Aanmeldingsnotitie ontwikkeling Harnaschpolder

 

Gemeente Schipluiden

 

16 september 2003

Definitief rapport

9M7727

 

 


 

 

 


Boschveldweg 21

 

Postbus 525

 

5201 AM  's-Hertogenbosch

 

+31 (0)73 687 41 11

Telefoon

073 612 07 76

Fax

info@den-bosch.royalhaskoning.com

E-mail

www.royalhaskoning.com

Internet

Arnhem 09122561

KvK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Documenttitel

 

Aanmeldingsnotitie ontwikkeling Harnaschpolder

 

 

 

Verkorte documenttitel

 

Aanmeldingsnotitie ontwikkeling Harnaschpolder

Status

 

Definitief rapport

Datum

 

16 september 2003

Projectnummer

 

9M7727

Opdrachtgever

 

Gemeente Schipluiden

Referentie

 

9M7727/R00009/TBRO/DenB

Auteur(s)

 

mr. T. Brouwer / ing. C.L.T.P. van Lieshout

Collegiale toets

 

ing. A. van Mierlo

Datum/paraaf

 

………………….

………………….

Vrijgegeven door

 

ir. R.G. Klein Entink

Datum/paraaf

 

…………………..

………………….

 

 


INHOUDSOPGAVE

 

                                                                                                                                   Blz.

1        Inleiding                                                                                                              1

1.1                Aanleiding                                                                                          1

1.2                Wat is een m.e.r.-beoordelingsplicht?                                                   1

1.3                Doel en belang van de aanmeldingsnotitie                                             1

1.4                Te volgen procedure                                                                            2

1.5                Leeswijzer                                                                                         3

2        achtergronden                                                                                                3

2.1                Inleiding                                                                                             3

2.2                Voorgenomen activiteit                                                                        4

2.3                Autonome ontwikkeling                                                                       4

2.4                Fasering activiteiten                                                                            4

2.4.1              Fasering activiteit woningbouw                                                             5

2.4.2              Fasering activiteit bedrijvenpark                                                            5

3        Kenmerken van de activiteit                                                                          6

3.1                Plaats activiteit                                                                                   6

3.2                Aard en omvang van de activiteit                                                          6

3.3                Aanleg Harnaschpolder                                                                       6

3.3.1              Woningbouw                                                                                      6

3.3.2              Bedrijvenpark                                                                                     7

4        Effecten op het milieu                                                                                    9

4.1                Milieuzonering                                                                                    9

4.2                Verkeer en vervoer                                                                            10

4.3                Waterhuishouding                                                                             11

4.3.1              Waterberging                                                                                    11

4.3.2              Waterkwaliteit                                                                                  12

4.4                Natuurwaarden                                                                                 13

4.5                Landschap, Cultuurhistorie en Archeologie                                          14

4.5.1              Landschap                                                                                       14

4.5.2              Cultuurhistorie en Archeologie.                                                           15

4.6                Bodem en grondwater                                                                       15

4.7                Energie                                                                                            16

4.7.1              Algemeen                                                                                        16

4.7.2              Woongebieden Schipluiden (Look-West, Lookwest-Noord en Scharnier) 16

4.7.3              Woongebieden Delft (Lookwatering-west en Voordijkshoornsepolder)     16

4.7.4              Het bedrijvenpark                                                                              17

4.7.5              Windenergie                                                                                     17


5        Samenhang met andere activiteiten                                                          18

5.1                Verbindingen                                                                                    18

5.2                Aanleg AWZI                                                                                    18

6        CONCLUSIE                                                                                                         20

7        Geraadpleegde literatuur                                                                          22

 

 

1                     Inleiding

1.1               Aanleiding

De Harnaschpolder in de gemeente Schipluiden staat aan de vooravond van een ingrijpende transformatie. Deze polder is gelegen op het grondgebied van de gemeente Schipluiden en, na grenscorrecties, deels op het grondgebied van de gemeente Delft. De Harnaschpolder wordt (gefaseerd) ontwikkeld ten behoeve van woningbouw en een bedrijvenpark om zo Harnaschpolder verder op de kaart te zetten. In de Harnaschpolder worden circa 2.200 woningen en circa 80 hectare bedrijventerrein voorzien. Ten tijde van het opstellen van deze notitie ligt dit gebied grotendeels buiten de bebouwde kom. De activiteiten worden uitgevoerd binnen één project met een gezamenlijke oppervlakte van meer dan 100 hectare.

 

Voor deze activiteiten is het Besluit Milieueffectrapportage (m.e.r.) van toepassing is. Doelstelling van de m.e.r. is om het milieubelang volwaardig mee te laten wegen in de besluitvorming. De m.e.r. kent sinds 1994 twee onderdelen namelijk, activiteiten waarvoor de m.e.r.-plicht geldt (onderdeel C) en activiteiten waarvoor de m.e.r.-beoordelingsplicht geldt (onderdeel D).

 

De m.e.r.-beoordelingsplicht geldt onder andere voor:

·         stadsprojecten, waarbij in één project verschillende activiteiten worden ondernomen die zowel woningen als bedrijfsruimten, winkelcentra en parkeerterreinen betreffen. De drempel ligt bij een oppervlakte van 100 hectare of meer voor de gezamenlijke activiteiten, of een bedrijfsoppervlakte van 200.000 m² of meer (D11.2);

·         aanleg van een bedrijfsterrein. De drempel ligt bij een oppervlakte van 75 hectare of meer (D11.3).

 

De ontwikkeling van de Harnaschpolder valt onder categorie D11.2 en D11.3 van de bijlage bij het Besluit milieu-effectrapportage. Dit betekent dat het bevoegd gezag, voorafgaand aan de vaststelling van het ruimtelijke plan dat voorziet in de uitvoering van deze activiteiten, moet beoordelen of een milieu-effectrapport moet worden gemaakt.

 

1.2               Wat is een m.e.r.-beoordelingsplicht?

Voor activiteiten waarvoor de m.e.r.-beoordelingsplicht geldt (onderdeel D) moet het bevoegd gezag beoordelen of er een milieueffectrapport (MER) moet worden opgesteld.

 

Deze verplichting is in de Wet milieubeheer (Wm, artikel 7.8d) als volgt omschreven:

“Indien het bevoegd gezag voornemens is een activiteit te ondernemen, aangewezen krachtens artikel 7.4, neemt het in een zo vroeg mogelijk stadium voor de voorbereiding van het besluit dat krachtens dat artikel is aangewezen, een beslissing omtrent de vraag of vanwege de bijzondere omstandigheden, waaronder deze activiteit wordt ondernomen, een milieueffectrapport moet worden gemaakt.’

 

Bij de beoordeling of een MER moet worden opgesteld, dient met name te worden gelet op de aard, omvang en ligging van het project. Het opstellen van een MER is alleen noodzakelijk, als er bijzondere omstandigheden aanwezig zijn.

 

De bijzondere omstandigheden, waaronder de activiteit wordt ondernomen, kunnen betrekking hebben op de kenmerken van de activiteit (aard en omvang), de plaats waar de activiteit wordt verricht, de samenhang met andere activiteiten ter plaatse (cumulatie van effecten) en de kenmerken van de belangrijkste nadelige gevolgen (reikwijdte).

 

De notitie voor de beoordeling van de m.e.r.-plicht (aanmeldingsnotitie) bevat de informatie die nodig is om te kunnen beoordelen of voorafgaand aan de besluitvorming over de desbetreffende activiteit, een milieu‑effectrapport moet worden opgesteld.

