In december hebben we het voorontwerp bestemmingsplan Schieveen en het Milieueffectrapport van u ontvangen met het verzoek om u te adviseren over de inhoud van beide stukken in het kader van het overleg als bedoeld in art. 10 BRO.

Het voorontwerp bestemmingsplan Schieveen is opgesteld om de polder Schieveen te kunnen ontwikkelen als natuur- en bedrijvenpark.

 

In Delft wordt momenteel het bedrijventerrein Technopolis ontwikkeld in de directe nabijheid van de TU Delft. Voor dit bedrijventerrein is een bedrijfsprofilering opgesteld waarmee Technopolis zich richt op research & development bedrijven die gelieerd zijn aan de TU Delft.

De research & development sector in de regio is eindig van omvang. Afstemming is van belang voor het creëren en behouden van een vitale kenniseconomie in de Zuidvleugel. Een ontwikkeling, waarbij Schieveen zich ontvouwt tot hoogwaardig bedrijventerrein dat niet gericht is op research & development bedrijven en Technopolis zich ontwikkelt tot een bedrijventerrein juist gericht op research & development, leidt tot een compleet aanbod van mogelijkheden voor bedrijven die zich in de Zuidvleugel willen vestigen.

Overleg gevolgd door het opstellen van een convenant tussen Rotterdam en Delft over de programmatische invulling van Schieveen zien we als een noodzakelijke voorwaarde om tot een goede afstemming te komen tussen beide bedrijventerreinen. Indien overleg niet leidt tot het gewenste convenant zien we ons genoodzaakt om gebruik te maken van de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen met betrekking tot het ontwerp bestemmingsplan Schieveen.

 

Voor Technopolis wordt momenteel de MER afgerond. Na bestudering van de MER Schieveen hebben we over het onderdeel Verkeer een aantal vragen.

In de autonome ontwikkeling worden ontwikkelingen genoemd, waarvoor de besluitvorming nog niet is afgerond. Het betreft:

                 Realisatie van de A4 tussen Delft en Schiedam. Hiervoor wordt op dit moment door Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland de startnotitie MER opgesteld.

                 Realisatie van de A16/13.

                 Afwaardering van de A13 tot twee maal twee rijstroken en een  maximaal toegestane snelheid van 80 km/uur.

Deze maatregelen passen in de variantenstudies. Hierdoor kan beter inzichtelijk worden gemaakt wat de invloed is van de ontwikkeling van een deel van Schieveen als bedrijventerrein. Het niet of later realiseren van deze maatregelen heeft consequenties voor de ontwikkelings-mogelijkheden van Schieveen.

 

Op dit moment loopt in het kader van de Spoedwet Wegverbreding een traject voor een gedeeltelijke verbreding van de A13 tussen Rotterdam en Delft door middel van een spitsstrook naar drie plus vier (oostzijde) stroken binnen de huidige twee maal drie configuratie. Deze maatregel behoort wel tot de autonome ontwikkeling.

 

In de richtlijnen voor de MER is aangegeven de verkeerseffecten te bestuderen. In de MER ontbreekt echter een kwantificering of indicatie van de te verwachten effecten van mitigerende maatregelen. Met name op het gebied van afname verkeersaanbod ligt een relatie met de algehele bereikbaarheid in dit deel van de Zuidvleugel. In de MER wordt versterking van het openbaar vervoer voorgesteld. Wij zijn benieuwd naar de concrete uitwerking hiervan. Naar onze opvatting is het zinvol om voor de middellange termijn te bezien wat de mogelijkheden zijn om door middel van lightrail de locaties Technopolis en Schieveen/Zestienhoven met elkaar te verbinden. Dit zou de synergie tussen beide gebieden kunnen versterken en past ook in de gedachtegang van de “kennisboulevard A13”.

 

Bij het hoofdstuk locatiekeuze (MER 2.2.2, pagina 28) wordt uitgegaan van een verkenning door de provincie Zuid-Holland genaamd Rechter Maasoever. Indien vanuit een MER-optiek wordt gekeken, passen ook bedrijfslocaties die buiten de stadsregio gelegen zijn. In onze optiek is het bedrijventerrein Technopolis een locatie met gelijke of overeenkomstige kenmerken voor bedrijfsvestiging. Graag zien we een afweging in de MER, dan wel suggesties voor een win-win-vorm in samenwerking.

 

Ter verheldering stellen we voor dat in figuur 4.1 (de autonome ontwikkelingen) ook het werkgebied en de gewenste verbindingen van de Groenblauwe Slinger aangegeven worden.

 

Gezien de overeenkomsten in het ontwikkeltraject en de te verwachten effecten bij Schieveen en Technopolis willen wij u nadrukkelijk uitnodigen voor overleg.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                                               ,burgemeester.

 

 

                                               ,secretaris.

 

 

c.c.: Commissie voor de milieueffectrapportage, Provincie Zuid-Holland, Stadsgewest Haaglanden.