Aan het College van burgemeester en wethouders

van de gemeente Delft

Postbus 340

2600 AH  DELFT

Mr. S.D. Renzema

 

-

 

## mei 2004

070 750 1648

 

SH.04XXX

 

Overzicht en kaartje toekomstige lijnvoering

Introductie lijn 19 en aanvullend busnet Delft

 

-

 

 

 

Geacht College,

 

 

Momenteel loopt binnen het stadsgewest Haaglanden de besluitvormingsprocedure betreffende de modaliteitkeuze voor beoogd hoogwaardige vervoervoorziening lijn 19 Leidschendam-Voorburg - Leidschenveen - Ypenburg - Delft. Gelet op het in 2010 te verwachten aantal reizigers is ook een keuze voor een hoogwaardige buslijn mogelijk. Ook die zou een hoge mate van kwaliteit kunnen leveren, gezien de vele vrijliggende infrastructuur. Een dergelijke variant zou, gezien de rijksbezuinigingen aantrekkelijk kunnen zijn uit een oogpunt van kosten.

 

In de Stuurgroep lijn 19 is echter bezien of toch niet een poging gewaagd kan worden toch een tramverbinding tot stand te brengen. Dit lijkt financieel haalbaar als de aanbestedingen blijven meevallen en als gemeenten een eigen bijdrage leveren aan het verschil. Dit perspectief blijkt echter alleen haalbaar te zijn onder twee belangrijke voorwaarden. In de eerste plaats verwachten we van de betrokken gemeenten dat zij een bijdrage leveren in de financiering van de infrastructuur van dit omvangrijke project. Tevens verwachten wij van de betrokken gemeenten dat zij hun steun geven aan de nieuwe opzet van lijnennet en het voorzieningenniveau voor het busnet na de ingebruikname van lijn 19.

 

In deze brief gaan wij nader in op deze twee aspecten. Daarnaast zijn voor het succes van tramlijn 19 ook maatregelen van belang die een meer generiek karakter hebben. Wij denken daarbij een stringent flankerend beleid met betrekking tot toekomstige locaties voor wonen en werken, en aan succesvolle marketinginspanningen van de beoogd vervoerder HTM en een passende offerte met betrekking tot de extra exploitatiebijdrage van het stadsgewest.

 

Gevraagde financiële bijdrage van de gemeente Delft

 

De totale investeringskosten voor de tramlijn worden momenteel, gezien de gunstige marktverhoudingen, op € 125 mio geraamd. Voorwaarden daarvoor zijn dat de directieraming van de uitbreiding naar Delft binnen het gestelde maximum van € 38 mio blijft en dat de aanbestedingen mee blijven vallen. In het MIT was tot nu toe een bedrag van € 75 resp. € 91 mio geraamd, afhankelijk van de te kiezen vervoertechniek bus of tram. In het Agglonetbudget is € 25 mio gereserveerd voor de doortrek van lijn 19, als gekozen wordt voor tram, in Delft. 

 

 

De techniekkeuze is nu aan het DB van Haaglanden, die een deel van het inmiddels gedecentraliseerde MIT geld (in de vorm van GDU+) moet toewijzen aan dit project. Vanuit uw gemeente is sterk aangedrongen om te kiezen voor tram, met hogere investeringskosten, terwijl vervoerkundig met een hoogwaardig bussysteem zou kunnen worden volstaan.

 

Om de keuze voor het DB voor tram te vergemakkelijken is de gedachte in de Stuurgroep lijn 19 dat betrokken gemeenten een bijdrage leveren in het verschil in infrakosten tussen tram en bus.

Voor Delft wordt gedacht aan een bedrag van € 3 mio, dat via gedeeltelijke verdubbeling uit de gelden van de Peijs-enveloppe verhoogd zou kunnen worden tot € 5,27 mio. 

