1.
Inleiding
Op
22 februari 2001 stelde de gemeenteraad de definitieve regelgeving parkeren in
en autoluw maken van de binnenstad (stukken 1 II t/m 1 X en 01/001859) vast.
Zoals wij in het betreffende raadsvoorstel hebben aangegeven, hebben de
maatregelen voor de binnenstad effect op de parkeerdruk in de schil om de
binnenstad heen. Dat is ook te lezen in de nota “Bereikbare binnenstad”.
In
oktober 2001 is in de westelijke schil gebied “C” het vergunningparkeren
ingevoerd daarna is in maart 2002 ook het Kalverbos bij het noordelijke gebied
“D” betrokken. In de oostelijke schil gebied “E “zal het vergunningparkeren per
1 december a.s. worden ingevoerd. Het proces voor de invoering van gereguleerd
parkeren in Delftzicht (gebied “F “) is gestart met de ledenvergadering van de
bewonersvereniging Delftzicht op 20 maart jongstleden.
2.
Procesbeschrijving
Om
te komen tot het voorliggende voorstel is na bovengenoemde ledenvergadering en
een uitnodiging aan alle bewoners en bedrijven via de buurtkrant een werkgroep
met circa 16 deelnemers in het leven geroepen. Een tweetal bijeenkomsten met de
werkgroep en twee bewonersavonden
hebben plaatsgevonden.
Het
proces heeft ertoe geleid dat de omvang van het vergunninghoudergebied op basis
van twee nachtparkeertellingen door gemeente en bewoners is bepaald en dat de
bloktijden grotendeels zijn aangepast aan de wensen van bewoners en bedrijven
in dit gebied.
Daaropvolgend
is een infobulletin met het conceptvoorstel door de gemeente opgesteld en om
commentaar eerst aan de werkgroep
voorgelegd. Hierop is door een 8 tal werkgroepleden gereageerd en zijn
de reacties voor zover mogelijk in het conceptvoorstel verwerkt. Daarna is dit
infobulletin in oktober aan alle bewoners en bedrijven verzonden.
De
verslagen, rapporten en aantekeningen van de werkgroep zijn als bijlage aan
deze nota toegevoegd.
3.
Maatregelen op hoofdlijnen
De
grenzen zijn zodanig gekozen dat het voor bezoekers van de binnenstad of
treinreizigers onaantrekkelijk zo niet onmogelijk wordt hun auto langere tijd
in Delftzicht te parkeren.
De
Crommelinlaan en het Plein Delftzicht zijn gezien de ligging en de aanwezige
functies en activiteiten in dit gebied (zoals GGD, fysiotherapeut, dierenarts)
de aangewezen plekken voor het uitsluitend betaald parkeren voor bezoekers
gedurende de bloktijden. Dit tegen het gebruikelijke schiltarief van € 1,50 per
uur.
De
bloktijden waarbinnen het vergunningparkeren van kracht is, zijn de volgende:
-
maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 uur tot
20.00 uur
-
zaterdag van 12.00 uur tot 20.00 uur
De
kosten voor de parkeervergunning worden zoals in de gehele schil rond de
binnenstad gesteld op een gereduceerd tarief van € 25.00 voor het eerste jaar (proefperiode) met als ingangsdatum
1 juli 2003. De bezoekersregeling is analoog met die van de andere schillen
d.w.z dat bezoekers met een bezoekerskaart kunnen parkeren op een
vergunninghouderplaats.
Na
de proefperiode ligt het in het voornemen een kostendekkend tarief voor de
gehele schil rond de binnenstad in te voeren. Harmonisatie tot één tarief ligt hieraan ten doel.
Verder
is in de schil geen onderscheid gemaakt tussen de verkrijging en de prijs van
een vergunning voor bewoners en voor bedrijven.
Tenslotte
wordt aangesloten bij het experiment van de west schil met betrekking tot de
bezoekersregeling. Met dit laatste wordt bedoeld dat een systeem wordt beproefd
waarmee een bezoeker van een bewoner op een vergunninghouderplaats zijn auto
kan parkeren met gebruik van een bezoekerskaart.
In
de bijlage:1 is een tekening van het voorgestelde vergunninghouder- gebied
opgenomen.
4.
Inspraak en draagvlak
De
tweede algemene bewonersavond heeft op
14 november 2002 plaatsgevonden welke door ca. 40 personen werd bezocht.
5.
