Nota

 

Datum

08-07-2003

Ons Kenmerk

03/016539

Opsteller

E. Georgescu

Bijlagen

0        

Onderwerp

Weren sluipverkeer op de Rijksstraatweg

 

 


Geacht college,

 

Aanleiding en probleemstelling

De Rijksstraatweg heeft primair een functie voor de ontslui­ting van de aan­liggende bestemmingen en als belangrijke fietsroute. Uit tellingen is echter gebleken dat 90% tot 95% van het verkeer geen be­stemming heeft op de Rijksstraatweg of haar directe omgeving. Hiervan rijdt meer dan de helft vanaf of naar de Delf­gauw­seweg of de Nas­sau­laan. In de ochtendspits is de richting naar Delft het drukst; in de avondspits de richting naar Rotterdam.

 

Uit nader verkeersonderzoek blijkt dat door de congestie op de A13 tussen Delft en Rotterdam, een grote hoeveelheid verkeer tijdens de spits uit­wijkt naar het onderliggende wegennet, parallel aan de A13. Dit (sluip)ver­keer heeft een aanzien­lij­ke extra belasting tot gevolg van de Delfgauwseweg, de Nassaulaan en de kruising Nassaulaan/Delfgauwseweg, veroorzaakt voor fietsers van en naar Pijnacker/Emerald onveili­ge situ­aties en verslechtert het leefmilieu langs de Delfgauwseweg en de Nassaulaan.

 

Teneinde de ont­stane hinder en over­last te bestrijden, zijn mogelijke maat­regelen onder­zocht om het sluip­verkeer op de Rijksstraatweg te weren.

 

Oplossingsrichtingen

Er zijn verschillende maatregelen denkbaar om de Rijksstraatweg onaan­trek­­kelijk te maken voor doorgaand (sluip)verkeer. Hierbij valt te denken aan een inrijverbod/eenrichtingsverkeer, harde knip, doseren van de stroom of se­lec­tief toegang verlenen. Het invoeren van een inrijverbod of eenrichtingsverkeer vereist een strikte handhaving. De politie kan een dergelijke handhaving niet garanderen. Het maken van een harde knip is voor de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven nadelig. Gezien de geringe effectiviteit en grote nadelen van de eerste twee maatregelen, zijn deze niet ver­der betrokken.

 

·        Een doseerinstallatie laat steeds maar één voertuig per keer door. Door een instelbare vertragingstijd (tijd tussen doorgang van twee opeen­vol­gende voertuigen) kan een dusdanige verliestijd voor doorgaand ver­keer worden gecreëerd, dat deze route niet meer aantrekkelijk zal zijn. Dit verkeer zal vervolgens een andere (sluip)route zoeken.

·        Met een selectief toegangssysteem kan de door­­gang tijdens de spitsperiode worden beperkt voor ieder­een die geen verguning heeft. Bestem­mings­verkeer, zoals omwonenden en bevoorradingsverkeer, krijgt een sleu­tel om zichzelf doorgang te ver­schaf­fen. Kenmerkend aan een selectief toegangssysteem is dat alleen automobilisten die door de beheerder zijn geautoriseerd (een vergunning hebben) mogen doorrijden. Het selectieve toegangssyteem bestaat uit een verkeersregeltoestel en een beweegbare fysieke afsluiting, een voertuigdetectiesysteem, bebording en verkeerslichten. Centrale bediening en monitoring op afstand zijn mogelijk.

 

Locatie

Diverse locaties voor de selectieve toegang zijn bekeken. Als meest optimale locatie hiervoor komt het weggedeelte voor de manege Prinsenstad in aanmerking. Wanneer de selectieve toegang hier wordt gerealiseerd, ondervinden de bewoners en ondernemers zo min mogelijk hinder. Hierbij blijft de manage zowel van de Delftse als de Overschiese kant bereikbaar. Er is reeds overleg gevoerd met de eigenaar van de manege. Het kiezen van de locatie en het uitvoeren van de maatregel gebeurt in nauwe samenwerking met de eigenaar van de manege.

 

Afweging

De bovenstaande twee toepassingsmogelijkheden (doseren versus selectie­ve toegang) zijn in het onderzoek met elkaar vergeleken en afgewogen.

 

1.    Een doseerinstallatie is als maatregel voor het onderhavige probleem minder doeltreffend dan een selectieve afsluiting. Als er namelijk sprake is van zware filevorming op de A13, zal toch relatief veel verkeer kiezen voor een “gedoseerde doorstroming” op de Rijksstraatweg.

