Op grond van de Algemene
wet bestuursrecht (Awb) tekenen wij hierbij
bezwaar aan tegen het d.d. 6 augustus 2004 gepubliceerde Besluit,
houdende wijziging van de ‘Aanwijzing luchtvaartterrein Rotterdam’, d.d. 14 juli
2004, met kenmerk DGL/04.U01562.
Wij
tekenen bezwaar aan tegen artikel 1, onderdelen g. en h., betreffende landingen
na 23.00 respectievelijk 24.00 uur. Ons bezwaar is gefundeerd op:
Voorts
tekenen wij bezwaar aan tegen artikel 1, onderdeel f., betreffende zakelijke
overlandvluchten tussen 23.00 en 07.00 uur. Voor deze vluchten diende voorheen
een ontheffing te worden aangevraagd om tussen voornoemde tijdstippen te mogen
starten of landen. In de toelichting van het besluit geeft u aan dat er in 2003
bijna 450 van dergelijke vluchten in de nachtperiode zijn uitgevoerd. Ons
bezwaar is gefundeerd op:
Het
totaalbeeld dat ontstaat op basis van bovengenoemde feiten, is dat door de
verruimde openstelling in toenemende mate mensen in Delft ná 23.00 nog
blootgesteld zullen worden aan geluidhinder ten gevolge van vliegverkeer. Met
name het gebrek aan heldere restricties ten aanzien van aantallen
vliegbewegingen in combinatie met de ruime marges in de vliegroutes en beperkte
sancties, geeft de verruiming van de openstelling, in de nu bepaalde vorm, te
veel het karakter van een “blanco cheque”.
Ons
college onderkent het economisch belang van Rotterdam Airport voor de regio.
Met heldere afspraken en strikte begrenzingen kan naar ons inzicht de
luchthaven functioneren op een wijze die de leefbaarheid van de zuidelijke
woonwijken van Delft niet in onevenredige mate aantast.
Graag
treden wij met u, dan wel met het college van GS van de provincie ZuidHolland
en het gemeentebestuur van Rotterdam, in overleg over de wijze waarop, door
middel van heldere en éénduidige regels en afspraken, een situatie bereikt kan
worden waarin een zekere verruiming van de openstelling van Rotterdam Airport
kan samengaan met het niet verder doen toenemen of zelfs afnemen van
overlastsituaties binnen Delft. Daarbij kunnen wellicht mede vormen van
“compensatie” worden betrokken, zoals het verder terugdringen cq onmogelijk
maken van de huidige zeer hinderlijke en overbodige vluchten van
reclame-vliegtuigjes.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
,
burgemeester,
,
secretaris.