Gemeente: Delft Datum:
30 oktober 2003
Dit rapport betreft de
rapportage over de luchtkwaliteit van de gemeente Delft in de provincie
Zuid-Holland voor het jaar 2002 conform het Besluit luchtkwaliteit (Stb. 2000,
269) van 11 juni 2001.
Nagegaan is of er sprake is
van overschrijdingen van de wettelijke luchtkwaliteitsnormen in het Besluit
luchtkwaliteit voor de
luchtverontreinigende stoffen: stikstofdioxide (NO2), koolmonoxide
(CO), fijn stof (PM10), en benzeen (C6H6).
Behoudens daar waar anders wordt aangegeven is overal in de gemeente voldaan
aan de luchtkwaliteitsnormen.
De gemeente is gelegen
in stedenlijk gebied. [I2][I3]De
achtergrondconcentraties worden mede bepaald door de aanwezigheid van het
industriegebied Rijnmond. Er zijn overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen
geconstateerd.
·
Langs of in de
nabijheid van 7500 meter weg heeft de jaargemiddelde concentratie van NO2
de wettelijke grenswaarde (40 mg/m3) overschreden. Op gevoelige locaties
langs deze weg(en) worden hierdoor circa 4000
personen aan luchtverontreiniging blootgesteld.
·
Langs of in de
nabijheid van 1500 meter weg heeft de jaargemiddelde concentratie van NO2
ook de plandrempel (56 mg/m3)
overschreden. Op gevoelige locaties langs deze weg(en) worden hierdoor 100
personen aan luchtverontreiniging blootgesteld.
Voor het komende jaar wordt voor deze locatie(s) conform artikel 25 van
het Besluit luchtkwaliteit een plan opgesteld ten einde in 2010 te voldoen aan
de wettelijke luchtkwaliteitsnormen.
De oorzaak van de overschrijding(en) met betrekking tot NO2
is naast het verkeer van de rijksweg A13 en drukke binnenstedelijke wegen de
hoge achtergrondconcentratie als gevolg van onder andere het industriegebied
Rijnmond.
·
Langs of in de
nabijheid van 4800 m weg heeft de jaargemiddelde concentratie van PM10
de wettelijke grenswaarde (40 mg/m3) overschreden. Op gevoelige locaties
langs deze weg(en) worden hierdoor circa 1850 personen aan luchtverontreiniging
blootgesteld.
·
Langs of in de
nabijheid van 1350 m weg heeft de jaargemiddelde concentratie van PM10
ook de plandrempel (45 mg/m3)
overschreden. Op gevoelige locaties langs deze weg(en) worden hierdoor circa
400 personen aan luchtverontreiniging blootgesteld.
De oorzaak van de overschrijding(en) met betrekking tot PM10
is in alle gevallen de hoge achtergrondconcentratie en in mindere mate het
verkeer.
·
In de gemeente doen
zich geen situaties voor met zeer drukke wegen en extreem stagnerend verkeer,
daarnaast zijn er ook geen grote slecht geventileerde grote parkeergarages
aanwezig Er bestaat daarom geen
vermoeden dat voor benzeen de wettelijke luchtkwaliteitsnorm voor de
jaargemiddelde concentratie (10 mg/m3) wordt overschreden.
·
In de gemeente doen
zich geen situaties voor met zeer drukke wegen en extreem stagnerend verkeer.
Er bestaat daarom geen vermoeden dat voor CO de wettelijke luchtkwaliteitsnorm
(6000 mg/m3 98
percentiel van de 8-uurgemiddelde concentraties) wordt overschreden.
Naam: gemeente Delft
(post)adres: Postbus 340
postcode en plaats: 2600 AH Delft
Naam (1) opsteller
rapport: dhr. G.J. Ravensbergen
Naam (2) opsteller
rapport: ………………………….
Naam contactpersoon
gemeente: dhr. G.J. Ravensbergen
Dit rapport betreft de
rapportage over de luchtkwaliteit van de gemeente Delft in de provincie
Zuid-Holland voor het jaar 2002 conform het Besluit luchtkwaliteit (Stb. 269).
Het rapport is op (datum) te Delft
goedgekeurd door Burgemeester en Wethouders.
