Onderwerp
Informatie-
en discussieavond bouwplan en plan openbare ruimte voor het Koepoortgebied op
30 augustus 2004
Inleiding door Henk Twisk
Vanavond
is de presentatie van het bouwplan voor het Koepoortgebied, de parkeergarage
met bovenliggende woningen, en het plan voor de inrichting van de openbare
ruimte. De plannen voor het hotel op de Koepoortplaats zijn los gekoppeld van
dit bouwplan. Leon Thier en Joke Stolk van Atelier Pro hebben het plan ontworpen
en verzorgen ook de presentatie. Het plan wordt ontwikkeld door de
ontwikkelcombinatie Koepoort v.o.f. In de commissie duurzaamheid van 8
september a.s. wordt dit plan ook gepresenteerd en vervolgens ter goedkeuring
voorgelegd. U heeft hier nog inspraakmogelijkheden. De notulen van deze avond
worden ter informatie meegestuurd naar de raadscommissie. Als u uw
adresgegevens noteert op de presentielijst, ontvangt u ook een exemplaar van
dit verslag. Na de presentatie van de architecten is er een korte pauze, waarna
er ruimte is voor vragen en discussie.
Presentatie door de architecten van de woningen, parkeergarage en openbare
ruimte.
Pauze
Vragen, opmerkingen en discussie
(*=
reactie gemeente/architect)
# Waarom
hebt u niet gekozen voor schuine daken, deze passen toch prachtig bij de gevels
van de binnenstad. Nu zijn het weer de vierkante dozen waarvan we er al zoveel
hebben in de stad.
* De architect licht toe waarom zij vinden dat dit ontwerp beter bij de
binnenstad past.
#
Hoe hoog worden de bomen in de openbare ruimte? Is dit te vergelijken met de
populieren die er nu staan?
* Op de Maria Duystlaan aan de kant van de Van Renswoudestraat komen bomen van
de 2e grootte met een hoogte tussen de 10 en 15 meter. Aan de kant
van de Genestetstraat en in de Genestetstraat komen bomen van de 3e
grootte met een een hoogte tussen de 6 en 10 meter.
*
Het juiste type boom moet nog worden uitgewerkt. Gedacht wordt aan een boomtype
met een open blad.
#
We praten nu al twee jaar over type bomen. We willen nu wel eens zien welke het
worden.
*
We spreken af de boomtypes verder te concretiseren in het bewoners-platform.
#
De bak van de garage is kleiner geworden. Wat is nu de afstand van de bak tot
de gevels?
* De afstand tussen de gevel van de Van
Renswoudestraat en de parkeergarage is oplopend van ca. 8,5m (kruispuntzijde)
tot ca. 10,5m (brugzijde). Ter plaatse van de wokkel is de maat ca. 6m.
- De afstand tussen de gevel van de Genestetstraat en de parkeergarage is
12,4m.
# Ik wil graag meer informatie over bezonning. De diagrammen in het
ontwikkelinsplan waren incompleet en geven geen goed beeld van de bezonning. We
willen ze van alle tijdstippen in alle jaargetijden. We hebben dit in de
commissie duurzaamheid ook al naar voren gebracht.
*
Als u mij - Henk Twisk – de gewenste tijdstippen mailt, dan zoeken wij dit uit.
# Belemmert de kop van het bouwblok (de erker) aan de kant van de Van
Miereveltlaan niet het zicht van het rechtsafslaande verkeer?
*
Nee, men kijkt er onder door.
# Hoe kunt u als verkeersdeskundige de Maria Duystlaan inrichten als 30
km-gebied? U houdt zich niet aan de CROW-regels. Een lijnbusroute kan geen 30
km-zone zijn! Heeft de keuze voor een 30 km-zone niet te maken met de grotere
geluidsbelasting die ontstaat door de toename van de verkeersinten-siteit?
*
De CROW-regels zijn aanbevelingen. Wij hebben goede argumenten om toch te
kiezen voor een 30 km-gebied. De Maria Duystlaan is de entree naar de
binnenstad. Net als de rest van de binnenstad willen we die inrichten als
verblijfsgebied. Het bezoekersverkeer wordt afgevangen door de Koepoort-garage,
waardoor minder verkeer de stad ingaat. Het is inmiddels bewezen dat in 30
km-gebieden veel minder verkeersongevallen plaatsvinden en dat deze dus veel
veiliger zijn. Het beleid van de gemeente is daarom om de 30 km-gebieden
in de stad uit te breiden.
