BEGELEIDINGSFORMULIER
VOOR: Commissie Duurzaamheid * REG.NR 413419 |
|||||||||
Voorstel
van: M. Ruisaard Telefoon: 2602751 E-mail:
mruisaard@delft.nl |
B&W portefeuillehouder(s):
H.J. Grashoff / C. Baljé Datum B&W: 25 mei
2004 |
||||||||
titel:
Voorstel aan de gemeenteraad inzake de nota Reserves parkeervoorzieningen. |
|||||||||
Voorstel:
Aan de raad wordt voorgesteld: 1. In
te stemmen met de in hoofdstuk 3 beschreven uitgangspunten voor het berekenen
van de startpositie van de stand van de Reserve in 2034 en daarmee ook in te
stemmen in de beschreven financiële doelstellin-gen voor alle hoofd- en
subproducten, in de uitgangspunten voor het beheer van de Reserve
parkeervoorzieningen en in de taakstellende opdrachten voor de ambtelijke
organisatie. 2. In
principe in te stemmen met het voornemen per 31 december 2003 de actuele
boekwaardes ad € 3,234 miljoen, zoals beschreven in hoofdstuk 2.3 van de
nota, ten laste te brengen van de Reserve parkeervoorzieningen en de
instemming te bekrachtigen en definitief te beslissen bij het vaststellen van
de Jaarrekening 2003. Hiertoe zal in het kader van de vaststelling van de
Jaarrekening 2003 in mei 2004 een concreet voorstel worden c.q. zijn gedaan. 3. In
te stemmen met de afboeking van de restantboekwaarde van de pollers ad € 131.465,-- ten laste van de Reserve
parkeervoorzieningen per 1 januari 2004 en dit te verwerken in de 2e
ATW van het jaar 2004. 4. De
financiële doelstelling per hoofdproduct in het parkeren in principe te
onderschrijven. 5. Opdracht
te geven het inzicht in de kosten en opbrengsten conform het voorstel in
paragraaf 3.8 te vergroten. 6. In
te stemmen met een verlaging van de structurele storting in de Reserve
vanaf 2006 met € 300.000,--, zoals
beschreven in hoofdstuk 5.2. 7. In
te stemmen met een structurele bijdrage in de exploitatie van bewaakte
fietsenstallingen vanaf 2005 ter
hoogte van maximaal €
70.000,-- jaarlijks ten laste van de Reserve parkeervoorzieningen, zoals
beschreven in hoofdstuk 5.3. 8. In
principe in te stemmen met een tariefwijziging per 1 januari 2005 ter hoogte
van achterstallige inflatiecorrectie (en dit definitief te bekrachtigen bij
het vaststellen van de gemeentelijke tarieven voor 2005): à
voor tarieven straatparkeren in de zone B
van € 2,-- nu tot € 2,20 vanaf 1 januari.2005; à
voor tarieven straatparkeren in de zones C
t/m F van € 1,50 nu tot € 1,70 vanaf 1 januari 2005; à
voor tarieven straatparkeren in het
buitengebied van € 1,-- nu tot €
1,10 vanaf 1 januari 2005; à
voor tarieven terreinparkeren in de zones
B, C en E van € 1,30 nu tot € 1,60 vanaf 1 januari 2005; à
voor parkeertarieven in de Phoenixgarage
van € 1,30 bruto nu tot € 1,60 bruto vanaf 1 januari 2005; à
Voor runshopplaatsen het tarief van € 2,--
per 30 minuten te verlagen naar het tarief straatparkeren dat in zone B
geldt. 9. Om te komen tot een
(bijna) kostendekkende parkeerexploitatie taakstellend met ingang 1 januari
2006 het |
|||||||||
Korte inhoud document:
In de periode 1997 tot en met 2002 zijn de financiële gevolgen van bestuurlijke
beslissingen met betrekking tot het beleidsterrein parkeren met behulp van
een door de gemeente in eigen beheer ontwikkeld “oud rekenmodel” berekend.
Het rekenmodel is het instrument dat gebruikt wordt om bij
beleidsbeslissingen de financiële gevolgen hiervan in zowel inkomsten als
uitgaven over een lange periode tot en met 2034 te berekenen. Het jaar 2034
is gekozen als zijnde het einde van de destijds veronderstelde economische
levensduur van de parkeergarage Zuidpoort die in 2004 wordt opgeleverd. Het zelf ontwikkelde
oude rekenmodel bleek op den duur echter niet voldoende flexibel en voldeed
niet meer aan de bestuurlijke behoefte. Daarom is besloten door een externe
partij (Deloitte) een nieuw rekenmodel te laten ontwikkelen, gebaseerd op door
de gemeente geformuleerde eisen. Het nieuwe rekenmodel is eind 2003
opgeleverd en met actuele gegevens gevuld zodat nu de met behulp van dit
nieuwe rekenmodel berekende stand van de reserve in 2034 als definitieve
uitgangspositie gepresenteerd kan worden. Tegelijk met de presentatie van de
nu berekende stand van de reserve in 2034 zijn verschillende scenario’s
berekend. Als gevolg van de berekende definitieve stand van de Reserve
parkeervoorzieningen in 2034 en als gevolg van de berekende scenario’s worden
voorstellen gedaan. |
|||||||||
Aantekening(en)
Collegebesluit: conform |
|||||||||
Interactieve
beleidsvorming: nvt |
|||||||||
Soort onderwerp: |
Besluitvorming
Raad: Kaderstelling, Budgetrecht |
||||||||
Deadline behandeling
raad |
Dd ; uiterste datum i.v.m.
NVT |
||||||||
Behandeling commissie |
Opname op de
bespreekagenda. Commissie brengt advies uit aan de raad. |
||||||||
Financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en
meerjarenbegroting: Ja, zie beslispunt |
|||||||||
Aantekening
griffier: nvt |
|||||||||
PLANNING BESLUITVORMING:
|
|||||||||
Commissie:
Duurzaamheid |
d.d. 8-6-2004 |
Gemeenteraad |
d.d. 24-6-2004 |
||||||
Griffier: par. |
d.d. 18-5-2004 |
Naam: R. de Groot |
Tst 2197952 |
|
|||||
advies
commissie na bespreking:
Par. Commissiegriffier : M. van der Slikke |
|||||||||