De gemeente Delft, Moes Projectontwikkeling BV en Woningbeheer NV zijn het eens geworden over het overdragen van de bouwplannen voor de nieuwe brandweerkazerne en het daar boven geplande kantoor. De gemeente Delft krijgt de ontwerpen in volledig eigendom. Delft betaalt daarvoor o.a. de architectkosten van het ontwerp (totaal € 625.000,-) aan Woningbeheer en Moes. Ook betaalt de gemeente de reeds betaalde bouwleges­kosten terug aan Woningbeheer en Moes. Daarmee komt met ieders goedvinden en zonder juridische strijd een einde aan de samenwerking tussen partijen en zal het bouwplan alsnog, onder regie van de Gemeente Delft, door kunnen gaan.


Naar aanleiding bovengenoemde ontwikkeling is het wenselijk voor eenieder die niet direct betrokken is geweest bij voornoemde zaken een nadere toelichting weer te geven. Daarnaast en wellicht nog veel belangrijker, zal een inzage worden gegeven over het nog te doorlopen proces om uiteindelijk te komen tot een zo spoedig mogelijke start van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne in Delft.

Terugblik
Realisatie van de bouwplannen was ernstig vertraagd door de actuele situatie op de kantorenmarkt. Door de algemene economische teruggang was een commerciële verhuur zeer moeizaam en is de start van de bouw van het gehele project steeds uitgesteld. Aangezien de brandweer tijdelijk gehuisvest is aan de Mercuriusweg en deze huisvesting gericht was op een verblijf van ca. 2 jaar ontstond afgelopen periode een ongewenste situatie voor de brandweer waarbij de bedrijfsvoering onder druk kwam te staan. Inmiddels zijn enkele aanvullende tijdelijke maatregelen getroffen om dit zo goed mogelijk te ondervangen.
Aangezien het voor de projectontwikkelaar niet mogelijk was om een lager huurnivo te realiseren en het vanuit de belegger niet bereid was te gaan bouwen alvorens een fors deel van het toekomstige gebouw verhuurd was, moest worden geconstateerd dat het gekozen concept niet op korte termijn realiseerbaar is en aldus de samenwerking met de ontwikkelaar beëindigd diende te worden.


Omdat het bouwplan voor de brandweerkazerne en bovenliggende kantoren volledig is uitgewerkt (incl. bouwvergunning) en het bouwplan voldoet aan het door de gemeente/brandweer opgestelde Programma van Eisen is het uiteindelijk het meest wenselijk dit bouwplan wel ten uitvoer te brengen en aldus het bouwplan over te nemen van de ontwikkelaar. Hiertoe zijn afgelopen jaar uitvoerige en intensieve onderhandelingen gevoerd met voornoemd resultaat.
 
Stand van zaken
De gemeente Delft wil het project nu onder eigen regie zo snel mogelijk alsnog van de grond krijgen. Delft ziet daarvoor kansen, omdat een gemeente lagere financieringslasten heeft en bovendien voorkomen kan worden dat aanzienlijke investeringen in de tijdelijke huisvesting van de brandweer gedaan moeten worden.
Door het voortzetten van het bouwplan zal de brandweer van Delft zodoende op een zo kort mogelijke termijn alsnog een nieuwe huisvesting aangeboden kunnen worden.
Daarnaast is de Gemeente Delft voornemens een cluster van maatschappelijke dienstverlening in dit gebied te realiseren waardoor een unieke bundeling van voorzieningen mogelijk wordt.
Aan één van de potentiële huurders (GGD Zuid Holland - West) zal zeer binnenkort een bieding worden gedaan voor afname van 3.500 tot 4.000 m² BVO tegen maatschappelijke huurnivo’s. Hiermee zal een substantieel deel van de totale ruimte van ca. 7.000 m² BVO kunnen worden uitgegeven. Indien de fusie tussen de brandweer van Delft en Rijswijk doorgang vindt zal eveneens aanvullende 750 m² kantoor noodzakelijk zijn. Voor de resterende m² kantoor zijn thans onderhandelingen gaande met andere maatschappelijke instanties. E.e.a. zal mede afhangen van een spoedige start van de bouwwerkzaamheden.

Komend proces

Zodra de details van de beëindigde samenwerking met de ontwikkelaar zijn afgerond zal gestart kunnen worden met de voorbereidingen voor de bouw.
De gemeente verwacht dit najaar met de procedure voor een (europese) aanbesteding te kunnen starten, waardoor medio 2004 met de bouw gestart kan worden. Met de beoogde bouwtijd van krap 2 jaar zal begin 2006 de nieuwe kazerne en kantoor een feit kunnen zijn.

Om nu bovenstaande acties te kunnen aanvangen zal een helder (financieel) overzicht van te nemen stappen en (politieke) beslismomenten noodzakelijk zijn. Thans wordt gewerkt aan het opstellen van dit beslisdocument, waarin de aanbestedingsvoorwaarden, de financiële kaders, risico’s en voortgang nader beschreven zullen worden. Hierbij zal eveneens van belang zijn of de GGD ingaat op de gemeentelijke aanbieding voor verhuur. Indien de verhuur aan de GGD onverhoopt niet tot stand kan komen, bestaan er opties voor aanpassing van het bouwplan voor het kantorendeel ten einde het ‘bouwen voor de leegstand’ te voorkomen.
Naar verwachting zullen bovenstaande zaken de komende maand inzichtelijk worden, waarbij alsdan het streven is in november de noodzakelijke besluiten voor te leggen aan de gemeenteraad.