MLO/fz/D75584 |
versie:
22-12-2003 |
Op
[WNN1]…. februari
tweeduizend drievier
verschenen voor mij, mr Klaas Johannes van den
Dool, notaris te Delft:
1. Roeland
Arie van de Ree; geboren 20 augustus 1937 te Delft
2. Johannes
Maria van Reenen; geboren 30 december 1950 te Vlissingen
3.
Cornelis Jacobus Nonhof; geboren 14 februari 1953
te Monster
4.
Adrianus Thomas Leonardus Lutz; geboren 15 juli
1939 te Delft.
De verschenen personen verklaarden op te richten
een stichting en voor deze stichting vast te stellen de navolgende
De stichting draagt de naam: Stichting Vrienden van het Natuur- en
Milieu Centrum De Papaver.
Zij heeft haar zetel te Delft
De stichting duurt onbepaalde tijd voort.
De stichting heeft ten doel het bevorderen van de
instandhouding van Natuur- en Milieu Centrum De Papaver in de gemeente Delft,
hierna te noemen NMC De Papaver, gevestigd te Delft, adres: Korftlaan 6, 2616
LJ Delft, door het voorzien in de benodigde middelen voor de faciliteiten in en
van het gebouw ten behoeve van Natuur- en Milieuverenigingen, de recreatieve en
educatieve ontplooiing van kinderen en volwassenen voorzover deze voorzieningen
niet door derden in stand worden gehouden of kunnen worden gehouden.
De stichting tracht dit doel ondermeer te bereiken
door:
a. het
verwerven van fondsen, zoals subsidies, periodieke bijdragen van sponsors,
donateurs, erfstellingen, legaten en alle wettelijke middelen, ten bate van het
NMC De Papaver; erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het
voorrecht van boedelbeschrijving;
b. het
behartigen van de belangen van de Stichting Vrienden van NMC De Papaver;
c. het
geven van bekendheid aan het bestaan van de Stichting Vrienden van NMC De
Papaver en zijn activiteiten.
1. Het
bestuur van de stichting bestaat uit ten minste drie en ten hoogste zeven
natuurlijke personen. Bestuurders dienen lid te zijn van een van de
verenigingen behorende bij de Delftse Natuur- en Milieukring. De samenstelling
van het bestuur is zoveel mogelijk een afspiegeling van de deelnemende
organisaties in Delftse Natuur- en Milieukring.
2. Bestuurders
worden benoemd door het bestuur voor een periode van vier jaar. Zij treden af
volgens een door het bestuur op te maken rooster; een volgens het rooster
aftredende bestuurder is terstond herbenoembaar tot een maximum van drie (3)
zittingstermijnen. De in een tussentijdse vacature benoemde bestuurder neemt op
het rooster en de termijnduur de plaats in van degene in wiens vacature hij/zij
werd benoemd met dien verstande dat met deze benoeming in de eerste termijn
wordt getreden.
In het bestuur heeft een vertegenwoordiger van de gemeente Delft, zijnde het
hoofd Milieu of een plaatsvervanger, een vaste plaats als lid.
3. Indien te
eniger tijd het aantal bestuurders beneden het gestelde minimum is gedaald
blijven de nog functionerende bestuurders, mits ten getale van ten minste twee,
niettemin een wettig bestuur vormen.
4. Indien te
eniger tijd geen of slechts één bestuurder in functie is, kunnen (kan) bij
gebreke van voorziening in de vacatures, twee tijdelijke bestuurders worden
aangewezen door de rechtbank te Den Haag op verzoek van de meest gerede
verzoeker, die volgens het oordeel van de Rechtbank tot het doen daarvan een gegronde
reden heeft.
De functie van een aldus aangewezen tijdelijke bestuurder neemt een einde,
zodra wederom ten minste twee bestuurders zijn benoemd, overeenkomstig de
bepalingen van deze statuten.
5. Het
bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester;
beide laatstgenoemde functies kunnen in één persoon verenigd worden.
1. Een
bestuurder, ook wanneer hij voor een bepaalde tijd is benoemd, kan te allen
tijde door een eenstemmig besluit van alle andere bestuurders worden ontslagen
of geschorst.
Een schorsing, die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een ontslag,
eindigt door verloop van die termijn.
2. De
functie van een in enige kwaliteit benoemde bestuurder eindigt bij verlies van
die kwaliteit.
3. Een
bestuurder defungeert:
a. door zijn overlijden;
b. doordat hij failliet wordt verklaard of
surséance van betaling aanvraagt;
c. door zijn onder curatele stelling;
d. door zijn aftreden;
e. door zijn ontslag door de rechtbank;
f. door zijn ontslag verleend door de
gezamenlijke overige bestuurders.
