Onderwerp
Fietsroute
Korftlaan
Aanleiding
Het oostelijk deel van de Korftlaan is onderdeel van een
belangrijke fietsroute tussen Delft en Pijnacker. In de huidige situatie geldt
op dit deel van de Korftlaan tussen 21.00 uur en 9.00 uur tweerichtingsverkeer,
en tussen 9.00 uur en 21.00 uur (overdag) éénrichtingsverkeer in
westelijke richting, uitgezonderd (brom)fietsers. Deze regel wordt
regelmatig overtreden.
Het smalle profiel van Korftlaan, de twee flauwe bochten,
en het verkeer in twee richtingen leiden tot onveilige situaties voor met name
het fietsverkeer. Het gevoel van onveiligheid wordt versterkt door de vaak hoge
snelheid van het autoverkeer.
Doelstelling
Het nemen van maatregelen in het oostelijk deel van de
Korftlaan, (tussen Houtpad en Noordeindseweg), zodat deze veiliger wordt voor
fietsers.
Probleemanalyse
Verkeerscirculatie Delftse Hout: (zie bijlage 1” bestaande situatie”)
Voor de bezoekers zijn er drie
mogelijkheden om de Delftse Hout te bereiken:
via de Korftlaan (westelijk deel tot aan het
Houtpad)
via de Tweemolentjeskade
via de Noordeindseweg
Het westelijke deel van de
Korftlaan is tweerichtingsverkeer. Het oostelijke deel tussen het Houtpad en de
Noordeindseweg is éénrichtingsverkeer (tussen 9-21 uur).
De Tweemolentjeskade, als
onderdeel van de rondweg om de Delftse Hout, is in oostelijke richting
éénrichtingsverkeer tot en met parkeerterrein nr. 3. Vanaf parkeerterrein nr. 3
is deze weg tweerichtingsverkeer. Langs dit gedeelte van de Tweemolentjeskade
(rond de Delftse Hout) ligt een vrijliggend fietspad, zodat de fietser geen gebruik
hoeft te maken van de Tweemolentjeskade.
Het éénrichtingsverkeer vanaf parkeerterrein nr. 3
is ingesteld om het autoverkeer richting de Bomenwijk te beperken. Dit betekent
dat een groot gedeelte van de Delftenaren die met de auto naar de Delftse Hout
gaan, deze via de Bomenwijk inrijden en via de Korftlaan de Delftse Hout
verlaten.
Verkeersintensiteiten
Om een inzicht te krijgen van de verkeersintensiteiten in
het recreatiegebied Delftse Hout is gebruik gemaakt van een onderzoek uit 1996.
Voor dit onderzoek zijn tellingen verricht om het aantal
bezoekers te bepalen. Via deze telling is tevens informatie achterhaald
betreffende de vervoerswijze van de bezoekers.
zomerse
dag nazomerse dag
lopend 15,5
% - 1.682 26,4 % - 1.508
fiets 51,5
% - 5.588 42,1 % - 2.406
brommer 2,6 % - 282 1,4
% - 80
motorfiets 0,4 % - 43 0,4
% - 23
auto 29,7
% - 3.222 28,8 % - 1.646
overig 0,3 % - 33 0,4
% - 23
totaal bezoekers: 10.850 5.715
* de
vervoerswijze openbaar vervoer wordt niet genoemd. Aangenomen is dat deze
groep als lopend in het onderzoek is geteld.
Buiten het seizoen is de inschatting dat het aantal
bezoekers fors lager is.
Opvallend in deze telling is dat veruit de meeste
bezoekers van het recreatiegebied lopend of per fiets komen (ruim 65%). Een
krappe 30% van de bezoekers komt met de auto.
Van de auto’s komt 10% over de route via de
Noordeindseweg. Deze auto’s zullen de Delftse Hout ook weer via de
Noordeindseweg verlaten.
De overige auto’s rijden via de Tweemolentjeskade naar de
parkeerplaatsen in de Delftse Hout. Voor auto’s die op P1 staan geparkeerd, is
het mogelijk het Delftse Hout via de Bomenwijk te verlaten. Alle overige
voertuigen moeten het gebied via de Korftlaan of Noordeindseweg verlaten.
Kenmerken oostelijk
deel Korftlaan (gedeelte tussen
Noordeinseweg en Houtpad (zie bijlage 0 bestaande situatie)
·
Smal profiel => breedte 3.5
meter
·
Tussen 9.00 uur ‘s ochtends en
21.00 uur ’s-avonds is de weg éénrichtingsverkeer voor motorvoertuigen (deze
regel wordt veelvuldig overtreden)
·
Het is een drukke fietsroute
voor scholieren vanuit Pijnacker naar Delft.
·
Bewoners van de Noordeindseweg
die in het centrum van Delft hun bestemming hebben rijden via de Korftlaan.
·
In de zomertijd is het een
drukke recreatieve fietsroute en autoroute voor bezoekers van de Delftse Hout.
