Nota

 

Datum

13-01-2003

Ons Kenmerk

03/000996

Opsteller

Martijn Iping

Bijlagen

1

Onderwerp

Water Award 2002 en verder

 

 


Beslispunten

Voorgesteld wordt akkoord te gaan met:

 

1.       Inleiding

In 1999 vond in Delft het internationale seminar ‘Water in the World’ plaats, georganiseerd door de gemeente Delft en the International Institute for the Urban Environment. Tijdens het seminar spraken vertegenwoordigers van Delft en acht partnersteden over problemen en oplossingen op het gebied van watermanagement. Thema’s waren: crisis-management, waterkwaliteit, waterkwantiteit en watereducatie.

 

Tijdens het seminar zegde de gemeente Delft toe gedurende een periode van drie jaar jaarlijks een prijsvraag uit te schrijven met de naam Delft Water Award voor projecten op het gebied van watereducatie. Doel hiervan was projectideeën uit te wisselen en van elkaar te leren. De ‘Delft Water Declaration’, het eindresultaat van het seminar, noemt verder het opzetten van een website als een van de mogelijke manieren om te komen tot een netwerk waarbinnen individuen en organisaties informatie kunnen uitwisselen over watereducatie op het niveau van basis- en voortgezet onderwijs.

 

2.       WaterAward: eerste editie

In 2000 organiseerde de gemeente Delft de eerste editie van de Delft WaterAward. Voor de indiener van het winnende project was $ 500,- beschikbaar, voor het steunen van de uitvoering van het project (indien nodig, bijvoorbeeld in steden in minder ontwikkelde landen) nog eens $ 4500,-. In totaal dongen 14 genomineerde projectvoorstellen (uit 23 inzendingen) uit 5 landen mee naar de winst.

 

De internationale jury wees de Agrarische School in Estelí aan als winnaar met het project ‘Watereducatie op basisscholen en voor jonge boeren die in de buurt van de school wonen’.

 

3.       WaterAward: tweede editie

De tweede editie van de Delft WaterAward is eind 2001 uitgeschreven. Vergeleken met de eerste editie is er meer personele capaciteit geïnvesteerd in de organisatie van de prijsvraag en in het bijzonder in de professionalisering van het informatiemateriaal. Hieraan heeft ook een stagiair van de Haagse Hogeschool meegewerkt. De criteria waaraan projectvoorstellen moesten voldoen zijn verduidelijkt en als eis is toegevoegd dat de samenvatting van elk projectvoorstel in het Engels gesteld diende te zijn.

 

Rond de jaarwisseling 2001/2002 zijn informatiefolders en inschrijf­formulieren aan de contactpersonen gestuurd met het verzoek de prijsvraag onder de aandacht van inwoners/instellingen te brengen. Inzendingen dienden uiterlijk 31 maart 2002 bij de contactpersonen aangeleverd te zijn. De contactpersoon van elke stad had als taak de inzendingen te beoordelen en de beste drie voorstellen door te sturen naar de projectorganisatie om voor te leggen aan de internationale jury.

 

Resultaten

In totaal zijn er elf inzendingen binnengekomen uit drie steden: zeven uit Estelí (waarvan zes in het Spaans), een uit Freiberg en drie uit Delft. De spaanstalige inzendingen uit Estelí zijn in het Engels samengevat door een contactpersoon in Delft (Ria van Oostveen). Zij heeft bovendien een voorstel gedaan voor de drie te nomineren projecten en deze voorstellen uitgebreider vertaald. Het eigenlijke aantal inzendingen (na ‘nominatie’ van drie voorstellen uit Estelí) is dus zeven. Naast de inzendingen uit genoemde steden, ontving de organisatie berichten uit Kfar Saba en Tuzla. In Kfar Saba hebben twee mensen informatie opgevraagd, maar er zijn geen voorstellen ingediend. In Tuzla is de prijsvraag, door een communicatiestoornis met de projectorganisatie, niet aangekondigd.

 

De bijlage bij deze nota vat de ingediende projectvoorstellen kort samen. In onderstaande tabel zijn de voorstellen beoordeeld aan de hand van negen criteria.

 

 

1 educatie het hoofdinstrument

2 project gericht op duurzaamheid / water

3 effecten relevant

4 reele kans op succes (gedragsverandering)

5 aansprekend

6 kosten project

7 technische en organisatorische haalbaarheid

8 mate van uitwerking voorstel

9 reproduceerbaarheid

 

Voorstel

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Delft Blue Water Information Fountain (NL)

+

++

+

-

+

-/0

0/-

-/--

0/+

Water in Balance (NL)

-

+

+

-/--

0

--

-

-

--

Watercatcher  waterkeeper (NL)

+

++

++

0

0/+

0

+

0

0

Johannisbad (D)

--

+

+

n.v.t.

0

--

n.v.t.

+

--

Water for the life (NIC)

+

++

++

0

0/?

0/+

0/+

-/0

0/?

Moprodema (NIC)

+

++

++

0

0/?

0/+

0/+

0/+

0

We learn with the water (NIC)

+

++

++

0/+

+

0/+

0/+

0

0/+

 

 

Beoordeling inzendingen

·         Het aantal ingezonden projecten is erg laag, het aantal deelnemende steden nog lager. Estelí heeft min of meer een voorkeursbehandeling gekregen, daar de contactpersoon in deze stad extra is gestimuleerd om projectideeën aan te leveren door een Delftse contactpersoon. Bovendien heeft de Delftse contactpersoon voor de vertaling gezorgd.

·         Het niveau van de projectvoorstellen is niet meer dan redelijk. Geen van de projecten scoort goed op alle criteria. Met name de mate waarin de voorstellen zijn uitgewerkt is mager. Bovendien stijgen de kosten van enkele projecten ver uit boven het te winnen bedrag, waarmee daadwerkelijke uitvoering van het project onzeker is.

