Nota

 

Datum

22-4-2003

Ons Kenmerk

03/013202                      

Opsteller

Sietse Wierda

Bijlagen

2

Onderwerp

Ontwikkelingsplan uitbreiding Ikea  (aanvulling)

Nota van aanvulling op ontwikkelingsplan

uitbreiding  Ikea nr 01/023790

 

(NB De eerste nota ontwikkelingsplan uitbreiding Ikea nr 01/023790

           is in de cie. Duurzaamheid besproken  op 6  nov 2001 )

 

 

Inhoud

 

1          Inleiding

2          Presentatie in de PPC

3          Verkeersafwikkeling en stedebouwkundig plan

4          Programma

5          Welstandadvies op stedebouwkundig niveau

6          Compensatie groen

7          Veiligheidseffectraportage.  (VER)    

8          Haalbaarheid

9          Planning

10       Voorstel

 

 

Bijlagen:

 

Bijlage  1          Voorlopig ontwerp uitbreiding Ikea         

Bijlage  2          Procesplanning

Bijlage  3          Van de presentatie van bureau Wissing is een selectie van de tekeningen van het voorlopig ontwerp bijgevoegd.    

            Bijalge   4         Onderzoek:      

                                   Geactualiseerde versie Uitbreidingsmogelijkheden IKEA-Delft   (d.p.o)

 


1          Inleiding

 

Op 6 november 2001 is in de cie Duurzaamheid de visie op de uitbreidingsplannen van Ikea gepresenteerd en is het ontwikkelingsplan Ikea besproken.

 (  www.raad.delft.nl    cie. Duurzaamheid  6  nov 2001  agendapunt 8))

 

De voorstellen waren:

 

-1-  De visie op de uitbreiding van Ikea presenteren in de cie. Duurzaamheid (bureau Wissing/gemeente)

-2-  Instemmen met deze visie en nader onderzoek naar de haalbaarheid ervan

-3-  In principe instemmen met het wijzigingen van het bestemmingsplan ter plaatse van de locatie.

       (De recreatiebestemming op de v.m. vuilstort wordt gedeeltelijk een bedrijfsterreinbestemming)

-4-  Starten met het maken van een aangepast bestemmingsplan  (voorstel: Delftse Poort  II)

-5-  Nader onderzoeken of en onder welke voorwaarden de bestemmingswijziging in

       het streekplan Zuid Holland West van 1997 of een actualisatie daarvan kan worden gepast.

De cie. was positief over de voorstellen. Toegezegd daarbij is dat zorg zal worden besteed aan de verkeersafwikkeling, ook aan de westkant van de A13.  Met aandacht voor zowel de waterpartij als de varianten van begroeiing rondom het gebouw. Er wordt bezien of een kwalitatief hoogwaardige Er De kunsttoepassing kan worden gemaakt die zal worden meegenomen in het licht van de entree van  de entree van de stad Delft en dient kwalitatief hoogwaardig te zijn.versterkt. Ook wordt opgenomen: de mogelijkheid van een carpoolplaats opgenomen.

De Openbaar Vervoerverbinding en de fietsroutes, met name de - nu nog ontbrekende - route parallel aan de rijksweg worden nauwkeuriger in beeld gebracht. Tevens wordt het aantal parkeerplaatsen in de buitenruimte t.o.v. het aantal parkeerplaatsen in de parkeergarage nader bezien. Mogelijkheden van verdere intensivering van parkeren wordt onderzocht.

 

Naar aanleiding van bovenstaande een verkeerskundig onderzoek uitgevoerd verricht door het bureau AGV en is naar aanleiding van het resultaat in samenwerking met het stedebouwkundig bureau Wissing een aangepast stedebouwkundig plan gemaakt.  Het eenvoudige begin met een nadere studie over de verkeerssituatie mondde uit in de conclusie:  "de rotonde oplossing voldoet als verkeersoplossing ten behoeve van Ikea maar is onvoldoende om het spitsverkeer van en naar Delft op te vangen"   Er ontstaan opstoppingen op de Rijksweg A 13.