Het milieu-effectrapport is een openbaar document waarin zo objectief mogelijk is beschreven welke milieueffecten zijn te verwachten en wanneer activiteiten worden ondernomen die het milieu ernstig kunnen schaden. In een MER moet ook worden aangegeven welke alternatieven er zijn om de activiteiten uit te voeren en wat daarvan de milieueffecten zijn. Een milieu-effectrapportage staat niet op zichzelf, maar is een hulpmiddel bij de besluitvorming van de overheid over de desbetreffende activiteit, zoals het vaststellen van een bestemmingsplan of het verlenen van een milieuvergunning.

 

1.3               Doel en belang van de aanmeldingsnotitie

In deze aanmeldingsnotitie wordt de informatie gegeven op basis waarvan het bevoegd gezag (Gemeenteraad van Schipluiden) kan beoordelen of het noodzakelijk is om ‑ voorafgaand aan de vaststelling van het bestemmingsplan dat voorziet in de aanleg van het bedrijvenpark en de bouw van de woningen in de Harnaschpolder ‑ een MER op te stellen.

 

De aanmeldingsnotitie geeft de milieugevolgen aan die kunnen ontstaan als gevolg van de voorgenomen activiteiten. Dit vormt de onderbouwing van de beoordeling voor de m.e.r.-plicht voor het gehele plan.

 

1.4               Te volgen procedure

De initiatiefnemers van het project zijn de gemeenten Schipluiden, Delft en Den Haag. Het bevoegd gezag wordt gevormd door de Gemeenteraad van de gemeente Schipluiden. De deelgebieden Lookwatering-West en Voordijkshoorn zullen overgaan naar de gemeente Delft. Deze grenscorrectie zal in principe ingaan per 1 januari 2004. Daar waarin deze aanmeldingsnotitie bevoegd gezag wordt genoemd, wordt de Gemeenteraad van de gemeente Schipluiden bedoeld.

 

De beoordeling of een MER moet worden gemaakt, vindt plaats nadat het bevoegd gezag de aanmeldingsnotitie heeft ontvangen. De initiatiefnemers van het project maken met het indienen van de aanmeldingsnotitie aan het bevoegd gezag kenbaar dat de voorgenomen activiteiten vallen onder de m.e.r.-beoordelingsplicht. De te volgen procedure is geregeld in de Wet milieubeheer, artikel 7.8d.

 

De beslissing van het bevoegd gezag om al dan niet een milieueffectrapport te maken, wordt bekendgemaakt in één of meer dag- of nieuwsbladen. De beslissing dat geen milieueffectrapport wordt opgesteld, moet ook in de Staatscourant worden bekendgemaakt.

 

De beslissing of er bijzondere omstandigheden zijn die het opstellen van een milieu-effectrapport noodzakelijk maken, is een voorbereidingshandeling die niet afzonderlijk openstaat voor bezwaar en beroep (Awb, artikel 6:3).

Deze beslissing kan in de procedure tot vaststelling van het bestemmingsplan (zienswijze/bedenkingen) wel aan de orde worden gesteld.

 

1.5               Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op de achtergronden van de ontwikkeling van de Harnaschpolder. Daarbij wordt aandacht besteed aan de voorgenomen activiteit, de autonome ontwikkeling en de fasering van de activiteiten. In hoofdstuk 3 worden de kenmerken van de activiteit toegelicht. In hoofdstuk 4 worden de effecten op het milieu, voor zover op dit moment bekend, weergegeven. Tevens worden de leemten in kennis geïnventariseerd, die van belang worden geacht om een compleet beeld te krijgen van de milieugevolgen. Er wordt ingegaan op de aspecten milieuzonering, verkeer en vervoer, waterhuishouding, natuurwaarden, landschap, cultuurhistorie en archeologie, bodem en grondwater en energie. Hoofdstuk 5 beschrijft de samenhang met andere activiteiten. In hoofdstuk 6 is de conclusie opgenomen en de aandachtspunten voor het vervolgtraject. 

 

 

2                     achtergronden

2.1               Inleiding

‘Het Nieuwe Westland’; plan voor reconstructie, zoals aangegeven in het streekplan. Het begrip ‘Het Nieuwe Westland’ staat voor de transformatie die het Westland voor een langere periode wil doormaken. Van een sterk door glastuinbouw gedomineerd gebied naar een omgeving waarin naast een krachtige duurzame glastuinbouwsector ook ruimte is voor andere bedrijvigheid, wonen, groen en water, recreatie en toerisme [bron: 2].

 

In dit transformatieproces is het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit één van de centrale issues.

 

Het Westland bestaat uit een vrijwel geheel met kassen bebouwd gebied en het open weidegebied, dat deel uitmaakt van het (reconstructiegebied) Midden-Delfland. Het gebied bevat mogelijkheden voor het creëren van nieuwe landschapswaarden in het spanningsveld tussen stad en land. Immers, het Westland is een gebied dat ligt tussen de grote stedelijke agglomeraties Rotterdam en Den Haag. Beoogd wordt een win-win situatie te creëren van productiegebieden en groene ruimten. Voor de ontwikkeling van het gebied zijn de volgende inhoudelijke doelstellingen van toepassing:

 

·         versterking van de huidige economische structuur en verbreding naar niet-glastuinbouw gebonden bedrijvigheid;

·         verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en het creëren van een beter woon- en leefmilieu;

·         verbeteren van de fysieke infrastructuur, zowel de hoofdontsluiting als de lokale ontsluitingen en het verbeteren van het openbaar vervoer;

·         herstel van de ecologische infrastructuur, groen buffers en groene aankleding door de realisatie van de groenblauwe dooradering;

·         het omvormen van verouderde glastuinbouwgebieden in milieuverantwoorde, moderne robuuste gebieden ter verbetering van de rentabiliteit van de onderneming en ter behoud van de internationale concurrentiepositie;

·         versterking van toerisme en recreatie in het kustgebied en achterland door verbreding van de kuststrook;

·         in het grensgebied Den Haag/Westland (Westlandse Zoom); het creëren van een luxe woonmilieu van internationale allure;

·         in aansluiting op het reconstructieplan Midden-Delfland; het verbeteren van de kwaliteit van de inrichting en de bereikbaarheid van dit gebied; het verbeteren van de waterhuishouding ter vermindering van kansen op wateroverlast en het verbeteren van de waterkwaliteit.

 

2.2               Voorgenomen activiteit

In het Streekplan Zuid-Holland West (hierna: het Streekplan) zijn rode contouren vastgesteld voor alle kernen met de status van een concrete beleidsbeslissing. Buiten deze gebieden mag geen verdere verstedelijking plaatsvinden. De Harnaschpolder en de dorpen ’t Woudt, Schipluiden en Den Hoorn liggen binnen deze rode contour. De gebieden buiten de rode contour zijn in het Streekplan voornamelijk aangegeven als natuurgebied, agrarisch gebied plus, openluchtrecreatiegebied of stedelijk groen en als glastuinbouwconcentratiegebied. De functies laten dan ook geen bedrijven en woningbouwontwikkeling toe.

 

De reconstructie van het Westland is qua ruimtelijk beleid neergelegd in het Regionaal Structuurplan (RSP). Volgens het Streekplan is het RSP zoveel mogelijk in het streekplan opgenomen.

 

2.3               Autonome ontwikkeling

Het oorspronkelijk agrarisch gebied ten noorden en ten westen van Den Hoorn wordt nu nog gebruikt voor de glastuinbouw. Met de herstructurering van het ‘glas’ in dit gebied, maar ook door de belangrijke nieuwe ontsluitingen op de A4, verandert de betekenis van het gebied voor stad en regio. Binnen het gegeven van een zich terugtrekkend agrarisch gebruik en de ontwikkeling van kansen voor een stedelijk milieu van wonen en werken, moeten landschappelijke waarden en ecologische recreatieve belangen in een nieuwe verhouding tussen stad en ommeland benoemd worden.