Rechtsbescherming
Voor
wat betreft de rechtsbeschermingsmogelijkheden voor burgers en bedrijven inzake
de nu voorgestelde verkeersmaatregelen verwijzen wij naar punt 6 van het
raadsvoorstel (stuk 1 I) van 20 februari 2001 (01/001859).
6.
Regelgevingstechniek
Er
is niet voor gekozen u voor te stellen de bijlage behorende bij de
parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de verordening Parkeerbelasting gemeente
Delft 2001, zoals vastgesteld in openbare raadsvergadering van 22 februari 2001
in te trekken en een herziene bijlage vast te stellen. Dit zou uit oogpunt van
rechtszekerheid voor degene die belang hebben bij en betrokken zijn bij de
besluitvorming inzake regelgeving parkeren in en autoluw maken van de
binnenstad een ongewenste situatie opleveren. Bijvoorbeeld daar waar men
voornemens is of reeds voorbereidingen getroffen heeft om bezwaar te maken.
Mede
gelet op het voorgaande achten wij het juister om te kiezen voor het
vaststellen van een wijzigingsbesluit, waarbij de elementen die betrekking
hebben op de schil worden toegevoegd aan het reeds bestaande besluit. Dat geeft
transparantie voor degene die wil weten wat de essentie van de maatregelen voor
de schil is. De gehanteerde ontkoppeling blijft zo duidelijk. Tenslotte merken
wij op dat na de wijziging en in zijn uiteindelijke verschijningsvorm
(tekstuitgave) de betreffende bijlage één geheel zal zijn.
Dit
wijzigingsbesluit voor schil zuid gebied “F “ (Delftzicht) zal samen met de
herziening voor schil west gebied “C “(Olofsbuurt / Westerkwartier) in maart
2003 aan de gemeenteraad kunnen worden voorgesteld.
7.
Planning
Gelet
op de benodigde voorbereidingstijd, kan het vergunningensysteem op 1 juli 2003
in de zuidelijke schil gebied “F “ worden ingevoerd. Zie onderstaande:
ca.
maart ‘03 voorstel
wijzigingsbesluit parkeerverordening
naar
gemeenteraad
ca. maart/april ’03 publicatie
van het besluit in de stadskrant en
brief
hierover aan bewoners en bedrijven
ca.
maart/april ’03 verkeersbesluiten
door college van B&W naar aanleiding van de wijzigingen in
parkeerverordening
ca.
april/juni ’03 uitvoering van
aanpassingen op en aan de straat (verkeersborden, parkeerautomaten, bestrating)
ca.
mei/juni ’03 mogelijkheid tot
aanvragen van parkeervergunning en bezoekerskaart
1 juli
2003 invoering betaald
parkeren in schil
zuid gebied “F “ (Delftzicht)
.
8.
Communicatie
Bij
een positief besluit wordt het besluit in de stadskrant gepubliceerd.
De
bewoners en bedrijven uit het voorgestelde gebied worden persoonlijk middels
een schrijven op de hoogte gebracht van de maatregelen. Daarbij wordt, analoog
aan de westschil, de gelegenheid geboden een vergunning aan te vragen.
9.
Verkeersbesluiten
Wanneer
de gemeenteraad instemt met hetgeen thans wordt voorgesteld, betekent dit dat
er vervolgens nog concrete verkeersbesluiten door het college van B&W
dienen te worden genomen.
10.
Uitvoering
De
fysieke maatregelen zullen met name
bestaan uit het plaatsen van verkeersborden en parkeerautomaten. Ingrepen in de
bestaande bestrating, voor zover al aan de orde, zullen beperkt blijven tot
het, waar nodig, formaliseren van de parkeerplaatsen. Voor de hieraan eenmalig
verbonden kosten en de voorbereiding wordt voorgesteld een raamkrediet van
€
20.000,-- beschikbaar te stellen en ten laste te laten komen van het
parkeerfonds
11.
Kosten
In
de parkeernota is vastgesteld dat een vergunningensysteem kostendekkend moet
zijn. Door het aanbieden van de vergunningen tegen een gereduceerd tarief zal
dit in eerste instantie niet het geval zijn. Wel zal een bedrag van € 45.600,--
t.b.v de exploitatiekosten als gevolg van schaalvergroting en daarbij behorende controleuitbreiding bij
het vakteam TOR structureel benodigd
zijn. (zie bijlage 2)
12.
Voorstel
U wordt voorgesteld in te
stemmen met de uitwerking van dit parkeerreguleringsplan voor Delftzicht schil
zuid gebied ‘F “ en dit voor besluitvorming door te geleiden naar de raad met
in achtname van de volgende uitgangspunten: