Stuk195 I                                                                           Delft, 11 november 2003.

03/025349

                                      

Onderwerp: Vaststelling ontwikkelingsplan Papsouwselaan

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Aan de noordzijde van de zuidwestkwadrant van Delft ligt de woonwijk "Voorhof". De buurt wordt globaal begrensd door de Papsouwselaan, de Herculesweg en de Artemisstraat. Aan de zuidzijde loopt de grens tussen het postkantoor en de Artemisflat.

Tussen de Papsouwselaan en het spoor ligt een woonwerkgebied (Voorhof-noord) dat op termijn forse veranderingen zal ondergaan onder andere door de bouw van de spoortunnel. Inmiddels worden voor verschillende locaties in het gebied plannen gemaakt die daarop vooruitlopen. De locatie van het voormalige hoofdpostkantoor van Delft-Zuid is er daar één van. Het postkantoor aan de Papsouwselaan 291 is door KPN verkocht aan een particuliere investeerder. De nieuwe eigenaar heeft een ontwikkelende partij ingeschakeld om nieuwbouw te realiseren op deze locatie.

 

De sloop van het postkantoor en de nieuwbouw van woningen en winkels op deze locatie lopen vooruit op het totaal aan vernieuwingen in het gebied Voorhof-noord. Het voorliggende ontwikkelingsplan anticipeert op de komende ontwikkelingen aan de Papsouwselaan en in het gebied Voorhof-noord.

 

De ontwikkelingsmogelijkheden voor deze locatie zijn enerzijds zo vanzelfsprekend mogelijk ingepast in de bestaande stedenbouwkundige structuur en anderzijds wordt met de toegestane bouwhoogte een nieuwe trend gezet voor nieuwe ontwikkelingen aan de Papsouwselaan. Een en ander is ingegeven door de wens het profiel van deze laan te versterken tot een stedelijke as.

De ontwikkelingsmogelijkheden sluiten aan op het Opknapplan van het achterliggende openbare gebied, met parkvoorzieningen en parkeren. Dit plan is in samenwerking met de buurt opgesteld (wijkaandelen Minervaplein).

Het ontwikkelingsplan gaat uit van het in de rooilijn van de Papsouwselaan terugplaatsen van een gebouw met een hoogte van maximaal 20 meter. Aan de achterzijde, gericht op het groengebied wordt op de hogere verdiepingen de rooilijn iets teruggelegd om meer zicht te geven aan de bewoners van de Herculesflat en een duidelijker begrenzing aan de groene ruimte te geven. De hoogte van het gebouw wordt aan deze zijde beperkt tot 16 meter, dezelfde hoogte als in het bestemmingsplan voor de omliggende bebouwing is toegestaan. De maat tussen de twee rooilijnen op de verdiepingen biedt juist voldoende ruimte om zowel woningen met hun voorkanten naar de Papsouwselaan als het Minervaplein te richten.

Het plan gaat uit van een invulling van de bebouwing met woningen op de verdieping op een plint met commerciële ruimtes. Hierbij wordt in eerste instantie gedacht aan dienstverlenende bedrijvigheid, maar ook detailhandel en kleinschalige kantoren (bij voorkeur met een baliefunctie) zijn toegestaan.

 


 

In het vigerende bestemmingsplan is de bestaande situatie vastgelegd. De gronden hebben de bestemming "kantoren" met een maximaal toegestane bouwhoogte van 12 meter aan de Papsouwselaan (hoofdmassa), een hoogte van 10 meter aan het Minervaplein (secundaire massa aan de achterzijde) en een hoogte van 4 meter voor bijgebouwen. Het toegestane bebouwingspercentage bedraagt 100%.

De voorgestane herontwikkeling van deze locatie voorziet in meerdere functies (wonen en in de plint gemengde doeleinden). De voorgestane bouwhoogte bedraagt 20 meter aan de Papsouwselaan, 16 meter in de tussenbouw en 5 meter aan de achterzijde.

 

De herontwikkeling past zowel qua functie als bouwhoogte niet binnen de vigerende regeling voor dit gebied. Om die reden is een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk dan wel dient een vrijstellingsprocedure als bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden gevolgd.

Voorafgaand aan een nieuw bestemmingsplan voor de gehele zuidwestelijke kwadrant van Delft is het concept “Ontwikkelingsplan Papsouwselaan” opgesteld, waarin een beschrijving wordt gegeven van de bestaande situatie, de van toepassing zijnde regelgeving, het (gemeentelijk) beleid en de hieruit volgende gewenste ontwikkeling van het gebied. Het ontwikkelingsplan biedt het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van deze specifieke locatie. Dit ruimtelijk kader zal worden opgenomen in het globale ruimtelijk beleid voor de gehele wijk.

 

Het concept-Ontwikkelingsplan Papsouwselaan heeft ter inzage gelegen in de periode van 10 juni tot 8 juli 2003 met de mogelijkheid tot het indienen van schriftelijke inspraakreacties.

Op 25 juni 2003 is het plan toegelicht en is de mogelijkheid geboden tot mondelinge inspraak. Die bijeenkomst is bezocht door 11 belangstellenden. Van de bijeenkomst is een verslag gemaakt.