Conclusie:
Door het smalle profiel van de Korftlaan en hard
rijdende personenauto’s heeft de fietser een onveilig gevoel.
Mogelijke oplossingen
Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, voor met
name het fietsverkeer, zijn er verschillende mogelijke oplossingen uitgewerkt
en onderzocht:
Variant 1: Aanpassen verkeerscirculatie Delftse Hout en
uitvoeren van bijbehorende maatregelen op het tracé.
Variant 2 : De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren en
personenauto’s in twee richtingen toestaan conform bestaand verkeersbesluit.
Variant 2A: De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren
en personenauto’s alleen in een richting toestaan (oost - west).
Variant 3: Snelheidsremmende maatregelen toepassen en
verlichting aanbrengen langs de route.
Variant 1
Verkeerscirculatie in de Delftse Hout veranderen (bijlage 1)
De Tweemolentjeskade over de totale lengte
tweerichtingsverkeer maken. De
consequentie is dat het verkeer door de Bomenwijk toeneemt. Het aantal
voertuigen dat nu via de Bomenwijk de Delftse Hout inrijdt zal deze ook via
dezelfde route weer verlaten.
Door deze maatregel kan de Korftlaan, tussen Houtpad en
Noordeindseweg wordt afgesloten, zodat er geen autoverkeer meer mogelijk is. De
weg wordt een fiets/bromfietspad.
Om dit te kunnen realiseren zijn er een aantal
maatregelen nodig:
·
het verbreden van de
Tweemolentjeskade (gedeelte onder het viaduct), zodat een motorvoertuig een
fietser op een veilige manier kan passeren.
·
een aantal oversteken voor
fietsers veiliger maken
·
Korftlaan (oostelijke
gedeelte) afsluiten door middel van harde afsluiting (palen).
·
Verkeersbesluiten nemen voor
Korftlaan (oostelijke gedeelte) voor fiets/bromfietspad.
Afsluiting van het oostelijke deel van de Korftlaan geeft
in het zomerseizoen een toename van het verkeersaanbod op de Tweemolentjeskade
van circa 600 auto’s op een gemiddelde zomerse dag en zo’n 900 auto’s op een
warme zomerse dag. Buiten het seizoen zullen deze aantallen naar verwachting
veel lager zijn. Door de omrijtijd die door deze oplossing ontstaat (afsluiten
van het oostelijke gedeelte van de Koftlaan) is de verwachting dat een gedeelte
van de automobilisten de Delfgauwseweg zal kiezen in plaats van de
Tweemolentjeskade.
Het verbreden van de Tweemolentjeskade tussen Van
Miereveltlaan en het viaduct wordt niet aanbevolen, omdat alleen gedurende een
korte periode van het jaar de intensiteit hoger zal zijn. Op dit gedeelte van
de weg kunnen de automobilisten elkaar immers zien, zodat zij elkaar ter hoogte
van de zijstraten zullen passeren. De snelheid wordt daardoor ook laag
gehouden. Dat neemt niet weg dat er af en toe irritaties ontstaan. Voor de
fietser is een alternatieve route aanwezig langs Aan ’t Verlaat. Deze ligt
parallel aan de Tweemolentjeskade. De fietser hoeft niet op de Tweemolentjeskade
te rijden waar in de zomertijd door deze oplossing meer autoverkeer zal zijn.
Kosten minimaal : € 260.200,= (excl. BTW).
Variant 2 ‘Fietsstraat’
autoverkeer in twee
richtingen toegestaan conform bestaande
situatie (zie bijlage 2)
Een fietsstraat houdt in dat ook motorvoertuigen worden
toegelaten, maar fietsers de belangrijkste gebruikers van de weg zijn. Om een
fietsstraat te realiseren wordt voorgesteld de Korftlaan aan twee zijden met
0,6 m (en rammelstrook) te verbreden en de weg van een as-streep te voorzien.
De totale breedte wordt 4,7 m. Bij deze breedte kan een automobilist de fietser
veilig passeren. Fietsers rijden, zoals in de huidige situatie, op het asfalt.
Als er in de tegengestelde richting een fietser aankomt, blijft de auto op de
rechter weghelft rijden (dus rechts van de asmarkering) en maakt gebruik van de
rammelstrook.
De verbreding wordt met grove betonstenen (kinderkopjes)
uitgevoerd. Het middengedeelte van de weg, dat in asfalt is uitgevoerd, wordt
voorzien van een middenstreep om te voorkomen dat de automobilist op het midden
van de weg gaat rijden en de fietser van de weg drukt richting rammelstrook.
In de huidige situatie geldt éénrichtingsverkeer tussen
9.00 ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds. Deze verkeerssituatie blijft
gehandhaafd.
Met speciale bebording wordt duidelijk gemaakt dat het om
een ‘fietsstraat’ gaat, waar de automobilist te gast is.
