Deze aanvullende notitie is gericht op de vergelijking van het parkeertarief op andere steden en de concurrentiepositie van Delft.

 

In de Nota Reserve Parkeervoorzieningen is sprake van 2 tarieven, € 2,20 en  € 1,60. De € 2,20 is een verhoging van het straatparkeertarief met  € 0,20. Vermeld moet worden dat de binnenstad van Delft heel weinig straatparkeerplaatsen kent. Momenteel zijn er nog 330 plaatsen + 39 runshopplaatsen met het hoogste tarief. Na de opening van de Koepoortgarage zijn er vanaf 1 januari 2008 nog ca. 230 plaatsen over. Er zijn dan ca. 1920 plaatsen voor het goedkopere tarief. Slechts 10% van de bezoekersparkeerplaatsen kent derhalve het hogere tarief.

 

De volgende vraag is in hoeverre er door de prijsstijgingen relatief minder mensen naar de binnenstad van Delft zouden komen. Delft is met zijn € 1,60 niet de goedkoopste, maar ook niet overdreven duur. Wel een van de goedkopere in vergelijking met andere steden! (Zie hiervoor ook de tabel aan het einde van deze notitie.) Hierbij moeten de volgende kanttekeningen gemaakt worden.

-        De andere steden in de regio hebben voor zover bekend nog geen prijsstijgingen voor 2005 voorgesteld, maar dat zal in een aantal gevallen in het najaar van 2004 ongetwijfeld gebeuren. Van bijvoorbeeld Den Haag en Schiedam is bekend dat deze hun tarieven gaan verhogen naar resp €2,40 per uur en €1,40 per uur in 2005.

-        Het is tot op heden niet goed bekend hoeveel er daadwerkelijk per uur wordt betaald in de omliggende gemeenten. Delft rekent nl. na het eerste uur per eenheid van € 0,10. In de Rijswijk betaal je voor 65 minuten, bijvoorbeeld, direct voor 2 volle uren, € 3,- terwijl je in die periode in Delft dus € 1,70 kwijt zou zijn. Ook voor Vlaardingen is bekend dat er voor 65 minuten direct 2x € 1,30 gerekend wordt, waarmee het tarief ook daar snel hoger uitkomt. De consument lijkt zich in veel gevallen te weinig bewust van het feit dat Delft helemaal zo duur niet is.

-        Het imago van Delft rond bereikbaarheid en parkeertarieven speelt hierbij ook een grote rol, dat nader onderzocht moet worden. De verwachting is dat niet veel consumenten hun keuze voor een bezoek aan de binnenstad van Delft allιιn laten afhangen van € 0,10 tot € 0,30 verhoging van het parkeertarief.

-        Tevens is iets te zeggen over de prijs-kwaliteit verhouding: de vindbaarheid van de parkeerplaatsen, de verwijzing ernaar en het feit dat je droog en veilig kan parkeren met je auto tegen een redelijk tarief. Op deze aspecten wordt thans een grote verbetering bereikt. Deze zaken zijn versterkend voor de concurrentiepositie en zullen dan ook meer benadrukt moeten worden. Extra aandacht voor een goede communicatie kan daarmee concurrentiepositie versterkend werken.

-        Gesteld moet worden dat de parkeertarieven in 3,5 jaar niet zijn veranderd (sinds 1 juli 2001) . De tarieven zijn bij introductie niet van significante invloed geweest op het bezoek aan Delft. In de tussentijd is in Delft het tarief niet verhoogd terwijl in andere steden dit meestal wel is gebeurd. Met de nu voorgestelde tariefsverhoging worden slechts de niet-doorgevoerde inflatiecorrecties van de afgelopen jaren gecompenseerd.

 

De vraagstelling in hoeverre mensen straks, vanwege de nu voorgestelde tariefsverhoging, niet meer naar de binnenstad van Delft zullen komen is op grond van bovenstaande argumenten, met voorzichtigheid,  te beantwoorden dat dit er slechts weinigen zullen zijn, en dat een eventueel effect ook van tijdelijke aard zal zijn.

 

Parkeertarieven per 1 januari 2004

 

Garage per uur

Terrein per uur

Straat centrum per uur

Straat buiten centrum per uur

Delft

€ 1,30

€1,30

€2,00

€1,50

Dordrecht

€1,00 tot €1,60

> €1,60

> €1,60

 

Gouda

€1,00 tot €1,50

€1,00 tot €1,50

€1,00 tot €1,50

€1,00 tot €1,50

Leiden

€1,00 tot €2,00

€2,00

€2,00

€1,50

Amersfoort

€1,20 tot €1,50

€1,60

€1,60 tot €2,10

Utrecht

€2,00 tot €2,20

€ 2,50

€2,50

€1,00

 

Tariefsdifferentiatie in tijd

In alle steden geldt voor ιιn locatie, ιιn tarief. Tariefsdifferentiatie in tijd is dus nergens van toepassing.