Dit PVA is
besproken in de raadscommissie Duurzaamheid d.d. 9-9-03 en op grond van die
bespreking aangepast. Onderstaande betreft derhalve de definitieve versie, ter
kennis name.
Het vigerende Verkeer- en Vervoersplan past niet
meer bij de huidige visie op mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkelingen in
Delft. Daarom is in het collegeprogramma opgenomen om deze collegeperiode een
nieuw Lokaal Verkeer- en Vervoersplan (LVVP) op te stellen.
Het LVVP wordt het kader voor toekomstige
bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming op het gebied van verkeer en vervoer.
Het bevat de beleidsdoelen op het gebied van verkeer en vervoer en de visie op
het toekomstige verkeersnetwerk, dit alles in samenhang en afstemming met
andere Delftse plannen. Tevens worden maatregelen op hoofdlijnen ontwikkeld om
het geformuleerde doel te bereiken.
Voor de vaststelling van het LVVP is een helder
afgebakend proces nodig.
Daarvoor is een projectteam geformeerd met
vertegenwoordigers uit de vakteams Mobiliteit, RO en Milieu. Het kernteam kan
worden uitgebreid als vanuit andere vakteams de behoefte bestaat om actief bij
de ontwikkeling van het LVVP te worden betrokken. De (hoofden van de) vakteams
Groen, Wonen, Grond, Cultuur-kennis-economie en Welzijn, zullen op de hoogte worden
gehouden.
Lokale
vertegenwoordigers van gehandicaptenorganisaties, de fietsersbond, 3VO
(verenigde verkeersveiligheidsorganisatie), ANWB, Connexxion, ROVER
(vereniging reizigers openbaar vervoer), Kamer van Koophandel, politie, Horeca
Nederland en OFD (ondernemersfederatie Delft) zullen worden betrokken in de
totstandkoming van het LVVP. Hen wordt gevraagd om onderzoeksresultaten te
becommentariëren en aan te vullen. Er zal verder geen klankbordgroep worden
opgericht. Wel zullen leden van maatschappelijke groeperingen worden gevraagd
om in een workshop hun visie kenbaar te maken.
Naast
bijdragen van maatschappelijke groeperingen zullen ook – daar waar relevant –
(semi-)overheidsinstellingen worden betrokken bij diverse onderwerpen,
waaronder andere bestuursorganen (zoals het stadsgewest Haaglanden). Zo zal in
overleg met de scholen aan het onderwerp “kindveilige (school)routes” gestalte
worden gegeven en zullen instanties als de GGD worden geconsulteerd over
ondermeer de verkeersveiligheid.
De
mening van bewoners wordt gepeild via een oproep in de Stadskrant en via het
internet. Hun informatie zal worden gebruikt voor het inventariseren van
knelpunten. Bewoners zal verder worden gevraagd of zij bereid zijn deel te
nemen aan een workshop.
Een
GDR is een voorziening die het mogelijk maakt om per computer anoniem te
vergaderen (GDR= group decision room). Er zal één workshop worden
georganiseerd. Hiervoor zullen leden van maatschappelijke groeperingen,
bewoners, ambtenaren van de gemeente Delft en een enkele deskundigen van de
TU-Delft worden uitgenodigd. Het maximum aantal deelnemers is 20;
terugkoppeling van de resultaten zal plaatsvinden naar een grotere groep mensen
(zie ook externe communicatie).
In
deze workshop zullen de thema’s
vervoerwijzekeuze en de relatie verkeer en milieu aan de orde komen. De
deelnemers worden gevraagd om knelpunten in Delft te identificeren en daarvoor
realistische maatregelen aan te dragen. Deze maatregelen kunnen door alle
deelnemers van commentaar worden voorzien. Ten slotte zal een
prioriteitstelling van maatregelen worden gevraagd. Uit deze prioriteitstelling
zal blijken welke maatregelen op een draagvlak kunnen rekenen, welke
maatregelen omstreden zijn en welke overbodig worden gevonden.
Tijdens
het proces zal regelmatig worden teruggekoppeld met de opdrachtgever (= het
sectorhoofd Duurzaamheid), de vakteamhoofden Mobiliteit, RO en Milieu en de
portefeuillehouder. In deze stuurgroep zullen met name de voortgang, de resultaten
van de deel-onderzoeken en de workshop aan de orde komen.
