Aan het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft Postbus 340 2600 AH DELFT |
||||
Mr. S.D. Renzema |
|
- |
|
## mei 2004 |
070 750 1648 |
|
SH.04XXX |
|
Overzicht en kaartje toekomstige lijnvoering |
Introductie lijn 19 en aanvullend busnet Delft |
|
- |
|
Geacht College, |
Momenteel loopt binnen het stadsgewest Haaglanden de
besluitvormingsprocedure betreffende de modaliteitkeuze voor beoogd
hoogwaardige vervoervoorziening lijn 19 Leidschendam-Voorburg - Leidschenveen -
Ypenburg - Delft. Gelet op het in 2010 te verwachten aantal reizigers is ook
een keuze voor een hoogwaardige buslijn mogelijk. Ook die zou een hoge mate van
kwaliteit kunnen leveren, gezien de vele vrijliggende infrastructuur. Een
dergelijke variant zou, gezien de rijksbezuinigingen aantrekkelijk kunnen zijn
uit een oogpunt van kosten.
In de Stuurgroep lijn 19 is echter bezien of toch niet een
poging gewaagd kan worden toch een tramverbinding tot stand te brengen. Dit
lijkt financieel haalbaar als de aanbestedingen blijven meevallen en als
gemeenten een eigen bijdrage leveren aan het verschil. Dit perspectief blijkt
echter alleen haalbaar te zijn onder twee belangrijke voorwaarden. In de eerste
plaats verwachten we van de betrokken gemeenten dat zij een bijdrage leveren in
de financiering van de infrastructuur van dit omvangrijke project. Tevens
verwachten wij van de betrokken gemeenten dat zij hun steun geven aan de nieuwe
opzet van lijnennet en het voorzieningenniveau voor het busnet na de
ingebruikname van lijn 19.
In deze brief gaan wij nader in op deze twee aspecten.
Daarnaast zijn voor het succes van tramlijn 19 ook maatregelen van belang die
een meer generiek karakter hebben. Wij denken daarbij een stringent flankerend
beleid met betrekking tot toekomstige locaties voor wonen en werken, en aan
succesvolle marketinginspanningen van de beoogd vervoerder HTM en een passende
offerte met betrekking tot de extra exploitatiebijdrage van het stadsgewest.
Gevraagde financiële bijdrage van de gemeente Delft
De totale investeringskosten voor de tramlijn worden
momenteel, gezien de gunstige marktverhoudingen, op € 125 mio geraamd.
Voorwaarden daarvoor zijn dat de directieraming van de uitbreiding naar Delft
binnen het gestelde maximum van € 38 mio blijft en dat de aanbestedingen mee
blijven vallen. In het MIT was tot nu toe een bedrag van € 75 resp. € 91 mio
geraamd, afhankelijk van de te kiezen vervoertechniek bus of tram. In het
Agglonetbudget is € 25 mio gereserveerd voor de doortrek van lijn 19, als
gekozen wordt voor tram, in Delft.
De techniekkeuze is nu aan het DB van Haaglanden, die een
deel van het inmiddels gedecentraliseerde MIT geld (in de vorm van GDU+) moet
toewijzen aan dit project. Vanuit uw gemeente is sterk aangedrongen om te
kiezen voor tram, met hogere investeringskosten, terwijl vervoerkundig met een
hoogwaardig bussysteem zou kunnen worden volstaan.
Om de keuze voor het DB voor tram te vergemakkelijken is de
gedachte in de Stuurgroep lijn 19 dat betrokken gemeenten een bijdrage leveren
in het verschil in infrakosten tussen tram en bus.
Voor Delft wordt gedacht aan een bedrag van € 3 mio, dat via
gedeeltelijke verdubbeling uit de gelden van de Peijs-enveloppe verhoogd zou
kunnen worden tot € 5,27 mio.
