Ontwikkelingsfonds
Bedrijventerreinen (OFB)
Lees s.v.p. de
Algemene Subsidieverordening Zuid-Holland (Asv), Hoofdstuk I Algemene
bepalingen en Hoofdstuk IX Economische Zaken, Ontwikkeling bedrijventerreinen
en de Subsidieregeling economische zaken Zuid-Holland
1. Algemene gegevens
Gegevens
aanvrager |
|
Naam aanvrager |
Gemeente Delft |
Datum en kenmerk aanvraag |
28 september 2004 |
Naam contactpersoon |
Mw. E. Bijleveld – van der Hoeven |
Functie contactpersoon |
Directeur Programma’s en Projecten |
Telefoon contactpersoon |
015-2602100 |
Email contactpersoon |
ebijleveldvanderhoeven@delft.nl |
Postadres |
Westvest 41, 2611 AZ Delft |
Gevraagde subsidie |
€ 1,3 miljoen |
Bankrekeningnummer instelling |
285001787 t.n.v. Gemeente Delft ovv Technopolis/lijn 19 |
2. Project gegevens
Gegevens
project |
|
Naam project |
Bereikbaarheid Technopolis: verlenging van traject tramlijn 19 naar Technopolis |
Soort project (aankruisen) |
o herstructurering bedrijventerrein + ontwikkelingsproject (nieuw
bedrijventerrein) o infrastructuurproject (externe ontsluiting bedr. terrein) o bedrijfsverzamelgebouw o combinatieproject |
Bedrijventerrein |
oppervlakte bruto (excl. water breder dan 6 m): 62 ha
Oppervlakte netto
uitgeefbaar 35 ha Bij gefaseerd project
opp. bruto totale project: n.v.t. ha ruimtewinst in
bedrijfsvloeroppervlakte: 612.000
bvo m2 Eigendomsverdeling grond: 85% TU Delft en 15% gemeente Delft |
Locatietype: |
Bijzonder
terrein t.b.v. Science Park van Europese betekenis, Zie ook www.technopolisinnovationpark.com |
Soort bedrijven (globaal de beoogde procentuele verdeling geven) |
milieuvriendelijke industrie (cat. 1-3) 10% kantoorachtige bedrijven 80% laboratoria
10% Het
betreft vestigingen of instellingen in de R&D sfeer en/of Techniek
gerelateerd aan TUD speerpunten, o.a. : Telecommunicatie, medische
technologie, micro electronica, zoals
Life sciences. |
Planvorming |
Bestemmingsplan
is goedgekeurd door provincie:
nee 1 Tegen het
bestemmingsplan is beroep ingesteld: nee Provincie keurt
bestemmingsplan tijdig goed: ja Projectplan
herstruct. vastgesteld door gemeenteraad:
nvt Projectplan herstructurering wordt naar verwachting tijdig vastgesteld door gemeenteraad: nvt |
Knelpunten / Actiepunten |
Bij herstructurering:
belangrijkste knelpunten: Toelichting:
………………………………………. Bij herstructurering:
belangrijkste actiepunten: Toelichting:
………………………………………. |
3. Tijdvak
Gegevens
project |
|
Startdatum en looptijd project |
Wanneer
eerste gunning: tram medio 2005 Wanneer
eerste uitgifte kavels Technopolis: vanaf
2004 Uitgifteperiode Technopolis loopt tot 2025 Uitgifte
Technopolis gemiddeld per jaar: 2 ha.