2.    Bestemmingsverkeer op de Rijksstraatweg krijgt bij een doseerinstalla­tie te maken met een voor hen onbedoelde vertraging, waardoor er wei­nig draagvlak valt te verwachten voor deze oplossing.

3.    De blocker (het fysieke element) zal veel vaker moeten in- en uitklap­pen in geval van een doseer­installatie, wat een nadelige invloed heeft op storingen en onderhoud.

 

Zodoende stellen wij voor een selectief toegangssysteem toe te passen.

 

Voor­gesteld wordt om het selectieve toegangssysteem te com­bineren met een verlaging van de toegestane snelheid op de Rijks­straatweg (naar 60 km/h) en het aanleggen van snelheidsremmende voorzieningen ter hoogte van de conflictpunten (fietsoversteekplaatsen).

 

Inspraak

In de zomer van 2002 is een informatieavond gehouden, waarop alle be­lang­heb­ben­den (bewoners en onderne­mers) hun voor­keur hebben uitge­sproken voor een selectief toegangssysteem tijdens de spitsuren.

 

Er zijn gesprekken gevoerd met de aangrenzende (deel)gemeenten. Pijn­acker/Nootdorp is voorstander van het plaat­sen van een selectief toegangs­systeem. Ook Overschie ondersteunt de voorgestelde variant, maar heeft behoefte aan nader overleg, in het kader van de afstemming met de maat­regelen die worden genomen inzake het sluipverkeer in Midden-Delfland.

 

Op 19 mei jl. heeft een tweede bewonersavond plaatsgevon­den om belang­heb­ben­den te infor­meren over de selectieve af­slui­ting van de Rijksstraatweg en de wen­sen te in­ventariseren omtrent de snelheidsrem­mende maatregelen. Alle aanwe­zigen zijn voor de voor­gestelde maatregelen met uitzondering van tuin­cen­trum Vol­lering. Zij zijn vanuit veiligheidsoogpunt wel voor, maar uit bedrijfsbelang niet.

 

Kosten

De totale investeringskosten bestaan uit de kosten van selectieve afsluiting, het aanpassen van de weg van 80 km/h naar 60 km/h en de snelheidsrem­mende maatregelen en bedragen € 190.610,-- (exclusief BTW).

 

·        De kosten voor het plaatsen van de selectieve afsluiting zijn recentelijk door het Inge­nieurs­bureau geraamd op € 133.800,-- (exclusief BTW).

 

·        De kosten voor de snelheidsremmende maatregelen (vijf verkeersdrem­pels inclusief bebording) zijn geraamd op € 36.810 (exclusief BTW).

 

De jaarlijkse (exploitatie)kosten voor het selectieve toegangssysteem zijn geraamd op € 7.500,-- (exclusief BTW).

De jaarlijkse meerkosten voor onderhoud markering zijn geraamd op €1.500,-- per jaar bij een levensduur van 5 jaar.

 

Dekking

De gemeente Pijnacker/Nootdorp zal de kosten voor het aanpassen van de weg van 80 km/h naar 60 km/h en van de snel­heids­remmende maatregelen voor haar rekening ne­men, zijnde € 56.810 (exclusief BTW).

 

De gemeente Delft zal de kosten voor de selectieve afsluiting betalen. In het kader van de EZH-gelden is hiervoor in 2002 reeds een krediet verstrekt van € 85.500,-- (exclusief BTW). Dat betekent dat er nog € 48.300,-- (exclusief BTW) resteert. Voorgesteld wordt om dit te bekostigen uit het buget  72101207 –“ Beperken Autoverkeer”  (“Reserve op­brengst ver­koop EZH”).

De dekking van de jaarlijkse (exploitatie)kosten zal geschieden uit het regu­liere onderhoudsbudget.

 


Aandachtspunten

In de bijlage zijn een drietal aandachtspunten geformuleerd waarmee reke­ning dient te worden gehouden.

Opgemerkt dient te worden dat de uitvoering van deze maatregel nauw samenhangt met de uitvoering van de maatregelen voor het tegengaan van het sluipverkeer in het Midden Delfland.

 

Voorgesteld besluit

·        Het op de Rijksstraatweg weren van het door­gaande (sluip)verkeer in de spitsuren, dat wil dus zeggen met uitzonde­ring van het bestemmingsverkeer, door het plaatsen van een selectief toegangssysteem.

Het – in combinatie hiermee - op conflictpunten op de Rijksstraatweg nemen van snelheidsremmende maatregelen om het fietsverkeer extra veiligheid te verschaffen en het verlagen van de toegestane snelheid op de Rijksstraat­weg van 80 km/u naar 60 km/u.

 


Hoogachtend,

 

 

Eva Georgescu.