18 november 2003
Gemeente Delft
Vakteam Grond
Postbus 78
2600
ME Delft
Inhoud
1.
Inleiding
De
tussenrapportage meerjarenprogramma grondbedrijf (TMPG) is zoals het woord al
aangeeft een tussenrapport op basis van de rapportage MPG zoals deze jaarlijks
formeel wordt uitgebracht. In de tussenrapportage worden slechts afwijkingen
gemeld t.o.v. het formele MPG. In deze tussenrapportage wordt geen
besluitvorming gevraagd over bijvoorbeeld (herziene) grondexploitaties wat een
raadsbesluit in moet houden. In dit kader kan dit TMPG in het geheel gezien
worden als een afwijkingenrapportage wat een melding aan de portefeuillehouder
is en geen doorleiding behoeft in het kader van formele besluitvorming.
De stand van zaken
1.
Actieve
exploitaties
2.
Exploitaties
in voorbereiding
3.
Overige
complexen, niet in exploitatie
4.
Nieuwe
initiatieven
De gevolgen
5.
Consequenties
voor het Grondbedrijf
0. Inleiding
In juni 2003 is door het vakteam
Grond weer het Meerjaren Programma Grondbedrijf (MPG) opgesteld en aan het
bestuur aangeboden ter vaststelling. Dit MPG geeft een meerjarig inzicht in de
actuele en voorgenomen activiteiten binnen het Grondbedrijf en de financiële
consequenties daarvan voor de gemeente Delft. Het doel is om het Grondbedrijf
zo transparant mogelijk te maken voor het gemeentebestuur en het ambtelijke
apparaat. In de werkprocessen van het vakteam Grond is inmiddels opgenomen dat
jaarlijks een geactualiseerde versie van het MPG wordt geproduceerd. Aanbieding
aan het bestuur vindt plaats in het tweede kwartaal.
De activiteiten binnen het
Grondbedrijf kennen financiële risico’s. Dat is onlosmakelijk verbonden aan de
materie. Het inschatten en beperken van deze risico’s is dan ook een
belangrijke taak van het vakteam Grond. De factoren die invloed hebben op deze
risico’s zijn nogal dynamisch. In de tijd vinden ontwikkelingen plaats, die hun
weerslag kunnen hebben op de financiële positie van het Grondbedrijf. In het
MPG wordt inzicht gegeven in deze risico’s, zij het als momentopname.
Vanuit de behoefte om het bestuur
met regelmaat op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen het
Grondbedrijf, wordt naast het MPG ook jaarlijks (in het vierde kwartaal) een
tussentijdse rapportage opgesteld. Deze rapportage ligt thans voor u.
Deze notitie is gebaseerd op het
MPG 2003-2006 en dient ook in samenhang hiermee te worden gelezen. Significante
ontwikkelingen in projecten, die financiële gevolgen (kunnen) hebben voor het
Grondbedrijf worden hierin kort gemeld.
Op projecten waarin geen afwijkende ontwikkelingen plaats hebben
gevonden, wordt niet ingegaan.
De projecten worden, net als in
het MPG, behandeld in de 4 categorieën:
1. Actieve
exploitaties
2. Exploitaties
in voorbereiding
3. Overige
complexen, niet in exploitatie
4. Nieuwe
initiatieven
1. Actieve exploitaties
Project 1.1 ; Brandweerkazerne
De
gemeente heeft afscheid genomen van de ontwikkelaars Moes / Woningbeheer en is
voornemens de geplande ontwikkeling in eigen regie uit te voeren. De insteek
vanuit de gemeente is om op bedoelde locatie een aantal zorginstellingen te
herhuisvesten. Met het afscheid nemen van de ontwikkelaars is ook deze
grondbieding komen te vervallen. In principe zal de verwachte grondopbrengst
door de nieuwe gebruikers (zorginstellingen) moeten worden bekostigd. Meerdere
varianten worden op dit moment bekeken om tot een oplossing te komen. De
grondexploitatie zal op het moment dat bekend is welke variant de voorkeur
geniet van het college, hierop worden aangepast. Door de vertraging zal
eveneens per 1 januari a.s. een oplossing moeten worden gevonden voor de hogere
huisvestingslasten voor de tijdelijke huisvesting van de brandweer. Dit aspect wordt meegenomen in de verdere
door de projectleider op te stellen besluitvorming om de geplande ontwikkeling
in eigen regie uit te voeren.
