Stuk 10 I
02/033678
Delft, 14 januari 2003.
Onderwerp: beschikbaar
stellen van € 35.000,-- uit het
Masterplan
Bieslandse Bovenpolder en € 23.000,--
uit de
Reservering Jongereneiland t.b.v.
de
herinrichting van de Korftlaan
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
1. Aanleiding:
Het oostelijk deel van de Korftlaan is onderdeel van een
belangrijke fietsroute tussen Delft en Pijnacker. In de huidige situatie geldt
op dit deel van de Korftlaan tussen 21.00 uur en 9.00 uur
tweerichtingsverkeer, en tussen 9.00 uur en 21.00 uur (overdag)
éénrichtings-verkeer in westelijke richting, uitgezonderd (brom)fietsers.
Deze regel wordt regelmatig overtreden.
Het smalle profiel van Korftlaan, de twee flauwe bochten, en
het verkeer in twee richtingen leiden tot onveilige situaties voor met name het
fietsverkeer. Het gevoel van onveiligheid wordt versterkt door de vaak hoge
snelheid van het autoverkeer.
2. Mogelijke
oplossingen:
Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor met name
het fietsverkeer zijn er verschillende mogelijke oplossingen uitgewerkt en
onderzocht:
Variant 1: Aanpassen verkeerscirculatie Delftse Hout.
Variant 2 : De Korftlaan als Fietsstraat uitvoeren en
personenauto’s in twee richtingen toestaan conform bestaand verkeersbesluit.
Variant 2A: De Korftlaan als
Fietsstraat uitvoeren en personenauto’s alleen in één richting toestaan (oost -
west). Nieuw verkeersbesluit nodig.
Variant 3: Snelheidsremmende maatregelen toepassen en
verlichting aanbrengen langs de route.
3. Keuze:
Variant 2A draagt het meest bij aan het verminderen van het
gevoel van onveiligheid voor de fietsers. De positie van de fietsers op de weg
wordt verduidelijkt en de snelheid van het autoverkeer wordt gereduceerd.
Concreet bestaat variant 2A uit de volgende maatregelen:
Bij deze variant wordt de huidige verkeerscirculatie rondom
de Delftse Hout gedeeltelijk gehandhaafd.
Het autoverkeer in oost - west richting (richting Delft)
blijft gehandhaafd.
Het autoverkeer in west - oost richting (richting Pijnacker)
wordt niet meer toegestaan. In de bestaande situatie is tussen 21.00 uur en
9.00 uur het autoverkeer toegestaan.
De kans bestaat dat de bewoners van de Noordeindseweg
bezwaar zullen aantekenen tegen het weren van het autoverkeer in west – oost
richting.
De uitvoeringskosten voor variant 2A bedragen € 58.000,--
(exclusief BTW). Uit het Masterplan Bieslandse Bovenpolder is een resterend
budget beschikbaar van € 110.000,-- daarnaast is uit de reservering
Jongereneiland een bedrag van € 23.000,-- beschikbaar.
4. Voorstel:
U wordt voorgesteld:
In geval u in stemt met dit voorstel, dan wordt door zorg
van vakteam Mobiliteit het verkeersbesluit van 4 januari 1967 ingetrokken en
wordt een verkeersbesluit voor een fietspad, brommers in twee richtingen en
personenauto’s in één richting toegestaan (oost - west) voor de Korftlaan
gelegen tussen de Noordeindseweg en het Houtpad opgesteld.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester
N. Roos ,secretaris
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14
januari 2002;
b e s l u i t:
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2003.
,burgemeester.
,lo.secretaris.