Onderwerp
Herverdeling gelden voor lijn 37, mede in relatie tot de verkeerswerende
maatregelen in Midden Delfland
In het
kader van de ontwikkeling en aanleg van lijn 37 is fl. 17,6 mio
(€ 8,0
mio) in het Regionaal Mobiliteitsfonds (RMF) gereserveerd voor de “eigen
bijdrage” van de regio (zijnde voor OV-projecten 5%). Dit geld is opgebouwd
uit:
o
50,0% belang Den Haag fl. 8,8 mio (€ 4,0 mio)
o
12,5% belang Schipluiden fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)
o
12,5% belang Delft fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)
o
12,5% belang Pijnacker/Nootdorp fl.
2,2 mio (€ 1,0 mio)
o
12,5% belang Zoetermeer fl. 2,2 mio (€ 1,0 mio)
Uit
deze gelden is een aantal jaren geleden fl. 12,5 mio (€ 5,7 mio) ingelegd in
het BOR voor de ontwikkeling en aanleg van de ZoRo over het Katwijkerlaantracé.
Het Katwijkerlaantracé vormt namelijk ook een onderdeel van lijn 37. Door de
rijkssuppletie (de zogenaamde BOR-verdubbelaar) kwam zodoende fl. 12,5 mio (€
5,7 mio) extra beschikbaar.
Door
het niet langer uitgaan van de ZoRo over het Katwijkerlaantracé, is door
Haaglanden zeer recentelijk voorgesteld tot het weer “oormerken” van zowel de
vanuit het RMF ingelegde gelden, als ook de rijkssuppletie (BOR-verdubbelaar)
voor lijn 37. Dit betekent dat er voor lijn 37 op dit moment
fl.
30,1 mio (€ 13,7 mio) beschikbaar is vanuit RMF en BOR.
Als
gevolg van het door Haaglanden op de lange baan schuiven van lijn 37 als tram
en de “eindigheid” van de BOR-gelden, heeft Haaglanden voorgesteld (een deel
van) de gelden voor lijn 37 te herverdelen, waarbij door Haaglanden als
bestemming is genoemd “Projecten in en rond Delft”. Door de gemeente Delft is
daarbij aangegeven dat met de inzet van de gelden voor lijn 37 een opening kan
worden geboden voor de financiering van de verkeerswerende maatregelen in
Midden Delfland (sluipverkeer). De kosten hiervan zijn begroot op circa € 2,0
mio. Als grondslag voor de financiering is afgesproken:
o
25% recreatieschap Midden Delfland (schriftelijk
toegezegd)
o
25% stadsregio Rotterdam (schriftelijk toegezegd)
o
25% stadsgewest Haaglanden
o
25% de vijf gemeenten, waarbij Delft van dit deel
32% voor haar rekening neemt, Schiedam en Vlaardingen ieder 24% en Overschie en
Schipluiden ieder 10%.
Door
de gemeenten Schipluiden en Delft is voorgesteld om de bijdrage van Haaglanden
(circa € 500.000,=) uit de herverdeling van de lijn 37-gelden te laten komen. Concreet betekent dit dat:
o € 125.000,= in mindering
zal worden gebracht op het Delftse belang in de lijn 37-gelden,
o € 125.000,= in mindering
zal worden gebracht op het Schipluidense belang in de lijn 37-gelden, en
o € 250.000,= uit de
zogenaamde “BOR-verdubbelaar” zal komen.
Bij
Haaglanden is dit reeds in gang gezet en heeft geresulteerd in een wijziging van de projectenlijst
behorend bij de verordening op het regiofonds bereikbaarheidsoffensief
Haaglanden 2001. Het totale bedrag dat
daarmee beschikbaar blijft voor lijn 37 (vanuit RMF en BOR) neemt dus met €
500.000,= af tot € 13,2 mio. Het Delftse belang daarin komt dan op €
875.000,=.
Voogelegd
besluit: Schriftelijk accoord gaan – door middel van bijgevoegde
brief – met het voorstel van Haaglanden om de eerder vanuit lijn 37 ingelegde
gelden voor de ZoRo over het Katwijkerlaantracé, weer te “oormerken” voor
lijn 37. Tevens accoord gaan met de herverdeling van een deel van de lijn
37-gelden ten gunste van de verkeerswerende maatregelen in Midden Delfland.
Tot slot accoord gaan met de bijbehorende wijziging van de projectenlijst
behorend bij de verordening op het regiofonds bereikbaarheidsoffensief
Haaglanden 2001.
Herverdeling
overige lijn 37-gelden
In het
kader van de herverdeling van de overige lijn 37-gelden is op ambtelijk niveau
door onze gemeente in het afgelopen jaar een voorstel gedaan aan Haaglanden,
waarbij ondermeer de volgende projecten zijn genoemd:
Daarnaast
zal altijd een reservering voor lijn 37 moeten worden aangehouden, om -
vooruitlopend op een tramexploitatie - al voorinvesteringen te plegen voor een
bus met HOV-kwaliteit.
Voor de herverdelingsprojecten
zijn we “in gesprek” met Haaglanden. Binnenkort zullen hierover meer concrete
afspraken moeten worden gemaakt. Dit verzoek zal bij Haaglanden worden
neergelegd in bovengenoemde brief.
In het
kader van het BOR is fl. 190 mio (€ 86,2 mio) toegevoegd aan de in het MIT al
gereserveerde fl. 120 mio (€ 54,5 mio) voor het totale AggloNet. In augustus
2000 is fl. 20 mio (€ 9,1 mio) daarvan bestemd voor “reserve/ Emerald” (zeg
maar lijn 37). Daarover zijn toentertijd afspraken gemaakt en dit staat ook zo
in de OV-nota. Net als – tussen twee haakjes – de fl. 50 mio (€ 22,7 mio) voor
de doortrekking van lijn 19 naar TU-zuid. Beide posten zijn nu echter onderwerp
van heroverweging binnen Haaglanden, in het kader van een gewijzigde
financieringsmethodiek vanuit het Rijk.
Vanuit
onze gemeente gaan wij er nog steeds van uit dat de bovenstaande bedragen
gereserveerd blijven voor de genoemde projecten. Wij zullen dit standpunt
kenbaar maken aan Haaglanden in de eerder genoemde brief.