1. Het
bestuur vertegenwoordigt de stichting. Het bestuur wordt wordt tevens
vertegenwoordigd door de voorzitter, tezamen handelend met de secretaris en/of
penningmeester of een ander bestuurslid, of door de secretaris en/of
penningmeester, tezamen handelend met een ander bestuurslid;
2. Het
bestuur behartigt de belangen van de stichting in de ruimste zin des woords en
is binnen de grenzen van deze statuten bevoegd alle daden van beheer en
beschikking te verrichten, die het voor de verwezenlijking van het doel nodig
of wenselijk acht en is derhalve bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot
het verwerven, vervreemden of bezwaren van registergoederen, het sluiten van
overeenkomsten waarbij de stichting zich als hoofdelijk medeschuldenaar of borg
verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor
een schuld van een derde verbindt.
3. Kosten
die bestuurders in de uitoefening van hun functie maken, worden hun door de
stichting vergoed.
Het
bestuur kan aan daarvoor in aanmerking komende bestuurders een bezoldiging
toekennen.
4. De secretariële
ondersteuning van het bestuur vindt plaats door daartoe aangewezen ambtenaren
van de gemeente Delft.
1. De
bestuursvergaderingen worden bijeengeroepen door de secretaris of de
voorzitter, zo dikwijls als deze zulks nodig acht, alsmede binnen zeven dagen
nadat ten minste twee bestuurders de wens tot het houden van een vergadering
schriftelijk en met opgave van de te behandelen punten aan de voorzitter of de
secretaris hebben doen toekomen.
2. De oproeping
geschiedt schriftelijk aan de adressen van de bestuurders.
3. De
termijn van oproeping bedraagt ten minste zeven dagen; de dag van oproeping en
van vergadering niet meegerekend.
4. Bij de
oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld.
1. Jaarlijks,
uiterlijk zes maanden na afloop van het boekjaar, wordt een bestuursvergadering
– jaarvergadering – gehouden. In die vergadering komen aan de orde:
a. het jaarverslag als bedoeld in artikel 11;
b. voorziening in eventuele vacatures;
c. voorstellen aangekondigd in de oproeping.
2. De
bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter. Ontbreekt deze, dan
voorziet de vergadering zelf in het voorzitterschap.
3. Het
bestuur kan bij gewone meerderheid van stemmen besluiten waarnemers toe te
laten.
1. Het ter
vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter dat door de vergadering een
besluit is genomen is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een
genomen besluit voorzover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd
voorstel.
2. Wordt
echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het eerste lid bedoeld oordeel
de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de
meerderheid der vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet
hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, één aanwezige bestuurder dit verlangt.
3. Voorzover
de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de
bestuursvergadering genomen met volstrekte meerderheid van de geldig
uitgebrachte stemmen.
4. Blanco
stemmen worden beschouwd niet te zijn uitgebracht.
5. Bij
staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Staken de stemmen bij
verkiezing van personen, dan beslist het lot.
Indien
bij verkiezing tussen meer dan twee personen door niemand een volstrekte
meerderheid is verkregen, wordt herstemd tussen de twee personen die het
grootste aantal stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming.
6. Alle
stemmingen geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een schriftelijke
stemming gewenst acht of één der stemgerechtigden zulks voor de stemming
verlangt.
Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes. Besluitvorming
bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke stemming
verlangt.
7. Zolang in
een bestuursvergadering alle bestuurders aanwezig zijn, kunnen geldige
besluiten worden genomen, omtrent alle aan de orde komende onderwerpen – met
uitzondering van een voorstel tot statutenwijziging of tot ontbinding – ook al
heeft geen oproeping plaatsgehad of is deze niet op de voorgeschreven wijze
geschied of is enig ander voorschrift omtrent het oproepen en houden van
vergaderingen of een daarmee verband houdende formaliteit niet in acht genomen.
Alle bestuursbesluiten worden opgenomen in het notulenboek en getekend door de
secretaris en de voorzitter.
8. Buiten
vergadering kunnen schriftelijke besluiten worden genomen, mits met algemene
stemmen van alle bestuurders.
1. Het
boekjaar loopt gelijk met het kalenderjaar; het eerste boekjaar eindigt
eenendertig december tweeduizend vier.
Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de stichting zodanige
aantekening te houden dat daaruit te allen tijde haar financiële rechten en
verplichtingen kunnen worden gekend.
