SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
TERZAKE
DE HERONTWIKKELING VAN DE
POPTAHOF
TE DELFT
tussen
De Gemeente Delft
en
Stichting
Volkshuisvestingsgroep WoonbronMaasoevers
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Doel
Artikel 3 – Projectorganisatie
Artikel 4 – Planning
en fasering
Artikel 5 - Financieel Kader
Artikel 6
– GEM; oprichting
Artikel 7
– GEM; verwerving gronden
Artikel 8 – GEM;
Bouwrijp maken en Woonrijp maken; overdracht / oplevering Openbaar Gebied;
overdracht Bouwrijpe kavels
Artikel 9
– Sociaal-economisch Programma
Artikel 10
– Bouwprogramma
Artikel 11
– Winkelcentrum Hovenpassage
Artikel 12
– Overige Openbare Voorzieningen in
het Plangebied
Artikel 13
– Publiekrechtelijke procedures
Artikel 14
– Communicatie
Artikel 15
– Monitoring, evaluatie en
bijsturing
Artikel 16
– Overdracht rechten en
verplichtingen
Artikel 17
– Kosten
Artikel 18
– Subsidies
Artikel 19
– Fiscale aspecten
Artikel 20
– Gewijzigde omstandigheden
Artikel 21
– Duur, beëindiging
Artikel 22
– Geschillenregeling
Artikel 23
– Bijlagen
LIJST VAN BIJLAGEN
Bijlage 1 - Kaart
Plangebied met Exploitatiegebied en Deelgebieden
Bijlage 2 - Eigendomsposities
Bijlage 3 - Masterplan
Bijlage 4 - Beheerplan
Bijlage 5 - Stedenbouwkundig
Plan
Bijlage 6 - Financieel
Kader
Bijlage 7 - Beoogde
Bouwprogramma
Bijlage 8 - Programma van Eisen Openbare Ruimte
Bijlage 9 - Hoofdplanning en –Fasering
Bijlage 10 - Notitie budgetbewaking
Bijlage 11 - Grondprijsbeleid Gemeente Delft
Bijlage 12 - Parkeerprogramma
Bijlage 13 - Risico inventarisatie
Bijlage 14 - Schema en taken Projectorganisatie
Bijlage 15 - Uitgangspunten communicatie- en participatieplan
Bijlage 16 - Schema Grondexploitatie, Vastgoedexploitatie en verdeling
bijdragen
Bijlage 17 - Brochure “Te Woon Concept”
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
TERZAKE DE
HERONTWIKKELING VAN DE
POPTAHOF
TE DELFT
DE ONDERGETEKENDEN:
1.
de publiekrechtelijke rechtspersoon de Gemeente
Delft, zetelend te Delft aan de
Martinus Nijhofflaan 2 (2624 ES), te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door
__________________, te dezen handelend ter uitvoering van het Collegebesluit
d.d. __________________ 2004, met kenmerk
__________________ hierna te noemen: “de Gemeente”;
en
2.
de stichting Stichting
Volkshuisvestingsgroep WoonbronMaasoevers, gevestigd te Rotterdam aan het Weena 760 (3014
DA), te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door __________________ hierna te noemen: “de Woningcorporatie”;
Ondergetekenden
sub 1 en 2. hierna ook gezamenlijk aan te duiden als “Partijen” of ieder
afzonderlijk als “Partij”;
IN AANMERKING NEMENDE DAT:
1.
Partijen de
gezamenlijke ambitie hebben om de wijk de Poptahof te Delft (hierna: “het
Plangebied”), zoals aangegeven op Bijlage
1, te (doen) herontwikkelen;
2.
de herontwikkeling van
het Plangebied onder meer zal bestaan uit renovatie van 8 flatgebouwen, sloop
van bestaande woningen en de ontwikkeling en realisatie van nieuwbouwwoningen ten
behoeve van verkoop en van sociale huurwoningen alsmede parkeervoorzieningen,
uitbreiding van het binnen het Plangebied aanwezige winkelcentrum Hovenpassage
en de winkelstrip aan de Papsouwselaan, aanleg van openbare voorzieningen en
opnieuw inrichten van het openbaar gebied;
3.
De Gemeente en de
Woningcorporatie ieder eigenaar zijn van gronden en opstallen binnen het
Plangebied; de eigendomsposities van de Gemeente en van de Woningcorporatie
zijn aangegeven op Bijlage 2; binnen
het Plangebied zijn tevens gronden en opstallen in eigendom van de besloten
vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Van der Vorm Vastgoed B.V. (hierna:
“Van der Vorm”) en bij andere partijen, tevens aangegeven op Bijlage 2;
4.
de Gemeente, de
Woningcorporatie en Van der Vorm gezamenlijk het Masterplan op Hoofdlijnen (vastgesteld
bij Raadsbesluit d.d. 24 april 2003) hebben doen opstellen (hierna: “het
Masterplan”) (Bijlage 3), alsmede
het Beheerplan Poptahof d.d. [ ] (het
“Beheerplan”) (Bijlage 4);
5.
de Gemeente, de Woningcorporatie
en Van der Vorm op [ ] een
intentieovereenkomst hebben gesloten voor het onderzoeken van de haalbaarheid
van de herontwikkeling van het Winkelcentrum Hovenpassage in directe samenhang
met de herontwikkeling van het gehele Plangebied;
6.
Partijen het Masterplan
hebben doen uitwerken in het Stedenbouwkundig Plan Poptahof d.d. [ ] (hierna: “het Stedenbouwkundig Plan”) (Bijlage 5);
7.
Partijen de onderhavige
samenwerking wensen aan te gaan om de in het Masterplan en het Stedenbouwkundig
Plan aangegeven ontwikkelingsvisie te (doen) realiseren;
8.
Partijen daarbij een
dynamisch ontwikkelingsproces voor ogen staat waarin gestuurd wordt op een
aantal tussen Partijen in de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst vastgelegde
Harde Kaders, bestaande uit ruimtelijke kaders, programmatische kaders,
financiële kaders, kaders voor de planning en fasering en kaders voor
duurzaamheid, waarbinnen Partijen de nodige flexibiliteit hebben ingebouwd om
onder meer in te kunnen spelen op eventuele marktveranderingen;
9.
Partijen afspraken
hebben gemaakt over de verdeling van risico’s, van kosten en van opbrengsten
bij de herontwikkeling van het Plangebied en over de oprichting door Partijen
van een stichting, die de grondexploitatie van het gedeelte van het Plangebied als
zodanig aangegeven op Bijlage 1 (“het Exploitatiegebied”) tot specifieke
taak heeft (“de GEM”);
10.
De Gemeente de bij haar
in eigendom zijnde gronden binnen het Exploitatiegebied die zijn aangegeven op Bijlage 2 (“de Gemeentegronden”) en de
Woningcorporatie de bij haar in
eigendom zijnde gronden binnen het Exploitatiegebied die zijn aangegeven op Bijlage 2 (“de
Woningcorporatiegronden”) zullen overdragen aan de GEM; de Woningcorporatie in
opdracht en voor rekening van de GEM er voor zal zorgdragen dat de bewoners van
de thans op de Woningcorporatiegronden aanwezige opstallen tijdig zullen worden
verplaatst c.q. verhuizen en bedoelde opstallen zal ontruimen;
11.
