1 op 1 parkeren voor woningen niet wat weinig, de norm voor woningen is toch
hoger? Overdag is er wel meer behoefte aan parkeergelegenheid. De grootste
parkeerdruk ligt tussen 17.00 uur en 18.00 uur.
Er
is een studie gedaan naar de huidige parkeerdruk op het hele gebied. Er zijn 215 plaatsen maar er is behoefte aan
162 parkeerplaatsen. Deze behoefte is gestaafd aan de norm en aan tellingen ’s
nachts. Uitgegaan is van 1,6 parkeerplek. Woningen geven meer druk op de avond-
en de nachturen. Aangezien de druk overdag op dit gebied vanuit de buurt het
grootst is zal dit nieuwe complex daar nauwelijks extra druk op leggen.
Naar
aanleiding van de bezonningstekeningen wordt gevraagd of deze wel klopt omdat
de bezonning anders wordt ervaren door omwonenden.
De
heer Reijke zegt toe uit te zoeken of de bezonningstekeningen correct zijn.
Gebleken is dat in de bezonningstekeningen is uitgegaan van de zonnestand op 21
september om 15.00 uur. Dit is over het gehele jaar genomen de gemiddelde
zonnestand. De tekeningen zijn goed uitgevoerd.
Verandert
de bezonning bij de toekomstige bebouwing niet?
Het
zal geen ingrijpend zonverlies betekenen.
Gaat
de parkeergarage die gebouwd wordt niet ten koste van de parkeervoorzieningen
voor de Artemisflat?
Nee.
Op
Blz. 9, punt 3.1.3, het vijfde bolletje staat dat de nieuwbouw georiënteerd is
op het parkgebied Minervaplein. We hebben altijd geprobeerd nieuwbouw op het
Minervaplein tegen te houden. Waar komt dit dan vandaan?
Er
is geen sprake van nieuwbouw op het Minervaplein, genoemde zinsnede gaat over
de woningen binnen het plangebied van het postkantoor.
Altijd
is ons verteld dat bebouwing niet hoger zou worden dan de woningen aan de
Papsouwselaan, nu is het toch een etage hoger. Hoe kan dat en is dit de
uiteindelijke maximale hoogte?
Dit
komt door de wens om de Papsouwselaan een sterker en steviger karakter te
geven. Echt als een laan. Als aan een laan een behoorlijke maat en ook een
bepaalde beslotenheid wordt gegeven, betekent dit dat de bebouwing wat hoger
moet. Dit is wel de uiteindelijke maximale hoogte wat de Gemeente Delft
betreft.
Kijken
de mensen die in de flat aan de Herculesweg zitten niet tegen die onderbouw van
5 meter aan.
Het
is zo ontworpen dat er net overheen gekeken wordt.
Als
ze de Papsouwselaan tot een laan willen maken, gaan ze de Papsouwselaan dan
niet helemaal versmallen? Daar was ook enkele jaren geleden sprake van.
Dat
rijmt erg goed met elkaar. Het idee nu is een weg met aan beide kanten
bebouwing die wordt begeleid met bomen.
Blijft
het postkantoor?
De
TPG heeft aagegeven dat de functie van postkantoor in ieder geval behouden blijft binnen
de wijk Voorhof. Geen uitspraken zijn gedaan over de exacte locatie.
Blijft
het bestemmingsplan gelden, wordt dit plan dan een uitzondering? Binnen ongeveer 2 jaar komt er wel een nieuw
bestemmingsplan. De gemeente Delft gaat een inhaalslag maken. De gemeente wil af van kleine postzegelplannetjes met
versnipperde regelingen en gaat daarom grotere plannen maken met regelingen die
voor iedereen dezelfde zijn. Dit plan betreft een klein project en om die reden
wordt een vrijstellingsprocedure gevolgd. De procedure is duidelijk omschreven
op een flyer. Voor belanstellenden is deze flyer beschikbaar vanavond. Het is
een vrij complexe procedure en als er vragen zijn kunt u altijd daarover met ons contact opnemen.
Blijft
in dat bestemmingsplan gelden wat de aandeelhouders van de wijk ooit besloten
hebben?
Ja.
Wordt
de doorsteek tussen de Rabobank en het postkantoor breder en wordt het een
officieel fietspad of een wandelpad?
Hij
wordt rechtgetrokken. Aan de Papsouwselaan blijft hij even breed. Details
hierover worden nog nader uitgewerkt. Dit moet aan de orde worden gesteld bij
de herinrichting van de openbare ruimte.
