Ontwerp
wijzigingsvoorstellen
dienstregeling
2005
Stadsgewest
Haaglanden
Openbaar
Vervoer
Postbus 66
2501 CB
Den Haag
Voorwoord
In de huidige dienstregeling van 2004 is een groot
aantal veranderingen in het lijnennet van HTM tram doorgevoerd. Tegelijk hebben
HTM en Connexxion een aantal kleinere wijzigingen in het busnet aangebracht.
Deze veranderingen waren nodig vanwege een door het Rijk opgelegde
bezuinigingstaakstelling. Het feit dat het stadsgewest Haaglanden ervoor heeft
gekozen om de taakstelling in de dienstregeling '04 te verwerken, levert nu het
voordeel op dat voor het dienstregelingjaar '05 niet opnieuw bezuinigingen
moeten worden doorgevoerd.
De ervaring leert dat de reiziger snel vertrouwd
raakt met de veranderingen in de dienstregeling 2004. Maar er zijn natuurlijk
ook pijnpunten zichtbaar geworden: vele reizigers hebben bijvoorbeeld moeite
met de (nog!) trage lijn 3 over de nieuwe route door het centrum, met het feit
dat lijn 10 nu een spitsdienst is, en met het gegeven dat lijn 18 tot
Clingendael is ingekort. Waar dat mogelijk is worden nog in 2004 kleine
verbeteringen in de dienstregelingen aangebracht. De grootste tussentijdse
wijziging wordt bereikt als in oktober van dit jaar de Tramtunnel in de Grote
Marktstraat in gebruik kan worden genomen.
Voor 2005 en 2006 staan opnieuw belangrijke
ontwikkelingen op de agenda. In 2005 kunnen we profiteren van de infrastructuur
die nog in 2004 wordt gerealiseerd, zoals de nieuwe route langs Calvé en de
brug over de Gaag. In de hele regio wordt hard gewerkt aan de infrastructuur
voor RandstadRail, aan nieuwe tram- en buslijnen, aan (nieuwe) stations voor
trein en RandstadRail en aan het nieuwe overstapstation Leyenburg. Tegelijk
wordt er gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van het product openbaar
vervoer: er komen meer fietsenstallingen bij haltes, de informatie aan
reizigers wordt verder verbeterd, er is meer aandacht voor het verbeteren van
de sociale veiligheid en de eerste stappen op het gebied van het verbeteren van
de toegankelijkheid (verhogen van de haltes) zijn al zichtbaar.
Om meerdere redenen kiest Haaglanden ervoor om de
wijzigingen voor de dienstregeling 2005 tot een minimum te beperken:
voorgesteld wordt om alleen datgene te doen wat echt noodzakelijk is. Daarbij
geldt de opgave dat het saldo van de wijzigingen financieel neutraal moet zijn.
De Inspraakvoorstellen omvatten daarom slechts
enkele voorstellen die een direct gevolg zijn van wijzigingen in de infrastructuur.
Eén voorstel betreft een uitbreiding van het voorzieningenniveau: vooruitlopend
op een volwaardige busdienst tussen Leyenburg via het Wateringse Veld naar
Delft v.v. wordt alvast gestart met een lijndienst, vanaf de eerste start met
een beperkte dienstregeling. Een sober maar doelmatig begin van een nieuwe
lijndienst waarmee nieuwe reismogelijkheden in de regio worden geïntroduceerd.
Mr. drs. B.J. Bruins
Portefeuillehouder Verkeer & Vervoer
stadsgewest Haaglanden
1. Beleid Openbaar Vervoer in Haaglanden
Richtinggevend voor het openbaar
vervoerbeleid voor Haaglanden is de beleidsnota "Meer en beter Openbaar
Vervoer" van augustus 2002. Op basis van deze nota zijn 12 beleidslijnen
bepaald waaraan de kwaliteit van het geboden voorzieningenniveau moet worden
getoetst:
1. Frequentie
en kwaliteit
Zoveel mogelijk handhaven van de
huidige kwaliteit en frequenties en bezien waar dit nog kan worden verbeterd,
met tot doel een jaarlijkse groei van het aantal reizigerskilometers met 2 à
3%.
