Henk Twisk opent de avond. Vanavond zal het
definitieve ontwerp voor veld 9 worden
toegelicht. Het plan inclusief het verslag wordt voor besluitvorming naar de
commissie duurzaamheid gestuurd ter behandeling op 8 juni 2004.
De heer C. Reijers (architect) geeft een
toelichting op het ontwerp voor veld 9. De heer C. Beekhuis (ontwerper openbare
ruimte) geeft een toelichting op het ontwerp voor de openbare ruimte voor veld
9 en 10.
Vragen en discussie (* is vraag en # is antwoord)
* Wat wordt bedoeld met aansluiten bij de
morfologie van de bestaande stad? Het nieuwe gebouw is namelijk veel hoger en
logger dan de rest van de binnenstad, ik kan mij niet voorstellen dat de
bewoners hiermee hebben ingestemd.
# Het plan valt binnen de randvoorwaarden, die zijn
vastgelegd in het bestemmingsplan. Deze randvoorwaarden zijn in een eerder
stadium in de procesgang afgesproken en de bewoners hebben hierop inspraak
gehad. Naar aanleiding van deze inspraak is de hoogte op een aantal plaatsen
verlaagd.
Qua morfologie is niet aangesloten bij de
binnenstad. In afmeting en vorm is aangesloten bij het museum en het
TU-terrein. Het gebied heeft historisch gezien nooit tot de binnenstad behoord,
maar bij het terrein van de TU met een verkaveling in grote gebouwen.
* Waar zit de ingang van de parkeergarage precies?
Waarom loopt deze over de fietsstraat en ligt de ingang niet aan de
Kruisstraat?
# Hier is wel naar gekeken, maar vanwege de reeds
hoge belasting van deze straat is dit niet wenselijk. De Kruisstraat heeft
reeds een hoge belasting, omdat het de entree naar de binnenstad en vanwege het
bevoorraden van winkels. De parkeergarage is een stallingsgarage en wordt
alleen gebruikt door aanwonenden. De frequentie van het aantal
parkeerbewegingen zal daarom niet erg hoog zijn.
De ingang van de parkeergarage komt in het blok 3+4
(tweede bouwblok) te liggen. De ingang is niet in het eerste bouwblok geplaatst
vanwege de gebruiksfuncties in dit blok. De te plaatsen ingang zou leiden tot
veel extra verkeersruimte in de vorm van hellingbanen etc.
Doordat de auto’s zich aan moeten passen aan de
snelheid van de fietsers (vanwege de breedte van de straat) levert het verkeer
voor de garage geen onveilige situaties op.
* Kan de Ezelsveldlaan niet losgekoppeld worden van
de Nieuwelaan voor autoverkeer?
# Hier is naar gekeken. Dit zou echter veel extra
in- en uitvoegend verkeer geven op de Zuidwal, waardoor op de kruising na de
Sebastiaansbrug opstoppingen ontstaan. Dit belemmert de doorstroming van het
doorgaand verkeer ernstig.
Daarnaast zou het autoverkeer op deze manier onder
de Sebastiaansbrug door moeten rijden. Dit is nu een fietsroute. Er zouden dan
twee zeer onoverzichtelijke bochten ontstaan, die gevaarlijke situaties
opleveren voor fietsers.
* De Zuidergracht is een pracht stukje van Delft,
waarom heeft de gemeente dit laten verwaarlozen met de schuurtjes en tuintjes
van de woonboten?
# Er zijn weinig plekken in Delft waar zoveel
energie in is gestoken door de gemeente. De nieuwe situatie is al een hele
verbetering op hoe het was. Doordat er sprake is van verworven rechten door de
woonbootbewoners kunnen de tuintjes en schuurtjes niet geheel verdwijnen. Er is
nu wel meer eenheid in gekomen.
* Is het plan bekeken op sociale veiligheid?
# Dit is zeker ingebracht door wijlen Tom Boon.
Bepaalde delen van het gebied zullen ’s nachts afgesloten worden door de
eigenaar. Daarnaast is de ontsluiting
in de stegen geplaatst, wat zorgt voor extra sociale controle.
* Zijn de drie kastanjebomen het enige groen dat er
komt?
# De patio’s aan de Zuidergracht worden groen
ingericht. Hier komen geen bomen vanwege de parkeergarage, maar wel ander
groen. Met de eigenaren van de patio’s is afgesproken dat de patio’s groen
worden ingericht.
* Waarom komt er in de Ezelsveld niet meer groen?
De stoep van 5 meter geeft hier wel plek toe.
# Er is gekozen voor grote boomgroepen. In de
Ezelsveldlaan loop je altijd naar een groene plek toe en heb je altijd zicht op
groen. De ontwerper vindt het plaatsen van klein groen in de tussenstukken
daarom niet nodig. Daarnaast heeft men door de transparante constructie zicht
op de groene binnenterreinen en zal er door het groen dat bewoners op hun
balkons plaatsen een groener beeld ontstaan. De vrij stenige inrichting sluit
aan bij de binnenstad.
* Rik Grashoff wil graag weten hoe de bewoners
denken over de groene inrichting.
# Een vijftal aanwezige bewoners zou de inrichting
graag groener zien.
* De bewoners maken zich zorgen om het overleven
van de bomen. Is de straat niet te donker?
# Nee, dit is niet zo. De ruimte is niet te donker
en de wortels krijgen voldoende ruimte. Dit blijkt uit ervaringen in
vergelijkbare situaties.
* Is het trottoir in zijn geheel openbaar terrein?
# Ja
* Bestaat er al een beeld van het soort
bedrijfsruimtes dat er gaat komen met het oog op de sociale veiligheid?
# Vanuit Vidomes wordt gekeken wat de
belangstelling is. De functies moeten zorggerelateerd zijn. Er zijn
mogelijkheden voor functies die ook ’s avonds geopend zijn, bijvoorbeeld een
fitnesscentrum.
* Het voetpad aan de Zuidergracht wordt
semi-openbaar, wat wordt hiermee bedoeld?
# Dit betekent dat het tijdens de daguren geopend
is en dat het in de avonduren afgesloten mag worden. In overleg tussen de
gemeente en Vidomes zal bepaald worden op welke uren het voetpad afgesloten
wordt.
* Komt er een afscheiding tussen de vlonder en de
patio’s?
# Dit wordt een gekanaliseerde strook met een
gestructureerde afsluiting.
* Zijn de erfjes van de woonboten niet in te pakken
in het groen?
# Er is een groene haag geplant tussen de tuintjes en
het pad. Deze is nu nog klein, maar wordt 1,20 m hoog.
Henk Twisk dankt alle aanwezigen voor hun komst en
rond de avond af.