SAMENWERKINGSOVEREENKOMST

TERZAKE DE HERONTWIKKELING VAN DE

 

 

POPTAHOF

TE DELFT

 

 

 

tussen

 

 

 

De Gemeente Delft

 

 

en

 

 

Stichting Volkshuisvestingsgroep WoonbronMaasoevers

 

 

INHOUDSOPGAVE

 

Artikel  1              Definities

 

Artikel  2              Doel

 

Artikel  3              Projectorganisatie  

 

Artikel  4            Planning en fasering

 

Artikel 5      -         Financieel Kader

 

Artikel 6              GEM; oprichting

 

Artikel 7              GEM; verwerving gronden

 

Artikel 8             GEM; Bouwrijp maken en Woonrijp maken; overdracht / oplevering Openbaar Gebied; overdracht Bouwrijpe kavels

 

Artikel 9              Sociaal-economisch Programma

 

Artikel 10             Bouwprogramma

 

Artikel 11             Winkelcentrum Hovenpassage

 

Artikel 12             Overige Openbare Voorzieningen in het Plangebied

 

Artikel 13             Publiekrechtelijke procedures

 

Artikel 14             Communicatie

 

Artikel 15             Monitoring, evaluatie en bijsturing

 

Artikel 16             Overdracht rechten en verplichtingen

 

Artikel 17             Kosten

 

Artikel 18             Subsidies

 

Artikel 19             Fiscale aspecten

 

Artikel 20             Gewijzigde omstandigheden

 

Artikel 21             Duur, beëindiging

 

Artikel 22             Geschillenregeling

 

Artikel 23             Bijlagen

 

 

 

LIJST VAN BIJLAGEN

 

 

Bijlage 1     -         Kaart Plangebied met Exploitatiegebied en Deelgebieden

 

Bijlage 2     -         Eigendomsposities

 

Bijlage 3     -         Masterplan

 

Bijlage 4    -        Beheerplan

 

Bijlage 5     -         Stedenbouwkundig Plan

 

Bijlage 6     -         Financieel Kader

 

Bijlage 7     -         Beoogde Bouwprogramma

 

Bijlage 8     -         Programma van Eisen Openbare Ruimte

 

Bijlage 9     -         Hoofdplanning en Fasering

 

Bijlage 10    -         Notitie budgetbewaking

 

Bijlage 11   -        Grondprijsbeleid Gemeente Delft

 

Bijlage 12   -        Parkeerprogramma

 

Bijlage 13   -        Risico inventarisatie

 

Bijlage 14   -        Schema en taken Projectorganisatie

 

Bijlage 15   -        Uitgangspunten communicatie- en participatieplan

 

Bijlage 16   -         Schema Grondexploitatie, Vastgoedexploitatie en verdeling bijdragen

 

Bijlage 17   -         Brochure “Te Woon Concept”

 

 

SAMENWERKINGSOVEREENKOMST

TERZAKE DE HERONTWIKKELING VAN DE

POPTAHOF

TE DELFT

 

 

 

DE ONDERGETEKENDEN:

 

1.       de publiekrechtelijke rechtspersoon de Gemeente Delft, zetelend te Delft aan de Martinus Nijhofflaan 2 (2624 ES), te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door __________________, te dezen handelend ter uitvoering van het Collegebesluit d.d. __________________ 2004, met kenmerk  __________________ hierna te noemen: “de Gemeente”;

 

en

 

 

2.       de stichting Stichting Volkshuisvestingsgroep WoonbronMaasoevers, gevestigd te Rotterdam aan het Weena 760 (3014 DA), te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door __________________ hierna te noemen: “de Woningcorporatie”;

 

 

Ondergetekenden sub 1 en 2. hierna ook gezamenlijk aan te duiden als “Partijen” of ieder afzonderlijk als “Partij”;

 

 

IN AANMERKING NEMENDE DAT:

 

1.               Partijen de gezamenlijke ambitie hebben om de wijk de Poptahof te Delft (hierna: “het Plangebied”), zoals aangegeven op Bijlage 1, te (doen) herontwikkelen;

 

2.               de herontwikkeling van het Plangebied onder meer zal bestaan uit renovatie van 8 flatgebouwen, sloop van bestaande woningen en de ontwikkeling en realisatie van nieuwbouwwoningen ten behoeve van verkoop en van sociale huurwoningen alsmede parkeervoorzieningen, uitbreiding van het binnen het Plangebied aanwezige winkelcentrum Hovenpassage en de winkelstrip aan de Papsouwselaan, aanleg van openbare voorzieningen en opnieuw inrichten van het openbaar gebied;