Voor de Maria Duystlaan zijn geen drempels nodig. De korte afstand in
combinatie met het in- en uitvoegen in de garage, de verkeerslichten en het
ontwerp van de straat (smalle rijstroken) maken drempels overbodig.
Uitgangspunt bij de inrichting van een 30 km-straat is dat 85% van het verkeer
de snelheid van 30km/u niet overtreedt.
- De lijnbusmaatschappij wil inderdaad
geen drempels, maar heeft geen problemen met 30 km-zones.
- De geluidsproblematiek staat los van
de keuze voor een 30 km-zone.
# Waarom houdt u de Van Renswoudestraat richting Van Miereveltlaan niet open?
Er komt nu een lus richting G. van Loonstraat. Ik vind dit een onveilige
situatie (spelende kinderen) en zonde van de ruimte.
* Auto’s komen nu ter hoogte van de stopstreep de St. v.d. Wieleweg op. De
rechtdoorinvoegstrook kan niet goed worden gekozen, als er auto’s voor het
stoplicht staan. Dit is een onveilige situatie. In de nieuwe situatie komt men
verder van de stopstreep af de weg oprijden.
# Aan het einde van de G.van Loonstraat is een speeltuin waar kleine kinderen
in en uit lopen. Voor hen wordt dit een gevaarlijk situatie.
* Ik snap uw zorg. Wat we met de 30 km-gebieden in woonwijken proberen te
bereiken, is dat we de straat teruggeven aan de kinderen en dat de auto er te
gast is. We meten in 30 km-gebieden bijna geen ongevallen meer. 90% van de
ongevallen vindt plaats in +50-gebieden. De overige 10% is vooral blikschade.
In deze situatie moeten de auto’s ook nog eens twee haakse bochten door op een
afstand van ca. 20 meter. Daarbij zijn het voornamelijk “eigen bewoners” die
hier rijden. We achten de kans op ongevallen heel erg klein.
* Bij de uitwerking zullen we de relatie met de speelplek nog eens bekijken.
# Het ziet ernaar uit dat het verkeer tijdens de bouw langs mijn woning op de
Oostsingel wordt geleid. Welke maatregelen neemt u?
* Het klopt dat de omleidingsroutes waarschijnlijk via de Oostsingel zal lopen.
Deze is echter nog niet volledig uitgewerkt. Zodra dit wel zo is, zullen wij u
hierover informeren.
# Staat de materiaalkeuze al vast? Die donkere stenen van de woningen zien er
somber uit. Kan het niet een wat lichtere steen worden?
* We zijn er nog niet helemaal uit. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten
op de bestaande bebouwing. Zodra wij onze definitieve keuze hebben gemaakt,
zullen we doorgeven waar we deze steen eerder hebben gebruikt, zodat
geïnteresseerden deze kunnen gaan bekijken.
# Ik voorzie problemen met de in- en uitgang van de parkeergarage. Er zijn nu
al opstoppingen, terwijl er aan weerszijden kleine parkeerplekken zijn. Als de
brug open is geweest (wat vele malen op een dag gebeurt), zorgt het verkeer dat
dan alle kanten op staat op de kruising, voor gevaarlijke situaties.
Welke situaties ontstaan er dan wel niet bij een parkeergarage voor 320 auto’s.
En in het seizoen komen daar ook nog eens de touringcarbussen bij. Ik vraag me
af of dit wel goed is onderzocht?
* De architect licht toe welke lengte er is tot aan de slagboom (deze zit op
min 2) voor het opstellen van verkeer. De verkeersdeskundige sluit erop aan dat
het aantal verwachte verkeersbewegingen goed kan worden verwerkt.
We kennen de aantallen. Als straks de garage open is, zal er minder verkeer de
stad ingaan, omdat de bezoekers dan in de garage parkeren. Op dit moment zijn
we bezig het verkeersmodel in de computer te zetten om zo onze aannames te
kunnen toetsen. Tellingen en ervaringscijfers worden in deze simulatie
opgenomen. Indien nodig kunnen we de apparatuur in de garage koppelen aan de
verkeerslichten om de verkeersafwikkeling te optimaliseren en opstoppingen op
straat te voorkomen.