netto Looptijd van het project: verlenging tramlijn 19
beslaat ca. 3 jaar Fasering van de uitgifte grond Technopolis: ca. 20 jaar |
4. Draagvlak
Gegevens
project |
|
Draagvlak bij bestuur en bedrijfsleven |
Draagvlak bij REO
aanwezig ja1 Aan de orde
(geweest) in vergadering REO-stuurgroep
in 2003 in het kader van o.a. het uitvoeringsprogramma Provinciaal
Economisch Beleid en het provinciaal Innovatiebeleid. Het project is
opgenomen in de top 10 van de Zuidvleugel en de prioriteiten van het
ministerie van Economische Zaken voor Nederland - Pieken in de Delta. |
5. Resultaten en effecten van het project
Gegevens
project |
|
Werkgelegenheid |
Aantal arbeidsplaatsen
(>0 uur per week) nu: ca. 1.500 (
RADEX Innovation Centre, NMI, WL/Delft hydraulics, faculteit Lucht- en
Ruimtevaarttechniek, het Interuniversitair Reactor Instituut en TRAIL Aantal arbeidsplaatsen na uitvoering: ca. 16.000 |
Bijdrage aan versterking economische structuur aankruisen en per aangekruist onderdeel toelichten) |
+ versterking van de
regionale productiestructuur + technologieontwikkeling + bevordering van
ondernemerschap + verbetering van de
arbeidsmarktsituatie + verbetering van de
bestuurlijke samenwerking + verbetering van Kenniseconomie in Zuid Holland Toelichting: het gaat veelal om stuwende bedrijven met
relatief veel toeleveranciers en netwerken met andere bedrijven en
kennisinstellingen. Op het Sciënce Park komen meerdere
bedrijfsverzamelgebouwen zoals het reeds gerealiseerde RADEX Innovation
Centre. Mede door de Gebruikersvereniging
- waar elke Technopolis vestiging verplicht lid van is – zullen nieuwe
netwerken en samenwerkingsverbanden ontstaan. Bij de voorloper van Technopolis – het Delftech Park – is dit
ook te zien. In het kader van het
ec. meerjaren beleid van Delft Kennisstad, de Kennisalliantie en de
Kennisboulevard de Kennisboulevard A13 zijn er flankerende programma’s om
de ambitieuze doelstellingen van Technopolis waar te maken. Op termijn komen er 15.000 nieuwe werkplekken met effecten
voor indirecte werkgelegenheid ook voor de
lager opgeleiden. |
Duurzaamheid (aankruisen en per aangekruist onderdeel toelichten) |
+ goed beheer +multimodaliteit + optimaal gebruik van
bestaande infrastructurele voorzieningen +optimalisatie van personen- en
goederenvervoer +meervoudig en
collectief ruimtegebruik Technopolis is een duurzaam bedrijventerrein. In de MER wordt dan ook expliciet aandacht geschonken aan verkeersoptimalisatie (tramlijn 19 is hiervoor zeer belangrijk), ecologische verbindingen, hoge waterkwaliteit, parkmanagement en een hoge energieambitie (min. 37% reductie CO2) te realiseren door warmte/koude opslag en warmtelevering door derden. |
Overige effecten (aankruisen en per aangekruist onderdeel toelichten) |
+ Verwachte
vervolginvesteringen private sector: + Verwachte effecten verkeer en
vervoer: + Verwachte effecten milieu: + verbetering van het
woonmilieu :Toelichting: ·
TUD en gemeente
zijn een samenwerkingsverband aangegaan met ING Real Estate Development en
Bouwfonds Vastgoedontwikkeling . Met de realisering van 600.000 m² en
bijbehorende infrastructuur zoals parkeren
is ca. € 1,3 tot 1,4 miljard
gemoeid. · te verwachten effecten verkeer en milieu staan in de MER aangegeven |
6. Financiën
Overzicht kosten, opbrengsten, subsidies, eigen bijdrage |
|
Begroting |
€ |
1. Totale kosten, meerkosten doortrekken trace
tramlijn 19 naar Technopolis |
3,8 |
2. Waarvan niet subsidiabel |
0,0 |
3. Waarvan wel subsidiabel (=1-2) |
3,8 |
4. Totale opbrengsten |
0,0 |
5. Bijdrage van derden |
0,0 |
6. Subsidies andere bestuursorganen |
0,0 |
7. Subsidies Commissie Europese Gemeenschappen. |
0,0 |
8. Financiële tekort (=3-4-5-6-7) |
3,8 |
9. Gevraagde subsidie provincie i.k.v. OFB (50% tekort tot max. € 1.300.000,-) |
1,3 |
10. Bijdrage aanvrager in subsidiabele kosten (=8-9) |
2,5 |
