Nota
Datum 22-4-2003 Ons Kenmerk 03/013202 Opsteller Sietse Wierda Bijlagen 2 |
Onderwerp
Ontwikkelingsplan
uitbreiding Ikea (aanvulling)
Nota
van aanvulling op ontwikkelingsplan
uitbreiding Ikea nr 01/023790
(NB
De eerste nota ontwikkelingsplan uitbreiding Ikea nr 01/023790
is in de cie.
Duurzaamheid besproken op 6 nov 2001 )
1 Inleiding
2 Presentatie in de PPC
3 Verkeersafwikkeling en stedebouwkundig
plan
4 Programma
5 Welstandadvies op stedebouwkundig
niveau
6 Compensatie groen
7 Veiligheidseffectraportage.
(VER)
8 Haalbaarheid
9 Planning
10 Voorstel
Bijlagen:
Bijlage 1 Voorlopig ontwerp uitbreiding Ikea
Bijlage 2 Procesplanning
Bijlage
3 Van de presentatie van
bureau Wissing is een selectie van de tekeningen van het voorlopig ontwerp
bijgevoegd.
Op
6 november 2001 is in de cie Duurzaamheid de visie op de uitbreidingsplannen
van Ikea gepresenteerd en is het ontwikkelingsplan Ikea besproken.
( www.raad.delft.nl cie. Duurzaamheid 6
nov 2001 agendapunt 8))
De
voorstellen waren:
-1- De visie op de uitbreiding van Ikea
presenteren in de cie. Duurzaamheid (bureau Wissing/gemeente)
-2- Instemmen met deze visie en nader onderzoek
naar de haalbaarheid ervan
-3- In principe instemmen met het wijzigingen
van het bestemmingsplan ter plaatse van de locatie.
(De recreatiebestemming op de v.m.
vuilstort wordt gedeeltelijk een bedrijfsterreinbestemming)
-4- Starten met het maken van een aangepast
bestemmingsplan (voorstel: Delftse
Poort II)
-5- Nader onderzoeken of en onder welke
voorwaarden de bestemmingswijziging in
het
streekplan Zuid Holland West van 1997 of een actualisatie daarvan kan worden
gepast.
De
cie. was positief over de voorstellen. Toegezegd daarbij is dat zorg zal worden
besteed aan de verkeersafwikkeling, ook aan de westkant van de A13. Met aandacht voor zowel de waterpartij als
de varianten van begroeiing rondom het gebouw. Er wordt bezien of een kwalitatief hoogwaardige Er De
kunsttoepassing kan
worden gemaakt die zal worden meegenomen in het licht van de entree
van de entree van de stad Delft en dient
kwalitatief hoogwaardig te zijn.versterkt. Ook wordt opgenomen: de
mogelijkheid van een carpoolplaats opgenomen.
De Openbaar
Vervoerverbinding en de fietsroutes, met name de - nu nog ontbrekende - route
parallel aan de rijksweg worden nauwkeuriger in beeld gebracht. Tevens wordt
het aantal parkeerplaatsen in de buitenruimte t.o.v. het aantal parkeerplaatsen
in de parkeergarage nader bezien. Mogelijkheden van verdere intensivering van
parkeren wordt onderzocht.
Naar aanleiding van
bovenstaande een verkeerskundig onderzoek uitgevoerd verricht door het bureau
AGV en is naar aanleiding van het resultaat in samenwerking met het
stedebouwkundig bureau Wissing een aangepast stedebouwkundig plan gemaakt. Het eenvoudige begin met een nadere studie over de
verkeerssituatie mondde uit in de conclusie:
"de rotonde oplossing voldoet als verkeersoplossing ten behoeve van
Ikea maar is onvoldoende om het spitsverkeer van en naar Delft op te
vangen" Er ontstaan opstoppingen
op de Rijksweg A 13.
Deze
conclusie leverde het volgende uitgangspunt
op:
Ontwerp:
- een functioneel werkende
verkeerssituatie
- die stedebouwkundig esthetisch aanvaardbaar
is.
