Nota

 

Datum

10-03-2003

Ons Kenmerk

03/007743

Opsteller

E.M. van der Horst

Bijlagen

-        

Onderwerp

Herverdeling gelden voor lijn 37, mede in relatie tot de verkeers­werende maatregelen in Midden Delfland

 

 


Inleiding

 

In het kader van de ontwikkeling en aanleg van lijn 37 is fl. 17,6 mio

(€ 8,0 mio) in het Regionaal Mobiliteitsfonds (RMF) gereserveerd voor de “eigen bijdrage” van de regio (zijnde voor OV-projecten 5%). Dit geld is opgebouwd uit:

 

o      50,0% belang Den Haag                               fl. 8,8 mio (€ 4,0 mio)

o      12,5% belang Schipluiden                            fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)

o      12,5% belang Delft                                       fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)

o      12,5% belang Pijnacker/Nootdorp                  fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)

o      12,5% belang Zoetermeer                             fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)

 

Uit deze gelden is een aantal jaren geleden fl. 12,5 mio (€ 5,7 mio) ingelegd in het BOR voor de ontwikkeling en aanleg van de ZoRo over het Katwijker­laantracé. Het Katwijkerlaantracé vormt namelijk ook een onderdeel van lijn 37. Door de rijkssuppletie (de zogenaamde BOR-verdubbelaar) kwam zodoende fl. 12,5 mio (€ 5,7 mio) extra beschikbaar.

 

Wijziging in BOR-projectenlijst van Haaglanden

 

Door het niet langer uitgaan van de ZoRo over het Katwijkerlaantracé, is door Haaglanden zeer recentelijk voorgesteld tot het weer “oormerken” van zowel de vanuit het RMF ingelegde gelden, als ook de rijkssuppletie (BOR-verdubbelaar) voor lijn 37. Dit betekent dat er voor lijn 37 op dit moment 

fl. 30,1 mio (€ 13,7 mio) beschikbaar is vanuit RMF en BOR.

 


Als gevolg van het door Haaglanden op de lange baan schuiven van lijn 37 als tram en de “eindigheid” van de BOR-gelden, heeft Haaglanden voorge­steld (een deel van) de gelden voor lijn 37 te herverdelen, waarbij door Haag­landen als bestemming is genoemd “Projecten in en rond Delft”. Door de gemeente Delft is daarbij aangegeven dat met de inzet van de gel­den voor lijn 37 een opening kan worden geboden voor de financiering van de verkeerswerende maatregelen in Midden Delfland (sluip­verkeer). De kos­ten hiervan zijn begroot op circa € 2,0 mio. Als grond­slag voor de finan­cie­ring is afgesproken:

 

o      25% recreatieschap Midden Delfland (schriftelijk toegezegd)

o      25% stadsregio Rotterdam (schriftelijk toegezegd)

o      25% stadsgewest Haaglanden

o      25% de vijf gemeenten, waarbij Delft van dit deel 32% voor haar rekening neemt, Schiedam en Vlaardingen ieder 24% en Overschie en Schip­lui­den ieder 10%.

 

Door de gemeenten Schipluiden en Delft is voorgesteld om de bijdrage van Haaglanden (circa € 500.000,=) uit de herverdeling van de lijn 37-gelden te laten komen. Concreet bete­kent dit dat:

 

o      € 125.000,= in mindering zal worden gebracht op het Delftse belang in de lijn 37-gelden,

o      € 125.000,= in mindering zal worden gebracht op het Schipluidense be­lang in de lijn 37-gelden, en

o      € 250.000,= uit de zogenaamde “BOR-verdubbelaar” zal komen.

 

Bij Haaglanden is dit reeds in gang gezet en heeft geresul­teerd in een wijzi­ging van de projec­tenlijst behorend bij de verordening op het regiofonds be­reikbaar­heidsoffen­sief Haaglanden 2001. Het totale bedrag dat daarmee be­schikbaar blijft voor lijn 37 (vanuit RMF en BOR) neemt dus met € 500.000,= af tot € 13,2 mio. Het Delftse belang daar­in komt dan op € 875.000,=.

 

Voogelegd besluit: Schriftelijk accoord gaan – door middel van bijge­voeg­de brief – met het voorstel van Haag­landen om de eerder vanuit lijn 37 ingelegde gelden voor de ZoRo over het Katwijkerlaantracé, weer te “oor­mer­ken” voor lijn 37. Tevens accoord gaan met de herver­deling van een deel van de lijn 37-gelden ten gunste van de verkeersweren­de maatregelen in Midden Delfland. Tot slot accoord gaan met de bijbehorende wijziging van de projec­tenlijst behorend bij de verordening op het regiofonds bereik­baar­heidsoffen­sief Haaglanden 2001.

 

 

Herverdeling overige lijn 37-gelden

 

In het kader van de herverdeling van de overige lijn 37-gelden is op ambte­lijk niveau door onze gemeente in het afgelopen jaar een voorstel gedaan aan Haag­landen, waarbij ondermeer de volgende projecten zijn genoemd:

 

 

Daarnaast zal altijd een reservering voor lijn 37 moeten worden aangehou­den, om - vooruitlopend op een tramexploitatie - al voorinvesteringen te plegen voor een bus met HOV-kwaliteit.

 

Voor de herverdelingsprojecten zijn we “in gesprek” met Haaglanden. Bin­nenkort zullen hierover meer concrete afspraken moeten worden gemaakt. Dit verzoek zal bij Haaglanden worden neergelegd in bovengenoemde brief.

 

Gereserveerde gelden voor lijn 19 en 37

 

In het kader van het BOR is fl. 190 mio (€ 86,2 mio) toegevoegd aan de in het MIT al gereserveerde fl. 120 mio (€ 54,5 mio) voor het totale AggloNet. In augustus 2000 is fl. 20 mio (€ 9,1 mio) daarvan bestemd voor “reserve/ Emerald” (zeg maar lijn 37). Daarover zijn toentertijd afspraken gemaakt en dit staat ook zo in de OV-nota. Net als – tussen twee haakjes – de fl. 50 mio (€ 22,7 mio) voor de doortrekking van lijn 19 naar TU-zuid. Beide posten zijn nu echter onderwerp van heroverweging binnen Haaglanden, in het kader van een gewijzigde financieringsmethodiek vanuit het Rijk.

 

Vanuit onze gemeente gaan wij er nog steeds van uit dat de bovenstaande be­dra­gen gereserveerd blijven voor de genoemde projecten. Wij zullen dit standpunt kenbaar maken aan Haaglanden in de eerder genoemde brief.

 


Hoogachtend,

 

E.M. van der Horst

Projectmanager