 

Deze conclusie leverde het volgende uitgangspunt  op:

 

Ontwerp:

-  een functioneel werkende verkeerssituatie 

-  die stedebouwkundig esthetisch aanvaardbaar is.

 

Bureau Wissing heeft deze vraag in opdracht van Ikea vervolgens uitgewerkt

en heeft in samenwerking met AGV een presentatie gemaakt.

In de paragraaf Verkeersafwikkeling en stedebouwkundig plan wordt hier verder op ingegaan.

Een aantal tekeningen van de presentatie van bureau Wissing en AGV is eveneens bijgevoegd.

Bureau Wissing en AGV verzorgen een gezamenlijke presentatie van het gewijzigde plan.

 

 

 

2          Presentatie in de PPC

 

Het plan zoals in de Raadscommissie van 6 november 2001 is gepresenteerd, is op 21 februari 2002 in de Provinciaal Planologische Commissie gepresenteerd aangevuld met de toen aanwezige visie op de verkeersafwikkeling met behulp van een dynamisch verkeersmodel.

 

Vanuit de PPC werd eveneens aandacht gevraagd voor de verkeersafwikkeling met daarnaast aandacht voor de waterberging en doorstroming en compensatie van groen.

Volgens het  provinciaal compensatiebeginsel moet bij het besluit om te komen tot aantasting van groen er een plan liggen ter compensatie van dat groen. Dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

In principe zijn er geen bezwaren tegen de benadering van de Gemeente Delft

op de voorgenomen uitbreiding en ontwikkeling van Ikea.

Er bleek brede instemming in de PPC met voorgenomen aanpak.

 

 

3          Verkeersafwikkeling en stedebouwkundig plan.  (zie bijlage)

 

De hoofduitgangspunten voor de stedebouwkundige ontwikkeling voor Ikea zoals op

6 november 2001 voorgelegd aan de cie. Duurzaamheid zijn en blijven:   

 

·         De uitbreiding van Ikea wordt ontwikkeld als één gebouw.

·         Bij de uitbreiding worden de plaatselijke verkeerskundige problemen op de Rijksweg 13 opgelost. Bij de uitwerking van de visie zal het ontwerp van het fietspadennet en de voetgangerspaden een belangrijke plaats krijgen in het proces.

·         Voor een kunsttoepassing wordt aan Ikea gevraagd om ½% van de infrastructurele kosten te reserveren.

·         Gestreefd wordt om naast vergroting van de waterberging in kwantitatieve zin ook in kwalitatieve zin verbetering van ecologische en waterbeheeraspecten te bewerkstelligen.

·         Voor de toekomst wordt het achterliggende gebied gewaarborgd als een duurzaam natuur- en recreatiegebied.

·         Zowel de huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing  wordt aan de achterzijde door het toevoegen van ecologisch waardevolle elementen aan het zicht (vanuit het achtergebied) onttrokken.

·         Compenserende maatregelen worden op en aan en in de omgeving van het gebouw genomen. Daarnaast worden voor het verlies van circa 4 ha. natuur-/ recreatiegebied elders in de ecologische hoofdstructuur van Delft compenserende investeringen gedaan.

·         In het plangebied wordt een hotel van ca 160 bedden opgenomen.

 

 

 

Om de wensen van Ikea te samen met de mogelijkheden van het gebied integraal in beeld te brengen is door Ikea een stedebouwkundig bureau ingehuurd.

Wissing stedebouw en Ruimtelijke vormgeving b.v. heeft daartoe een presentatie gemaakt die uitmond in een visie op de gewenste ontwikkelingen van het gebied.

De presentatie - in verkorte versie -  van het bureau is bijgevoegd en voorgesteld wordt om bureau Wissing deze presentatie in de raadcommissie Duurzaamheid te laten geven.

 

In de presentatie wordt de voorzijde –de stedelijke kant- , de achterzijde en de verkeersafwikkeling belicht.

 

De voorzijde   ( “De Strip”)

Aan de voorzijde wordt uitgegaan van een bijna totale herinrichting van het gebied.

