Nota

 

Datum

17-11-2003

Ons Kenmerk

339457

Opsteller

Annet van der Elst

Bijlagen

0        

Onderwerp

Gereguleerd parkeren gebied D

 

 


Geacht college,

 

1. Inleiding

Achtergrond

Naar aanleiding van vragen en verzoeken van bewoners is een onderzoek gestart naar de mogelijke invoering van gereguleerd parkeren in de omgeving van het Agnetapark. In juni 2003 heeft de eerste bewonersavond plaatsgevonden. Op deze bewonersavond is een werkgroep samengesteld die regelmatig bij elkaar is geweest. Daarnaast zijn door een onafhankelijk bureau parkeertellingen en telefonische interviews gehouden. Het resultaat van dit proces is het voorstel wat nu voor u ligt.

 

Werkgroep

De werkgroep Agnetapark en omgeving bestaat uit 14 leden waarvan 13 bewoners en 1 medewerker van de gemeente Delft. Het doel van de werkgroep was met een gezamenlijk voorstel te komen voor B&W over het al of niet invoeren van gereguleerd parkeren in de omgeving van Agnetapark. Om dit te bereiken hebben 3 werkgroepbijeenkomsten plaatsgevonden en zijn diverse onderzoeken gehouden. Middels een nieuwsbrief zijn de tussenresultaten teruggekoppeld aan alle bewoners

 

Onderzoek

In september zijn in het hele gebied parkeertellingen gedaan. Dat is gebeurd op verschillende tijdstippen, zowel door de week als in het weekend. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s (in en buiten de vakken). Daarnaast zijn door Intomart in oktober 249 telefonische interviews gehouden om de subjectieve parkeerdruk en het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren te meten. Tot slot is bij een deel van de bewoners (gebied 2, zie hoofstuk 2) een huis-aan-huis meting gedaan om nog een laatste keer het draagvlak voor gereguleerd parkeren in dat gebied te meten.

 

Leeswijzer

In hoofdstuk 2 is aangegeven wat het onderzoeksgebied is en hoe en waarom dat is ingedeeld in deelgebieden. In hoofdstuk 3 komen de resultaten van de parkeertellingen en de telefonische interviews aan bod en wordt iets gezegd over het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren en de parkeerdruk (subjectief en objectief) in het gebied.

In hoofdstuk 4 wordt een voorstel gedaan voor de tarieven van de verschillende vergunningen en in hoofdstuk 5 voor de bloktijden.

In hoofdstuk 6 wordt het voorstel dat gedaan wordt samengevat. Tenslotte wordt in hoofdstuk 7 nog iets gezegd over de communicatie tijdens het proces en na de besluitvorming.

2. Onderzoeksgebied

Bij de start van het proces is uitgegaan van een afgebakend onderzoeksgebied. Dit onderzoeksgebied is begrensd door de Ruys de Beerenbrouckstraat, de PW15, de terreingrens van de DSM en de spoorlijn.

 

Ten behoeve van de analyse van de parkeerdruk en het draagvlak is het gebied opgedeeld in deelgebieden. Per deelgebied is nagegaan wat de parkeerdruk is en het draagvlak voor gereguleerd parkeren. De deelgebieden zijn als volgt:

 

  1. J.C. van Markenplein, Laan van Altena, Goeman Borgesiusstraat, Heemskerkstraat, Van Houtenstraat, Donker Curtiusstraat.
  2. Zocherweg, Fred. Mathesstraat, Pasteurstraat, Wallerstraat, J.C. van Markenweg
  3. Robert Koumansplein, Vijver Noord, Vijver Zuid, Beyerinckstraat, Verkadestraat N-Z

4.       Verkadestraat O-W, Verkadestraat W-O, WH van Leeuwenlaan, Meeslaan, Knuttelstraat, vd Haertstraat, Storklaan, Libourellaan.

 

Figuur1 Deelgebieden

 

Uiteindelijk is als gevolg van het onderzoek en de discussie in de werkgroep per deelgebied een voorstel geformuleerd voor al of niet  invoering van gereguleerd parkeren.


3. Parkeerdruk en draagvlak

Telefonische interviews

Het doel van de interviews was een eerste indruk te krijgen van het draagvlak voor invoering van  gereguleerd parkeren en van de parkeerdruk. Ongeveer  35 % van alle ondervraagden ervaart parkeren als een probleem. Per deelgebied is dit echter verschillend (figuur 2).

