Stuk 117 I                                                                                           Delft, 10 juni 2003.

03/016701                                                                  

 

Onderwerp: Definitieve invoering gereguleerd parkeren gebied C

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

De proef met het  gereguleerd parkeren in de wijken Olofsbuurt en Westerkwartier is nu ruim 1,5 jaar van kracht. Per 1 oktober 2003 moet definitief  gereguleerd parkeren worden ingevoerd in deze wijken. (Tenzij door de raad wordt besloten in het geheel geen vergunningparkeren in de te voeren in deze wijken.)

Om de proef van de afgelopen anderhalf jaar te evalueren is een telefonische enquκte uitgevoerd en zijn parkeertellingen gedaan.  Dit onderzoek is ook gedaan voor invoering van vergunningparkeren en een jaar geleden. Deze resultaten vergelijkend blijkt dat de bewoners tevredener zijn met de parkeersituatie dan voor invoering van  gereguleerd parkeren. Tegelijkertijd blijkt ook dat de parkeerdruk met name in de avond en de nacht in veel delen van de wijk onverminderd hoog is.

Over de resultaten van de evaluatie en de ervaringen met de proef tot nu toe, is intensief overleg met de Belangenvereniging gevoerd. Dit heeft er toe geleid dat er nu een voorstel ligt wat zowel door de Gemeente als door de Belangenvereniging wordt gedragen.    

  

Wij stellen u derhalve voor:

-          De prijs van een vergunning voor bewoners tot 1 oktober 2005 vast  te stellen op:

o        Eerste vergunning op kenteken per woonadres  €50,= per jaar

o        Tweede vergunning op kenteken per woonadres €100,= per jaar

o        Bezoekerskaart €15,= per jaar

 

-          De prijs van een vergunning voor bedrijven vast te stellen op:

o        Eerste vergunning op kenteken € 80,= per jaar

o        Tweede vergunning op kenteken € 160,= per jaar

o        Bezoekerskaart € 40,= per jaar

Dit tarief jaarlijks te verhogen met dezelfde index als andere gemeentelijke belastingen.

 

-          Ieder woonadres het recht te geven op minimaal 1 vergunning op kenteken en 1 bezoekerskaart. Voor situaties waar meerdere huishoudens op 1 adres wonen is in de parkeerverordening een uitzonderingsregel opgenomen.

 

-          Op termijn een wachtlijst te laten ontstaan voor de tweede vergunning op kenteken voor bewoners. In totaal worden maximaal 3000 vergunningen aan bewoners verstrekt. Dit betekent dat ieder adres dat op dit moment een tweede vergunning heeft, die ook kan houden. Op termijn (bij een groeiend autobezit) ontstaat een wachtlijst.

 

-          Meer dan 2 vergunningen op kenteken per woonadres niet meer mogelijk te maken.

 

-          De bezoekerskaart aan te passen met en maximale parkeerduur van van 3 uur (conform een parkeerschijf).

 

-          Bedrijven het recht te geven in plaats van 2 vergunningen en 1 bezoekerskaart ook 1 vergunning en 2 bezoekerskaarten aanschaffen.

 

-          Stoepparkeren op de Fransen van de Puttenstraat, de Vriesstraat en de Heemstrastraat zowel door de week als in het weekend te beperken tot de avond en de nacht: van 19:00 – 9:00 uur.

 

-          De bloktijden door de week vast te stellen zoals de proef afgelopen maanden geweest is. Op zaterdag wordt de bloktijd met 2 uur verlengd. Samengevat: op maandag tot vrijdag van 16:00  tot  22:00 uur en op zaterdag van 12:00 tot 22:00 uur

 

-          Het aantal directe handhavingsuren in heel gebied C op jaarbasis vast te stellen op 3276 uur. Dit komt overeen met de 10,6 uur per dag die de afgelopen maanden ingezet zijn voor gebied C.

 

-          Op de Houttuinen de parkeerplaatsen vanaf het Stationsplein tot aan Houttuinen 26 (inclusief het terreintje) mix te maken (vergunninghouders en betaald parkeren).

 

-          De Rochussenstraat, de Kempenaerstraat, de Thorbeckestraat, het Westplantsoen en de Ruys de Beerenbrouckstraat vanaf het begin tot aan de afslag Westplantsoen aan gebied C toe te voegen. Dit niet alleen naar aanleiding van de huidige situatie, maar ook naar aanleiding van het plan om in het Agnetapark gereguleerd parkeren in te gaan voeren.

 

-          Over 2 jaar opnieuw een evaluatie te doen over gereguleerd parkeren in gebied C (maart 2005, om de resultaten per 1 oktober 2005 in te kunnen voeren). In deze evaluatie komen alle onderdelen van deze nota weer aan de orde. Ook wordt dan een kostendekkend tarief voor de bewonersvergunning vastgesteld.

