Stuk 117 I Delft,
10 juni 2003.
03/016701
Onderwerp:
Definitieve invoering gereguleerd parkeren gebied C
Aan de
gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
De proef met het gereguleerd parkeren in de wijken Olofsbuurt
en Westerkwartier is nu ruim 1,5 jaar van kracht. Per 1 oktober 2003 moet
definitief gereguleerd parkeren worden
ingevoerd in deze wijken. (Tenzij door de raad wordt besloten in het geheel
geen vergunningparkeren in de te voeren in deze wijken.)
Om de proef van de
afgelopen anderhalf jaar te evalueren is een telefonische enquκte uitgevoerd en
zijn parkeertellingen gedaan. Dit
onderzoek is ook gedaan voor invoering van vergunningparkeren en een jaar
geleden. Deze resultaten vergelijkend blijkt dat de bewoners tevredener zijn met
de parkeersituatie dan voor invoering van
gereguleerd parkeren. Tegelijkertijd blijkt ook dat de parkeerdruk met
name in de avond en de nacht in veel delen van de wijk onverminderd hoog is.
Over
de resultaten van de evaluatie en de ervaringen met de proef tot nu toe, is
intensief overleg met de Belangenvereniging gevoerd. Dit heeft er toe geleid
dat er nu een voorstel ligt wat zowel door de Gemeente als door de
Belangenvereniging wordt gedragen.
Wij stellen u derhalve
voor:
-
De
prijs van een vergunning voor bewoners tot 1 oktober 2005 vast te stellen op:
o
Eerste
vergunning op kenteken per woonadres
50,= per jaar
o
Tweede
vergunning op kenteken per woonadres 100,= per jaar
o
Bezoekerskaart
15,= per jaar
-
De
prijs van een vergunning voor bedrijven vast te stellen op:
o
Eerste
vergunning op kenteken 80,= per jaar
o
Tweede
vergunning op kenteken 160,= per jaar
o
Bezoekerskaart
40,= per jaar
Dit tarief jaarlijks te verhogen met dezelfde index als
andere gemeentelijke belastingen.
-
Ieder
woonadres het recht te geven op minimaal 1 vergunning op kenteken en 1 bezoekerskaart.
Voor situaties waar meerdere huishoudens op 1 adres wonen is in de
parkeerverordening een uitzonderingsregel opgenomen.
-
Op
termijn een wachtlijst te laten ontstaan voor de tweede vergunning op kenteken
voor bewoners. In totaal worden maximaal 3000 vergunningen aan bewoners
verstrekt. Dit betekent dat ieder adres dat op dit moment een tweede vergunning
heeft, die ook kan houden. Op termijn (bij een groeiend autobezit) ontstaat een
wachtlijst.
-
Meer
dan 2 vergunningen op kenteken per woonadres niet meer mogelijk te maken.
-
De
bezoekerskaart aan te passen met en maximale parkeerduur van van 3 uur (conform
een parkeerschijf).
-
Bedrijven
het recht te geven in plaats van 2 vergunningen en 1 bezoekerskaart ook 1
vergunning en 2 bezoekerskaarten aanschaffen.
-
Stoepparkeren
op de Fransen van de Puttenstraat, de Vriesstraat en de Heemstrastraat zowel
door de week als in het weekend te beperken tot de avond en de nacht: van 19:00
9:00 uur.
-
De
bloktijden door de week vast te stellen zoals de proef afgelopen maanden
geweest is. Op zaterdag wordt de bloktijd met 2 uur verlengd. Samengevat: op
maandag tot vrijdag van 16:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 12:00 tot 22:00
uur
-
Het
aantal directe handhavingsuren in heel gebied C op jaarbasis vast te stellen op
3276 uur. Dit komt overeen met de 10,6 uur per dag die de afgelopen maanden
ingezet zijn voor gebied C.
-
Op de
Houttuinen de parkeerplaatsen vanaf het Stationsplein tot aan Houttuinen 26
(inclusief het terreintje) mix te maken (vergunninghouders en betaald
parkeren).
-
De
Rochussenstraat, de Kempenaerstraat, de Thorbeckestraat, het Westplantsoen en
de Ruys de Beerenbrouckstraat vanaf het begin tot aan de afslag Westplantsoen
aan gebied C toe te voegen. Dit niet alleen naar aanleiding van de huidige
situatie, maar ook naar aanleiding van het plan om in het Agnetapark
gereguleerd parkeren in te gaan voeren.
-
Over 2 jaar opnieuw een evaluatie te doen over
gereguleerd parkeren in gebied C (maart 2005, om de resultaten per 1 oktober 2005
in te kunnen voeren). In deze evaluatie komen alle onderdelen van deze nota
weer aan de orde. Ook wordt dan een kostendekkend tarief voor de
bewonersvergunning vastgesteld.
