Dit
voorstel betreft de reactie op de ontwerp wijzigingsvoorstellen van Stadsgewest
Haaglanden voor de dienstregeling Openbaar Vervoer voor 2004. De nieuwe
dienstregeling gaat in op 15 december 2003. In de dienstregeling wordt het
voorzieningenniveau vastgelegd. Vanwege aanstaande bezuinigingen door het rijk
op de openbaar vervoersubsidies ziet stadsgewest Haaglanden zich genoodzaakt
het voorzieningenniveau te reduceren. Deze reductie komt overeen met een
nettobedrag van € 4 miljoen. Wel is hierbij gezocht naar “maatregelen die het
minst leiden tot reizigersverlies of nodeloos duperen van burgers”. Wat Delft
betreft zijn de gevolgen van de reductie inderdaad beperkt.
Van Tanthof tot aan het Spui blijft de huidige route van
deze lijn gehandhaafd. Het voorstel van Haaglanden is lijn 1 vervolgens over de
route van lijn 8 naar Scheveningen te laten rijden.
-langs
Scheveningen
-nog
steeds bij het Noorderstrand
-De
tram komt niet meer bij Den Haag Centraal. Om dit station te bereiken moet
worden overgestapt (halte Bierkade)
-lijn
1 komt niet meer langs Madurodam. Scholen uit Delft gaan daar nogal eens heen i.v.m.
schoolreisjes
-Gemeente
Delft heeft geen rechtstreekse verbinding meer met stadsgewest Haaglanden
De
oplossing voor deze ongemakken is echter vrij eenvoudig door over te stappen op
een andere tram, bijvoorbeeld bij Hollands Spoor of de halte Bierkade.
Overigens
zal men waarschijnlijk voor reizen naar Den Haag Centraal in principe de trein
nemen. Bij stremmingen op het spoor, tussen Den Haag HS en Rotterdam is het
handig dat Den Haag CS ook per tram bereikbaar is. Dit blijft zo, alleen niet
meer rechtstreeks.
Lijn
128 en 132
Zoals
bekend en in lijn met de OV wensen van Delft, gaat in de dienstregeling 2004
lijn 128 gebruik maken van de nieuwe busroute via de brug over de Gaag.
Lijn
132 blijft vooralsnog over de Hoornseweg rijden in plaats van over de Reinier
de Graafweg en de brug over de Gaag zoals oorspronkelijk de bedoeling was,
zodat den Hoorn per openbaar vervoer bereikbaar blijft.
Als er
in een later stadium een OV ontsluiting van Den Hoorn komt, die eventueel ook
het VDD terrein aandoet via een brug over de Kikkert/Buitenwatersloot, kan lijn
132 alsnog via de Reinier de Graafweg en brug over de Gaag gaan rijden.
Lijn
129
Het
aanpassen van de brug bij Calvé is later op gang gekomen dan oorspronkelijk
gepland. Daardoor zal bus 129 waarschijnlijk niet voor medio 2004 over de
nieuwe route kunnen rijden. Tot die tijd wordt de huidige route gehandhaafd.
Wanneer de brug gereed is zal de route van lijn 129 worden omgelegd van het
Haantje en de Ruys de Beerenbrouckstraat via de Wateringseweg.
Dit
kan uitsluitend plaatsvinden wanneer er compenserende maatregelen zijn genomen
voor bediening van in elk geval de Ruys de Beerenbrouckstraat en eventueel het
Haantje.
Lijn
61
Wanneer
de route van lijn 129 wordt omgelegd, kan lijn 61 eventueel de bediening van de
Ruys de Beerenbrouckstraat overnemen. Hierover vindt t.z.t. overleg plaats
tussen Haaglanden, Connexxion en Gemeente Delft.
-In te
stemmen met verzending van een brief aan Stadsgewest Haaglanden waarin de
volgende kanttekeningen zijn gemaakt:
-Gemeente
Delft kan met het voorstel voor de dienstregeling 2004 instemmen onder
voorbehoud van nog te maken afspraken omtrent de lijnen 129 en 61.
|