Onderwerp
Weren
sluipverkeer op de Rijksstraatweg
De
Rijksstraatweg heeft primair een functie voor de ontsluiting van de aanliggende
bestemmingen en als belangrijke fietsroute. Uit tellingen is echter gebleken
dat 90% tot 95% van het verkeer geen bestemming heeft op de Rijksstraatweg of
haar directe omgeving. Hiervan rijdt meer dan de helft vanaf of naar de Delfgauwseweg
of de Nassaulaan. In de ochtendspits is de richting naar Delft het drukst; in
de avondspits de richting naar Rotterdam.
Uit
nader verkeersonderzoek blijkt dat door de congestie op de A13 tussen Delft en
Rotterdam, een grote hoeveelheid verkeer tijdens de spits uitwijkt naar het
onderliggende wegennet, parallel aan de A13. Dit (sluip)verkeer heeft een
aanzienlijke extra belasting tot gevolg van de Delfgauwseweg, de Nassaulaan
en de kruising Nassaulaan/Delfgauwseweg, veroorzaakt voor fietsers van en naar
Pijnacker/Emerald onveilige situaties en verslechtert het leefmilieu langs de
Delfgauwseweg en de Nassaulaan.
Teneinde
de ontstane hinder en overlast te bestrijden, zijn mogelijke maatregelen
onderzocht om het sluipverkeer op de Rijksstraatweg te weren.
Er
zijn verschillende maatregelen denkbaar om de Rijksstraatweg onaantrekkelijk
te maken voor doorgaand (sluip)verkeer.
Hierbij valt te denken aan een inrijverbod/eenrichtingsverkeer, harde knip, doseren van de stroom
of selectief toegang verlenen. Het invoeren van een
inrijverbod of eenrichtingsverkeer vereist een strikte handhaving. De politie
kan een dergelijke handhaving niet garanderen. Het maken van een harde knip is
voor de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven nadelig. Gezien de
geringe effectiviteit en grote nadelen van de eerste twee maatregelen, zijn
deze niet verder betrokken.
·
Een doseerinstallatie laat steeds maar één voertuig per keer
door. Door een instelbare vertragingstijd (tijd tussen doorgang van twee opeenvolgende
voertuigen) kan een dusdanige verliestijd voor doorgaand verkeer worden
gecreëerd, dat deze route niet meer aantrekkelijk zal zijn. Dit verkeer zal
vervolgens een andere (sluip)route zoeken.
·
Met een selectief toegangssysteem kan de doorgang
tijdens de spitsperiode worden beperkt voor iedereen die geen verguning heeft.
Bestemmingsverkeer, zoals omwonenden en bevoorradingsverkeer, krijgt een sleutel
om zichzelf doorgang te verschaffen. Kenmerkend aan een selectief
toegangssysteem is dat alleen automobilisten die door de beheerder zijn
geautoriseerd (een vergunning hebben) mogen doorrijden. Het selectieve
toegangssyteem bestaat uit een verkeersregeltoestel en een beweegbare fysieke
afsluiting, een voertuigdetectiesysteem, bebording en verkeerslichten. Centrale
bediening en monitoring op afstand zijn mogelijk.
Locatie
Diverse locaties voor de selectieve
toegang zijn bekeken. Als meest optimale locatie hiervoor komt het weggedeelte
voor de manege Prinsenstad in aanmerking. Wanneer de selectieve toegang hier
wordt gerealiseerd, ondervinden de bewoners en ondernemers zo min mogelijk
hinder. Hierbij blijft de manage zowel van de Delftse als de Overschiese kant bereikbaar.
Er is reeds overleg gevoerd met de eigenaar van de manege. Het kiezen van de
locatie en het uitvoeren van de maatregel gebeurt in nauwe samenwerking met de
eigenaar van de manege.
De
bovenstaande twee toepassingsmogelijkheden (doseren versus selectieve toegang)
zijn in het onderzoek met elkaar vergeleken en afgewogen.
1. Een doseerinstallatie is als maatregel voor
het onderhavige probleem minder doeltreffend dan een selectieve afsluiting. Als
er namelijk sprake is van zware filevorming op de A13, zal toch relatief veel
verkeer kiezen voor een “gedoseerde doorstroming” op de Rijksstraatweg.