Er zijn 20 schriftelijke inspraakreacties ingediend (waarvan 13 gelijkluidend):

1.               M.C.L.Benschop- van Schalkwijk, Herculesweg 39, 2624 VN Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 7 juli 2003;

2.               J.H.M. Klooster en A.W.M. Klooster-Spendel, Herculesweg 27, 2624 VM Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 7 juli 2003;

3.               J.H.M. Beekum van Berkum, Herculesweg 63, 2624 VJ Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 7 juli 2003;

4.               E.N. Rietbroek van Dinter, Herculesweg 48, 2624 VP Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 7 juli 2003;

5.               N. de Graaf, Herculesweg 57, 2624 VP Delft;

Gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 7 juli 2003;

6.               H.Westerbos, Herculesweg 67, 2624 VR Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 9 juli 2003;

7.               H.M. van der Stap, Herculesweg 72, 2624 VR Delft;

gedateerd 7 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

8.               S.Klapwijk van Leeuwen, Herculesweg 31, 2624 VM Delft

gedateerd 7 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

9.               C.H.Appels, Herculesweg 19, 2624 VM Delft;

gedateerd 7 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

10.            G.H.Bosman, Herculesweg 52, 2624 VP Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

11.            G.M.Breedveld, Herculesweg 50, 2624 VP Delft;

gedateerd 6 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;


 

12.            G.Onderwater, Herculesweg 43, 2624 VW Delft;

gedateerd 5 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

13.            H.C.Kommer-Ras, Herculesweg 71, 2624 VR Delft;

ingekomen op 8 juli 2003;

14.            J.E.de Raad en Duyn, Herculesweg 66, 2624 VR Delft;

ingekomen op 8 juli 2003;

15.            P.J.van Tol, Papsouwselaan 197, 2624 AM Delft;

gedateerd 4 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

16.            J.J.van Dongen, Papsouwselaan 229, 2624 AN Delft;

gedateerd 5 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

17.            P.H.Valk, Herculesweg 67, 2624 VR Delft;

gedateerd 6 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;)

18.            N.C.Oosterman, Herculesweg 69, 2624 VR Delft

gedateerd 6 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;)

19.            B.A.Brandenburg, Papsouwselaan 265, 2624 AP Delft;

gedateerd 7 juli 2003, ingekomen op 8 juli 2003;

20.            A.M.Schouten, Herculesweg 32, 2624 VM Delft;

gedateerd 3 juli 2003, ingekomen op 7 juli 2003;

 

De ingekomen reacties zijn samengevat en beantwoord in de Nota Inspraak Ontwikkelingsplan Papsouwselaan.

De reacties richten zich voornamelijk tegen de veronderstelde toename van de parkeerdruk in de buurt en de intensivering van het ruimtegebruik in deze naar de mening van insprekers toch al zo dichtbevolkte wijk van de stad.

Het laatste parkeeronderzoek tijdens de nacht is gehouden in maart 2003. Dit onderzoek wees uit dat van de 534 in het gebied aanwezige parkeerplaatsen er 87 parkeerplaatsen onbenut waren. Naar aanleiding van de inspraakreacties is ook overdag een parkeertelling gehouden en wel op 23 september 2003. Uit dit onderzoek is gebleken dat er overdag 173 plaatsen vrij blijven.

In september 2003 heeft de gemeente Delft een nieuwe parkeernota in procedure gebracht. In deze nota wordt uitgegaan van nieuwe parkeernormen die mede bepaald worden  door het type woning. Voor het plangebied is een nieuwe berekening gemaakt voor de bestaande woningen gebaseerd op de nieuwe normen. Deze berekening heeft uitgewezen dat er in het plangebied in de openbare ruimte een overschot is van 41 parkeerplaatsen.

De mogelijk gemaakte nieuwbouw aan de Papsouwselaan voorziet in een parkeerkelder met 80 parkeerplaatsen. Uitgaande van de nieuwe normering resulteren de plannen in een tekort van 32 bezoekersparkeerplaatsen.

Gelet op het gesignaleerde overschot van 41 parkeerplaatsen in het plangebied leveren de benodigde 32 bezoekersparkeerplaatsen geen parkeerproblemen op in het plangebied.

 

De intensivering van het ruimtegebruik in deze wijk past binnen het gemeentelijk beleid om gebruik van gronden te intensiveren op die plaatsen waar dat passend wordt geacht (die plaatsen die gelegen zijn in de directe omgeving van de binnenstad en die goed ontsloten zijn door openbaar vervoer) en andere plaatsen juist te ontzien (bijvoorbeeld het buitengebied).

Om voornoemde redenen hebben deze reacties niet geleid tot aanpassing van de hoofdlijnen van het ontwikkelingsplan.


 

 

Naar aanleiding van de ingekomen reacties is het concept ontwikkelingsplan wel op ondergeschikte delen aangepast. De aanpassingen hebben voornamelijk tot doel kennelijke onduidelijkheden uit de weg te nemen en zijn voor het overige redactioneel van aard.

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Duurzaamheid stellen wij u voor het Ontwikkelingsplan Papsouwselaan vast te stellen.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                             ,secretaris.

 


 

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het college van  11 november 2003;

 

gelet op de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de nota “Evaluatie wijziging WRO” en met inachtneming van het advies van de commissie Duurzaamheid;

 

b e s l u i t:

 

het ontwikkelingsplan Papsouwselaan vast te stellen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van  27 november 2003

 

 

 

                                                , burgemeester.

 

 

 

                                                , griffier.