Bureau
Wissing heeft deze vraag in opdracht van Ikea vervolgens uitgewerkt
en heeft in samenwerking met AGV een presentatie
gemaakt.
In
de paragraaf Verkeersafwikkeling en stedebouwkundig plan wordt hier verder op
ingegaan.
Een
aantal tekeningen van de presentatie van bureau Wissing en AGV is eveneens
bijgevoegd.
Bureau
Wissing en AGV verzorgen een gezamenlijke presentatie van het gewijzigde plan.
Het plan zoals in de
Raadscommissie van 6 november 2001 is gepresenteerd, is op 21 februari 2002 in
de Provinciaal Planologische Commissie gepresenteerd aangevuld met de toen
aanwezige visie op de verkeersafwikkeling met behulp van een dynamisch
verkeersmodel.
Vanuit de PPC werd
eveneens aandacht gevraagd voor de verkeersafwikkeling met daarnaast aandacht
voor de waterberging en doorstroming en compensatie van groen.
Volgens het provinciaal
compensatiebeginsel moet bij het besluit om te komen tot aantasting van groen
er een plan liggen ter compensatie van dat groen. Dit is onlosmakelijk met
elkaar verbonden.
In principe zijn er geen
bezwaren tegen de benadering van de Gemeente Delft
op de voorgenomen
uitbreiding en ontwikkeling van Ikea.
Er bleek brede instemming
in de PPC met voorgenomen aanpak.
3 Verkeersafwikkeling en stedebouwkundig
plan. (zie
bijlage)
De
hoofduitgangspunten voor de stedebouwkundige ontwikkeling voor Ikea zoals op
6
november 2001 voorgelegd aan de cie. Duurzaamheid zijn en blijven:
·
De uitbreiding van Ikea wordt ontwikkeld als
één gebouw.
·
Bij de uitbreiding worden de plaatselijke verkeerskundige
problemen op de Rijksweg 13 opgelost. Bij de uitwerking van de visie zal het
ontwerp van het fietspadennet en de voetgangerspaden een belangrijke plaats
krijgen in het proces.
·
Voor een kunsttoepassing wordt aan Ikea gevraagd om
½% van de infrastructurele kosten te reserveren.
·
Gestreefd wordt om naast vergroting van de
waterberging in kwantitatieve zin ook in kwalitatieve zin verbetering van
ecologische en waterbeheeraspecten te bewerkstelligen.
·
Voor de toekomst wordt het achterliggende gebied
gewaarborgd als een duurzaam natuur- en recreatiegebied.
·
Zowel de huidige bebouwing als de toekomstige
bebouwing wordt aan de achterzijde door
het toevoegen van ecologisch waardevolle elementen aan het zicht (vanuit het
achtergebied) onttrokken.
·
In het plangebied wordt een hotel van ca 160
bedden opgenomen.
Om
de wensen van Ikea te samen met de mogelijkheden van het gebied integraal in beeld
te brengen is door Ikea een stedebouwkundig bureau ingehuurd.
Wissing
stedebouw en Ruimtelijke vormgeving b.v. heeft daartoe een presentatie gemaakt
die uitmond in een visie op de gewenste ontwikkelingen van het gebied.
De
presentatie - in verkorte versie - van
het bureau is bijgevoegd en voorgesteld wordt om bureau Wissing deze
presentatie in de raadcommissie Duurzaamheid te laten geven.
In
de presentatie wordt de voorzijde –de stedelijke kant- , de achterzijde en de
verkeersafwikkeling belicht.
De
voorzijde ( “De Strip”)
Aan
de voorzijde wordt uitgegaan van een bijna totale herinrichting van het gebied.
De
afslagen blijven – indien verkeerskundig mogelijk – op de huidige situering
intact maar worden verdubbeld om het opstropen van verkeer op de Rijksweg te
voorkomen.
De
verkeerskruisingen worden voorzien van verkeerslichten die dynamisch geregeld
worden. Veel aandacht gaat uit naar de “Strip” die de verbinding vormt
tussen Ikea en Delft. Voorgesteld wordt
om hier met diverse overigens nog nader te bepalen landschappelijke middelen
een herkenbare en unieke poort naar Delft te maken.