De Woningcorporatie
bouwrijpe kavels van de GEM zal kopen en in eigendom zal verwerven en voor
eigen rekening en risico zal zorgdragen voor de ontwikkeling en realisatie van
de op bedoelde kavels beoogde woningen en parkeerplaatsen alsmede de 8
flatgebouwen zal renoveren en de sociale huurwoningen zal ontwikkelen en realiseren;
de Woningcorporatie voornemens is om de besloten vennootschap met beperkte
aansprakelijkheid Delftwonen Kristal B.V. (“Delftwonen Kristal”) bedoelde rechten en verplichtingen te laten
overnemen;
12.
De GEM het
Exploitatiegebied bouw- en woonrijp zal maken en het openbaar gebied binnen het
Exploitatiegebied na gereedkoming aan de Gemeente zal overdragen / opleveren en
de Gemeente zal zorgdragen voor de herinrichting van de Papsouwselaan,
Nijhofflaan en de aansluiting Nijhofflaan/Provinciale;
13.
Partijen tevens
aandacht willen besteden aan de sociaal-economische vernieuwing van het
Plangebied;
14.
Partijen hun onderlinge
samenwerking wensen vast te leggen in de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst.
VERKLAREN
TE ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
Artikel 1 Definities
“Basisdocumenten”: de in artikel 2.2.
genoemde basisdocumenten;
“Beheerplan”: het Beheerplan Poptahof d.d.
[ ], aangehecht als Bijlage 4;
“Beoogde Bouwprogramma”: het door Partijen beoogde
bouwprogramma voor het Exploitatiegebied, zoals omschreven in Bijlage 7;
“Bouwrijp maken”: het geschikt maken
van de gronden binnen het Exploitatiegebied voor verdere inrichting en
bebouwing door middel van het slopen en verwijderen van opstallen, het
verwijderen van boven- en ondergrondse obstakels, bomen, struiken etc., alsmede
- voor zover noodzakelijk – het verrichten van bodemsaneringen en/of
grondwatersaneringen en de aanleg van de riolering en nutsvoorzieningen;
“Bouwrijpe kavels”: de door de GEM binnen
het Exploitatiegebied bouwrijp gemaakte kavels;
“Bouwprogramma”: het door de
Woningcorporatie binnen het Exploitatiegebied te ontwikkelen en te realiseren
bouwpropgramma;
“Civieltechnisch bestek”: een civiel-technisch bestek
voor het Bouwrijp maken en het Woonrijp
maken van de gronden;
“Civieltechnisch
Programma van
het Eisen”: een civieltechnisch programma
van eisen voor het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken van de gronden;
“Deelgebied”: een gedeelte van het
Exploitatiegebied als aangegeven op Bijlage
1;
“Deelgebiedplanning”: een planning per
Deelgebied waarin de door of in opdracht van de GEM te verrichten activiteiten
voor het desbetreffende Deelgebied zijn opgesomd met de daarbij aangegeven
datum waarop bedoelde activiteit moet plaatsvinden;
“Definitief Ontwerp
Bouwprogramma”: een definitief
ontwerp van de op de Bouwrijpe kavels te realiseren bebouwing;
“Delftwonen Kristal”: de besloten
vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Delftwonen Kristal B.V.;
“Directeur Delftwonen Kristal”: een van de directeuren van
Delftwonen Kristal aan te wijzen door Delftwonen Kristal;
“Directeur Woningcorporatie”: een van de directeuren van
WoonbronMaasoevers aan te wijzen door WoonbronMaasoevers;
“EPL”: Energie
Prestatie op Locatie;
“Exploitatiegebied”: het als zodanig op Bijlage
1 aangegeven gedeelte van het Plangebied;
“Financieel Kader”: het financieel kader
voor de Grondexploitatie en voor de Vastgoedexploitatie waarin bedragen
voorcalculatorisch zijn bepaald op netto contante waarde per 1-7-2004 d.d.
[ ] aangehecht als Bijlage 6;
“Financieringsschema”: het door Partijen overeen
te komen financieringsschema voor de GEM;
“Flatgebouwen”: de binnen het
Exploitatiegebied gelegen 8 flatgebouwen;
“Gebiedsmanagement”: het ten behoeve van de
uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst door Partijen ingestelde
gebiedsmanagement, zoals nader omschreven in artikel 3;
“Gebiedsoverleg”: het door het
Gebiedsmanagement te organiseren overleg als bedoeld in artikel 3.5;
“Gedeputeerde Staten”: de gedeputeerde staten van
Zuid-Holland;
“GEM”: de door Partijen op te
richten grondexploitatiemaatschappij in de vorm van een stichting;
“Gemeentegronden”: de gronden die de
Gemeente aan de GEM zal overdragen, aangegeven op Bijlage 1;
“Grondexploitatie”: de exploitatie van
de gronden binnen het Exploitatiegebied bestaande uit verwerving van bedoelde
gronden, het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken en de oplevering van de
Openbare ruimte en de verkoop van de Bouwrijpe kavels;
“Grondprijsbeleid Gemeente
Delft”: het Grondprijsbeleid
van de Gemeente Delft d.d. [ ]
aangehecht als Bijlage 11;
“Harde Kaders”: de
in artikel 2.1 geformuleerde harde kaders;
“Hoofdinfrastructuur”: de Hoofdinfrastructuur
bestaande uit de herinrichting van de Papsouwselaan en de Nijhofflaan en de
aansluiting Nijhofflaan/Provinciale weg;
“Hoofdplanning en –Fasering”: de hoofdplanning en –fasering
aangehecht als Bijlage 9;
“Inrichtingsplan”: een plan waarin de
toekomstige inrichting van een Deelgebied is weergegeven;
“Masterplan”: het Masterplan d.d. 24 april
2003, vastgesteld bij Raadsbesluit d.d. 24 april 2004, aangehecht als Bijlage 3;
“Minister”: de minister van VROM;
“NCW”: netto contante waarde;
“Notitie budgetbewaking”: de notitie budgetbewaking d.d.