 

 

Gevraagde medewerking bij aanpassing busnet

 

Het vaststellen van het voorzieningenniveau voor het openbaar vervoer is een bevoegdheid van het Dagelijks Bestuur van Haaglanden. Ambtelijk is een visie voorbereid voor de hoofdlijnen van de dienstregeling 2007 met de komst van zowel RandstadRail als lijn 19 als tram. Daarbij is als uitgangspunt gehanteerd dat de rail het hoofdsysteem is en dat de busverbindingen aanvullend zijn en dat parallelverbindingen zoveel mogelijk moeten worden vermeden.

 

De invoering van zowel de railverbindingen alsook een aantal besparingen op het busnet maken het mogelijk dat het exploitatietekort als gevolg van de indienststelling van lijn 19 niet sterker zal stijgen dan met een busvariant het geval zou zijn geweest. Het is echter voor het DB, bij het nemen van een beslissing over de vervoertechniek van lijn 19, van groot belang te weten of er draagvlak bestaat voor de ontwikkelde visie.

 

In uw gemeente betreft het onder andere een aanpassing van het stads- en streekbussnet. Kern van de reorganisatie van het busnet in Delft na de ingebruikname van lijn 19 is een beperkt aantal regionale buslijnen van/naar Den Haag die tevens een lokale functie binnen Delft vervullen. Deze regiolijnen rijden overdag tenminste elke kwartier. De stadslijnen 63 en 69 die nu de verbinding verzorgen tussen het station Delft en de TU komen te vervallen. Het resterende stadsnet krijgt of behoudt zijn ontsluitende functie. Deze stadslijnen gaan dan overdag elke 30 minuten rijden, overigens ook ’s avonds en op zondag.   

 

Om u een beeld te kunnen vormen van de door ons gedachte dienstregeling 2007 hebben wij in bijlage het totaalbeeld omschreven. Dit totaalbeeld levert, inclusief het effect van de overeenkomst met HTM voor de exploitatie van tram, een sluitende exploitatie op voor de jaren 2007-2010.

 

Procedure

 

Thans wordt de lijnvoering van de doortrek in Delft nader uitgewerkt. Eind mei hopen we te weten of Haaglanden binnen het budget van € 125 mio kan blijven. Op 9 juni 2004 wordt de Stuurgroep gehouden waarin dat wordt vastgesteld en waarin tevens wordt geïnventariseerd hoe de bereidheid van gemeenten is met betrekking tot het leveren van bijdragen aan de investering en medewerking aan de aanpassing van het busnet.

 

 

Bij een positief beeld van een en ander kan de Stuurgroep een voorstel formuleren voor het DB van 23 juni 2004. Als partijen het dan op het niveau van colleges van B&W’s en het DB eens zijn kan het DB een principe-beslissing nemen onder voorwaarde van goedkeuring door de raden en uiteindelijk het AB in september 2004.

 

Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

 

Hoogachtend,

 

 

 

 

Mr. Drs. B.J. Bruins

Voorzitter Stuurgroep lijn 19

 

 

Bijlage:

 

  1. beschrijving voorgestelde lijnstructuur 2007
  2. kaartje voorgestelde lijnstructuur 2007

 

 

Bijlage:

Toekomstige lijnvoering aanvullend busnet in en rond de gemeente Delft

 

In het onderstaande wordt een beeld gegeven van de lijnvoering van het aanvullend busnet na de ingebruikname van tramlijn 19. Op basis van de huidige inzichten qua voorbereiding, aanbesteding en bouwtempo van de voor lijn noodzakelijke railinfrastructuur wordt voorzien dan tramlijn 19 niet eerder dan medio december 2006 in gebruik genomen kan worden. Een eerdere ingebruikname achten wij overigens minder zinvol omdat tramlijn 19 een belangrijke functie ontleent aan het overstapstation Ypenburg aan de Goudse lijn. De opening van dit NS-station wordt bij de start van de jaardienstregeling 2007 verwacht. Uitgangspunt bij de toekomstige lijnvoering van het aanvullend busnet is dat op dat moment tevens RandstadRail tussen Den Haag CS en Zoetermeer resp. Rotterdam tevens in gebruik genomen is.  

