Bewonersavond Schil Noord Agnetapark en omgeving

 

Datum: 2 december 2003

 

Aanwezig:

Gemeente:                         Nico Jouwe (voorzitter)

Wethouder Rik Grashoff

Eric Bavelaar (Mobiliteit)

Jan Keijlewer (Mobiliteit)

Peter v.d. Valk (Toezicht Openbare Ruimte)

Schil Noord:                        22 bewoners (incl. werkgroepleden)

 

Verslag:                            A. de Jong

 

 

1.     Opening

De heer Jouwe opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom.

 

2.     Inleiding door wethouder Grashoff:

Een geruime tijd geleden is er een start gemaakt met het nadenken over gereguleerd parkeren in de Schil Noord. De gemeente heeft het plan bedacht maar er is afgesproken dat er in overleg met bewoners zou worden gekeken naar de feiten en naar de oplossingen. Er is een werkgroep samengesteld, die zich hier de afgelopen periode over heeft gebogen. De overige bewoners zijn middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden. Het instellen van vergunningparkeren is opgenomen in een verordening en de finale besluitvorming hierover wordt genomen door de Gemeenteraad.

 

3.     Voorstel uitbreiding vergunninggebied

Eric Bavelaar geeft een toelichting op het tot stand komen van het voorstel en het vervolg hierop.

Een aantal maanden geleden is er een brede bewonersgroep bij elkaar gekomen daar is een werkgroep uit gedestilleerd.  Doel was de parkeerproblemen in de omgeving van het Agnetapark op te lossen. Bureau Intomart heeft een telefonische enquête gehouden en daarnaast zijn er enkele tellingen gehouden op verschillende dagen zowel overdag als ’s nachts. Al deze acties hebben plaats gevonden binnen het totale onderzoeksgebied opgedeeld in een 4-tal deelgebieden (zie uitgedeelde tekening) en heeft geleid tot de volgende begrenzing van het gebied waar vergunningparkeren zal worden ingevoerd. Dit ligt tussen Laan van Altena/J.C. van Markenplein/Ruys de Beerenbrouckstraat. Het betreft de volgende straten: J.C. Van Markenplein, Goeman Borgesiusstraat, Heemskerkstraat, Van Houtenstraat, Donker Curtiusstraat en Laan van Altena. 

 

Als er een parkeerverguningstelsel wordt ingevoerd dan worden er ook bloktijden (handhavingsperioden) ingevoerd. Voorstel dat er nu ligt is om gebied D aan te laten sluiten bij de wijk “Het Kalverbos”. Daar worden momenteel de bloktijden gehanteerd van ma t/m za van 9.00 – 11.00 uur en van 16.00 – 20.00 uur.

 

Door het tegelijkertijd invoeren van een parkeerverbodszone mag men

alleen nog maar parkeren in de met witte steentjes aangegeven parkeervakken en in de gemarkeerde parkeerstroken.

 

Het is de bedoeling dat e.e.a per 1 maart 2004 van kracht zal worden.

Voor die tijd moeten de hiernavolgende acties in gang worden gezet:

-        aanbrengen bebording

-        markeren van de parkeervakken

-        informatie verstrekken aan de bewoners

-        pers inlichten

 

4.     Vragen/conclusies

Vanwege een relatief onveilige verkeerssituatie hoek Van Houtenstraat/ Heemskerkstraat en Ruys de Beerenbrouckstraat is het volgens bewoners wenselijk om hier eenrichting verkeer in te voeren. Invoer van eenrichting verkeer heeft als consequentie dat het verkeer zich verplaatst naar andere straten. Dit is niet wenselijk. Eenrichting verkeer is ook niet nodig omdat door invoering van gereguleerd parkeren er nog slechts aan een zijde van de Van Houtenstraat geparkeerd mag worden. Doorstroming van en naar de Ruys de Beerenbroukstraat zal dan dus beter verlopen.

 

Vragen bloktijden

Bewoners geven aan dat zij ook op andere tijden dan de voorgestelde bloktijden overlast ervaren. Hierbij worden de nachturen ,overlast van het café en binnenstad bezoekers op de zaterdag. Men wil dat de bloktijden hier beter op aansluiten.

 

Vanuit de gemeente bestaat de nadrukkelijke wens om de verschillen in bloktijden tussen de verschillende gebieden te beperken. Dit mede gelet op de communicatie naar bezoekers van de stad, eenheid in controle en administratieve afhandeling.