Gevraagde medewerking bij aanpassing busnet
Het vaststellen van het voorzieningenniveau voor het
openbaar vervoer is een bevoegdheid van het Dagelijks Bestuur van Haaglanden.
Ambtelijk is een visie voorbereid voor de hoofdlijnen van de dienstregeling
2007 met de komst van zowel RandstadRail als lijn 19 als tram. Daarbij is als
uitgangspunt gehanteerd dat de rail het hoofdsysteem is en dat de
busverbindingen aanvullend zijn en dat parallelverbindingen zoveel mogelijk
moeten worden vermeden.
De invoering van zowel de railverbindingen alsook een aantal
besparingen op het busnet maken het mogelijk dat het exploitatietekort als
gevolg van de indienststelling van lijn 19 niet sterker zal stijgen dan met een
busvariant het geval zou zijn geweest. Het is echter voor het DB, bij het nemen
van een beslissing over de vervoertechniek van lijn 19, van groot belang te
weten of er draagvlak bestaat voor de ontwikkelde visie.
In uw gemeente betreft het onder andere een aanpassing van
het stads- en streekbussnet. Kern van de reorganisatie van het busnet in Delft
na de ingebruikname van lijn 19 is een beperkt aantal regionale buslijnen
van/naar Den Haag die tevens een lokale functie binnen Delft vervullen. Deze
regiolijnen rijden overdag tenminste elke kwartier. De stadslijnen 63 en 69 die
nu de verbinding verzorgen tussen het station Delft en de TU komen te
vervallen. Het resterende stadsnet krijgt of behoudt zijn ontsluitende functie.
Deze stadslijnen gaan dan overdag elke 30 minuten rijden, overigens ook ’s
avonds en op zondag.
Om u een beeld te kunnen vormen van de door ons gedachte
dienstregeling 2007 hebben wij in bijlage het totaalbeeld omschreven. Dit
totaalbeeld levert, inclusief het effect van de overeenkomst met HTM voor de
exploitatie van tram, een sluitende exploitatie op voor de jaren 2007-2010.
Procedure
Thans wordt de lijnvoering van de doortrek in Delft nader
uitgewerkt. Eind mei hopen we te weten of Haaglanden binnen het budget van €
125 mio kan blijven. Op 9 juni 2004 wordt de Stuurgroep gehouden waarin dat
wordt vastgesteld en waarin tevens wordt geïnventariseerd hoe de bereidheid van
gemeenten is met betrekking tot het leveren van bijdragen aan de investering en
medewerking aan de aanpassing van het busnet.
Bij een positief beeld van een en ander kan de Stuurgroep
een voorstel formuleren voor het DB van 23 juni 2004. Als partijen het dan op
het niveau van colleges van B&W’s en het DB eens zijn kan het DB een
principe-beslissing nemen onder voorwaarde van goedkeuring door de raden en
uiteindelijk het AB in september 2004.
Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.
Hoogachtend,
Mr. Drs. B.J. Bruins
Voorzitter Stuurgroep lijn 19
Bijlage:
Bijlage:
Toekomstige lijnvoering aanvullend busnet in en rond de
gemeente Delft
In het onderstaande wordt een beeld gegeven van de
lijnvoering van het aanvullend busnet na de ingebruikname van tramlijn 19. Op
basis van de huidige inzichten qua voorbereiding, aanbesteding en bouwtempo van
de voor lijn noodzakelijke railinfrastructuur wordt voorzien dan tramlijn 19
niet eerder dan medio december 2006 in gebruik genomen kan worden. Een eerdere
ingebruikname achten wij overigens minder zinvol omdat tramlijn 19 een
belangrijke functie ontleent aan het overstapstation Ypenburg aan de Goudse
lijn. De opening van dit NS-station wordt bij de start van de
jaardienstregeling 2007 verwacht. Uitgangspunt bij de toekomstige lijnvoering
van het aanvullend busnet is dat op dat moment tevens RandstadRail tussen Den Haag
CS en Zoetermeer resp. Rotterdam tevens in gebruik genomen is.