Er
wordt een duidelijke markering van de op en afritten nagestreefd en onderzocht
wordt met welke middelen de situatie onder het viaduct valt te verbeteren.
Voor
de inrichting van de Strip wordt in samenwerking met het vakteam Cultuur een
kunstproject gestart.
De
achterzijde
Bij
het realiseren van de uitbreiding van Ikea worden maatregelen getroffen worden
ten aanzien van landschappelijke inpassing aan de achterzijde.
Het
is gewenst om vanuit ecologische en recreatieve doelen vanuit het
achterliggende recreatiegebied de Ikea-vestiging door een groene structuur in
de vorm van bomen met struiken of struwelen aan het zicht te onttrekken. De
aanwezige bomen worden gespaard.
Er
wordt een aarden wal toegevoegd die oploopt naar de hogere plandelen van de
vuilstort
Aanvullingen
met kruidlagen heesters en bomen zorgen ervoor dat de achterzijde van het
gebouw vanuit het ecologische weidegebied zoveel als mogelijk wordt "ingepakt”.
Zowel
de huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing wordt aan de achterzijde door het toevoegen van ecologisch
waardevolle elementen aan het zicht (vanuit het achtergebied) onttrokken.
Verkeersafwikkeling
Uit
onderzoek bleek dat de grote rotonde
voor de verkeersafwikkeling voor Ikea voldoende is maar dat met name de
ochtend en avondspits naar Delft niet goed af te wikkelen zijn.
Opstoppingen
op de Rijksweg zijn dan bij de ochtendspits het gevolg en ’s avonds is het
verkeer uit Delft niet goed af te voeren.
Dit
probleem is alleen op te lossen door uit te gaan van met verkeerslichten
geregelde kruispunten. Om een goede
doorstroming van het verkeer op de Rijksweg te borgen zijn de afslagen vanaf de Rijksweg verdubbeld.
Door met een detectielus te meten of er verkeer tot stilstand komt op de afslag
Rotterdam Delft/Ikea en indien dat het geval is de regeling hierop te laten
reageren wordt opstopping op de Rijksweg voorkomen.
En
dit is bij het nu voorliggende voorlopige ontwerp dan ook het uitgangspunt.
Hierbij
worden tevens een aantal knelpunten van de oplossing met de rotonde
geëlimineerd. De oversteek voor fietsers en voetgangers wordt met een door verkeerslichten
geregelde oversteek veiliger. De busverbinding naar de kantoren op Olof Palmestraat
en de Korftlaan heeft een
duidelijker
verloop evenals de ontsluiting bereikbaarheid van de kantoren
(Niet
meer over het “parkeerterrein” van
Ikea).
Daarnaast
hoeft iemand rijdend van Rotterdam naar het centrum van Delft niet eerst
richting Ikea te rijden alvorens richting centrum te gaan.
Knelpunten
die nog opgelost moeten worden in de volgende fase tussen voorlopig ontwerp en
het definitieve ontwerp zijn de voetgangersverbindingen. Die moeten nog in de
simulatie worden meegenomen. Ook de busverbinding Korftlaan / Station centrum
kent in de simulatie nog vertraging ook dit aspect wordt nog nader bezien.
Ook
de korte weeflengte tussen rotonde en verkeerslichten laat in de simulatie voor
het verkeer vanaf Ikea richting Den Haag nog een aantal problemen zien.
Een
en ander hangt nadrukkelijk samen met de verkeersafwikkeling op het Ikea
terrein; in de aanloop naar het defintieve ontwerp wordt hier aandacht aan
besteedt en worden deze problemen opgelost. Tot nu toe is Rijkswaterstaat in
elke fase van het plan betrokken geweest en in de volgende fases blijft dat
uiteraard het geval. Een definitieve toestemming is er nog niet; er is immers
ook nog geen definitief ontwerp.
Bij
het stedebouwkundig ontwerp is daarnaast uitgegaan van een duidelijk herkenbaar
carpoolterrein. Het aantal parkeerplaatsen op het voorterrein is verminderd ten
gunste van meer parkeerplaatsen in de parkeergarage.