Project 1.2 ; Cyclotronweg
Ontwikkelaar
Prins heeft haar rechten overgedragen aan ontwikkelaar Janssen de Jong. De
eerste fase van het bouwplan aan het eind van de Cyclotronweg, een bedrijfsverzamelgebouw,
is inmiddels opgeleverd. De tweede fase van dit bouwplan zal vooralsnog niet
worden gerealiseerd in verband met de ongunstige economische
marktomstandigheden. Over de verdere invulling van deze tweede fase zal nader
overleg met de projectontwikkelaar worden gevoerd door het vakteam Grond
waarbij ook de financiële component verdere invulling krijgt.
Project 1.4 ; Die Delfgaauwse Weye
De
voortgang van dit project is vertraagd; het initiatief ligt nu bij
woningcorporatie Delftwonen. Oorzaak van de vertraging is een volgens
Delftwonen te hoge onrendabele top bij de bouw van woningen in fase 3. In de
concept MRSV 2004 wordt hier verder op
in gegaan. De financiële consequenties van deze vertraging zijn genoemd in de
MRSV 2004 en vallen dus buiten het Grondbedrijf.
Project 1.5 ; Doelengebied
Voor beide
gebieden wordt er een substantiële extra grondopbrengst verwacht, doordat de
woningen voor meer geld verkocht zijn dan geraamd. De extra grondopbrengsten
zullen in het volgend MPG worden verwerkt. In de MRSV 2004, die thans in
procedure is, is deze extra grondopbrengst inmiddels wel verwerkt. Fase 2a zou
dit jaar kunnen worden afgesloten: alle woningen zijn opgeleverd en verkocht en
het openbaar gebied is woonrijp. Fase 2b loopt nog door volgens planning. Gelet
op de invoering van het BTW compensatiefonds is het nodig geweest om een
technische correctie in de grondexploitatie door te voeren. Deze correctie
heeft geen gevolgen voor de in het MPG 2003-2006 genoemde eindsaldi en zal
separaat worden toegevoegd.
Project 1.7 ; Oostblok II / Staalweg
De
voortgang van dit project wordt mede bepaald door de voortgang in het project
“Die Delfgaauwse Weye”. Door de vertraging in laatst genoemd project schuiven
de te maken kosten maar ook de te realiseren opbrengsten naar de toekomst. De
te realiseren opbrengsten zijn hoger dan de nog te maken kosten waardoor netto
sprake is van rentederving die als een kostenpost kan worden gezien. De
aanwezige boekwaarde is licht positief zodat enig uitstel in de realisatie van
de grondexploitatie niet direct tot problemen zal leiden. Mocht alsnog in het
kader van de herstructurering van Die Delfgaauwse Weye besloten worden in
plaats van minimaal 16 koopwoningen, sociale huurwoningen te realiseren, dan
zal dit wel substantieel invloed hebben op het eindsaldo van de
grondexploitatie.
Project 1.8 ; Oostsingel - de Laatst Eer
De Raad
van State heeft de bezwaren over de R.O.-procedure ongegrond verklaard. De
sanering is gestart en naar verwachting zal eind dit jaar de bouw kunnen
beginnen. Aangezien het bouw- en woonrijp maken minder dan 2 jaar duurt, zal de
exploitatie per 31-12-2005 afgesloten kunnen worden. Een risico bij dit project
is de bodemsanering. Deze moet ofwel ten laste van het ISV ofwel ten laste van
de grondexploitatie komen. Of er voor de sanering ISV-gelden beschikbaar komen,
hangt af van de planontwikkeling op de belendende percelen Oostsingel 151/152.
De op deze locatie geconstateerde vervuiling is door de provincie urgent
verklaard. De opbrengsten in de grondexploitatie zijn aanzienlijk gestegen
doordat de vrij op naam prijzen zijn geactualiseerd.