-
Na de
definitieve invoering van vergunningparkeren in de wijken Olofsbuurt en
Westerkwartier behoudt de gemeente de inspanningsverplichting om indien
mogelijk extra parkeerplaatsen aan te leggen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake
zijn bij nieuwbouw, de aanleg van ondergrondse vuilcontainers en een
inventarisatie van laad- en losplekken en uitritten die overbodig zijn.
-
Na de
aanleg van het spoorzone-project op zijn minst net zoveel parkeerplekken terug
te laten komen in gebied C als dat er voor aanvang van het project aanwezig
waren. Er wordt naar gestreefd om extra parkerplaatsen te realiseren.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 117 II
03/016701
De raad der
gemeente Delft;
gelezen het
voorstel van het college van 10 juni 2003;
b e s l u i
t :
I
vast te
stellen de volgende wijzigingen in het regime van gereguleerd parkeren in
gebied C:
-
De
prijs van een vergunning voor bewoners tot 1 oktober 2005 vast te stellen op:
o
Eerste
vergunning op kenteken per woonadres
50,= per jaar
o
Tweede
vergunning op kenteken per woonadres 100,= per jaar
o
Bezoekerskaart
15,= per jaar
-
De
prijs van een vergunning voor bedrijven vast te stellen op:
o
Eerste
vergunning op kenteken 80,= per jaar
o
Tweede
vergunning op kenteken 160,= per jaar
o
Bezoekerskaart
40,= per jaar
Dit tarief jaarlijks te verhogen met dezelfde index als
andere gemeentelijke belastingen.
-
Ieder
woonadres het recht te geven op minimaal 1 vergunning op kenteken en 1
bezoekerskaart. Voor situaties waar meerdere huishoudens op 1 adres wonen is in
de parkeerverordening een uitzonderingsregel opgenomen.
-
Op
termijn een wachtlijst te laten ontstaan voor de tweede vergunning op kenteken
voor bewoners. In totaal worden maximaal 3000 vergunningen aan bewoners
verstrekt. Dit betekent dat ieder adres dat op dit moment een tweede vergunning
heeft, die ook kan houden. Op termijn (bij een groeiend autobezit) ontstaat een
wachtlijst.
-
Meer
dan 2 vergunningen op kenteken per woonadres niet meer mogelijk te maken.
-
De
bezoekerskaart aan te passen met en maximale parkeerduur van van 3 uur (conform
een parkeerschijf).
-
Bedrijven
het recht te geven in plaats van 2 vergunningen en 1 bezoekerskaart ook 1
vergunning en 2 bezoekerskaarten aanschaffen.
-
Stoepparkeren
op de Fransen van de Puttenstraat, de Vriesstraat en de Heemstrastraat zowel
door de week als in het weekend te beperken tot de avond en de nacht: van 19:00
9:00 uur.
-
De
bloktijden door de week vast te stellen zoals de proef afgelopen maanden
geweest is. Op zaterdag wordt de bloktijd met 2 uur verlengd. Samengevat: op
maandag tot vrijdag van 16:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 12:00 tot 22:00
uur
-
Het
aantal directe handhavingsuren in heel gebied C op jaarbasis vast te stellen op
3276 uur. Dit komt overeen met de 10,6 uur per dag die de afgelopen maanden
ingezet zijn voor gebied C.
-
Op de
Houttuinen de parkeerplaatsen vanaf het Stationsplein tot aan Houttuinen 26
(inclusief het terreintje) mix te maken (vergunninghouders en betaald
parkeren).
-
De
Rochussenstraat, de Kempenaerstraat, de Thorbeckestraat, het Westplantsoen en
de Ruys de Beerenbrouckstraat vanaf het begin tot aan de afslag Westplantsoen
aan gebied C toe te voegen. Dit niet alleen naar aanleiding van de huidige
situatie, maar ook naar aanleiding van het plan om in het Agnetapark
gereguleerd parkeren in te gaan voeren.
-
Over 2 jaar opnieuw een evaluatie te doen over
gereguleerd parkeren in gebied C (maart 2005, om de resultaten per 1 oktober
2005 in te kunnen voeren). In deze evaluatie komen alle onderdelen van deze nota
weer aan de orde. Ook wordt dan een kostendekkend tarief voor de
bewonersvergunning vastgesteld.
-
Na de
definitieve invoering van vergunningparkeren in de wijken Olofsbuurt en
Westerkwartier behoudt de gemeente de inspanningsverplichting om indien mogelijk
extra parkeerplaatsen aan te leggen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij
nieuwbouw, de aanleg van ondergrondse vuilcontainers en een inventarisatie van
laad- en losplekken en uitritten die overbodig zijn.
-
Na
aanleg van het spoorzone-project op zijn minst net zoveel parkeerplekken terug
te laten komen in gebied C als dat er voor aanvang van het project aanwezig
waren. Er wordt naar gestreefd om extra parkerplaatsen te realiseren.
II
dat de
tijdelijke referendumwet niet op bovenstaande wijziging van toepassing is;
III
dat de
vorenstaande wijzigingen in werking treden op 1 oktober 2003;
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2003.
,burgemeester.
,griffier.