Kosten: € 110.000,= (excl. BTW)
Variant 2A ‘Fietsstraat’
autoverkeer in een
richting (oost-west) toegestaan (zie
bijlage 2A)
Een fietsstraat houdt in dat
de fietsers de belangrijkste gebruikers van de weg zijn. Bij deze variant van
een fietsstraat zullen de personenauto’s alleen in een richting worden
toegestaan.
Variant 2A draagt het meest bij aan het verminderen van
het gevoel van onveiligheid voor de fietsers. De positie van de fietsers op de
weg wordt verduidelijkt en de snelheid van het autoverkeer wordt gereduceerd.
Concreet bestaat variant 2A uit de volgende maatregelen:
1
De Korftlaan gelegen tussen de
Noordeindseweg en het Houtpad wordt een Fietsstraat waar brommers worden
toegestaan (verkeerbesluit voor fietspad nodig).
2
Autoverkeer wordt 24 uur per
dag alleen in één richting (oost - west) toegestaan (verkeersbesluit uit
1967 moet worden ingetrokken).
3
De noordkant van de weg wordt
verbreed met 0.60 meter. De verbreding wordt met grove betonstenen (kinderkopjes)
uitgevoerd als een rammelstrook. De totale breedte komt daarmee op 4.10 meter.
Bij deze breedte kan een automobilist de fietser passeren. Fietsers rijden,
zoals in de huidige situatie, op het asfalt.
4
Het geasfalteerde gedeelte van
de weg wordt voorzien van een asmarkering. Automobilisten dienen aan de rechter
kant van de asmarkering te rijden en daardoor moeten zij gebruik maken van de
rammelstrook.
Bij deze variant wordt de huidige verkeerscirculatie
rondom de Delftse Hout gedeeltelijk gehandhaafd.
Het autoverkeer in oost west richting (richting Delft)
blijft gehandhaafd.
Het autoverkeer in west oost richting (richting
Pijnacker) wordt niet meer toegestaan. In de bestaande situaties is tussen
21.00 uur en 9.00 uur autoverkeer toegestaan.
De kans bestaat dat de bewoners van de Noordeindseweg
bezwaar zullen aantekenen tegen het weren van het autoverkeer in west oost
richting.
Kosten: €
58.000,= (exclusief BTW).
Variant 3
Snelheidsremmende
maatregelen
Bij deze variant zullen circa 8 drempels worden
aangebracht die de snelheid van het autoverkeer omlaag brengen. Door het
aanbrengen van drempels moet ook verlichting worden geplaatst wat uit
milieuoverwegingen (vogels) niet wenselijk is. Het profiel blijft relatief
smal, zodat het passeren van fietsers door auto’s onveilig blijft.
Kosten: € 115.000,= (excl. BTW)
Keuze
De varianten verschillen onderling sterk. Zowel in omvang
van de te nemen maatregelen als in kosten.
De meest ideale oplossing voor de veiligheid van fietsers
op het gedeelte van de Korftlaan tussen Noordeinseweg en Houtpad is variant 1.
Het grote nadeel hiervan is dat door het veranderen van de verkeerscirculatie
van de Delftse Hout de Bomenwijk, met name de Tweemolentjeskade, zwaarder
belast zal worden waardoor op dit gedeelte van de weg de veiligheid van de fietser
verslechtert . Ook de kosten zijn onevenredig hoog ten opzichte van de beoogde
doelstelling.
Bij variant 2 wordt de veiligheid van de fietser
verbeterd en de snelheid van het autoverkeer wordt getemperd. De
verkeerscirculatie van de Korftlaan
wordt niet veranderd.
De voorkeur gaat uit naar variant 2A waar de gemaakte
kosten en de beoogde doelstelling meest in evenwicht zijn. De veiligheid van de
fietser wordt verbeterd en de snelheid van het autoverkeer wordt verlaagd. De
verkeerscirculatie op Korftlaan wordt aangepast.
Bij variant 3 wordt maar aan een deel van het probleem
iets gedaan. Door het smalle profiel blijven de fietsers in de knel komen bij
het passeren door een auto. Daarbij zijn de drempels voor de fietsers
oncomfortabel en ‘s- winters onveilig.
Voorstel
U wordt voorgesteld:
1
In te stemmen met het ontwerp
voor de Korftlaan volgens variant 2A.
2
In te stemmen met het
intrekken van het verkeersbesluit van 4 januari 1967.
3
In te stemmen met het nemen
van een verkeersbesluit voor een fietspad (fietsstraat) brommers in twee richtingen en
personenauto’s in één richting toegestaan (oost west) voor de Korftlaan gelegen
tussen de Noordeindseweg en het Houtpad.
4
In het jaar 2003 € 35.000.=
uit het Masterplan Bieslandse Bovenpolder, en € 23.000,-- uit de Reservering
Jongereneiland (oorsponkelijk begroot in 2004) beschikbaar te stellen voor de
herinrichting van de Korftlaan.
(In het Masterplan Bieslandse Bovenpolder is een resterend
budget beschikbaar van € 110.000,-- daarnaast is uit de reservering
Jongereneiland een bedrag van € 23.000,-- beschikbaar).