11. Bijdrage aanvrager in niet subsidiabele kosten (=2) |
0,0 |
12. Totale bijdrage aanvrager (=10+11) |
2,5 |
Specificatie
niet subsidiabele kosten |
|
Begroting |
€ |
kosten van planvorming en voorbereidingskosten |
|
kosten van het ambtelijk apparaat |
|
omslagkosten zoals afdrachten aan fonds bovenwijks |
|
Voor indiening van deze aanvraag gemaakte kosten, behoudens de kosten van verwerving grond en opstallen binnen tien jaar voor de indiening van de aanvraag |
|
Andere kosten niet eerder genoemd |
|
Telling niet subsidiabele kosten |
|
Specificatie
wel subsidiabele kosten |
|
Begroting |
€ |
a. bij verwerving van grond en
opstallen: de koopsom en overdrachtskosten tot tien jaar voor het indienen
van de aanvraag |
-- |
b. kosten gebruiksbeëindiging; |
-- |
c. kosten van grondonderzoek; |
0,01 mi |
d. kosten van bodemsanering; |
0,04 mi |
e. kosten van bouw- en woonrijp maken; |
-- |
f. kosten van voorzieningen voor verkeer; |
1,51 mi |
g. kosten van infrastructuur; |
1,49 mi |
h. leidingen voor gas, elektriciteit en water; omleggen |
0,05 mi |
i. leidingen voor telecommunicatie, informatie- en communicatievoorzieningen; omleggen |
0,03 mi |
j. kosten van de aanleg van openbare verlichting; |
0,02 mi |
k. kosten van brandvoorzieningen; |
-- |
l. bij bedrijfsverzamelgebouwen: de (ver)bouwkosten en de kosten van gemeenschappelijke voorzieningen; |
-- |
m. verschuldigde omzetbelasting, indien degene die de kosten heeft gemaakt omzetbelasting niet in aftrek kan brengen of niet kan compenseren; |
-- |
n. kosten van voorbereiding, toezicht en uitvoering en |
0,65 mi |
o. betaalde rentekosten. |
-- |
Telling wel subsidiabele kosten (a t/m o) |
3,8 miljoen |
7. Meerjarenplanning
Meerjarenplanning |
|||
kosten |
Wel
subsidiabel |
Niet subsidiabel |
totaal |
Begroting |
€ |
€ |
€ |
Voor datum aanvraag |
|
|
|
2004 na datum aanvraag |
|
|
|
2005 |
0,5 |
|
0,5 |
2006 |
1,8 |
|
1,8 |
2007 |
1,5 |
|
1,5 |
2008 |
|
|
|
2009 |
|
|
|
2010 |
|
|
|
2011 tot datum aanvraag plus zeven jaar |
|
|
|
Na datum aanvraag plus zeven jaar |
n.v.t. |
|
|
Telling |
|
|
|
Deze
aanvraag dient vergezeld te gaan van:
- haalbaarheidsanalyse
- verklaring dat de financiële middelen behoudens de
gevraagde subsidie beschikbaar zijn
- gemotiveerde beschrijving van draagvlak
- projectplan met situatietekening
- indien er sprake is van een ontwikkelingsproject
of een bedrijfsverzamelgebouw een verklaring van extern deskundige
(contra-expertise) inhoudende dat de berekening van het geraamde negatief
verschil tussen opbrengsten en kosten op grond van in het maatschappelijk
verkeer gebruikelijke grondslagen en berekenmethoden juist is
Ondertekening door bevoegd gezag:
Naam G.A.A. Verkerk, burgemeester van Delft
plaats: Delft
datum:
Handtekening:
De beoordeling van de haalbaarheid op projectniveau vindt plaats in twee stappen:
A. De gemeente vult per project een vragenlijst in en geeft per onderdeel een toelichting.
B. De provincie toetst de gemeentelijke lijst en beoordeelt of de probleemanalyse gedegen is en de aanpak aansluit bij gesignaleerde en te verwachten problemen. Indien nodig overlegt de provincie met de gemeente hoe de haalbaarheid van het project kan worden vergroot.
De gemeentelijke vragenlijst heeft tot doel informatie te
leveren voor de haalbaarheidsanalyse op projectniveau. Per onderdeel moet de
gemeente een toelichting geven, waarin zij minimaal moet aangeven:
- wanneer een actie is uitgevoerd;
- door wie een actie is uitgevoerd;
- wat de belangrijkste bevindingen zijn.
Op basis van deze vragenlijst kan de provincie een
uitspraak doen over de haalbaarheid van het OFB project.
De gemeentelijke vragenlijst bestaat uit twee delen:
Deel I: Algemene vragen
Deel II: Fase-specifieke vragen
Deel I: Algemene vragen
Dit gedeelte is bedoeld om de gemeente te leiden naar de juiste vragenlijst onder 5, 6, 7 en 8 in deel II.
