Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) tekenen wij hierbij  bezwaar aan tegen het d.d. 6 augustus 2004 gepubliceerde Besluit, houdende wijziging van de ‘Aanwijzing luchtvaartterrein Rotterdam’, d.d. 14 juli 2004, met kenmerk DGL/04.U01562.

 

Wij tekenen bezwaar aan tegen artikel 1, onderdelen g. en h., betreffende landingen na 23.00 respectievelijk 24.00 uur. Ons bezwaar is gefundeerd op:

 

Voorts tekenen wij bezwaar aan tegen artikel 1, onderdeel f., betreffende zakelijke overlandvluchten tussen 23.00 en 07.00 uur. Voor deze vluchten diende voorheen een ontheffing te worden aangevraagd om tussen voornoemde tijdstippen te mogen starten of landen. In de toelichting van het besluit geeft u aan dat er in 2003 bijna 450 van dergelijke vluchten in de nachtperiode zijn uitgevoerd. Ons bezwaar is gefundeerd op:

 

 

Het totaalbeeld dat ontstaat op basis van bovengenoemde feiten, is dat door de verruimde openstelling in toenemende mate mensen in Delft ná 23.00 nog blootgesteld zullen worden aan geluidhinder ten gevolge van vliegverkeer. Met name het gebrek aan heldere restricties ten aanzien van aantallen vliegbewegingen in combinatie met de ruime marges in de vliegroutes en beperkte sancties, geeft de verruiming van de openstelling, in de nu bepaalde vorm, te veel het karakter van een “blanco cheque”.

 

Ons college onderkent het economisch belang van Rotterdam Airport voor de regio. Met heldere afspraken en strikte begrenzingen kan naar ons inzicht de luchthaven functioneren op een wijze die de leefbaarheid van de zuidelijke woonwijken van Delft niet in onevenredige mate aantast.

 

Graag treden wij met u, dan wel met het college van GS van de provincie ZuidHolland en het gemeentebestuur van Rotterdam, in overleg over de wijze waarop, door middel van heldere en éénduidige regels en afspraken, een situatie bereikt kan worden waarin een zekere verruiming van de openstelling van Rotterdam Airport kan samengaan met het niet verder doen toenemen of zelfs afnemen van overlastsituaties binnen Delft. Daarbij kunnen wellicht mede vormen van “compensatie” worden betrokken, zoals het verder terugdringen cq onmogelijk maken van de huidige zeer hinderlijke en overbodige vluchten van reclame-vliegtuigjes.

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                                               , burgemeester,

 

 

 

                                               , secretaris.