01 oktober 2004

Besluitenlijst commissie Duurzaamheid 8 september 2004

 


naar agenda
8 september 2004


naar agenda
12 oktober 2004


 

Voorzitter:

Dhr. N.A.J.M. van Doeveren

Griffier:

Dhr. M. van der Slikke

Aanwezig:

Wethouder Grashoff
De dames Koning, De Jong, Geursen en Bolten.
De heren Kiela, Van Tongeren, Van Leeuwen, Gabeler, Noordenbos, Van Breukelen, Schoenmakers, Kroon, Meuleman, Van der Goot, en Mennes.

Afwezig met kennisgeving

De heer De Jong.

Commissie neemt kennis van de presentatie over de Koepoort door architect Leon Thier van Atelier Pro.

1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

2.

Mededelingen
De voorzitter deelt mee dat er een memo is uitgereikt over de procedure bij ontwerp bestemmingsplannen. De memo is informatief van aard.

De wethouder wil reageren op de openstaande rondvraag van vorige week betreffende Airport Rotterdam. De wethouder kan de vraag niet beantwoorden omdat het college nog geen standpunt heeft bepaald. Mevrouw Bolten (Groen Links) wijst de wethouder erop dat het college van Gedeputeerde Staten een standpunt heeft ingenomen over Airport Rotterdam en vraagt of het college hiervan kennis kan nemen. De wethouder antwoordt dat hij kennis zal nemen van het college standpunt van Gedeputeerde Staten.

3.

Inventarisatie insprekers
Mevrouw Van Mill en de heer Ubels bij agendapunt 7.

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken.
De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

5.

Rondvraag
Mevrouw Bolten (Groen Links) meldt dat de Vermeer School wordt gesloopt en aanstaande donderdag begint de kermis. De afgelopen weken zijn er een aantal inbrakenpogingen geweest bij mensen die vroeger door de Vermeer school niet bereikbaar waren. Mevrouw Bolten (Groen Links) vraagt of het college er zorg voor kan dragen dat tijdens de kermis extra maatregelen genomen zodat dit niet leidt tot problemen. De wethouder antwoordt dat dit onderwerp niet in zijn portefeuille zit en zal het voorleggen aan wethouder Baljé. 

6.

Plan van Aanpak luchtkwaliteit 2002. (440689)
De commissie wordt gevraagd het college te adviseren over Plan van Aanpak luchtkwaliteit 2002.

De commissie geeft een positief advies.

7.

Definitief plan Koepoort. (452583)
Mevrouw van Mill betreurt dat de speelplek aanzienlijk is ingekrompen. Dat hangt samen met de vermindering van de openbare ruimte met 190 m2. Er is ook geen goed zicht meer op de speelplek.

De heer Ubels voorzitter van de bewoners belangenvereniging Tanthof heeft een aantal argumenten tegen het plan: het plan past niet in de wijk, het plan tast het groene karakter van de wijk aan, de speelplek wordt gehalveerd, de financiële raming ontbreekt en er is alleen inspraak op details.

De commissie wordt gevraagd het college te adviseren over definitief plan Koepoort.

De fracties van STIP, VVD, ChristenUnie/SGP, D66, GroenLinks, CDA en PvdA geven een positief advies.

De fracties van Leefbaar Delft en Stadsbelangen geven een positief advies met uitzondering van de woonblokken.

Onafhankelijk raadslid Kroon geeft een negatief advies.

8.

Ontwerp bestemmingsplan Delftse Poort Zuid (IKEA).(449524)
De commissie wordt gevraagd het college te adviseren over ontwerp bestemmingsplan Delftse Poort Zuid (IKEA).

Na de beraadslaging doet de wethouder de volgende toezegging:

Er wordt een studie gemaakt wat de uitbreiding van Ikea voor de werkgelegenheid oplevert. Deze studie wordt naar de commissie gestuurd.

De commissie geeft een positief advies.

9.

Tussenrapportage LVVP. (451567)
De commissie wordt gevraagd het college te adviseren over de tussenrapportage LVVP.

Aan de hand van zes uitspraken kan de commissie richting geven aan het LVVP. Door de uitspraken positief of negatief te beoordelen.

Uitspraken Positief negatief

1. Procedure
bereikbaarheid:
Positief: Kroon, Groen Links, STIP, PvdA, ChristenUnie/SGP
negatief: VVD, Stadsbelangen, Leefbaar Delft, CDA, D66

2. Grote fietsverbindingen
positief: VVD, Stadsbelangen, Groen Links, STIP, VVD, Leefbaar Delft, PvdA, D66, ChristenUnie/SGP
negatief: Kroon

3. Servicenet Openbaar Vervoer
positief: VVD, Stadsbelangen, Groen Links, CDA, STIP, PvdA, D66
negatief: Kroon, ChristenUnie/SGP, Leefbaar Delft

4. Hoofdwegennet Delft
positief: Kroon, ChristenUnie/SGP, Groen Links, STIP Stadsbelangen
negatief: VVD, CDA, Leefbaar Delft, PvdA, D66

5. Grote maatregelen autoverkeer
positief: Kroon, Stadsbelangen, Groen Links, STIP, Leefbaar Delft, D66, PvdA.
negatief: ChristenUnie/SGP, VVD, CDA

6. Aanpak Verkeersveiligheid
positief: Kroon, ChristenUnie/SGP, Stadsbelangen, Groen Links, CDA, PvdA, D66
negatief: VVD, STIP, Leefbaar Delft

7. Luchtkwaliteit (Groen Links)
positief: Groen Links

De commissie is overwegend positief over de Grote fietsverbindingen, Servicenet Openbaar Vervoer en

1 De commissie is kritisch over de procedure bereikbaarheid vooral in verband
   met het criterium van de verplaatsingsafstand van 7,5 km.

