Bewonersavond Schil Noord Agnetapark en omgeving
Datum: 2
december 2003
Aanwezig:
Gemeente: Nico
Jouwe (voorzitter)
Wethouder
Rik Grashoff
Eric
Bavelaar (Mobiliteit)
Jan
Keijlewer (Mobiliteit)
Peter v.d.
Valk (Toezicht Openbare Ruimte)
Schil Noord: 22
bewoners (incl. werkgroepleden)
Verslag: A.
de Jong
1.
Opening
De heer Jouwe opent de vergadering en heet de aanwezigen
welkom.
2.
Inleiding door wethouder Grashoff:
Een geruime tijd geleden is er een start gemaakt met het
nadenken over gereguleerd parkeren in de Schil Noord. De gemeente heeft het
plan bedacht maar er is afgesproken dat er in overleg met bewoners zou worden
gekeken naar de feiten en naar de oplossingen. Er is een werkgroep
samengesteld, die zich hier de afgelopen periode over heeft gebogen. De overige
bewoners zijn middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden. Het instellen van
vergunningparkeren is opgenomen in een verordening en de finale besluitvorming
hierover wordt genomen door de Gemeenteraad.
3.
Voorstel uitbreiding vergunninggebied
Eric Bavelaar geeft een toelichting op het tot stand komen
van het voorstel en het vervolg hierop.
Een aantal maanden geleden is er een brede bewonersgroep bij
elkaar gekomen daar is een werkgroep uit gedestilleerd. Doel was de parkeerproblemen in de omgeving
van het Agnetapark op te lossen. Bureau Intomart heeft een telefonische enquête
gehouden en daarnaast zijn er enkele tellingen gehouden op verschillende dagen
zowel overdag als ’s nachts. Al deze acties hebben plaats gevonden binnen het
totale onderzoeksgebied opgedeeld in een 4-tal deelgebieden (zie uitgedeelde
tekening) en heeft geleid tot de volgende begrenzing van het gebied waar
vergunningparkeren zal worden ingevoerd. Dit ligt tussen Laan van Altena/J.C.
van Markenplein/Ruys de Beerenbrouckstraat. Het betreft de volgende straten:
J.C. Van Markenplein, Goeman Borgesiusstraat, Heemskerkstraat, Van
Houtenstraat, Donker Curtiusstraat en Laan van Altena.
Als er een parkeerverguningstelsel wordt ingevoerd dan
worden er ook bloktijden (handhavingsperioden) ingevoerd. Voorstel dat er nu
ligt is om gebied D aan te laten sluiten bij de wijk “Het Kalverbos”. Daar
worden momenteel de bloktijden gehanteerd van ma t/m za van 9.00 – 11.00 uur en
van 16.00 – 20.00 uur.
Door het tegelijkertijd invoeren van een parkeerverbodszone
mag men
alleen nog maar parkeren in de met witte steentjes
aangegeven parkeervakken en in de gemarkeerde parkeerstroken.
Het is de bedoeling dat e.e.a per 1 maart 2004 van kracht
zal worden.
Voor die tijd moeten de hiernavolgende acties in gang worden
gezet:
-
aanbrengen bebording
-
markeren van de parkeervakken
-
informatie verstrekken aan de bewoners
-
pers inlichten
4.
Vragen/conclusies
Vanwege een relatief onveilige verkeerssituatie hoek Van
Houtenstraat/ Heemskerkstraat en Ruys de Beerenbrouckstraat is het volgens
bewoners wenselijk om hier eenrichting verkeer in te voeren. Invoer van
eenrichting verkeer heeft als consequentie dat het verkeer zich verplaatst naar
andere straten. Dit is niet wenselijk. Eenrichting verkeer is ook niet nodig
omdat door invoering van gereguleerd parkeren er nog slechts aan een zijde van
de Van Houtenstraat geparkeerd mag worden. Doorstroming van en naar de Ruys de
Beerenbroukstraat zal dan dus beter verlopen.
Bewoners
geven aan dat zij ook op andere tijden dan de voorgestelde bloktijden overlast
ervaren. Hierbij worden de nachturen ,overlast van het café en binnenstad
bezoekers op de zaterdag. Men wil dat de bloktijden hier beter op aansluiten.
