Nota huurbeleid kinderopvang.

 

 

Algemeen.

 

Uitgangspunt voor deze nota is dat de gemeente Delft haar onroerend goed meer bedrijfsmatig wil exploiteren, d.w.z.:

eenheidsprijzen per m2 per beleidsveld; financiële transparantie; onderhoud goed geregeld; minimaal kostprijsdekkend verhuren; in principe financieel neutrale situatie voor de gemeente creëren.

Hierbij spelen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften die per 1-1-2004 van kracht worden, tevens een rol.

 

De kinderopvang valt uiteen in Kinderdagverblijven(KDV), Peuterspeelzalen(PSZ) en Buitenschoolse opvang(BSO). De huisvesting hiervan is veelal gesitueerd in gebouwen met een gecombineerde functie, zoals buurthuizen, scholen enz. Het vakteam Grond heeft het beheer over alle gemeentelijke panden met uitzondering van de schoolgebouwen die in het beheer zijn bij het vakteam Onderwijs. Veel schoolgebouwen zijn inmiddels al overgegaan naar de desbetreffende schoolbesturen voor Bijzonder Onderwijs.

 

 

Bepaling (nieuwe) huurprijzen per 2003.

 

Veelal is bij het verhuren in het verleden het in gebruik geven “om niet” toegepast. Hierdoor is er sprake van 100% subsidie. Om transparantie voor de hele kinderopvang te bevorderen, wordt voorgesteld elke locatie minimaal kostendekkend te gaan verhuren en eventueel een subsidie toe te kennen om de huurlasten voor de gebruikers (gedeeltelijk) te compenseren. Hierdoor worden de verschillende geldstromen zichtbaar; is er een duidelijke scheiding tussen publiek- en privaatrecht en de verhuringen krijgen een  juridische status. Bovendien wordt met het subsidie-instrument een direct en inzichtelijk sturingsmechanisme gecreëerd.

 

De huurprijs per m2 is berekend op basis van het beschikbaar stellen en instandhouden van gebouwen voor kinderopvang binnen de gemeente Delft. Deze huurprijs bedraagt € 113,45 per m2 verhuurbaar vloeroppervlak, en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de CBS cijfers voor consumenten. Basis voor deze berekening zijn alle panden voor kinderopvang exclusief de panden van onderwijs. Deze vallen qua eigenaarverantwoordelijkheid en onderhoudsverantwoordelijkheid onder het vakteam Onderwijs. Wel is afgesproken dat ook Onderwijs hetzelfde bedrag zal doorrekenen aan haar gebruikers voor kinderopvang.

In de bijlage vindt u een lijst met de betreffende gemeentelijke panden, die in Delft momenteel voor kinderopvang in gebruik zijn.

 

Voor alle kinderopvanglocaties wordt dezelfde huur per m2 gehanteerd, echter afhankelijk van het gebruik, kan door het vakteam Welzijn additioneel een subsidie worden toegekend. Criterium hiervoor is de mate van commerciële exploitatie door de betreffende instelling. Voor de subsidiering is er van uitgegaan dat KDV en BSO (deels)commerciële activiteiten zijn. Hierop is de hoogte van de subsidie afgestemd. Huurverhogingen zullen ook gevolgen hebben voor de subsidie toekenning.

Het vakteam Welzijn heeft in samenspraak met vakteam Grond de hoogte van de subsidies bepaald in relatie tot de voorgestelde huur.

 

Voor KDV geldt verhuring met 0% subsidie, voor PSZ 100% subsidie en voor BSO 40% subsidie.

 

Huurlasten zijn slechts een klein onderdeel van de totale exploitatiekosten van een kinderopvangaccommodatie. De personeelslasten vormen hiervan het grootste deel. Het effect van wijzigingen in het huurbeleid zijn voor de kinderopvang in zijn totaliteit dus beperkt. Het resultaat van deze wijzigingen voor de gemeente voor het beleidsveld kinderopvang is positief, oftewel het wordt kostendekkend. Dit ten opzichte van het huidige tekort van 119.000 euro in 2003.

 

 

Planmatig en achterstallig onderhoud.

 

Binnen de vastgoedportefeuille van de gemeente Delft, waar de panden voor kinderopvang deel van uit maken, is er sprake van enig achterstallig onderhoud. Dit is met name ontstaan door gedeeltelijk ontoereikende onderhoudsbudgetten, waardoor het gepleegde onderhoud de laatste jaren primair betrekking had op veiligheid van de gebouwen en in mindere mate op de instandhouding.