Vraag 1:
Betreft het een:
a. herstructureringsproject (ga naar vraag 2)
b. ontwikkelingsproject (ga naar vraag 3)
c. infrastructuurproject (ga naar vraag 2)
d. combinatieproject (ga naar vraag 2)
Vraag 2:
Is een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk ?
a. ja (ga naar vraag 3)
b. nee (ga naar vraag 4)
Vraag 3:
In welke bestemmingsplanfase bevindt het project zich?[1]
a. voorbereidingsfase (ga naar vraag 5)
b. vaststelling ontwerp bestemmingsplan (ga naar vraag 6)
c. bestemmingsplan is vastgesteld door de raad (ga naar vraag 7)
d. bestemmingsplan is onherroepelijk [2] (ga naar vraag 8)
Vraag 4:
In welke planfase bevindt het project zich?
a. voorbereidingsfase (ga naar vraag 5)
b. concept herstructureringsplan gereed[3] (ga naar vraag 7)
c. uitvoeringsplan vastgesteld door de gemeenteraad[4] (ga naar vraag 8)
Deel II: Fase-specifieke vragenlijsten
Vraag 5: Vragenlijst bij
voorbereidingsfase (verkeert bijna in bestemmingsplan)
Beschrijving |
Ja |
Nee |
N.v.t. |
Bestuurlijk |
|
|
|
Is de locatie vastgelegd in het huidige streekplan? |
x |
|
|
Zijn mogelijke bezwaren van belanghebbenden in kaart
gebracht en kunnen deze tijdig (d.w.z. binnen 18 maanden) worden ondervangen? |
X |
|
|
Juridisch |
|
|
|
Is bekeken of andere dan bestemmingsplanprocedures zijn
vereist, zo ja, is de verwachting dat de uitvoering van het project binnen 18
maanden kan beginnen? |
x |
|
|
Milieu-technisch |
|
|
|
Is onderzocht of de bodem mogelijk is verontreinigd? |
X met steekproeeven |
|
|
Zijn overige (milieu-)technische knelpunten in beeld
gebracht die relevant zijn voor de planvorming? |
nvt |
|
|
Financieel-economisch |
|
|
|
Is een financieel/markttechnisch haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd? |
X zowel voor de tram
als voor technopolis |
|
|
Organisatorisch |
|
|
|
Is een toereikend Plan van Aanpak opgesteld? |
x |
|
|
Is geïnventariseerd welke partijen betrokken zijn bij
de uitvoering? |
x |
|
|
Beschikt de betrokken gemeente over een grondbeleid? |
x |
|
|
Vraag 6: Vragenlijst bij
vaststelling ontwerp bestemmingsplan
Bestuurlijk |
Ja |
Nee |
N.v.t. |
Is het project vastgelegd in het gemeentelijk
structuurplan? |
|
|
|
Is het draagvlak bij belanghebbenden onderzocht? |
|
|
|
Juridisch |
|
|
|
Zijn – indien nodig – de procedures voor andere dan bestemmingsplanprocedures gestart, zo ja, is de verwachting dat de uitvoering van het project binnen 18 maanden kan beginnen?[5] |
|
|
|
Milieu-technisch |
|
|
|
Is een schonegrondverklaring afgegeven of een
bodemonderzoek verricht? |
|
|
|
Zijn de (overige) milieutechnische knelpunten in beeld gebracht en is het op basis van deze punten waarschijnlijk dat het project binnen 18 maanden zal starten?[6] |
|
|
|
Financieel-economisch |
|
|
|
Is een exploitatie-opzet gemaakt? |
|
|
|
Organisatorisch |
|
|
|
Is een toereikend Plan van Aanpak opgesteld? |
|
|
|
Is een intentie-overeenkomst getekend tussen de partijen die bij de uitvoering zijn betrokken?[7] |
|
|
|
Is een grondverwervingstrategie opgesteld en/of is het
gemeentelijk grondinstrumentarium adequaat om het project te realiseren? |
|
|
|
Vraag 7: Vragenlijst bij
vastgesteld bestemmingsplan of concept-herstructureringsplan
Bestuurlijk |
Ja |
Nee |
N.v.t. |
Zijn alle bestuurlijke belemmeringen weggenomen die de
start van de uitvoering van het project binnen 18 maanden in de weg kunnen
staan? |
|
|
|
Indien er bezwaren zijn ingediend, is het dan
waarschijnlijk dat de uitvoering van het project binnen 18 maanden zal
starten? [8] |
|
|
|
Juridisch |
|
|
|
Indien andere procedures dan bestemmingsplanprocedures
noodzakelijk zijn, kunnen deze dan zonder noemenswaardige vertraging voor
tijdige realisatie (d.w.z. start project binnen 18 maanden) worden doorlopen? |