Om het totale vervoersysteem betaalbaar te houden zullen bij
de keuze voor de modaliteit tram voor lijn 19 parallelverbindingen zo veel
mogelijk moeten worden vermeden. Dit uitgangspunt is overigens opgenomen in de
“Beleidslijnen voor het OV Haaglanden”. Daarom is het zaak om bij de
ingebruikname van Randstadrail en tramlijn 19 het huidige busnet te
herstructureren. Uitgangspunt blijft een fijnmazige en hoogfrequente
lijnenstructuur voor rail en bus in de agglomeratie. Inherent aan deze keuze
voor de rail is dat de noodzaak tot overstappen wel wat zal toenemen.
De reorganisatie is gebaseerd op twee typen maatregelen:
-
lijnen waarvan de functie grotendeels/geheel overgenomen
wordt door lijn 19
-
herschikking van kwantiteiten stadsnet ten gunste van sterke
streekassen/raillijnen
Ontwerp-lijnvoering Delft 2007
De voorgestelde lijnstructuur wordt alsvolgt:
Tramlijn 1 Tanthof - Delft centrum - Rijswijk - Den Haag
HS/centrum/CS - Schevingen
Frequentie 10/15 [1]
minuten dienst
Tramlijn 19 Delft TU
– Delft centrum - Ypenburg – Leidenschenveen – Leidschendam Antoniushove
Frequentie 10/15 minuten dienst. Tijdens de spitsuren
mogelijk extra businzet op het deeltraject Delft station - TU. Voorzieningenniveau
van/naar TU in de avonduren en tijdens het weekeinde wordt nader bezien.
Belangrijke streekassen met stadsfunctie
Frequentie: overdag 15 minutendienst/’s avonds 30 minuten
dienst. Nadruk op snelheid en frequentie, minder op lokale ontsluiting.
Lijn 60 Delft - De Bras/Nootdorp - station Leidschenveen
Lijn 62 is vervallen, 15 minuten dienst kort trajectdienst
tot De Bras
Lijn 130 Tanthof - station Delft - station Rijswijk - Den
Haag Centrum (GM of CS)
Combinatie van huidige lijn 64, trajectdeel Delft - Rijswijk
van lijn 129 in hogere frequentie en bestaande lijn 130.
Lijn 37 Delft -
Wateringse Veld - Zks Leyweg
Ten dele vervanging van het trajectdeel Rijswijk - Den Haag
Zuid-west van lijn 129 . Wint vooral ook aan functie (Zks Leyweg/Winkelcentrum
Leyweg) als tweede ontsluiting voor het Wateringse Veld.
Stadsnet
Frequentie 30/30 minuten diensten. Karakter serviceliner.
Nadruk op ontsluiting, minder op snelheid en frequentie.
·
Lijn 63/69 vervalt geheel t.g.v. tramlijn 19. Bediening TU
Zuid vooralsnog door lijn 129.
·
Lijn 61 en 66 worden gecombineerd tot een nieuwe lijn 66
naar Delfgauw
·
Lijn 66 krijgt ook een nieuw traject naar Den Hoorn,
streeklijnen via Reinier de Graaf Zks
·
Lijn 60 en lijn 62 worden Delft ZW gecombineerd tot een
nieuwe servicelijn 62.
·
Lijn 61 Kuyperwijk (lijn 37 zorgt voor snelle ontsluiting
van dit gebied) - Centrum - Delftse Hout
Overige streeklijnen
De overige streeklijnen wijzigen in beginsel niet.
·
Lijn 121 Delft -
Pijnacker - Zoetermeer
·
Lijn 128 Delft -
Naaldwijk - Hoek van Holland
·
Lijn 129 Delft -
Rotterdam
·
Lijn 132 Delft -
Schipluiden - Maassluis