2. Financiering
De kosten van het openbaar vervoer
worden gedekt door de opbrengsten uit kaartverkoop en de rijksbijdragen. Het
huidige voorzieningenniveau, de kosten van de aanloopverliezen in de
vinexlocaties en de kosten van aanstaande uitbreidingen van het rail- en busnet
moeten gefinancierd worden uit een sluitende meerjarenbegroting voor de periode
2005-2010.
3. Kaartverkoop
De opbrengsten uit kaartverkoop
moeten 40% van de kosten van de exploitatie dekken. Het stadsgewest gaat,
buiten de inflatiecorrectie om, niet uit van tariefsverhogingen maar kiest voor
het beheersen van de kosten bij gelijkblijvende of betere kwaliteit van het
OV-product. Binnen randvoorwaarden zijn tariefacties toegestaan en wordt er
gewerkt aan de invoering van de chipcard.
4. Drie
netwerken en geen parallelle lijnen
Voor de OV-netwerken van Den Haag,
Delft en Zoetermeer zijn in hoofdlijnen de frequenties bepaald. Zo wordt voor
RandstadRail en de meest belangrijke tram- en buslijnen (op termijn) gestreefd naar een minimum frequentie van
een 10-minuten dienst overdag en een kwartierdienst gedurende de avonduren en
op zondag. Van andere lijnen worden aanbod en vraag op elkaar afgestemd waarbij
ongewenste parallelliteit tussen de lijnen onderling wordt tegengegaan.
5. Voorkeur voor rail
Het aanleggen van raillijnen
verdient de voorkeur, maar moet wel voldoen aan redelijke eisen van
rentabiliteit; busexploitatie is een prima alternatief voor de minder
zware reizigersstromen.
6. Doorstroomsnelheid
De kwaliteit van de doorstroming
voor het OV wordt bij het trambedrijf vertaald in een gewenste gemiddelde
rijsnelheid van ca. 22 km/uur. In overleg met wegbeheerders worden de
mogelijkheden van een vlotte doorstroming voor tram en bus bezien.
7. Fijnmazig
netwerk
Haaglanden streeft naar een
fijnmazig netwerk (tram en bus) met hoge frequenties. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van de mogelijkheden van het reizen met de RegioTaxi. Haaglanden beziet
de mogelijkheden tot verbetering van de ketenmobiliteit, de reis 'van deur tot
deur'.
8. Goed toegankelijk
De toegankelijkheid van tram en
bus moet worden verbeterd. Voor RandstadRail wordt uitgegaan van een
gelijkvloerse in- en uitstap tussen perron en voertuig. De overgang tussen
perron en tram moet uiterlijk in 2030 gelijkvloers zijn. De gelijkvloerse instap
tussen halte en de bus moet uiterlijk in 2010 geregeld zijn: naast de instroom
van lagevloerbussen moeten de haltes worden verhoogd en verlegd. Nieuwe haltes
worden op de juiste wijze aangelegd.
9. Reisinformatie
Hoewel er al veel aan het
verstrekken van goede reisinformatie gedaan wordt kan dit altijd verder worden
verbeterd. Haaglanden denkt hierbij aan het verbeteren van de reisinformatie op
de perrons en het uitbrengen van een stadsgewestelijke/regionale
dienstregeling.
10. Sociale veiligheid
Haaglanden stelt wegbeheerders en
vervoerders in de gelegenheid om de kwaliteit van de veiligheid verder te
verbeteren; daartoe behoren gerichte acties zoals de controle op geldig
kaartbezit; verbeteren van de toezicht en het verhogen van de haltekwaliteit. De
geoormerkte subsidie van Rijk zal tevens worden aangewend om alle trams en een
deel van de bussen van camera’s te voorzien.