De afslagen blijven – indien verkeerskundig mogelijk – op de huidige situering intact maar worden verdubbeld om het opstropen van verkeer op de Rijksweg te voorkomen. 

De verkeerskruisingen worden voorzien van verkeerslichten die dynamisch geregeld worden. Veel aandacht gaat uit naar de “Strip” die de verbinding vormt tussen  Ikea en Delft. Voorgesteld wordt om hier met diverse overigens nog nader te bepalen landschappelijke middelen een herkenbare en unieke poort naar Delft te maken.

Er wordt een duidelijke markering van de op en afritten nagestreefd en onderzocht wordt met welke middelen de situatie onder het viaduct valt te verbeteren.

Voor de inrichting van de Strip wordt in samenwerking met het vakteam Cultuur een kunstproject gestart. 

 

De achterzijde

Bij het realiseren van de uitbreiding van Ikea worden maatregelen getroffen worden ten aanzien van landschappelijke inpassing aan de achterzijde.

Het is gewenst om vanuit ecologische en recreatieve doelen vanuit het achterliggende recreatiegebied de Ikea-vestiging door een groene structuur in de vorm van bomen met struiken of struwelen aan het zicht te onttrekken. De aanwezige bomen worden gespaard.

Er wordt een aarden wal toegevoegd die oploopt naar de hogere plandelen van de vuilstort

Aanvullingen met kruidlagen heesters en bomen zorgen ervoor dat de achterzijde van het gebouw vanuit het ecologische weidegebied zoveel als mogelijk wordt "ingepakt”.

Zowel de huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing  wordt aan de achterzijde door het toevoegen van ecologisch waardevolle elementen aan het zicht (vanuit het achtergebied) onttrokken.

 

Verkeersafwikkeling

Uit onderzoek bleek  dat de grote rotonde voor de verkeersafwikkeling voor Ikea voldoende is maar dat met name de ochtend en avondspits naar Delft niet goed af te wikkelen zijn.

Opstoppingen op de Rijksweg zijn dan bij de ochtendspits het gevolg en ’s avonds is het verkeer uit Delft niet goed af te voeren.

 

 

Dit probleem is alleen op te lossen door uit te gaan van met verkeerslichten geregelde kruispunten.  Om een goede doorstroming van het verkeer op de Rijksweg te borgen zijn  de afslagen vanaf de Rijksweg verdubbeld. Door met een detectielus te meten of er verkeer tot stilstand komt op de afslag Rotterdam Delft/Ikea en indien dat het geval is de regeling hierop te laten reageren wordt opstopping op de Rijksweg voorkomen. 

En dit is bij het nu voorliggende voorlopige ontwerp dan ook het uitgangspunt.

Hierbij worden tevens een aantal knelpunten van de oplossing met de rotonde geëlimineerd. De oversteek voor fietsers en voetgangers wordt met een door verkeerslichten geregelde oversteek veiliger. De busverbinding naar de kantoren op Olof Palmestraat en de Korftlaan heeft een

duidelijker verloop evenals de ontsluiting bereikbaarheid van de kantoren

(Niet meer over het “parkeerterrein”  van Ikea).

Daarnaast hoeft iemand rijdend van Rotterdam naar het centrum van Delft niet eerst richting Ikea te rijden alvorens richting centrum te gaan.

 

Knelpunten die nog opgelost moeten worden in de volgende fase tussen voorlopig ontwerp en het definitieve ontwerp zijn de voetgangersverbindingen. Die moeten nog in de simulatie worden meegenomen. Ook de busverbinding Korftlaan / Station centrum kent in de simulatie nog vertraging ook dit aspect wordt nog nader bezien.

Ook de korte weeflengte tussen rotonde en verkeerslichten laat in de simulatie voor het verkeer vanaf Ikea richting Den Haag nog een aantal problemen zien.

