Inleiding

Sinds de aanleg van de Phoenixgarage is het gebruik hiervan alleen maar toegenomen. In de (late) avond en in de nacht staat de Phoenixgarage echter voor een deel leeg. Om deze ruimte wat beter te benutten is onderzoek verricht naar de mogelijkheden voor toelaten van bewoners met een parkeervergunning (van de binnenstad) in de Phoenixgarage. Hierdoor wordt enerzijds de bezettingsgraad van de Phoenixgarage geoptimaliseerd, anderzijds wordt bewoners met een vergunning een extra (overdekte) parkeermogelijkheid geboden waardoor het parkeergemak voor binnenstadbewoners wordt vergroot.

Capaciteit garage

De Phoenixgarage heeft 207 parkeerplaatsen en is 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend. Om na te gaan hoeveel ruimte er nog is in de Phoenixgarage voor extra parkeerders is onderzocht wanneer het aantal inritten minder wordt dan het aantal uitritten. Gemiddeld is dit het geval vanaf 21.00 uur in de avond. In de nachtelijke uren ontstaat hierdoor vrije parkeerruimte is. In de ochtend vanaf 09.00 uur wordt het aantal uitritten minder dan het aantal inritten en loopt de garage weer vol.

 

Naast incidentele bezoekers parkeren ook abonnementhouders in de Phoenixgarage. In totaal zijn 102 garageabonnementen uitgegeven. Dit is het maximum aantal vastgestelde uit te geven garageabonnementen. Dit aantal wordt dus niet meer vergroot. De abonnementshouders moeten een grote kans op een parkeerplek hebben. Het is niet wenselijk dat iemand met een abonnement moet wachten voor de garage totdat er een plek vrij komt. Rekening houdend met deze abonnementshouders is berekend dat maximaal 45 garagevergunningen uitgegeven kunnen worden. Natuurlijk is dit aantal afhankelijk van de mate waarin de vergunninghouders gebruik maken van hun recht om in de nacht en de avond in de garage te parkeren. Mocht blijken dat ruimte is voor meer dan 45 vergunninghouders, dan kan dit aantal nog altijd worden aangepast.

Randvoorwaarden garagevergunning

De extra vergunninghouderplaatsen in de Phoenixgarage zijn in eerste instantie voor bewoners die in het autoluw+ gebied van Delft wonen. Zij hebben in hun straat geen parkeermogelijkheden en moeten bij hun zoektocht naar een parkeerplaats gaan staan in straten rondom het autoluwplusgebied. Hierdoor ontstaat er een hogere druk op parkeerplaatsen in die andere straten. Door bewoners van het autoluwplusgebied de Phoenixgarage aan te bieden als extra parkeergelegenheid, wordt de kans dat een bewoner van de binnenstad dichtbij huis kan parkeren vergroot. Diegene die in aanmerking komt voor een parkeerplek in de garage behoudt ook de parkeervergunning voor het parkeren op straat.

 

Zodra er meer vraag is naar de garagevergunning dan de genoemde 45 plaatsen wordt er een volgorde/wachtlijst ingesteld . De volgorde op deze lijst wordt bepaald door het aantal maanden dat men aaneengesloten woonachtig is in het autoluw+ gebied. Dit is te controleren in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Na het verwerken van deze aanvragen op de wachtlijst is bij elke nieuwe aanmelding de datum van aanvraag bepalend.

 

Een parkeervergunning voor alleen straatparkeren kost  € 115,= per jaar. Gezien de extra werkzaamheden en extra service die verricht worden om het nieuwe product straat/garage parkeervergunning te kunnen uitgeven, zal de prijs voor deze vergunning €  140,= per jaar bedragen of wel het tarief voor een straatvergunning + €25,= per jaar

Voorstel

Rekening houdend met het aantal garageabonnementen en de huidige bezettingsgraad van de parkeergarage wordt voorgesteld te starten met een proef waarbij maximaal 45 vergunningen worden uitgegeven aan bewoners waarmee zowel op straat als in de Phoenixgarage geparkeerd mag worden. Indien blijkt dat de garage ruimte biedt voor meer parkerende vergunninghouders, dan kan dit aantal later uitgebreid worden. Om deze 45 vergunningen uit te geven worden in eerste instantie alle bewoners met een parkeervergunning van het autoluwplusgedeelte van de binnenstad aangeschreven (binnen de pollers).

 

Er is pas ruimte voor deze vergunninghouders vanaf 21:00 uur, voorgesteld wordt daarom om de toegang tot de garage voor een vergunninghouder pas mogelijk te maken vanaf 21.00 uur. De auto met vergunning mag tot 09.00 uur de volgende ochtend blijven staan. Voor dit tijdstip moet de vergunninghouder de garage verlaten hebben om te voorkomen dat bezoekersparkeren verdrongen wordt.

In het geval een parkeerder met een vergunning toch voor 21:00 uur inrijdt en / of na 09.00 uur uitrijdt moet men voor het uitrijden de extra uren betalen tegen het gewone bezoekerstarief (€ 1,30 per uur).


Samengevat

Voorgesteld wordt om:

 

 

Annet van der Elst