Nota

 

Datum

17-04-2003

Ons Kenmerk

03/013436

Opsteller

D.C.M. Binneveld

Bijlagen

         

Onderwerp

Reactie op Ontwerp wijzigingsvoorstellen dienstregeling 2004

 

 


 

Dit voorstel betreft de reactie op de ontwerp wijzigingsvoorstellen van Stadsgewest Haaglanden voor de dienstregeling Openbaar Vervoer voor 2004. De nieuwe dienstregeling gaat in op 15 december 2003. In de dienstregeling wordt het voorzieningenniveau vastgelegd. Vanwege aanstaande bezuinigingen door het rijk op de openbaar vervoersubsidies ziet stadsgewest Haaglanden zich genoodzaakt het voorzieningenniveau te reduceren. Deze reductie komt overeen met een nettobedrag van € 4 miljoen. Wel is hierbij gezocht naar “maatregelen die het minst leiden tot reizigersverlies of nodeloos duperen van burgers”. Wat Delft betreft zijn de gevolgen van de reductie inderdaad beperkt.

 

 

Tramlijn 1

Van Tanthof tot aan het Spui blijft de huidige route van deze lijn gehandhaafd. Het voorstel van Haaglanden is lijn 1 vervolgens over de route van lijn 8 naar Scheveningen te laten rijden.

 

Voordelen hiervan: lijn 1 komt nu

-langs het stadshart/winkelcentrum van Den Haag

-vlakbij het congresgebouw in Den Haag

-langs Scheveningen

-nog steeds langs het circustheater

-nog steeds bij het Noorderstrand

 

Nadelen

-De tram komt niet meer bij Den Haag Centraal. Om dit station te bereiken moet worden overgestapt (halte Bierkade)

-lijn 1 komt niet meer langs Madurodam. Scholen uit Delft gaan daar nogal eens heen i.v.m. schoolreisjes

-Gemeente Delft heeft geen rechtstreekse verbinding meer met stadsgewest Haaglanden

De oplossing voor deze ongemakken is echter vrij eenvoudig door over te stappen op een andere tram, bijvoorbeeld bij Hollands Spoor of de halte Bierkade.

 

Overigens zal men waarschijnlijk voor reizen naar Den Haag Centraal in principe de trein nemen. Bij stremmingen op het spoor, tussen Den Haag HS en Rotterdam is het handig dat Den Haag CS ook per tram bereikbaar is. Dit blijft zo, alleen niet meer rechtstreeks.

 

 

Lijn 128 en 132

Zoals bekend en in lijn met de OV wensen van Delft, gaat in de dienstregeling 2004 lijn 128 gebruik maken van de nieuwe busroute via de brug over de Gaag.

Lijn 132 blijft vooralsnog over de Hoornseweg rijden in plaats van over de Reinier de Graafweg en de brug over de Gaag zoals oorspronkelijk de bedoeling was, zodat den Hoorn per openbaar vervoer bereikbaar blijft.

Als er in een later stadium een OV ontsluiting van Den Hoorn komt, die eventueel ook het VDD terrein aandoet via een brug over de Kikkert/Buitenwatersloot, kan lijn 132 alsnog via de Reinier de Graafweg en brug over de Gaag gaan rijden.

 

 

Lijn 129

Het aanpassen van de brug bij Calvé is later op gang gekomen dan oorspronkelijk gepland. Daardoor zal bus 129 waarschijnlijk niet voor medio 2004 over de nieuwe route kunnen rijden. Tot die tijd wordt de huidige route gehandhaafd. Wanneer de brug gereed is zal de route van lijn 129 worden omgelegd van het Haantje en de Ruys de Beerenbrouckstraat via de Wateringseweg.

Dit kan uitsluitend plaatsvinden wanneer er compenserende maatregelen zijn genomen voor bediening van in elk geval de Ruys de Beerenbrouckstraat en eventueel het Haantje.

 

 

Lijn 61

Wanneer de route van lijn 129 wordt omgelegd, kan lijn 61 eventueel de bediening van de Ruys de Beerenbrouckstraat overnemen. Hierover vindt t.z.t. overleg plaats tussen Haaglanden, Connexxion en Gemeente Delft.

 

 

 

 

Voorstel

-In te stemmen met verzending van een brief aan Stadsgewest Haaglanden waarin de volgende kanttekeningen zijn gemaakt:

-Gemeente Delft kan met het voorstel voor de dienstregeling 2004 instemmen onder voorbehoud van nog te maken afspraken omtrent de lijnen 129 en 61.

-Ook over de lijnen 128 en 132 en bediening van Den Hoorn/VDD terrein zullen t.z.t. nog afspraken dienen te worden gemaakt

 

 

 


Hoogachtend,

 

 

D.C.M. Binneveld

beleidsmedewerker