Handtekening:
……………………….. Naam:
………………………….
Functie:
………………………..
Samenvatting................................................................................................................................. 1
Hoofdstuk 1. Inleiding..................................................................................................................... 5
Hoofdstuk 2. Algemene gegevens over de gemeente en
haar omgeving............................................... 6
Hoofdstuk 3. Bronnen van luchtverontreiniging en te
onderzoeken locaties in de gemeente.................... 7
Hoofdstuk 4 Resultaten en beoordeling voor het jaar
2002.................................................................. 9
Paragraaf 4.1. Stikstofdioxide....................................................................................................... 9
Paragraaf 4.1.1. Jaargemiddelde concentraties NO2................................................................. 9
Paragraaf 4.1.2. Uurgemiddelde concentratie van NO2............................................................ 11
Paragraaf 4.2. Fijn stof............................................................................................................... 12
Paragraaf 4.2.1 Jaargemiddelde concentraties PM10............................................................... 12
Paragraaf 4.2.2 24 uurgemiddelde
concentraties van PM10..................................................... 13
Paragraaf 4.3. Benzeen............................................................................................................. 16
Paragraaf 4.4. Koolmonoxide...................................................................................................... 16
Paragraaf 4.5.1 Fase 2 voor de PM10 norm............................................................................ 16
Hoofdstuk 6. Referenties............................................................................................................... 16
Bijlagen....................................................................................................................................... 16
Hoofdstuk 1. Inleiding
In dit rapport wordt de
luchtkwaliteit van de gemeente Delft in de provincie Zuid-Holland beschreven
voor het jaar 2002.
In de gemeente wordt voor het merendeel voldaan aan de wettelijke
luchtkwaliteitsnormen in het Besluit luchtkwaliteit van de
luchtverontreinigende stoffen: stikstof dioxide (NO2), koolmonoxide
(CO), fijn stof (PM10), en benzeen (C6H6).
Controle berekeningen worden uitgevoerd voor die locaties waar een vermoeden
bestaat dat de luchtkwaliteit voor tenminste één van de verontreinigende
stoffen zou kunnen worden overschreden. De luchtkwaliteit met betrekking tot zwaveldioxide
(SO2) en lood (Pb) komt in de provinciale rapportage aan de orde. De
verontreiniging door deze stoffen is representatief voor de algemene
luchtkwaliteit in Nederland.
De voornaamste bronnen van
luchtverontreiniging zijn wegverkeer, industriële bedrijven en de landbouw. NO2
wordt voornamelijk veroorzaakt door snelrijdend en optrekkend verkeer. Benzeen
en CO komen voornamelijk vrij bij stagnerend verkeer. De bronnen voor fijn stof
zijn zeer divers: verkeer, industrie; en vele natuurlijke bronnen.
De concentraties van NO2, CO en benzeen (C6H6)
kunnen significant zijn verhoogd door locale emissies en door plaatselijke
omstandigheden die de verspreiding in de atmosfeer belemmeren.
De luchtkwaliteitnormen voor
PM10 worden nagenoeg in geheel Nederland overschreden en het nemen
van maatregelen valt onder het rijksbeleid.
De gevolgen van
luchtverontreinigende stoffen kunnen zijn schade aan de gezondheid van mensen
en dieren, en schade aan planten en gebouwen. NO2 en PM10 veroorzaken
schade aan luchtwegen en versterken hooikoorts, allergische en astmatische
problemen. Benzeen is kankerverwekkend.
De rapportageplicht in het
Besluit luchtkwaliteit heeft betrekking op plaatsen waar naar redelijke
verwachting mensen worden blootgesteld aan te hoge concentratie
luchtverontreiniging. De luchtkwaliteitsniveaus zijn vastgelegd in de vorm van
grenswaarden, plandrempels en alarmdrempels.
Indien de grenswaarde niet
wordt overschreden voldoet de luchtkwaliteit aan de wettelijke norm en zijn
geen maatregelen vereist. Bij overschrijden van plandrempels moet er een plan
worden opgesteld met maatregelen ter beperking van de luchtverontreiniging. Bij
overschrijding van alarmwaarden dient men te handelen conform de procedures
beschreven in de Smogregeling 2001 (Stcrt. 2001, 109).