2 De commissie is ook kritisch over het Hoofdwegennet met name of er niet
   een secundair wegennet moet komen.

3 De PvdA is het oneens met de uitspraak over het Hoofdwegennet omdat
   volgens de PvdA de provinciale weg uit het hoofdwegennet verwijderd moet
    worden.

4 Wat betreft grote maatregelen autoverkeer speelt het vervoersmanagement
   een rol.

5 Inzake de aanpak van de verkeersveiligheid zijn sommige fracties kritisch over
   de 40 km zone.

6 Groen Links heeft een voorstel geformuleerd over Luchtkwaliteit, maar daar is
   door de overige fracties niet op gereageerd.

De wethouder geeft een toelichting op de uitspraken

1 Procedure bereikbaarheid dit is een denkmodel en het moet niet als een
   rigide model worden opgevat dat tegen het autoverkeer is. Het is een model
   dat dient om prioriteiten te kunnen stellen bij het nemen van maatregelen.

2 Voor de Grote fietsverbindingen is een groot draagvlak. De prioriteitsvolgorde
   hangt af van de financieringsmogelijkheden.

3 Voor het Servicenet Openbaar Vervoer is er draagvlak binnen de commissie.
   Een voorstel voor dit Servicenet zal aan de commissie worden aangeboden.

4 Het Hoofdwegennet is een eerste stap in het categoriseren van wegen
   inclusief een binnenstadsring. De wethouder wil de uitspraak nuanceren
   omdat er een tussencategorie van belangrijke wegen komt wat resulteert in
   een 3-4-categorieën stelsel. Dit wordt ter besluitvorming nog aan de
   commissie voorgelegd.

5 De wethouder is het oneens met de opvatting van de PvdA dat de provinciale
   weg niet bij het hoofdwegennet gerekend moet worden. De wethouder zegt
   nogmaals toe dat er een nader onderzoek komt naar de
   bebouwingsmogelijkheden van de provinciale weg en het stuk komt voor de
   vaststelling van het LVVP in de commissie. Het primaat ligt bij de
   doorstroming en verkeersfunctie.

6 Bij de aanpak van Verkeersveiligheid probeert men alles in te kaderen wat je
   in het kader van verkeersveiligheid kan doen. Daarom wordt de
   doelgroepenbenadering toegepast, maar niet alles moet zich richt op
   ongevallenrisico’s. Tot slot wil de wethouder het 40 km regime onderzoeken
   en te zijner tijd aan de commissie voorleggen.

7 Luchtkwaliteit en geluidskwaliteit wordt door de wethouder opgevat als
   randvoorwaardelijk.

Na de toelichting van de wethouder kunnen de fracties aangeven of ze van standpunt zijn veranderd.

Met name op de onderwerpen Bereikbaarheid en het Hoofdwegennet.

Onafhankelijk raadslid Kroon blijft bij zijn standpunt.

De fractie van ChristenUnie/SGP is nu positief over de uitspraak van de bereikbaarheid.

De fractie van de VVD verandert niet van standpunt, maar steunt wel het voorstel van de wethouder dat er een binnenstadsring komt. Maar heeft nog wel een vraag over het vervoersmanagement. De wethouder geeft als aanvulling dat er een mini-conferentie komt met diverse maatschappelijk groeperingen om het LVVP nog eens door te nemen.

De fractie van Stadsbelangen is na toelichting van de wethouder wel positief over het hoofdwegennet, maar blijft bij haar standpunt inzake bereikbaarheid.

De fractie van Groen Links verandert niet van standpunt, maar geeft de wethouder het voordeel van de twijfel in afwachting van de uitwerking van het Hoofdwegennet.

De fracties van D66, CDA, STIP en Leefbaar Delft wijzigen hun standpunt niet.

De fractie van de PvdA is blij met de toezegging van de wethouder dat er een nader onderzoek komt naar de bebouwingsmogelijkheden van de provinciale weg en dat het stuk komt voor de vaststelling van het LVVP. Maar de PvdA steunt niet de toezeggingen van de wethouder betreffende het invoeren van een binnenstadsring en het onderzoek van een 40 km regime.

De commissie is overwegend positief over het Hoofdwegennet. Ten aanzien van bereikbaarheid blijft de commissie overwegend negatief.

10.

Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.55 uur.

 

 

terug naar boven