Aanbevelingen SCMD – n.a.v. Tweemeting BRO – Autoluwe binnenstad

29/3/04

 

1-       Extra inspanning is nodig om het  bezoekersaantal in de binnenstad te laten toenemen. Hiervoor moeten concrete marketing activiteiten worden voorbereid, die zich met name richten op de directe omgeving – de 1e ring – van de gemeente Delft.

De opening van de Zuidpoort-garage in het najaar van 2004 en het nieuwe winkelgebied in het voorjaar van 2005 bieden hiervoor een prima aanknopingspunt. Het belang van de gehele binnenstad dient hierbij echter centraal te staan. 

 

2-       Er moet  nagedacht  worden over een mogelijke verbreding van functies in de binnenstad en de wijze waarop met trends en ontwikkelingen in binnenstedelijke concepten kan worden omgegaan. Niet alleen het Zuidpoort-gebied, maar ook de overige delen moeten zich duidelijker profileren binnen de binnenstad als geheel.

Daarbij is versterking van het instrumentarium voor verbetering van de branchering nodig. Hierbij zou de gemeente een (nog) actievere rol moeten nemen. Te denken valt aan een verruiming van de criteria van de SBS-regeling en een spoedige totstandkoming van de VastgoedOntwikkelingsMaatschappij. Het instellen van een vestigingspremie op kansrijke, binnen de gewenste branchering passende winkelbedrijven in het autoluw-gebied moet worden onderzocht.

 

3-       Extra aandacht dient besteed te worden aan parkeeraspecten.

De bouw van de Zuidpoortgarage ligt op schema, de garage moet in november van dit jaar open. De planvorming voor de Koepoortgarage moet met grote voortvarendheid worden voortgezet. Vertraging in de realisatie is absoluut ongewenst. Ook zo snel mogelijk doorzetten van de spoorzoneplannen is van groot belang, mede omdat hier een belangrijke parkeergarage is gepland, nabij het Bolwerk. Indien de komende jaren het aantal bezoekers aan de stad fors gaat stijgen, zal de parkeercapaciteit opnieuw moeten worden bezien.

 

Voor de kortere termijn is een probleem de (on)bekendheid bij het publiek van de parkeermogelijkheden nú alsmede de kwaliteit van het parkeren in relatie tot de prijs. De aandacht zou zich intensief moeten richten op verdere verbetering van de voorlichting en communicatie over de bereikbaarheid/parkeermogelijkheden en tarieven.

Daarbij valt mogelijk gebruik te maken van het feit dat de beste kwaliteit parkeervoorzieningen – grote eenheden, achteraf betalen en deels in garages – thans de laagste prijs hebben.

 

4-       Aangezien er geen parkeerfaciliteiten gebouwd kunnen worden voor de piekuren – met name de vrijdag en zaterdag - en de Delftpendel nog steeds geen groot succes is dient nader (haalbaarheids)onderzoek gedaan te worden naar alternatieven. Gedacht wordt aan, bijvoorbeeld:

a-       een tarievendifferentiatie gedurende de dagen van de week,

b-       een mogelijk andere locatie voor het parkeerterrein van de Delftpendel, en

c-       een heroverweging van het aantal mix-parkeerplaatsen.

 

5-       Extra aandacht is daarnaast nodig voor het verder verbeteren van de alternatieve vervoersmogelijkheden naar de binnenstad. Het betreft het snel realiseren en uitbreiden van goede bewaakte en onbewaakte fietsenstallingsmogelijkheden, betere promotie en verdere uitbouw van drempelverlagende initiatieven in het O.V., zoals bijvoorbeeld het recent ingevoerde dalurenkaartje in bus en tram. Structurele uitbreiding van hoogwaardig regionaal O.V. is nodig voor het vergroten van koopkrachtbinding vanuit de regio, met name de grote Vinex-locaties bij Delft.

_____