# Is het onderhoud van “de groene muur” in de begroting opgenomen? Zo niet, dan
kunt u de muur beter niet “groen” maken. Door verwaarlozing groeit het onkruid
dan uiteindelijk boven het gewas uit, zoals dit al op zoveel plekken in de stad
is gebeurd.
* Of het wel of niet een “groene muur” wordt, is de keuzen van de bewoners.
* De wethouder voegt eraan toe dat als “de groene muur” wordt aangelegd, deze
dan wordt opgenomen in het reguliere onderhoudsprogramma van de gemeente.
# Kan de Nieuwe Langedijk (toeristische route) niet beter schoon gehouden
worden?
* Deze vraag gaat eigenlijk buiten het project om. De Nieuwe Langedijk zal door
dit project zeker aan kwaliteit gaan winnen. Door de grotere stroom voetgangers
wordt deze straat aantrekkelijker voor ondernemers om zich te vestigen.
* De wethouder vult aan dat er een compleet plan komt voor de herinrichting van
de Nieuwe Langedijk. Dit plan wordt in de loop van 2005 besproken. We gaan
proberen het in 2006 uit te voeren en gelijk klaar te zijn met de
parkeergarage.
# Kan ik voordat de bouw begint inzage krijgen in de gegevens over de
constructie.
* Dit kunt u zeker. We komen hierop terug bij de technische uitwerkingen in de
bouw voorbereidingsfase.
# Als het niet lukt de trafo onder de brug te maken, wat dan?
* Op dit moment is er geen alternatief voorhanden. Het gaat in elk geval niet
ten koste van de geplande speelplek.
# Hoe zitten de ramen van de nieuwe woningen ten opzichte van de ramen in de
Genestetstraat? Heb ik nog privacy? Door de mogelijkheid van een woonfunctie op
de 1e verdieping lijkt dit alleen nog maar minder te worden. Dit is
al eerder in een bewonersplatform gememoreerd, alleen wordt er niets mee
gedaan.
* Veel van uw opmerkingen zijn verwerkt. Denk aan de hoogte van het bouwblok en
de buitenruimte. Er is nooit toegezegd dat het bouwplan op dit punt zou worden
aangepast. De nieuwe woningen zijn flexibel van opzet om zoveel mogelijk
tegemoet te komen aan de hedendaagse woonwensen. De woonkamer kan zowel op de
begane grond als op de verdieping worden gerealiseerd. Wij verwachten dat de
meeste mensen zullen kiezen voor een woonkamer op de begane grond.
* We hebben hier te maken met een gewone straatmaat. Doordat de breedte van de
nieuwe woningen afwijkt van de bestaande woningen, zullen de ramen per woning
steeds anders gepositioneerd zijn.
# Wat is de invloed van de parkeergarage op het vergunningbeleid? Worden de
tijden in ons gebied (E) aangepast? Zolang het bij ons tot 16.00 uur gratis
parkeren is, zie ik de automobilist niet betalen voor de parkeergarage.
* De wethouder antwoordt dat hij op voorhand geen problemen ziet. De
parkeergarage is 24 uur per dag open. Waarschijnlijk zal de garage
’s nachts ook worden opgengesteld voor vergunningparkeren. Dat de opening
van de garage een verandering in het parkeerregime nodig maakt, zie ik op dit
moment niet. Als blijkt dat het anders uitpakt, kunnen we altijd extra
maatregelen nemen en het parkeerregime alsnog aanpassen.
# Hoe komt de nooduitgang van de parkeergarage eruit te zien?
* Met uw bezwaren tegen het idee van een open trap hebben we iets willen doen.
Het is nu een dicht glazen “doosje” dat is opgenomen in het hekwerk.
# Waar kunnen wij onze auto’s parkeren tijdens de bouw, als onze huidige
parkeerplekken worden opgeheven.
* Ook hierop komen we in een later stadium terug.
# Waarom heeft u gekozen voor zo’n groot bouwblok. Het is langer geworden dan
het oorspronkelijke bouwblok.
* We hebben gestreefd naar een gevelwand die zo goed mogelijk aansluit op de
drie huizen aan de Oostsingel.
Henk Twisk bedankt ieder voor zijn/haar komst en sluit de avond af.