Figuur 2 Ervaren parkeersituatie

 

De ervaren parkeerdruk is vastgesteld aan de hand van drie vragen. Er is gevraagd naar de parkeerafstand, de zoektijd naar een parkeerplaats en naar de beleving van de parkeercapaciteit. Deze drie vragen samen hebben geleid tot een beeld van de parkeerdruk per gebied (figuur 3).

 

Figuur 3 Ervaren parkeerdruk


Uit de figuur blijkt dat met name in gebied 1 parkeren als een probleem wordt ervaren. In gebied 3 en 4 wordt parkeren niet als een probleem gezien en in gebied 2 is de mening verdeeld. De subjectieve parkeerdruk is alleen in gebied 1 gemiddeld tot hoog, in gebied 2, 3 en 4 is de beleefde parkeerdruk laag tot gemiddeld.

Parkeertellingen

In september zijn in het hele gebied parkeertellingen gedaan op verschillende tijdstippen. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s. In tabel 1 is samengevat hoeveel parkeerruimte er over is op de diverse tijdstippen op de dag en in de verschillende gebieden. Dit getal is berekend door het totaal aantal geparkeerde auto’s te delen door het aantal aanwezige parkeerplekken.

 

Tabel 1. Bezettingsgraad per gebied

 

03-03

23-09

23-09

30-09

23-09

21-09

 

Nacht

10.00

15.30

17.30

19.30

24.00

G 1

103%

87%

103%

89%

84%

103%

G 2

60%

86%

79%

72%

55%

72%

G 3

53%

37%

43%

47%

33%

58%

G 4

79%

42%

67%

-

72%

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit de parkeertellingen kan het volgende geconcludeerd worden:

                                                                                                                                                          

-                 In gebied 1 heeft men in bijna alle waarnemingperioden te maken met een hoge tot zeer hoge parkeerdruk.

-                 In gebied 2 is de parkeerdruk minder, maar overdag en in de avond hoger dan in de nacht. (dit wijst op andere parkeerders dan bewoners overdag)

-                 In gebied 3 en 4 zijn nauwelijks parkeerproblemen geconstateerd.

 

Conclusies

Uit zowel de parkeertellingen als de interviews bleek dat het parkeerprobleem in gebied 1 het grootst is. In gebied 2 is het beeld niet zo duidelijk. Ongeveer 50% van de respondenten ervaart parkeren als een probleem en 50% ervaart parkeren niet als een probleem.

Het is echter goed mogelijk dat de parkeerdruk in gebied 2 toeneemt als gevolg van invoering van gereguleerd parkeren in gebied 1. Uit het onderzoek in gebied 3 en 4 blijkt dat parkeren daar geen problemen oplevert.

 

De werkgroep heeft op grond van deze uitslag de gemeente geadviseerd om:

1.       In gebied 1 het gereguleerd parkeren in te stellen

2.       De bewoners van gebied 2 nogmaals de keuze voor te leggen op basis van voorstel 1.

3.       In gebied 3 en 4 niks te doen.

 

De gemeente heeft dit advies overgenomen.

4. Prijs van een vergunning

Bij het vast stellen van een prijs voor de vergunning zijn drie aspecten van belang:

1.       De verhouding in prijs tussen bezoekerskaart, eerste vergunning, tweede vergunning en bedrijfsvergunningen, moet zo zijn dat dit binnen het beleid past.

2.       Het totale vergunningparkeren in gebied D moet kostendekkend zijn.

3.       Het tarief van de vergunning moet maatschappelijk aanvaardbaar zijn.

 

Tariefstructuur

In totaal moeten 6 tarieven worden vastgesteld:

  1. Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners
  2. Prijs tweede vergunning op kenteken bewoners
  3. Prijs bezoekerskaart bewoners
  4. Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf
  5. Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf
  6. Prijs bezoekerskaart bedrijf

 

De bezoekerskaart voor bewoners is een faciliteit die geschapen is om het bewoners mogelijk te maken sociaal bezoek te ontvangen zonder dat meteen parkeergeld betaald moet worden. Voorkomen moet worden dat de bezoekerskaart als (tweede) vergunning wordt gebruikt of als vergunning voor niet-bewoners. Aan de bezoekerskaart wordt daarom een beperkte parkeerduur verbonden.