|
|
|
Milieu-technisch |
|
|
|
Is een schone grondverklaring afgegeven of als
bodemvervuiling is geconstateerd, een saneringsonderzoek en saneringsplan
uitgevoerd, opgesteld en goedgekeurd? |
|
|
|
Zijn de (overige) milieutechnische knelpunten in beeld
gebracht en is het op basis van deze punten waarschijnlijk dat de uitvoering
van het project binnen 18 maanden zal starten?[9] |
|
|
|
Financieel-economisch |
|
|
|
Is sprake van een haalbare exploitatie? (Haalbaar
betekent in dit geval dat het tekort van een project niet groter mag zijn dan
de te verwachten OFB-bijdrage.) |
|
|
|
Organisatorisch |
|
|
|
Is een toereikend uitvoeringsplan opgesteld? |
|
|
|
Is een intentie-overeenkomst getekend tussen alle
partijen die bij de uitvoering zijn betrokken?[10] |
|
|
|
Is een grondverwervingstrategie opgesteld en/of is het
gemeentelijk grondinstrumentarium adequaat om het project te realiseren? |
|
|
|
Vraag 8: Vragenlijst
onherroepelijk plan of uitvoeringsplan
Bestuurlijk |
Ja |
Nee |
N.v.t. |
Zijn alle bestuurlijke belemmeringen weggenomen die de
uitvoering van het project binnen 18 maanden in de weg staan? |
|
|
|
In deze fase kunnen geen bezwaren tegen het
bestemmingsplan worden ingediend. |
|
|
n.v.t. |
Juridisch |
|
|
|
Indien andere procedures dan bestemmingsplanprocedures
noodzakelijk zijn, kunnen deze dan zonder noemenswaardige vertraging voor
tijdige realisatie (d.w.z. start project binnen 18 maanden) worden doorlopen? |
|
|
|
Milieu-technisch |
|
|
|
Is een schone-grondverklaring of een verklaring dat de
grond geschikt is voor het beoogde gebruik, afgegeven door de
verantwoordelijke instantie? |
|
|
|
Zijn de (overige) milieutechnische knelpunten in beeld gebracht en is het op basis van deze punten waarschijnlijk dat de uitvoering van het project binnen 18 maanden zal starten?[11] |
|
|
|
Financieel |
|
|
|
Is de exploitatie haalbaar? (Haalbaar betekent in dit
geval dat het tekort per project niet groter mag zijn dan de te verwachten
OFB-bijdrage.) |
|
|
|
Organisatorisch |
|
|
|
Is een toereikend uitvoeringsplan opgesteld? |
|
|
|
Is een uitvoeringsovereenkomst getekend tussen alle
partijen die bij de uitvoering zijn betrokken? |
|
|
|
Is de grond reeds in bezit van de gemeente en/of zijn
er PPS-contracten die de realisatie mogelijk maken? |
|
|
|
1 doorhalen wat niet van toepassing is
[1] Gekozen is om de fasen in de bestemmingsplanprocedure te gebruiken als indicator voor de fasering. Reden hiervoor is dat de meetpunten niet op meerdere manieren uit te leggen zijn. Voor een nadere toelichting zie NIB Consult (1998), blz. 49-51.
[2] Een bestemmingsplan is onherroepelijk wanneer de termijnen voor zienswijze, bedenkingen en beroep zijn verstreken en/of de gerechtelijke procedures zijn afgerond.
[3] Een concept-herstructureringsplan is door het college van B&W vastgesteld met het doel om het plan ter inzage te leggen en biedt belanghebbenden de mogelijkheid om hun zienswijze kenbaar te maken.
[4] Termijnen voor zienswijze, bedenkingen en eventueel beroep tegen het plan zijn niet meer mogelijk.
[5] Vul 'niet van toepassing' in wanneer geen andere juridische procedures vereist zijn.
[6] Vul 'niet van toepassing' in wanneer geen knelpunten zijn geconstateerd.
[7] Indien de gemeente het project uitvoert is een besluit van het college van B&W afdoende.
[8] Vul 'niet van toepassing' in wanneer tegen het project geen bezwaren zijn ingediend of ingediend kunnen worden.
[9] Vul 'niet van toepassing' in wanneer geen knelpunten zijn geconstateerd.
[10] Indien de gemeente het project uitvoert is een besluit van het college van B&W afdoende.
[11] Vul 'niet van toepassing' in wanneer geen knelpunten zijn geconstateerd.