 

Indien deze activiteit niet plaatsvindt dan blijft de glastuinbouw gehandhaafd.

 

2.4               Fasering activiteiten

De ontwikkeling van de Harnaschpolder wordt gefaseerd uitgevoerd. In tabel 1 is een globale fasering van de aanleg van de Harnaschpolder schematisch weergegeven.

 

Tabel 1            fasering aanleg Harnaschpolder

Deelgebied

Activiteit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

 

Harnaschpolder-Noord

Ontwikkeling bedrijvenpark

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanvang uitgifte kavels

 

 

start

 

 

 

 

 

 

Scharnier

Ontwikkeling hoogwaardig woonmilieu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Look-West

Ontwikkeling woningbouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weteringzone

Ontwikkeling bedrijven

 

 

 

 

 

start

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harnaschpolder-midden

Ontwikkeling bedrijven

 

 

 

start

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lookwatering-West

Ontwikkeling woningbouw

 

 

 

start

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voordijkhoornsepolder

Ontwikkeling woningbouw

 

 

 

start

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4.1          Fasering activiteit woningbouw

De Harnaschpolder wordt de komende jaren gefaseerd ontwikkeld. De woningbouw is voorzien in het Scharnier, de Voordijkshoornsepolder, Lookwest-Noord en Lookwatering-West.

 

De ontwikkeling van het Scharnier zal in de periode 2003-2008 plaatsvinden. Voor de desbetreffende ontwikkelingen geldt dat de voortgang mede afhankelijk is van de uitkomsten van grondverwerving, ontruiming, juridische -en onteigeningsprocedures, ontsluitingswerken en dergelijke.

 

Het plangebied Look-West wordt gefaseerd ontwikkeld, over een totaalperiode van 2002 tot 2007/2008. Momenteel wordt de eerste fase van circa 120 woningen ontwikkeld.

Voor de woongebieden zal de planontwikkeling mede worden afgestemd op de ontwikkeling van het bedrijvenpark en de lopende woningbouwplannen.

 

De start van de bouw van de Delftse woningbouwlocaties (Lookwatering-West en Voordijkhoornsepolder) is gepland medio 2006. Er is nog geen nadere fasering bekend. Ongeveer 1.100 woningen zullen in 3 à 4 bouwstromen worden gerealiseerd. De totale uitvoeringstermijn is circa 5 à 6 jaar inclusief bouw- en woonrijpmaken.

 

2.4.2          Fasering activiteit bedrijvenpark

De ontwikkeling van het bedrijvenpark vindt plaats in de Weteringzone, Harnaschpolder‑Noord en Harnaschpolder-Midden. In het plangebied Harnasch-Noord wordt het bedrijvenpark ontwikkeld in de periode 2003 tot 2008. De verwachting is eind 2005 – begin 2006 een aanvang kan worden gemaakt met de uitgifte van de kavels.

Met de gemeente Delft, Schipluiden en Den Haag is afgesproken dat de uitgifte van kavels van het standaardbedrijvenpark in Harnaschpolder-Midden, waar mogelijk, vanaf 2006 zal plaatsvinden. De ontwikkeling van de Weteringzone zal plaatsvinden in de periode vanaf 2007.

 

 

3                     Kenmerken van de activiteit

3.1               Plaats activiteit

De aanleg van het bedrijvenpark en de bouw van woningen vindt plaats in de Harnaschpolder. De Harnaschpolder is gelegen op het grondgebied van de gemeente Schipluiden en, na de grenscorrecties, deels op het grondgebied van de gemeente Delft. Het gebied ligt gunstig binnen de regio. De directe relatie met Rijswijk, het Westland, Delft en Den Haag en het groene Midden-Delfland maken de Harnaschpolder tot een aantrekkelijke plaats om te wonen en te werken. Een ander onderscheiden aspect is de ligging van de locatie in een gebied met rijke cultuurhistorie. 

 

3.2               Aard en omvang van de activiteit

De ontwikkeling van de Harnaschpolder zorgt voor een ingrijpende transformatie van het gebied dat is gelegen in het noordoosten van de gemeente Schipluiden en dat wordt begrensd door de gemeente Delft, Rijswijk en de A4. Het gebied heeft een oppervlakte van meer dan 100 hectare. De woningbouw in de Harnaschpolder is een uitbreiding van bestaande woonbebouwing. In totaal worden circa 2.200 woningen gerealiseerd.

 

De aanleg van een bedrijvenpark is een nieuwe activiteit. In totaal wordt circa 80 hectare (bruto) gebruikt voor bedrijven.

 

De ontwikkeling van de Harnaschpolder is opgenomen in het Regionaal Structuurplan Haaglanden dat op 20 februari 2002 is vastgesteld. In de Structuurschets Harnaschpolder e.o. 2002 van 1 november 2002 wordt het ontwikkelingsperspectief verder vormgegeven.

In paragraaf 3.3 wordt kort een toelichting gegeven op de activiteit woningbouw en bedrijvenpark.

 

3.3               Aanleg Harnaschpolder

3.3.1          Woningbouw

De woningbouw is voorzien in het Scharnier, de Voordijkshoornse Polder, Lookwatering‑West en Lookwest-Noord. Lookwest-Noord hoort bij Look-West. Voor dit gebied is reeds een bestemmingsplan vastgesteld en goedgekeurd. [bron:11] Het Scharnier hoort bij Harnaschpolder-Noord. Voor dit gebied is reeds een bestemmingsplan vastgesteld en goedgekeurd [bron:10]

 

Het Scharnier (wonen in het groen)

Het gebied rond de Woudselaan vormt het scharnierpunt tussen Harnaschpolder-Noord en Harnaschpolder-Zuid. Het kenmerkt zich door een dubbel bebouwingslint langs een wetering.

 

Aansluitend op de bestaande woonbebouwing zal hier een kleinschalig hoogwaardig woonmilieu in een groene omgeving worden gerealiseerd.

 

 

Hiermee vormt het Scharnier een aantrekkelijke recreatieve route en een belangrijke ecologische verbinding vanuit het stedelijk gebied naar Midden-Delfland. Het Scharnier vormt derhalve de grens tussen de twee werkgebieden aan de noord- en zuidzijde.

 

Voordijkshoornse Polder (deels wonen in het groen)

De toekomstige woningbouwlocatie Voordijkshoorn, in het noordelijk deel van de Voordijksehoornse polder, is nu nog in gebruik als glastuinbouwgebied. Voordijkshoorn vormt samen met Lookwatering-West een nieuw Delfts woongebied met centraal daarin het boezemwater en lint van de Lookwatering en de Dijkshoornseweg. Dit nieuwe woongebied is via de Verlengde van Foreestweg direct verbonden met Delft.

 

Lookwatering-West

Het Middengebied heeft naar het oosten een oriëntatie op de aanliggende Voordijkhoornsepolder, die door recente en toekomstige uitbreidingen een woonfunctie krijgt. In het westen dient een goede overgang te komen met het bedrijvengebied. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een noodzakelijke watergang. Er is aanleiding om binnen het Middengebied aan deze zijde, zowel in de uitwerking van het aanliggende bedrijventerrein als in de uitwerking van het woonmilieu, te zoeken naar een samenhang in typologie van bedrijven, woningen en voorzieningen.

