Deze bijeenkomst is mede
op verzoek van de raadscommissie Duurzaamheid bij de behandeling van de
principeovereenkomst tussen gemeente en BAM over de herontwikkeling voor
stationslocatie Delft Zuid dd. 10-2-2004.
1.
Opening en
mededelingen:
Rob van Gameren, de projectleider van de gemeente
Delft stelt zich voor en laat weten te worden opgevolgd door JanGeert van der
Post, reeds werkzaam als projectleider bij de Spoorzone.
Het programma van de bijeenkomst bestaat uit:
·
presentatie stedenbouwkundig plan door Remco Reijke
(stedenbouwkundige gemeente Delft)
·
presentatie verkeersonderzoek door Jan Nederveen
(beleidsmedewerker gemeente Delft).
Na de presentaties wordt een korte pauze ingelast
waarbij er gelegenheid is om zonodig individuele informatie te verkrijgen.
Vervolgens discussie, conclusies en afspraken over het vervolg.
Rob van Gameren vertelt over de geschiedenis van
deze stationslocatie: een gebied dat sinds jaren niet als prettig en veilig
wordt ervaren en waar de gemeente door koppeling met de verkeersoverlast aan de
F. v. Eedenlaan en Vulcanusweg een oplossing heeft gezocht.
Hiertoe is een plan opgesteld waarvoor in de
afgelopen periode een selectieprocedure heeft plaatsgevonden en waarbij BAM
Utiliteitsbouw bv (voorheen Nelis Bouw
& Ontwikkeling bv) bereid is gevonden dit plan uit te voeren en samen met
de gemeente verder uit te werken. Het ontwerp dat deze avond getoond wordt
wijkt af van het plan dat eerder in de wijk is gepresenteerd omdat er nu
rekening is gehouden met de spoorverdubbeling in de toekomst.
Inmiddels is de samenwerkingsovereenkomst tussen
BAM en de gemeente getekend op 16 april 2004 en zal binnenkort het
bestemmingsplan en stedenbouwkundig plan, bij voldoende draagvlak, worden
geaccordeerd door de gemeenteraad. De ingediende zienswijzen op het voorontwerp
bestemmingsplan zullen in dit traject worden beantwoord.
2.
Presentatie stedenbouwkundig plan:
Remco Reijke laat door middel van een Powerpoint
presentatie en een maquette het stedenbouwkundig plan zien en legt uit:
·
Deze locatie is aantrekkelijk voor kantoren door
ligging en aanwezigheid van het station.
·
Wonen is geen optie door de hoge milieuhinder.
·
Onder de gebouwen bij het station is in de plint
mogelijkheid voor kleine detailhandel zoals een cafetaria.
·
Delft Zuid wordt gezien als de entree van Delft
vanuit Rotterdam en vraagt dan ook extra aandacht
·
Er zijn 2 situaties geschetst:
1.
de fase voordat de 2 extra sporen worden aangelegd
2.
de situatie met 4 sporen waarbij ProRail heeft
opgelegd dat de snelle
treinen op de buitenste
sporen moeten passeren.
·
Om het gemaal komt een lus bestemd voor keren en
parkeren (kiss & ride).
·
Er komt een geluidsscherm waar mogelijk een lange
bank voor wordt
geplaatst.
·
Voor het parkeren van fietsen zijn mogelijkheden
gecreëerd.
·
De toren naast het station dient als landmark en
kan benut worden als fietsenstalling.
Hiertoe vindt nog onderzoek plaats.
3.
Presentatie verkeersonderzoek:
Jan Nederveen laat door middel van een Powerpoint
presentatie alsmede door simulatiebeelden de huidige en te verwachten
verkeerssituaties zien.
Er is onderzoek gedaan naar de situatie op de
Tanthofdreef ten opzichte van:
1.
Forensenweg
2.
Kalfjeslaan
3.
Kruithuisweg
Er is gebruik gemaakt van continue automatische
telling van het autoverkeer alsmede visuele handmatige telling van fietsverkeer
(cijfers november 2002). Er is rekening gehouden met foutmarges die ontstaan
door o.a. weersomstandigheden, vakantietijd e.d.
Zowel de ochtend- als avondspits alsmede de
etmaaltelling is verwerkt in het onderzoek.
Op het kruispunt bij de Forensenweg stelt de
gemeente de aanleg van een rotonde voor.
De capaciteit van de rotonde, rekening houdend met
het extra verkeer van de kantoren, is onderzocht.
4.
Conclusie van het verkeersonderzoek:
De extra belasting door de komst van kantoorgebouwen
kan goed worden afgewikkeld op de rotonde Forensenweg en Tanthofdreef, voor
zowel fiets- als auto- en vrachtverkeer. Ook bij de drukke kruising met de
Kruithuisweg is het extra verkeer goed af te wikkelen omdat het 'tegenspits'
verkeer betreft.
