Tussenrapportage LVVP.
(451567)
De commissie wordt gevraagd het college te adviseren over de
tussenrapportage LVVP.
Aan de hand van zes uitspraken kan de
commissie richting geven aan het LVVP. Door de uitspraken positief of
negatief te beoordelen.
Uitspraken Positief
negatief
1. Procedure
bereikbaarheid:
Positief: Kroon, Groen Links, STIP, PvdA, ChristenUnie/SGP
negatief: VVD, Stadsbelangen, Leefbaar Delft, CDA, D66
2. Grote fietsverbindingen
positief: VVD, Stadsbelangen, Groen
Links, STIP, VVD, Leefbaar Delft, PvdA, D66, ChristenUnie/SGP
negatief: Kroon
3. Servicenet Openbaar Vervoer
positief: VVD, Stadsbelangen, Groen Links, CDA, STIP, PvdA, D66
negatief: Kroon, ChristenUnie/SGP, Leefbaar Delft
4. Hoofdwegennet Delft
positief: Kroon, ChristenUnie/SGP, Groen Links, STIP Stadsbelangen
negatief: VVD, CDA, Leefbaar Delft, PvdA, D66
5. Grote maatregelen autoverkeer
positief: Kroon, Stadsbelangen, Groen Links, STIP, Leefbaar Delft,
D66, PvdA.
negatief: ChristenUnie/SGP, VVD, CDA
6. Aanpak Verkeersveiligheid
positief: Kroon, ChristenUnie/SGP, Stadsbelangen, Groen Links, CDA,
PvdA, D66
negatief: VVD, STIP, Leefbaar Delft
7. Luchtkwaliteit (Groen Links)
positief: Groen Links
De commissie is overwegend positief
over de Grote fietsverbindingen, Servicenet Openbaar Vervoer en
1 De commissie is kritisch over de
procedure bereikbaarheid vooral in verband
met het criterium van de verplaatsingsafstand van 7,5 km.
2 De commissie is ook kritisch over het
Hoofdwegennet met name of er niet
een secundair wegennet moet komen.
3 De PvdA is het oneens met de
uitspraak over het Hoofdwegennet omdat
volgens de PvdA de provinciale weg uit het hoofdwegennet
verwijderd moet
worden.
4 Wat betreft grote maatregelen
autoverkeer speelt het vervoersmanagement
een rol.
5 Inzake de aanpak van de
verkeersveiligheid zijn sommige fracties kritisch over
de 40 km zone.
6 Groen Links heeft een voorstel
geformuleerd over Luchtkwaliteit, maar daar is
door de overige fracties niet op gereageerd.
De wethouder geeft een toelichting op
de uitspraken
1 Procedure bereikbaarheid dit is een
denkmodel en het moet niet als een
rigide model worden opgevat dat tegen het autoverkeer is.
Het is een model
dat dient om prioriteiten te kunnen stellen bij het nemen
van maatregelen.
2 Voor de Grote fietsverbindingen is
een groot draagvlak. De prioriteitsvolgorde
hangt af van de financieringsmogelijkheden.
3 Voor het Servicenet Openbaar Vervoer
is er draagvlak binnen de commissie.
Een voorstel voor dit Servicenet zal aan de commissie
worden aangeboden.
4 Het Hoofdwegennet is een eerste stap
in het categoriseren van wegen
inclusief een binnenstadsring. De wethouder wil de
uitspraak nuanceren
omdat er een tussencategorie van belangrijke wegen komt
wat resulteert in
een 3-4-categorieën stelsel. Dit wordt ter
besluitvorming nog aan de
commissie voorgelegd.
5 De wethouder is het oneens met de
opvatting van de PvdA dat de provinciale
weg niet bij het hoofdwegennet gerekend moet worden. De
wethouder zegt
nogmaals toe dat er een nader onderzoek komt naar de
bebouwingsmogelijkheden van de provinciale weg en het
stuk komt voor de
vaststelling van het LVVP in de commissie. Het primaat
ligt bij de
doorstroming en verkeersfunctie.
6 Bij de aanpak van Verkeersveiligheid
probeert men alles in te kaderen wat je
in het kader van verkeersveiligheid kan doen. Daarom
wordt de
doelgroepenbenadering toegepast, maar niet alles moet
zich richt op
ongevallenrisico’s. Tot slot wil de wethouder het 40 km
regime onderzoeken
en te zijner tijd aan de commissie voorleggen.
7 Luchtkwaliteit en geluidskwaliteit
wordt door de wethouder opgevat als
randvoorwaardelijk.
Na de toelichting van de wethouder
kunnen de fracties aangeven of ze van standpunt zijn veranderd.
Met name op de onderwerpen
Bereikbaarheid en het Hoofdwegennet.
Onafhankelijk raadslid Kroon blijft bij
zijn standpunt.
De fractie van ChristenUnie/SGP is nu
positief over de uitspraak van de bereikbaarheid.
De fractie van de VVD verandert niet
van standpunt, maar steunt wel het voorstel van de wethouder dat er
een binnenstadsring komt. Maar heeft nog wel een vraag over het
vervoersmanagement. De wethouder geeft als aanvulling dat er een
mini-conferentie komt met diverse maatschappelijk groeperingen om het
LVVP nog eens door te nemen.
De fractie van Stadsbelangen is na
toelichting van de wethouder wel positief over het hoofdwegennet, maar
blijft bij haar standpunt inzake bereikbaarheid.
De fractie van Groen Links verandert
niet van standpunt, maar geeft de wethouder het voordeel van de
twijfel in afwachting van de uitwerking van het Hoofdwegennet.
De fracties van D66, CDA, STIP en
Leefbaar Delft wijzigen hun standpunt niet.
De fractie van de PvdA is blij met de
toezegging van de wethouder dat er een nader onderzoek komt naar de
bebouwingsmogelijkheden van de provinciale weg en dat het stuk komt
voor de vaststelling van het LVVP. Maar de PvdA steunt niet de
toezeggingen van de wethouder betreffende het invoeren van een
binnenstadsring en het onderzoek van een 40 km regime.
De commissie is overwegend positief
over het Hoofdwegennet. Ten aanzien van bereikbaarheid blijft de
commissie overwegend negatief.
|