BEGELEIDINGSFORMULIER VOOR:      Commissie Duurzaamheid            * REG.NR         413419

Voorstel van: M. Ruisaard 

Telefoon: 2602751

E-mail: mruisaard@delft.nl

B&W

portefeuillehouder(s): H.J. Grashoff / C. Baljé        

Datum B&W: 25 mei 2004

titel: Voorstel aan de gemeenteraad inzake de nota Reserves parkeervoorzieningen.

Voorstel: Aan de raad wordt voorgesteld:

1.    In te stemmen met de in hoofdstuk 3 beschreven uitgangspunten voor het berekenen van de startpositie van de stand van de Reserve in 2034 en daarmee ook in te stemmen in de beschreven financiële doelstellin-gen voor alle hoofd- en subproducten, in de uitgangspunten voor het beheer van de Reserve parkeervoorzieningen en in de taakstellende opdrachten voor de ambtelijke organisatie.

2.    In principe in te stemmen met het voornemen per 31 december 2003 de actuele boekwaardes ad € 3,234 miljoen, zoals beschreven in hoofdstuk 2.3 van de nota, ten laste te brengen van de Reserve parkeervoorzieningen en de instemming te bekrachtigen en definitief te beslissen bij het vaststellen van de Jaarrekening 2003. Hiertoe zal in het kader van de vaststelling van de Jaarrekening 2003 in mei 2004 een concreet voorstel worden c.q. zijn gedaan.

3.    In te stemmen met de afboeking van de restantboekwaarde van de pollers ad  € 131.465,-- ten laste van de Reserve parkeervoorzieningen per 1 januari 2004 en dit te verwerken in de 2e ATW van het jaar 2004.

4.    De financiële doelstelling per hoofdproduct in het parkeren in principe te onderschrijven.

5.    Opdracht te geven het inzicht in de kosten en opbrengsten conform het voorstel in paragraaf 3.8 te vergroten.

6.    In te stemmen met een verlaging van de structurele storting in de Reserve vanaf  2006 met € 300.000,--, zoals beschreven in hoofdstuk 5.2.

7.    In te stemmen met een structurele bijdrage in de exploitatie van bewaakte fietsenstallingen vanaf  2005 ter hoogte van maximaal          € 70.000,-- jaarlijks ten laste van de Reserve parkeervoorzieningen, zoals beschreven in hoofdstuk 5.3.

8.    In principe in te stemmen met een tariefwijziging per 1 januari 2005 ter hoogte van achterstallige inflatiecorrectie (en dit definitief te bekrachtigen bij het vaststellen van de gemeentelijke tarieven voor 2005):

à         voor tarieven straatparkeren in de zone B van € 2,-- nu tot € 2,20 vanaf 1 januari.2005;

à         voor tarieven straatparkeren in de zones C t/m F van € 1,50 nu tot € 1,70 vanaf 1 januari 2005;

à         voor tarieven straatparkeren in het buitengebied van € 1,-- nu tot   € 1,10 vanaf 1 januari 2005;

à         voor tarieven terreinparkeren in de zones B, C en E van € 1,30 nu tot € 1,60 vanaf 1 januari 2005;

à         voor parkeertarieven in de Phoenixgarage van € 1,30 bruto nu tot € 1,60 bruto vanaf 1 januari 2005;

à         Voor runshopplaatsen het tarief van € 2,-- per 30 minuten te verlagen naar het tarief straatparkeren dat in zone B geldt.

9. Om te komen tot een (bijna) kostendekkende parkeerexploitatie taakstellend met ingang 1 januari 2006 het 
    saldo van kosten en opbreng-sten in het parkeren met € 757.000,-- te verbeteren en hiertoe voorstellen te  
    laten uitwerken en deze vóór 1 januari 2005 vast te stellen (conform scenario 5).

 

Korte inhoud document: In de periode 1997 tot en met 2002 zijn de financiële gevolgen van bestuurlijke beslissingen met betrekking tot het beleidsterrein parkeren met behulp van een door de gemeente in eigen beheer ontwikkeld “oud rekenmodel” berekend. Het rekenmodel is het instrument dat gebruikt wordt om bij beleidsbeslissingen de financiële gevolgen hiervan in zowel inkomsten als uitgaven over een lange periode tot en met 2034 te berekenen. Het jaar 2034 is gekozen als zijnde het einde van de destijds veronderstelde economische levensduur van de parkeergarage Zuidpoort die in 2004 wordt opgeleverd.

Het zelf ontwikkelde oude rekenmodel bleek op den duur echter niet voldoende flexibel en voldeed niet meer aan de bestuurlijke behoefte. Daarom is besloten door een externe partij (Deloitte) een nieuw rekenmodel te laten ontwikkelen, gebaseerd op door de gemeente geformuleerde eisen. Het nieuwe rekenmodel is eind 2003 opgeleverd en met actuele gegevens gevuld zodat nu de met behulp van dit nieuwe rekenmodel berekende stand van de reserve in 2034 als definitieve uitgangspositie gepresenteerd kan worden. Tegelijk met de presentatie van de nu berekende stand van de reserve in 2034 zijn verschillende scenario’s berekend. Als gevolg van de berekende definitieve stand van de Reserve parkeervoorzieningen in 2034 en als gevolg van de berekende scenario’s worden voorstellen gedaan.

Aantekening(en) Collegebesluit: conform

Interactieve beleidsvorming: nvt

Soort onderwerp:

Besluitvorming Raad: Kaderstelling, Budgetrecht

Deadline behandeling raad

Dd                    ; uiterste datum i.v.m.  NVT

Behandeling commissie

Opname op de bespreekagenda. Commissie brengt advies uit aan de raad.

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: Ja,  zie beslispunt
                                                                                                                                                                                   9

Aantekening griffier: nvt

PLANNING BESLUITVORMING:

Commissie: Duurzaamheid

d.d. 8-6-2004

Gemeenteraad

d.d. 24-6-2004

Griffier: par.

d.d. 18-5-2004

Naam: R. de Groot

Tst 2197952

griffie@delft.nl

 

advies commissie na bespreking:

 

 

 

                                                                                                                                                                                          Par. Commissiegriffier : M. van der Slikke