In de gemeente
wonen 96.961 inwoners (Jaarboek
bestuursinformatie 2002). Daarnaast zijn er twee industrieterreinen
(Schieoevers Noord- en Zuid en DSM Gist/Calvé. De belangrijkste drukke
hoofdwegen die woongebieden (op korte afstand) doorkruisen zijn de Kruithuisweg
en de Provincialeweg. Verder ligt Delft ingeklemd tussen de rijkswegen A13 en
A4.
Tabel 1: algemene
gegevens van de gemeente
Soort gebied |
Stedelijk gebied |
Soort omgeving |
Deels open weidegebied; deels stedelijk gebied |
Belangrijke
topografische gegevens |
Ligging nabij rijksweg
A13 en A4 |
Gebruikte regionale
milieuverkeerskaart, naam regio |
NVT |
Toelichting op
gebruikte milieuverkeerskaart |
Pandora (AGV);
verkeersmilieukaarten 1996-2010 |
Naam gebruikte
milieumodel |
CAR II, versie 2.0 |
Naam gebruikt
verspreidingsmodel |
NVT |
Naam weerstation
gebruikte klimaatgegevens |
NVT |
Jaargemiddelde
windsnelheid hoger/lager dan gemiddeld |
NVT |
Opmerking t.a.v. de
gebruikte klimaatgegevens |
NVT |
Gegevens die niet
verkregen konden worden of onzeker zijn |
NVT |
Geplande grootschalige
ruimtelijke ontwikkelingen of ingrijpende wijziging in infrastructuur |
Op termijn eventueel
de doortrekking van de rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam |
Tabel 2: opgesteld/gevoerd milieubeleid
Bestaand
samenwerkingsverband met gemeente(n) |
Stadsgewest Haaglanden
(oa Den Haag, Voorburg-Leidschendam en Zoetermeer) |
Beleid t.a.v.
luchtkwaliteit is in grote lijnen vastgelegd in |
Procesplan voor het
plan van aanpak luchtkwaliteit Delft (april 2003) De belangrijkste
aandachtspunten hierin zijn: ·
Overleg over en
onderzoek naar mogelijke maatregelen op de rijkswegen (A13) ·
Prioritering in
aanpak van knelpunten |
Reeds uitgevoerde
maatregel of genomen actie (1) |
Resultaat (1) NVT |
Reeds uitgevoerde
maatregel of genomen actie (2) |
Resultaat (2) NVT |
|
|
In tabel 3, 4 en 5 wordt
een opsomming gegeven van de belangrijkste bronnen van luchtverontreiniging in
de gemeente.
In tabel 6 zijn
relevante historische vastgelegd.
In tabel 7 zijn de
locaties vermeld waar verwacht wordt dat overschrijdingen van grenswaarden
plaats kunnen vinden.
Tabel 3: Lijst van
drukke wegen
Benaming |
Verkeersintensiteit (optioneel) [voertuigen/etmaal] |
Aandeel vrachtverkeer (optioneel) [ % ] |
Rijksweg A13 |
144.000-153.000 |
10,2-10,5 |
Provincialeweg |
22100 |
3,75 |
Kruithuisweg |
28500 |
3,75 |
Wateringsevest |
20400 |
3,4 |
Westlandseweg |
25000 |
3,4 |
Kvar Savaweg |
22100 |
2,7 |
Zuidwal |
21100 |
3,4 |
Michiel de Ruyterweg |
27300 |
3,4 |
Oostpoortweg |
24900 |
3,4 |
Vrijenbanselaan |
21800 |
3,4 |
|
|
|
|
|
|
Tabel 4 :Lijst van
puntbronnen in de gemeente (optioneel)
Benaming |
Locatie |
Jaaremissie [ton/jaar] |
Emissieperiode |
DSM Gist/Calvé |
Idem |
Niet bekend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 5 :Lijst van
bronnen buiten de gemeente (optioneel)
Benaming |
Locatie |
Jaaremissie [ton/jaar] |
Emissieperiode |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 6
:Historische gegevens (optioneel)
Aard gegeven: Meting/ klacht/
berekening |
Locatie |
Jaaremissie [ton/jaar] |
Emissieperiode/ Tijdstippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 7 : Te
onderzoeken plaatsen
Omschrijving van de
locatie |
Reden van onderzoek |
Zie bijlage 1 |
Drukke
binnenstedelijke wegen en gevoelige locaties nabij Rijksweg A4 en A13 |
|
|
|
|
In dit hoofdstuk zullen
achtereenvolgens overzichten worden gegeven van de
opgetreden concentraties en de overschrijdingen van grenswaarden en
plandrempels van de luchtverontreinigende stoffen: NO2, PM10,
benzeen, en CO.