11. Meer marktwerking
De groeiende rol van het
stadsgewest als opdrachtgever van het openbaar vervoer heeft geleid tot een
verbetering van de aansturing van vervoerders ten gunste van meer en beter
openbaar vervoer binnen het stadsgewest. Voor de komende jaren wordt erop
gerekend dat de kwaliteit van het OV- voorzieningenniveau op basis van
onderhandse contracten nog verder kan worden verbeterd; aanbesteding van het OV
is niet uitgesloten.
12. Goede communicatie
Voor een goed functionerend
openbaar vervoersysteem is goed overleg met de Provincie, (aangrenzende) kaderwetgebieden en gemeenten
en met de consumentenorganisaties en reizigers van groot belang. Waar mogelijk
zal dit proces verder worden verbeterd.
2. Randvoorwaarde financiën dienstregeling
2005
Er staan medio 2006 grote veranderingen voor de deur: het
gereedkomen van nieuwe OV infrastructuur, de introductie van nieuwe lijnen en,
als gevolg daarvan, de wijzigingen in het overige OV voorzieningenniveau (2006
en 2007) hebben geleid tot de wens om het aantal wijzigingen voor de
dienstregeling 2005 te beperken tot het minimaal noodzakelijke.
Het stadsgewest Haaglanden gaat uit
van een sluitende exploitatiebegroting voor de periode 2005-2010. Hierbij wordt
rekening gehouden met aanzienlijke uitbreidingen in het railnet (Randstadrail
en tramlijnen) en - voor een deel ter compensatie - op vermindering van het
aanbod busvervoer. Voor het dienstregelingjaar 2005 gaat Haaglanden ervan uit
dat wijzigingen in de dienstregeling over het geheel genomen budgettair
neutraal moeten plaatsvinden. Ook om financiële redenen zal het pakket
wijzigingen daarom beperkt zijn.
Om meerdere redenen is echter een spoedige invoering van
buslijn 37 noodzakelijk: de kosten van deze, in aanvang beperkte dienstregeling kunnen in de
dienstregeling 2005 uit de kostenbesparende (tijdelijke) maatregelen in de
overige lijndiensten worden gefinancierd.
3. Randvoorwaarde: beschikbare
infrastructuur
In de dienstregeling van 2005 wordt gebruik gemaakt van de
volgende in 2004 gerealiseerde infrastructurele werken, geschikt voor openbaar
vervoer: de tramtunnel Grote Marktstraat (tramlijnen 2, 3 en 6), de nieuwe verbinding over de Wateringseweg
(Calvé) in Delft (lijn 129) en de brug over de Gaag in Den Hoorn (lijn 128).
In 2005 (en 2006) wordt langs de gehele route van de drie
RandstadRaillijnen gewerkt aan nieuwe infrastructuur. Vooral in Den Haag zullen
tram en bus langs de route van de RandstadRaillijnen 3 en 6 daarvan de nodige
hinder ondervinden.
Afhankelijk van de besluitvorming over de wens tot
introductie van de te verlengen tramlijn 16 en de nieuwe, hoogwaardige buslijn
37 zullen in Den Haag zuidwest, het Wateringse Veld (en in de Harnaschpolder)
ook voor deze lijnen nog infrastructurele werkzaamheden moeten worden
uitgevoerd.
Tussen Leidschendam en Delft TU wordt intussen gewerkt aan
de infra voor lijn 19; in Leidschenveen en Ypenburg bovendien aan de bouw van
de drie stations Ypenburg, Leidschenveen en Forepark.
Vanaf medio 2005 wordt in Den Haag rekening gehouden met het
gereedkomen van de Carel van Bylandtlaan (voltooiing van de werkzaamheden voor
Shell).