 

Lookwest-Noord

Lookwest-Noord oriënteert zich aan de zuidzijde op Look-West. Binnen de structuur voor de Harnaschpolder wordt hier gestreefd naar een woonmilieu met een duidelijke overgang/grens met het aanliggende bedrijvenprogramma van Lookwest-Noord.

 

3.3.2          Bedrijvenpark

De ontwikkeling van het bedrijvenpark is voornamelijk in de Weteringzone, het Midden-gebied en Harnasch-Noord voorzien.

 

Harnasch-Noord (hoogwaardige – en standaardbedrijven)

Voor het noordelijk deel van Harnaschpolder is rond een halte van het openbaar vervoer, een intensieve werkgelegenheidslocatie te realiseren in de categorie ‘modern+’. Een kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling en inrichting langs de hoofdinfrastructuur is van groot belang. In overige delen van Harnasch-Noord is daarnaast ruimte voor standaardbedrijven, waarbij tevens de op te stellen beeldkwaliteitseisen van belang zijn. Harnasch-noord zal direct ontsloten worden vanaf de A4 door middel van een aansluiting op de Harnaschknoop.

 

Weteringzone (hoogwaardige- en standaard bedrijven)

De Weteringzone ligt ingeklemd tussen de A4 en  het hoogspanningstracé. Centraal in het gebied ligt de watergang de Harnaschwetering met daarlangs verspreid staande woon- en bedrijfsbebouwing. Smalle wegen aan weerzijden van het water vormen thans de ontsluiting voor de aanliggende woningen en glastuinbouwbedrijven. De Harnaschwetering vormt samen met de aanliggende bebouwing een karakteristiek en structuurbepalend element in de Weteringzone. De Harnaschwetering is bovendien een belangrijke noord-zuidschakel in het recreatief netwerk voor langzaam verkeer.

 

Middengebied (standaard bedrijven)

De grootste ruimtelijke eenheid in het Middengebied is het bedrijvengebied. Dit bedrijvengebied vormt een aaneengesloten ontwikkelingsgebied waarbinnen een verkaveling mogelijk wordt voor een grote diversiteit van bedrijven met kavels met een variabele diepte van 50 tot 200 meter. Dit gebied is omgeven door water. 

Aan de oostzijde van het bedrijvengebied is een watergang, ten behoeve van waterberging, gewenst op het scheidingsvlak tussen wonen en werken. 

 


4                     Effecten op het milieu

 

4.1               Milieuzonering

Milieuzonering is het aanbrengen van een noodzakelijke ruimtelijke scheiding tussen milieubelastende en milieugevoelige functies ter bescherming of vergroting van de leefkwaliteit. Voor de hieraan ten grondslag liggende milieunormen is kenmerkend dat zij een ruimtelijke dimensie hebben. Het gaat om in afstanden uit te drukken aspecten als geluid, stank, stof en gevaar. Met het toenemen van de afstand vanaf de bron neemt de belasting af. Gebruikelijk is om bij milieuzonering uit te gaan van alle belastende milieuaspecten, waarbij het milieuaspect met het grootste effect of de grootste afstand uiteindelijk maatgevend is. [bron: 9].

 

Het type omgeving in de Harnaschpolder kan omschreven worden als een gedeelte woonwijk en gedeelte bedrijvigheid. De aangrenzende gebieden van de Harnaschpolder zijn te onderscheiden in een woonwijk ten zuiden en ten oosten van het plangebied, bedrijvigheid ten gevolge van de afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) ten noorden van het plangebied en landelijk gebied aan de andere kant van de A4 ten westen van het plangebied.  

 

Er zullen grensoverschrijdende effecten van geluid, stank, stof en gevaar naar de omliggende gebieden plaatsvinden. Echter gezien de omgevingstypen en -factoren wordt voor de voorgenomen activiteit geen noemenswaardige bijdrage verwacht. Het landelijk gebied wordt door een snelweg gescheiden van de Harnaschpolder. Ten noorden van het plangebied vindt al bedrijvigheid plaats door de AWZI. De installatie dient aan zodanige milieuvoorwaarden te voldoen dat het wonen in de directe omgeving mogelijk blijft.

 

In de Harnaschpolder-Midden ligt het bedrijvengebied te midden van bestaande en te realiseren woonbuurten. Tot slot ligt het plangebied tussen de grote stedelijke agglomeraties Rotterdam en Den Haag.

 

Een verantwoorde samenhang tussen het wonen en werken in het gebied wordt bereikt door enerzijds in het ruimtelijke beeld door brede profielen van weg, water en groen afstand te scheppen tussen deze functies en anderzijds door in bedrijfstypologie een zonering te hanteren.  

 

In het RSP wordt voor het profiel van de bedrijven binnen de Harnaschpolder gesteld dat de hoogwaardige bedrijven zich op de A4 en de Harnaschknoop oriënteren. Aan standaard bedrijven zou ruimte geboden moeten worden in de ‘binnenzijde’ van de polder. Het standaardbedrijventerrein in de Harnaschpolder wordt met name gereserveerd voor uitplaatsing van Midden en Klein -bedrijven (MKB) vanuit Den Haag (ca. 65%) en voor het overige ten behoeve van de regionale functie met prioritering voor de verplaatingsbehoefte van Delft. Deze bedrijven dienen te passen binnen het nader te bepalen profiel, met een milieucategorie niet hoger dan 3 en in bijzondere gevallen categorie 4. Ten aanzien van de categorie 4 bedrijven wordt opgemerkt dat de hinder- en veiligheidscontouren de buitengrenzen van de betreffende bedrijventerreinen niet mogen overschrijden en dat geen (potentiële) belemmering ontstaat in de aangrenzende woonbouwlocaties.

 

 

Globaal kan gesteld worden dat een volgend onderscheid in bedrijfstypen te maken valt [bron: 2]:

 

·         distributiebedrijven (transport, warehousing/assemblage);

·         groothandel en opslag;

·         kleinschalige productie, assemblage en opslag;

·         dealers, showrooms.

 

Afhankelijk van de soort bedrijvigheid zullen emissies naar de lucht plaatsvinden en zal eventueel geurhinder optreden. Conform het Besluit luchtkwaliteit is bepaald dat gemeenten en provincies de lokale luchtkwaliteit in kaart moeten brengen. Het gaat dan om luchtverontreiniging door zwaveldioxide, lood, stikstofdioxide, zwevende deeltjes, koolmonoxide en benzeen. Indien de luchtkwaliteit in de omgeving bekend is, kan in vervolgfasen de invloed van de luchtkwaliteit naar de omgeving bij vestiging van bedrijven worden onderzocht. In het plangebied zijn geen verzuringgevoelige objecten aan te merken.

 

In 2002 heeft de gemeente Schipluiden in samenwerking met de overige gemeenten uit het stadsgewest Haaglanden een gezamenlijke rapportage van de luchtkwaliteit over 2001 aangeleverd aan de provincie. Uit de rapportage is gebleken dat de te hoge concentraties met name te vinden zijn in de stedelijke gebieden langs de snelwegen en op enkele drukke binnenstedelijke wegen in de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijkswijk en Zoetermeer. Deze vervuiling wordt veroorzaakt door het verkeer in de regio Haaglanden en door het verkeer en industrie in het Rijnmondgebied. In de gemeente Schipluiden is de plandrempel bij de berekende locaties voor verschillende stoffen niet overschreden [bron: 14].

 

Het is bekend dat door het realiseren van woningbouw en met name bedrijventerreinen een toename van emissies en afvalstromen zal optreden en dat mogelijk hinder zal worden ondervonden. Echter door toepassing van milieuzonering in de bestemmingsplannen en door strenge wet- en regelgeving op het milieugebied kan de kwaliteit van de leefomgeving voldoende gewaarborgd worden.    