Een en ander hangt nadrukkelijk samen met de verkeersafwikkeling op het Ikea terrein; in de aanloop naar het defintieve ontwerp wordt hier aandacht aan besteedt en worden deze problemen opgelost. Tot nu toe is Rijkswaterstaat in elke fase van het plan betrokken geweest en in de volgende fases blijft dat uiteraard het geval. Een definitieve toestemming is er nog niet; er is immers ook nog geen definitief ontwerp.

 

Bij het stedebouwkundig ontwerp is daarnaast uitgegaan van een duidelijk herkenbaar carpoolterrein. Het aantal parkeerplaatsen op het voorterrein is verminderd ten gunste van meer parkeerplaatsen in de parkeergarage.

 

Waterberging

Uitgangspunt bij de waterberging is 325 m3 / per hectare / per peilvak. In het voorlopig ontwerp

wordt dat opgelost door de aanleg van extra water o.a. in de noordoost oksel van de Rijksweg.

Het water dat wordt gedempt ten gevolge van de uitbreiding van Ikea wordt hiermee gecompenseerd. De uitbreiding van de asfaltvlakken van de Rijksweg wordt qua waterberging gecompenseerd in de andere oksels van Rijksweg 13.

Daarnaast is het van belang dat het water van de verharde oppervlakken vertraagd te laten afstromen naar de polder. Dat wordt bereikt door onder de parkeervakken een waterdoorlatende verharding toe te passen. Met het bovenstaande is in het voorlopige ontwerp voldaan aan de eisen van het Hoogheemraadschap.

 


4          Programma

 

In het programma zijn bij de uitwerking van het bouwplan voor Ikea nadere wensen geformuleerd door Ikea.  Dit levert de volgende wijzigingen op:

 

 

Huidig formaat Ikea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winkel

 

4.020

m2

b.v.o.

Winkel + winkel/magazijn

 

 

Magazijn/Winkel

 

7.190

m2

b.v.o.

= totaal 10.650 m2 v.v.o

 

 

Magazijn

 

5.144

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

Horeca

 

1.310

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

Kantoren

 

4.070

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

 

 

21.734

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Politiek commitment 6-11-2001

 

Gewenst uitbreidingsprogramma nu

Uitbreiding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winkel

 

3.000

m2

b.v.o.

Winkel

 

2.220

m2

b.v.o.

Magazijn/Winkel

 

0

m2

b.v.o.

Magazijn/Winkel

 

3.957

m2

b.v.o.

Magazijn

 

4.500

m2

b.v.o.

Magazijn

 

6.919

m2

b.v.o.

Horeca

 

750

m2

b.v.o.

Horeca

 

1.013

m2

b.v.o.

Kantoren

 

4.500

m2

b.v.o.

Kantoren

 

1.709

m2

b.v.o.

 

ca

12.750

m2

b.v.o.

 

ca

15.818

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toekomstig gewenst formaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winkel

 

6.240

m2

b.v.o.

Winkel + winkel/magazijn

 

 

Magazijn/Winkel

 

11.147

m2

b.v.o.

wordt totaal 16.518 m2 v.v.o.

 

 

Magazijn

 

12.063

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

Horeca

 

2.323

m2

b.v.o.

De uitbreiding is

 

 

 

Kantoren

 

5.779

m2

b.v.o.

5.868 m2 v.v.o

 

 

 

 

ca

37.552

m2

b.v.o.

 

 

 

 

 

 

Om inzicht te krijgen of de uitbreiding van Ikea invloed heeft op de verzorgingsstructuur in het primaire verzorgingsgebied heeft Ikea het Distributie Planologisch onderzoek laten aanpassen door Kolpron Consultants  (zie bijgevoegd rapport)

 

Conclusie

In het rapport wordt geconcludeerd dat de beperkte winkeluitbreiding van IKEA-Delft niet zal leiden tot een onevenredige aantasting van de verzorgingsstructuur in het primaire verzorgingsgebied. Hierbij dient te worden benadrukt dat het bij IKEA om een uitbreiding gaat van ca 5.868 m2 v. v.o. bovenop het bestaande metrage van 10.650 m2 v.v.o.

