Nota huurbeleid kinderopvang.
Algemeen.
Uitgangspunt voor deze nota is dat de gemeente
Delft haar onroerend goed meer bedrijfsmatig wil exploiteren, d.w.z.:
eenheidsprijzen per m2 per beleidsveld;
financiële transparantie; onderhoud goed geregeld; minimaal kostprijsdekkend
verhuren; in principe financieel neutrale situatie voor de gemeente creëren.
Hierbij spelen de nieuwe
comptabiliteitsvoorschriften die per 1-1-2004 van kracht worden, tevens een
rol.
De kinderopvang valt uiteen in Kinderdagverblijven(KDV),
Peuterspeelzalen(PSZ) en Buitenschoolse opvang(BSO). De huisvesting hiervan is
veelal gesitueerd in gebouwen met een gecombineerde functie, zoals buurthuizen,
scholen enz. Het vakteam Grond heeft het beheer over alle gemeentelijke panden
met uitzondering van de schoolgebouwen die in het beheer zijn bij het vakteam
Onderwijs. Veel schoolgebouwen zijn inmiddels al overgegaan naar de
desbetreffende schoolbesturen voor Bijzonder Onderwijs.
Veelal is bij het verhuren in het verleden het in gebruik
geven “om niet” toegepast. Hierdoor is er sprake van 100% subsidie. Om
transparantie voor de hele kinderopvang te bevorderen, wordt voorgesteld elke
locatie minimaal kostendekkend te gaan verhuren en eventueel een subsidie toe
te kennen om de huurlasten voor de gebruikers (gedeeltelijk) te compenseren.
Hierdoor worden de verschillende geldstromen zichtbaar; is er een duidelijke
scheiding tussen publiek- en privaatrecht en de verhuringen krijgen een juridische status. Bovendien wordt met het
subsidie-instrument een direct en inzichtelijk sturingsmechanisme gecreëerd.
De huurprijs per m2 is berekend op basis van het beschikbaar
stellen en instandhouden van gebouwen voor kinderopvang binnen de gemeente
Delft. Deze huurprijs bedraagt € 113,45 per m2 verhuurbaar vloeroppervlak, en
wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de CBS cijfers voor consumenten. Basis
voor deze berekening zijn alle panden voor kinderopvang exclusief de panden van
onderwijs. Deze vallen qua eigenaarverantwoordelijkheid en
onderhoudsverantwoordelijkheid onder het vakteam Onderwijs. Wel is afgesproken
dat ook Onderwijs hetzelfde bedrag zal doorrekenen aan haar gebruikers voor
kinderopvang.
In de bijlage vindt u een lijst met de betreffende
gemeentelijke panden, die in Delft momenteel voor kinderopvang in gebruik zijn.
Voor alle kinderopvanglocaties wordt dezelfde huur per m2
gehanteerd, echter afhankelijk van het gebruik, kan door het vakteam Welzijn
additioneel een subsidie worden toegekend. Criterium hiervoor is de mate van
commerciële exploitatie door de betreffende instelling. Voor de subsidiering is
er van uitgegaan dat KDV en BSO (deels)commerciële activiteiten zijn. Hierop is
de hoogte van de subsidie afgestemd. Huurverhogingen zullen ook gevolgen hebben
voor de subsidie toekenning.
Het vakteam Welzijn heeft in samenspraak met vakteam Grond
de hoogte van de subsidies bepaald in relatie tot de voorgestelde huur.
Voor KDV geldt verhuring met 0% subsidie, voor PSZ 100%
subsidie en voor BSO 40% subsidie.
Huurlasten zijn slechts een klein onderdeel van de totale
exploitatiekosten van een kinderopvangaccommodatie. De personeelslasten vormen
hiervan het grootste deel. Het effect van wijzigingen in het huurbeleid zijn
voor de kinderopvang in zijn totaliteit dus beperkt. Het resultaat van deze
wijzigingen voor de gemeente voor het beleidsveld kinderopvang is positief,
oftewel het wordt kostendekkend. Dit ten opzichte van het huidige tekort van
119.000 euro in 2003.
Planmatig en achterstallig onderhoud.
Binnen de
vastgoedportefeuille van de gemeente Delft, waar de panden voor kinderopvang
deel van uit maken, is er sprake van enig achterstallig onderhoud. Dit is met
name ontstaan door gedeeltelijk ontoereikende onderhoudsbudgetten, waardoor het
gepleegde onderhoud de laatste jaren primair betrekking had op veiligheid van
de gebouwen en in mindere mate op de instandhouding.