 

4.2               Verkeer en vervoer

Door de ontwikkeling van de Harnaschpolder zal het verkeersbeeld van het gebied ingrijpend veranderen. Er vindt een wijziging van een ‘landelijk’ ontsluitingssysteem naar een ‘hoofd’ ontsluitingssysteem plaats. Om inzicht in de effecten van deze wijziging te krijgen, is in 1998 reeds de verkeersstructuur van de omgeving van de Harnaschpolder in kaart gebracht. Hierbij zijn diverse varianten  bekeken voor het aanpassen van de wegenstructuur.

 

Het aanpassen van de wegenstructuur binnen het plangebied leidt tot een verschuiving in trajecten. Doorgaand verkeer zal via de nieuwe wegenstructuur worden afgewikkeld. Het totaal aan vervoersbewegingen neemt toe door de ontwikkeling van de bedrijfsterreinen en woongebieden in het plangebied. Deze ontwikkeling zal met name een toename van bestemmingsverkeer tot gevolg hebben.

 

De openbaar vervoervoorzieningen binnen het plangebied worden verbeterd. Er wordt voorzien in een hoogwaardige openbaar vervoer (OV)-verbinding. Hierdoor zijn in het gehele plangebied voorzieningen van het openbaar vervoer nabij.

 

Ook de langzaam verkeerverbindingen worden verder ontwikkeld binnen het plangebied. Deze worden zoveel mogelijk langs groen en water aangelegd.

 

De uiteindelijke verkeersstructuur is afhankelijk van de definitieve variantkeuze. Een nadere uitwerking van deze structuur is noodzakelijk om de omvang van de effecten van verkeer en vervoer te kunnen bepalen. Bij deze uitwerking speelt ook de nieuwe verbindingsweg Harnaschknoop en Ypenburg en de mogelijke aanleg van OV-verbinding een rol.

 

Geconcludeerd kan worden dat de nieuwe wegenstructuur de afwikkeling van het verkeer verbetert. Een eventuele route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg is nog niet vastgesteld. De emissies en veiligheidsrisico’s als gevolg van het verkeer moeten in het vervolgstadia van het plan worden onderzocht. Deze plannen moeten voldoen aan de normen van de Wet geluidhinder en de richtlijnen voor veiligheidsrisico’s.

 

4.3               Waterhuishouding

De oude kreekloop in combinatie met de zone onder het bestaande hoogspanningstracé wordt als het centrale water-/groengebied in de Harnaschpolder vormgegeven. Deze centrale zone speelt als (hoofd)waterberging een belangrijke rol in het integraal waterbeheer voor de Harnaschpolder, alsmede voor groen en parkeren. De zone vormt bovendien een ecologische verbindingen tussen de Woudseweg en de Woudselaan. Deze combinatie tussen groeninrichting en belemmeringenstrook (zakelijk recht) van het hoogspanningstracé zorgt hier voor een doelmatig grondgebruik [bron:3]. De structureel noodzakelijke waterberging is op de kaart in bijlage 1 aangegeven. Bestaande boezemwatergangen in het plangebied worden gehandhaafd.

 

4.3.1          Waterberging

Er is een rapport opgesteld door de gemeente Schipluiden in overleg met het Hoogheemraadschap van Delfland dat als bijlage bij de Structuurschets hoort. Dit rapport is als bijlage 4 gevoegd bij de realisatie-overeenkomst tussen de gemeente Schipluiden en het Hoogheemraadschap met betrekking tot de bouw c.a. van de AWZI in de Harnaschpolder-Noord. De Voordijkshoornsepolder maakte geen onderdeel uit van dit rapport aangezien deze polder niet in de Harnaschpolder ligt. De Voordijkshoornsepolder zal overgaan naar de gemeente Delft. Tijdens het opstellen van het rapport was de planontwikkeling nog niet bekend.

 

In dit rapport is beschreven of voldaan kan worden aan de eisen die door het Hoogheemraadschap van Delfland worden gesteld met betrekking tot de waterberging in het plangebied. De water-hoofdstructuur is getoetst aan de nieuwe waterbergingsnorm voor stedelijke gebieden uit ABC Delfland (325 m3/hectare). De bestemmingsplannen Look-West en Harnaschpolder-Noord vallen onder de norm van 6%. Zij voldoen ook aan de nieuwe norm van 325 m3 per hectare.

 

Het Hoogheemraadschap van Delfland werkt ambtelijk aan het opstellen van een nieuw peilbesluit voor het plangebied.

 

De oppervlakte van de water-hoofdstructuur is bepaald op basis van de waterkaart uit de Structuurschets. Bij de oppervlaktebepaling is het aanwezige boezemwater niet meegenomen.

 

Uit de berekeningen kan geconcludeerd worden dat met de water-hoofdstructuur zoals die weergegeven is in de Structuurschets, per deelgebied voldaan wordt aan de waterbergingsnormen (van 325 m3/hectare) die door het Hoogheemraadschap van Delfland gehanteerd worden.

 

Bij de geplande waterbergingsoppervlakte moet rekening gehouden worden met de noodzakelijke taluds. Het ruimtebeslag van de aan te leggen taluds is inbegrepen in de

geplande wateroppervlakte. Afhankelijk van de vormgeving van de taluds kan hierdoor het netto-wateroppervlak enigszins veranderen.

 

Bij de verdere gebiedsuitwerking op gedetailleerder niveau in de vorm van stedenbouwkundige plannen ten behoeve van de opstelling van bestemmingsplannen, zal de water-hoofdstructuur, zoals die weergegeven is in de Structuurschets, als hoofduitgangspunt en leidraad gehanteerd worden.

 

4.3.2          Waterkwaliteit

De waterkwaliteit binnen het plangebied is gedurende een aantal jaren onderzocht. Een onderzoek voor Look-West toont aan dat de kwaliteit van water en waterbodem op dit moment slecht is. De gehalten aan stikstof, fosfor en bestrijdingsmiddelen zijn hoog [bron:16]. De kwaliteit van het oppervlaktewater en de waterbodems worden beïnvloed door de volgende factoren:

 

·         het ingelaten boezemwater. Dit water bevat hoge concentraties stikstof en fosfor en derhalve een grote kans op algenbloei;

·         overstortingen van het gemengde rioolstelstel ten noorden van de Woudseweg;

·         afstroming van verontreinigd hemelwater van verharde oppervlakken.

 

Het streefbeeld ten aanzien van waterkwaliteit is als volgt:

‘De kwaliteit van het (grond)water in het plangebied zal niet verslechteren en zal, waar mogelijk, worden verbeterd’

 

Het doel van de biologische waterkwaliteit van de watergangen is niveau 3 (biologisch gezond watersysteem). De Kreek vormt een schakel tussen de watergangen, groenstroken en recreatieve routes in de aangrenzende gebieden. Voor deze watergang wordt niveau 4 (een lager niveau aan toxische stoffen en nutriënten) nagestreefd. 

 

Er zijn maatregelen geformuleerd voor het bereiken van de streefbeelden voor de waterkwaliteit, bijvoorbeeld door lozingen van rioolwater op het watersysteem zoveel mogelijk uit te sluiten, gebruik te maken van lamellenafscheider of een natuurlijk zuiveringssysteem voor de Kreek (helofytenfilter), etcetera.