Waterberging
Uitgangspunt
bij de waterberging is 325 m3 / per hectare / per peilvak. In het voorlopig
ontwerp
wordt
dat opgelost door de aanleg van extra water o.a. in de noordoost oksel van de
Rijksweg.
Het
water dat wordt gedempt ten gevolge van de uitbreiding van Ikea wordt hiermee
gecompenseerd. De uitbreiding van de asfaltvlakken van de Rijksweg wordt qua
waterberging gecompenseerd in de andere oksels van Rijksweg 13.
Daarnaast
is het van belang dat het water van de verharde oppervlakken vertraagd te laten
afstromen naar de polder. Dat wordt bereikt door onder de parkeervakken een
waterdoorlatende verharding toe te passen. Met het bovenstaande is in het
voorlopige ontwerp voldaan aan de eisen van het Hoogheemraadschap.
In het programma zijn bij de uitwerking van het
bouwplan voor Ikea nadere wensen geformuleerd door Ikea. Dit levert de volgende wijzigingen op:
Huidig formaat Ikea |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winkel |
|
4.020 |
m2 |
b.v.o. |
Winkel
+ winkel/magazijn |
|
|
||
Magazijn/Winkel |
|
7.190 |
m2 |
b.v.o.
|
=
totaal 10.650 m2 v.v.o |
|
|
||
Magazijn |
|
5.144 |
m2 |
b.v.o. |
|
|
|
|
|
Horeca |
|
1.310 |
m2 |
b.v.o.
|
|
|
|
|
|
Kantoren |
|
4.070 |
m2 |
b.v.o. |
|
|
|
|
|
|
|
21.734 |
m2 |
b.v.o.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Politiek commitment 6-11-2001 |
|
Gewenst uitbreidingsprogramma nu |
|||||||
Uitbreiding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winkel |
|
3.000 |
m2 |
b.v.o. |
Winkel |
|
2.220 |
m2 |
b.v.o. |
Magazijn/Winkel |
|
0 |
m2 |
b.v.o.
|
Magazijn/Winkel |
|
3.957 |
m2 |
b.v.o.
|
Magazijn |
|
4.500 |
m2 |
b.v.o.
|
Magazijn |
|
6.919 |
m2 |
b.v.o.
|
Horeca |
|
750 |
m2 |
b.v.o.
|
Horeca |
|
1.013 |
m2 |
b.v.o.
|
Kantoren |
|
4.500 |
m2 |
b.v.o. |
Kantoren |
|
1.709 |
m2 |
b.v.o. |
|
ca |
12.750 |
m2 |
b.v.o.
|
|
ca |
15.818 |
m2 |
b.v.o.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toekomstig gewenst formaat |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Winkel |
|
6.240 |
m2 |
b.v.o. |
Winkel
+ winkel/magazijn |
|
|
||
Magazijn/Winkel |
|
11.147 |
m2 |
b.v.o.
|
wordt
totaal 16.518 m2 v.v.o. |
|
|
||
Magazijn |
|
12.063 |
m2 |
b.v.o. |
|
|
|
|
|
Horeca |
|
2.323 |
m2 |
b.v.o.
|
De
uitbreiding is |
|
|
|
|
Kantoren |
|
5.779 |
m2 |
b.v.o. |
5.868 m2 v.v.o |
|
|
|
|
|
ca |
37.552 |
m2 |
b.v.o.
|
|
|
|
|
|
Om
inzicht te krijgen of de uitbreiding van Ikea invloed heeft op de
verzorgingsstructuur in het primaire verzorgingsgebied heeft Ikea het
Distributie Planologisch onderzoek laten aanpassen door Kolpron Consultants (zie bijgevoegd rapport)
In
het rapport wordt geconcludeerd dat de beperkte
winkeluitbreiding van IKEA-Delft niet zal leiden tot een onevenredige
aantasting van de verzorgingsstructuur in het primaire verzorgingsgebied.