2. Bestemmingsverkeer op de Rijksstraatweg
krijgt bij een doseerinstallatie te maken met een voor hen onbedoelde
vertraging, waardoor er weinig draagvlak valt te verwachten voor deze
oplossing.
3. De blocker (het fysieke element) zal veel
vaker moeten in- en uitklappen in geval van een doseerinstallatie, wat een
nadelige invloed heeft op storingen en onderhoud.
Zodoende
stellen wij voor een selectief toegangssysteem toe te passen.
Voorgesteld
wordt om het selectieve toegangssysteem te combineren met een verlaging van de
toegestane snelheid op de Rijksstraatweg (naar 60 km/h) en het aanleggen van
snelheidsremmende voorzieningen ter hoogte van de conflictpunten
(fietsoversteekplaatsen).
In
de zomer van 2002 is een informatieavond gehouden, waarop alle belanghebbenden
(bewoners en ondernemers) hun voorkeur hebben uitgesproken voor een selectief
toegangssysteem tijdens de spitsuren.
Er
zijn gesprekken gevoerd met de aangrenzende (deel)gemeenten. Pijnacker/Nootdorp
is voorstander van het plaatsen van een selectief toegangssysteem. Ook
Overschie ondersteunt de voorgestelde variant, maar heeft behoefte aan nader
overleg, in het kader van de afstemming met de maatregelen die worden genomen
inzake het sluipverkeer in Midden-Delfland.
Op
19 mei jl. heeft een tweede bewonersavond plaatsgevonden om belanghebbenden
te informeren over de selectieve afsluiting van de Rijksstraatweg en de wensen
te inventariseren omtrent de snelheidsremmende maatregelen. Alle aanwezigen
zijn voor de voorgestelde maatregelen met uitzondering van tuincentrum Vollering.
Zij zijn vanuit veiligheidsoogpunt wel voor, maar uit bedrijfsbelang niet.
De
totale investeringskosten bestaan uit de kosten van selectieve afsluiting, het aanpassen van de weg van 80 km/h naar 60 km/h
en de snelheidsremmende maatregelen en bedragen € 190.610,-- (exclusief
BTW).
·
De kosten voor het plaatsen van de selectieve afsluiting zijn
recentelijk door het Ingenieursbureau geraamd op € 133.800,-- (exclusief BTW).
·
De kosten voor de snelheidsremmende maatregelen (vijf verkeersdrempels
inclusief bebording) zijn geraamd op € 36.810 (exclusief BTW).
De
jaarlijkse (exploitatie)kosten voor het selectieve toegangssysteem zijn geraamd
op € 7.500,-- (exclusief BTW).
De
jaarlijkse meerkosten voor onderhoud markering zijn geraamd op €1.500,-- per
jaar bij een levensduur van 5 jaar.
De
gemeente Pijnacker/Nootdorp zal de kosten voor het aanpassen van de weg van 80 km/h naar 60 km/h en van de snelheidsremmende
maatregelen voor haar rekening nemen, zijnde € 56.810 (exclusief BTW).
De
gemeente Delft zal de kosten voor de selectieve afsluiting betalen. In het
kader van de EZH-gelden is hiervoor in 2002 reeds een krediet verstrekt van €
85.500,-- (exclusief BTW). Dat betekent dat er nog € 48.300,-- (exclusief BTW)
resteert. Voorgesteld wordt om dit te bekostigen uit het buget 72101207 –“ Beperken Autoverkeer” (“Reserve opbrengst verkoop EZH”).
De
dekking van de jaarlijkse (exploitatie)kosten zal geschieden uit het reguliere
onderhoudsbudget.
Opgemerkt dient te worden dat de uitvoering van deze
maatregel nauw samenhangt met de uitvoering van de maatregelen voor het
tegengaan van het sluipverkeer in het Midden Delfland.
·
Het op de Rijksstraatweg weren van het doorgaande (sluip)verkeer in de
spitsuren, dat wil dus zeggen met uitzondering van het bestemmingsverkeer,
door het plaatsen van een selectief toegangssysteem.
Het – in combinatie hiermee - op conflictpunten op de Rijksstraatweg
nemen van snelheidsremmende maatregelen om het fietsverkeer extra veiligheid te
verschaffen en het verlagen van de toegestane snelheid op de Rijksstraatweg
van 80 km/u naar 60 km/u.