Er is tijdelijk of definitief ook sprake van de uitval van
voor het OV geschikte infrastructuur; zo wordt gedurende het eerste halfjaar
van 2005 de spoorwegovergang A12/Veenweg in Nootdorp afgesloten.
4. De ontwerp wijzigingsvoorstellen
dienstregeling 2005
4.1. Introductie nieuwe lijn 37.
Voor de
bediening van de relatie tussen het Wateringse Veld enerzijds en het
winkelcentrum Leyweg (zijde Hengelolaan) en ziekenhuis Leyenburg anderzijds is
voorzien in een nieuwe busdienst lijn 37. Voor de vervoerrelatie tussen Den
Haag Zuidwest, via het Wateringse Veld naar Delft is, naast de bestaande
lijndienst 129 behoefte aan een snelle, rechtstreekse lijn (niet via Rijswijk).
Door het (nog) ontbreken van OV-infrastructuur in de Harnaschpolder wordt
daarbij vooralsnog uitgegaan van de route A4 - prinses Beatrixlaan naar Delft
v.v.
In Den
Haag zijn werkzaamheden aan de route van lijn 37 in voorbereiding
(overstapstation Leyenburg, Leyweg, Hengelolaan, Dedemsvaartweg, Laan van
Wateringse Veld). Een en ander geeft aan dat de nieuwe lijn 37 op moment van
introductie nog niet over de gewenste infrastructuur kan beschikken. Lijn 37 is
nodig, zowel voor Wateringse Veld - Leyweg als in Delft Noord, waar de route
van lijn 129 wordt verlegd naar de nieuwe route langs Calvé en er aldus geen
buslijn meer langs de halte Persijnlaan en over Ruys de Beerenbrouckstraat zou
rijden.
De
financiële randvoorwaarde voor de dienstregeling 2005 bepaalt dat lijn 37 in
aanvang als een sobere maar doelmatige lijn naast lijn 129 wordt
geïntroduceerd; voor de dienstregeling 2006 kunnen bij een dan meer volledige
dagdienst van lijn 37 maatregelen op naburige lijndiensten worden voorgesteld.
Ontwerp dienstregeling:
Lijn 37
wordt geïntroduceerd als een lijndienst voor ma. t/m za. overdag; van 7 tot 19 uur (zaterdag vanaf 8 uur) wordt een
halfuurdienst v.v. geboden.
De route
wordt: Leyweg - Hengelolaan - Dedemsvaartweg - Laan van Wateringse Veld - via
A4 en prinses Beatrixlaan - R.de Beerenbrouckstraat - Phoenixstraat - station
Delft.
Voor de haltes
wordt uitgegaan van: Leyenburg, Meppelweg, busstation Leyweg, halte nabij
Meppelweg/Dedemsvaartweg, Steenwijklaan, Limastraat, Oosteinde, Paul
Steenbergenlaan, Persijnlaan en de
overige bestaande haltes in Delft langs de route van lijn 37 nieuw.
Lijn 37:
nieuwe lijn van Leyenburg via Wateringse Veld naar Delft
4.2. Verplaatsing
eindpunt lijn 17 van het Lage Veld naar de Dorpskade
Gedurende de bouwfase van het Wateringse Veld is indertijd
lijn 17 aangelegd met een tijdelijk eindpunt op het Lage Veld. Nu de bouw in
deze omgeving nagenoeg is voltooid dient lijn 17 deze tijdelijke keerlus te
verlaten en naar het uiteindelijk bedoelde definitieve eindpunt Essellanden
nabij de Dorpskade in de deelgemeente Wateringen te worden verlegd. Tegelijk
wordt dan de definitieve halte Parijsplein aangelegd.
Over de Laan van Wateringse Veld komt buslijn 37 te rijden.