Project 1.9 ; Tanthof
De
planning van de nog uit te geven gronden zal naar verwachting niet worden
gehaald. Te denken hier aan de kavels nabij de Laan der Verenigde Naties en de
kavels nabij de bibliotheek. De te verwachten inkomsten zullen hierdoor later
binnen komen met als resultaat verlies aan rente die slechts ten dele goed kan
worden gemaakt door hogere uitgifteprijzen.
Project 1.11 ; Zuidpoort
Het project Zuidpoort kent
financieel gezien behoorlijk wat dynamiek. Enerzijds komt dit door de
bij-zondere aandacht van bestuur, projectmanager en de prioriteit die het
Vakteam grond aan dit project geeft en anderzijds door de dynamiek van
planvorming en daarmee gepaard gaande planwijzigingen of wijzigingen van
uitgangspunten.
De nominale kosten in het plan
Zuidpoort zijn ten opzichte van april 2003 per saldo afgenomen met ruim € 3,9
mln. De opbrengsten in het plan Zuidpoort zijn per saldo met € 0,9 mln
toegenomen. Nominaal gezien verbetert het saldo met € 4,8 mln.
De belangrijkste verschillen
groter dan € 0,2 mln. worden kort toegelicht:
Kosten:
-
buiten de grondexploitatie brengen van de saneringskosten
van de Zuidwal hetgeen een voordeel van € 4,3 mln betekent.
-
door het verwerken van alle mutaties neemt de raming V&T
per saldo met een bedrag van € 0,6 mln af.
-
maaiveldontwerp veld 5/7, V&D Kruisstraat en Zuidwal in
een hogere kwaliteit dan oorspronkelijk geraamd, waarbij het plangebied ook
groter geworden is, plus de extra kosten verplaatsen woonboten aan de
Zuidergracht € 1,7 mln. nadeel.
-
in het recente MPG 2003-2006 was een bijdrage in de
fietsenstalling Hoogovenpand opgenomen van € 0,6 mln., terwijl dit en bedrag
van € 1,3 mln. had moeten zijn. Deze bijdrage is gecorrigeerd. Vervolgens is
deze bijdrage uit de grondexploitatie genomen en als aparte voorziening binnen
het grondbedrijf gereserveerd. Door deze uitname van dit bedrag uit de
grondexploitatie is een aanzienlijk BTW voordeel gehaald.
-
aankoop extra woonboot om de treurwilg bij de Oostpoort te
behouden € 0,4 mln (minus 0,2 mln opbrengst bij verkoop boot), resteert een
kostenpost van per saldo € 0,2 mln.
Opbrengsten:
-
verschil van € 1,1 mln. nadelig van de opbrengstenraming ten
opzichte van de gemaakte grondprijsafspraak in veld 9, veroorzaakt door een
correctie op de raming uit MPG 2003.
-
verschil van € 1,9 mln. voordelig als gevolg van het
inbrengen van de opstalvergoeding van de parkeerplaatsen t.b.v. de
appartementen op de Zuidpoortgarage.
Het contante saldo per 1-1-2003
wijzigt hierdoor van € 9,6 mln. nadelig naar € 5,0 mln. nadelig.
Grote externe en significante
risico’s worden niet meer gezien in Zuidpoort. Van de totale kosten en
opbrengsten is 65% reeds gerealiseerd. De regie over het grootste deel van de
kosten en opbrengsten die nog niet zijn gerealiseerd ligt bij de gemeente zelf.
De opbrengsten zijn vrijwel voor 100% gecontracteerd, de kosten zijn redelijk
goed in beeld. Afwijkingen in financiële zin zijn daarmee een gevolg van
besluiten die nog genomen zullen gaan worden in en ten aanzien van de
uitwerking. De herziene grondexploitatie zal separaat ter vaststelling worden
aangeboden.
2. Exploitaties
in voorbereiding
Project 2.1 ; Aart van der Leeuwlaan
Woningcorporatie
Delftwonen gaat deze locatie ontwikkelen. Naast haar eigen kantoor, wil zij
hier appartementen, overige kantoor- en commerciële ruimten en sociaal
maatschappelijke functies ontwikkelen. De grondonderhandelingen zijn bijna
afgerond. Recent is besloten om 3 appartementen te laten vervallen ten gunste
van de uitbreiding van het gezondheidscentrum. Hierdoor wordt de grondprijs ook
naar beneden bijgesteld. Het project is versneld op verzoek van Delftwonen.
