Dit PVA is besproken in de raadscommissie Duurzaamheid d.d. 9-9-03 en op grond van die bespreking aangepast. Onderstaande betreft derhalve de definitieve versie, ter kennis name.

 

Het vigerende Verkeer- en Vervoersplan past niet meer bij de huidige visie op mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkelingen in Delft. Daarom is in het collegeprogramma opgenomen om deze collegeperiode een nieuw Lokaal Verkeer- en Vervoersplan (LVVP) op te stellen.

 

Het LVVP wordt het kader voor toekomstige bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming op het gebied van verkeer en vervoer. Het bevat de beleidsdoelen op het gebied van verkeer en vervoer en de visie op het toekomstige verkeersnetwerk, dit alles in samenhang en afstemming met andere Delftse plannen. Tevens worden maatregelen op hoofdlijnen ontwikkeld om het geformuleerde doel te bereiken.

 

Projectteam

Voor de vaststelling van het LVVP is een helder afgebakend proces nodig.

Daarvoor is een projectteam geformeerd met vertegenwoordigers uit de vakteams Mobiliteit, RO en Milieu. Het kernteam kan worden uitgebreid als vanuit andere vakteams de behoefte bestaat om actief bij de ontwikkeling van het LVVP te worden betrokken. De (hoofden van de) vakteams Groen, Wonen, Grond, Cultuur-kennis-economie en Welzijn, zullen op de hoogte worden gehouden.

 

Bijdragen van het college van B&W, de commissie en de Raad

Het college van B&W zal een bijdrage leveren aan de planvorming van het LVVP door middel van het bilateraal overleg met de betreffende wethouder.

Het college en de Raad(scommissie) zullen worden geïnformeerd over deelresultaten van het projectteam via korte voortgangsrapportages en presentaties. De wethouder zal een bijdrage leveren aan de workshop met bewoners van Delft en maatschappelijke groeperingen.

 

In de Raadscommissie zal in het begin van het proces een discussie over het toekomstige mobiliteitsbeleid worden gehouden. Deze discussie zal worden gevoerd op basis van stellingen over het toekomstige verkeers- en vervoerbeleid.


Bijdragen van maatschappelijke groeperingen

Lokale vertegenwoordigers van gehandicaptenorganisaties, de fietsers­bond, 3VO (verenigde verkeers­veiligheids­organisatie), ANWB, Connexxion, ROVER (vereniging reizigers openbaar vervoer), Kamer van Koophandel, politie, Horeca Nederland en OFD (onder­nemers­federatie Delft) zullen worden betrokken in de totstandkoming van het LVVP. Hen wordt gevraagd om onderzoeksresultaten te becommentariëren en aan te vullen. Er zal verder geen klankbordgroep worden opgericht. Wel zullen leden van maatschappelijke groepe­ringen worden gevraagd om in een workshop hun visie kenbaar te maken.

 

Semi-overheden

Naast bijdragen van maatschappelijke groeperingen zullen ook – daar waar relevant – (semi-)overheidsinstellingen worden betrokken bij diverse onder­werpen, waaronder andere bestuursorganen (zoals het stadsgewest Haaglanden). Zo zal in overleg met de scholen aan het onderwerp “kindveilige (school)routes” gestalte worden gegeven en zullen instanties als de GGD worden geconsulteerd over ondermeer de verkeersveiligheid.

 

Bijdragen van bewoners

De mening van bewoners wordt gepeild via een oproep in de Stadskrant en via het internet. Hun informatie zal worden gebruikt voor het inventariseren van knelpunten. Bewoners zal verder worden gevraagd of zij bereid zijn deel te nemen aan een workshop.

 

De GDR-workshop

Een GDR is een voorziening die het mogelijk maakt om per computer anoniem te vergaderen (GDR= group decision room). Er zal één workshop worden georganiseerd. Hiervoor zullen leden van maatschappelijke groeperingen, bewoners, ambtenaren van de gemeente Delft en een enkele deskundigen van de TU-Delft worden uitgenodigd. Het maximum aantal deelnemers is 20; terugkoppeling van de resultaten zal plaatsvinden naar een grotere groep mensen (zie ook externe communicatie).

 

In deze  workshop zullen de thema’s vervoerwijzekeuze en de relatie verkeer en milieu aan de orde komen. De deelnemers worden gevraagd om knelpunten in Delft te identificeren en daarvoor realistische maatregelen aan te dragen. Deze maatregelen kunnen door alle deelnemers van commen­taar worden voorzien. Ten slotte zal een prioriteitstelling van maatregelen worden gevraagd. Uit deze prioriteitstelling zal blijken welke maatregelen op een draagvlak kunnen rekenen, welke maatregelen omstreden zijn en welke overbodig worden gevonden.