Indien de
berekende of gemeten concentraties representatief zijn voor een groter gebied
of het wegvak zal dit worden vermeld.
Toetsing van
de berekende en gemeten concentraties geschiedt aan de grenswaarden en
plandrempels aangegeven in het Besluit luchtkwaliteit (Stb. 200, 267).
Voor NO2
en PM10 zijn in bijlage 1 tabellen opgenomen met berekende of
gemeten concentraties en aantallen keren dat overschrijdingen hebben
plaatsgevonden.
Optioneel[I5] In
bijlage 2 zijn afbeeldingen opgenomen waarop grafisch concentraties van luchtverontreiniging
zijn weergegeven.
De concentraties NO2
zijn bepaald voor de locaties aangegeven in bijlage 1. De
achtergrondconcentratie voor grote delen van de gemeente is relatief hoog door
de nabije ligging van het industriegebied Rijnmond en de rijksweg A13.
In bijlage 1 zijn
locaties opgenomen waar jaargemiddelde concentraties van NO2 zijn bepaald. In
de tabellen 8 en 9 hieronder zijn alleen die locaties uit de bijlage
overgenomen en nader gespecificeerd waar er sprake is van een overschrijding
van grenswaarde of plandrempel.
Tabel 8 [jol6]Locaties waar de jaargemiddelde concentratie van NO2
de wettelijke grenswaarde
(40 mg/m3)
heeft overschreden.
Straatnaam of wegnummer
of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Concentratie (berekend) [mg/m3] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
Rijksweg A13 |
Gegevens RWS |
Westzijde: 40 mg/m3 – contour op 300 meter van de weg Oostzijde: 40 mg/m3 – contour op 800 meter van de weg |
3200 |
Woningen Verpleegte-huis,bejaardenhuis,
psychiatrische inrichting, scholen,
kinderdagopvang, speeltuin
sportterreinen |
Ca. 1000 |
Ca. 2000 |
Delfgauwseweg |
CAR II, 2.0 |
56 |
350 |
Woningen |
40 |
80 |
Michiel de Ruyterweg |
CAR II, 2.0 |
53 |
50 |
Woningen |
10 |
20 |
Zuidwal |
CAR II, 2.0 |
53 |
250 |
Woningen |
150 |
300 |
Oostpoortweg |
CAR II, 2.0 |
52 |
200 |
Woningen |
100 |
200 |
Oostsingel |
CAR II, 2.0 |
52 |
200 |
Woningen |
30 |
60 |
Wateringsevest |
CAR II, 2.0 |
51 |
150 |
Woningen |
30 |
60 |
Vrijenbanselaan |
CAR II, 2.0 |
50 |
200 |
Woningen |
50 |
100 |
Julianalaan |
CAR II, 2.0 |
50 |
250 |
Woningen |
60 |
120 |
Maria Duystlaan |
CAR II, 2.0 |
50 |
100 |
Woningen |
15 |
30 |
Kvar Savaweg |
CAR II, 2.0 |
49 |
20 |
Woningen |
5 |
10 |
Westvest |
CAR II, 2.0 |
48 |
200 |
Woningen |
100 |
200 |
Nassaulaan |
CAR II, 2.0 |
47 |
100 |
Woningen |
30 |
60 |
Phoenixstraat |
CAR II, 2.0 |
47 |
200 |
Woningen |
20 |
40 |
Schoenmakerstraat |
CAR II, 2.0 |
46 |
300 |
Woningen |
50 |
100 |
Reinier de Graafweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
150 |
Woningen |
20 |
40 |
Krakeelpolderweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
300 |
Woningen |
50 |
100 |
Mijnbouwstraat |
CAR II, 2.0 |
46 |
100 |
woningen onderwijs-gebouw |
1 1 |
|
Stalpaert vd Wielenweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
250 |
woningen basisschool |
40 1 |
80 |
Zambezielaan |
CAR II, 2.0 |
45 |
250 |
Woningen |
60 |
120 |
Ruys de
Beerenbrouckstraat |
CAR II, 2.0 |
44 |
200 |
woningen, basisschool |
30 1 |
60 |
Westlandseweg |
CAR II, 2.0 |
43 |
150 |
woningen, basisschool |
20 1 |
40 |
Kruithuisweg |
CAR II, 2.0 |
42 |
300 |
Woningen |
50 |
100 |
Tabel 9 [jol7]Locaties waar de jaargemiddelde concentratie van NO2
naast de grenswaarde ook de
plandrempel (56 mg/m3)
heeft overschreden.
