Nota

 

Datum

15-11-2002

Ons Kenmerk

02/033

Opsteller

Eva Georgescu

Bijlagen

0        

Onderwerp

Fietsroute Korftlaan

 

 


 

Aanleiding

Het oostelijk deel van de Korftlaan is onderdeel van een belangrijke fietsroute tussen Delft en Pijnacker. In de huidige situatie geldt op dit deel van de Korftlaan tussen 21.00 uur en 9.00 uur tweerichtingsverkeer, en tussen 9.00 uur en 21.00 uur (overdag) éénrichtingsverkeer in westelijke richting, uitgezonderd (brom)fietsers. Deze regel wordt regelmatig overtreden.

Het smalle profiel van Korftlaan, de twee flauwe bochten, en het verkeer in twee richtingen leiden tot onveilige situaties voor met name het fietsverkeer. Het gevoel van onveiligheid wordt versterkt door de vaak hoge snelheid van het autoverkeer.

 

Doelstelling

Het nemen van maatregelen in het oostelijk deel van de Korftlaan, (tussen Houtpad en Noordeindseweg), zodat deze veiliger wordt voor fietsers.

 

 

Probleemanalyse

 

Verkeerscirculatie Delftse Hout: (zie bijlage 1” bestaande situatie”)

Ÿ         Voor de bezoekers zijn er drie mogelijkheden om de Delftse Hout te bereiken:

via de Korftlaan (westelijk deel tot aan het Houtpad)

via de Tweemolentjeskade

via de Noordeindseweg

Ÿ         Het westelijke deel van de Korftlaan is tweerichtingsverkeer. Het oostelijke deel tussen het Houtpad en de Noordeindseweg is éénrichtingsverkeer (tussen 9-21 uur).

Ÿ         De Tweemolentjeskade, als onderdeel van de rondweg om de Delftse Hout, is in oostelijke richting éénrichtingsverkeer tot en met parkeerterrein nr. 3. Vanaf parkeerterrein nr. 3 is deze weg tweerichtingsverkeer. Langs dit gedeelte van de Tweemolentjeskade (rond de Delftse Hout) ligt een vrijliggend fietspad, zodat de fietser geen gebruik hoeft te maken van de Tweemolentjeskade.

Het éénrichtingsverkeer vanaf parkeerterrein nr. 3 is ingesteld om het autoverkeer richting de Bomenwijk te beperken. Dit betekent dat een groot gedeelte van de Delftenaren die met de auto naar de Delftse Hout gaan, deze via de Bomenwijk inrijden en via de Korftlaan de Delftse Hout verlaten.

 

Verkeersintensiteiten

Om een inzicht te krijgen van de verkeersintensiteiten in het recreatiegebied Delftse Hout is gebruik gemaakt van een onderzoek uit 1996.

Voor dit onderzoek zijn tellingen verricht om het aantal bezoekers te bepalen. Via deze telling is tevens informatie achterhaald betreffende de vervoerswijze van de bezoekers.

 

              zomerse dag            nazomerse dag

lopend                   15,5 %      -        1.682                     26,4 %      -        1.508

fiets                      51,5 %      -        5.588                     42,1 %      -        2.406

brommer                 2,6 %      -          282                       1,4 %      -            80

motorfiets                0,4 %      -            43                       0,4 %      -            23

auto                      29,7 %      -        3.222                     28,8 %      -        1.646

overig                      0,3 %      -            33                       0,4 %      -            23

totaal bezoekers:                          10.850                                             5.715

*           de vervoerswijze openbaar vervoer wordt niet genoemd. Aangenomen is dat deze

groep als lopend in het onderzoek is geteld.

 

Buiten het seizoen is de inschatting dat het aantal bezoekers fors lager is.

Opvallend in deze telling is dat veruit de meeste bezoekers van het recreatiegebied lopend of per fiets komen (ruim 65%). Een krappe 30% van de bezoekers komt met de auto.

Van de auto’s komt 10% over de route via de Noordeindseweg. Deze auto’s zullen de Delftse Hout ook weer via de Noordeindseweg verlaten.

De overige auto’s rijden via de Tweemolentjeskade naar de parkeerplaatsen in de Delftse Hout. Voor auto’s die op P1 staan geparkeerd, is het mogelijk het Delftse Hout via de Bomenwijk te verlaten. Alle overige voertuigen moeten het gebied via de Korftlaan of Noordeindseweg verlaten.

 

Kenmerken oostelijk deel Korftlaan (gedeelte tussen Noordeinseweg en Houtpad (zie bijlage 0 bestaande situatie)

·       Smal profiel => breedte 3.5 meter

·       Tussen 9.00 uur ‘s ochtends en 21.00 uur ’s-avonds is de weg éénrichtingsverkeer voor motorvoertuigen (deze regel wordt veelvuldig overtreden)

·       Het is een drukke fietsroute voor scholieren vanuit Pijnacker naar Delft.

·       Bewoners van de Noordeindseweg die in het centrum van Delft hun bestemming hebben rijden via de Korftlaan.

