Nota

 

Datum

7-03-2003

Ons Kenmerk

03/007416

Opsteller

Paul Kokx

Bijlagen

0        

Onderwerp

Technisch beheer openbare verlichting (OV)

 

 


                                                                                                                     

Inleiding

Door privatisering van Energiebedrijven en de invoering van de E-wet zijn er voor de Openbare Verlichting (OV) een aantal zaken ingrijpend veranderd.  Het energiebedrijf Delfland is veranderd van een semi overheids organisatie naar een bedrijf in de particuliere sector. Het werk in openbare verlichting is in een dochterbedrijf van Eneco  terechtgekomen (Citytec). De gemeentelijke verantwoordelijkheden en benodigde inspanningen zijn hierdoor veranderd. Waar het eerder ging om opdrachten in een sfeer van verschillende takken binnen eenzelfde (publieke) organisatie bestaat nu de normale relatie van opdrachtgever en opdrachtnemer. De ontstane situatie vergt meer expertise en inzet van de gemeente, maar biedt ook  mogelijkheden meer voordeel te halen uit de markt. Voorgesteld wordt een formatieplaats in te richten voor een Technisch beheerder OV die de regie en directie voor uitvoerend werk in de openbare verlichting op zich neemt. Deze taken worden momenteel door Citytec vervuld. Naast de formatieplaats is het ook gewenst als gemeente zelf een beheersysteem OV in huis te hebben. Het bijhouden van het beheersysteem kan worden gekoppeld aan de nieuwe formatieplaats of kan worden uitbesteed. Om dit beheersysteem te realiseren zijn in de zomernota 2003 – 2006 de benodigde middelen beschikbaar gesteld. 

      

Inrichting bestaande organisatie

In de bestaande situatie wordt periodiek een plan opgesteld voor onderhoud en vervanging. Onderhoud bestaat uit Wijkonderhoud (rechtzetten masten, schilderwerk, schoonhouden kasten), groepsremplace (groepsgewijze vervanging van lampen), reparatie na aanrijdingen, storingen, vandalisme en beheer. Vervanging bestaat uit het vervangen van armaturen, masten, kabel en aansluitkasten. De meeste opdrachten worden per jaar verstrekt. 

 

De gemeente zorgt voor het beleidsmatig beheer (vakteam Mobiliteit). Het technische beheer wordt in opdracht van de gemeente door Citytec verzorgd. Hiervoor wordt een beheersysteem gebruikt dat gekoppeld is aan een database waarin alle gegevens worden bijgehouden zoals fabrikaat, type en datum plaatsing van armaturen, lampen, masten, een storingenregistratie en groepsremplacegegevens. Momenteel wordt een beheersysteem van Citytec gebruikt.  

 

De bemensing bij Citytec bestaat uit een projectbegeleider, een werkvoorbereider, twee uitvoerders en het uitvoerend personeel, waarbij ook leenpersoneel kan worden ingezet.  De genoemde mensen met uitzondering van een uitvoerder hebben ook taken op het gebied van verkeerslichten. 

 

Knelpunten

De afgelopen jaren hebben diverse wijzigingen plaatsgevonden in de organisatie van de uitvoerende instantie OV en VRI. Tot nu toe heeft dat niet tot grote problemen geleid, maar eventuele toekomstige wijzigingen in activiteiten of personele bezetting bij Citytec kunnen ongewenste gevolgen hebben. Gebrek aan duidelijkheid en inzicht op technisch vlak vormen hierin de belangrijkste aspecten. Ook het veranderen van beheerssysteem bij  dergelijke wijzigingen veroorzaakt turbulentie.

Door ontbreken van voldoende vaktechnische expertise en capaciteit binnen de gemeente kan momenteel niet optimaal financieel / kwalitatief voordeel worden gehaald uit marktvergelijking en opdrachtverstrekking volgens bestek.   

 

Taken Technisch beheerder OV

De taken die in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd kunnen in mindering worden gebracht op de huidige jaarlijkse opdrachten. Deze taken zijn o.a.

 

 

Aanvullend kan ondersteuning worden geleverd voor taken in verkeerslichten bij pieken of onderbezetting.

 

Consequenties

De kwalitatieve voordelen ten op zichten van de huidige situatie zijn:

·         Beter toe- en inzicht in het uitvoerende werk (planning en control).

·         Betere responstijden bij klachten / storingen.

·         Betere en gedetailleerde kwaliteitsbewaking.

·         Grote flexibiliteit in mogelijkheden uitvoering (“vergelijken van leveranciers”).

 

Naast deze kwalitatieve voordelen is er ook sprake van een kwantitatief voordel. Wij verwachten minimaal € 30.000,- per jaar te winnen door uitbreiding van keuzemogelijkheden voor uit te voeren werk en leverantie van materiaal (zowel in het onderhoud als bij projecten). Waarbij het voordeel bij projecten zich niet eenvoudig laat verwerken in de (reguliere) begroting.

 

Tegenover deze voordelen staan de personele kosten (van 1 fte) zijn direct € 57.000,- . Deze kunnen worden gedragen doordat werkzaamheden ter grootte van dit bedrag overvloeien van Citytec naar de gemeente. Dit bedrag kan structureel in mindering worden gebracht op de jaarlijkse onderhoudsopdracht ( € 50.000 Project: 20303 - Onderhoud openbare verlichting; € 7.000,- project: 20320 - Onderhoud verkeerslichten)

Voor aanschaf van een beheersysteem is de financiering al in de zomernota 2003 geregeld. 

 

Organisatie

Het voorstel is in de gemeentelijke organisatie een formatieplaats te creëren voor een Technisch beheerder OV die de regie en directievoerende taken op zich neemt die momenteel bij Citytec liggen. De originele beleidsmatige taken blijven in dezelfde vorm bestaan binnen  het vakteam Mobiliteit.

 

Overeenkomstige elementen in OV en VRI (Verkeersregelinstallaties) zorgen er voor dat deze disciplines bij veel instanties zijn samengevoegd. Ook bij de gemeente Delft is dat op een zelfde wijze georganiseerd en kan  bij afwezigheid door ziekte of verlof voor (low profile) vervanging worden gezorgd. Dit geldt ook wederzijds.

 

Het voorstel is dan ook om de nieuwe taken per 1 juli voor 12 maanden bij het vakteam Mobiliteit onder te brengen (de plek waar nu de opdrachtverlening aan Citytec gebeurt en de meeste kennis op het gebeid van het OV aanwezig is). Na de inwerkperiode zal de functie definitief in de organisatie worden ondergebracht.

 


Voorstel

Akkoord te gaan met:

q       Het technische beheer per 1 juli a.s. door de gemeente te laten uitvoeren en hiervoor een formatieplaats voor een Technisch Beheerder Openbare Verlichting te creëren, te dekken uit de bespaarde kosten van opdrachtenverlening aan derden.

q       En daartoe de 32e begrotingswijziging van de gemeente begroting voor het dienstjaar 2003 goed te keuren. 

 

 

 


     

Paul Kokx

verkeersregeltechnicus