[ ] aangehecht als Bijlage 10;
“Openbaar gebied”: het gebied binnen
het Exploitatiegebied dat tot openbaar gebied wordt bestemd;
“Parkeerprogramma”: het
door de Stuurgroep vastgestelde parkeerprogramma bestaande uit de
parkeernotitie d.d. [ ] en de
parkeerregulering d.d. [ ] aangehecht
als Bijlage 12;
“Plandocumenten”: de in de artikelen 7,
8, 9 en 11 bedoelde plandocumenten;
“Plangebied”: het gebied aangegeven op Bijlage 1;
“Procesmanager”: de procesmanager van
de uitvoering van deze overeenkomst aan te stellen door Partijen;
“Projectorganisatie”: de
in artikel 3 bedoelde projectorganisatie;
“Programma van Eisen
Openbare Ruimte”: het programma van
eisen voor de openbare ruimte van de Gemeente Delft d.d. [ ], aangehecht als Bijlage 8;
“Programmamanager Sociaal-
economisch vernieuwing”: de programmamanager
sociaal-economische vernieuwing aan te stellen door Partijen;
“Risico inventarisatie”: de Risico inventarisatie
Project Poptahof september 2004, aangehecht als Bijlage 13;
“Samenstelling Bouwprogramma”: de samenstelling van het bouwprogramma voor
een Deelgebied met de daarbij behorende VON-prijs;
“Samenwerkingsovereenkomst”: de onderhavige overeenkomst;
“Sociaal-economische
vernieuwing ”: de
sociaal-economische vernieuwing van het Plangebied, als bedoeld in Hoofdstuk 4
van het Masterplan;
“Sociaal-economische
exploitatieopzet”: de bij het
Sociaal-economische Programma behorende financiële opzet;
“Sociaal-economisch
Programma”: het programma voor de
Sociaal-economische vernieuwing;
“Stedenbouwkundig Plan”: het Stedenbouwkundig Plan
Poptahof d.d. [ ], aangehecht als Bijlage 5;
“Stedenbouwkundig Programma
van Eisen”: integraal kwaliteitskader per
Deelgebied, als uitwerking van het Stedenbouwkundig Plan Poptahof, waarin in
ieder geval de volgende onderwerpen worden opgenomen: huidige situatie Deelgebied
en omgeving, juridisch kader, visie op het Deelgebied, functioneel programma, gebruikerseisen,
stedenbouwkundig raamwerk/matenplan, openbare ruimte en verkeer, civieltechniek,
milieu ontwerpuitgangspunten, kwalitatieve uitgangspunten, financiële
haalbaarheid, definitief en tijdelijk
beheer, ontwikkelingsstrategie en uitvoeringsfasering, communicatie, organisatie;
“Stuurgroep”: de door Partijen ten behoeve van
de uitvoering van deze overeenkomst ingestelde stuurgroep, zoals nader
omschreven in artikel 3;
“Te Woon-concept”: Concept waarbinnen de
betaalbare voorraad in de Poptahof aan de klanten van de Woningcorporatie wordt
aangeboden met de mogelijkheid onder bepaalde voorwaarden respectievelijk
garanties te kiezen tussen huur en koop, zoals nader omschreven in Bijlage 17;
“Uitgangspunten de in Bijlage 15 opgenomen uitgangspunten voor het
communicatie- en participatie- communicatie- en participatieplan
d.d. [ ];
plan”:
“Uitvoeringsplanning”: de
planning per Deelgebied waarin de door of in opdracht van de Woningcorporatie
te verrichten activiteiten voor het desbetreffende Deelgebied zijn opgesomd met
de daarbij aangegeven datum waarop bedoelde activiteit moet plaatsvinden;
“Vastgoedexploitatie”: de exploitatie van het Bouwprogramma,
bestaande uit verwerving van de Bouwrijpe kavels, de ontwikkeling en realisatie
van het Bouwprogramma en de verkoop en verhuur van het Bouwprogramma;
“VON-prijs”: de all-in prijs, waarvoor een
volledig toegeruste woning te koop wordt aangeboden;
“Voorlopig Ontwerp een voorlopig ontwerp
voor de op de Bouwrijpe kavels
Bouwprogramma”: te realiseren
bebouwing;
“Wethouder Duurzaamheid”: de wethouder die op enig moment
binnen de Gemeente de portefeuille Duurzaamheid onder zich heeft;
“Winkelcentrum Hovenpassage”: het binnen het Plangebied bestaande
winkelcentrum bestaande uit de Hovenpassage en de winkelstrip aan de
Papsouwselaan;
“Wijkontwikkelingsmaatschappij”: een wijkontwikkelingsmaatschappij als
bedoeld in artikel 15 van de Wet belastingen van rechtsverkeer en het
Uitvoeringsbesluit van 18 februari 2004, nr. WV2003/396M;
“Woningcorporatiegronden”: de gronden die de
Woningcorporatie aan de GEM zal overdragen, aangegeven op Bijlage 1;
“Woonrijp maken”: het inrichten van
het Exploitatiegebied door middel van de ontwikkeling en realisatie van
groenvoorzieningen, trottoirs, fiets- en wandelroutes, openbaar groen en water,
straatmeubilair, straatverlichting, de aanleg van werken en voorzieningen
terzake de infrastructuur, met inbegrip van alle noodzakelijke aansluitingen
van wegen en de (overige) inrichting van de openbare ruimte.
Artikel 2 Doel
2.1 Het
doel van de Samenwerkingsovereenkomst is de herontwikkeling van het Plangebied
waaronder begrepen het Bouwrijp maken en Woonrijp maken van het
Exploitatiegebied door de GEM, de ontwikkeling en realisatie van het
Bouwprogramma door de Woningcorporatie, alsmede de Sociaal-economische
vernieuwing van het Plangebied onder de voorwaarden neergelegd in de
Samenwerkingsovereenkomst, op basis van de Basisdocumenten en de Plandocumenten
en binnen de Harde Kaders. Een en ander ter uitvoering van een
herstructureringsplan als bedoeld in de regeling vrijstelling
overdrachtsbelasting stedelijke herstructurering.
2.2 Partijen
hebben ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst de
volgende Harde Kaders geformuleerd:
-
Ruimtelijk kader: het
Stedenbouwkundig Plan;
-
Programmatisch kader:
het Beoogde Bouwprogramma, het Parkeerprogramma en de Omschrijving Overige
Openbare Voorzieningen;
-
Financieel kader: het
Financieel Kader;
- Kader
voor planning en fasering: de Hoofdplanning en –Fasering;
- Kader
voor duurzaamheid: voor de herontwikkeling van het Plangebied geldt een EPL van
6, waarvan onderdeel is het geschikt maken van het Bouwprogramma voor
aansluiting op een (toekomstige) levering van (industriële) restwarmte. Het
wateroppervlak binnen het Plangebied dient na de herontwikkeling minimaal 11%
van de totale oppervlakte van het Plangebied te zijn.
2.3 Partijen
tekenen ten aanzien van het Ruimtelijk Kader, zoals verwoord in het
Stedenbouwkundig Plan, aan bij de verdere planuitwerkingen te handelen in de
geest van het Stedenbouwkundig Plan Deze zal prevaleren boven de strikte letter
van het Stedenbouwkundig Plan.
2.4 De Basisdocumenten bestaan uit de volgende
documenten:
-
Masterplan;
-
Beheerplan;
-
Stedenbouwkundig Plan;
-
Financieel Kader;
-
Financieringsschema;
-
Hoofdplanning en -Fasering;
- Beoogde
Bouwprogramma;
-
Grondprijsbeleid Gemeente
Delft;
-
Programma van Eisen Openbare
ruimte;
-
Parkeerprogramma;
-
Omschrijving Overige Openbare
Voorzieningen;
-
Algemene
Gronduitgiftevoorwaarden Gemeente Delft.
Artikel 3 Projectorganisatie
3.1 Ten
behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst zullen Partijen
met elkaar samenwerken binnen een Projectorganisatie. Een schematische
voorstelling van de Projectorganisatie en een beschrijving van de samenstelling
en taken van de Projectorganisatie is opgenomen in Bijlage 14.
.
3.2
De Projectorganisatie
staat onder leiding van de Stuurgroep en wordt bijgestaan door het
Gebiedsmanagement.
3.3
De Stuurgroep bestaat
uit de Directeur Woningcorporatie, de Wethouder Duurzaamheid, de Directeur
Delftwonen Kristal, de directeur van de GEM en de Procesmanager. Indien de
Stuurgroep daartoe besluit zal de wethouder die sociaal-economische vernieuwing
in de portefeuille heeft aan de Stuurgroep deelnemen.