 

-          Na de definitieve invoering van vergunningparkeren in de wijken Olofsbuurt en Westerkwartier behoudt de gemeente de inspanningsverplichting om indien mogelijk extra parkeerplaatsen aan te leggen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuwbouw, de aanleg van ondergrondse vuilcontainers en een inventarisatie van laad- en losplekken en uitritten die overbodig zijn.

 

-          Na de aanleg van het spoorzone-project op zijn minst net zoveel parkeerplekken terug te laten komen in gebied C als dat er voor aanvang van het project aanwezig waren. Er wordt naar gestreefd om extra parkerplaatsen te realiseren.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                        ,secretaris.

 


Stuk 117 II

03/016701

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 10 juni 2003;

 

b e s l u i t :

 

I

vast te stellen de volgende wijzigingen in het regime van gereguleerd parkeren in gebied C:

 

-          De prijs van een vergunning voor bewoners tot 1 oktober 2005 vast  te stellen op:

o        Eerste vergunning op kenteken per woonadres  €50,= per jaar

o        Tweede vergunning op kenteken per woonadres €100,= per jaar

o        Bezoekerskaart €15,= per jaar

 

-          De prijs van een vergunning voor bedrijven vast te stellen op:

o        Eerste vergunning op kenteken € 80,= per jaar

o        Tweede vergunning op kenteken € 160,= per jaar

o        Bezoekerskaart € 40,= per jaar

Dit tarief jaarlijks te verhogen met dezelfde index als andere gemeentelijke belastingen.

 

-          Ieder woonadres het recht te geven op minimaal 1 vergunning op kenteken en 1 bezoekerskaart. Voor situaties waar meerdere huishoudens op 1 adres wonen is in de parkeerverordening een uitzonderingsregel opgenomen.

 

-          Op termijn een wachtlijst te laten ontstaan voor de tweede vergunning op kenteken voor bewoners. In totaal worden maximaal 3000 vergunningen aan bewoners verstrekt. Dit betekent dat ieder adres dat op dit moment een tweede vergunning heeft, die ook kan houden. Op termijn (bij een groeiend autobezit) ontstaat een wachtlijst.

 

-          Meer dan 2 vergunningen op kenteken per woonadres niet meer mogelijk te maken.

 

-          De bezoekerskaart aan te passen met en maximale parkeerduur van van 3 uur (conform een parkeerschijf).

 

-          Bedrijven het recht te geven in plaats van 2 vergunningen en 1 bezoekerskaart ook 1 vergunning en 2 bezoekerskaarten aanschaffen.

 

-          Stoepparkeren op de Fransen van de Puttenstraat, de Vriesstraat en de Heemstrastraat zowel door de week als in het weekend te beperken tot de avond en de nacht: van 19:00 – 9:00 uur.

 

-          De bloktijden door de week vast te stellen zoals de proef afgelopen maanden geweest is. Op zaterdag wordt de bloktijd met 2 uur verlengd. Samengevat: op maandag tot vrijdag van 16:00  tot  22:00 uur en op zaterdag van 12:00 tot 22:00 uur

 

-          Het aantal directe handhavingsuren in heel gebied C op jaarbasis vast te stellen op 3276 uur. Dit komt overeen met de 10,6 uur per dag die de afgelopen maanden ingezet zijn voor gebied C.

 

-          Op de Houttuinen de parkeerplaatsen vanaf het Stationsplein tot aan Houttuinen 26 (inclusief het terreintje) mix te maken (vergunninghouders en betaald parkeren).

 

-          De Rochussenstraat, de Kempenaerstraat, de Thorbeckestraat, het Westplantsoen en de Ruys de Beerenbrouckstraat vanaf het begin tot aan de afslag Westplantsoen aan gebied C toe te voegen. Dit niet alleen naar aanleiding van de huidige situatie, maar ook naar aanleiding van het plan om in het Agnetapark gereguleerd parkeren in te gaan voeren.

 

-          Over 2 jaar opnieuw een evaluatie te doen over gereguleerd parkeren in gebied C (maart 2005, om de resultaten per 1 oktober 2005 in te kunnen voeren). In deze evaluatie komen alle onderdelen van deze nota weer aan de orde. Ook wordt dan een kostendekkend tarief voor de bewonersvergunning vastgesteld.

 

-          Na de definitieve invoering van vergunningparkeren in de wijken Olofsbuurt en Westerkwartier behoudt de gemeente de inspanningsverplichting om indien mogelijk extra parkeerplaatsen aan te leggen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuwbouw, de aanleg van ondergrondse vuilcontainers en een inventarisatie van laad- en losplekken en uitritten die overbodig zijn.

 

-          Na aanleg van het spoorzone-project op zijn minst net zoveel parkeerplekken terug te laten komen in gebied C als dat er voor aanvang van het project aanwezig waren. Er wordt naar gestreefd om extra parkerplaatsen te realiseren.

 

II

dat de tijdelijke referendumwet niet op bovenstaande wijziging van toepassing is;

 

III

dat de vorenstaande wijzigingen in werking treden op 1 oktober 2003;

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2003.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,griffier.