Door deze versnelling had de exploitatie dit jaar al onder de categorie
“actieve exploitaties” moeten worden opgenomen. In juni 2003 heeft de raad het
instellen van een voorbereidingskrediet goedgekeurd. De definitieve cijfers
zullen binnenkort door het vakteam Grond aan het bestuur worden aangeboden.
Project 2.2 ; Ikea
De
onderhandelingen over de grondwaarde en kostenverdeling zijn bijna afgerond. In
september 2003 zijn de intentieverklaringen met Ikea goedgekeurd door de raad.
Het bestemmingsplan is in voorbereiding en er wordt gewerkt aan een
verkeersoplossing. Het bestemmingsplan gaat naar verwachting begin 2004 in
procedure. De definitieve grondexploitatie zal binnenkort aan de raad worden
aangeboden en daarmee een actieve status krijgen. De grondexploitatie voor de
uitbreiding van Ikea sluit positief. Een deel van het positieve saldo wordt
besteed aan groencompensatie. De gemeente zal de grond bouwrijp leveren. Ikea
betaalt een marktconforme grondprijs en maakt het gebied woonrijp. De huidige
carpoolplaats wordt op kosten van Ikea verplaatst in het gebied. Voorzover deze
carpoolplaats op grond ligt van Ikea, draagt Ikea deze grond over aan de
gemeente. De aanpassing aan de rijksweg A13 wordt grotendeels betaald door
Ikea. De gemeente neemt ook een (klein) deel voor haar rekening. Dit deel wordt
via de grondexploitatie gedekt. Het financiële risico voor de kosten van de
aanpassing van de rijksweg ligt bij Ikea.
Project 2.3 ; Paardenmarkt
Deze
grondexploitatie is in oktober 2003 in procedure gebracht om definitief vast te
worden gesteld. Na vaststelling verhuist de grondexploitatie van de categorie
“exploitaties in voorbereiding” naar de categorie “actieve exploitaties”. Ten
opzichte van de vast te stellen exploitatie kunnen de volgende wijzigingen met
belangrijke financiële consequenties, opgetreden bij de uitvoering, worden
gemeld. De asbestsanering is zwaar tegengevallen. De sloop en de bodemsanering
blijven binnen de financiële kaders waarbij wel opgemerkt kan worden dat bij de
bodemsanering veel meer ontgraven is dan verwacht, maar de meerkosten in
rekening kunnen worden gebracht bij de ontwikkelaar. De overige kosten lopen
redelijk mee met de raming hoewel op enkele onderdelen de over- en
onderschrijdingen nog wel aanzienlijk kunnen zijn. Inmiddels is voor het
herstel van de kade en daarmee verband houdende bestrating in 2004 een
aanvullend budget voorgesteld van € 100.000,-- binnen de MRSV. De genoemde
tegenvaller (asbest) wordt ten laste van de post onvoorzien gebracht.
Project 2.4 ; vml. Paulus Mavo
De
ontwikkeling van de woningen en het kinderdagverblijf is licht vertraagd (2
maanden). De verhuur / verkoop van de woningen is nog niet definitief waardoor
een risico wordt gelopen in de afzet. De komen-de tijd moet blijken in hoeverre
dit consequenties heeft.
Project 2.5 ; Station-Zuid
De
ontwikkeling van Station-Zuid is in een cruciale fase. De gesprekken met de
ontwikkelaar zijn gaande. De formele besluitvorming binnen de gemeente loopt
enige vertraging op omdat de gemeente nog in overleg is met Prorail over de
loop van de sporen. Mocht blijken dat meer ruimte nodig is dan waar in eerste
instantie vanuit is gegaan dan kan dit leiden tot planaanpassingen. Een
mogelijk eerste huurder voor de te ontwikkelen kantoren wordt thans getracht
binnen te halen. Gegeven de economische neergang van dit moment zijn de
marktomstandigheden in de nieuwbouw kantoren markt niet gunstig. Bovengenoemde aspecten kunnen nog niet
financieel worden vertaald. Gelet op de vele onzekerheden is het wel wenselijk
het risicoprofiel bij te stellen van middel naar hoog.