Het bestaande metrage heeft zich al sinds de opening in 1992 in de markt gemanifesteerd, zonder dat zich hierbij een structurele verstoring van de distributieve structuur heeft voorgedaan. De toevoeging van het genoemde metrage van IKEA-Delft en de constatering van voldoende marktruimte, onderstrepen de verwachting dat hiervan ook na de uitbreiding geen sprake zal zijn. Daarnaast dienen ook werkgelegenheidseffecten, effecten op de horeca en de stimulans voor een verdere vernieuwing in het detailhandelsaanbod te worden meegenomen.

 


5          Welstandadvies op stedebouwkundig niveau

 

Onderstaande tekst  is geheel door en onder de verantwoordelijkheid

van de cie. Welstand en Monumenten tot stand gebracht.

 

 

Geacht College,

 

In de vergadering zijn aanwezig Sietse Wierda (projectleider) en een ontwerper van bureau Wissing. Deze licht het plan toe.

Het voorliggende plan betreft de directe omgeving van het IKEA-gebouw (zowel het bestaande als de voorziene uitbreiding). De onderdelen zijn:

-          inrichting van de openbare ruimte

-          inpassing van het gebouw in het landschap aan de achterzijde

-          oplossing van verkeerskundige problemen

Het gebouw zelf zal in een later stadium worden voorgelegd.

 

Verkeersafwikkeling

Door het vervallen van de ‘’ovonde’’ ontstaat  een meer overzichtelijke afwikkeling met een goed ruimtelijk inzicht. Het IKEA-gebouw is nu eindpunt van de ‘’strip’’. In de verdere uitwerking moet gelet worden op logische en overzichtelijk routes voor de fietsers, in het bijzonder bij de oversteken. Om een rustig beeld te bereiken pleit de commissie voor een oplossing zoveel als mogelijk zonder verkeerslichten.

 

De strip

Het vormgeven van de verbindende weg tussen het historische stadscentrum en het plein voor IKEA als een brede ‘’strip’’ is een goed idee. De commissie pleit voor een terughoudende en strakke invulling daarvan. Allerlei kunstwerken en/ of een diversiteit aan heuveltjes en perkjes doen afbreuk aan het gekozen heldere concept.

De voorkeur gaat uit naar invulling met gebruikmaking van natuurlijke middelen (gras met bossages en bomen). Het IKEA-gebouw is nog te nadrukkelijk zichtbaar komend vanuit de stad. De commissie pleit ervoor het gebouw meer te verdekken door inzet van bovengenoemde middelen. De combinatie met waterberging is op zich een goed idee maar leidt tot vrij veel wateroppervlak. Dit zou beslist minder moeten zijn.

 

Inpassing achterzijde

Zoals eerder gemeld is de commissie van mening dat het camoufleren van dit grote gebouw een verkeerd uitgangspunt is. In de hoek van de Bieslandse polder ontstaat een blinde opeenhoping van groen, op de plek waar nu nog een opening is naar de structuur van Delft. Ook vanuit de stad en het bouwblok wordt er een kans gemist. De vele bezoekers zullen op geen enkele manier ervaren dat achter IKEA een ongerepte polder ligt.

Uit het geschetste omgevingsontwerp blijkt bovendien dat het volledig camoufleren van dit enorme blok ook niet lukt, reden te meer om het uitgangspunt als onmogelijk te kwalificeren.

Mocht toch worden volhardt in de camouflage dan pleit de commissie nadrukkelijk voor inpassing met bomen c.q. boomgroepen, dit zonder het opwerpen van een doorlopende wal. Het opsmukken van de gevel met allerlei roosters en dergelijke wijst de commissie af als een versnippering van de gevel, wat zeker in de winter bij betere zichtbaarheid een rommelig beeld oplevert. Er moet gewoon geaccepteerd worden dat er verschillende zichtsituaties ontstaan afhankelijk van het jaargetijde. In de zomer kan met een bomenfront voldoende afscherming bereikt worden. Het gebouw zal van afstand slechts door het groen heen schemeren, in de winter zal het blok zich als nu duidelijker aftekenen.