 

Conclusie

Op basis van bovenstaande adviseert het vakteam Milieu de WaterAward 2002 niet uit te reiken en dit mede te delen aan alle contactpersonen.

 

4.       Evaluatie WaterAward

De ervaringen opgedaan in de eerste twee edities van de WaterAward geven aanleiding om nu een besluit te nemen over het al dan niet voortzetten van de WaterAward én de geplande internetsite over het project Water in the World in het algemeen en de WaterAward in het bijzonder. Kortgezegd vormden met name budget en personele capaciteit in de afgelopen jaren het probleem. Er was geen budget en/of capaciteit gereserveerd voor de uitvoering van twee genoemde trajecten (WaterAward en Water in the World-site), zodat deze binnen het bestaande budget en de bestaande formatie gezocht moesten worden. De gemeente leverde bovendien een relatief grote financiele en organisatorische inspanning vergeleken met het bedrag (€ 500,-) dat ter beschikking werd gesteld. Voorgesteld wordt een keuze te maken voor een van onderstaande opties voor de vervolgfase:

a.       de WaterAward niet meer uit te schrijven en niet meer te werken aan een internetsite Water in the World;

b.       de WaterAward niet meer uit te schrijven, maar wel te werken aan een internetsite Water in the World en hiervoor capaciteit te reserveren;

c.       de WaterAward voor een derde keer uit te schrijven en ook te werken aan een internetsite Water in the World. Hiertoe capaciteit én budget reserveren.

 

Ad.1: Geen WaterAward, geen Water in the World-site

Optie 1 bestaat uit het besluit om de WaterAward niet voor een derde maal uit te schrijven en ook niet te starten met de opzet van een internetsite voor het project Water in the World. Vanzelfsprekend heeft e.e.a. geen financiele consequenties.

 

Ad. 2: Geen WaterAward, wel een Water in the World-site

Ook in optie 2 wordt besloten de WaterAward niet voor een derde keer uit te schrijven. Er wordt echter wel een internetsite opgezet rond het project Water in the World. Om dit echter op volwaardige wijze vorm te geven dienen de volgende middelen te worden gereserveerd:

 

Water in the World-site

incidentele personele capaciteit: 200 uur (waarvan 50 door ICT), t.b.v.

·            vormgeving en (technische) opzet

·            verzamelen informatie

·            schrijven teksten

·            begeleiding ICT

 

structurele personele capaciteit: 80 uur per jaar, t.b.v.

·           actueel houden van de site

·           uitzetten van gestelde vragen

·           beantwoorden van vragen

 

Ad. 3: Wel een derde WaterAward, ook een Water in the World-site

Voor een derde maal de WaterAward uitschrijven én een internet-site opzetten rond het project Water in the World (incl. WaterAward). Om beide aspecten op een volwaardige wijze vorm te geven, dienen de volgende middelen te worden gereserveerd:

 

WaterAward

personele capaciteit: 150 uur, t.b.v.

·         voorbereiden en opstellen folders en inschrijfformulieren

·         opstellen persberichten

·         drukwerkbegeleiding

·         organisatie

·         contacten vertalers

·         contacten zustersteden

·         beoordelen inzendingen

·         voorbereiden jurybijeenkomst

·         bijwonen en verslaglegging jurybijeenkomst

financiele middelen: € 10.000,- per jaar, t.b.v.

·         drukwerk (informatiefolders en inschrijfformulieren): € 3000,-

·         vertalers (5 talen, totaal 6 A4 per taal): € 1800,-

·         verzendkosten (koeriersdiensten) en diversen: € 200,-

·         prijzengeld: € 5000,- (prijzengeld (€ 500,-) en uitvoeringsgeld (€ 4500,-) samenvoegen; onder voorwaarde uitkeren dat uitvoering van het project onder eigen verantwoordelijkheid plaatsvindt; uitbetaling na overleggen van eindrapport en afrekening, evt. voorschot beschikbaar stellen).

 

Water in the World-site

zie onder Ad 2.

 

Samenvattende tabel

 

 

mensuren

financiele middelen

TOTAAL

Ad 1

(geen WA; geen site)

n.v.t.

n.v.t.

nihil

Ad 2

(geen WA; wel site)

site

eenmalig:

Milieu: 150 uur

ICT: 50 uur

 

jaarlijks:

Milieu: 80 uur

nihil

eenmalig:

200 uur

jaarlijks:

80 uur

Ad 3

(wel WA; wel site)

site

eenmalig:

Milieu: 150 uur

ICT: 50 uur

jaarlijks:

Milieu: 80 uur

 

WaterAward

jaarlijks:

Milieu: 150 uur

jaarlijks:

WaterAward:

€ 10.000,-

eenmalig:

200 uur

 

jaarlijks:

230 uur

€ 10.000,-

 

Ad 2 en ad 3 vragen om een personele inzet van het vakteam Milieu. Een dergelijke inzet kan niet worden gedekt binnen de bestaande formatie en het daaraan gekoppelde werkpakket.

 

Voorstel

Op basis van bovenstaande evaluatie stelt het vakteam Milieu voor te kiezen voor ad.1 en de WaterAward niet opnieuw uit te schrijven en ook geen site omtrent het project Water in the World op te zetten. Hierbij spelen de twee WorldWaterForums die inmiddels hebben plaatsgevonden een rol. Het vakteam Milieu is van mening dat minder ontwikkelde landen als gevolg van deze fora reeds voldoende ingangen hebben om kennis omtrent waterbeheer te vergaren en dat hiermee een apart Delfts initiatief overbodig is.