Bewoners
zullen op geregelde momenten betrokken worden bij de ontwikkeling van het
LVVP. In de eerste fase zal hun mening worden gevraagd ten behoeve van de
probleemsignalering. Enkele van deze bewoners zal tevens worden gevraagd om
deel te nemen aan een GDR-workshop. Bekeken zal worden hoe de resultaten van
deze workshop kunnen worden teruggekoppeld naar iedere belangstellende, via
stadskrant of website.
In
de besluitvormingsfase van het proces wordt de officiële inspraakprocedure
gevolgd.
Tijdsplanning
De
looptijd voor het ontwikkelen van het LVVP wordt geraamd op 14 maanden. Het
proces is onderverdeeld in vier fasen:
·
Fase 1: voorbereiding en probleemverkenning 2 maanden
·
Fase 2: onderzoek en analyse 7 maanden
·
Fase 3: rapportage 3
maanden
·
Fase 4: inspraak- en besluitvorming 2 maanden
Inmiddels
is fase 1 zo goed als afgerond. Het LVVP zal dus circa 12 maanden na
goedkeuring van de Startnotitie gereed komen.
Fase 1 voorbereiding en probleemverkenning
·
Opstellen van een voorlopige startnotitie met
inhoudsopgave
·
Opstellen van een concept-onderzoeksagenda
·
Uitwerken van procesaanpak en tijdsplanning
·
Inventariseren van huidige en toekomstige
stedelijke projecten
·
Inventariseren van huidige en toekomstige
knelpunten, onder andere volgens het Internet-panel
·
Gedachtewisseling met commissie Duurzaamheid
·
Opstellen van een definitieve startnotitie
Fase 2 onderzoek en analyse
·
Uitzetten en uitvoeren van interne/externe onderzoeken:
1. Verkeersmodel
ontwikkelen en toepassen (VISUM)
2. Verkeersongevallenanalyse
per vervoerwijze (met VERAS)
3. Netwerkanalyse
bereikbaarheid in tijd en afstand
4. Klimaatbeleidsplan:
GDR-workshop over vervoerwijzekeuze: meer fiets, meer OV en minder autoverkeer
5. Bijzondere
onderwerpen, zoals kindveilige (school)routes, ouderenmobiliteit en recreatief
fietsverkeer
·
Maatregelen vergelijken op oplossend vermogen en
onderlinge samenhang en afhankelijkheid: vaststellen van pakketten van
samenhangende maatregelen
·
Uitzetten en uitvoeren van onderzoek naar de
consequenties van de pakketten van
samenhangende maatregelen
·
Uitwerken van de voorgestelde
hoofdoplossingsrichting
Fase 3 rapportage
· Analyseren,
interpreteren en combineren van de resultaten
· Verslaglegging
· Interne
en externe terugkoppeling
· Vastleggen
van plannen in beleidsregels
Fase 4 inspraak en besluitvorming
· Concept
besluitvorming
· Inspraakprocedure
en verwerken van de reacties
· Formele
besluitvorming
· Vaststellen
van het LVVP in het college van B&W en de Raad.
De onderstaande mijlpalen zijn onderdeel van de
tijdsplanning.
Fase |
Activiteit |
Datum
|
|
… |
|
1 |
Gedachtewisseling (cie DUZA) |
18-11-03 |
|
Vaststelling startnotitie LVVP |
Dec
2003 |
2 |
Uitzetten/starten vijf
deel-onderzoeken |
Vanaf
Dec 2003 |
|
Onderzoeksresultaten
per deelgebied |
Gereed:
Mrt 2004 |
|
Samenhangende pakketten
van maatregelen ontwikkelen |
Mrt
2004 - Apr 2004 |
|
Bespreking (cie DUZA):
1e Onderzoeksresultaten Kindveilige (school)routes |
Apr
2004 |
|
Consequenties van
verschillende pakketten onderzoeken (extern onderzoek) |
Mei
2004 - Jun 2004 |
|
Voorgestelde
hoofdoplossingsrichting |
Gereed:
Jul 2004 |
3 |
Bespreking (cie DUZA):
Thema vervoerwijzekeuze en milieukundige aspecten |
Jul
2004 |
|
Verslaglegging |
Jul/Aug/Sep 2004 |
|
Interne/externe
terugkoppeling |
Aug/Sep
2004 |
4 |
Concept besluitvorming (voor inspraak vrijgeven) |
Sep
2004 |
|
Inspraakprocedure |
Okt 2004 |
|
Formele besluitvorming |
Nov
2004 |
|
Vaststelling LVVP |
Dec
2004 |
Jan Nederveen
Senior beleidsadviseur mobiliteit