 

 

Onderdoorgang A13

Het bestaande viaduct is vrij breed en overzichtelijk. Ook hiervoor pleit de commissie voor een beperkte ingreep. Het aanbrengen van allerlei beschilderingen kan weer afbreuk doen aan de strakheid en heeft weinig effect. Het advies is de verbetering te zoeken in de verlichting en bestratingmaterialen.

 

Hoogachtend,

ir. H. Wilton, voorzitter

 

 

 

Het Welstandadvies nader beschouwt.

 

Verkeersafwikkeling

De cie. Welstand pleit voor een rustig beeld van de “Strip” waarbij verkeerslichten zoveel als mogelijk buiten beschouwing worden gelaten.

De mogelijkheid om zonder verkeerslichten te werken is onderzocht in de voorafgaande fase van dit plan. Er bleek dat de “ovonde” zonder problemen zou werken in de spits voor Ikea maar niet bij de ochtend en avondspits naar Delft.

De conclusie was: de enige oplossing is een met verkeerslichten geregeld kruising aan weerszijden van de Rijksweg en verdubbeling van de op- en afritten.

Dubbele rijstroken oversteekbaar maken voor fietsers zonder verkeerslichten levert een

dermate onveilige situatie op dat in de afweging “een rustig beeld”  versus de verkeersveiligheid gekozen wordt voor de verkeersveiligheid en dus voor verkeerslichten.

 

Het Welstandsadvies wordt in deze niet gevolgd.

 

De strip

De cie. Welstand pleit voor minder wateroppervlak in het plan.

Echter de eisen van het Hoogheemraadschap zijn maatgevend bij de nu voorgestane ontwikkeling.

( Zie ook de paragraaf waterberging in het hoofdstuk Stedebouwkundig plan en verkeersafwikkeling)

 

Uitgangspunt bij de waterberging is 325 m3 / per hectare / per peilvak. In het voorlopig ontwerp

wordt dat opgelost door de aanleg van extra water o.a. in de noordoost oksel van de Rijksweg.

Het water dat wordt gedempt ten gevolge van de uitbreiding van Ikea wordt hiermee gecompenseerd. De uitbreiding van de asfaltvlakken van de Rijksweg wordt qua waterberging gecompenseerd in de andere oksels van Rijksweg 13.

Daarnaast is het van belang dat het water van de verharde oppervlakken vertraagd te laten afstromen naar de polder. Dat wordt bereikt door onder de parkeervakken een waterdoorlatende verharding toe te passen. Met het bovenstaande is in het voorlopige ontwerp voldaan aan de eisen van het Hoogheemraadschap.

 

Aan het verzoek van de cie. Welstand kan niet voldaan worden.

 

De achterzijde

De commissie is van mening dat het camoufleren van dit grote gebouw een verkeerd uitgangspunt is. In de hoek van de Bieslandse polder ontstaat een blinde opeenhoping van groen, op de plek waar nu nog een opening is naar de structuur van Delft. Ook vanuit de stad en het bouwblok wordt er een kans gemist. De vele bezoekers zullen op geen enkele manier ervaren dat achter IKEA een ongerepte polder ligt.

 

Bij de ontwikkeling van de uitbreiding van Ikea is het vanaf het begin een bewuste keus geweest

de huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing  aan de achterzijde door het toevoegen van ecologisch waardevolle elementen aan het zicht (vanuit het achtergebied) te  ontrekken.

Dit uitgangspunt is strijdig met een –overigens vanuit welstandsperspectief zeer te respecteren- uitgangspunt zoals het inpassen van het IKEA-gebouw door juist de relatie tussen gebouw en omgeving te accentueren.

 

De harde keuze vooraf voor de bestuurlijk meest gewenst geachte situatie sec vanuit het landschap bezien maakt, echter een combinatie van beide gedachtegangen zeer moeilijk. Beter is het de keuze dan consequent te houden en niet tussen beide te gaan schipperen.

 

Het Welstandsadvies wordt in deze niet gevolgd.

 

Onderdoorgang A13

De commissie pleit voor een beperkte ingreep. Het aanbrengen van allerlei beschilderingen kan afbreuk doen aan de strakheid en heeft weinig effect.

