29/3/04
1-
Extra
inspanning is nodig om het
bezoekersaantal in de binnenstad te laten toenemen. Hiervoor moeten
concrete marketing activiteiten worden voorbereid, die zich met name
richten op de directe omgeving – de 1e ring – van de gemeente Delft.
De opening van de Zuidpoort-garage in het najaar van
2004 en het nieuwe winkelgebied in het voorjaar van 2005 bieden hiervoor een
prima aanknopingspunt. Het belang van de gehele binnenstad dient hierbij
echter centraal te staan.
2-
Er
moet nagedacht worden over een mogelijke verbreding van
functies in de binnenstad en de wijze waarop met trends en ontwikkelingen
in binnenstedelijke concepten kan worden omgegaan. Niet alleen het
Zuidpoort-gebied, maar ook de overige delen moeten zich duidelijker profileren
binnen de binnenstad als geheel.
Daarbij is versterking van het instrumentarium voor
verbetering van de branchering nodig. Hierbij zou de gemeente een (nog)
actievere rol moeten nemen. Te denken valt aan een verruiming van de criteria
van de SBS-regeling en een spoedige totstandkoming van de
VastgoedOntwikkelingsMaatschappij. Het instellen van een vestigingspremie op
kansrijke, binnen de gewenste branchering passende winkelbedrijven in het
autoluw-gebied moet worden onderzocht.
3-
Extra
aandacht dient besteed te worden aan parkeeraspecten.
De bouw van de Zuidpoortgarage ligt op schema, de
garage moet in november van dit jaar open. De planvorming voor de
Koepoortgarage moet met grote voortvarendheid worden voortgezet. Vertraging in
de realisatie is absoluut ongewenst. Ook zo snel mogelijk doorzetten van de
spoorzoneplannen is van groot belang, mede omdat hier een belangrijke
parkeergarage is gepland, nabij het Bolwerk. Indien de komende jaren het aantal
bezoekers aan de stad fors gaat stijgen, zal de parkeercapaciteit opnieuw
moeten worden bezien.
Voor de kortere termijn is een probleem de
(on)bekendheid bij het publiek van de parkeermogelijkheden nú alsmede de
kwaliteit van het parkeren in relatie tot de prijs. De aandacht zou zich
intensief moeten richten op verdere verbetering van de voorlichting en
communicatie over de bereikbaarheid/parkeermogelijkheden en tarieven.
Daarbij valt mogelijk gebruik te maken van het feit
dat de beste kwaliteit parkeervoorzieningen – grote eenheden, achteraf betalen
en deels in garages – thans de laagste prijs hebben.
4-
Aangezien
er geen parkeerfaciliteiten gebouwd kunnen worden voor de piekuren – met
name de vrijdag en zaterdag - en de Delftpendel nog steeds geen groot succes is
dient nader (haalbaarheids)onderzoek gedaan te worden naar alternatieven.
Gedacht wordt aan, bijvoorbeeld:
a-
een
tarievendifferentiatie gedurende de dagen van de week,
b-
een
mogelijk andere locatie voor het parkeerterrein van de Delftpendel, en
c-
een
heroverweging van het aantal mix-parkeerplaatsen.
5-
Extra
aandacht is daarnaast nodig voor het verder verbeteren van de alternatieve
vervoersmogelijkheden naar de binnenstad. Het betreft het snel realiseren
en uitbreiden van goede bewaakte en onbewaakte fietsenstallingsmogelijkheden,
betere promotie en verdere uitbouw van drempelverlagende initiatieven in het
O.V., zoals bijvoorbeeld het recent ingevoerde dalurenkaartje in bus en tram.
Structurele uitbreiding van hoogwaardig regionaal O.V. is nodig voor het vergroten
van koopkrachtbinding vanuit de regio, met name de grote Vinex-locaties bij
Delft.
_____