Na discussie lijkt aansluiting bij gebied C: Westerkwartier en Olofsbuurt de beste oplossing. Bloktijden worden dan: ma t/m vr. van16.00 – 22.00 uur en  za. 12.00 – 22.00 uur.

De bloktijden zullen onder andere punt van aandacht zijn in de evaluatie.

 

De volgende aandachtspunten  worden naar voren gebracht:

  1. Parkeren van mensen die in de binnenstad werken.
  2. Werknemers die in de ploegendienst werken bij DSM
  3. Drukte op de zaterdag wordt niet verholpen.
  4. De Lindenhof houdt zich nog niet afspraken m.b.t. het parkeren.

 

Voor de punten a en c geld na invoering van de regulering hetzelfde als in het gebied Olofsbuurt/Westerkwartier. Hier blijkt uit evaluaties dat de overlast sterk is afgenomen. Door invoering van de bloktijden zal ook de overlast van bezoekers van het cafe teruglopen. Ook bezoekers van De Lindenhof zullen minder overlast veroorzaken.

 

Tijden van bezoekerspas

Op de vraag of de tijden op de bezoekerspas nog ruimer kunnen wordt negatief geantwoord. Ervaring in andere gebieden heeft geleerd dat dit misbruik in de hand werkt. Vanuit evaluaties uit de andere gebieden is de wens naar voren gekomen om de  bezoekerskaart op 3 uur vast te stellen en dit werkt goed. In Delft worden geen uitzonderingen gemaakt voor ouderen om de bezoekerspas te verlengen of tegen een gereduceerd tarief aan te bieden.

 

Er wordt door de aanwezigen een toelichting gevraagd op de telling.

J. Keijlewer meldt dat elke auto die in een straat stond is toegekend aan een legale parkeerplaats. De situatie is per straat bekeken.

 

Aanvullend hieraan wordt opgemerkt dat er in principe voor in- en uitritten nooit mag worden geparkeerd. Ook al is het de in- of uitrit van de eigenaar.

Donker Curtiusstraat

Verzoek van de bewoners van deze straat is om niet in het gebied voor vergunningenparkeren te worden meegenomen. Argumenten hiervoor zijn dat er geen overlast is van “vreemde parkeerders”. Er is ook weinig ruimte om te parkeren met uitzondering van de plekken voor de in- en uitritten van de garages.

Bewoners hebben hierover al telefonisch contact gehad met de gemeente en toen zijn al toezeggingen gedaan.

 

Antwoord van de Gemeente

In reactie wordt aangegeven dat nooit telefonische toezeggingen worden gedaan. In het voorgestelde gereguleerde gebied zou door dit verzoek een enclave ontstaan en is daarom aan het gebied toegevoegd bovendien is gewezen op het te verwachten verdringingseffect. Het advies was om dit tijdens de bewonersavond ter discussie te stellen.

De gemeente geeft dan ook nadrukkelijk aan om wel tot het gereguleerde gebied te blijven behoren vanwege de te verwachten overlast.

 

Na verdere discussie blijkt dat het technisch wel mogelijk is voor deze straat een uitzondering te maken. De bewoners van deze straat blijven nog steeds bij hun verzoek. 

Daarom wordt besloten de Donker Curtiusstraat niet mee te nemen in het vergunningparkeren.

 

Het gereguleerde gebied zal in het voorstel eindigen op de Laan van Altena tot aan het parkeerterrein van Albert Heijn.  Ook voor deze beslissing geldt dat evaluatie binnen 1 jaar zal plaatsvinden.

 

Laan van Altena

Bij de bewoners bestaat het vertrouwen dat door de invoering van het gerugeleerd parkeren de parkeerdruk zal afnemen. Hierdoor is het misschien mogelijk om het langsparkeren op de Laan van Altena tussen het Van Markenplein en de Van Houtenstraat te laten vervallen. Bij de gemeente bestaat de indruk dat uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen kan door in het tweede gedeelte van de Laan van Altena een aantal parkeervakken aan te leggen. Dit zou echter tegengesteld zijn aan de wens van bewoners van deze straat om het aantal parkeerplaatsen terug te brengen. Na een korte discussie wordt afgesproken dat de situatie ongewijzigd zal blijven. Tijdens de evaluatie zal worden bezien of de langsparkeerplekken aan de Laan van Altena kunnen vervallen.