3.4
De Stuurgroep wordt
voorgezeten door Directeur Woningcorporatie. De Procesmanager is de secretaris
van de Stuurgroep. De besluiten binnen de Stuurgroep worden genomen door de Directeur
Woningcorporatie en de Wethouder Duurzaamheid. De overige leden van de
Stuurgroep hebben een adviserende rol. Besluiten van de Stuurgroep dienen bij
unanimiteit te worden genomen en zijn bindend voor Partijen. Indien terzake
enig besluit de Stuurgroep niet tot een unaniem besluit komt, is sprake van een
geschil als bedoeld in artikel 22. Verslagen en besluitenlijsten van
vergaderingen van de Stuurgroep worden in de eerstvolgende vergadering van de
Stuurgroep door de Directeur Woningcorporatie en de Wethouder Duurzaamheid
gezamenlijk vastgesteld. De Stuurgroep komt ieder kwartaal bijeen en voorts zo
vaak als een der Partijen nodig acht.
3.5
Het Gebiedsmanagement
bestaat uit de Procesmanager en door hem aan te wijzen ondersteuning. Het
Gebiedsmanagement bewaakt de voortgang, planning, fasering en communicatie van
het project en bereidt de besluitvorming binnen de Stuurgroep voor. Het
Gebiedsmanagement organiseert maandelijks een Gebiedsoverleg waarin afstemming
plaatsvindt over de Grondexploitatie, de Vastgoedexploitatie, het Bouwprogramma
en de Sociaal-economische vernieuwing.
3.6
De kosten van de Projectorganisatie
– met uitzondering van de projectmanagementkosten voor de ontwikkeling van het
Bouwprogramma – zijn opgenomen in het Financieel Kader van de Grondexploitatie.
3.7
De interne kosten die
Partijen maken t.b.v. de herontwikkeling bedragen voor iedere partij
taakstellend maximaal € 500.000,- te dekken uit de reservering in het
financieel kader zoals aangegeven in artikel 5.2. Over de exacte besteding van
deze middelen maken partijen nadere afspraken, die ter goedkeuring aan de
Stuurgroep worden voorgelegd.
Artikel 4 Planning en fasering
4.1 Ten
behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst hebben Partijen
een Hoofdplanning en –Fasering opgesteld. De herontwikkeling van het
Exploitatiegebied vindt plaats per Deelgebied binnen de Hoofdplanning en
–Fasering.
4.2 De
Stuurgroep zal tijdig, op de in de Hoofdplanning en –Fasering aangegeven data
per Deelgebied, met inachtneming van de Hoofdplanning en –Fasering en
overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 8 en 10 een Deelgebiedplanning
vaststellen, alsmede een Uitvoeringsplanning.
4.3 Partijen
conformeren zich aan de Hoofdplanning en –Fasering, alsmede aan de
Deelgebiedplanningen en de Uitvoeringsplanningen. Indien een door één der
Partijen dan wel door de GEM te verrichten activiteit naar de opvatting van de
desbetreffende Partij c.q. de GEM niet binnen de daarvoor in de Hoofdplanning
en –Fasering dan wel binnen de Deelgebiedplanning of Uitvoeringsplanning
opgenomen termijn kan worden verricht, dient de desbetreffende Partij dan wel de
GEM onverwijld een gemotiveerd verzoek in bij de Stuurgroep om bedoelde termijn
te verlengen onder vermelding van de aanleiding van de termijnverlenging en de
consequenties daarvan.
4.4 De
Stuurgroep beslist op een dergelijk verzoek zo spoedig mogelijk en stelt met
inachtneming van het bepaalde in de Samenwerkingsovereenkomst de (financiële)
gevolgen daarvan vast.
Artikel 5 Financieel Kader
5.1
Partijen hebben het
Financieel Kader opgesteld, waarin Partijen de kosten en opbrengsten van de
Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie voorcalculatorisch hebben bepaald.
Partijen zullen tijdens de uitvoering van het Project sturen op het
voorcalculatorische resultaat als opgenomen in het Financieel Kader. Het in het
Financieel Kader opgenomen saldo betreft een netto contante waarde op prijspeil
1-7-2004.
5.2
Partijen hebben het
tekort op de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie gezamenlijk begroot op
€ 21 miljoen NCW. Uitgangspunt is dat de Grondexploitatie en de
Vastgoedexploitatie, met bijdragen van Partijen, kostendekkend kunnen worden
uitgevoerd. Partijen zijn overeengekomen dat zij zullen bijdragen in het tekort
op de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie als volgt: de maximale
bijdrage van de Gemeente aan de Grondexploitatie bedraagt € 6 miljoen en de
maximale bijdrage van de Woningcorporatie aan de Grondexploitatie en de
Vastgoedexploitatie gezamenlijk bedraagt € 15 miljoen. Dit wordt onderverdeeld
in een taakstellende bijdrage aan de Grondexploitatie van € 15,6 miljoen (inclusief
een taakstellend budget van € 1 miljoen ten behoeve van het Sociaal-economisch
Programma) en een taakstellende bijdrage aan de Vastgoedexploitatie van € 4,4
miljoen. De resterende bijdrage van € 1 miljoen wordt ingezet ter dekking van
de interne kosten van Partijen, zoals aangegeven in artikel 3.7. Partijen
hebben het in Bijlage 16 opgenomen
vertrouwelijke schema vastgesteld, waarin de relatie tussen de
Grondexploitatie, de Vastgoedexploitatie en de daaraan toe te rekenen gedeelten
van bovenvermelde bijdragen van Partijen wordt aangegeven.
5.3
Indien op enig moment
binnen de looptijd van deze overeenkomst de prognose van het (voorcalculatorisch)
resultaat van de Grondexploitatie en/of de Vastgoedexploitatie zodanig is dat een
hogere bijdrage van Partijen nodig is dan in artikel 5.2 bepaald om het
resultaat van de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie op € 0,-- te doen
eindigen, treden Partijen direct in overleg met als doel de plan- en projectuitgangspunten
zodanig bij te stellen dat alsnog binnen het Financieel Kader kan worden
voortgegaan. Daarbij worden de ambities van de herontwikkeling zoveel als mogelijk
gehandhaafd. Voorzover nodig zal daartoe bij besluit van de Stuurgroep deze
overeenkomst worden gewijzigd of worden aangevuld.
5.4
In het geval als
bedoeld in artikel 5.3 en (verdere) planaanpassingen naar gezamenlijk oordeel
van Partijen niet mogelijk of zeer onwenselijk zijn, kan de Stuurgroep
besluiten tot een hogere bijdrage van Partijen dan bedoeld in artikel 5.2. Afhankelijk
van de situatie zal dan een verdeelsleutel tussen Partijen worden afgesproken.
5.5
In afwijking van het
gestelde in de artikelen 5.2, 5.3 en 5.4 zal indien het in artikel 11.2
bedoelde bedrag vanuit de herontwikkeling van het Winkelcentrum de Hovenpassage
lager moet worden gecalculeerd dan opgenomen in het Financieel Kader en planaanpassingen
door Partijen gezamenlijk als niet mogelijk of zeer onwenselijk worden
beoordeeld, de dientengevolge benodigde extra bijdrage van Partijen in het
tekort op de Grondexploitatie in dezelfde verhouding worden vastgesteld als
beschreven in artikel 5.2.
5.6
In afwijking van het
gestelde in de artikelen 5.2, 5.3 en 5.4 zal een eventueel (dreigend) tekort op
de Vastgoedexploitatie in verband met de ontwikkeling en realisatie van het
Parkeerprogramma, indien daartoe geen voor Partijen aanvaardbare
planaanpassingen kan worden gevonden, door en voor rekening van de
Woningorporatie worden gedekt.