Hierbij dient te worden benadrukt dat het bij IKEA om een uitbreiding gaat van
ca 5.868 m2 v. v.o. bovenop het bestaande metrage van 10.650 m2 v.v.o.
Het
bestaande metrage heeft zich al sinds de opening in 1992 in de markt
gemanifesteerd, zonder dat zich hierbij een structurele verstoring van de
distributieve structuur heeft voorgedaan. De toevoeging van het genoemde
metrage van IKEA-Delft en de constatering van voldoende marktruimte,
onderstrepen de verwachting dat hiervan ook na de uitbreiding geen sprake zal
zijn. Daarnaast dienen ook werkgelegenheidseffecten, effecten op de horeca en
de stimulans voor een verdere vernieuwing in het detailhandelsaanbod te worden
meegenomen.
5 Welstandadvies op stedebouwkundig
niveau
Onderstaande tekst
is geheel door en onder de verantwoordelijkheid
van de cie. Welstand en Monumenten tot stand
gebracht.
In de vergadering zijn aanwezig Sietse Wierda
(projectleider) en een ontwerper van bureau Wissing. Deze licht het plan toe.
Het voorliggende plan betreft de directe omgeving
van het IKEA-gebouw (zowel het bestaande als de voorziene uitbreiding). De
onderdelen zijn:
-
inrichting van de openbare ruimte
-
inpassing van het gebouw in het landschap aan de
achterzijde
-
oplossing van verkeerskundige problemen
Het gebouw zelf zal in een later stadium worden
voorgelegd.
Verkeersafwikkeling
Door het vervallen van de ‘’ovonde’’ ontstaat een meer overzichtelijke afwikkeling met een
goed ruimtelijk inzicht. Het IKEA-gebouw is nu eindpunt van de ‘’strip’’. In de
verdere uitwerking moet gelet worden op logische en overzichtelijk routes voor
de fietsers, in het bijzonder bij de oversteken. Om een rustig beeld te
bereiken pleit de commissie voor een oplossing zoveel als mogelijk zonder
verkeerslichten.
De
strip
Het vormgeven van de verbindende weg tussen het
historische stadscentrum en het plein voor IKEA als een brede ‘’strip’’ is een
goed idee. De commissie pleit voor een terughoudende en strakke invulling
daarvan. Allerlei kunstwerken en/ of een diversiteit aan heuveltjes en perkjes
doen afbreuk aan het gekozen heldere concept.
De voorkeur gaat uit naar invulling met
gebruikmaking van natuurlijke middelen (gras met bossages en bomen). Het
IKEA-gebouw is nog te nadrukkelijk zichtbaar komend vanuit de stad. De
commissie pleit ervoor het gebouw meer te verdekken door inzet van
bovengenoemde middelen. De combinatie met waterberging is op zich een goed idee
maar leidt tot vrij veel wateroppervlak. Dit zou beslist minder moeten zijn.
Inpassing
achterzijde
Zoals eerder gemeld is de commissie van mening dat
het camoufleren van dit grote gebouw een verkeerd uitgangspunt is. In de hoek
van de Bieslandse polder ontstaat een blinde opeenhoping van groen, op de plek
waar nu nog een opening is naar de structuur van Delft. Ook vanuit de stad en
het bouwblok wordt er een kans gemist. De vele bezoekers zullen op geen enkele
manier ervaren dat achter IKEA een ongerepte polder ligt.
Uit het geschetste omgevingsontwerp blijkt
bovendien dat het volledig camoufleren van dit enorme blok ook niet lukt, reden
te meer om het uitgangspunt als onmogelijk te kwalificeren.
Mocht toch worden volhardt in de camouflage dan
pleit de commissie nadrukkelijk voor inpassing met bomen c.q. boomgroepen, dit
zonder het opwerpen van een doorlopende wal. Het opsmukken van de gevel met
allerlei roosters en dergelijke wijst de commissie af als een versnippering van
de gevel, wat zeker in de winter bij betere zichtbaarheid een rommelig beeld
oplevert. Er moet gewoon geaccepteerd worden dat er verschillende
zichtsituaties ontstaan afhankelijk van het jaargetijde. In de zomer kan met
een bomenfront voldoende afscherming bereikt worden. Het gebouw zal van afstand
slechts door het groen heen schemeren, in de winter zal het blok zich als nu
duidelijker aftekenen.