Straatnaam of
wegnummer of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Concentratie (berekend) [mg/m3] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
Rijksweg A13 |
RWS |
Westzijde: 56 mg/m3 – contour op 20 meter van de weg Oostzijde: 56 mg/m3 – contour op 100 meter van de weg |
1150 |
woningen psychiatrissche inr., 2 sportter-reinen,
speeltuin |
10 |
20 |
Delfgauwseweg |
CAR II versie 2.0 |
56 |
350 |
woningen |
40 |
80 |
·
In de Delftse Hout is
de wettelijke grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van NO2
voor een ecosysteem (30 mg/m3)
overschreden
·
De oorzaak van de
overschrijding(en) met betrekking tot NO2 is naast het wegverkeer
van de rijksweg A13 en de binnenstedelijke wegen met name de hoge
achtergrondconcentratie in Delft (circa 33 mg/m3 ). Uit het Rapport Luchtkwaliteit
2001 Delft bleek dat de bijdrage van industriële bronnen (DSM-Gist) zeer
beperkt is (< 1 mg/m3).
In deze rapportage is daarom verder geen onderzoek gedaan naar de effecten van
deze bron in 2002.
Voor een aantal locaties
waarvoor op grond van een bijzondere situatie overschrijdingen verwacht worden,
is het aantal uurgemiddelde concentraties van NO2 dat de grenswaarde
heeft overschreden bepaald. In bijlage 1 zijn locaties en aantallen keren van
de overschrijdingen weergegeven. Er zijn in Delft geen locaties waar het aantal
overschrijdingen van deze uurgemiddelde concentratie groter is dan het
wettelijke aantal (18).
Tabel 10 [jol8]Locaties waar het aantal uurgemiddelde concentraties
van NO2 dat de grenswaarde (200 mg/m3) heeft overschreden groter is dan het
wettelijke toegestane aantal 18.
Straatnaam of
wegnummer of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Overschrij- Dingen [aantal] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
NVT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaargemiddelde
concentraties van PM10 en aantal
24 uurgemiddelde concentraties van PM10 die de grenswaarde
hebben overschreden zijn bepaald voor de locaties in bijlage 1. Resultaten van
metingen of berekeningen voor die locaties zijn te vinden in bijlage 1.
In onderstaande tabellen
11 en 12 zijn de locaties uit bijlage 1 overgenomen en nader gespecificeerd
waar de jaargemiddelde concentraties van PM10 de wettelijke
grenswaarde of plandrempel hebben overschreden.
Tabel 11 [jol9]Locaties waar de jaargemiddelde concentratie van PM10
de wettelijke grenswaarde
(40 mg/m3)
heeft overschreden.