5.7
In afwijking van het
gestelde in de artikelen 5.2, 5.3 en 5.4 is de in artikel 12.2 bedoelde
bijdrage van de GEM aan de te realiseren Hoofdinfrastructuur in het Plangebied
als bedoeld in artikel 12.2 een vast bedrag van € 4,2 miljoen NCW.
5.8
Indien op enig moment
binnen de looptijd van deze overeenkomst de prognose van het tekort op de
Grondexploitatie en/of de Vastgoedexploitatie zodanig kan worden bijgesteld
dat, met volledige realisatie van de in deze overeenkomst neergelegde ambities en
binnen de Harde kaders, volstaan kan worden met een lagere bijdrage van
Partijen dan bedoeld in artikel 5.2, dan zullen die bijdragen worden verminderd
in dezelfde verhouding als bedoeld in artikel 5.2.
5.9
De in dit artikel bedoelde
bijdragen van Partijen aan de Grondexploitatie zullen als volgt worden betaald.
Op basis van het in artikel 5.10 bedoelde Financieringsschema zullen Partijen
gehouden zijn de bijdragen te voldoen ter financiering van de GEM. De
Woningcorporatie zal op afroep haar bijdrage voldoen aan de Gemeente. De
Gemeente zal vervolgens betalingen verrichten aan de GEM ten behoeve van de
realisatie van de infrastructuur c.q. de inrichting van het Openbaar Gebied.
5.10
Financiering van de GEM
c.q betaling aan de GEM door Partijen zal plaatsvinden door middel van bij
derden te verkrijgen leningen dan wel door Partijen te verstrekken leningen dan
wel door storting van bijdrage van Partijen, een en ander volgens het door
Partijen overeen te komen en door de Stuurgroep vast te stellen
Financieringsschema en onder het verstrekken van nader vast te stellen
zekerheden. Partijen spannen zich in om een zodanig financieringsregime in te
richten dat de renterisico’s gedurende het project zoveel mogelijk worden
uitgesloten. De bewaking van de kosten en opbrengsten van de Grondexploitatie
vindt plaats door de GEM, conform de Notitie budgetbewaking Grondexploitatie.
5.11
Partijen onderkennen
een aantal risico’s dat is omschreven in de Risico inventarisatie. Partijen
zullen zich ervoor inspannen dat bedoelde risico’s zich niet althans zo min
mogelijk zullen voordoen. Partijen stellen daartoe een risico-analyse en een
risicobeheersingssystematiek op.
5.12
Vooruitlopend op de
oprichting van de GEM zal de beoogde directeur van de GEM een businessplan opstellen
voor de GEM, dat uiterlijk bij de oprichting van de GEM door de Stuurgroep moet
zijn goedgekeurd
Artikel 6 GEM; oprichting
6.1
Partijen zullen zo
spoedig mogelijk, doch uiterlijk op 1 juni 2006, gezamenlijk de GEM oprichten.
6.2
De GEM wordt vanaf datum
ondertekening van deze overeenkomst in oprichting verklaard.
6.3
De GEM heeft tot doel
de Grondexploitatie, waarmee het gemeentelijke herstructureringsplan in het
Plangebied (deels) wordt uitgevoerd, te realiseren en alle daarmee
samenhangende taken, zoals voorts uit deze Samenwerkingsovereenkomst blijkt. De
GEM schept hiermee een basis voor de beoogde stedelijke herstructurering in het
algemeen en de herontwikkeling van het Plangebied in het bijzonder.
6.4
De Gemeente zal zich
ervoor inspannen dat de voor de oprichting van de GEM benodigde goedkeuring van
Gedeputeerde Staten (tijdig) wordt verkregen, alsmede dat (tijdig) de
aanwijzing door de Minister als Wijkontwikkelingsmaatschappij zal plaatsvinden
door middel van een beschikking als beschreven in artikel 2 lid 2 van het
Besluit van 18 februari 2004, nr. WV2003/396M. Indien bedoelde goedkeuring van
Gedeputeerde Staten en/of bedoelde aanwijzing door de Minister niet (tijdig)
plaatsvinden, treden Partijen met elkaar in overleg over een alternatieve
structuur ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst,
waarbij Partijen zo veel als mogelijk aansluiten bij de afspraken die zijn
vastgesteld in deze Samenwerkingsovereenkomst.
6.5
De statuten van de GEM
zullen in ieder geval de volgende bepalingen bevatten:
-
dat de GEM als organen heeft een
bestuur en een raad van commissarissen;
-
dat het bestuur zal bestaan
uit één directeur bestuurder die wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de
raad van commissarissen;
-
dat van de leden van de raad
van commissarissen telkens 1 persoon wordt benoemd door de Gemeente en 1
persoon door de Woningcorporatie;
-
dat voor de eerste keer zullen
als leden van de raad van commissarissen zullen worden benoemd een de Directeuren
Woningcorporatie en de Wethouder Duurzaamheid;
-
dat de stichting op verzoek
van hetzij de Gemeente hetzij de Woningcorporatie door de rechter zal worden
ontbonden indien de Samenwerkingsovereenkomst eindigt, waarbij de nog in het
bezit zijnde Gemeentegronden zullen terugvallen aan de Gemeente en de nog in
het bezit zijnde Woningcorporatiegronden zullen terugvallen aan de
Woningcorporatie;
-
dat een aantal uiterlijk op
het moment van oprichting van de GEM door de Stuurgroep vast te stellen en in
de statuten van de GEM op te nemen besluiten van de directeur ter goedkeuring moeten
worden voorgelegd aan de raad van commissarissen.De Gemeente en de
Woningcorporatie staan er voor in dat de GEM bij oprichting de als GEM in
oprichting verrichte rechtshandelingen bekrachtigt en de rechten en
verplichtingen voortvloeiende uit deze Samenwerkingsovereenkomst accepteert als
eigen rechten en verplichtingen.
6.6
Bij oprichting van de
GEM zullen Partijen ieder kapitaal inbrengen in de GEM volgens het uiterlijk
bij oprichting van de GEM door de Stuurgroep vastgestelde Financieringsschema.
Artikel 7 GEM; Verwerving gronden
7.1 Uiterlijk
op de in de Deelgebiedplanningen aangegeven data zal de Gemeente de voor de
herontwikkeling van het desbetreffende Deelgebied benodigde Gemeentegronden op
eerste afroep van de GEM aan de GEM verkopen voor € 1,-- en (economisch) overdragen,
gelijk de GEM bedoelde gronden zal kopen en (economisch) zal afnemen, een en
ander onder de ontbindende voorwaarde dat het Bouwrijp maken, het Woonrijp
maken en/of de realisatie van het Bouwprogramma voor het desbetreffende
Deelgebied niet kunnen plaatsvinden en voorts onder de voorwaarden vast te
leggen in de tussen de GEM en de Gemeente op te stellen koopovereenkomsten en (leverings)akten.
