Deze aanvullende notitie is gericht op de vergelijking van het
parkeertarief op andere steden en de concurrentiepositie van Delft.
In
de Nota Reserve Parkeervoorzieningen is sprake van 2 tarieven, 2,20 en 1,60. De 2,20 is een verhoging van het straatparkeertarief
met 0,20. Vermeld moet worden dat de
binnenstad van Delft heel weinig straatparkeerplaatsen kent. Momenteel zijn er
nog 330 plaatsen + 39 runshopplaatsen met het hoogste tarief. Na de opening van
de Koepoortgarage zijn er vanaf 1 januari 2008 nog ca. 230 plaatsen over. Er
zijn dan ca. 1920 plaatsen voor het goedkopere tarief. Slechts 10% van de
bezoekersparkeerplaatsen kent derhalve het hogere tarief.
De
volgende vraag is in hoeverre er door de prijsstijgingen relatief minder mensen
naar de binnenstad van Delft zouden komen. Delft is met zijn 1,60 niet de
goedkoopste, maar ook niet overdreven duur. Wel een van de goedkopere in
vergelijking met andere steden! (Zie hiervoor ook de tabel aan het einde van
deze notitie.) Hierbij moeten de volgende kanttekeningen gemaakt worden.
-
De
andere steden in de regio hebben voor zover bekend nog geen prijsstijgingen
voor 2005 voorgesteld, maar dat zal in een aantal gevallen in het najaar van
2004 ongetwijfeld gebeuren. Van bijvoorbeeld Den Haag en Schiedam is bekend dat
deze hun tarieven gaan verhogen naar resp 2,40 per uur en 1,40 per uur in
2005.
-
Het
is tot op heden niet goed bekend hoeveel er daadwerkelijk per uur wordt betaald
in de omliggende gemeenten. Delft rekent nl. na het eerste uur per eenheid van
0,10. In de Rijswijk betaal je voor 65 minuten, bijvoorbeeld, direct voor 2
volle uren, 3,- terwijl je in die periode in Delft dus 1,70 kwijt zou zijn.
Ook voor Vlaardingen is bekend dat er voor 65 minuten direct 2x 1,30 gerekend
wordt, waarmee het tarief ook daar snel hoger uitkomt. De consument lijkt zich
in veel gevallen te weinig bewust van het feit dat Delft helemaal zo duur niet
is.
-
Het
imago van Delft rond bereikbaarheid en parkeertarieven speelt hierbij ook een
grote rol, dat nader onderzocht moet worden. De verwachting is dat niet veel
consumenten hun keuze voor een bezoek aan de binnenstad van Delft allιιn
laten afhangen van 0,10 tot 0,30 verhoging van het parkeertarief.
-
Tevens
is iets te zeggen over de prijs-kwaliteit verhouding: de vindbaarheid van de
parkeerplaatsen, de verwijzing ernaar en het feit dat je droog en veilig kan
parkeren met je auto tegen een redelijk tarief. Op deze aspecten wordt thans
een grote verbetering bereikt. Deze zaken zijn versterkend voor de
concurrentiepositie en zullen dan ook meer benadrukt moeten worden. Extra
aandacht voor een goede communicatie kan daarmee concurrentiepositie
versterkend werken.
-
Gesteld
moet worden dat de parkeertarieven in 3,5 jaar niet zijn veranderd (sinds 1
juli 2001) . De tarieven zijn bij introductie niet van significante invloed
geweest op het bezoek aan Delft. In de tussentijd is in Delft het tarief niet
verhoogd terwijl in andere steden dit meestal wel is gebeurd. Met de nu
voorgestelde tariefsverhoging worden slechts de niet-doorgevoerde
inflatiecorrecties van de afgelopen jaren gecompenseerd.
De
vraagstelling in hoeverre mensen straks, vanwege de nu voorgestelde
tariefsverhoging, niet meer naar de binnenstad van Delft zullen komen is op
grond van bovenstaande argumenten, met voorzichtigheid, te beantwoorden dat dit er slechts weinigen
zullen zijn, en dat een eventueel effect ook van tijdelijke aard zal zijn.
Parkeertarieven per 1 januari 2004
|
Garage per uur |
Terrein per uur |
Straat centrum per uur |
Straat buiten centrum per uur |
Delft |
1,30 |
1,30 |
2,00 |
1,50 |
Dordrecht |
1,00 tot 1,60 |
> 1,60 |
> 1,60 |
|
Gouda |
1,00 tot 1,50 |
1,00 tot 1,50 |
1,00 tot 1,50 |
1,00 tot 1,50 |
Leiden |
1,00 tot 2,00 |
2,00 |
2,00 |
1,50 |
Amersfoort |
1,20 tot 1,50 |
1,60 |
1,60 tot 2,10 |
|
Utrecht |
2,00 tot 2,20 |
2,50 |
2,50 |
1,00 |
Tariefsdifferentiatie in tijd
In
alle steden geldt voor ιιn locatie, ιιn tarief. Tariefsdifferentiatie in tijd
is dus nergens van toepassing.