Straatnaam of
wegnummer of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Concentratie (berekend) [mg/m3] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
Rijksweg A13 |
RWS |
Westzijde: 40 mg/m3 – contour op 75 meter van de weg Oostzijde: 40 mg/m3 – contour op 100 meter van de weg |
2200 |
woningen psychiatrische
inrichting, 2 sportter-reinen,
speeltuin |
Ca. 250 |
Ca. 500 |
Delfgauwseweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
350 |
woningen |
40 |
80 |
Zuidwal |
CAR II, 2.0 |
46 |
250 |
woningen |
150 |
300 |
Michiel de Ruyterweg |
CAR II, 2.0 |
45 |
50 |
woningen |
10 |
20 |
Oostpoortweg |
CAR II, 2.0 |
44 |
200 |
woningen |
100 |
200 |
Oostsingel |
CAR II, 2.0 |
44 |
200 |
woningen |
30 |
60 |
Wateringsevest |
CAR II, 2.0 |
44 |
150 |
woningen |
30 |
60 |
Vrijenbanselaan |
CAR II, 2.0 |
43 |
200 |
woningen |
50 |
100 |
Julianalaan |
CAR II, 2.0 |
43 |
250 |
woningen |
60 |
120 |
Maria Duystlaan |
CAR II, 2.0 |
42 |
100 |
woningen |
15 |
30 |
Westvest |
CAR II, 2.0 |
42 |
200 |
woningen |
100 |
200 |
Phoenixstraat |
CAR II, 2.0 |
42 |
200 |
woningen |
20 |
40 |
Reinier de Graafweg |
CAR II, 2.0 |
41 |
150 |
woningen |
20 |
40 |
Krakeelpolderweg |
CAR II, 2.0 |
41 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
Tabel 12 [jol10]Locaties waar de jaargemiddelde concentratie van PM10
naast de grenswaarde ook de
plandrempel (45 mg/m3)
heeft overschreden.
Straatnaam of
wegnummer of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Concentratie (berekend) [mg/m3] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
Rijksweg A13 |
RWS |
Westzijde: 45 mg/m3 – contour op 20 meter van de weg Oostzijde: 45 mg/m3 – contour op 40 meter van de weg |
700 |
psychiatrische
inrichting |
1 |
onbekend |
Delfgauwseweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
350 |
woningen |
40 |
80 |
Zuidwal |
CAR II, 2.0 |
46 |
250 |
woningen |
150 |
300 |
Michiel de Ruyterweg |
CAR II, 2.0 |
45 |
50 |
woningen |
10 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In bijlage 1 is voor een
aantal locaties het aantal overschrijdingen van de 24 uurgemiddelde
concentraties van PM10 van de grenswaarde of plandrempel aangegeven.
In tabel 13 en 14 zijn die plaatsen opgenomen en nader gespecificeerd waar het
wettelijke aantal van de overschrijdingen wordt overschreden.
Tabel 13 [jol11]Locaties waar het aantal uurgemiddelde concentraties
van PM10 dat de grenswaarde (50 mg/m3) heeft overschreden groter is dan het
wettelijke toegestane aantal 35.
Straatnaam of wegnummer[jol12] of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Overschrij- Dingen [aantal] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
Delfgauwseweg |
CAR II, 2.0 |
117 |
350 |
woningen |
40 |
80 |
Michiel de Ruyterweg |
CAR II, 2.0 |
111 |
50 |
woningen |
10 |
20 |
Zuidwal |
CAR II, 2.0 |
116 |
250 |
woningen |
150 |
300 |
Oostpoortweg |
CAR II, 2.0 |
102 |
200 |
woningen |
100 |
200 |
Oostsingel |
CAR II, 2.0 |
104 |
200 |
woningen |
30 |
60 |
Wateringsevest |
CAR II, 2.0 |
106 |
150 |
woningen |
30 |
60 |
Vrijenbanselaan |
CAR II, 2.0 |
96 |
200 |
woningen |
50 |
100 |
Julianalaan |
CAR II, 2.0 |
98 |
250 |
woningen |
60 |
120 |
Maria Duystlaan |
CAR II, 2.0 |
96 |
100 |
woningen |
15 |
30 |
Kvar Savaweg |
CAR II, 2.0 |
84 |
20 |
woningen |
5 |
10 |
Westvest |
CAR II, 2.0 |
95 |
200 |
woningen |
100 |
200 |
Nassaulaan |
CAR II, 2.0 |
79 |
100 |
woningen |
30 |
60 |
Phoenixstraat |
CAR II, 2.0 |
91 |
200 |
woningen |
20 |
40 |
Schoenmakerstraat |
CAR II, 2.0 |
82 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
Reinier de Graafweg |
CAR II, 2.0 |
88 |
150 |
woningen |
20 |
40 |
Krakeelpolderweg |
CAR II, 2.0 |
88 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
Mijnbouwstraat |
CAR II, 2.0 |
83 |
100 |
woningen onderwijs-gebouw |
1 1 |
|
Stalpaert vd Wielenweg |
CAR II, 2.0 |
81 |
250 |
woningen, basisschool |
40 1 |
80 |
Zambezielaan |
CAR II, 2.0 |
85 |
250 |
woningen |
60 |
120 |
Ruys de
Beerenbrouckstraat |
CAR II, 2.0 |
79 |
200 |
woningen, basisschool |
20 1 |
40 |
Westlandseweg |
CAR II, 2.0 |
75 |
150 |
woningen, basisschool |
20 1 |
40 |
Kruithuisweg |
CAR II, 2.0 |
75 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
Tabel 14 [jol13]Locaties waar het aantal uurgemiddelde concentraties
van PM10 dat ook de plandrempel (65 mg/m3) heeft overschreden groter is dan het
wettelijke toegestane aantal 35.