Vanuit de gemeente bestaat de nadrukkelijke wens om de
verschillen in bloktijden tussen de verschillende gebieden te beperken. Dit
mede gelet op de communicatie naar bezoekers van de stad, eenheid in controle
en administratieve afhandeling.
Na discussie lijkt aansluiting bij gebied C: Westerkwartier en
Olofsbuurt de beste oplossing. Bloktijden worden dan: ma t/m vr. van16.00 –
22.00 uur en za. 12.00 – 22.00 uur.
De bloktijden zullen onder andere punt van aandacht zijn in
de evaluatie.
De volgende aandachtspunten
worden naar voren gebracht:
Voor de punten a en c geld na invoering van de regulering
hetzelfde als in het gebied Olofsbuurt/Westerkwartier. Hier blijkt uit
evaluaties dat de overlast sterk is afgenomen. Door invoering van de bloktijden
zal ook de overlast van bezoekers van het cafe teruglopen. Ook bezoekers van De
Lindenhof zullen minder overlast veroorzaken.
Op de vraag of de tijden op de bezoekerspas nog ruimer
kunnen wordt negatief geantwoord. Ervaring in andere gebieden heeft geleerd dat
dit misbruik in de hand werkt. Vanuit evaluaties uit de andere gebieden is de
wens naar voren gekomen om de
bezoekerskaart op 3 uur vast te stellen en dit werkt goed. In Delft
worden geen uitzonderingen gemaakt voor ouderen om de bezoekerspas te verlengen
of tegen een gereduceerd tarief aan te bieden.
Er wordt door de aanwezigen een toelichting gevraagd op de
telling.
J. Keijlewer meldt dat elke auto die in een straat stond is
toegekend aan een legale parkeerplaats. De situatie is per straat bekeken.
Aanvullend hieraan wordt opgemerkt dat er in principe voor
in- en uitritten nooit mag worden geparkeerd. Ook al is het de in- of uitrit
van de eigenaar.
Verzoek van de bewoners van deze straat is om niet in het
gebied voor vergunningenparkeren te worden meegenomen. Argumenten hiervoor zijn
dat er geen overlast is van “vreemde parkeerders”. Er is ook weinig ruimte om
te parkeren met uitzondering van de plekken voor de in- en uitritten van de
garages.
Bewoners hebben hierover al telefonisch contact gehad met de
gemeente en toen zijn al toezeggingen gedaan.
Antwoord van de Gemeente
In reactie wordt aangegeven dat nooit telefonische
toezeggingen worden gedaan. In het voorgestelde gereguleerde gebied zou door
dit verzoek een enclave ontstaan en is daarom aan het gebied toegevoegd
bovendien is gewezen op het te verwachten verdringingseffect. Het advies was om
dit tijdens de bewonersavond ter discussie te stellen.
De gemeente geeft dan ook nadrukkelijk aan om wel tot het
gereguleerde gebied te blijven behoren vanwege de te verwachten overlast.
Na verdere discussie blijkt dat het technisch wel mogelijk
is voor deze straat een uitzondering te maken. De bewoners van deze straat
blijven nog steeds bij hun verzoek.
Daarom wordt besloten de Donker Curtiusstraat niet mee te
nemen in het vergunningparkeren.
Het gereguleerde gebied zal in het voorstel eindigen op de
Laan van Altena tot aan het parkeerterrein van Albert Heijn. Ook voor deze beslissing geldt dat evaluatie
binnen 1 jaar zal plaatsvinden.
Bij de bewoners bestaat het vertrouwen dat door de invoering
van het gerugeleerd parkeren de parkeerdruk zal afnemen. Hierdoor is het
misschien mogelijk om het langsparkeren op de Laan van Altena tussen het Van
Markenplein en de Van Houtenstraat te laten vervallen. Bij de gemeente bestaat
de indruk dat uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen kan door in het tweede
gedeelte van de Laan van Altena een aantal parkeervakken aan te leggen. Dit zou
echter tegengesteld zijn aan de wens van bewoners van deze straat om het aantal
parkeerplaatsen terug te brengen. Na een korte discussie wordt afgesproken dat
de situatie ongewijzigd zal blijven. Tijdens de evaluatie zal worden bezien of
de langsparkeerplekken aan de Laan van Altena kunnen vervallen.