 

In het Concept Structuurplan Riolering voor de Harnaschpolder e.o. is voor het ontwerp van de riolering in principe uitgegaan van een gescheiden rioolstelsel met onder meer de volgende uitgangspunten:

 

·         relatief schone oppervlakken van daken en wegen worden afgekoppeld en direct naar het oppervlaktewater afgevoerd;

·         onder de hoofdstructuur is voor de wegen een verbeterd gescheiden stelsel voorzien. Het regenwater en het huishoudelijk afvalwater wordt in gescheiden riolen naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie afgevoerd. Bij zware buien treden de overstorten van het regenwater in werking;

·         huishoudelijk afvalwater en bovengenoemd verontreinigd regenwater worden via een gemaal en persleiding afgevoerd naar de AWZI Harnaschpolder.

 

Door bovenstaande maatregelen is het onwaarschijnlijk dat de aanleg van bedrijven en woningbouw negatieve consequenties oplevert voor de waterkwaliteit en de kwaliteit van de waterbodems in de watergangen van het plangebied. Indien er vanuit de bedrijven afvalwater wordt geloosd op het oppervlaktewater, dient hiervoor een vergunning in het kader van de Wet verontreiniging oppervlaktewater bij het Hoogheemraadschap van Delfland te worden aangevraagd. Indien het Hoogheemraadschap bij een bedrijf lozing van schoon water heeft toegestaan, kan het zijn dat het afvalwater enigszins is verwarmd. Echter het Hoogheemraadschap stelt eisen in haar vergunning en bewaakt eventuele temperatuursstijging in de watergangen.

 

4.4               Natuurwaarden

Op basis van de huidige informatie van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) is het plangebied niet aangemerkt als vogel- en habitatrichtlijngebied. Het plangebied maakt verder geen onderdeel uit van de provinciale ecologische hoofdstructuur.

 

Volgens het Streekplan is het plangebied niet in een gevoelig gebied gelegen. Er is geen bestaand natuurgebied aanwezig of een nieuw natuurgebied gepland. Er bevindt zich in het plangebied ook geen waardevol weidevogelgebied. In het Streekplan is natuur dan ook geen element waarvoor aanvullend beleid is geformuleerd. In de nabijheid van het plangebied, aan de andere kant van de A4 ter hoogte van de Weteringzone, is wel een waardevol weidevogelgebied gelegen.

 

Door het plangebied loopt de ‘groenblauwe dooradering’ van het Westland zoals benoemd in het Integraal Ontwikkelingsplan Westland. Deze dooradering is ten behoeve van de verbetering van de ecologische kwaliteiten en gecombineerd met nieuwe en aantrekkelijke langzaam verkeerverbindingen. De weteringen vormen lange lijnen en verbindingen met de omgeving. Deze lange lijnen vormen natte verbindingen met omliggende gebieden als Midden-Delfland en Vliet-Zwethzone en kunnen een

belangrijke functie als ecologische verbindingen hebben. Bovendien vormen zij een uitstekende basis voor recreatieve verbindingen in de omgeving.

 

Volgens de Structuurschets vormt de ‘Kreek’ een ecologische verbinding tussen de Woudseweg en de Woudselaan. De ‘Kreek’ is een waterrijk gebied met een natuurlijke riet/biezen- en oevervegetatie en vormt mede daardoor een ecologische verbinding in de noord-zuid richting door het gebied.

 

De ‘Kreek’ is de schakel tussen de watergangen, groenstroken en recreatieve routes in de aangrenzende gebieden. Voor de Harnaschpolder zal het gebied een belangrijke recreatieve functie vervullen.

 

Het instandhouden en versterken van het groene netwerk heeft prioriteit voor verstedelijking van onderdelen van het netwerk, indien tussen beide een conflict mocht voordoen tussen bestemmingen waarin het RSP niet voorziet. Zo kan minimale ruimtelijke kwaliteit gegarandeerd worden. 

 

De groenkwaliteit van Haaglanden zal sterk verbeteren door de aanleg van een netwerk van groene verbindingen tussen bestaande en te herstructureren groengebieden. De ecologische functie van het groen wint aan betekenis. Groene verbindingen bieden betere condities aan de flora en fauna, waardoor de biodiversiteit wordt verhoogd. Op het gebied van recreatie leiden groene netwerken tot meer en betere wandel- en fietspaden en verhogen ze het natuurlijk karakter van de omgeving.

 

Door de plannen voor de ontwikkeling van het Harnaschpolder krijgt de realisatie van de groenblauwe dooradering een extra impuls en kan een kwaliteitsslag worden behaald. Alhoewel de plannen niet leiden tot ingrijpende aanpassingen, is het wel wenselijk de mogelijke effecten van de geplande activiteit op het aangrenzende waardevol weidevogelgebied nader te onderzoeken. Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan dient tevens onderzoek te worden gedaan naar de voorkomende beschermde planten- en diersoorten in het plangebied en in de omgeving. Indien beschermde plantensoorten en/of dierensoorten worden aangetroffen dient ontheffing te worden gevraagd in het kader van de Flora- en Faunawet.

 

4.5               Landschap, Cultuurhistorie en Archeologie

4.5.1          Landschap

Het landschappelijk beeld van de Harnaschpolder is onder te verdelen in een noordelijk en zuidelijk deel. Het deel ten noorden van de Woudselaan maakt onderdeel uit van een zone langs de A4 en kenmerkt zich door grootschalige stedelijke elementen die een groen en recreatieve uitstraling hebben. Landgoederen, parken golfbanen, volkstuincomplexen en met veel groen omgeven bedrijvencomplexen en instituten zijn hier karakteristiek.

 

Het deel ten zuiden van de Woudselaan heeft een meer kleinschalig karakter. In dit gebied is glastuinbouw aanwezig. Tussen de kassen en langs de watergangen zijn kleinschalige woonmilieus aanwezig.

 

Dit verschil in landschappelijke aard vormt een vertrekpunt voor de ontwikkeling van de Harnaschpolder.

 

Landschap en water spelen een belangrijke rol in de nieuwe opzet voor de Harnaschpolder. De bestaande landschappelijke linten, de Lookwatering, de Harnaschwetering en de Woudselaan, vormen belangrijke routes voor langzaam verkeer en zijn onderdeel van een netwerk van ecologische verbindingen. Deze landschappelijke linten zullen worden versterkt. Zo zal langs de Harnaschwetering de bestaande woningen met kleinschalige bedrijfsuitoefening waar mogelijk worden gehandhaafd in verband met waardevolle historische lintbebouwing.

 

Het bestaande stelsel van watergangen in Look-west zal de basis zijn voor de opzet van de woonbebouwing. Deze watergangen monden uit in de “Kreek’ die na ontwikkeling van de Harnaschpolder een belangrijke recreatieve functie zal vervullen.

 

Door de ontwikkeling van de Harnaschpolder vindt er een wijziging in het landschap plaats. Het agrarisch glastuinbouwgebied wordt stedelijk gebied.

 

4.5.2          Cultuurhistorie en Archeologie.

Waardevolle cultuurhistorie en archeologie is vastgelegd in de beleidsnota Cultuurhistorische hoofdstructuur van de provincie Zuid-Holland. Hierin is de Harnaschpolder niet aangewezen als een “Topgebied behoudt cultureel erfgoed”. Daarnaast is de Harnaschpolder niet door het Rijk aangewezen als Belvedère gebied. Uit het Streekplan blijkt dat het plangebied binnen een zone met archeologische verwachtingen ligt. De Harnaschpolder maakt deel uit van een rijk en oud cultuurland. Resten van dit culturele erfgoed zijn in de vorm van archeologische vondsten en grondsporen in de bodem van dit gebied opgeslagen.