Het tarief op de betaalde plekken in gebied D is [€1,50]. Gezien dit tarief en de frequentie en duur waarop men gemiddeld per jaar bezoek ontvangt lijkt €15,= een redelijke prijs voor de bezoekerskaart (10 uur betaald parkeren per jaar). Onafhankelijk van de kostendekkendheid moet dit tarief [€15,=] blijven. Dit tarief wordt met het straatparkeren verhoogd en blijft altijd gelijk aan 10 uur betaald parkeren in gebied D.

De prijsverhouding tussen de eerste vergunning op kenteken en de tweede vergunning op kenteken, moet zo zijn dat voor de eerste vergunning een acceptabel tarief ontstaat, terwijl de tweede vergunning een afremmend effect heeft. Iedereen die woont in het gebied waar gereguleerd parkeren is en die een auto heeft moet in principe een eerste vergunning op redelijke wijze kunnen betalen. De tweede vergunning is meer een luxe-product. De tweede vergunning mag daarom duurder worden dan de eerste vergunning. Voorgesteld wordt om hier een factor 2 aan te houden (tussen de eerste en tweede vergunning per adres).

De vergunning voor bedrijven heeft een commercieel doel. De vergunning op kenteken biedt een bedrijf de mogelijkheid bedrijfsauto’s in de wijk te parkeren zonder daarvoor iedere keer te hoeven betalen, de bezoekerskaart geeft bedrijven de mogelijkheid op eenvoudige wijze het parkeertarief voor hun klanten te voldoen. Voor bedrijven zijn de kosten van de vergunning onderdeel van de bedrijfskosten. Voorgesteld wordt om de vergunningen voor bedrijven duurder te maken dan vergunningen voor bewoners.

Kostendekkendheid

Rekening houdend met bovengenoemde verhoudingsfactoren moet een kostendekkend tarief ontstaan voor gereguleerd parkeren in gebied D. Dit kostendekkende tarief moet nog worden berekend. De tariefsberekening wordt uitgevoerd met onderstaande parameters als uitgangspunt.

 

  1. Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners: [€X,=]
  2. Prijs tweede vergunning op kenteken bewoners: [€2X,=]
  3. Prijs bezoekerskaart bewoners: [€15,=]

4.       Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf: [€ Y,=]

  1. Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf: [€ 2Y,=]

6.       Prijs bezoekerskaart bedrijf: [€½Y,=]

5. Bloktijden 

Het gereguleerd parkeren is niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen tijdens bloktijden. Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergunning of tegen betaling geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo gekozen dat bezoekers van de binnenstad met name in de avond en de nacht uit de wijk worden geweerd omdat dit de tijden zijn dat de parkeerdruk het hoogst is.

In gebied D zijn op dit moment de volgende bloktijden van kracht: maandag tot en met zaterdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur tot 20:00 uur. Het beleid van de Gemeente is om de bloktijden binnen een gebied gelijk te houden. Het voorstel is dan ook om bovengenoemde bloktijden ook te laten gelden voor de nieuw toe te voegen straten.

6. Voorstel

Voorgesteld wordt om per 1 maart 2004 definitief gereguleerd parkeren in te voeren in gebied D (Schil Noord). Daarbij wordt voorgesteld de volgende veranderingen in het regime vast te stellen:

7. Communicatie

Het voorstel zoals dat hier voorligt is in goed overleg met de werkgroep tot stand gekomen. Naast overleg met de belangenvereniging is ook de hele wijk regelmatig geïnformeerd:

-          Twee maal is een bewonersavond georganiseerd

-          Eenmaal is een nieuwsbrief verzonden

-          Regelmatig zijn berichten in de pers verschenen

-          Tweemaal is de mening van bewoners gevraagd door middel van een enquête

Nadat dit voorstel door de raad (eventueel met wijzigingen) is goedgekeurd onstaat er weer een communicatiemoment met de bewoners en bedrijven. Via persberichten zullen bewoners op de hoogte worden gebracht van de genomen besluiten. Bewoners van de straten die toegevoegd worden aan het reguleringsgebied zullen persoonlijk geinformeerd worden.


     

Annet van der Elst

Projectleider vakteam Mobiliteit