Straatnaam of
wegnummer of wijk |
Gebruikte
rekenmo-dellen |
Overschrij- Dingen [aantal] |
Weg(vak) Lengte [m] |
Te beschermen objecten |
Pers.blootgesteld [aantal] |
|
Soort |
[aantal] |
|||||
Delfgauwseweg |
CAR II, 2.0 |
65 |
350 |
woningen |
40 |
80 |
Michiel de Ruyterweg |
CAR II, 2.0 |
62 |
50 |
woningen |
10 |
20 |
Zuidwal |
CAR II, 2.0 |
64 |
250 |
woningen |
150 |
300 |
Oostpoortweg |
CAR II, 2.0 |
55 |
200 |
woningen |
100 |
200 |
Oostsingel |
CAR II, 2.0 |
57 |
200 |
woningen |
30 |
60 |
Wateringsevest |
CAR II, 2.0 |
58 |
150 |
woningen |
30 |
60 |
Vrijenbanselaan |
CAR II, 2.0 |
51 |
200 |
woningen |
50 |
50 |
Julianalaan |
CAR II, 2.0 |
53 |
250 |
woningen |
60 |
120 |
Maria Duystlaan |
CAR II, 2.0 |
51 |
100 |
woningen |
15 |
30 |
Kvar Savaweg |
CAR II, 2.0 |
43 |
20 |
woningen |
5 |
10 |
Westvest |
CAR II, 2.0 |
51 |
200 |
woningen |
100 |
200 |
Nassaulaan |
CAR II, 2.0 |
40 |
100 |
woningen |
30 |
60 |
Phoenixstraat |
CAR II, 2.0 |
48 |
200 |
woningen |
20 |
40 |
Schoenmakerstraat |
CAR II, 2.0 |
42 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
Reinier de Graafweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
150 |
woningen |
20 |
40 |
Krakeelpolderweg |
CAR II, 2.0 |
46 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
Mijnbouwstraat |
CAR II, 2.0 |
43 |
100 |
woningen onderwijs-gebouw |
1 1 |
|
Stalpaert vd Wielenweg |
CAR II, 2.0 |
41 |
250 |
woningen basisschool |
40 1 |
80 |
Zambezielaan |
CAR II, 2.0 |
44 |
250 |
woningen |
60 |
120 |
Ruys de
Beerenbrouckstraat |
CAR II, 2.0 |
40 |
200 |
woningen, basisschool |
20 1 |
40 |
Westlandseweg |
CAR II, 2.0 |
37 |
150 |
woningen, basisschool |
20 1 |
40 |
Kruithuisweg |
CAR II, 2.0 |
37 |
300 |
woningen |
50 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
In de gemeente doen zich
geen situaties voor met drukke wegen en stagnerend verkeer, daarnaast zijn er
ook geen grote slecht geventileerde grote parkeergarages aanwezig Er bestaat daarom geen vermoeden dat voor
benzeen de wettelijke luchtkwaliteitsnorm voor de jaargemiddelde concentratie
(10 mg/m3) wordt
overschreden.