 

De gemeente Schipluiden onderkent de archeologische waarden in het gebied en heeft maatregelen genomen om de archeologische belangen bij de inrichtingsplannen te betrekken. Zo zijn er middelen vrijgemaakt om een gedegen archeologische inventarisatie uit te voeren en om gedurende de herinrichting van het gebied archeologische begeleiding in te zetten om aan de archeologische belangen zo veel mogelijk recht te doen. Hiertoe heeft de gemeente Schipluiden een gemeentelijk archeoloog aangesteld.

 

Geconcludeerd wordt dat voor de landschappelijke wijzigingen verdere aandacht in de op te stellen bestemmingplannen nodig is. Echter door het in stand houden van de landschappelijke relaties wordt aan oude waarden samen met nieuwe ontwikkelingen een functie gegeven.

 

4.6               Bodem en grondwater

De grondsoorten die in de Harnaschpolder voorkomen, bestaan in hoofdzaak uit veen-, zeekleigronden en warmoezerijgronden (mengingen van enkelvoudige grondsoorten in glastuinbouw). In het hele gebied in de Harnaschpolder komt wegzijging voor [bron:16].

 

Bij de bedrijven wordt in hun milieuvergunning voorgeschreven dat ze een zogenaamd nulsituatie-bodemonderzoek dienen uit te voeren voor aanvang van de activiteiten

en bij beëindiging van de activiteiten. Indien blijkt dat de bodemkwaliteit bij beëindiging is verslechterd, dient de veroorzaker de verontreiniging te saneren.

 

Bij de gemeente Schipluiden is niets bekend over eventuele grondwaterverontreiniging. Bij de nulsituatie-bodemonderzoek dient ook altijd de kwaliteit van het grondwater te worden bepaald. Deze informatie komt beschikbaar.

 

Mocht uit nader onderzoek blijken dat de bodem gesaneerd moet worden, moet rekening worden gehouden met saneringskosten. In het kader van de verlening van een bouwvergunning zal de grond geschikt gemaakt moeten worden voor de toekomstige bestemmingen.

 

Voordat de verschillende locaties worden ontwikkeld, is een gedetailleerd grondafvoeronderzoek (grondbalans) noodzakelijk. Indien het sloopafval van voldoende kwaliteit is, is het gebruik hiervan als secundaire bouwstof te onderzoeken. Punt van aandacht is de eventuele aanwezigheid van asbest. Asbesthoudend materiaal kan niet hergebruikt worden en dient tegen relatief hoge kosten verwerkt te worden.

 

De reeds beschikbare onderzoeksresultaten, samen met de onderzoeken die nog uitgezet moeten worden volgens de Woningwet, de Bouwverordening en het Bouwstoffenbesluit, bieden voldoende informatie om de huidige situatie in kaart te brengen. Gezien de toekomstige bestemmingen van het gebied (woningen, bedrijven en recreatieve voorzieningen) is geen verslechtering van de situatie te verwachten.

 

4.7               Energie

4.7.1          Algemeen

In september 2001 is het Delfts Energie Agentschap (DEA) opgericht. DEA streeft twee doelen na:

 

·         het leveren van een bijdrage aan een rationeler energiegebruik in Delft en Schipluiden;

·         het realiseren van het opwekken van duurzame energie-opwekking in Delft en Schipluiden.

 

DEA speelt op lokaal niveau een katalyserende, aanjagende en enthousiasmerende rol in energieprojecten. In 2001 stelde het bestuur van het DEA het Energiemasterplan Delft vast.

 

4.7.2          Woongebieden Schipluiden (Look-West, Lookwest-Noord en Scharnier)

In de huidige fase van de planvorming is nadere uitwerking nodig ten aanzien van het aspect energieverbruik. Hierbij dienen ambities, doelstellingen en maatregelen te worden geformuleerd. Bij dit thema is het van belang om aan te geven hoe de vraag naar (fossiele) brandstof kan worden verminderd, duurzame energie kan worden opgewekt en gebruikt en hoe het energetisch rendement kan worden verhoogd door de stedenbouwkundige inrichting van het plan. Ook zal hierbij aan de orde moeten komen of het Besluit aanleg energie-infrastructuur van toepassing is.

 

In nieuwbouwprojecten volgt de gemeente Schipluiden de landelijke normen. Tevens heeft de gemeente Schipluiden – in Haaglanden (stadsgewest) verband – aanvullende eisen vastgesteld die onderdeel uitmaken van ontwikkelingsovereenkomsten.

 

4.7.3          Woongebieden Delft (Lookwatering-west en Voordijkshoornsepolder)

Gemeente Delft beschikt over een Klimaatplan 3 E (reikwijdte 2003-2012). Dit plan is de Delftse vertaling van het Kyoto-akkoord en sluit ook aan bij de doelstellingen uit het Duurzaamheidsplan van Delft. 3 maal E staat voor effectief, efficiënt energiegebruik. De daadwerkelijke realisatie van een reductie van CO2-uitstoot staat voorop in het klimaatplan.

Uit een klimaatscan is gebleken dat voor Delft de grootste winst voor Delft te boeken is in (ver)bouwprocessen en in het stimuleren van duurzame energie. In nieuwbouwprojecten streeft Delft voor woningen een Energie Prestatie Coëfficiënt na die 20% scherper is dan de wettelijke norm. Voor bedrijventerreinen wordt een energievisie opgesteld met een ambitie die overeenkomt met een Energie Prestatie op Locatie (EPL) van 7. Bijvoorbeeld door het uitwisselen van warmte tussen bedrijven (proces- en ruimteverwarming), Inzet is voorts om 5% van de energievraag te dekken uit duurzame bronnen. [bron:15]

 

4.7.4          Het bedrijvenpark

Voor het bedrijvenpark zal een energievisie worden opgesteld. Gekeken kan worden naar de duurzaamheid van de te ontwikkelen bedrijfsterreinen met een koppeling naar de naastgelegen woonwijken in de vorm van bijvoorbeeld stadsverwarming. Het aspect energieverbruik dient verder vorm te worden gegeven in de vast te stellen bestemmingsplannen en af te geven milieuvergunningen bij de oprichting van bedrijven op de diverse bedrijventerreinen. Hierin dient te worden aangegeven welke maatregelen het meest efficiënt zijn in welke specifieke situatie.

 

4.7.5          Windenergie

De provincie heeft in een Bestuursovereenkomst vastgelegd 150 MW aan windenergie te willen realiseren. Hiervoor is langs de A4 vanaf de Woudseknoop in noordelijke richting naar Rijswijk een studielocatie wensopstelling windturbines opgenomen.

In het plangebied is in principe ruimte voor de vestiging van een aantal windturbines, die ook in de standaardstaat van Bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan. Bij de uitwerking, en eventueel door middel van artikel 19 WRO, zal hier afhankelijk van eventuele MER‑resultaten en andere randvoorwaarden nadere besluitvorming over plaatsvinden.

 

De eventuele bouw van windmolens langs de A4 is niet relevant voor de beoordeling of voor de ontwikkeling van de Harnaschpolder een milieu-effectrapport moet worden gemaakt.

 

5                     Samenhang met andere activiteiten

Er zijn vier activiteiten bekend die samenhangen met de ontwikkeling van de Harnaschpolder te weten:

 

·         verbinding van de Harnaschknoop met Ypenburg;

·         A4 Midden - Delfland doortrekken naar Vlaardingen;

·         verbinding hoogwaardige openbaar vervoer;

·         aanleg AWZI.

