Nota

 

Datum

25 juni 2003

Ons Kenmerk

03/016704

Opsteller

Annet van der Elst

Bijlagen

0        

Onderwerp

Evaluatie vrijdagavond Defltpendel

 

 


Inleiding

Sinds november 2000 rijdt de Delftpendel van de TU-wijk naar de binnenstad. De Delftpendel is park & ride vervoer van de TU-wijk naar de binnenstad. Bezoekers van de binnenstad kunnen parkeren op het parkeerterrein aan de Mekelweg en worden vervolgens met de Delftpendel naar het centrum van Delft gebracht.

In eerste instantie is gestart met de Delftpendel om het (tijdelijk) verdwijnen van de parkeerplekken in het Zuidpoortgebied als gevolg van de bouwwerkzaamheden te compenseren. Daarnaast is de Delftpendel ook een initiatief om verkeer in de binnenstad te weren en parkeerplaatsen buiten het centrum beter te benutten (op zaterdagen en koopavonden).

In de evaluatie van juli 2002 werd aangegeven dat de Delftpendel op vrijdagavond weinig klanten trekt. Het collegevoorstel was om de vrijdagavond af te schaffen. De raad heeft echter, mede op dringend verzoek van de OFD besloten de vrijdagavond te handhaven en extra aandacht te geven aan communicatie.

Deze nota evalueert het gebruik van de Delftpendel op vrijdagavond en onderzoekt of het zinvol is de Delftpendel ook in 2004 nog op vrijdagavond te laten rijden.

Delftpendel

De Delftpendel rijdt momenteel op vrijdagavond van 17.45 uur tot 22.30 uur en op zaterdag van 8.45 uur en 17.30 uur tussen de TU-wijk en de binnenstad. De Delftpendel rijdt met een frequentie van 8 keer per uur.

Reizigers kunnen hun auto gratis parkeren op het TU-terrein aan de Mekelweg en reizen voor € 0,50 per persoon op en neer naar de binnenstad. Kinderen tot 12 jaar, maximaal 3 per volwassene, kunnen gratis meerijden. In de binnenstad kunnen de reizigers in- en uitstappen in de Veste, op de Burgwal, op de Markt of op het Stationsplein.  

 


Communicatie

Sinds 1 juli 2002 zijn een aantal communicatieacties uitgevoerd ten bate van de Delftpendel.

 

Verwijsborden

De gele verwijsborden naar het TU-parkeerterrein zijn vervangen door nieuwe verwijsborden (ontworpen voor de Delftpendel). De gele borden bleken onduidelijk te zijn. De nieuwe borden geven aan wat de prijs is van de Delftpendel en waar geparkeerd kan worden. Deze borden zijn begin 2003 geplaatst.

 

Flyeractie

In het najaar van 2002 is wederom een flyeractie gehouden. De flyers zijn in de binnenstad uitgedeeld aan de binnenstadbezoekers. Ook is een flyer onder ruitenwissers van auto geplaatst die in de binnenstad stonden geparkeerd.

 

Driehoeksborden

Voor een periode van 3 weken (week 50-52 van 2002) zijn de zogenaamde driehoeksborden in de binnenstad gebruikt om de bekendheid van de Delftpendel te vergroten.

 

Binnenstadactie

Van november 2002 tot april 2003 is een binnenstadactie gehouden. Door marktlieden, winkeliers en horeca zijn gratis vervoersbewijzen voor de Delftpendel uitgedeeld. Daarnaast is met posters voor de winkelruiten reclame gemaakt voor de Delftpendel.

 

Lichtkrant

Via de lichtkrant op het stationsplein worden reizigers geďnformeerd over de Delftpendel.

 

Reizigersaantallen op vrijdagavond

Elke maand wordt door Connexxion gegevens aangeleverd over de aantallen reizigers en de verkoop van retourtjes per dag. In grafiek 1 zijn de reizigersaantallen voor de vrijdag en zaterdag van 1 november 2002 tot en met april 2003 weergegeven. Hierbij dient opgemerkt te worden dat vanaf 1 juli 2002 de Delftpendel op vrijdag langer rijdt, namelijk tot 22:30 uur (in totaal 5 uur) in plaats van tot 21:30 (in totaal 4 uur).

