Verslag

 

Datum

31-08-2004

Ons Kenmerk

454954

Opsteller

Anneke van der Kooij

Bijlagen

0       

Onderwerp

Informatie- en discussieavond bouwplan en plan openbare ruimte voor het Koepoortgebied op 30 augustus 2004

 

 

 

 

 


Inleiding door Henk Twisk
Vanavond is de presentatie van het bouwplan voor het Koepoortgebied, de parkeergarage met bovenliggende woningen, en het plan voor de inrichting van de openbare ruimte. De plannen voor het hotel op de Koepoortplaats zijn los gekoppeld van dit bouwplan. Leon Thier en Joke Stolk van Atelier Pro hebben het plan ontworpen en verzorgen ook de presentatie. Het plan wordt ontwikkeld door de ontwikkelcombinatie Koepoort v.o.f. In de commissie duurzaamheid van 8 september a.s. wordt dit plan ook gepresenteerd en vervolgens ter goedkeuring voorgelegd. U heeft hier nog inspraakmogelijkheden. De notulen van deze avond worden ter informatie meegestuurd naar de raadscommissie. Als u uw adresgegevens noteert op de presentielijst, ontvangt u ook een exemplaar van dit verslag. Na de presentatie van de architecten is er een korte pauze, waarna er ruimte is voor vragen en discussie.

Presentatie door de architecten van de woningen, parkeergarage en openbare ruimte.

Pauze

Vragen, opmerkingen en discussie

(*= reactie gemeente/architect)
# Waarom hebt u niet gekozen voor schuine daken, deze passen toch prachtig bij de gevels van de binnenstad. Nu zijn het weer de vierkante dozen waarvan we er al zoveel hebben in de stad.
* De architect licht toe waarom zij vinden dat dit ontwerp beter bij de binnenstad past.

# Hoe hoog worden de bomen in de openbare ruimte? Is dit te vergelijken met de populieren die er nu staan?
* Op de Maria Duystlaan aan de kant van de Van Renswoudestraat komen bomen van de 2e grootte met een hoogte tussen de 10 en 15 meter. Aan de kant van de Genestetstraat en in de Genestetstraat komen bomen van de 3e grootte met een een hoogte tussen de 6 en 10 meter.

* Het juiste type boom moet nog worden uitgewerkt. Gedacht wordt aan een boomtype met een open blad.

# We praten nu al twee jaar over type bomen. We willen nu wel eens zien welke het worden.

* We spreken af de boomtypes verder te concretiseren in het bewoners-platform.

# De bak van de garage is kleiner geworden. Wat is nu de afstand van de bak tot de gevels?
 * De afstand tussen de gevel van de Van Renswoudestraat en de parkeergarage is oplopend van ca. 8,5m (kruispuntzijde) tot ca. 10,5m (brugzijde). Ter plaatse van de wokkel is de maat ca. 6m.
- De afstand tussen de gevel van de Genestetstraat en de parkeergarage is 12,4m.
# Ik wil graag meer informatie over bezonning. De diagrammen in het ontwikkelinsplan waren incompleet en geven geen goed beeld van de bezonning. We willen ze van alle tijdstippen in alle jaargetijden. We hebben dit in de commissie duurzaamheid ook al naar voren gebracht.

* Als u mij - Henk Twisk – de gewenste tijdstippen mailt, dan zoeken wij dit uit.
# Belemmert de kop van het bouwblok (de erker) aan de kant van de Van Miereveltlaan niet het zicht van het rechtsafslaande verkeer?

* Nee, men kijkt er onder door.
# Hoe kunt u als verkeersdeskundige de Maria Duystlaan inrichten als 30 km-gebied? U houdt zich niet aan de CROW-regels. Een lijnbusroute kan geen 30 km-zone zijn! Heeft de keuze voor een 30 km-zone niet te maken met de grotere geluidsbelasting die ontstaat door de toename van de verkeersinten-siteit?

* De CROW-regels zijn aanbevelingen. Wij hebben goede argumenten om toch te kiezen voor een 30 km-gebied. De Maria Duystlaan is de entree naar de binnenstad. Net als de rest van de binnenstad willen we die inrichten als verblijfsgebied. Het bezoekersverkeer wordt afgevangen door de Koepoort-garage, waardoor minder verkeer de stad ingaat. Het is inmiddels bewezen dat in 30 km-gebieden veel minder verkeersongevallen plaatsvinden en dat deze dus veel veiliger zijn. Het beleid van de gemeente is daarom om de 30 km-gebieden in de stad uit te breiden.