·       In de zomertijd is het een drukke recreatieve fietsroute en autoroute voor bezoekers van de Delftse Hout.

 

Conclusie:

Door het smalle profiel van de Korftlaan en hard rijdende personenauto’s heeft de fietser een onveilig gevoel.

 

Mogelijke oplossingen

Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, voor met name het fietsverkeer, zijn er verschillende mogelijke oplossingen uitgewerkt en onderzocht:

Variant 1: Aanpassen verkeerscirculatie Delftse Hout en uitvoeren van bijbehorende maatregelen op het tracé.

Variant 2 : De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren en personenauto’s in twee richtingen toestaan conform bestaand verkeersbesluit.

Variant 2A: De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren en personenauto’s alleen in een richting toestaan (oost - west).

Variant 3: Snelheidsremmende maatregelen toepassen en verlichting aanbrengen langs de route.

 

Variant 1

Verkeerscirculatie in de Delftse Hout veranderen (bijlage 1)

De Tweemolentjeskade over de totale lengte tweerichtingsverkeer maken.  De consequentie is dat het verkeer door de Bomenwijk toeneemt. Het aantal voertuigen dat nu via de Bomenwijk de Delftse Hout inrijdt zal deze ook via dezelfde route weer verlaten.

Door deze maatregel kan de Korftlaan, tussen Houtpad en Noordeindseweg wordt afgesloten, zodat er geen autoverkeer meer mogelijk is. De weg wordt een fiets/bromfietspad.

Om dit te kunnen realiseren zijn er een aantal maatregelen nodig:

·         het verbreden van de Tweemolentjeskade (gedeelte onder het viaduct), zodat een motorvoertuig een fietser op een veilige manier kan passeren.

·         een aantal oversteken voor fietsers veiliger maken

·         Korftlaan (oostelijke gedeelte) afsluiten door middel van harde afsluiting (palen).

·         Verkeersbesluiten nemen voor Korftlaan (oostelijke gedeelte) voor fiets/bromfietspad.

Afsluiting van het oostelijke deel van de Korftlaan geeft in het zomerseizoen een toename van het verkeersaanbod op de Tweemolentjeskade van circa 600 auto’s op een gemiddelde zomerse dag en zo’n 900 auto’s op een warme zomerse dag. Buiten het seizoen zullen deze aantallen naar verwachting veel lager zijn. Door de omrijtijd die door deze oplossing ontstaat (afsluiten van het oostelijke gedeelte van de Koftlaan) is de verwachting dat een gedeelte van de automobilisten de Delfgauwseweg zal kiezen in plaats van de Tweemolentjeskade.

Het verbreden van de Tweemolentjeskade tussen Van Miereveltlaan en het viaduct wordt niet aanbevolen, omdat alleen gedurende een korte periode van het jaar de intensiteit hoger zal zijn. Op dit gedeelte van de weg kunnen de automobilisten elkaar immers zien, zodat zij elkaar ter hoogte van de zijstraten zullen passeren. De snelheid wordt daardoor ook laag gehouden. Dat neemt niet weg dat er af en toe irritaties ontstaan. Voor de fietser is een alternatieve route aanwezig langs Aan ’t Verlaat. Deze ligt parallel aan de Tweemolentjeskade. De fietser hoeft niet op de Tweemolentjeskade te rijden waar in de zomertijd door deze oplossing meer autoverkeer zal zijn.

 

Kosten minimaal : € 260.200,= (excl. BTW).

 

Variant 2 ‘Fietsstraat’

autoverkeer in twee richtingen toegestaan conform bestaande situatie (zie bijlage 2)

 

Een fietsstraat houdt in dat ook motorvoertuigen worden toegelaten, maar fietsers de belangrijkste gebruikers van de weg zijn. Om een fietsstraat te realiseren wordt voorgesteld de Korftlaan aan twee zijden met 0,6 m (en rammelstrook) te verbreden en de weg van een as-streep te voorzien. De totale breedte wordt 4,7 m. Bij deze breedte kan een automobilist de fietser veilig passeren. Fietsers rijden, zoals in de huidige situatie, op het asfalt. Als er in de tegengestelde richting een fietser aankomt, blijft de auto op de rechter weghelft rijden (dus rechts van de asmarkering) en maakt gebruik van de rammelstrook.

De verbreding wordt met grove betonstenen (kinderkopjes) uitgevoerd. Het middengedeelte van de weg, dat in asfalt is uitgevoerd, wordt voorzien van een middenstreep om te voorkomen dat de automobilist op het midden van de weg gaat rijden en de fietser van de weg drukt richting rammelstrook.

In de huidige situatie geldt éénrichtingsverkeer tussen 9.00 ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds. Deze verkeerssituatie blijft gehandhaafd.

Met speciale bebording wordt duidelijk gemaakt dat het om een ‘fietsstraat’ gaat, waar de automobilist te gast is.