Onderdoorgang
A13
Het bestaande viaduct is vrij breed en
overzichtelijk. Ook hiervoor pleit de commissie voor een beperkte ingreep. Het
aanbrengen van allerlei beschilderingen kan weer afbreuk doen aan de strakheid
en heeft weinig effect. Het advies is de verbetering te zoeken in de verlichting
en bestratingmaterialen.
Hoogachtend,
ir. H. Wilton, voorzitter
Het
Welstandadvies nader beschouwt.
Verkeersafwikkeling
De
cie. Welstand pleit voor een rustig beeld van de “Strip” waarbij
verkeerslichten zoveel als mogelijk buiten beschouwing worden gelaten.
De
mogelijkheid om zonder verkeerslichten te werken is onderzocht in de
voorafgaande fase van dit plan. Er bleek dat de “ovonde” zonder problemen zou
werken in de spits voor Ikea maar niet bij de ochtend en avondspits naar Delft.
De
conclusie was: de enige oplossing is een met verkeerslichten geregeld kruising
aan weerszijden van de Rijksweg en verdubbeling van de op- en afritten.
Dubbele
rijstroken oversteekbaar maken voor fietsers zonder verkeerslichten levert een
dermate
onveilige situatie op dat in de afweging “een rustig beeld” versus de verkeersveiligheid gekozen wordt
voor de verkeersveiligheid en dus voor verkeerslichten.
Het
Welstandsadvies wordt in deze niet gevolgd.
De strip
De cie. Welstand pleit voor minder wateroppervlak
in het plan.
Echter de eisen van het Hoogheemraadschap zijn
maatgevend bij de nu voorgestane ontwikkeling.
( Zie ook de paragraaf waterberging in het
hoofdstuk Stedebouwkundig plan en verkeersafwikkeling)
Uitgangspunt
bij de waterberging is 325 m3 / per hectare / per peilvak. In het voorlopig
ontwerp
wordt
dat opgelost door de aanleg van extra water o.a. in de noordoost oksel van de
Rijksweg.
Het water dat wordt gedempt ten gevolge van de
uitbreiding van Ikea wordt hiermee gecompenseerd. De uitbreiding van de asfaltvlakken
van de Rijksweg wordt qua waterberging gecompenseerd in de andere oksels van
Rijksweg 13.
Daarnaast
is het van belang dat het water van de verharde oppervlakken vertraagd te laten
afstromen naar de polder. Dat wordt bereikt door onder de parkeervakken een
waterdoorlatende verharding toe te passen. Met het bovenstaande is in het
voorlopige ontwerp voldaan aan de eisen van het Hoogheemraadschap.
Aan het verzoek van de cie. Welstand kan niet
voldaan worden.
De achterzijde
De
commissie is van mening dat het camoufleren van dit grote gebouw een verkeerd
uitgangspunt is. In de hoek van de Bieslandse polder ontstaat een blinde
opeenhoping van groen, op de plek waar nu nog een opening is naar de structuur
van Delft. Ook vanuit de stad en het bouwblok wordt er een kans gemist. De vele
bezoekers zullen op geen enkele manier ervaren dat achter IKEA een ongerepte
polder ligt.
Bij
de ontwikkeling van de uitbreiding van Ikea is het vanaf het begin een bewuste
keus geweest
de
huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing
aan de achterzijde door het toevoegen van ecologisch waardevolle
elementen aan het zicht (vanuit het achtergebied) te ontrekken.
Dit
uitgangspunt is strijdig met een –overigens vanuit welstandsperspectief zeer te
respecteren- uitgangspunt zoals het inpassen van het IKEA-gebouw door juist de
relatie tussen gebouw en omgeving te accentueren.
De
harde keuze vooraf voor de bestuurlijk meest gewenst geachte situatie sec
vanuit het landschap bezien maakt, echter een combinatie van beide gedachtegangen
zeer moeilijk. Beter is het de keuze dan consequent te houden en niet tussen
beide te gaan schipperen.
