BEGELEIDINGSFORMULIER VOOR:
Commissie Duurzaamheid * REG.NR 451425 |
|||||||||
Voorstel van: E. van der Horst Telefoon: 2602172 E-mail: evdhorst@delft.nl |
B&W portefeuillehouder(s): H.J. Grashoff Datum B&W: 17 augustus 2004 |
||||||||
titel: Voorstel aan de
gemeenteraad inzake tramlijn 19. |
|||||||||
Voorstel: Aan de raad wordt voorgesteld: Akkoord te gaan
met eigen investeringsbijdrage voor de realisatie van tramlijn 19 van € 3,0
miljoen uit de bovenwijkse voorzieningen Technopolis onder de voorwaarde dat dit
bedrag bij aanbestedingsvoordelen weer terugvloeit. In dat geval zal dit
bedrag worden ingezet voor de doortrekking van de lijn naar haar definitieve
eindpunt. De post “bovenwijkse voorzieningen Technopolis” kan pas worden
aangesproken als het 1e deel van het geplande vastgoed in Technopolis in
ontwikkeling is. Indien dit nog niet het geval is, zal voorfinanciering door
de gemeente moeten plaatsvinden. Akkoord te gaan met het besluit tot
aanpassing van het Delftse busnet na invoering van tramlijn 19, ter besparing
van € 1,4 miljoen op de OV-exploitatie van Haaglanden per jaar, door het
schrappen van de huidige buslijnen 63 en 69 (besparing ca. € 0,2 miljoen), de
streeklijnen in Delft een lokale functie te laten vervullen (besparing ca. €
0,2 miljoen) en het resterende stadsnet, met behoud van haar ontsluitende
functie, aan te passen danwel om te vormen tot een servicenet (besparing €
1,0 miljoen). en daartoe vast te stellen de 45e
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004. |
|||||||||
Korte inhoud document:
Het
Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden (SGH) heeft op 23 juni 2004
besloten om lijn 19 als tramlijn te gaan aanleggen van Leidschendam tot de
TU-wijk, direct na de Kruithuisweg. Dit besluit moet op 22 september 2004 nog
worden bekrachtigd door het Algemeen Bestuur. Belangrijke randvoorwaarde was
dat SGH de tram zou kunnen betalen, zowel qua infrastructuur als qua
exploitatie. Zowel de gemeente Delft als de gemeente Leidschendam-Voorburg
hebben zich tot het uiterste ingespannen om de verschillen tussen tram en bus
te verminderen. |
|||||||||
Aantekening(en) Collegebesluit: conform |
|||||||||
Interactieve beleidsvorming: nvt |
|||||||||
Soort onderwerp: |
Besluitvorming Raad:
Kaderstelling, Budgetrecht. |
||||||||
Deadline behandeling raad |
Dd ; uiterste datum i.v.m. NVT |
||||||||
Behandeling commissie |
Opname op de lijst niet te
bespreken stukken. Commissie brengt advies uit aan de raad. |
||||||||
Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en
meerjarenbegroting: n.v.t. |
|||||||||
Aantekening griffier: nvt |
|||||||||
PLANNING BESLUITVORMING: |
|||||||||
Commissie: Duurzaamheid |
d.d. 31-8-2004 |
Gemeenteraad |
d.d. 30-9-2004 |
||||||
Griffier: par. |
d.d. 17-8-2004 |
Naam: Y. van Delft |
Tst 2197952 |
|
|||||
advies commissie na bespreking:
Par. Commissiegriffier : M. van der Slikke |
|||||||||