 

Om het totale vervoersysteem betaalbaar te houden zullen bij de keuze voor de modaliteit tram voor lijn 19 parallelverbindingen zo veel mogelijk moeten worden vermeden. Dit uitgangspunt is overigens opgenomen in de “Beleidslijnen voor het OV Haaglanden”. Daarom is het zaak om bij de ingebruikname van Randstadrail en tramlijn 19 het huidige busnet te herstructureren. Uitgangspunt blijft een fijnmazige en hoogfrequente lijnenstructuur voor rail en bus in de agglomeratie. Inherent aan deze keuze voor de rail is dat de noodzaak tot overstappen wel wat zal toenemen. 

 

De reorganisatie is gebaseerd op twee typen maatregelen:

 

-          lijnen waarvan de functie grotendeels/geheel overgenomen wordt door lijn 19

-          herschikking van kwantiteiten stadsnet ten gunste van sterke streekassen/raillijnen

 

Ontwerp-lijnvoering Delft 2007

 

De voorgestelde lijnstructuur wordt alsvolgt:

 

Tramlijn 1 Tanthof - Delft centrum - Rijswijk - Den Haag HS/centrum/CS - Schevingen

 

Frequentie 10/15 [1] minuten dienst

 

Tramlijn 19  Delft TU – Delft centrum - Ypenburg – Leidenschenveen – Leidschendam  Antoniushove

 

Frequentie 10/15 minuten dienst. Tijdens de spitsuren mogelijk extra businzet op het deeltraject Delft station - TU. Voorzieningenniveau van/naar TU in de avonduren en tijdens het weekeinde wordt nader bezien.

 

Belangrijke streekassen met stadsfunctie

 

Frequentie: overdag 15 minutendienst/’s avonds 30 minuten dienst. Nadruk op snelheid en frequentie, minder op lokale ontsluiting.

 

Lijn 60 Delft - De Bras/Nootdorp - station Leidschenveen

 

Lijn 62 is vervallen, 15 minuten dienst kort trajectdienst tot De Bras

 

Lijn 130 Tanthof - station Delft - station Rijswijk - Den Haag Centrum (GM of CS)

 

Combinatie van huidige lijn 64, trajectdeel Delft - Rijswijk van lijn 129 in hogere frequentie en bestaande lijn 130.

 

Lijn 37 Delft  - Wateringse Veld - Zks Leyweg

 

Ten dele vervanging van het trajectdeel Rijswijk - Den Haag Zuid-west van lijn 129 . Wint vooral ook aan functie (Zks Leyweg/Winkelcentrum Leyweg) als tweede ontsluiting voor het Wateringse Veld. 

 

Stadsnet

 

Frequentie 30/30 minuten diensten. Karakter serviceliner. Nadruk op ontsluiting, minder op snelheid en frequentie. 

 

·            Lijn 63/69 vervalt geheel t.g.v. tramlijn 19. Bediening TU Zuid vooralsnog door lijn 129.

·            Lijn 61 en 66 worden gecombineerd tot een nieuwe lijn 66 naar Delfgauw

·            Lijn 66 krijgt ook een nieuw traject naar Den Hoorn, streeklijnen via Reinier de Graaf Zks

·            Lijn 60 en lijn 62 worden Delft ZW gecombineerd tot een nieuwe servicelijn 62.

·            Lijn 61 Kuyperwijk (lijn 37 zorgt voor snelle ontsluiting van dit gebied) - Centrum - Delftse Hout

 

Overige streeklijnen

 

De overige streeklijnen wijzigen in beginsel niet.

 

·            Lijn 121  Delft - Pijnacker - Zoetermeer

·            Lijn 128  Delft - Naaldwijk - Hoek van Holland

·            Lijn 129  Delft - Rotterdam

·            Lijn 132  Delft - Schipluiden - Maassluis

 

 

 

 



[1] 10/15: 10 minuten dienst overdag, 15 minuten dienst ‘s avonds en op zondag.