Het
Welstandsadvies wordt in deze niet gevolgd.
Onderdoorgang A13
De commissie pleit voor een beperkte ingreep. Het
aanbrengen van allerlei beschilderingen kan afbreuk doen aan de strakheid en
heeft weinig effect.
Het advies is de verbetering te zoeken in de
verlichting en bestratingmaterialen.
Dit advies wordt meegenomen in de uitwerking van
voorlopig ontwerp naar definitief en
wordt ingebracht bij het “kunstproject”.
Voor de uitbreiding van
Ikea zal een groencompensatieplan worden opgesteld. In dit groencompensatieplan
dat onderdeel gaat uitmaken van het te maken bestemmingsplan worden diverse
aspecten nader geregeld.
Bij de realisatie van de
uitbreiding van Ikea worden mitigerende (=
binnen het plangebied)
maatregelen
uitgevoerd:
n Er wordt gezorgd voor een
landschappelijke inpassing van het gebouw aan de zijde grenzend aan het
ecologisch weidegebied. Hierbij wordt de bestaande wal op de voormalige
vuilstort doorgetrokken achter het gebouw van Ikea langs. “De blauwe doos” wordt zo vanuit het open
weidegebied aan het gezicht onttrokken.
n Er wordt bezien of de
parkeergarage een vegetatiedak kan krijgen.
n Inpassing van nestvoorzieningen
voor gierzwaluwen en vleermuizen aan hotel cq. parkeergarage wordt onderzocht.
n In samenwerking met het
natuur en milieucentrum De Papaver wordt gekeken of een educatieve route door
het gebied gemaakt kan worden waarbij de maatregelen die getroffen worden om
soorten in en nabij Delft te behouden centraal staan.
Naast deze mitigerende
maatregelen zullen compenserende maatregelen getroffen worden buiten het
plangebied zoals:
n
Indien de uitbreiding Ikea in juridisch opzicht
compensatieplichtig is dan zal ter compensatie een gebied minimaal ter grootte
van de uitbreiding c.q. het extra verstedelijkte gebied als bos
(herplantplicht) aangeplant moeten worden. Als zelfstandig gebied of
aansluitend aan een groter bestaand geheel in de nabije omgeving. In het groencompensatieplan wordt
dit nader toegelicht.
n
Kwaliteitsverlies kan aanvullend gecompenseerd
worden via financiële compensatie die
gebruikt kan worden voor het realiseren van de gewenste ecologische
structuur in Delft in de directe omgeving van het plangebied.
n
Voor flora hoeven geen compenserende maatregelen te
worden getroffen.
n
Vleermuizen foerageren in het gehele groengebied
grenzend aan het plangebied. Het verkleinen van het areaal zal geen invloed
hebben op de populatie vleermuizen in Delft. Het realiseren van een waterplas
t.b.v. het waterbergend vermogen biedt nieuwe foerageermogelijkheden voor
vleermuizen. Naast het opnemen van nestvoorzieningen voor vleermuizen bij het
hotel en maatregelen in de Hertenkamp worden geen extra maatregelen genomen.
n
Voor amfibieën vindt compensatie plaats door het
realiseren van extra waterberging in de vorm van watergangen en open water met
voldoende diepte (vorstvrije overwinteringplek),
voorzien van natuurvriendelijke oevers met een rijke oeverzone. Bij de
inrichting wordt rekening gehouden met biotopen van o.a. kleine zoogdieren als
de waterspitsmuis. In het zoekgebied zal tevens een paddenpoel worden
aangelegd.
n
Het broedseizoen van vogels in maatgevend voor de
planning van werkzaamheden.
n
Voor de kroeskarper zullen beschermende maatregelen
worden genomen bij het dempen van de watergang. Het nieuw te realiseren water
biedt voldoende kansen voor de kroeskarper.
In
de op te stellen nota groencompensatie worden bovenstaande aspecten in
samenhang beschouwd
uitgewerkt
en voor besluitvorming gereed gemaakt.
