De gemeente Delft, Moes
Projectontwikkeling BV en Woningbeheer NV zijn het eens geworden over het
overdragen van de bouwplannen voor de nieuwe brandweerkazerne en het daar boven
geplande kantoor. De gemeente Delft krijgt de ontwerpen in volledig eigendom.
Delft betaalt daarvoor o.a. de architectkosten van het ontwerp (totaal €
625.000,-) aan Woningbeheer en Moes. Ook betaalt de gemeente de reeds betaalde
bouwlegeskosten terug aan Woningbeheer en Moes. Daarmee komt met ieders
goedvinden en zonder juridische strijd een einde aan de samenwerking tussen
partijen en zal het bouwplan alsnog, onder regie van de Gemeente Delft, door
kunnen gaan.
Naar aanleiding bovengenoemde ontwikkeling is het wenselijk voor eenieder die
niet direct betrokken is geweest bij voornoemde zaken een nadere toelichting
weer te geven. Daarnaast en wellicht nog veel belangrijker, zal een inzage
worden gegeven over het nog te doorlopen proces om uiteindelijk te komen tot
een zo spoedig mogelijke start van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne in
Delft.
Terugblik
Realisatie van de bouwplannen was ernstig vertraagd door de actuele situatie op
de kantorenmarkt. Door de algemene economische teruggang was een commerciële
verhuur zeer moeizaam en is de start van de bouw van het gehele project steeds
uitgesteld. Aangezien de brandweer tijdelijk gehuisvest is aan de Mercuriusweg
en deze huisvesting gericht was op een verblijf van ca. 2 jaar ontstond
afgelopen periode een ongewenste situatie voor de brandweer waarbij de
bedrijfsvoering onder druk kwam te staan. Inmiddels zijn enkele aanvullende
tijdelijke maatregelen getroffen om dit zo goed mogelijk te ondervangen.
Aangezien het voor de projectontwikkelaar niet mogelijk was om een lager
huurnivo te realiseren en het vanuit de belegger niet bereid was te gaan bouwen
alvorens een fors deel van het toekomstige gebouw verhuurd was, moest worden
geconstateerd dat het gekozen concept niet op korte termijn realiseerbaar is en
aldus de samenwerking met de ontwikkelaar beëindigd diende te worden.
Omdat het bouwplan voor de brandweerkazerne en
bovenliggende kantoren volledig is uitgewerkt (incl. bouwvergunning) en het
bouwplan voldoet aan het door de gemeente/brandweer opgestelde Programma van
Eisen is het uiteindelijk het meest wenselijk dit bouwplan wel ten uitvoer te
brengen en aldus het bouwplan over te nemen van de ontwikkelaar. Hiertoe zijn
afgelopen jaar uitvoerige en intensieve onderhandelingen gevoerd met voornoemd
resultaat.
Stand van zaken
De gemeente Delft wil het project nu onder eigen regie zo snel mogelijk alsnog
van de grond krijgen. Delft ziet daarvoor kansen, omdat een gemeente lagere
financieringslasten heeft en bovendien voorkomen kan worden dat aanzienlijke
investeringen in de tijdelijke huisvesting van de brandweer gedaan moeten
worden.
Door het voortzetten van het bouwplan zal de brandweer van Delft zodoende op
een zo kort mogelijke termijn alsnog een nieuwe huisvesting aangeboden kunnen
worden.
Daarnaast is de Gemeente Delft voornemens een cluster van maatschappelijke
dienstverlening in dit gebied te realiseren waardoor een unieke bundeling van
voorzieningen mogelijk wordt.
Aan één van de potentiële huurders (GGD Zuid Holland - West) zal zeer
binnenkort een bieding worden gedaan voor afname van 3.500 tot 4.000 m² BVO
tegen maatschappelijke huurnivo’s. Hiermee zal een substantieel deel van de
totale ruimte van ca. 7.000 m² BVO kunnen worden uitgegeven. Indien de fusie
tussen de brandweer van Delft en Rijswijk doorgang vindt zal eveneens
aanvullende 750 m² kantoor noodzakelijk zijn. Voor de resterende m² kantoor
zijn thans onderhandelingen gaande met andere maatschappelijke instanties.
E.e.a. zal mede afhangen van een spoedige start van de bouwwerkzaamheden.
Komend proces
Zodra de details van de beëindigde samenwerking met
de ontwikkelaar zijn afgerond zal gestart kunnen worden met de voorbereidingen
voor de bouw.
De gemeente verwacht dit najaar met de procedure voor een (europese)
aanbesteding te kunnen starten, waardoor medio 2004 met de bouw gestart kan
worden. Met de beoogde bouwtijd van krap 2 jaar zal begin 2006 de nieuwe
kazerne en kantoor een feit kunnen zijn.
Om nu bovenstaande acties te kunnen aanvangen zal
een helder (financieel) overzicht van te nemen stappen en (politieke)
beslismomenten noodzakelijk zijn. Thans wordt gewerkt aan het opstellen van dit
beslisdocument, waarin de aanbestedingsvoorwaarden, de financiële kaders,
risico’s en voortgang nader beschreven zullen worden. Hierbij zal eveneens van
belang zijn of de GGD ingaat op de gemeentelijke aanbieding voor verhuur.
Indien de verhuur aan de GGD onverhoopt niet tot stand kan komen, bestaan er
opties voor aanpassing van het bouwplan voor het kantorendeel ten einde het
‘bouwen voor de leegstand’ te voorkomen.
Naar verwachting zullen bovenstaande zaken de komende maand inzichtelijk
worden, waarbij alsdan het streven is in november de noodzakelijke besluiten
voor te leggen aan de gemeenteraad.