7.2 Uiterlijk
op de in de Deelgebiedplanningen aangegeven data zal de Woningcorporatie de
voor de herontwikkeling van het desbetreffende Deelgebied benodigde
Woningcorporatiegronden op eerste verzoek van de GEM aan de GEM verkopen en (economisch)
overgedragen voor een bedrag gelijk aan de in het Financieel Kader opgenomen
boekwaarde van het desbetreffende gedeelte van de Woningcorporatie gronden,
gelijk de GEM bedoelde gronden zal kopen en (economisch) zal afnemen, een en
ander onder de ontbindende voorwaarde dat het Bouwrijp maken, het Woonrijp
maken en/of de realisatie van het Bouwprogramma voor het desbetreffende
Deelgebied niet kunnen plaatsvinden en voorts onder de voorwaarden vast leggen in
de tussen de GEM en de Woningcorporatie op te stellen koopovereenkomsten en (leverings)akten.
De Woningcorporatie zal in opdracht en voor rekening van de GEM er voor
zorgdragen dat de bewoners van de op de Woningcorporatiegronden aanwezige opstallen
uiterlijk op de daarvoor in de Deelgebiedplanning aangegeven data zullen worden
verplaatst c.q. verhuizen en bedoelde opstallen zijn ontruimd een en ander
onder de nader tussen de GEM en de Woningcorporatie overeen te komen
voorwaarden.
7.3 De
gronden en opstallen binnen het Plangebied die in eigendom zijn van derden,
zoals aangegeven op Bijlage 3, zullen door de GEM worden verworven.
Indien de GEM en de grondeigenaren geen overeenstemming kunnen bereiken over
minnelijke verwerving van bedoelde gronden, zal de Gemeente op verzoek van en
in overleg met de GEM het haar ter beschikking staande (grondverwervings)
instrumentarium aanwenden, zoals bijvoorbeeld onteigening. De door de Gemeente
verworven gronden zullen aan de GEM worden verkocht en geleverd tegen betaling
van de kosten die de Gemeente voor de verwerving van bedoelde gronden heeft
moeten maken en onder de voorwaarden vast te leggen in de tussen de GEM en de
Gemeente op te stellen koopovereenkomsten en leveringsakten.
Artikel 8 GEM; Bouwrijp en
Woonrijp maken; overdracht/oplevering Openbaar Gebied; overdracht Bouwrijpe
kavels
8.1
Voorafgaand aan de
start van de uitwerking van een Deelgebied zal de GEM in overleg met de
Gemeente en de Woningcorporatie op basis van de Basisdocumenten en met
inachtneming van de Harde Kaders voor eigen rekening per Deelgebied een
Stedenbouwkundig Programma van Eisen opstellen, dat ter goedkeuring moet worden
voorgelegd aan de Stuurgroep.
8.2 De
GEM zal, na goedkeuring van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen door de
Stuurgroep, in overleg met de Gemeente en/of de toekomstig beheerder van de
Openbare Ruimte voor eigen rekening per Deelgebied de volgende Plandocumenten
opstellen:
-
Deelgebiedplanning;
-
Inrichtingsplan;
-
Civieltechnisch Programma van
Eisen;
-
Civieltechnisch bestek;
die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de
Stuurgroep. De Stuurgroep zal bedoelde documenten toetsen aan de Harde Kaders
en de Basisdocumenten.
8.3 De
GEM zal per Deelgebied het Exploitatiegebied Bouwrijp maken en Woonrijp maken
op basis van de in artikel 8.1 bedoelde Plandocumenten die per Deelgebied door
de Stuurgroep zijn vastgesteld. De door de GEM te verstrekken opdrachten voor
het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken zullen – voor zover de
aanbestedingsregelgeving zulks voorschrijft – (Europees) worden aanbesteed.
8.4 Het
Openbaar Gebied zal per Deelgebied na oplevering van de civieltechnische werken
en groenvoorzieningen door de aannemer via de GEM, aan de Gemeente worden
overgedragen c.q. opgeleverd. Vooraf dient de Gemeente en/of de toekomstig
beheerder bij de planvoorbereiding en –uitvoering betrokken te worden. Toetsing
door de Gemeente vindt plaats aan de hand van de in het Stedenbouwkundig
Programma van Eisen opgenomen randvoorwaarden.
8.5 De
Woningcorporatie zal per Deelgebied de Bouwrijpe kavels kopen en in eigendom
verwerven van de GEM, gelijk de GEM de Bouwrijpe kavels zal verkopen en leveren
op basis van de tussen de GEM en de Woningcorporatie te sluiten
koopovereenkomsten en leveringsakten uiterlijk op de in de Uitvoeringsplanning
op te nemen data. Afstemming tussen het Bouwrijp maken door de GEM en afname van
de Bouwrijpe kavels door de Woningcorporatie vindt plaats in de Stuurgroep. Indien
en voor zover de Stuurgroep daartoe - op verzoek van de Woningcorporatie –
besluit zal rechtstreekse levering (AC) plaatsvinden aan de kopers van de
woningen.
8.6 De
uitgifteprijs van de Bouwrijpe kavels is gelijk aan de grondquote behorende bij
de vrij op naam prijzen van de woningen conform het Grondprijsbeleid Gemeente. Bij
uitgifte van de Bouwrijpe kavels betaalt de Woningcorporatie aan de GEM een
bedrag gelijk aan de grondquote behorende bij de vrij op naam prijzen van de
woningen, zoals die zijn opgenomen in de Samenstelling Woningbouwprogramma. Een
hogere of lagere uitgifteprijs als gevolg van verschillen tussen de vrij op
naam prijzen in de Samenstelling Woningbouwprogramma en de daadwerkelijk door de
Woningcorporatie gerealiseerde vrij op naam prijzen wordt tussen de GEM en de
Woningcorporatie op nacalculatiebasis verrekend en per kwartaal afgerekend.
8.7 Uiterlijk
op het moment van oprichting van de GEM zal door de Stuurgroep de
modelkoopovereenkomst worden vastgesteld op basis waarvan verkoop van de
Bouwrijpe kavels aan de Woningcorporatie zal plaatsvinden.
Artikel 9 Sociaal-economische
vernieuwing
9.1 De
Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing zal ten behoeve van de
Sociaal-economische vernieuwing van het Plangebied op basis van de
Basisdocumenten en met inachtneming van de Harde Kaders de volgende
Plandocumenten opstellen:
-
Sociaal-economisch Programma;
-
Sociaal-economische
Exploitatieopzet;
die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Stuurgroep.
De Stuurgroep zal bedoelde Plandocumenten toetsen aan de Harde Kaders en de
Basisdocumenten.
9.2 De
Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing zal op basis van de in artikel
9.1 bedoelde Plandocumenten, die zijn goedgekeurd door de Stuurgroep, namens
Partijen de in het Sociaal-economische Programma opgenomen afspraken met derden
vastleggen en alle overige activiteiten verrichten die noodzakelijk zijn voor
de realisatie van het Sociaal-economisch Programma.
9.3 Partijen
hebben in het Financieel Kader voor de Grondexploitatie een bedrag gereserveerd
voor de in artikel 9.2 bedoelde door de Programmamanager Sociaal-economische
vernieuwing te verrichten activiteiten. Voor de dekking van de realisatie van
het Sociaal-economisch Programma zullen Partijen nadere afspraken maken, op
voorstel van de Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing en goed te
keuren door de Stuurgroep.
Artikel 10 Bouwprogramma
10.1 De Woningcorporatie zal voor eigen rekening
en risico het Bouwprogramma ontwikkelen en (doen) realiseren.
