Stuk 10 I

02/033678                                                                                                Delft, 14 januari 2003.

 

 

Onderwerp:       beschikbaar stellen van € 35.000,-- uit het

Masterplan Bieslandse Bovenpolder en € 23.000,--

uit de Reservering Jongereneiland t.b.v.

de herinrichting van de Korftlaan

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

 

Geachte dames en heren,

 

1.         Aanleiding:

Het oostelijk deel van de Korftlaan is onderdeel van een belangrijke fietsroute tussen Delft en Pijnacker. In de huidige situatie geldt op dit deel van de Korftlaan tussen 21.00 uur en 9.00 uur tweerichtingsverkeer, en tussen 9.00 uur en 21.00 uur (overdag) éénrichtings-verkeer in westelijke richting, uitgezonderd (brom)fietsers. Deze regel wordt regelmatig overtreden.

Het smalle profiel van Korftlaan, de twee flauwe bochten, en het verkeer in twee richtingen leiden tot onveilige situaties voor met name het fietsverkeer. Het gevoel van onveiligheid wordt versterkt door de vaak hoge snelheid van het autoverkeer.

 

2.         Mogelijke oplossingen:

Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor met name het fietsverkeer zijn er verschillende mogelijke oplossingen uitgewerkt en onderzocht:

Variant 1: Aanpassen verkeerscirculatie Delftse Hout.

Variant 2 : De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren en personenauto’s in twee richtingen toestaan conform bestaand verkeersbesluit.

Variant 2A: De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren en personenauto’s alleen in één richting toestaan (oost - west). Nieuw verkeersbesluit nodig.

Variant 3: Snelheidsremmende maatregelen toepassen en verlichting aanbrengen langs de route.

 

3.         Keuze:

Variant 2A draagt het meest bij aan het verminderen van het gevoel van onveiligheid voor de fietsers. De positie van de fietsers op de weg wordt verduidelijkt en de snelheid van het autoverkeer wordt gereduceerd. Concreet bestaat variant 2A uit de volgende maatregelen:

Bij deze variant wordt de huidige verkeerscirculatie rondom de Delftse Hout gedeeltelijk gehandhaafd.

Het autoverkeer in oost - west richting (richting Delft) blijft gehandhaafd.

Het autoverkeer in west - oost richting (richting Pijnacker) wordt niet meer toegestaan. In de bestaande situatie is tussen 21.00 uur en 9.00 uur het autoverkeer toegestaan.

De kans bestaat dat de bewoners van de Noordeindseweg bezwaar zullen aantekenen tegen het weren van het autoverkeer in west – oost richting.


 

De uitvoeringskosten voor variant 2A bedragen € 58.000,-- (exclusief BTW). Uit het Masterplan Bieslandse Bovenpolder is een resterend budget beschikbaar van € 110.000,-- daarnaast is uit de reservering Jongereneiland een bedrag van € 23.000,-- beschikbaar.

 

4.         Voorstel:

 

U wordt voorgesteld:

 

In geval u in stemt met dit voorstel, dan wordt door zorg van vakteam Mobiliteit het verkeersbesluit van 4 januari 1967 ingetrokken en wordt een verkeersbesluit voor een fietspad, brommers in twee richtingen en personenauto’s in één richting toegestaan (oost - west) voor de Korftlaan gelegen tussen de Noordeindseweg en het Houtpad opgesteld.

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot         , burgemeester

 

 

 

N. Roos                                    ,secretaris


 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 januari 2002;

 

b e s l u i t:

 

  1. In te stemmen met het ontwerp voor de Korftlaan volgens variant 2A.
  2. € 35.000,-- uit het Masterplan Bieslandse Bovenpolder, en € 23.000,-- uit de Reservering Jongereneiland (oorspronkelijk begroot in 2004) beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Korftlaan en in te stemmen met de 8e begrotingswijziging van het dienstjaar 2003.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2003.

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

                                                           ,lo.secretaris.