3. Bouwgronden
niet in exploitaties
Project 3.5 ; Spoor Centraal – verwervingskosten
Eind
december 2003 zal er duidelijkheid zijn over wanneer de Spoorzone uitgevoerd
gaat worden. Tot die tijd zal in ieder geval doorgegaan worden met het actief
aankopen van de panden aan de Van Leeuwenhoeksingel en de Houttuinen. Per 1
oktober 2003 zijn er van de 53 panden 35 aangekocht. Hiervoor is reeds € 16
mln. betaald. Aangezien er binnenkort overeenstemming wordt verwacht met enkele
(grote) partijen is de verwachting dat voor het eind van het jaar in totaal €
24 mln. is uitgegeven. Eind van dit jaar zal bekeken moeten worden hoe,
financieel en maatschappelijk gezien, deze panden zo goed mogelijk kunnen
worden beheerd. De verwervingskosten zullen te zijner tijd worden ingebracht in
de Gemeentelijke Ontwikkelingsmaatschappij (GOM), die opgericht zal worden in
het kader van de PPS Spoorzone (PPS = Publiek-Private Samenwerking). Van belang
is het om nogmaals te melden dat de rentecomponent over alle aangekochte panden
aanzienlijk zal zijn. Het hiermee gepaard gaande risico ligt niet bij het Grondbedrijf,
hiervoor is het EZH krediet beschikbaar.
4. Nieuwe
initiatieven
Mijnbouwstraat
Er is een
scheiding in het project gebracht: 'Mijnbouwstraat' is een particuliere
vastgoedexploitatie en 'Maerten Trompstraat' wordt een gemeentelijke
grondexploitatie. In de planvorming wordt nu uitgegaan van herontwikkeling van
het gebouw aan de Mijnbouwstraat voor onderwijs, aangezien gebleken is dat het
niet financieel-economisch haalbaar is om het bestaande schoolgebouw te
ontwikkelen tot appartementen. In het voorliggende voorstel zal de gemeente een
deel van de grond rondom het schoolgebouw verwerven voor herverkaveling ten
behoeve van ongeveer 6 woningen, terwijl de onderwijsinstelling (Mondriaan) het
gebouw zelf zal ontwikkelen. De financiële haalbaarheidsstudie van de
grondexploitatie zal gestart worden zodra de plannen van Mondriaan bekend zijn.
Sporthal Buitenhof en omgeving
Dit
initiatief is voortgekomen uit het feit dat de sporthal Buitenhof na ongeveer 30 jaar toe was aan groot
onderhoud en het pand aan de eisen van de huidige tijd aangepast zou moeten
worden. Door het vakteam BOZ en externe adviseurs is het pand opgenomen en uit
het advies bleek dat de kosten van het (achterstallig) onderhoud zo hoog zouden worden dat het realistisch
was om een nieuwbouwvariant te onderzoeken. Deze nieuwe sporthal kan gebouwd
worden op het naastgelegen parkeerterrein en op de huidige locatie van de
sporthal kunnen dan appartementen gebouwd worden. Ten noorden van de sporthal
komt in 2006 de school aan de Glenn Millerstraat vrij voor herontwikkeling
(woningbouw). Uitgangspunt hierbij is dat een bedrag ter grootte van het
verwachte voordelige saldo van de grondexploitatie door voorafroming van de
algemene reserve van het Grondbedrijf wordt geïnvesteerd in de nieuwbouw van de
sporthal. Er is begonnen met het opstellen van een ontwikkelingsplan en er
wordt een financieel haalbaarheidsonderzoek gedaan. Indien het project
financieel haalbaar blijkt, kan dit project volgend jaar in voorbereiding
genomen worden. De voorbereidingskosten worden ten laste van het ISV gebracht.
Kloosterkade / voormalige Burny Bossschool
In de voormalige Burny Bossschool
zijn op dit moment een kinderopvangcentrum en een tweetal culturele
instellingen gehuisvest. In 1993 heeft het toenmalig college besloten om de
school voor 10 jaar te verhuren aan de genoemde instellingen en hierna tot
herontwikkeling van de locatie over te gaan. De huurders zijn in beginsel
verantwoordelijk voor hun nieuwe huisvesting. Gelijktijdig heeft de gemeente
afspraken gemaakt met Vestia, mede in het kader van de ontwikkelingen van de
woningen in de Wippolder, om een herontwikkelingsplan voor het gebied te maken.