2. Voor één
juli, na afloop van elk boekjaar wordt door het bestuur een jaarverslag
opgemaakt. Dit jaarverslag wordt na akkoordbevinding door alle bestuurders
ondertekend.
3. Het
bestuur kan een deskundige aanwijzen voor het nazien van de jaarstukken.
4. Het
bestuur is verplicht het jaarverslag en de daarop betrekking hebbende
bescheiden tien jaar lang te bewaren.
5. Het
bestuur is vrij in de belegging en de wederbelegging van het kapitaal van de
stichting. Bij beleggingsbesluiten behoeven ten minste twee/derde van de geldig
uitgebrachte stemmen, in een vergadering, waarin ten minste twee/derde van de
bestuurders tegenwoordig is.
6. Het bestuur kan voor de verwezenlijking
van de doelstelling der stichting het kapitaal van de stichting slechts
aanwenden krachtens besluit, genomen met ten minste twee/derde van de geldig
uitgebrachte stemmen, in een vergadering, waarin ten minste twee/derde van de
bestuurders tegenwoordig is.
1. In de
statuten van de stichting kan geen verandering worden aangebracht dan door een
besluit het bestuur, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar
wijzigingen van de statuten zal worden voorgesteld.
2. Zij die
de oproeping tot de vergadering ter behandeling van een voorstel tot
statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste veertien dagen voor de
vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging
woordelijk is opgenomen, aan alle bestuurders toezenden.
3. Een
besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee/derde van de geldig
uitgebrachte stemmen, in een vergadering, waarin ten minste twee/derde van de
bestuurders tegenwoordig is.
Is niet twee/derde van de bestuurders tegenwoordig, dan kan binnen vier weken
daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden worden, waarin over
het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest,
ongeacht het aantal bestuurders, kan worden besloten, mits met een meerderheid
van ten minste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen.
4. Een
statutenwijziging moet op straffe van nietigheid bij notariële akte tot stand
komen. Tot het doen verlijden van de akte is iedere bestuurder bevoegd.
5. Het doel
van de stichting kan niet worden gewijzigd. De vaste bestuursplek voor een
vertegenwoordiger van de gemeente Delft kan niet komen te vervallen door
wijziging van de statuten. Artikel 8 over de bestuurstaak en vertegenwoordiging
kan niet komen te vervallen of gewijzigd worden. Dit artikellid kan niet worden
gewijzigd.
1. Is het
bestuur van oordeel, dat het doel van de stichting niet of niet meer voldoende
zal kunnen worden verwezenlijkt, dan kan het bestuur tot de ontbinding van de
stichting besluiten; zodanig besluit aangaande de ontbinding wordt genomen
overeenkomstig het bepaalde bij het voorgaande artikel.
2. Ingeval
van ontbinding geschiedt de liquidatie door de ten tijde daarvan fungerende
bestuurders.
3. Aan
hetgeen na voldoening van alle schulden van het vermogen der ontbonden
stichting overblijft, wordt op door het bestuur te bepalen wijze een bestemming
gegeven, ten behoeve van een doel, dat zoveel mogelijk met de geest van het
doel der stichting in overeenstemming is.
1. Het
bestuur is bevoegd een reglement vast te stellen, waarin die onderwerpen
worden geregeld, welke niet in deze statuten zijn vervat.
2. Het
reglement mag niet met de wet of deze statuten in strijd zijn.
3. Het
bestuur is te allen tijde bevoegd het reglement te wijzigen of op te heffen.
In alle gevallen, welke binnen de grenzen van deze statuten
vallen, doch daarin niet zijn geregeld, wordt door een bestuursbesluit
voorzien.
In afwijking van het bepaalde in artikel 6 deze
statuten worden voor de eerste maal tot leden van het bestuur benoemd:
als voorzitter,
Adrianus Thomas Leonardus Maria Lutz, voornoemd;
als secretaris, Roeland Arie van de Ree, voornoemd;
als penningmeester, Cornelis Jacobus Nonhof,
voornoemd
als lid, Johannes Maria van Reenen, voornoemd.
Het adres van de stichting luidt: p/a vakteam
Milieu, Postbus 340 2600 AH Delft.
WAARVAN AKTE te Delft is verleden op de datum in
het hoofd van deze akte vermeld.
De verschenen personen zijn mij, notaris, bekend.
De inhoud van de akte is aan de verschenen personen
zakelijk opgegeven en toegelicht.
De verschenen personen hebben
verklaard van de inhoud van de akte kennis te hebben genomen en daarmee in te
stemmen.
Daarna is deze akte door mij,
notaris, beperkt voorgelezen en onmiddellijk daarna door de verschenen personen
en mij, notaris, ondertekend.