De consequenties voor het parkeren van een caravan staan los
van het invoeren van gereguleerd parkeren. Een caravan mag 3 dagen blijven
staan. Dit moet dan wel gekoppeld zijn aan een vergunning of een bezoekerspas.
Met aanzienlijke tussenpozen kan dit wel meerdere malen per jaar.
Bewoners in gebied 2, o.a. de Zocherweg zijn nogmaals naar
hun menig gevraagd of zij voor- of tegenstander zijn van gereguleerd parkeren.
70% van de mensen die reageerden gaven aan geen vergunningparkeren te willen.
Binnen het gereguleerd gebied worden controles uitgevoerd
door medewerkers van de gemeente. Er wordt
ongeveer 2 x per bloktijd gecontroleerd. Dit is een controle van 1 ½
uur. De uren waarop de controle plaatsvindt wisselt. Het gaat hier om
gemiddelde waarden. Buiten het gereguleerd gebied wordt door de medewerkers van
de gemeente niet gecontroleerd.
Aannemers kunnen een dagkaart kopen en dan toch hun auto
parkeren in het gereguleerd gebied.
Het aanleggen van gemarkeerde plaatsen of gemarkeerde
parkeerstroken kan in overleg met de bewoners plaatsvinden. Aangeraden wordt om
een parkeerstrook te nemen. Parkeermogelijkheden (capaciteit) zijn dan groter.
Er bestaat nog enige onduidelijkheid over wie er nu recht
heeft op een vergunning.
Over het verkrijgen van een vergunning staat in de
verordening staat het volgende opgenomen:
Een woonadres bestaat in principe uit 1 huishouden.
Dit huishouden kan 1 vergunning en indien nodig nog een 2e
vergunning krijgen.
Als er op b.v. een woonadres een etage is verhuurd dan
bevinden zich op dit woonadres meerdere huishoudens. Dan kan er dus ook meer
dan 1 parkeervergunning worden uitgegeven.
In deze wijk geldt dit dus ook voor de aanwezige
studentenhuizen. Hier kunnen dus meerdere parkeervergunningen worden afgegeven.
Een bedrijf kan een bedrijfsvergunning aanvragen.
Het tarief voor een vergunning moet op termijn kostendekken
zijn. In dit gebied zal dit naar verwachting neerkomen op 60 euro.
In deze wijk zal echter worden uitgegaan van een
starttarief. Hierbij wordt een tarief gehanteerd van 40 euro. Na het eerste
jaar moet het tarief wel kostendekkend zijn. De tarieven zijn exclusief leges van 4,50 euro.
5.
Samenvatting
Hieronder volgen de op deze avond genomen besluiten.
Tarieven voor het eerste jaar( exclusief leges):
Per huishouden:
1e vergunning: 40 euro
2e vergunning: 80 euro
bezoekerspas 15
euro (= 10 x het betaalde uurtarief)
Per bedrijf:
1e vergunning: 80 euro
2e vergunning: 160 euro
bezoekerspas : 40 euro
De begrenzing is naar aanleiding van de avond aangepast.
Donker Curtiusstraat wordt niet meegenomen.
Vergunningenparkeren in de Laan van Altena loopt tot
parkeerplaats Albert Heyn.
Het café valt nog wel in het vergunningengebied.
Parkeersituatie aan de Laan van Altena wordt vooralsnog niet
aangepast.
Bloktijden zijn aangepast.
De tijden die nu worden gehanteerd zijn:
Maandag t/m vrijdag: 16.00 – 22.00 uur
Zaterdag: 12.00 – 22.00 uur.
Voor het bovenstaande geldt dat er binnen één jaar een
evaluatie zal plaatsvinden. Aanpassing zal m.u.v. calamiteiten pas na 1 jaar
plaatsvinden.
Alle bewoners zullen door middel van een nieuwsbrief op de
hoogte worden gebracht.
De commissie- en raadsvergadering waarin het bovenstaande
aan de orde zal komen vinden plaats op respectievelijk 9 en 18 december a.s.
Onder dankzegging van de inbreng van de bewoners wordt de
avond om 22.45 uur gesloten.
De aanwezige bewoners krijgen een verslag van deze
bijeenkomst thuisgestuurd.