De
voorzitter meldt dat er vragenformuliertjes klaar liggen waarop vragen en
inspraakreacties kunnen worden opgeschreven die dan na de pauze worden
behandeld en in het verslag worden opgenomen.
PAUZE
Wat
gebeurt er tijdens de bouw op het Minervaplein (gezien het verleden: keten,
machines, tijdelijk postkantoor)?
Misschien
is er een klein stukje van nodig aan de noordkant. Dit is geen onderwerp voor
het ontwikkelingsplan zelf. Meegenomen wordt dat er grote zorg wordt geuit over
het gebruik van het Minervaplein ten behoeve van tijdelijke voorzieningen. Er
wordt naar gestreeft dat eerst gezocht wordt naar een andere plek. In de
allerlaatste plaats moet er een stukje van het Minervaplein worden gebruikt.
Er
is bezwaar tegen de 5 meter hoogte buiten de rooilijn. Aan de Herculesweg is de
laag voorzieningen 3,5 meter.
De
heer Reijke meldt dat hier net overheen gekeken wordt vanaf de eerste
verdieping aan de Herculesflat. De afweging is geweest: in het huidige
bestemmingsplan is een hoogte van vier meter mogelijk maar als er voorzieningen
zijn gepland kan hier niet mee volstaan worden. Er kan nog wat onderzoek worden
gedaan, maar het vermoeden bestaat toch dat die vijf meter nodig is.
Welke
voorzieningen worden hier gecreeerd?
Voorzieningen
aansluitend aan de voorzieningen die reeds aanwezig zijn in de plinten aan
de Papsouwselaan. Het kunnen ook
voorzieningen zijn in een meer kantoorachtige sfeer.
Heb
je aan drie meter niet genoeg?
Alleen
als het om woningen gaat, niet als het kantoor zou betreffen. Dan is er meer
ruimte nodig voor installatie in het plafond etc. In de verdere uitvoer behoeft
dit aandacht.
Als reactie wordt meegenomen dat ongeveer drie mensen
bezwaar hebben tegen deze hoogte van vijf meter.
Hoeveel
meter is de afstand tussen het laagste bouwdeel en de Herculesweg?
Ongeveer
20 meter. Er komt meer bebouwing dan
nu, maar vóór de Herculesflat is die lager dan de huidige bebouwing. De
aantrekkelijkheid van de gevel behoeft aandacht.
Wanneer
gaat de bouw beginnen?
De
vaststelling van het ontwikkelingsplan zou in september/oktober kunnen
plaatsvinden. Daarna wordt de artikel 19 procedure en de
bouwvergunningsprocedure gestart wat een maand of 5 duurt ongeveer. En dat is
dan de meest gunstige prognose. Gebaseerd hierop kan met de sloop in het 2e
kwartaal van volgend jaar (2004) worden gestart.
Kunnen
bij de oversteekplaats bij de Hoven richting postkantoor geen
voetgangerslichten komen? Het is geen officiële oversteek en het is er
levensgevaarlijk. In de wijkvergaderingen is dit al uitvoerig aan de orde
geweest.
Op
dit moment kunnen nog geen uitspraken worden gedaan over het eventueel plaatsen
van verkeerslichten ter hoogte van voornoemde oversteekplaats. De planvorming
over herstructerering van de wijk is nog in vollle gang. De uiteindelijke herstructurering
is mede bepalend voor het profiel van de Papsouwselaan. Mede afhankelijk van
dat profiel zullen al dan niet verkeerlichten worden geplaatst.
Hoe
wordt gegarandeerd dat de parkeerplaatsen onder het nieuwe complex bij gebrek
aan ruimte niet worden gebruikt voor opslag met als gevolg dat de nieuwe
bewoners elders in de buurt hun auto’s parkeren.
Het is gebruikelijk dat de
parkeerplaatsen aan de woningen worden gekoppeld. Dit betekent dat per woning
ook een parkeerplaats wordt verkocht.
Worden
die oost/westroutes afgesloten tijdens de bouw?
Minimaal
1 route zal open moeten blijven.
De
voorzitter sluit de inspraakbijeenkomst
en bedankt alle aanwezigen voor hun inbreng en belangstelling.
Schriftelijke
reacties kunnen tot 8 juli worden gestuurd naar:
Burgemeester
en wethouders
Postbus
78, 2600 ME Delft