Nota

 

Datum

23-01-2003

Ons Kenmerk

02/033966

Opsteller

J. Keijlewer

Bijlagen

4     

Onderwerp

parkeren schil zuid gebied "F" (Delftzicht)

 

 


Geacht College,

 

1.   Inleiding

Op 22 februari 2001 stelde de gemeenteraad de definitieve regelgeving parkeren in en autoluw maken van de binnenstad (stukken 1 II t/m 1 X en 01/001859) vast. Zoals wij in het betreffende raadsvoorstel hebben aangegeven, hebben de maatregelen voor de binnenstad effect op de parkeerdruk in de schil om de binnenstad heen. Dat is ook te lezen in de nota “Bereikbare binnenstad”.

In oktober 2001 is in de westelijke schil gebied “C” het vergunningparkeren ingevoerd daarna is in maart 2002 ook het Kalverbos bij het noordelijke gebied “D” betrokken. In de oostelijke schil gebied “E “zal het vergunningparkeren per 1 december a.s. worden ingevoerd. Het proces voor de invoering van gereguleerd parkeren in Delftzicht (gebied “F “) is gestart met de ledenvergadering van de bewonersvereniging Delftzicht op 20 maart jongstleden.

 

2.   Procesbeschrijving

Om te komen tot het voorliggende voorstel is na bovengenoemde ledenvergadering en een uitnodiging aan alle bewoners en bedrijven via de buurtkrant een werkgroep met circa 16 deelnemers in het leven geroepen. Een tweetal bijeenkomsten met de werkgroep  en twee bewonersavonden hebben plaatsgevonden.

Het proces heeft ertoe geleid dat de omvang van het vergunninghoudergebied op basis van twee nachtparkeertellingen door gemeente en bewoners is bepaald en dat de bloktijden grotendeels zijn aangepast aan de wensen van bewoners en bedrijven in dit gebied.

Daaropvolgend is een infobulletin met het conceptvoorstel door de gemeente opgesteld en om commentaar eerst aan de werkgroep  voorgelegd. Hierop is door een 8 tal werkgroepleden gereageerd en zijn de reacties voor zover mogelijk in het conceptvoorstel verwerkt. Daarna is dit infobulletin in oktober aan alle bewoners en bedrijven verzonden.

De verslagen, rapporten en aantekeningen van de werkgroep zijn als bijlage aan deze nota toegevoegd.

 

3.   Maatregelen op hoofdlijnen

 

De grenzen zijn zodanig gekozen dat het voor bezoekers van de binnenstad of treinreizigers onaantrekkelijk zo niet onmogelijk wordt hun auto langere tijd in Delftzicht te parkeren.

 

De Crommelinlaan en het Plein Delftzicht zijn gezien de ligging en de aanwezige functies en activiteiten in dit gebied (zoals GGD, fysiotherapeut, dierenarts) de aangewezen plekken voor het uitsluitend betaald parkeren voor bezoekers gedurende de bloktijden. Dit tegen het gebruikelijke schiltarief van € 1,50 per uur.

 

De bloktijden waarbinnen het vergunningparkeren van kracht is, zijn de volgende:

- maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 uur tot   
  20.00 uur

- zaterdag van 12.00 uur tot  20.00 uur

 

De kosten voor de parkeervergunning worden zoals in de gehele schil rond de binnenstad gesteld op een gereduceerd tarief van  € 25.00 voor het eerste jaar (proefperiode) met als ingangsdatum 1 juli 2003. De bezoekersregeling is analoog met die van de andere schillen d.w.z dat bezoekers met een bezoekerskaart kunnen parkeren op een vergunninghouderplaats.

Na de proefperiode ligt het in het voornemen een kostendekkend tarief voor de gehele schil rond de binnenstad in te voeren. Harmonisatie tot  één tarief ligt hieraan ten doel.

Verder is in de schil geen onderscheid gemaakt tussen de verkrijging en de prijs van een vergunning voor bewoners en voor bedrijven.

Tenslotte wordt aangesloten bij het experiment van de west schil met betrekking tot de bezoekersregeling. Met dit laatste wordt bedoeld dat een systeem wordt beproefd waarmee een bezoeker van een bewoner op een vergunninghouderplaats zijn auto kan parkeren met gebruik van een bezoekerskaart.

 

In de bijlage:1 is een tekening van het voorgestelde vergunninghouder- gebied opgenomen.

 

4.   Inspraak en draagvlak   

De tweede algemene bewonersavond  heeft op 14 november 2002 plaatsgevonden welke door ca. 40 personen werd bezocht.

Hieruit zijn nog een beperkt aantal opmerkingen t.a.v. de begrenzing van het gebied en het betaald parkeren in het voorstel opgenomen.

Wat betreft de zuidelijke begrenzing (gebied ‘F’ zie bijlage 1) hebben zowel de eigenaar van de woonboulevard Leeuwenstein als de Vereniging van Eigenaren van het appartementencomplex Schiezicht zich tegen de opname van Leeuwenstein in het reguleringsgebied uitgesproken. Deze wens is in het plan gehonoreerd. De correspondentie is als bijlage 3 en 4 bij dit stuk toegevoegd.