 

5.1               Verbindingen

In het Structuurplan zijn de twee verbindingen reeds genoemd. Nog niet bekend is wanneer deze verbindingen worden gerealiseerd. Het betreft:

·         de mogelijke verbinding tussen Harnaschknoop via Rijswijk-Zuid (Beatrixlaan) naar Ypenburg;

·         de aanleg van een OV-verbinding van AggloNet-niveau, komende vanuit Den Haag Zuid-West en, via een tracé direct ten zuiden van de aansluiting op de N54 op de A4, gaande in de richting van Delft. Daarvoor dient een tracé langs Den Hoorn en via de Reinier de Graafweg te worden gereserveerd. Tevens dient een verbinding tussen de Harnaschknoop en de Van Foreerstweg niet onmogelijk te worden gemaakt.

·         doortrekken van A4 Midden-Delfland naar Vlaardingen; De startnotitie voor de m.e.r. A4 Midden-Delfland is opgesteld en wordt binnenkort vrijgegeven voor inspraak. De aanleg van deze verbinding staat ter discussie. 

 

5.2               Aanleg AWZI

In het Streekplan is de Harnaschpolder aangewezen als locatie voor een nieuwe afvalwaterzuiveringsinstallatie.

 

Op dit moment wordt het afvalwater in de regio Haaglanden gezuiverd door de AWZI Houtrust in Den Haag. Houtrust wordt te klein om al het afvalwater in de regio Haaglanden zorgvuldig te kunnen blijven zuiveren. Aangezien uitbreiding op locatie Houtrust niet mogelijk is, is een nieuwe zuiveringsinstallatie op een andere locatie nodig.

 

Het Hoogheemraadschap heeft het voornemen om de nieuwe AWZI te bouwen in de Harnaschpolder in de gemeente Schipluiden. De AWZI is voorzien in de noordoostelijke hoek (ten zuiden van de Harnaschknoop) en heeft een oppervlakte van circa 26 hectare. De installatie dient aan zodanige milieuvoorwaarden te voldoen dat het wonen in de directe omgeving mogelijk blijft.

 

In het kader van de besluitvorming over de verlening van een milieuvergunning voor deze inrichting is een milieu-effectrapportage opgesteld.

 

In dit MER zijn in totaal 5 alternatieven en het meest milieuvriendelijke alternatief (MMA) beschreven. Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft haar voorkeursalternatief uitgesproken. Voor dit alternatief zijn de benodigde vergunningen aangevraagd.

 

Doelstelling is om medio november 2003 aan te vangen met de bouw van de AWZI.

 

6                     CONCLUSIE

Op grond van artikel 7.8, eerste lid, van de Wet milieubeheer neemt het bevoegd gezag in een zo vroeg mogelijk stadium een beslissing omtrent de vraag of, vanwege de bijzondere omstandigheden waaronder de activiteit wordt ondernomen, een milieu‑effectrapport moet worden gemaakt.

 

Bij de beoordeling of een MER moet worden opgesteld moet met name worden gelet op de aard, omvang en ligging van het project. Het opstellen van een MER is alleen noodzakelijk, als er bijzondere omstandigheden aanwezig zijn.

 

Het gedeelte van de Harnaschpolder waar de bouw van de woningen en de ontwikkeling van het bedrijvenpark zijn voorzien, fungeert momenteel als glastuinbouwgebied. Dit gebied wordt begrensd door de snelweg A4, de AWZI Harnaschpolder en de bestaande woonbebouwing van Den Hoorn en Delft. 

 

Het gebied heeft geen bijzondere natuurwetenschappelijke betekenis. Aan de andere kant van de rijksweg A4 ligt een waardevol weidevogelgebied, maar door de bufferwerking van de rijksweg is het niet te verwachten dat het project nadelige gevolgen zal hebben voor dit weidevogelgebied.

 

De Harnaschpolder maakt deel uit van een rijk en oud cultuurland. Resten van dit culturele erfgoed zijn in de vorm van archeologische vondsten en sporen in de bodem van dit gebied opgeslagen. Bij de herinrichting van het gebied zal met deze waarden rekening worden gehouden.

 

Gezien de omgevingstypen en –factoren zal de voorgenomen activiteit naar verwachting geen noemenswaardige gevolgen (geluid- en stankhinder, externe veiligheidsrisico’s) hebben voor de omgeving.

 

Uit het vorenstaande kan worden afgeleid dat er geen bijzondere omstandigheden aanwezig zijn die het opstellen van een MER noodzakelijk maken. Het bevoegd gezag wordt daarom geadviseerd te bepalen dat bij de voorbereiding van de vaststelling van de bestemmingsplannen voor de ontwikkeling van de Harnaschpolder ten behoeve van woningbouw en een bedrijvenpark geen milieu‑effectrapport behoeft te worden gemaakt.

 

Ten overvloede wordt opgemerkt dat bij de voorbereiding van de vaststelling van de bestemmingsplannen aan de volgende aspecten bijzondere aandacht moet worden besteed:

 

·         de route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, alsmede de emissies en veiligheidsrisico’s als gevolg van verkeersbewegingen;

·         de aanwezigheid van beschermde planten- en diersoorten in (de nabijheid van) het plangebied (in verband met eventuele ontheffingen op basis van de Flora- en faunawet);
de landschappelijke en archeologische waarden van het gebied;

·         eventuele verontreiniging van de bodem;

·         de energievisie van de gemeente Schipluiden;

·         de belemmeringenstrook langs het hoogspanningtracé, indien het voltage van 150 KV zal worden verhoogd naar 380 KV.

 

7                     Geraadpleegde literatuur

1.       Streekplan Zuid-Holland West- Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland-19 februari 2003 (in de notitie verder aangeduid als Streekplan);

2.       Regionaal Structuurplan Haaglanden- Stadsgewest Haaglanden- 20 februari 2002 (hierboven verder genoemd als Structuurplan)

3.       Structuurschets Harnaschpolder e.d. 2002- Gemeente Schipluiden- 1 november 2002 (hierboven verder genoemd als Structuurschets);

4.       Stedenbouwkundige concept t.b.v. deelgebieden Harnasch-Noord, Harnasch-Midden en Weteringzone-gemeente – september 2002;

5.       Verkeersstructuur omgeving Harnaschpolder- Goudappel Coffeng- 29 juni 1998;

6.       Waterberging Harnaschpolder -  gemeente Schipluiden – november 2001;

7.       Samenwerkingsconvenant Schipluiden-Delft-Den Haag “ontwikkeling bedrijventerrein Harnaschpolder’-17 april 2001;

8.       Afwegen en oordelen ‘handreiking voor de m.e.r.-beoordelingsplicht’, juni 1999 Ministerie van VROM;

9.       Bedrijven en Milieuzonering-Vereniging van Nederlandse Gemeenten- Den Haag 2001;

10.   Bestemmingsplan Harnaschpolder-Noord – Gemeente Schipluiden- 8 juni 2000;

11.   Bestemmingsplan Look-West- Gemeente Schipluiden- 30 mei 2000;

12.   Samenwerkingsovereenkomst Delft-Schipluiden – 22 augustus 2000;

13.   Convenant inzake ruimte moet worden gevonden voor een AWZI; Ministerie van Verkeer en Waterstaat- Provincie Zuid-Holland-Hoogheemraadschap van Delfland- Gemeente Schipluiden- 22 december 1997;

14.   Rapport luchtkwaliteit 2001- 14 gemeenten binnen regio Haaglanden – 1 augustus 2002

15.   3 E: Klimaatplan Delft – gemeente Delft – 3 april 2003;

16.   Look-West: Visie op ecologie en waterhuishouding – RPS BKH Adviesbureau – februari 2002.