Vestia heeft de gemeente een drietal modellen voorgelegd:
·
Gedeeltelijke sloop van de school (resterende gedeelte worden
bedrijfswoningen), nieuwbouw
van
woningen en een kinderdagverblijf.
·
Gehele sloop van de bestaande school, nieuwbouw van woningen
en een kinderdagverblijf
·
Gehele sloop van de bestaande school, nieuwbouw van woningen
Binnenkort zal een financiële
toets worden uitgevoerd en zal door het vakteam Grond aan het college een
voorstel worden voorgelegd.
Hugo de Grootstraat / van Slingelandtstraat
De school
aan de Hugo de Grootstraat is twee jaar geleden aangekocht voor uitbreiding. De
school aan de Van Slingelandtstraat is een dependance van de Freinetschool en
is in beheer bij het vakteam Onderwijs. Door de groei van de Freinetschool is
er behoefte aan uitbreiding aan de Van Slingelandtstraat. Ook zal onderzocht
worden of deze school tot een brede school omgevormd kan worden (uitbreiding
met kinderopvang en buitenschoolse opvang). De speelplaats hoort kadastraal
gezien bij de Hugo de Groot, maar is benodigd voor de school aan de Van
Slingelandtstraat. Door het vakteam Grond gaat gekeken worden of er een gecombineerde
herontwikkeling van onderwijs en wonen op deze locatie mogelijk is.
Brahmslaan 40-42
In juni
2003 heeft het college besloten het schoolgebouw aan de Brahmslaan 40 te
herontwikkelen tot woningbouw. De in het pand Brahmslaan 40 aanwezig school zal
naar verwachting begin 2005 naar de locatie Brahmslaan 42 verhuizen. Op dat
moment komt de locatie Brahmslaan 40 daadwerkelijk vrij voor herontwikkeling.
Bij de besluitvorming in juni 2003 is een haalbaarheidsstudie gevoegd. Deze
haalbaarheidsstudie wordt de komende tijd uitgewerkt in een grondexploitatie.
De locatie is hiermee eigenlijk de initiatieffase ontstegen en zou in het
vervolg kunnen worden opgenomen in de categorie exploitaties in
voorbereiding.
Vermeertoren
Op de hoek
Provinciale Weg / Van Foreestweg is door Ceres Projecten een initiatief uitgewerkt om op deze locatie een woontoren
voor ouderen met buurthuis, jongerencentrum en gezondheidscentrum te
ontwikkelen. De gemeente is thans doende een ontwikkelingsplan op te stellen en
een intentieovereen-komst met Ceres verder uit te werken. In deze
intentieovereenkomst zullen de kaders, waaronder het financiële kader,
waarbinnen de ontwikkeling moet plaatsvinden nader worden omschreven en
vastge-legd. Het plan is nog in de initiatieffase maar op sommige onderdelen is
in de uitwerking inmiddels wel vooruitgelopen op het nog vast te stellen
ontwikkelingsplan.
5. Consequenties
voor het Grondbedrijf
-
Ten aanzien van de actieve
grondexploitaties kan worden geconstateerd dat, met uitzondering
van de grondexploitatie Zuidpoort, de ontwikkelingen binnen de projecten,
op basis van de
huidige inzichten, zich redelijk bewegen binnen de eerder voorziene risicomarges.
Over het
geheel van het Grondbedrijf zijn deze risico’s in voldoende mate afgedekt
door voorzieningen.
Dit betekent daarmee geen extra bedrijfsrisico’s voor het Grondbedrijf .
-
Ten aanzien van de exploitaties in
voorbereiding wordt opgemerkt dat, op basis van de huidige
stand van zaken, nog niet alle risico’s volledig kwantificeerbaar zijn. Bij
het beschikbaar komen
van gegevens wordt het één en ander gerapporteerd.