10.2 De Woningcorporatie zal daartoe op basis van het
Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor eigen rekening per Deelgebied de
volgende Plandocumenten opstellen:
-
Uitvoeringsplanning;
-
Samenstelling Bouwprogramma;
-
Voorlopig Ontwerp Bouwprogramma;
-
Definitief Ontwerp Bouwprogramma;
die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de
Stuurgroep. De Stuurgroep zal bedoelde documenten toetsen aan de Harde Kaders
en de Basisdocumenten.
10.3 De inhoud van de Samenstelling Bouwprogramma
dient optimaal te zijn afgestemd op de marktomstandigheden, doch binnen de
kaders van het Beoogde Bouwprogramma.
10.4 De Woningcorporatie zal uiterlijk op de
daarvoor in de Uitvoeringsplanning opgenomen data de ten behoeve van de
realisatie van het Bouwprogramma benodigde bouwvergunningen noodzakelijke
(ontvankelijke) aanvragen indienen bij de Gemeente, welke aanvragen dienen te
voldoen aan de Basisdocumenten en de in artikel 9.2 bedoelde door de Stuurgroep
goedgekeurde Plandocumenten.
10.5 De Woningcorporatie zal het Bouwprogramma,
waaronder begrepen de renovatie van de
Flatgebouwen, realiseren op basis van de in artikel 10.2 bedoelde
Plandocumenten die door de Stuurgroep zijn goedgekeurd.
Artikel 11 Winkelcentrum
Hovenpassage
11.1
Partijen spannen zich
ervoor in om met Van der Vorm overeenstemming te bereiken over de uitbreiding
van het Winkelcentrum Hovenpassage en de verwerving door de Gemeente dan wel
door de GEM van de voor de herontwikkeling van het Exploitatiegebied benodigde
gronden en opstallen die thans in eigendom zijn van Van der Vorm.
11.2
Partijen hebben in het
Financieel Kader van de Grondexploitatie een bedrag opgenomen als opbrengst uit
de herontwikkeling van het Winkelcentrum Hovenpassage.
11.3
Indien Partijen tot
overeenstemming komen met Van der Vorm zullen Partijen de
Samenwerkingsovereenkomst zo nodig dienovereenkomstig aanpassen. Indien
Partijen niet tot overeenstemming komen met Van der Vorm zullen zij onderzoeken
in hoeverre een alternatieve ontwikkeling van het Winkelcentrum Hovenpassage mogelijk
is. Daarbij zullen Partijen in eerste instantie oplossingen zoeken die binnen
het in het Financieel Kader gestelde budget blijven. Indien dit niet mogelijk
blijkt, is het in artikel 5.5 bepaalde van toepassing.
Artikel 12 Hoofdinfrastructuur binnen het Plangebied
12.1 De
Gemeente zal zorgdragen voor de ontwikkeling en realisatie van de Hoofdinfrastructuur
in het Plangebied, met inachtneming van de Basisdocumenten en binnen de Harde
Kaders. De Gemeente zal de ten behoeve van de realisatie van de Hoofdinfrastructuur
te ontwikkelen Plandocumenten afstemmen met het Gebiedsoverleg en de
Stuurgroep.
12.2 De
in het Financieel Kader van de Grondexploitatie opgenomen bijdrage van de GEM
aan de Gemeente als bijdrage aan de in artikel 12.1 bedoelde Hoofdinfrastructuur
zal door de GEM op eerste verzoek aan de Gemeente worden voldaan. Deze bijdrage
is een vast bedrag van € 4,2 miljoen NCW, prijspeil 1-7-2004.
Artikel 13 Publiekrechtelijke
procedures
13.1 De
Gemeente zal het Stedenbouwkundig Plan doen uitwerken in een
(ontwerp)bestemmingsplan. De Gemeente zal alvorens het
(voor)ontwerp-bestemmingsplan in procedure wordt gebracht, het
(voor)ontwerp-bestemmingsplan ter instemming voorleggen aan het Gebiedsoverleg
en de Stuurgroep, een en ander onverminderd de publiekrechtelijke
verantwoordelijkheden van de Gemeente. De kosten van het
voorontwerp-bestemmingsplan zijn voor rekening van de Gemeente.
13.2 De
Gemeente zal zich – zo veel als in haar vermogen ligt – ervoor inspannen dat
een bestemmingsplan wordt vastgesteld en goedgekeurd binnen de tussen Partijen
vastgestelde Hoofdplanning en -Fasering, overeenkomstig het Masterplan en het
Stedenbouwkundig Plan, onverminderd haar publiekrechtelijke
verantwoordelijkheden die ertoe kunnen leiden dat bezwaren tegen het
ontwerp-bestemmingsplan worden gehonoreerd.
13.3 De
Gemeente zal bevorderen dat de eventuele noodzakelijke toestemmingen en
goedkeuringen van hogere of andere overheden of bestuursorganen voortvarend
worden behandeld en (tijdig) verleend.
13.4 Indien
ten gevolge van besluiten van de gemeenteraad, van hogere overheden c.q.
uitspraken van de bestuursrechter al dan niet in het kader van bezwaar- of
beroepsprocedures het publiekrechtelijk planologisch kader voor het Plangebied
of gedeelten daarvan afwijkt van het Masterplan c.q. het Stedenbouwkundig Plan,
dan zullen partijen nader met elkaar in overleg treden om de schade die hieruit
voortvloeit te beperken, waarbij zoveel mogelijk met inachtneming van de
doelstelling van de onderhavige overeenkomst zal worden gezocht naar een voor
alle partijen aanvaardbare oplossing.
13.5 De
Gemeente zal zich – zo veel als in haar vermogen ligt – onverminderd haar
publiekrechtelijke verantwoordelijkheid, inspannen om tijdig eventueel nog
andere benodigde besluiten ingevolge de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de
Woningwet te nemen, zodat de benodigde vergunningen zo spoedig mogelijk kunnen
worden verleend. Onverminderd haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid zal
de gemeente zich voorts – zo veel als in haar vermogen ligt – inspannen voor de
tijdige verkrijging van goedkeuringen en/of toestemmingen van hogere overheden,
die nodig zijn in verband met enige te verlenen vergunning.
Artikel 14 Communicatie
Partijen zullen binnen
drie maanden na ondertekening van deze Samenwerkingsovereenkomst gezamenlijk
een communicatie- en participatieplan met betrekking tot de interne en externe
communicatie over de herontwikkeling van het Plangebied opstellen op basis van
de Uitgangspunten Communicatieprotocol.
Artikel 15 Monitoring, evaluatie
en bijsturing
15.1 Het
Gebiedsmanagement respectievelijk de GEM zal ieder kwartaal de uitvoering van
de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst monitoren en Partijen hiervan een
voortgangsrapportage doen toekomen. Indien uit bedoelde voortgangsrapportage
blijkt dat tussentijdse bijsturing noodzakelijk is, wordt dit voorgelegd aan de
Stuurgroep. Eén en ander laat onverlet dat Partijen de verplichting hebben
dreigende afwijkingen van de vastgestelde kaders bij eerste gelegenheid aan de
Stuurgroep te melden.
15.2 Naast
de in artikel 15.1 bedoelde voortgangsrapportage, zal het Gebiedsmanagement
iedere 2 jaar een evaluatie van de uitvoering van de Samenwerkingsovereenkomst
uitvoeren en een evaluatierapport aan de Stuurgroep voorleggen. Op basis van
bedoelde evaluatie kan de Stuurgroep besluiten tot wijziging van de in deze
Samenwerkingsovereenkomst gemaakte afspraken.