In de gemeente doen zich
geen situaties voor met drukke wegen en stagnerend verkeer. Er bestaat daarom
geen vermoeden dat voor CO de wettelijke luchtkwaliteitsnorm (6000 mg/m3 98 percentiel van de 8-uurgemiddelde
concentraties) wordt overschreden.
Paragraaf 4.5. Toekomstverwachtingen
In 2005 gaat naar
verwachting fase 2 voor de PM10 norm in namelijk 20 mg/m3.
Op grond van de in deze
rapportage vastgestelde concentraties PM10 alsmede de heersende
achtergrondconcentratie in Delft van PM10 ter grootte van circa 35 mg/m3, kan worden gesteld dat dan in geheel
Delft de nieuwe norm van 20 mg/m3
zal worden overschreden. Opgemerkt wordt dat, mede door het bovenlokale niveau
van de bronnen, de verantwoordelijkheid voor het beleid ten aanzien van fijn
stof bij het Rijk ligt.
·
Rapport luchtkwaliteit
2001 Gemeente Delft, juni 2002
·
Procesplan voor het
plan van aanpak luchtkwaliteit Delft, april 2003
·
CD-rom Luchtkwaliteit
langs rijkswegen in 2002, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en waterbouwkunde
Bijlage 1[jol16]: tabellen met concentraties van
luchtverontreinigende stoffen
Pagina: 1
[I1]Slechts
ter voorbeeld is in deze samenvatting ervan uitgegaan dat wel overschrijding
mbt NO2 en PM10 plaats vindt en niet voor CO en benzeen !
Pagina: 1
[I2]Vul
soort gebied in
Pagina: 1
[I3]Vul
soort ligging in
Pagina: 8
[jol4]In
bijlage 1 zijn tabellen met rekenresultaten voor de locaties genoemd in
hoofdstuk 3 opgenomen, alle locaties waar sprake is van een overschrijding
worden in dit hoofdstuk nader toegelicht. Door invulling van de tabellen in dit
hoofdstuk verkrijgt u een indruk over de ernst van het knelpunt.
Pagina: 8
[I5]Specifieke
gegevens kunnen zijn:
· Gemerkte wegvakken waar luchtkwaliteitsnormen worden overschreden of (in kleur) concentratieniveaus zijn aangegeven;
· Berekende iso-concentratiecontourenverband houdende met emissies uit punt- en oppervlaktebronnen;
· Locaties van de aanwezige meetstations;
· Locaties waarvoor de concentraties daadwerkelijk zijn berekend;
· Topografische gegevens met bevolkingsdichtheden.
[jol6]Indien er in de bijlage sprake is van 10-tallen locaties wordt u verzocht deze in de tabellen 8 t/m 14 te clusteren tot grotere representatieve gebieden. Invulling van specifiekere gegevens in tabel 8 t/m 14 verschaft gegevens over de aard en de mate van de verhoogde luchtverontreiniging en kan zo als hulp dienen bij prioritering van maatregelen.
[jol7]Bij voorkeur niet meer dan ca 15 items opnemen, bij meer locaties clusteren tot grotere representatieve gebieden.
[jol8]Bij voorkeur niet meer dan ca 15 items opnemen, bij meer locaties clusteren tot grotere representatieve gebieden.
[jol9]Bij voorkeur niet meer dan ca 15 items opnemen, bij meer locaties clusteren tot grotere representatieve gebieden.
[jol10]Bij voorkeur niet meer dan ca 15 items opnemen, bij meer locaties clusteren tot grotere representatieve gebieden..
[jol11]Bij voorkeur niet meer dan ca 15 items opnemen, bij meer locaties clusteren tot grotere representatieve gebieden.
[jol12]Kan ook de gehele gemeente zijn !
[jol13]Bij voorkeur niet meer dan ca 15 items opnemen, bij meer locaties clusteren tot grotere representatieve gebieden.
Pagina: 12
[jol14]Benzeen
is geen knelpunt meer, in 2001 is op maar 1 locatie een overschrijding gerapporteerd.
Hier wordt er van uitgegaan dat er geen overschrijding plaatsvindt.
Pagina: 12
[jol15]Overschrijdingen
voor CO niet worden verwacht.
[jol16]U kunt hier de integrale output van CAR II versie 2.0 gebruiken