-
Ten aanzien van de ontwikkeling van de
algemene reserve van het Grondbedrijf
wordt naar het
onderstaande overzicht verwezen waarin de herbestemming van het vrijvallende
risicobedrag
Zuidpoort wordt herbestemd.
grondexploitatie |
mutatie |
|
toelichting |
|
bedrag |
|
|
|
( in mln
€ ) |
|
|
|
|
|
|
Zuidpoort (vrijval) |
-6,4 |
|
De grex is tussentijds herzien en
het nu berekende saldo per 1-1-2003 geeft aanleiding de risico voorziening te
verlagen. Dit conform de systematiek van het grondbedrijf. |
Brahmslaan 40-42 |
0,9 |
|
In juni 2003 heeft de
gemeenteraad besloten een bedrag van afgerond € 0.9 mln als voorafroming op de reserves van het grondbedrijf te
bestemmen om de (ver)bouw kosten van “De Horizon” aan de Brahmslaan 42 te
bekostigen. Met de te vormen voorziening wordt aan dit besluit een
boekhoudkundig gevolg gegeven. |
Station - Zuid |
pm |
|
Het risicoprofiel voor de kantorenontwikkeling Station-Zuid is door
verslechterende marktomstandigheden en door nog aanwezige onduidelijkheid
over de exacte loop van het toekomstig 4-sporen traject sterk toegenomen. De
hoogte van de te vormen voorziening is een aanname die uitgaat van een
(mogelijk te) somber scenario. In het volgend MPG zal naar verwachting meer
duidelijkheid zijn over risico’s, waarna zo nodig bijstelling van de
voorziening kan plaatsvinden. Dit kan mogelijke enkele miljoenen bedragen
.Dit wordt in het mpg 2004-2007 nader uitgewerkt. |
Brandweerkazerne |
1,7 |
|
In september 2000 heeft de gemeenteraad
besloten tot ontwikkeling van de brandweerkazerne met bovenliggende kantoren.
In dit besluit is aangegeven dat het saldo van de grondexploitatie kan worden
aangewend ter dekking van de bouwkosten van de brandweerkazerne. Dit betekent boekhoudkundig dat na
realisatie van de grondexploitatie het vrijkomende saldo niet beschikbaar is
voor toevoeging aan de vrije reserves
van het Grondbedrijf en dus ook niet kan worden meegenomen in de afroming. Boekhoudkundig wordt aan genoemd besluit
nu gevolg gegeven door het vormen van genoemde voorziening ten laste van de
algemene reserves van het Grondbedrijf om te voorkomen dat genoemd saldo van
de grondexploitatie beschikbaar komt voor afroming. Dit positieve saldo maakt
integraal onderdeel uit van het nadelig resultaat van de gehele ontwikkeling.
Dit hier laten staan zou een dubbeltelling betekenen. |
Waardevermindering pand
C-1000 |
1,3 |
|
Door de vestiging van een
fietsenstalling in het huidige C1000-pand, zal een waardevermindering
optreden. Het in de grondexploitatie Zuidpoort geraamde bedrag van € 1,3 mln. is uit te grondexploitatie
gehaald en vanuit de algemene reserve van het grondbedrijf als voorziening
gevormd. Uit de voorziening kan het
tekort van € 1,3 mln. op de exploitatie van dit pand gedekt worden. |
- De door het vakteam Grond
opgenomen inspanningsverplichting om gefaseerd een bedrag van
€ 20,0
mln vrij te laten vallen uit de algemene reserve van het Grondbedrijf kan, op
basis van de
huidige
inzichten, nog steeds gerealiseerd worden. Vermeld dient te worden dat de druk
op het saldo van een aantal
grondexploitaties, waaronder Harnaschpolder en Station – Zuid toeneemt. Dit als gevolg van gewijzigde
marktomstandigheden. Daarnaast zullen er nieuwe initiatieven komen (of al zijn)
die mogelijk gevolgen hebben voor de huidige stand van de algemene reserve
waardoor ook deze aan verandering onderhevig zal zijn. In de programmabegroting
is op een andere wijze omgegaan met het verloop van de reserves en
voorzieningen zoals deze in het MPG 2003-2006 is weergegeven. Dit betekent een
hogere afroming dan nu vanuit de activeve complexen kan worden gegenereerd. In
de programmabegroting is, op basis van het inzicht dat het MPG thans biedt,
gekozen voor een meerjarige en gefaseerde afroming.