In de hier
toegepaste en ook algemeen geldende exploitatiemethode voor gemeentelijk
vastgoed, is rekening gehouden met een
jaarlijks onderhoudsbudget voor de individuele panden. Dit budget is in
samenspraak tussen de vakteams Grond (eigenaarverantwoordelijkheid) en BOZ
(onderhoudsverantwoordelijkheid) opgesteld, op basis van een meerjarenraming
over de komende 10 jaar. Dit budget is toereikend om deze panden planmatig te
onderhouden (veiligheid en instandhouding), zodat achterstallig onderhoud niet
meer kan ontstaan. De onderhoudsramingen zullen periodiek worden
geactualiseerd, zodat afwijkingen in vroeg stadium worden gesignaleerd en
eventuele financiële consequenties binnen de exploitatie kunnen worden
opgelost. Het gaat hier overigens om het zogeheten eigenaaronderhoud. De
verantwoordelijkheid voor het 'gebruikersonderhoud' berust onveranderd bij de
gebruikers van de panden. Dit is ook in de vrije markt, bijvoorbeeld bij het
huren van een woning of een bedrijfsruimte, een gangbare situatie.
Het
achterstallige onderhoud in kinderopvangpanden is op dit moment overzichtelijk.
Op basis van de onderhoudsplanning voorziet vakteam BOZ dat door het efficiënt
inzetten van de voorgestelde onderhoudsbudgetten deze achterstand in de komende
jaren kan worden weggenomen, zonder dat dit een extra beslag op de begroting
legt. Voorwaarde hiervoor is dat besluitvorming hieromtrent op korte termijn
plaatsvindt, zodat de onderhoudsachterstand niet verder kan oplopen.
Het
voorgestelde huurbeleid zal ook gelden voor die schoolgebouwen waarvan de
gemeente Delft eigenaar blijft.
Invoering nieuwe huurprijzen per 1/7/2003.
Met de grootste afnemer van kinderopvang locaties zijn al
principe afspraken gemaakt over de verhoging van de huurprijzen per 1 juli 2003. Contracten die aflopen worden direct
volgens de nieuwe huurprijzen herzien, evenals contracten die nu nog “om niet”
zijn.
Voor de ingang van de huurovereenkomsten zal eveneens
1-7-2003 gelden.
Het voornemen is dat elke huurder per periode een factuur
krijgt met zowel de te betalen huur en de eventuele verkregen subsidie. Door
deze verrekening neemt het aantal geldstromen af. In gesprekken met de vakteams
Welzijn en Financiën is gebleken dat dit ook uitvoerbaar is.
Om huur en subsidie met elkaar te verrekenen dient wel een
besluit genomen te worden door B&W voor de hele lopende huurperiode.
Wij stellen u voor:
·
de huurprijs voor het beleidsveld kinderopvang vast te
stellen op €113,45 per m2 per jaar, prijspeil 1-7-2003;
·
De subsidie voor kinderdagverblijven en buitenschoolse
opvangvoorzieningen (zelfstandig gehuisvest) vast te stellen op 0%, voor
peuterspeelzalen gecombineerd met buitenschoolse opvang te stellen op 40% en
voor peuterspeelzalen op 100%.
·
In te stemmen met het direct verrekenen van de subsidie met
de verschuldigde huur, met evenwel een separate rekening.
·
wijzigen van de begroting voor de panden die beheerd worden
door de vakteams Grond en BOZ die gebruikt worden voor het beleidsveld
kinderopvang.
Bijlage:
Abtswoude 13 Kloosterkade
159
Brasserskade 75
Buitenhofdreef 274-278
Cubalaan 1a Maria
Duystlaan 4 (OND)
Frederik van Eedenlaan 14
Haydnlaan 3-5
Sri Lankapad 1 (OND)
Jordaniestraat 107 Van
Kinschotstraat 21 (OND)
Kerkpolderweg 1
Molslaan 139
Poptahof 446
Prof. Krausstraat 52
Raamstraat 67
Roland Holstlaan 919
Rotterdamseweg 51a
Sandinoweg 84
Sasboutstraat 2
Sint Olofstraat 21
Van der Horststraat 56
Van Kinschotstraat 23
Verwersdijk 21