 

Kosten:    € 110.000,= (excl. BTW)

 

Variant  2A ‘Fietsstraat’ 

autoverkeer in een richting (oost-west) toegestaan (zie bijlage 2A)

Een fietsstraat houdt in dat de fietsers de belangrijkste gebruikers van de weg zijn. Bij deze variant van een fietsstraat zullen de personenauto’s alleen in een richting worden toegestaan.

Variant 2A draagt het meest bij aan het verminderen van het gevoel van onveiligheid voor de fietsers. De positie van de fietsers op de weg wordt verduidelijkt en de snelheid van het autoverkeer wordt gereduceerd. Concreet bestaat variant 2A uit de volgende maatregelen:

1         De Korftlaan gelegen tussen de Noordeindseweg en het Houtpad wordt een Fietsstraat waar brommers worden toegestaan (verkeerbesluit voor fietspad nodig).

2         Autoverkeer wordt 24 uur per dag alleen in één richting (oost - west) toegestaan (verkeersbesluit uit 1967 moet worden ingetrokken).

3         De noordkant van de weg wordt verbreed met 0.60 meter. De verbreding wordt met grove betonstenen (kinderkopjes) uitgevoerd als een rammelstrook. De totale breedte komt daarmee op 4.10 meter. Bij deze breedte kan een automobilist de fietser passeren. Fietsers rijden, zoals in de huidige situatie, op het asfalt.

4         Het geasfalteerde gedeelte van de weg wordt voorzien van een asmarkering. Automobilisten dienen aan de rechter kant van de asmarkering te rijden en daardoor moeten zij gebruik maken van de rammelstrook.

Bij deze variant wordt de huidige verkeerscirculatie rondom de Delftse Hout gedeeltelijk gehandhaafd.

Het autoverkeer in oost west richting (richting Delft) blijft gehandhaafd.

Het autoverkeer in west oost richting (richting Pijnacker) wordt niet meer toegestaan. In de bestaande situaties is tussen 21.00 uur en 9.00 uur autoverkeer toegestaan.

De kans bestaat dat de bewoners van de Noordeindseweg bezwaar zullen aantekenen tegen het weren van het autoverkeer in west oost richting.

 

Kosten:  € 58.000,= (exclusief BTW).

 

Variant 3

Snelheidsremmende maatregelen

 

Bij deze variant zullen circa 8 drempels worden aangebracht die de snelheid van het autoverkeer omlaag brengen. Door het aanbrengen van drempels moet ook verlichting worden geplaatst wat uit milieuoverwegingen (vogels) niet wenselijk is. Het profiel blijft relatief smal, zodat het passeren van fietsers door auto’s onveilig blijft.

 

Kosten: € 115.000,= (excl. BTW)

 

Keuze

 

De varianten verschillen onderling sterk. Zowel in omvang van de te nemen maatregelen als in kosten.

De meest ideale oplossing voor de veiligheid van fietsers op het gedeelte van de Korftlaan tussen Noordeinseweg en Houtpad is variant 1. Het grote nadeel hiervan is dat door het veranderen van de verkeerscirculatie van de Delftse Hout de Bomenwijk, met name de Tweemolentjeskade, zwaarder belast zal worden waardoor op dit gedeelte van de weg de veiligheid van de fietser verslechtert . Ook de kosten zijn onevenredig hoog ten opzichte van de beoogde doelstelling.

Bij variant 2 wordt de veiligheid van de fietser verbeterd en de snelheid van het autoverkeer wordt getemperd. De verkeerscirculatie van de Korftlaan  wordt niet veranderd.

De voorkeur gaat uit naar variant 2A waar de gemaakte kosten en de beoogde doelstelling meest in evenwicht zijn. De veiligheid van de fietser wordt verbeterd en de snelheid van het autoverkeer wordt verlaagd. De verkeerscirculatie op Korftlaan wordt aangepast.

Bij variant 3 wordt maar aan een deel van het probleem iets gedaan. Door het smalle profiel blijven de fietsers in de knel komen bij het passeren door een auto. Daarbij zijn de drempels voor de fietsers oncomfortabel en ‘s- winters onveilig.

 

 

Voorstel

U wordt voorgesteld:

1         In te stemmen met het ontwerp voor de Korftlaan volgens variant 2A.

2         In te stemmen met het intrekken van het verkeersbesluit van 4 januari 1967.

3         In te stemmen met het nemen van een verkeersbesluit voor een fietspad (fietsstraat)  brommers in twee richtingen en personenauto’s in één richting toegestaan (oost west) voor de Korftlaan gelegen tussen de Noordeindseweg en het Houtpad.

4         In het jaar 2003 € 35.000.= uit het Masterplan Bieslandse Bovenpolder, en € 23.000,-- uit de Reservering Jongereneiland (oorsponkelijk begroot in 2004) beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Korftlaan.

 

(In het Masterplan Bieslandse Bovenpolder is een resterend budget beschikbaar van € 110.000,-- daarnaast is uit de reservering Jongereneiland een bedrag van € 23.000,-- beschikbaar).