Binnenkort wordt een besluit verwacht over de gewenste verlenging van tramlijn
16 naar Essellanden. Naar verwachting zullen de werkzaamheden voor 16/17/37
binnenkort aanvangen, waarbij het gedeelte langs de Middenweg met voorrang zal
worden gerealiseerd. Op enig moment in de dienstregeling van 2005 moet daarom
rekening worden gehouden met het verleggen van lijn 17 van het huidige naar het
nieuwe eindpunt.
Lijn 17:
eindpunt wordt verlegd van Lage Veld naar Dorpskade / Essellanden
4.3. Tijdelijke
maatregelen i.v.m. afsluiting spoorwegovergang A12/Veenweg Nootdorp
Als gevolg van de werkzaamheden aan de spoorwegovergang
A12/Veenweg Nootdorp zal het gedurende het eerste halfjaar van 2005 niet
mogelijk zijn om hier de spoorwegovergang te kruisen. Op de bewuste locatie
worden ook geen voorzieningen getroffen voor fietsers en voetgangers: het is
dus niet mogelijk om een overstap tussen busdiensten aan weerszijden van de A12
te realiseren. Het autoverkeer wordt omgeleid. Het langzaam verkeer tussen de
beide wijkdelen Leidschenveen en Ypenburg is voor dat halfjaar aangewezen op de
(fiets-) omleidingsroute via de Westvlietweg of de 's Gravenweg of anders ook
via Den Haag CS.
Lijn 33 zal gedurende die periode tijdelijk worden ingekort
tot een tijdelijk keerpunt nabij Het Witte Paard in Nootdorp.
Reizigers uit Leidschenveen met bestemming station Rijswijk e.o. of de Plaspoelpolder kunnen gedurende dat halfjaar
met lijn 42 via Den Haag CS reizen en daar overstappen op lijn 17 naar
Rijswijk. Gelet op het huidige gebruik van lijn 33 is een tijdelijke verhoging
van de frequentie op lijn 17 of lijn 42 niet nodig.
Lijn 131 zal tussen Nootdorp en Den Haag CS komen te
vervallen. Ook nà introductie van RandstadRail vervalt dit lijndeel.
Voorgesteld wordt om met ingang van dienstregeling 2005 dit lijndeel definitief
te laten vervallen. Voor het reizen van/naar Den Haag CS zijn reizigers op lijn
15 aangewezen. De dienstregeling van de huidige lijn 131 blijft voor het
deeltraject Pijnacker - Nootdorp vooralsnog gehandhaafd; i.o.m. de gemeente en
Connexxion wordt nader bezien op welke wijze deze vervoerrelatie definitief kan
of moet worden verzorgd.
4.4. In
gebruikname Carel van Bylandtlaan (lijnen 5 en 13)
Vanaf medio 2005 zal de Carel van Bylandtlaan
(bouwactiviteiten voor Shell) weer worden opengesteld. Dat betekent dat lijn 5
in beide richtingen de definitieve route Ruychrocklaan - Oostduinlaan - Carel
van Bylandtlaan - Laan Copes van Cattenburchlaan kan gaan rijden. De tijdelijke omrijroute Oostduinlaan -
Wassenaarseweg - Raamweg komt daardoor te vervallen.
Voor lijn 13 ontstaat de mogelijkheid om de
vertragingsgevoelige éénrichtingsroute via de Javastraat te verlaten; de route
van lijn 13 wordt voor beide richtingen verlegd naar Javastraat - Nassauplein -
Laan Copes van Cattenburch - Oostduinlaan - J. Israëlsplein.
De haltes Wassenaarseweg/Jan van Nassaulaan worden niet meer
aangedaan (NB. mogelijk te reserveren voor lijn 18). Voor lijn 13 zijn nieuwe
haltes nodig nabij de kruising van de Wassenaarseweg/Oostduinlaan. Voor beide
lijnen 5 en 13 zijn nieuwe haltes nodig op de Carel van Bylandtlaan. Verder
moeten de lijnwijzigingen in de verkeerslichtenregelingen (vetag) worden
doorgevoerd.