Artikel 16 Overdracht rechten en
verplichten
16.1 Het
is een Partij niet toegestaan zijn rechten en/of verplichtingen uit hoofde van
deze Samenwerkingsovereenkomst over te dragen aan derden zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de andere Partij.
16.2 De
Woningcorporatie is bevoegd – met voorafgaande schriftelijke toestemming van de
Gemeente – de in de artikelen 8.4, 8.5, 8.6 en 10 opgenomen rechten en
verplichtingen uiterlijk tot aan het moment van oprichting van de GEM over te
dragen aan Delftwonen Kristal. De Woningcorporatie blijft na overdracht van
bedoelde rechten en verplichtingen naast Delftwonen Kristal hoofdelijk
aansprakelijk voor de nakoming van de over te dragen verplichtingen.
Artikel 17 Kosten
Iedere
Partij draagt de door hem bij de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst
gemaakte intern en externe kosten, behoudens voor zover deze kosten zijn
opgenomen in het Financieel Kader van de Grondexploitatie.
Artikel 18 Subsidies
Voor de herontwikkeling van het Plangebied is vanuit
de Europese Unie een Interreg IIIB programma subsidie beschikbaar en een
Concerto-Programma subsidie, waarvoor Partijen een bedrag hebben opgenomen in
het Financieel Kader. Partijen zullen ervoor zorgdragen dat zij voldoen en
blijven voldoen aan de door de subsidieverstrekker aan deze subsidies verbonden
voorwaarden, welke voorwaarden genoegzaam bekend zijn bij Partijen.
Artikel 19 Fiscale aspecten
Partijen
zullen de in deze Samenwerkingsovereenkomst gemaakte afspraken op een voor
Partijen zo optimaal mogelijke wijze nader uitwerken en vormgeven. Daartoe
zullen Partijen een ruling vragen aan de belastingdienst. Indien de door
Partijen beoogde ruling niet wordt verkregen, treden Partijen in overleg over
een alternatieve structuur ten behoeve van de uitvoering van deze
Samenwerkingsovereenkomst, waarbij Partijen zo veel als mogelijk aansluiten bij
de afspraken die zijn vastgesteld in deze Samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 20 Gewijzigde omstandigheden
Indien
de onverkorte uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst niet kan
plaatsvinden als gevolg van buiten de invloedssfeer van Partijen liggende
gewijzigde omstandigheden, waaronder Partijen tevens verstaan de in de Risico
inventarisatie opgenomen risico’s - zullen Partijen overleg plegen teneinde tot
aanpassing van de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst te komen, op zodanige
wijze dat met inachtneming van de gerechtvaardigde belangen van ieder der
Partijen een resultaat wordt bereikt dat zo dicht mogelijk aanligt tegen het
met de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst bereikte resultaat en/of gehele of
gedeeltelijke ontbinding van de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 21 Duur, beëindiging
21.1 Deze
Samenwerkingsovereenkomst eindigt nadat de laatste Bouwrijpe kavel binnen het Exploitatiegebied
is overgedragen en overigens is voldaan aan alle verplichtingen op grond van
deze Samenwerkingsovereenkomst en de uit hoofde van deze
Samenwerkingsovereenkomst gesloten overeenkomsten.
21.2 Een
Partij heeft het recht deze Samenwerkingsovereenkomst met onmiddellijke ingang
te ontbinden indien de andere Partij, dan wel de GEM, in staat van
faillissement geraakt of surséance van betaling heeft aangevraagd.
21.3 De
onderhavige Samenwerkingsovereenkomst eindigt tevens door ontbinding door
Partij, indien een andere Partij toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van
deze Samenwerkingsovereenkomst en de desbetreffende Partij niet na
schriftelijke ingebrekestelling alsnog binnen de daartoe gestelde redelijke
termijn aan zijn verplichting voldoet, tenzij de tekortkoming, gezien haar
bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet
rechtvaardigt. Alsdan is de tekortschietende Partij verplicht de door de andere
Partij ten gevolge van de tekortkoming c.q. ontbinding geleden schade te
vergoeden.
21.4 Ontbinding
op grond van de artikelen 21.2 of 21.3 geschiedt door middel van een
aangetekende brief te verzenden door de Partij die deze
Samenwerkingsovereenkomst ontbindt aan de andere Partij. Indien de onderhavige
Samenwerkingsovereenkomst wordt ontbonden op grond van het bepaalde in de
artikelen 21.2 of 21.3 dan:
(a) eindigen
het afnamerecht en de afnameplicht van de Bouwrijpe kavels per Deelgebied met
onmiddellijke ingang tussen de GEM en de Woningcorporatie;
(b) blijven
de rechten en verplichtingen van Partijen ten aanzien van op het moment van
beëindiging reeds verkochte en geleverde Bouwrijpe kavels in stand en zullen
Partijen bedoelde verplichtingen naleven;
(c) wordt
de Stuurgroep met onmiddellijke ingang ontbonden; voor de datum van beëindiging
van deze Samenwerkingsovereenkomst genomen besluiten van de Stuurgroep blijven
van kracht, voor zover betrekking hebbende op de onder (b) bedoelde
verplichtingen;
(d) indien
de Samenwerkingsovereenkomst wordt ontbonden omdat de Woningcorporatie in staat
van faillissement of surséance verkeert vervalt de in de statuten van de GEM op
te nemen voordracht van de Woningcorporatie tot benoeming van een van de
commissarissen en wordt de door de Woningcorporatie benoemde commissaris
ontslagen;
(e) blijven
de artikelen 5.2 tot en met 5.10 onverminderd tussen Partijen van kracht.
Artikel 22 Geschillenregeling
22.1 Ingeval
Partijen over enig onderwerp van deze Samenwerkingsovereenkomst of van daaruit
voortvloeiende overeenkomsten van mening verschillen en terzake niet in de
Stuurgroep tot een onderlinge oplossing komen, zullen Partijen, alvorens een
gerechtelijke procedure te beginnen, trachten door mediation alsnog tot
overeenstemming te komen. Partijen zullen daartoe binnen 14 dagen nadat een
Partij aan de andere Partij schriftelijk kenbaar heeft gemaakt dat sprake is
van een geschil, gezamenlijk een mediator benoemen.
22.2 Indien
Partijen niet binnen de in artikel 22.1 bedoelde termijn er in slagen
gezamenlijk een mediator te benoemen, zal op verzoek van de meest gerede Partij
een mediator worden benoemd door de Rechtbank te ’s-Gravenhage.
22.3 Indien
Partijen niet binnen 2 maanden er ook met mediation niet in slagen
om tot overeenstemming te komen, zal het geschil worden beslecht door de
terzake bevoegde rechtbank te ‘s-Gravenhage.
Artikel 23 Bijlagen
23.1 De
aan deze Samenwerkingsovereenkomst gehechte Bijlagen maken onverbrekelijk deel
uit van deze Samenwerkingsovereenkomst. Bij tegenstrijdigheid tussen de inhoud
van deze Samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen prevaleert de inhoud van deze
Samenwerkingsovereenkomst.
23.2 Bij
tegenstrijdigheid tussen de Bijlagen prevaleert de inhoud van de meest recente
Bijlage.
Aldus ondertekend te
________________________ op
_________________________________
1. De Gemeente Delft
____________________________
voor deze:
2. Stichting Woonbron Maasoevers
____________________________
voor deze: