Stuk
177 I Delft, 14 oktober 2003.
332827
Onderwerp:
Raamovereenkomst Spoorzone
cum annexis
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
1.
Op
24 september jongstleden werd in de externe stuurgroep Spoorzone het
Beleidsadvies Spoorzone Delft gepresenteerd, met een drietal bijlagen. Met deze
presentatie is de Planstudiefase wat ons betreft afgerond, en kon de conclusie
getrokken worden dat overeenkomstig de financiële bijlagen met de financiële
middelen die in het MIT waren geraamd (310 mio euro), en met de overige bijdragen thans het
project in een tweesporige variant kan
worden uitgevoerd, met een gebouwde voorziening voor viersporigheid te zijner
tijd. Overigens zijn de bijdragen van andere partijen wel op de in de stukken
genoemde hoogte besproken, maar nog niet definitief toegezegd. Dat kan pas na
het Projectbesluit van de minister.
Het
bovengenoemde (vertrouwelijke) beleidsadvies en de daarbij behorende
(vertrouwelijke) bijlagen zijn als vertrouwelijke bijlagen voor u ter inzage gelegd.
Van
de overige Plandocumenten zijn/worden het MER en het Masterplan afzonderlijk in
procedure gebracht. De Projectnota van ProRail wordt met bijbehorende bijlagen
eveneens voor u ter inzage gelegd. Tenslotte zijn er dan nog de private
documenten: de Raamovereenkomst, de Principe-overeenkomst, de
Uitvoeringsovereenkomst, en de Driepartijenovereenkomst. Hier is verder alleen
de besluitvorming terzake van die documenten aan de orde. Op elk van die
documenten wordt hieronder kort ingegaan. In algemene zin moet opgemerkt worden
dat voor al deze documenten geldt dat het niet nemen van het Projectbesluit
door de minister als ontbindende voorwaarde geldt. De bij die documenten
behorende bijlagen zijn eveneens voor u ter inzage gelegd.
2.
Op
19 maart 2003 werd de Prijsaanbiedingsovereenkomst Spoorzone getekend, die
leidde tot een bod van de Private Partijen, dat op 24 april 2003 door ons werd
aanvaard. Op die basis is vervolgens de Raamovereenkomst die de samenwerking
regelt tussen de gemeente en de Private Partijen, opgesteld.
Een
aantal in de Prijsaanbiedingsovereenkomst genoemde onderwerpen worden in de
Raamovereenkomst gedetailleerder geregeld. Voorwaarde voor het totstandkomen
van de Raamovereenkomst was voorts, dat gemeente en Private Partijen het eens zouden
worden over het Masterplan. Die overeenstemming is inmiddels bereikt, zodat het
Masterplan als bijlage is opgenomen bij de Raamovereenkomst. Daarnaast wordt de
relatie geregeld met de drie overeenkomsten die voorwaarde zijn voor het
totstandkomen van de herontwikkeling Spoorzone: de Principe-overeenkomst, de
Uitvoeringsovereenkomst, en de Driepartijen-overeenkomst. Een korte typering van de vier
overeenkomsten volgt hieronder.
3.
De Raamovereenkomst: het doel van de Raamovereenkomst
is het gezamenlijk uitvoeren van de herontwikkeling van het gebied spoorzone.
Dit gebeurt samen met de ontwikkelaars op basis van een aantal Basisdocumenten,
waaronder het Masterplan en het Projectbesluit van de minister van V&W.
Komt er geen Projectbesluit, dan gaat deze herontwikkeling niet door. De
herontwikkeling krijgt gestalte in gezamenlijk te vervaardigen Plandocumenten.
Realisatie vindt plaats door aankoop van alle grond in het gebied door de
gemeente, die de grond via de GOM (Gemeentelijk OntwikkelingsMaatschappij)
bouwrijp verkoopt aan de ontwikkelaars. De koopprijs van de bouwkavels wordt
berekend op basis van de verrekenprijzen per m2 b.v.o. kantoren, per m2 b.v.o.
woningen per woningcategorie, en per gebouwde parkeerplaats woningen, zoals
bedoeld in de Definitieve Prijsaanbieding. Partijen willen het bouwprogramma
van de definitieve prijsaanbieding in en volgens het Masterplan realiseren, en
mogelijk optimaliseren, zodat de daaruit resulterende grondwaarde volgens de
afgesproken verrekenprijzen tenminste € 78.000.000,-- zal bedragen.
De
Principe-overeenkomst wordt gesloten met RIB (RailInfraBeheer, thans ProRail),
die eigenaar is van de spoorweginfrastructuur. De essentie van deze
overeenkomst is ruiling van gronden: de gemeente verkrijgt de grond onder de
bestaande railinfrastructuur vanaf ruwweg de Herculesweg tot aan het Bolwerk,
inclusief een stuk grond van RIB op het Emplacement. De gemeente geeft de grond
die nodig is voor de nieuwe infrastructuur. Daarnaast wordt op die grond ten
behoeve van de gemeente een opstalrecht gevestigd, zodat afzonderlijke eigendom
van overbouwing boven de tunnel mogelijk wordt.
De
Uitvoeringsovereenkomst wordt gesloten met NS Vastgoed, en regelt de
verkrijging door de gemeente van de gronden van NS Vastgoed, vooral gelegen op
en nabij het Emplacement. De waarde ervan is eerst door taxatie, en vervolgens
door onderhandeling bepaald. Saneringskosten in verband met
bodemverontreiniging zijn wat ons betreft voor rekening van verkoper, voor
zover het sanering tot de huidige functie betreft. NSVastgoed wenst hier een
limiet aan te verbinden. Zo is het ook geformuleerd in de
Uitvoeringsovereenkomst. Wij hebben aan de bepalingen inzake de bodemsanering
geen goedkeuring gehecht, en zijn hieromtrent nog in onderhandeling met NS
Vastgoed.
De
Driepartijen-overeenkomst regelt de totstandkoming van de OV-knoop, en de
relatie ervan met het stadskantoor. Partijen hierbij zijn de gemeente Delft, de
N.V. Nederlandse Spoorwegen, en RailInfraBeheer B.V. (ProRail). Kern van de
overeenkomst is de planontwikkeling, de
realisatie, en de regeling van eigendom en beheer van OV-knoop en Stadskantoor.
Daarbij worden afspraken gemaakt over de onderlinge afstemming van de
verschillende onderdelen waaruit de
OV-knoop bestaat, en met het stadskantoor. De Driepartijen-overeenkomst
verwijst naar het Masterplan, waarin voorgesteld wordt het stadskantoor en het
NS-station te situeren in de OV-knoop, waarbij met name de begane grond van
beide functies zodanig kan worden ontworpen dat - met behoud van eigen
identiteit en eigen toegang - er sprake zal zijn van een min of meer
gemeenschappelijke, publieksvriendelijke hal. Omdat NS om haar moverende
redenen de Driepartijen-overeenkomst pas wil ondertekenen nadat de minister het
Projectbesluit heeft genomen, wordt deze overeenkomst nu als bijlage aan een te
ondertekenen brief gehecht, of qua
inhoud in die brief verwoord.
4.
Het
sluiten van deze overeenkomsten c.q. het bereiken van overeenstemming over de
inhoud ervan, is een belangrijke voorwaarde voor de start van de
herontwikkeling van de Spoorzone, maar de belangrijkste voorwaarde is wel het
projectbesluit dat de minister van V&W nog moet nemen. Dat zou, volgens de
eerder afgesproken planning, begin december het geval kunnen zijn. Voor een
gunstig besluit is het absoluut noodzakelijk dat de gemeente, Ballast Nedam, NS
Vastgoed, RIB(ProRail) tijdig de op hun weg liggende overeenkomsten zijn
aangegaan, zodat duidelijk is dat er voor de uitvoering geen belemmeringen
zijn.
Wij
stellen u daarom voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
duurzaamheid, om ingevolge art. 169 lid 4 van de Gemeentewet in te stemmen met
de Raamovereenkomst, de Principe-overeenkomst, de Uitvoeringsovereenkomst en de
Driepartijen-overeenkomst, en daartoe het bijgaande besluit te nemen.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester.
N.
Roos ,secretaris.
Stuk
177 II
De
raad van de gemeente Delft;
Gelezen
het voorstel van het college van 14
oktober 2003;
b e
s l u i t :
In
te stemmen met :
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 oktober 2003.
,burgemeester
,griffier.