Het advies is de verbetering te zoeken in de verlichting en bestratingmaterialen.

 

Dit advies wordt meegenomen in de uitwerking van voorlopig ontwerp naar definitief en

wordt ingebracht bij het “kunstproject”.

 

6          Compensatie groen

 

Voor de uitbreiding van Ikea zal een groencompensatieplan worden opgesteld. In dit groencompensatieplan dat onderdeel gaat uitmaken van het te maken bestemmingsplan worden diverse aspecten nader geregeld.

 

Bij de realisatie van de uitbreiding van Ikea worden mitigerende (=  binnen het plangebied)

maatregelen uitgevoerd:  

 

n       Er wordt gezorgd voor een landschappelijke inpassing van het gebouw aan de zijde grenzend aan het ecologisch weidegebied. Hierbij wordt de bestaande wal op de voormalige vuilstort doorgetrokken achter het gebouw van Ikea langs.  “De blauwe doos” wordt zo vanuit het open weidegebied aan het gezicht onttrokken.

n       Er wordt bezien of de parkeergarage een vegetatiedak kan krijgen.

n       Inpassing van nestvoorzieningen voor gierzwaluwen en vleermuizen aan hotel cq. parkeergarage wordt onderzocht.

n       In samenwerking met het natuur en milieucentrum De Papaver wordt gekeken of een educatieve route door het gebied gemaakt kan worden waarbij de maatregelen die getroffen worden om soorten in en nabij Delft te behouden centraal staan.

 

Naast deze mitigerende maatregelen zullen compenserende maatregelen getroffen worden buiten het plangebied zoals:

 

Compensatie voor compensatieplichtig gebied

 

n       Indien de uitbreiding Ikea in juridisch opzicht compensatieplichtig is dan zal ter compensatie een gebied minimaal ter grootte van de uitbreiding c.q. het extra verstedelijkte gebied als bos (herplantplicht) aangeplant moeten worden. Als zelfstandig gebied of aansluitend aan een groter bestaand geheel in de nabije  omgeving. In het groencompensatieplan wordt dit nader toegelicht.

 

n       Kwaliteitsverlies kan aanvullend gecompenseerd worden via financiële compensatie die  gebruikt kan worden voor het realiseren van de gewenste ecologische structuur in Delft in de directe omgeving van het plangebied.

 

Compensatie voor aandachtssoorten:

n       Voor flora hoeven geen compenserende maatregelen te worden getroffen.

n       Vleermuizen foerageren in het gehele groengebied grenzend aan het plangebied. Het verkleinen van het areaal zal geen invloed hebben op de populatie vleermuizen in Delft. Het realiseren van een waterplas t.b.v. het waterbergend vermogen biedt nieuwe foerageermogelijkheden voor vleermuizen. Naast het opnemen van nestvoorzieningen voor vleermuizen bij het hotel en maatregelen in de Hertenkamp worden geen extra maatregelen genomen.

n       Voor amfibieën vindt compensatie plaats door het realiseren van extra waterberging in de vorm van watergangen en open water met voldoende diepte  (vorstvrije overwinteringplek), voorzien van natuurvriendelijke oevers met een rijke oeverzone. Bij de inrichting wordt rekening gehouden met biotopen van o.a. kleine zoogdieren als de waterspitsmuis. In het zoekgebied zal tevens een paddenpoel worden aangelegd.

n       Het broedseizoen van vogels in maatgevend voor de planning van werkzaamheden.

n       Voor de kroeskarper zullen beschermende maatregelen worden genomen bij het dempen van de watergang. Het nieuw te realiseren water biedt voldoende kansen voor de kroeskarper.

 

In de op te stellen nota groencompensatie worden bovenstaande aspecten in samenhang beschouwd

uitgewerkt en voor besluitvorming gereed gemaakt.

In de financiële economische haalbaarheidsanalyse die in het vertrouwelijke deel van de cie Duurzaamheid zal worden toegelicht wordt met een bedrag om bovenstaande maatregelen te effectueren rekening gehouden.

