Sinds november 2000 rijdt de Delftpendel van de
TU-wijk naar de binnenstad. De Delftpendel is park & ride vervoer van de
TU-wijk naar de binnenstad. Bezoekers van de binnenstad kunnen parkeren op het
parkeerterrein aan de Mekelweg en worden vervolgens met de Delftpendel naar het
centrum van Delft gebracht.
In eerste instantie is gestart met de Delftpendel
om het (tijdelijk) verdwijnen van de parkeerplekken in het Zuidpoortgebied als
gevolg van de bouwwerkzaamheden te compenseren. Daarnaast is de Delftpendel ook
een initiatief om verkeer in de binnenstad te weren en parkeerplaatsen buiten
het centrum beter te benutten (op zaterdagen en koopavonden).
In de evaluatie van juli 2002 werd aangegeven dat
de Delftpendel op vrijdagavond weinig klanten trekt. Het collegevoorstel was om
de vrijdagavond af te schaffen. De raad heeft echter, mede op dringend verzoek
van de OFD besloten de vrijdagavond te handhaven en extra aandacht te geven aan
communicatie.
Deze nota evalueert het gebruik van de Delftpendel
op vrijdagavond en onderzoekt of het zinvol is de Delftpendel ook in 2004 nog
op vrijdagavond te laten rijden.
De Delftpendel rijdt momenteel op vrijdagavond van
17.45 uur tot 22.30 uur en op zaterdag van 8.45 uur en 17.30 uur tussen de
TU-wijk en de binnenstad. De Delftpendel rijdt met een frequentie van 8 keer
per uur.
Reizigers kunnen hun auto gratis parkeren op het
TU-terrein aan de Mekelweg en reizen voor € 0,50 per persoon op en neer naar de
binnenstad. Kinderen tot 12 jaar, maximaal 3 per volwassene, kunnen gratis
meerijden. In de binnenstad kunnen de reizigers in- en uitstappen in de Veste,
op de Burgwal, op de Markt of op het Stationsplein.
Voor een periode van 3 weken (week 50-52 van 2002)
zijn de zogenaamde driehoeksborden in de binnenstad gebruikt om de bekendheid
van de Delftpendel te vergroten.
Elke maand wordt door Connexxion gegevens
aangeleverd over de aantallen reizigers en de verkoop van retourtjes per dag.
In grafiek 1 zijn de reizigersaantallen voor de vrijdag en zaterdag van 1
november 2002 tot en met april 2003 weergegeven. Hierbij dient opgemerkt te
worden dat vanaf 1 juli 2002 de Delftpendel op vrijdag langer rijdt, namelijk
tot 22:30 uur (in totaal 5 uur) in plaats van tot 21:30 (in totaal 4 uur).
Grafiek 1: Aantal reizigers |
Het aantal reizigers met de Delftpendel is eind
2002 gestegen. Als de pieken in november en maart (die jaarlijks terugkomen)
weggedacht worden, blijft de Delftpendel een stijgende lijn kennen. Het aantal
reizigers op vrijdag is aanzienlijk lager dan het aantal reizigers op zaterdag.
Ook als rekening wordt gehouden met het grotere aantal uren dat de Delfpendel
rijdt op zaterdag ten opzichte van de vrijdag wordt de Delftpendel op zaterdag
nog beter benut. Ter vergelijking: gemiddeld reizen op vrijdag 6 personen per
uur met de Delftpendel en op zaterdag 32 personen. (gemiddelde van 1 juli 2002
tot 1 juni 2003). De delfpendel rijdt
gemiddeld 8 keer per uur, dat wil zeggen dat de bezettingsgraad van de
Delftpendel op vrijdag gemiddeld onder de 1 is en op zaterdag 4 personen per
pendel.
Het beperkte gebruik van de Delftpendel op
vrijdagavonden wordt waarschijnlijk veroorzaakt door:
§
Minder bezoekers binnenstad op de koopavond dan op zaterdag
§
Voldoende parkeercapaciteit direct rond en in de binnenstad op koopavond
Tabel
1 Gemiddelde bezettingsgraad vrijdagavond belangrijkste bezoekerspp centrum
|
Capaciteit |
Bezet
18:00 uur |
Bezet
20:00 uur |
Phoenixstraat
onder spoor |
214 |
127 |
193 |
Phoenixstraat |
82 |
62 |
67 |
Phoenixgarage |
212 |
185 |
206 |
Paardenmarkt |
204 |
170 |
200 |
NLD |
62 |
48 |
51 |
OLD |
13 |
5 |
7 |
Markt |
80 |
56 |
60 |
Gasthuisplaats
terrein |
164 |
164 |
160 |
Yperdek
(betaald parkeren) |
155 |
57 |
35 |
MBO4-terrein |
109 |
107 |
79 |
Ezelsveldlaan |
256 |
100 |
52 |
Ter
vergelijking kan op basis van de gemiddelde reizigersaantallen per dag in de
periode juli 2002 tot en met mei 2003 de opbrengst in beeld gebracht worden van
de vrijdag en de zaterdag. Op beide dagen is de Delftpendel niet kostendekkend.
Dat is echter ook nooit de bedoeling geweest. De prijs voor de Delftpendel is
symbolisch. Wanneer de Delftpendel gratis zou zijn zou deze vol zitten met
mensen die normaal naar de stad lopen of fietsen maar nu voor het zelfde geld
de Delftpendel kunnen nemen.
Tabel
2 Gemiddelde kosten per reiziger per dag
Inkomsten
per persoon |
€ 0,50 |
|
€ 0,50 |
|
Kosten
per dag |
|
€ 784,- - |
|
|
Gemiddeld
aantal reizigers per dag |
28 |
|
282 |
|
Gemiddelde
kosten per reiziger |
€ 28,- - |
|
€ 5,98 |
|
Gemiddelde
kosten – opbrengsten per reiziger |
€ 27,50 |
|
€ 5,48 |
|
Op zaterdag is
de bijdrage van de gemeente aan een ritje Delftpendel nog acceptabel. Op
vrijdag zijn de kosten echter onacceptabel hoog. Dat klopt ook wel want op
vrijdag zit een Delfpendelreizger regelmatig alleen in de Delftpendel.
Op de vrijdagavonden is de animo laag. De
communicatie (posters, binnenstadactie e.d.) heeft er waarschijnlijk mede toe
geleid dat het aantal reizigers op de zaterdag wel is gestegen, maar heeft
weinig effect gehad op de vrijdagavond.
Mogelijke oorzaken zijn het relatief lagere aantal
bezoekers op een koopavond en een voldoende parkeercapaciteit in de binnenstad
op vrijdagavond.
Als gevolg van het lage aantal reizigers tijdens de
koopavond is de Delftpendel op vrijdag niet rendabel.
Gezien de lage rendabiliteit van de
Delftpendel op vrijdagavond is het voorstel de Delftpendel met ingang van
1-1-2004 niet meer op vrijdagavonden te laten rijden. Op zaterdag is het
voorstel de Delftpendel wel te laten rijden. In ieder geval tot 1 januari 2005
als de Zuidpoortgarage gereed is.