 

Stuurgroep

Tijdens het proces zal regelmatig worden teruggekoppeld met de opdrachtgever (= het sectorhoofd Duurzaamheid), de vakteamhoofden Mobiliteit, RO en Milieu en de portefeuillehouder. In deze stuurgroep zullen met name de voortgang, de resultaten van de deel-onderzoeken en de workshop aan de orde komen.

 


Externe communicatie

Bewoners zullen op geregelde momenten betrokken worden bij de ont­wikkeling van het LVVP. In de eerste fase zal hun mening worden gevraagd ten behoeve van de probleemsignalering. Enkele van deze bewoners zal tevens worden gevraagd om deel te nemen aan een GDR-workshop. Bekeken zal worden hoe de resultaten van deze workshop kunnen worden teruggekoppeld naar iedere belangstellende, via stadskrant of website.

 

In de besluitvormingsfase van het proces wordt de officiële inspraak­procedure gevolgd.

 

Tijdsplanning

De looptijd voor het ontwikkelen van het LVVP wordt geraamd op 14 maan­den. Het proces is onderverdeeld in vier fasen:

 

·         Fase 1: voorbereiding en probleemverkenning                         2 maanden

·         Fase 2: onderzoek en analyse                                           7 maanden

·         Fase 3: rapportage                                                         3 maanden

·         Fase 4: inspraak- en besluitvorming                                     2 maanden

 

Inmiddels is fase 1 zo goed als afgerond. Het LVVP zal dus circa 12 maan­den na goedkeuring van de Startnotitie gereed komen.

 

Fase 1 voorbereiding en probleemverkenning

 

·         Opstellen van een voorlopige startnotitie met inhoudsopgave

·         Opstellen van een concept-onderzoeksagenda

·         Uitwerken van procesaanpak en tijdsplanning

·         Inventariseren van huidige en toekomstige stedelijke projecten

·         Inventariseren van huidige en toekomstige knelpunten, onder andere volgens het Internet-panel

·         Gedachtewisseling met commissie Duurzaamheid

·         Opstellen van een definitieve startnotitie

 

Fase 2 onderzoek en analyse

 

·         Uitzetten en uitvoeren van interne/externe onderzoeken:

1.   Verkeersmodel ontwikkelen en toepassen (VISUM)

2.   Verkeersongevallenanalyse per vervoerwijze (met VERAS)

3.   Netwerkanalyse bereikbaarheid in tijd en afstand

4.   Klimaatbeleidsplan: GDR-workshop over vervoerwijzekeuze: meer fiets, meer OV en minder autoverkeer

5.   Bijzondere onderwerpen, zoals kindveilige (school)routes, ouderenmobiliteit en recreatief fietsverkeer

·         Maatregelen vergelijken op oplossend vermogen en onderlinge samenhang en afhankelijkheid: vaststellen van pakketten van samenhangende maatregelen

·         Uitzetten en uitvoeren van onderzoek naar de consequenties van de  pakketten van samenhangende maatregelen

·         Uitwerken van de voorgestelde hoofdoplossingsrichting

 

Fase 3 rapportage

 

·   Analyseren, interpreteren en combineren van de resultaten

·   Verslaglegging

·   Interne en externe terugkoppeling

·   Vastleggen van plannen in beleidsregels

 

Fase 4 inspraak en besluitvorming

 

·   Concept besluitvorming

·   Inspraakprocedure en verwerken van de reacties

·   Formele besluitvorming

·   Vaststellen van het LVVP in het college van B&W en de Raad.

 

Mijlpalen                                            

De onderstaande mijlpalen zijn onderdeel van de tijdsplanning.

 

Fase

Activiteit

Datum

 

 

1

Gedachtewisseling (cie DUZA)

18-11-03

 

Vaststelling startnotitie LVVP

Dec 2003

2

Uitzetten/starten vijf deel-onderzoeken

Vanaf Dec 2003

 

Onderzoeksresultaten per deelgebied

Gereed: Mrt 2004

 

Samenhangende pakketten van maatregelen ontwikkelen

Mrt 2004 - Apr 2004

 

Bespreking (cie DUZA): 1e Onderzoeks­resultaten Kindveilige (school)routes

Apr 2004

 

Consequenties van verschillende pakketten onderzoeken (extern onderzoek)

Mei 2004 - Jun 2004

 

Voorgestelde hoofdoplossingsrichting

Gereed: Jul 2004

3

Bespreking (cie DUZA): Thema vervoer­wijzekeuze en milieukundige aspecten

Jul 2004

 

Verslaglegging

Jul/Aug/Sep 2004

 

Interne/externe terugkoppeling

Aug/Sep 2004

4

Concept besluitvorming

(voor inspraak vrijgeven)

Sep 2004

 

Inspraakprocedure

Okt 2004

 

Formele besluitvorming

Nov 2004

 

Vaststelling LVVP

Dec 2004

 

 

Jan Nederveen

Senior beleidsadviseur mobiliteit