 

7        Veiligheidseffectraportage.  (VER)

 

Een integrale benadering van veiligheid stelt de betrokken partijen in staat vanaf het begin stapsgewijs na te gaan hoe daarmee moet worden omgegaan. In de verschillende fasen van het project IKEA Delft moeten daarom alle betrokken partijen met hun veiligheidseisen en wensen worden betrokken. Vroegtijdig starten van de veiligheidsdiscussie zorgt uiteindelijk voor een kwalitatief hoogwaardig ontwerp tegen acceptabele kosten en voorkomt dat er zich in de gebruiksfase nog onvoorziene veiligheidskosten openbaren.

 

Om een compleet beeld van de veiligheid van IKEA Delft te krijgen wordt een VeiligheidsEffectRapportage (VER) uitgevoerd. Het is een op vrijwillige basis uitgevoerd instrument waarmee vooraf duidelijk wordt gemaakt welke veiligheidsrisico’s aanwezig zijn.

Een VER draagt bij aan de communicatie over veiligheid op bestuurlijk niveau.

Als er een beeld is van de veiligheidsrisico’s kunnen de betrokken partijen alternatieven ontwikkelen waarmee geconstateerde risico’s kunnen worden verminderd. Daarnaast kunnen de partijen afspraken maken over de maatregelen en activiteiten die nodig zijn om het gekozen alternatief uit te voeren en de uitvoering van afspraken te bewaken.


Een VER bestaat uit 6 modules:

 

 

 

·         Een startnotitie

·         Een veiligheidsscan

·         Het benoemen van alternatieven

·         Het nemen van maatregelen

·         De implementatie tijdens de bouwfase

·         De afronding van het project

 

Vormgeving van de VER IKEA

De VER wordt in dit geval toegepast op het project IKEA voor zover dit binnen de grenzen van het gemeente, Rijkswaterstaat en de onderneming IKEA valt. Deze VER richt zich op de volgende aspecten:

·         Verkeersveiligheid

·         Sociale veiligheid

·         Fysieke veiligheid

 

Er zijn vier veiligheidsdoelen voor de ontwikkeling van IKEA te onderscheiden:

·         Het zoveel mogelijk beperken van persoonlijk letsel

·         Het garanderen van de bereikbaarheid van de locatie voor de hulpdiensten en andere weggebruikers

·         Het zoveel mogelijk voorkomen van materiële schade

·         Het zoveel mogelijk voorkomen van imago- en/of functieverlies.

De kwaliteitsborging van een actueel veiligheidsniveau in de gebruiksfase.

gebracht.

 

 

8          Haalbaarheid

 

Een haalbaarheidsanalyse (financieel – economisch) is  gemaakt.

De plannen blijken haalbaar in het vertrouwelijke deel van de cie. wordt dit nader toegelicht.

 

9          Planning (zie bijlage)

 

Bijgevoegd is een procesplanning voor het verlenen van de bouwvergunning

in samenhang met de civiele ontwikkeling. 

De civiele aanpak aan de westzijde van de Rijksweg is passend  past binnen de huidige bestemmingsplannen, bij de uitvoering kan deze fase vooruitlopend op de overige veranderingen aan de oostzijde worden gerealiseerd.


10        Voorstel

 

-1-        Het voorlopig ontwerp op de uitbreiding van Ikea d.m.v.  presentatieboekje toesturen aan
            de cie. Duurzaamheid

            (bureau Wissing en bureau AGV).

-2-        Instemmen met de nadere concretisering uitbreiding Ikea, en het voorlopig ontwerp en deze stukken ter kennisgeving aan de raad sturen.

-3-        Starten met het project “Kunsttoepassing”.

-4-        Starten met het maken van het Groencompensatie plan.

-5-        Starten met het maken van een Veiligheidseffectrapportage.

 

Een ontwerp- bestemmingsplan zal in een later stadium ter advies worden voorgelegd.

 

 

Cluster   Wijk- en Stadszaken

Sietse Wierda  

22-04-2003