In
de financiële economische haalbaarheidsanalyse die in het vertrouwelijke deel
van de cie Duurzaamheid zal worden toegelicht wordt met een bedrag om
bovenstaande maatregelen te effectueren rekening gehouden.
7
Veiligheidseffectraportage.
(VER)
Een
integrale benadering van veiligheid stelt de betrokken partijen in staat vanaf
het begin stapsgewijs na te gaan hoe daarmee moet worden omgegaan. In de
verschillende fasen van het project IKEA Delft moeten daarom alle betrokken
partijen met hun veiligheidseisen en wensen worden betrokken. Vroegtijdig
starten van de veiligheidsdiscussie zorgt uiteindelijk voor een kwalitatief hoogwaardig
ontwerp tegen acceptabele kosten en voorkomt dat er zich in de gebruiksfase nog
onvoorziene veiligheidskosten openbaren.
Om
een compleet beeld van de veiligheid van IKEA Delft te krijgen wordt een
VeiligheidsEffectRapportage (VER) uitgevoerd. Het is een op vrijwillige basis
uitgevoerd instrument waarmee vooraf duidelijk wordt gemaakt welke
veiligheidsrisico’s aanwezig zijn.
Een
VER draagt bij aan de communicatie over veiligheid op bestuurlijk niveau.
Als
er een beeld is van de veiligheidsrisico’s kunnen de betrokken partijen
alternatieven ontwikkelen waarmee geconstateerde risico’s kunnen worden
verminderd. Daarnaast kunnen de partijen afspraken maken over de maatregelen en
activiteiten die nodig zijn om het gekozen alternatief uit te voeren en de
uitvoering van afspraken te bewaken.
Een VER bestaat uit 6 modules:
·
Een startnotitie
·
Een veiligheidsscan
·
Het benoemen van alternatieven
·
Het nemen van maatregelen
·
De implementatie tijdens de bouwfase
·
De afronding van het project
De VER wordt in dit geval toegepast op het project IKEA voor zover
dit binnen de grenzen van het gemeente, Rijkswaterstaat en de onderneming IKEA
valt. Deze VER richt zich op de volgende aspecten:
·
Verkeersveiligheid
·
Sociale veiligheid
·
Fysieke veiligheid
Er zijn vier veiligheidsdoelen voor de ontwikkeling van
IKEA te onderscheiden:
·
Het zoveel mogelijk beperken
van persoonlijk letsel
·
Het garanderen van de
bereikbaarheid van de locatie voor de hulpdiensten en andere weggebruikers
·
Het zoveel mogelijk voorkomen
van materiële schade
·
Het zoveel mogelijk voorkomen
van imago- en/of functieverlies.
De
kwaliteitsborging van een actueel veiligheidsniveau in de gebruiksfase.
gebracht.
8 Haalbaarheid
Een
haalbaarheidsanalyse (financieel – economisch) is gemaakt.
De
plannen blijken haalbaar in het vertrouwelijke deel van de cie. wordt dit nader
toegelicht.
Bijgevoegd
is een procesplanning voor het verlenen van de bouwvergunning
in
samenhang met de civiele ontwikkeling.
De
civiele aanpak aan de westzijde van de Rijksweg is passend past binnen de huidige bestemmingsplannen, bij de uitvoering
kan deze fase vooruitlopend op de overige veranderingen aan de oostzijde worden
gerealiseerd.
10
Voorstel
-1- Het voorlopig ontwerp op de uitbreiding
van Ikea d.m.v. presentatieboekje
toesturen aan
de cie. Duurzaamheid
(bureau Wissing en bureau AGV).
-2- Instemmen met de nadere concretisering
uitbreiding Ikea, en het voorlopig ontwerp en deze stukken ter kennisgeving aan
de raad sturen.
-3- Starten
met het project “Kunsttoepassing”.
-4- Starten
met het maken van het Groencompensatie plan.
-5- Starten met het maken van
een Veiligheidseffectrapportage.
Een ontwerp- bestemmingsplan zal in een later stadium ter advies worden
voorgelegd.
Cluster Wijk- en Stadszaken
Sietse
Wierda