Etienne van der Horst, vakteam Mobiliteit
24 mei 2004
In het verleden is voor de beoogde hoogwaardige
openbaar vervoervoorziening lijn 19 de modaliteit tram altijd het uitgangspunt
geweest. Eind 2002 ontstond echter discussie over de vraag of een exploitatie
van lijn 19 met tram nog wel op een financieel verantwoorde wijze kon
plaatsvinden, gezien de bezuinigingen van het rijk op de bijdrage voor het
Openbaar Vervoer en gelet op de verwachte vervoerwaarde, die vanuit een oogpunt
van tramexploitatie aan de magere kant is. Om deze redenen is enige tijd
uitgetrokken om nadere studie te verrichten naar de afweging tussen tram- en
busexploitatie. Begin 2004 bleek dat er op dit moment redenen zijn om de
uitwerking van de plannen voor tramlijn 19 te hervatten en zodoende is
medio maart 2004 gestart met het maken van een Voorlopig Ontwerp voor het
tracé Delft CS – TU Zuid[1].
Op basis hiervan kunnen betrouwbare cijfers worden gegenereerd voor het verdere
besluitvormingstraject.
In samenwerking met het stadsgewest Haaglanden
(opdrachtgever) en het ingenieursbureau Arcadis is door de gemeente een concept
Voorlopig Ontwerp (VO) gemaakt voor tramlijn 19 tussen Delft CS en TU Zuid. Dit
concept VO is zojuist gereedgekomen. Het tramtracé loopt via de Zuidwal, het
Zuidpoortgebied, de Sebastiaansbrug, Michiel de Ruijterweg en Mekelweg naar TU
Zuid. Daar is gekeken of het mogelijk is om een (tijdelijke) keerlus te leggen
voor de tram direct ten zuiden van de Kruithuisweg. Tevens is in het ontwerp
(als alternatief) een definitieve eindhalte met keerlus opgenomen in de
centrale zone van het toekomstige Technopolis-gebied.
De tram zal tussen Delft CS en TU Zuid zeven haltes
aandoen: Delft CS, Zuidpoort, Michiel de Ruijterweg (t.h.v. de kruising met de
Julianalaan), Mekelweg/Aula, Mekelweg/Civiele Techniek,
Mekelweg/Bouwkunde-Sportcentrum en TU Zuid.
Op de Zuidwal zal de tram “meerijden” met het
autoverkeer omdat er geen ruimte is voor een eigen OV-baan. Op het overige deel
van het tracé zal de tram een vrije baan krijgen, die zal worden verhard om het
medegebruik door bussen mogelijk te maken. In TU Zuid is medegebruik niet
noodzakelijk, zodat daar een groene trambaan is gepland.
Op basis van het concept VO bereid Haaglanden een
notitie voor ter behandeling in de Stuurgroep lijn 19 en in het Dagelijks en
Algemeen Bestuur van het Stadsgewest. Hierin zal een besluit worden voorbereid
en genomen omtrent daadwerkelijke inzet op tramexploitatie van lijn 19.
Als voorwaarde voor het doortrekken naar TU Zuid
stelt Haaglanden de eis dat wordt uitgegaan van de minst dure tracé-variant,
namelijk over de Mekelweg. Gezien zwaarwegende inhoudelijke (MER-studie Technopolis)
en financiële argumentatie, moet thans worden vastgesteld dat het
Schoenmakerstraat-tracé geen haalbare en aanvaardbare optie meer is.
De gemeente Delft kan zich thans in de motivatie
daarvoor vinden. Gezien eerdere gedachtevorming tussen het college van
bestuur van de TU Delft en het college van B&W heeft hierover nader overleg
(inclusief een briefwisseling) plaatsgevonden.
De TU is bereid gevonden mee te werken aan de
totstandkoming van het concept VO zonder formeel te besluiten voor een tracé
over de Mekelweg. Op basis van eerdere ideeën is Mecanoo hiermee voor de TU aan
de slag gegaan en heeft het concept “Mekelpark” geïntroduceerd, waarbij de
Mekelweg wordt omgevormd tot een campusachtig verblijfsgebied, waarin de tram
wordt ingepast. Over de kostenaspecten van dit Mecanoo-plan zal op korte
termijn met de TU moeten worden gesproken.
Hoewel er op dat moment nog geen gedetailleerde
kostenramingen beschikbaar waren, heeft Haaglanden medio maart 2004 al wel een
taakstellend budget vastgesteld voor het deeltraject Delft CS – TU Zuid. De
voorlopige kostenraming o.b.v. het concept VO komt uit rond dit taakstellende
budget. Hierin zitten enkel de directe tramgerelateerde kosten van het
Mecanoo-plan voor het Mekelpark.
De totale investeringskosten voor de tramlijn
worden grotendeels gedekt uit de GDU+ gelden. Haaglanden vraagt ons wel een
bijdrage te leveren in het verschil in infra-kosten tussen tram en bus (dekking
uit de bovenwijkse voorzieningen voor Technopolis) en onze medewerking te
verlenen aan aanpassing van het busnet in het TU gebied. Aanvullende
flankerende maatregelen binnen de gemeente worden meegenomen in de afweging bij
de programmabegroting.
Op basis van de te nemen besluiten is een
voorlopige bestuurlijke planning opgesteld.
|
Haaglanden |
Delft |
|
|
|
Voortgangsnotitie in B&W Principebesluit |
|
25 mei 2004 |
Voortgangsnotitie in cie DZH |
|
8 juni 2004 |
Stuurgroeprapportage in B&W |
|
8 juni 2004 |
Rapportage in stuurgroep Lijn 19 |
9 juni 2004 |
|
PoHo-overleg |
10 juni 2004 |
|
Bespreken voorstel met TUD |
|
week van 14 t/m 18 juni 2004 |
Voorstel Lijn 19 in B&W |
|
22 juni 2004 |
Dagelijks Bestuur (besluit) |
23 juni 2004 |
|
|
|
|
Besluitvormingsnotitie in B&W |
|
17 augustus 2004 |
Besluitvormingsnotitie in cie DZH |
|
31 augustus 2004 |
Algemeen Bestuur (besluit) |
22 september 2004 |
|
Besluit B&W: Voorlopig Ontwerp vrijgeven voor
inspraak |
|
28 september 2004 |
Inspraakperiode |
|
4 oktober 2004 t/m 15 november 2004 |
|
|
|
Besluit B&W: Voorlopig Ontwerp + evt. wijzigingen
door inspraak |
|
14 december 2004 |
VO + inspraak in cie DZH |
|
± 11 januari 2005 |
VO + inspraak in raad |
|
± 27 januari 2005 |
[1] Het deeltraject Leidschendam
tot de aansluiting op sporen van Lijn 1 bevindt zich al in de besteksfase.