 

In de hier toegepaste en ook algemeen geldende exploitatiemethode voor gemeentelijk vastgoed,  is rekening gehouden met een jaarlijks onderhoudsbudget voor de individuele panden. Dit budget is in samenspraak tussen de vakteams Grond (eigenaarverantwoordelijkheid) en BOZ (onderhoudsverantwoordelijkheid) opgesteld, op basis van een meerjarenraming over de komende 10 jaar. Dit budget is toereikend om deze panden planmatig te onderhouden (veiligheid en instandhouding), zodat achterstallig onderhoud niet meer kan ontstaan. De onderhoudsramingen zullen periodiek worden geactualiseerd, zodat afwijkingen in vroeg stadium worden gesignaleerd en eventuele financiële consequenties binnen de exploitatie kunnen worden opgelost. Het gaat hier overigens om het zogeheten eigenaaronderhoud. De verantwoordelijkheid voor het 'gebruikersonderhoud' berust onveranderd bij de gebruikers van de panden. Dit is ook in de vrije markt, bijvoorbeeld bij het huren van een woning of een bedrijfsruimte, een gangbare situatie.

 

Het achterstallige onderhoud in kinderopvangpanden is op dit moment overzichtelijk. Op basis van de onderhoudsplanning voorziet vakteam BOZ dat door het efficiënt inzetten van de voorgestelde onderhoudsbudgetten deze achterstand in de komende jaren kan worden weggenomen, zonder dat dit een extra beslag op de begroting legt. Voorwaarde hiervoor is dat besluitvorming hieromtrent op korte termijn plaatsvindt, zodat de onderhoudsachterstand niet verder kan oplopen.

 

Het voorgestelde huurbeleid zal ook gelden voor die schoolgebouwen waarvan de gemeente Delft eigenaar blijft.

 

Invoering nieuwe huurprijzen per 1/7/2003.

 

Met de grootste afnemer van kinderopvang locaties zijn al principe afspraken gemaakt over de verhoging van de  huurprijzen per 1 juli 2003. Contracten die aflopen worden direct volgens de nieuwe huurprijzen herzien, evenals contracten die nu nog “om niet” zijn.

Voor de ingang van de huurovereenkomsten zal eveneens 1-7-2003 gelden.

Het voornemen is dat elke huurder per periode een factuur krijgt met zowel de te betalen huur en de eventuele verkregen subsidie. Door deze verrekening neemt het aantal geldstromen af. In gesprekken met de vakteams Welzijn en Financiën is gebleken dat dit ook uitvoerbaar is.

Om huur en subsidie met elkaar te verrekenen dient wel een besluit genomen te worden door B&W voor de hele lopende huurperiode.

 

 

Voorstellen

 

Wij stellen u voor:

·         de huurprijs voor het beleidsveld kinderopvang vast te stellen op €113,45 per m2 per jaar, prijspeil 1-7-2003;

·         De subsidie voor kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangvoorzieningen (zelfstandig gehuisvest) vast te stellen op 0%, voor peuterspeelzalen gecombineerd met buitenschoolse opvang te stellen op 40% en voor peuterspeelzalen op 100%.

·         In te stemmen met het direct verrekenen van de subsidie met de verschuldigde huur, met evenwel een separate rekening.

·         wijzigen van de begroting voor de panden die beheerd worden door de vakteams Grond en BOZ die gebruikt worden voor het beleidsveld kinderopvang.

 

 

 

 

Bijlage:

Abtswoude 13                                                                          Kloosterkade 159

Brasserskade 75                                                                     

Buitenhofdreef 274-278                                                

Cubalaan 1a                                                                            Maria Duystlaan 4 (OND)

Frederik van Eedenlaan 14                                                       

Haydnlaan 3-5                                                                         Sri Lankapad 1 (OND)

Jordaniestraat 107                                                                    Van Kinschotstraat 21 (OND)

Kerkpolderweg 1

Molslaan 139

Poptahof 446

Prof. Krausstraat 52

Raamstraat 67

Roland Holstlaan 919

Rotterdamseweg 51a

Sandinoweg 84

Sasboutstraat 2

Sint Olofstraat 21

Van der Horststraat 56

Van Kinschotstraat 23

Verwersdijk 21