Zoals verwacht wordt het bestaande probleem bij de
Kalfjeslaan wel groter en zal vooral verergeren door de overbelaste
Kruithuisweg. Dit wordt veroorzaakt door andere ontwikkelingen in en rond Delft
(Technopolis, eventuele doortrekking van de A4, meer woningbouwlocaties e.d).
De gemeente is bezig voor dit kruispunt een oplossing te zoeken in het kader
van de voorbereiding van het LVVP (lokaal verkeer- en vervoerplan). De inspraak
hierover zal naar verwachting eind 2004 plaatsvinden.
Het belangenplatform Tanthof deelt mede dat men
blij is dat het probleem bij de Kalfjeslaan door de gemeente is onderkend en
dat er een oplossing wordt gezocht.
Overzicht etmaalintensiteit huidige situatie
5.
Vragen en antwoorden:
·
Is het nu nog nodig om de Forensenweg te verbinden
met de Vulcanusweg?
Ja, om te voorkomen dat vrachtverkeer de F. v.
Eedenlaan blijft belasten en t.b.v. de mogelijke busverbinding.
·
Het verkeer van KPN en Kinesis zal waarschijnlijk
toch door de F. v. Eedenlaan blijven rijden.
Een van de chauffeurs vindt het nu 'lolliger' met die hoge drempel.
Kan
er geen verbodsbord komen?
Het is aan de bedrijven om hun personeel te houden
aan de afspraken. Tegen asociaal (rij)gedrag kan niet veel worden ondernomen
maar naar verwachting zullen de bedrijven meewerken nu de gemeente flink
investeert in de doorgaande route om de omliggende straten te ontlasten. Een
verbodsbord verdient geen voorkeur maar zal nog worden onderzocht.
·
Er is een afsluiting beloofd bij de F. v.
Eedenlaan.
Dat klopt maar dat bleek geen optie. Een tijd
geleden al is besloten om het op te lossen met de doorverbinding van de
Tanthofdreef met de Vulcanusweg.
·
Komt er langs de Tanthofdreef ook een geluidswal
indien de 4 sporen worden gerealiseerd?
Ja, het is inderdaad de bedoeling geluidsschermen
te plaatsen, maar dat is afhankelijk van het tijdstip waarop de
spoorverdubbeling uitgevoerd wordt. De verantwoordelijkheid ligt bij ProRail.
·
Is de mogelijkheid om de treinen bij Delft Zuid
ondergronds te krijgen nu van de baan?
Ja, dat klopt.
·
Komen er ook invalide parkeerplaatsen bij station
Delft Zuid?
Nee, daar is nu niet in voorzien; ook niet omdat er
ook geen mogelijkheid is voor minder validen om daar de trein te nemen. Er is
nu wel een hellingbaan aan beide zijden om op het perron te komen.
·
Wordt het station wel toegankelijk voor minder
validen na de aanleg van 4 sporen?
Ja, dan is er naast een trap ook een lift en komt
er ook een mogelijkheid voor speciale parkeerplaatsen in de P&R zone.
·
Wie is de eigenaar van de grond bij het station?
Volgens de heer Knijnenburg is het Rijkswaterstaat.
De kadastrale informatie is bekend bij de gemeente
en Rijkswaterstaat is niet de eigenaar.
·
Wanneer wordt er gebouwd?
Is afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt.
Pas als er 70% verkocht is zal er worden gebouwd.
·
Als er geen kantoren verkocht worden, wat dan?
Daar gaan we niet van uit. Naar verwachting is over
10 jaar alles af en in gebruik. De gebouwen kunnen ook in kleinere delen worden
gebouwd.
·
Bij het grootste kantoor is dan een flink probleem
omdat je de parkeergarage in een keer moet
bouwen. Hoe lost de gemeente dat op?
Dat klopt: dit is nog een grote uitdaging voor de
ontwikkelaar.
·
Hoe is de fasering van de kantoren bedacht?
Wij verwachten achtereenvolgens de oude
Srantilocatie, het M. Emantspad en daarna de locatie langs het spoor te zullen
bouwen, maar dat ligt natuurlijk aan de verkoop.
·
Wanneer wordt er gesloopt? En wat?
Zodra het nodig is
wordt daartoe opdracht gegeven. Het schoolgebouw aan het M. Emantspad is o.a.
een van de te slopen objecten. Dit wordt nader omschreven in het
uitwerkingsplan.
·
Er was eerst sprake van 5000 arbeidsplaatsen. Hoe
zit het dan met die 1000 parkeerplaatsen. Waar gaan die mensen dan parkeren?
Bij ons voor de deur?
Er is berekend dat er 1 parkeerplaats komt per
60-65 m². 1 arbeidsplaats beslaat ca. 20-25m², dus is er ongeveer 1
parkeerplaats per 2 à 2,5 persoon. De rest komt dus per openbaar vervoer of
b.v. op de fiets. Er is uitgegaan van zo'n 1200 arbeidsplaatsen.
·
Is de rotonde wel veilig voor fietsers als er meer
vrachtverkeer komt?