 

Voor het uitsluitend betaald parkeren is met allen afgesproken dat de bloktijden zullen worden gevolgd. De ochtend bloktijdperiode werd, met uitzondering van de GGD, door alle verdere aanwezigen accoord bevonden. De directeur van de GGD. zal omtrent het benodigde aantal vergunningen / parkeerplaatsen (thans 7) voor de in aanmerking komende medewerkers (20) nader overleg voeren met het gemeentebestuur. Een voorstel zal separaat aan uw college worden voorgelegd.

 

5.   Rechtsbescherming

Voor wat betreft de rechtsbeschermingsmogelijkheden voor burgers en bedrijven inzake de nu voorgestelde verkeersmaatregelen verwijzen wij naar punt 6 van het raadsvoorstel (stuk 1 I) van 20 februari 2001 (01/001859).

 

6.   Regelgevingstechniek

Er is niet voor gekozen u voor te stellen de bijlage behorende bij de parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de verordening Parkeerbelasting gemeente Delft 2001, zoals vastgesteld in openbare raadsvergadering van 22 februari 2001 in te trekken en een herziene bijlage vast te stellen. Dit zou uit oogpunt van rechtszekerheid voor degene die belang hebben bij en betrokken zijn bij de besluitvorming inzake regelgeving parkeren in en autoluw maken van de binnenstad een ongewenste situatie opleveren. Bijvoorbeeld daar waar men voornemens is of reeds voorbereidingen getroffen heeft om bezwaar te maken.

Mede gelet op het voorgaande achten wij het juister om te kiezen voor het vaststellen van een wijzigingsbesluit, waarbij de elementen die betrekking hebben op de schil worden toegevoegd aan het reeds bestaande besluit. Dat geeft transparantie voor degene die wil weten wat de essentie van de maatregelen voor de schil is. De gehanteerde ontkoppeling blijft zo duidelijk. Tenslotte merken wij op dat na de wijziging en in zijn uiteindelijke verschijningsvorm (tekstuitgave) de betreffende bijlage één geheel zal zijn.

Dit wijzigingsbesluit voor schil zuid gebied “F “ (Delftzicht) zal samen met de herziening voor schil west gebied “C “(Olofsbuurt / Westerkwartier) in maart 2003 aan de gemeenteraad kunnen worden voorgesteld.

 

 

7.   Planning

 

Gelet op de benodigde voorbereidingstijd, kan het vergunningensysteem op 1 juli 2003 in de zuidelijke schil gebied “F “ worden ingevoerd. Zie onderstaande:

 

 

ca. maart ‘03                voorstel wijzigingsbesluit parkeerverordening

                                   naar gemeenteraad

ca. maart/april ’03         publicatie van het besluit in de stadskrant en

                                   brief hierover aan bewoners en bedrijven

ca. maart/april ’03          verkeersbesluiten door college van B&W naar aanleiding van de wijzigingen in parkeerverordening

ca. april/juni ’03             uitvoering van aanpassingen op en aan de straat (verkeersborden, parkeerautomaten, bestrating)

ca. mei/juni ’03              mogelijkheid tot aanvragen van parkeervergunning en bezoekerskaart

1 juli 2003                     invoering betaald parkeren in schil zuid gebied “F “ (Delftzicht)

.

 

 

8.   Communicatie

Bij een positief besluit wordt het besluit in de stadskrant gepubliceerd.

De bewoners en bedrijven uit het voorgestelde gebied worden persoonlijk middels een schrijven op de hoogte gebracht van de maatregelen. Daarbij wordt, analoog aan de westschil, de gelegenheid geboden een vergunning aan te vragen.

 

9. Verkeersbesluiten

Wanneer de gemeenteraad instemt met hetgeen thans wordt voorgesteld, betekent dit dat er vervolgens nog concrete verkeersbesluiten door het college van B&W dienen te worden genomen.

 

10. Uitvoering

De fysieke maatregelen  zullen met name bestaan uit het plaatsen van verkeersborden en parkeerautomaten. Ingrepen in de bestaande bestrating, voor zover al aan de orde, zullen beperkt blijven tot het, waar nodig, formaliseren van de parkeerplaatsen. Voor de hieraan eenmalig verbonden kosten en de voorbereiding wordt voorgesteld een raamkrediet van

€ 20.000,-- beschikbaar te stellen en ten laste te laten komen van het parkeerfonds

 

11. Kosten

In de parkeernota is vastgesteld dat een vergunningensysteem kostendekkend moet zijn. Door het aanbieden van de vergunningen tegen een gereduceerd tarief zal dit in eerste instantie niet het geval zijn. Wel zal een bedrag van  € 45.600,--  t.b.v de exploitatiekosten als gevolg van schaalvergroting  en daarbij behorende controleuitbreiding bij het vakteam TOR  structureel benodigd zijn. (zie bijlage 2)

 

12. Voorstel

U wordt voorgesteld in te stemmen met de uitwerking van dit parkeerreguleringsplan voor Delftzicht schil zuid gebied ‘F “ en dit voor besluitvorming door te geleiden naar de raad met in achtname van de volgende uitgangspunten: