Nota

 

Datum

29-01-2003

Ons Kenmerk

03/002924

Opsteller

J. Keijlewer.

Bijlagen

0

Onderwerp

Parkeerregeling GGD in schil gebied "F " (Delftzicht)

 

 


Geacht College,

 

Inleiding

Met de invoering van vergunningparkerken in gebied F, zie voorstel  “Gereguleerd parkeren schil zuid gebied F (Delftzicht) “ (Nr.02/033966), is een parkeerprobleem ontstaan voor het medisch personeel van de GGD. Gezien de wens van de gemeente om het hoofdkantoor van de GGD vooralsnog op de huidige locatie te houden, is het noodzakelijk om voor de GGD een aparte parkeerregeling te treffen.

Deze aparte regeling is verdedigbaar vanwege het belang van dit bedrijf voor de gezondheidszorg in Delft. De aparte regeling voor de GGD zal alleen gelden voor personeel waarvoor het om medische reden van belang is dat zij met de auto naar hun werk komen en deze auto in de directe omgeving van de GGD kunnen parkeren.

In deze nota wordt een oplossing voorgesteld om het parkeerprobleem voor het medisch personeel op te lossen. Deze oplossing gaat gelijktijdig met de invoering van gereguleerd parkeren in gebied “ F” van kracht (juli 2003).

Wens GGD

De wenst van de GGD is om 70 parkeervergunningen te krijgen waarmee het personeel van de GGD op vergunninghoudersplaatsen in Delftzicht kan parkeren.

 

Randvoorwaarden

Bij toekenning van het gewenste aantal vergunningen aan de GGD moet de gemeente rekening houden met een aantal factoren.

Ten eerste moet de toekenning van de extra vergunningen aan de GGD geen precedentwerking hebben. Het is daarom van belang om een voor de GGD afzonderlijke regeling te maken (zoals ook voor de scholen is gedaan).


Ten tweede moet rekening gehouden worden met de beschikbare ruimte. Bewoners in het vergunninghoudersgebied moeten ook nog met hun vergunning kunnen parkeren.

Ten derde moet rekening gehouden worden met beperking van de mogelijkheid tot misbruik van de vergunning. Dit betekent dat de vergunning wel op kenteken zou moeten staan en dat de vergunning bij voorkeur alleen geldig is in het gebied waarin de GGD is gevestigd.

Mogelijke regelingen

Rekening houdend met bovengenoemde randvoorwaarden en met de huidige parkeerverordening zijn de volgende regelingen mogelijk:

1. De Bedrijfsvergunning

De bedrijfsvergunning is al opgenomen in de huidige parkeerverordeing. De bedrijfsverguning staat bedrijven toe maximaal 2 parkeervergunningen per bedrijf aan te schaffen. Dit aantal is ontoereikend voor de GGD.

2. De over-all parkeerkaart

Het is voor iedereen mogelijk om een over-all vergunning aan te schaffen. Met deze over-all vergunning kan op alle vergunning- en betaald parkeerplaatsen in Delft geparkeerd worden voor €1.080,= per jaar.

De aankoop van deze vergunning is niet aan een maximum aantal gebonden. Indien noodzakelijk kunnen nadere beperkende voorwaarden bij afgifte worden gesteld. Nadeel van deze vergunning is dat deze in alle gereguleerde gebieden in Delft kan worden gebruikt. Dit betekent dus dat er (maximaal) 70 GGD medewerkers zouden zijn die vrijelijk de hele week overal in Delft kunnen parkeren.

3. Variant op het scholenabonnement

Bij invoering van vergunningparkeren in Delft is al een aparte regeling gemaakt voor scholen.  Met deze regeling kunnen scholen aanspraak maken op meer kaarten dan gebruikelijk. Voor deze scholenregeling zijn aangepaste kaarten ontworpen.

Volgend op de scholenregeling zou ook een aparte regeling voor de GGD gemaakt kunnen worden. Deze aparte regeling bied de mogelijkheid om een aantal randvoorwaarden in te bouwen:

q    De vergunning is slechts geldig op beperkte tijden en/ of dagen.

q    De vergunning is uitsluitend geldig op betaald parkeerplaatsen of juist op vergunninghoudersplaatsen.

q    De vergunning is alleen in een bepaald gebied geldig.


Invoering van een nieuwe regeling betekent dat procedureel en organisatorisch één en ander geregeld moet worden. De parkeerverordening moet aangepast worden en er moet goed gekeken worden naar de mogelijkheden om de handhaving zo eenvoudig mogelijk te houden. Om hieraan tegemoet te komen moet de kaart in ieder geval goed herkenbaar zijn als GGD-kaart en op kenteken uigegeven worden.

Voorstel

Na overleg met de directeur van de GGD met de gemeente over de bovengenoemde mogelijkheden wordt voorgesteld om regeling 3 verder uit te werken. Hierbij moet aan de volgende criteria worden voldaan:

  1. De regeling moet uitsluitend gelden voor werknemers van de GGD voor wie uit de functieomschrijving duidelijk blijkt dat autogebruik voor het werk om functionele redenen betreffende ambulante medische zorg noodzakelijk is. De GGD doet hiervan opgave aan de gemeente.
  2. Uitgifte van het abonnement geschiedt uitsluitend op kenteken. Dit in verband met het voorkomen van misbruik en om de handhaving te bevorderen.
  3. Zoals is berekend bij de “scholenregeling”  zullen de kosten voor het parkeerabonnement € 272,25 per jaar bedragen. Van de GGD wordt een “eigen bijdrage”  gevraagd van €45,=  per vergunning.  Het overige deel wordt uit het parkeerfonds betaald.
  4. Er worden maximaal 70 vergunningen aan de GGD uitgereikt. Voor elke aangevraagde vergunning moet de GGD kunnen aantonen dat deze ‘van medische belang is’. 
  5. Er mag niet geparkeerd worden op de betaald parkeerplaatsen. Deze plaatsen zijn uitsluitend bestemd voor de bezoekers van het gereguleerde gebied “F “ (zoals is overeengekomen in de werkgroep met bewoners en ondernemers).

Financien

De kosten van dit voorstel bedragen € 227,25 per jaar per uitgegeven vergunning. Met een maximum van 70 vergunningen betekent dit maximaal €15.907,50 per jaar. Deze kosten komen ten laste van het parkeerfonds.

Communicatie.

Na besluitvorming worden de werkgroep parkeren Delftzicht en de bewoners die op de bewonersavond van 14 november 2002 aanwezig waren van het genomen besluit op de hoogte gesteld. Ook zal een bericht in de stadskrant worden geplaatst.

J.Keijlewer

Vakteam mobiliteit