Voortgangsrapportage Tramlijn 19

Deeltraject Delft CS – TU Zuid

 

Etienne van der Horst, vakteam Mobiliteit

 

24 mei 2004

 

 

Achtergrond

 

In het verleden is voor de beoogde hoogwaardige openbaar vervoer­voorziening lijn 19 de modaliteit tram altijd het uitgangspunt geweest. Eind 2002 ontstond echter discussie over de vraag of een exploitatie van lijn 19 met tram nog wel op een financieel verantwoorde wijze kon plaatsvinden, gezien de bezuinigingen van het rijk op de bijdrage voor het Openbaar Vervoer en gelet op de verwachte vervoerwaarde, die vanuit een oogpunt van tramexploitatie aan de magere kant is. Om deze redenen is enige tijd uitgetrokken om nadere studie te verrichten naar de afweging tussen tram- en busexploitatie. Begin 2004 bleek dat er op dit moment redenen zijn om de uitwerking van de plannen voor tramlijn 19 te hervatten en zodoende is medio maart 2004 gestart met het maken van een Voor­lopig Ontwerp voor het tracé Delft CS – TU Zuid[1]. Op basis hiervan kunnen betrouwbare cijfers worden gegenereerd voor het verdere besluitvormingstraject.

 

Stand van zaken

 

Voorlopig Ontwerp

In samenwerking met het stadsgewest Haaglanden (opdrachtgever) en het ingenieursbureau Arcadis is door de gemeente een concept Voorlopig Ontwerp (VO) gemaakt voor tramlijn 19 tussen Delft CS en TU Zuid. Dit concept VO is zojuist gereedgekomen. Het tramtracé loopt via de Zuidwal, het Zuidpoortgebied, de Sebastiaansbrug, Michiel de Ruijterweg en Mekel­weg naar TU Zuid. Daar is gekeken of het mogelijk is om een (tijdelijke) keerlus te leggen voor de tram direct ten zuiden van de Kruithuisweg. Tevens is in het ontwerp (als alternatief) een definitieve eindhalte met keerlus opgenomen in de centrale zone van het toekomstige Technopolis-gebied.

De tram zal tussen Delft CS en TU Zuid zeven haltes aandoen: Delft CS, Zuidpoort, Michiel de Ruijterweg (t.h.v. de kruising met de Julianalaan), Mekelweg/Aula, Mekelweg/Civiele Techniek, Mekelweg/Bouwkunde-Sportcentrum en TU Zuid.

Op de Zuidwal zal de tram “meerijden” met het autoverkeer omdat er geen ruimte is voor een eigen OV-baan. Op het overige deel van het tracé zal de tram een vrije baan krijgen, die zal worden verhard om het medegebruik door bussen mogelijk te maken. In TU Zuid is mede­gebruik niet noodzakelijk, zodat daar een groene trambaan is gepland.

Op basis van het concept VO bereid Haaglanden een notitie voor ter behandeling in de Stuurgroep lijn 19 en in het Dagelijks en Algemeen Bestuur van het Stadsgewest. Hierin zal een besluit worden voorbereid en genomen omtrent daadwerkelijke inzet op tramexploitatie van lijn 19.

 

Afstemming met TU

Als voorwaarde voor het doortrekken naar TU Zuid stelt Haaglanden de eis dat wordt uitge­gaan van de minst dure tracé-variant, namelijk over de Mekelweg. Gezien zwaarwegende inhoudelijke (MER-studie Technopolis) en financiële argumentatie, moet thans worden vast­gesteld dat het Schoenmakerstraat-tracé geen haalbare en aanvaardbare optie meer is.

 

De gemeente Delft kan zich thans in de motivatie daarvoor vinden. Gezien eerdere gedach­te­­vorming tussen het college van bestuur van de TU Delft en het college van B&W heeft hierover nader overleg (inclusief een briefwisseling) plaatsgevonden.

De TU is bereid gevonden mee te werken aan de totstandkoming van het concept VO zon­der formeel te besluiten voor een tracé over de Mekelweg. Op basis van eerdere ideeën is Mecanoo hiermee voor de TU aan de slag gegaan en heeft het concept “Mekelpark” geïntro­duceerd, waarbij de Mekelweg wordt omgevormd tot een campusachtig verblijfsgebied, waar­in de tram wordt ingepast. Over de kostenaspecten van dit Mecanoo-plan zal op korte termijn met de TU moeten worden gesproken.

 

Kosten

Hoewel er op dat moment nog geen gedetailleerde kostenramingen beschikbaar waren, heeft Haaglanden medio maart 2004 al wel een taakstellend budget vastgesteld voor het deeltraject Delft CS – TU Zuid. De voorlopige kostenraming o.b.v. het concept VO komt uit rond dit taakstellende budget. Hierin zitten enkel de directe tramgerelateerde kosten van het Mecanoo-plan voor het Mekelpark.

 

Dekking

De totale investeringskosten voor de tramlijn worden grotendeels gedekt uit de GDU+ gelden. Haaglanden vraagt ons wel een bijdrage te leveren in het verschil in infra-kosten tussen tram en bus (dekking uit de bovenwijkse voorzieningen voor Technopolis) en onze medewerking te verlenen aan aanpassing van het busnet in het TU gebied. Aanvullende flankerende maatregelen binnen de gemeente worden meegenomen in de afweging bij de programmabegroting.

 

Communicatie- en besluitvormingsplanning

 

Op basis van de te nemen besluiten is een voorlopige bestuurlijke planning opgesteld.

 

 

Haaglanden

Delft

 

 

 

Voortgangsnotitie in B&W

Principebesluit

 

25 mei 2004

Voortgangsnotitie in cie DZH

 

8 juni 2004

Stuurgroeprapportage in B&W

 

8 juni 2004

Rapportage in stuurgroep Lijn 19

9 juni 2004

 

PoHo-overleg

10 juni 2004

 

Bespreken voorstel met TUD

 

week van 14 t/m 18 juni 2004

Voorstel Lijn 19 in B&W

 

22 juni 2004

Dagelijks Bestuur (besluit)

23 juni 2004

 

 

 

 

Besluitvormingsnotitie in B&W

 

17 augustus 2004

Besluitvormingsnotitie in cie DZH

 

31 augustus 2004

Algemeen Bestuur (besluit)

22 september 2004

 

Besluit B&W: Voorlopig Ontwerp vrijgeven voor inspraak

 

28 september 2004

Inspraakperiode

 

4 oktober 2004 t/m

15 november 2004

 

 

 

Besluit B&W: Voorlopig Ontwerp + evt. wijzigingen door inspraak

 

14 december 2004

VO + inspraak in cie DZH

 

± 11 januari 2005

VO + inspraak in raad

 

± 27 januari 2005

 



[1] Het deeltraject Leidschendam tot de aansluiting op sporen van Lijn 1 bevindt zich al in de besteksfase.