Lijn 33:
tijdelijk ingekort tot A12/Nootdorp Lijnen
5 en 13: beide via de C. van Bylandtlaan
4.6 Zomerdienstregeling
Connexxion
overweegt om gedurende de zomerperiode op een aantal lijndiensten minder ritten
uit te voeren. Enerzijds omdat dit vaak studentenritten betreft die in de zomer
minder worden gebruikt, anderzijds in het kader van een betere efficiency
(kostenbesparing). De voorstellen hiervoor zijn nog niet uitgewerkt; Haaglanden
gaat ervan uit dat de reiziger steeds een redelijk alternatief heeft als zijn
of haar rit zou komen te vervallen.
5. Procedure
Voor de dienstregelingwijziging per 25 november 2004 is door
het dagelijks bestuur van stadsgewest Haaglanden de te volgen procedure voor de
dienstregeling 2005 vastgesteld (zie par. 2) waarbij op diverse momenten plaats
is voor inbreng en inspraak van burgers, wijkinstellingen en gemeenten.
In de voorbereiding voor de wijzigingsvoorstellen, zoals die
nu ter inzage liggen, zijn de volgende stappen gezet:
-
de inwoners en consumentenorganisaties van Haaglanden zijn
gevraagd om mee te denken over de nieuwe dienstregeling. Hierop zijn ruim 20
reacties binnengekomen;
-
bij de gemeenten is geïnventariseerd welke wensen daar
leven;
-
de vervoerbedrijven hebben gereageerd op de vraag om zelfstandig
voorstellen in te dienen en om een aantal door Haaglanden aangedragen ideeën
uit te werken.
De wensen en voorstellen zijn vervolgens getoetst aan de
eerdergenoemde, vastgestelde beleidsuitgangspunten. De wensen die hieraan
voldeden zijn voorzien van kosten en opbrengsten en gecheckt op
uitvoerbaarheid. Het geheel heeft geleid tot de in deze nota opgenomen
voorstellen voor wijziging van de dienstregelingen van HTM en connexxion die
per 12 december 2004 van kracht zullen worden.
Vanaf 5 april 2004 liggen de Ontwerp wijzigingsvoorstellen
ondermeer ter inzage op het kantoor van elke (deel)gemeente en stadsdeelkantoor
binnen Haaglanden en is deze te lezen op de website van Haaglanden. Alle
belanghebbenden kunnen tot 24 april 2004 schriftelijk reageren. Voor betrokken
gemeenten, naburige overheden en leden van het Consumenten Platform geldt een
reactietermijn tot uiterlijk 14 mei 2004.
Reacties kunnen worden gezonden aan:
Stadsgewest Haaglanden,
afdeling Openbaar Vervoer Postbus 66 2501 CB Den Haag onder vermelding van ‘Inspraakreactie
dienstregeling 2005’.
Conform de vastgestelde procedure worden de ingekomen
reacties gewogen en in een advies aan de commissie van Verkeer, Vervoer en
Economische zaken verwerkt. In de bijeenkomst van deze commissie op 10 juni
2004 bestaat nog de mogelijkheid om de reactie desgewenst nader toe te lichten.
Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden zal in haar vergadering
van 23 juni 2004 de definitieve "Wijzigingsvoorstellen dienstregeling
2005" vaststellen.
In december wordt de dienstregeling door HTM en connexxion
vastgesteld, overigens nadat vervoerders de conceptdienstregeling aan het
Consumentenplatform en Haaglanden ter toetsing aan het genomen besluit hebben
voorgelegd en deze door hen van advies zijn voorzien. Nadat de dienstregeling
is vastgesteld kan eventueel bij de vervoerders een bezwaar worden ingediend;
mocht de reactie van de vervoerder daartoe aanleiding geven kan het bezwaar
desgewenst worden voorgelegd aan de Geschillencommissie voor het Openbaar
Vervoer.