Nota

 

Datum

24-04-2003

Ons Kenmerk

Vul kenmerk

Opsteller

JanGeert van der Post

Bijlagen

0        

Onderwerp

Keuze voorkeursvariant spoortunnel

 

 


Na een studie van ruim een jaar belandt het keuzeproces van de spoortunnel Delft in een beslissende fase. Nadat in december 2001 minister Netelenbos de gemeente Delft samen met Railinfrabeheer (inmiddels: ProRail) de opdracht had verleend de Planstudie uit te voeren, zijn er inmiddels al twee ander momenten van keuze uit  spoortunnelvarianten geweest. In juni 2002 koos de (externe) Stuurgroep Spoorzone 5 kansrijke varianten uit een totaal van 14. In februari kon het aantal teruggebracht worden tot 2: een lange tunnel over het oostelijk tracé met een station in het noordelijk deel van het stationsgebied en de korte tunnel zoveel mogelijk over het bestaande tracé met het station ter hoogte van de Prinses Irenetunnel.

 

Eerder besloot de raad in juni 2001 een bedrag van ƒ 100 miljoen (€ 45 miljoen) beschikbaar te stellen als bijdrage van de gemeente Delft voor de realisatie van de plannen in de Spoorzone, met de oorspronkelijk bedoelde tunnelvariant (2600 meter). In februari 2002 keurde de raad de Procesovereenkomst tussen 5 betrokken publieke partijen goed. Recent, maart 2003, stemde de raad in met a. de Keuzenotitie die het aanwijzen van de laatste twee varianten onderbouwt en b. het voorstel de woningen langs de Van Leeuwenhoeksingel te slopen voor een optimale stedelijke ontwikkeling in de spoorzone, ongeacht de gekozen spoortunnelvariant.

 

Uit de beraadslagingen in de raad(scommissie) blijkt dat een grote meerderheid van de leden voorstander is van de lange tunnel met een noord-oostelijk station. Ook de in de Stuurgroep Spoorzone Delft vertegenwoordigde publieke partijen hebben aangegeven op inhoudelijke gronden een voorkeur te hebben voor de lange tunnel, mits de variant financieel haalbaarheid is en de milieueffectrapportage niet een geheel andere variant als meest milieuvriendelijk aanwijst.

 

Momenteel zijn de kostenramingen beschikbaar. Na het akkoord tussen de marktpartijen NS Vastgoed en Ballast Nedam enerzijds en de gemeente anderzijds blijkt de lange tunnel haalbaar, indien er (extra) bijdragen van verschillende partijen toegezegd worden. Het verdient vermelding dat de kostenramingen voor de stedelijke herinrichting alle eerder uitgesproken wensen van de gemeente honoreren (gracht in de Phoenixstraat en parkeergarage onder de Phoenixstraat). De in de notitie ‘Keuze Voorkeursvariant Spoorzone’ genoemde extra bijdrage van de gemeente Delft voor de stedelijke herinrichting betreft € 10 miljoen voor de bouw van de parkeergarage. Er wordt echter nu nog geen besluit gevraagd om dit geld te voteren, omdat het parkeren in principe ook op maaiveld opgelost kan worden.

 

Uit de onderzoekingen van de m.e.r. is inmiddels een milieueffectenvergelijking voortgekomen. Dit betreft nog geen geheel afgerond milieueffectenrapport, maar omvat al wel een vergelijking tussen alle beschouwde tunnelvarianten en mogelijkheden voor stedelijke inrichting. Deze vergelijking is verricht op basis van een multicriteria-analyse en biedt de bouwstenen voor het Meest Milieuvriendelijke Alternatief.

 

Het voorstel om deze voorkeursvariant te kiezen, past in een reeks van op elkaar afgestemde besluiten van alle vijf publieke partijen, die in de planstudie samenwerken. Specifiek voor de stedelijke herinrichting zal de raad instemming gevraagd worden voor eerst het Masterplan (oktober 2003) en vervolgens het bestemmingsplan (in procedure in 2004).

 

Voor de minister van Verkeer en Waterstaat wordt een concept-Projectbesluit voorbereid, met een nadere uitwerking van het voorkeursalternatief van de spoortunnel. Om de bijdrage van marktpartijen aan de realisatie van de tunnel te onderbouwen wordt ook een uitgewerkt stedelijk plan (het Masterplan) aan het Projectbesluit toegevoegd. Pas dan kan de gemeente een bestemmingsplan opstellen.

 

Het concept projectbesluit en het uitgewerkt stedenbouwkundig plan zullen aan de raad worden voorgelegd, voordat hierover besluitvorming plaatsvindt in de externe Stuurgroep Spoor en door de minister van Verkeer en Waterstaat.

 


Hoogachtend,

 

JanGeert van der Post

Assistent Procesmanager/Projectleider