Op een rotonde heeft de fietser voorrang. Onderzoek
heeft uitgewezen dat een rotonde veiliger is voor fietsers dan een kruispunt.
Er vinden minder ernstige ongelukken plaats. Dit wordt beaamd door de heer
Knijnenburg die Pijnacker hierbij als voorbeeld geeft.
·
Is er rekening gehouden met het toekomstige
autoaanbod vanaf de A4 als die is doorgetrokken?
Nee, er is nu geen rekening mee gehouden maar naar
verwachting zal dit in evenwicht zijn ondanks dat het iets drukker zal worden.
Men kan dan ook kiezen voor de A13. Het onderzoek naar de A4 wordt gedaan door
Rijkswaterstaat.
·
Is een 2e ontsluiting van Tanthof Oost
mogelijk?
Daar wordt inderdaad over nagedacht, zeker voor
calamiteiten. Volgens plan komt er een extra calamiteitenontsluiting vanuit de
Vulcanusweg.
·
Moet je als fietser niet te lang wachten bij de
verkeerslichten? Bij de kruising Buitenhof duurt
het soms 5 minuten.
Zoals u waarschijnlijk gemerkt heeft is er rond de
Kruithuisweg radardetectie aangebracht op de verkeerslichten en wordt er dus
ca. 5 seconden sneller gereageerd als een fietser nadert. Delft hanteert een
maximale stoptijd van 2 minuten voor fietsers die soms wel 5 minuten lijken te
duren.
·
Wordt er rekening gehouden met de bocht vanaf de
Tanthofdreef rechtsaf naar de Kruithuisweg? Die wordt vaak moeizaam genomen
door vrachtverkeer.
Ja, dat is bekend en wordt meegenomen in het LVVP.
·
Welk vrachtverkeer wordt extra verwacht?
Alleen doorgaand vrachtverkeer van en naar de
Vulcanusweg
·
Wat wordt er gedaan aan de veiligheid van het
station, bv. qua verlichting?
Het is nu een onoverzichtelijk gebied en er zal
zeker veel aandacht worden besteed aan de kwaliteitsverbetering van de openbare
ruimte. Er komt veel verlichting en waarschijnlijk detailhandel waardoor
levendigheid ontstaat. Het gebruik van kwaliteitsmateriaal geeft ook een
verzorgd uiterlijk aan het gebied. Een lichtkunstwerk behoort ook tot de
mogelijkheden.
·
De geplande lange bank voor het station als
afscheiding/geluidsscherm zal hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt door de
'hangjongeren': is niet de bedoeling.
Nee, dat is niet de bedoeling maar moeilijk te
voorkomen. Dit wordt onderkend en het besluit of de bank er komt, wordt in het
uitvoeringsplan verwerkt.
·
Als er een café(taria) komt, dan s.v.p. rekening
houden met sluitingstijd omdat men verwacht dat het regelmatige spoor van vernielingen dat de jongeren
achterlaten alleen maar erger
wordt voor de omwonenden.
Hiermee zal zeker rekening worden gehouden.
·
Werkt de NS mee met dit plan en hoe zijn zij erbij
betrokken?
Al 15 jaar houdt de NS alle aangedragen opties
tegen voor verbetering van de kwaliteit van de stations in Delft. ProRail is
het onderdeel van NS welke belast is met het stellen van voorwaarden waaraan
het plan moet voldoen. Zij zullen pas investeren bij uitbreiding naar 4 sporen.
Voor 2 sporen zijn 3 liften nodig. Voor 4 sporen zijn 4 liften nodig en NS ziet
momenteel de noodzaak van 4 sporen pas na 2030.
·
Als er een besluit wordt genomen dat er helemaal
geen 4 sporen komen?
Dan zal het plan daarop worden afgestemd.
·
Hoe is de planning? Eerst de weg en dan de
kantoren?
Eerst gaat het bestemmingsplan in procedure. In
november volgt het uitwerkingsplan waarin inrichting en uitvoering staat
omschreven. Bouwverkeer door de wijk is niet wenselijk dus daar wordt rekening
mee gehouden.
·
Wordt er een verslag gemaakt van deze bijeenkomst?
Ja, alle aanwezigen die op de presentielijst staan
(zie bijlage) krijgen het verslag zo snel mogelijk toegestuurd.
6. Toezeggingen:
1.
In de tweede helft van 2004 wordt er een uitvoeringsplan
opgesteld met betrekking tot wegverbinding Vulcanusweg-Tanthofdreef en de
inrichting van de buitenruimte.
2.
Als de wegaansluiting wordt gerealiseerd zal er nog
een check plaatsvinden op de situatie in de Frederik van Eedenlaan om te kijken
of er alles aan gedaan is binnen de wettelijke mogelijkheden om het
vrachtverkeer daadwerkelijk te weren.
Om 22.15 uur wordt de bijeenkomst beëindigd met
dank aan alle aanwezigen.
Bijlage: presentielijst