Henk Twisk opent de avond. Vanavond zal het definitieve ontwerp voor  veld 9 worden toegelicht. Het plan inclusief het verslag wordt voor besluitvorming naar de commissie duurzaamheid gestuurd ter behandeling op 8 juni 2004.

 

De heer C. Reijers (architect) geeft een toelichting op het ontwerp voor veld 9. De heer C. Beekhuis (ontwerper openbare ruimte) geeft een toelichting op het ontwerp voor de openbare ruimte voor veld 9 en 10.

 

 

Vragen en discussie (* is vraag en  # is antwoord)

 

* Wat wordt bedoeld met aansluiten bij de morfologie van de bestaande stad? Het nieuwe gebouw is namelijk veel hoger en logger dan de rest van de binnenstad, ik kan mij niet voorstellen dat de bewoners hiermee hebben ingestemd.

# Het plan valt binnen de randvoorwaarden, die zijn vastgelegd in het bestemmingsplan. Deze randvoorwaarden zijn in een eerder stadium in de procesgang afgesproken en de bewoners hebben hierop inspraak gehad. Naar aanleiding van deze inspraak is de hoogte op een aantal plaatsen verlaagd.

Qua morfologie is niet aangesloten bij de binnenstad. In afmeting en vorm is aangesloten bij het museum en het TU-terrein. Het gebied heeft historisch gezien nooit tot de binnenstad behoord, maar bij het terrein van de TU met een verkaveling in grote gebouwen.

 

* Waar zit de ingang van de parkeergarage precies? Waarom loopt deze over de fietsstraat en ligt de ingang niet aan de Kruisstraat?

# Hier is wel naar gekeken, maar vanwege de reeds hoge belasting van deze straat is dit niet wenselijk. De Kruisstraat heeft reeds een hoge belasting, omdat het de entree naar de binnenstad en vanwege het bevoorraden van winkels. De parkeergarage is een stallingsgarage en wordt alleen gebruikt door aanwonenden. De frequentie van het aantal parkeerbewegingen zal daarom niet erg hoog zijn.

De ingang van de parkeergarage komt in het blok 3+4 (tweede bouwblok) te liggen. De ingang is niet in het eerste bouwblok geplaatst vanwege de gebruiksfuncties in dit blok. De te plaatsen ingang zou leiden tot veel extra verkeersruimte in de vorm van hellingbanen etc.

Doordat de auto’s zich aan moeten passen aan de snelheid van de fietsers (vanwege de breedte van de straat) levert het verkeer voor de garage geen onveilige situaties op.

 

* Kan de Ezelsveldlaan niet losgekoppeld worden van de Nieuwelaan voor autoverkeer?

# Hier is naar gekeken. Dit zou echter veel extra in- en uitvoegend verkeer geven op de Zuidwal, waardoor op de kruising na de Sebastiaansbrug opstoppingen ontstaan. Dit belemmert de doorstroming van het doorgaand verkeer ernstig.

Daarnaast zou het autoverkeer op deze manier onder de Sebastiaansbrug door moeten rijden. Dit is nu een fietsroute. Er zouden dan twee zeer onoverzichtelijke bochten ontstaan, die gevaarlijke situaties opleveren voor fietsers.

 

* De Zuidergracht is een pracht stukje van Delft, waarom heeft de gemeente dit laten verwaarlozen met de schuurtjes en tuintjes van de woonboten?

# Er zijn weinig plekken in Delft waar zoveel energie in is gestoken door de gemeente. De nieuwe situatie is al een hele verbetering op hoe het was. Doordat er sprake is van verworven rechten door de woonbootbewoners kunnen de tuintjes en schuurtjes niet geheel verdwijnen. Er is nu wel meer eenheid in gekomen.

 

* Is het plan bekeken op sociale veiligheid?

# Dit is zeker ingebracht door wijlen Tom Boon. Bepaalde delen van het gebied zullen ’s nachts afgesloten worden door de eigenaar. Daarnaast is de  ontsluiting in de stegen geplaatst, wat zorgt voor extra sociale controle.

 

* Zijn de drie kastanjebomen het enige groen dat er komt?

# De patio’s aan de Zuidergracht worden groen ingericht. Hier komen geen bomen vanwege de parkeergarage, maar wel ander groen. Met de eigenaren van de patio’s is afgesproken dat de patio’s groen worden ingericht.

* Waarom komt er in de Ezelsveld niet meer groen? De stoep van 5 meter geeft hier wel plek toe.

# Er is gekozen voor grote boomgroepen. In de Ezelsveldlaan loop je altijd naar een groene plek toe en heb je altijd zicht op groen. De ontwerper vindt het plaatsen van klein groen in de tussenstukken daarom niet nodig. Daarnaast heeft men door de transparante constructie zicht op de groene binnenterreinen en zal er door het groen dat bewoners op hun balkons plaatsen een groener beeld ontstaan. De vrij stenige inrichting sluit aan bij de binnenstad.

* Rik Grashoff wil graag weten hoe de bewoners denken over de groene inrichting.

# Een vijftal aanwezige bewoners zou de inrichting graag groener zien.

* De bewoners maken zich zorgen om het overleven van de bomen. Is de straat niet te donker?

# Nee, dit is niet zo. De ruimte is niet te donker en de wortels krijgen voldoende ruimte. Dit blijkt uit ervaringen in vergelijkbare situaties.

 

* Is het trottoir in zijn geheel openbaar terrein?

# Ja

 

* Bestaat er al een beeld van het soort bedrijfsruimtes dat er gaat komen met het oog op de sociale veiligheid?

# Vanuit Vidomes wordt gekeken wat de belangstelling is. De functies moeten zorggerelateerd zijn. Er zijn mogelijkheden voor functies die ook ’s avonds geopend zijn, bijvoorbeeld een fitnesscentrum.

 

* Het voetpad aan de Zuidergracht wordt semi-openbaar, wat wordt hiermee bedoeld?

# Dit betekent dat het tijdens de daguren geopend is en dat het in de avonduren afgesloten mag worden. In overleg tussen de gemeente en Vidomes zal bepaald worden op welke uren het voetpad afgesloten wordt.

 

* Komt er een afscheiding tussen de vlonder en de patio’s?

# Dit wordt een gekanaliseerde strook met een gestructureerde afsluiting.

 

* Zijn de erfjes van de woonboten niet in te pakken in het groen?

# Er is een groene haag geplant tussen de tuintjes en het pad. Deze is nu nog klein, maar wordt 1,20 m hoog.

 

 

Henk Twisk dankt alle aanwezigen voor hun komst en rond de avond af.