 

Overige vragen

De consequenties voor het parkeren van een caravan staan los van het invoeren van gereguleerd parkeren. Een caravan mag 3 dagen blijven staan. Dit moet dan wel gekoppeld zijn aan een vergunning of een bezoekerspas. Met aanzienlijke tussenpozen kan dit wel meerdere malen per jaar.

 

Bewoners in gebied 2, o.a. de Zocherweg zijn nogmaals naar hun menig gevraagd of zij voor- of tegenstander zijn van gereguleerd parkeren. 70% van de mensen die reageerden gaven aan geen vergunningparkeren te willen.

 

Binnen het gereguleerd gebied worden controles uitgevoerd door medewerkers van de gemeente. Er wordt  ongeveer 2 x per bloktijd gecontroleerd. Dit is een controle van 1 ½ uur. De uren waarop de controle plaatsvindt wisselt. Het gaat hier om gemiddelde waarden. Buiten het gereguleerd gebied wordt door de medewerkers van de gemeente niet gecontroleerd.

 

Aannemers kunnen een dagkaart kopen en dan toch hun auto parkeren in het gereguleerd gebied.

 

Het aanleggen van gemarkeerde plaatsen of gemarkeerde parkeerstroken kan in overleg met de bewoners plaatsvinden. Aangeraden wordt om een parkeerstrook te nemen. Parkeermogelijkheden (capaciteit) zijn dan groter.

 

Wie heeft er recht op een vergunning?

Er bestaat nog enige onduidelijkheid over wie er nu recht heeft op een vergunning.

 

Over het verkrijgen van een vergunning staat in de verordening staat het volgende opgenomen:

Een woonadres bestaat in principe uit 1 huishouden.

Dit huishouden kan 1 vergunning en indien nodig nog een 2e vergunning krijgen.

 

Als er op b.v. een woonadres een etage is verhuurd dan bevinden zich op dit woonadres meerdere huishoudens. Dan kan er dus ook meer dan 1 parkeervergunning worden uitgegeven.

 

In deze wijk geldt dit dus ook voor de aanwezige studentenhuizen. Hier kunnen dus meerdere parkeervergunningen worden afgegeven.

Een bedrijf kan een bedrijfsvergunning aanvragen.

 

Tarief

Het tarief voor een vergunning moet op termijn kostendekken zijn. In dit gebied zal dit naar verwachting neerkomen op 60 euro.

In deze wijk zal echter worden uitgegaan van een starttarief. Hierbij wordt een tarief gehanteerd van 40 euro. Na het eerste jaar moet het tarief wel kostendekkend zijn. De tarieven zijn  exclusief leges van 4,50 euro.

 

5.     Samenvatting

 

Hieronder volgen de op deze avond genomen besluiten.

 

Tarieven voor het eerste jaar( exclusief leges):

Per huishouden:

 

1e vergunning: 40 euro

2e vergunning: 80 euro

bezoekerspas           15 euro (= 10 x het betaalde uurtarief)

 

Per bedrijf:

 

1e vergunning: 80 euro

2e vergunning: 160 euro

bezoekerspas  :         40 euro

 

Begrenzing van het gebied

De begrenzing is naar aanleiding van de avond aangepast.

Donker Curtiusstraat wordt niet meegenomen.

Vergunningenparkeren in de Laan van Altena loopt tot parkeerplaats Albert Heyn.

Het café valt nog wel in het vergunningengebied.

Parkeersituatie aan de Laan van Altena wordt vooralsnog niet aangepast.

 

Boktijden

Bloktijden zijn aangepast.

De tijden die nu worden gehanteerd zijn:

Maandag t/m vrijdag: 16.00 – 22.00 uur

Zaterdag: 12.00 – 22.00 uur.

 

Voor het bovenstaande geldt dat er binnen één jaar een evaluatie zal plaatsvinden. Aanpassing zal m.u.v. calamiteiten pas na 1 jaar plaatsvinden.

 

Alle bewoners zullen door middel van een nieuwsbrief op de hoogte worden gebracht.

 

De commissie- en raadsvergadering waarin het bovenstaande aan de orde zal komen vinden plaats op respectievelijk 9 en 18 december a.s.

 

 

Tot slot

Onder dankzegging van de inbreng van de bewoners wordt de avond om 22.45 uur gesloten.

 

De aanwezige bewoners krijgen een verslag van deze bijeenkomst thuisgestuurd.