 

Grafiek 1: Aantal reizigers

 

Het aantal reizigers met de Delftpendel is eind 2002 gestegen. Als de pieken in november en maart (die jaarlijks terugkomen) weggedacht worden, blijft de Delftpendel een stijgende lijn kennen. Het aantal reizigers op vrijdag is aanzienlijk lager dan het aantal reizigers op zaterdag. Ook als rekening wordt gehouden met het grotere aantal uren dat de Delfpendel rijdt op zaterdag ten opzichte van de vrijdag wordt de Delftpendel op zaterdag nog beter benut. Ter vergelijking: gemiddeld reizen op vrijdag 6 personen per uur met de Delftpendel en op zaterdag 32 personen. (gemiddelde van 1 juli 2002 tot 1 juni 2003).  De delfpendel rijdt gemiddeld 8 keer per uur, dat wil zeggen dat de bezettingsgraad van de Delftpendel op vrijdag gemiddeld onder de 1 is en op zaterdag 4 personen per pendel.

Het beperkte gebruik van de Delftpendel op vrijdagavonden wordt waarschijnlijk veroorzaakt door:

§         Minder bezoekers binnenstad op de koopavond dan op zaterdag

§         Voldoende parkeercapaciteit direct rond en in de binnenstad op koopavond


Parkeercapaciteit

Om de laatste veronderstelling te toetsen zijn op twee vrijdagen twee maal parkeertellingen gedaan in de binnenstad, om 18:00 uur en om 20:00 uur. Uit deze tellingen blijkt dat er inderdaad voldoende parkeergelegenheid is in de binnenstad. Alleen het parkeerterrein Gasthuisplaats staat nagenoeg vol, maar dit is een mix-parkeerterrein d.w.z. ook voor vergunninghouders. Op andere terreinen is ruimte over.

 

Tabel 1 Gemiddelde bezettingsgraad vrijdagavond belangrijkste bezoekerspp centrum

 

Capaciteit

Bezet 18:00 uur

Bezet 20:00 uur

Phoenixstraat onder spoor

214

127

193

Phoenixstraat

82

62

67

Phoenixgarage

212

185

206

Paardenmarkt

204

170

200

NLD

62

48

51

OLD

13

5

7

Markt

80

56

60

Gasthuisplaats terrein

164

164

160

Yperdek (betaald parkeren)

155

57

35

MBO4-terrein

109

107

79

Ezelsveldlaan

256

100

52

 

Kosten

Ter vergelijking kan op basis van de gemiddelde reizigersaantallen per dag in de periode juli 2002 tot en met mei 2003 de opbrengst in beeld gebracht worden van de vrijdag en de zaterdag. Op beide dagen is de Delftpendel niet kostendekkend. Dat is echter ook nooit de bedoeling geweest. De prijs voor de Delftpendel is symbolisch. Wanneer de Delftpendel gratis zou zijn zou deze vol zitten met mensen die normaal naar de stad lopen of fietsen maar nu voor het zelfde geld de Delftpendel kunnen nemen.

 

Tabel 2 Gemiddelde kosten per reiziger per dag

 

Vrijdag

Zaterdag

Inkomsten per persoon

€ 0,50

 

€ 0,50

 

Kosten per dag

 

€ 784,- -

 

€ 1685,60

Gemiddeld aantal reizigers per dag

28

 

282

 

Gemiddelde kosten per reiziger

€ 28,- -

 

€ 5,98

 

Gemiddelde kosten – opbrengsten per reiziger

€ 27,50

 

€ 5,48

 

 

Op zaterdag is de bijdrage van de gemeente aan een ritje Delftpendel nog acceptabel. Op vrijdag zijn de kosten echter onacceptabel hoog. Dat klopt ook wel want op vrijdag zit een Delfpendelreizger regelmatig alleen in de Delftpendel.

 

Conclusies

Op de vrijdagavonden is de animo laag. De communicatie (posters, binnenstadactie e.d.) heeft er waarschijnlijk mede toe geleid dat het aantal reizigers op de zaterdag wel is gestegen, maar heeft weinig effect gehad op de vrijdagavond.

Mogelijke oorzaken zijn het relatief lagere aantal bezoekers op een koopavond en een voldoende parkeercapaciteit in de binnenstad op vrijdagavond.

Als gevolg van het lage aantal reizigers tijdens de koopavond is de Delftpendel op vrijdag niet rendabel.

Aanbevelingen

Gezien de lage rendabiliteit van de Delftpendel op vrijdagavond is het voorstel de Delftpendel met ingang van 1-1-2004 niet meer op vrijdagavonden te laten rijden. Op zaterdag is het voorstel de Delftpendel wel te laten rijden. In ieder geval tot 1 januari 2005 als de Zuidpoortgarage gereed is.