Voor de Maria Duystlaan zijn geen drempels nodig. De korte afstand in combinatie met het in- en uitvoegen in de garage, de verkeerslichten en het ontwerp van de straat (smalle rijstroken) maken drempels overbodig. Uitgangspunt bij de inrichting van een 30 km-straat is dat 85% van het verkeer de snelheid van 30km/u niet overtreedt.
 - De lijnbusmaatschappij wil inderdaad geen drempels, maar heeft geen problemen met 30 km-zones.
-  De geluidsproblematiek staat los van de keuze voor een 30 km-zone.
# Waarom houdt u de Van Renswoudestraat richting Van Miereveltlaan niet open? Er komt nu een lus richting G. van Loonstraat. Ik vind dit een onveilige situatie (spelende kinderen) en zonde van de ruimte.
* Auto’s komen nu ter hoogte van de stopstreep de St. v.d. Wieleweg op. De rechtdoorinvoegstrook kan niet goed worden gekozen, als er auto’s voor het stoplicht staan. Dit is een onveilige situatie. In de nieuwe situatie komt men verder van de stopstreep af de weg oprijden.
# Aan het einde van de G.van Loonstraat is een speeltuin waar kleine kinderen in en uit lopen. Voor hen wordt dit een gevaarlijk situatie.
* Ik snap uw zorg. Wat we met de 30 km-gebieden in woonwijken proberen te bereiken, is dat we de straat teruggeven aan de kinderen en dat de auto er te gast is. We meten in 30 km-gebieden bijna geen ongevallen meer. 90% van de ongevallen vindt plaats in +50-gebieden. De overige 10% is vooral blikschade. In deze situatie moeten de auto’s ook nog eens twee haakse bochten door op een afstand van ca. 20 meter. Daarbij zijn het voornamelijk “eigen bewoners” die hier rijden. We achten de kans op ongevallen heel erg klein.
* Bij de uitwerking zullen we de relatie met de speelplek nog eens bekijken.
# Het ziet ernaar uit dat het verkeer tijdens de bouw langs mijn woning op de Oostsingel wordt geleid. Welke maatregelen neemt u?
* Het klopt dat de omleidingsroutes waarschijnlijk via de Oostsingel zal lopen. Deze is echter nog niet volledig uitgewerkt. Zodra dit wel zo is, zullen wij u hierover informeren.
# Staat de materiaalkeuze al vast? Die donkere stenen van de woningen zien er somber uit. Kan het niet een wat lichtere steen worden?
* We zijn er nog niet helemaal uit. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten op de bestaande bebouwing. Zodra wij onze definitieve keuze hebben gemaakt, zullen we doorgeven waar we deze steen eerder hebben gebruikt, zodat geïnteresseerden deze kunnen gaan bekijken.
# Ik voorzie problemen met de in- en uitgang van de parkeergarage. Er zijn nu al opstoppingen, terwijl er aan weerszijden kleine parkeerplekken zijn. Als de brug open is geweest (wat vele malen op een dag gebeurt), zorgt het verkeer dat dan alle kanten op staat op de kruising, voor gevaarlijke situaties.

Welke situaties ontstaan er dan wel niet bij een parkeergarage voor 320 auto’s. En in het seizoen komen daar ook nog eens de touringcarbussen bij. Ik vraag me af of dit wel goed is onderzocht?
* De architect licht toe welke lengte er is tot aan de slagboom (deze zit op min 2) voor het opstellen van verkeer. De verkeersdeskundige sluit erop aan dat het aantal verwachte verkeersbewegingen goed kan worden verwerkt.
We kennen de aantallen. Als straks de garage open is, zal er minder verkeer de stad ingaan, omdat de bezoekers dan in de garage parkeren. Op dit moment zijn we bezig het verkeersmodel in de computer te zetten om zo onze aannames te kunnen toetsen. Tellingen en ervaringscijfers worden in deze simulatie opgenomen. Indien nodig kunnen we de apparatuur in de garage koppelen aan de verkeerslichten om de verkeersafwikkeling te optimaliseren en opstoppingen op straat te voorkomen.
# Is het onderhoud van “de groene muur” in de begroting opgenomen? Zo niet, dan kunt u de muur beter niet “groen” maken. Door verwaarlozing groeit het onkruid dan uiteindelijk boven het gewas uit, zoals dit al op zoveel plekken in de stad is gebeurd.
* Of het wel of niet een “groene muur” wordt, is de keuzen van de bewoners.
* De wethouder voegt eraan toe dat als “de groene muur” wordt aangelegd, deze dan wordt opgenomen in het reguliere onderhoudsprogramma van de gemeente.
# Kan de Nieuwe Langedijk (toeristische route) niet beter schoon gehouden worden?
* Deze vraag gaat eigenlijk buiten het project om. De Nieuwe Langedijk zal door dit project zeker aan kwaliteit gaan winnen. Door de grotere stroom voetgangers wordt deze straat aantrekkelijker voor ondernemers om zich te vestigen.
* De wethouder vult aan dat er een compleet plan komt voor de herinrichting van de Nieuwe Langedijk. Dit plan wordt in de loop van 2005 besproken. We gaan proberen het in 2006 uit te voeren en gelijk klaar te zijn met de parkeergarage.
# Kan ik voordat de bouw begint inzage krijgen in de gegevens over de constructie.
* Dit kunt u zeker. We komen hierop terug bij de technische uitwerkingen in de bouw voorbereidingsfase.
# Als het niet lukt de trafo onder de brug te maken, wat dan?
* Op dit moment is er geen alternatief voorhanden. Het gaat in elk geval niet ten koste van de geplande speelplek.
# Hoe zitten de ramen van de nieuwe woningen ten opzichte van de ramen in de Genestetstraat? Heb ik nog privacy? Door de mogelijkheid van een woonfunctie op de 1e verdieping lijkt dit alleen nog maar minder te worden. Dit is al eerder in een bewonersplatform gememoreerd, alleen wordt er niets mee gedaan.
* Veel van uw opmerkingen zijn verwerkt. Denk aan de hoogte van het bouwblok en de buitenruimte. Er is nooit toegezegd dat het bouwplan op dit punt zou worden aangepast. De nieuwe woningen zijn flexibel van opzet om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de hedendaagse woonwensen. De woonkamer kan zowel op de begane grond als op de verdieping worden gerealiseerd. Wij verwachten dat de meeste mensen zullen kiezen voor een woonkamer op de begane grond.
* We hebben hier te maken met een gewone straatmaat. Doordat de breedte van de nieuwe woningen afwijkt van de bestaande woningen, zullen de ramen per woning steeds anders gepositioneerd zijn.
# Wat is de invloed van de parkeergarage op het vergunningbeleid? Worden de tijden in ons gebied (E) aangepast? Zolang het bij ons tot 16.00 uur gratis parkeren is, zie ik de automobilist niet betalen voor de parkeergarage.
* De wethouder antwoordt dat hij op voorhand geen problemen ziet. De parkeergarage is 24 uur per dag open. Waarschijnlijk zal de garage ’s nachts ook worden opgengesteld voor vergunningparkeren. Dat de opening van de garage een verandering in het parkeerregime nodig maakt, zie ik op dit moment niet. Als blijkt dat het anders uitpakt, kunnen we altijd extra maatregelen nemen en het parkeerregime alsnog aanpassen.
# Hoe komt de nooduitgang van de parkeergarage eruit te zien?
* Met uw bezwaren tegen het idee van een open trap hebben we iets willen doen. Het is nu een dicht glazen “doosje” dat is opgenomen in het hekwerk.
# Waar kunnen wij onze auto’s parkeren tijdens de bouw, als onze huidige parkeerplekken worden opgeheven.
* Ook hierop komen we in een later stadium terug.
# Waarom heeft u gekozen voor zo’n groot bouwblok. Het is langer geworden dan het oorspronkelijke bouwblok.
* We hebben gestreefd naar een gevelwand die zo goed mogelijk aansluit op de drie huizen aan de Oostsingel.

Henk Twisk bedankt ieder voor zijn/haar komst en sluit de avond af.