 

3.               De Gemeente en de Woningcorporatie ieder eigenaar zijn van gronden en opstallen binnen het Plangebied; de eigendomsposities van de Gemeente en van de Woningcorporatie zijn aangegeven op Bijlage 2; binnen het Plangebied zijn tevens gronden en opstallen in eigendom van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Van der Vorm Vastgoed B.V. (hierna: “Van der Vorm”) en bij andere partijen, tevens aangegeven op Bijlage 2;

 

4.               de Gemeente, de Woningcorporatie en Van der Vorm gezamenlijk het Masterplan op Hoofdlijnen (vastgesteld bij Raadsbesluit d.d. 24 april 2003) hebben doen opstellen (hierna: “het Masterplan”) (Bijlage 3), alsmede het Beheerplan Poptahof d.d. [  ] (het “Beheerplan”) (Bijlage 4);

 

5.               de Gemeente, de Woningcorporatie en Van der Vorm op [  ] een intentieovereenkomst hebben gesloten voor het onderzoeken van de haalbaarheid van de herontwikkeling van het Winkelcentrum Hovenpassage in directe samenhang met de herontwikkeling van het gehele Plangebied;

 

6.               Partijen het Masterplan hebben doen uitwerken in het Stedenbouwkundig Plan Poptahof d.d. [  ] (hierna: “het Stedenbouwkundig Plan”) (Bijlage 5);

 

7.               Partijen de onderhavige samenwerking wensen aan te gaan om de in het Masterplan en het Stedenbouwkundig Plan aangegeven ontwikkelingsvisie te (doen) realiseren;

 

8.               Partijen daarbij een dynamisch ontwikkelingsproces voor ogen staat waarin gestuurd wordt op een aantal tussen Partijen in de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst vastgelegde Harde Kaders, bestaande uit ruimtelijke kaders, programmatische kaders, financiële kaders, kaders voor de planning en fasering en kaders voor duurzaamheid, waarbinnen Partijen de nodige flexibiliteit hebben ingebouwd om onder meer in te kunnen spelen op eventuele marktveranderingen;

 

9.               Partijen afspraken hebben gemaakt over de verdeling van risico’s, van kosten en van opbrengsten bij de herontwikkeling van het Plangebied en over de oprichting door Partijen van een stichting, die de grondexploitatie van het gedeelte van het Plangebied als zodanig aangegeven op Bijlage 1 (“het Exploitatiegebied”) tot specifieke taak heeft (“de GEM”);

 

10.           De Gemeente de bij haar in eigendom zijnde gronden binnen het Exploitatiegebied die zijn aangegeven op Bijlage 2 (“de Gemeentegronden”) en de Woningcorporatie  de bij haar in eigendom zijnde gronden binnen het Exploitatiegebied die zijn aangegeven op Bijlage 2 (“de Woningcorporatiegronden”) zullen overdragen aan de GEM; de Woningcorporatie in opdracht en voor rekening van de GEM er voor zal zorgdragen dat de bewoners van de thans op de Woningcorporatiegronden aanwezige opstallen tijdig zullen worden verplaatst c.q. verhuizen en bedoelde opstallen zal ontruimen; 

 

11.           De Woningcorporatie bouwrijpe kavels van de GEM zal kopen en in eigendom zal verwerven en voor eigen rekening en risico zal zorgdragen voor de ontwikkeling en realisatie van de op bedoelde kavels beoogde woningen en parkeerplaatsen alsmede de 8 flatgebouwen zal renoveren en de sociale huurwoningen zal ontwikkelen en realiseren; de Woningcorporatie voornemens is om de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Delftwonen Kristal B.V. (“Delftwonen Kristal”)  bedoelde rechten en verplichtingen te laten overnemen;

 

12.           De GEM het Exploitatiegebied bouw- en woonrijp zal maken en het openbaar gebied binnen het Exploitatiegebied na gereedkoming aan de Gemeente zal overdragen / opleveren en de Gemeente zal zorgdragen voor de herinrichting van de Papsouwselaan, Nijhofflaan en de aansluiting Nijhofflaan/Provinciale;

 

13.           Partijen tevens aandacht willen besteden aan de sociaal-economische vernieuwing van het Plangebied;

 

14.           Partijen hun onderlinge samenwerking wensen vast te leggen in de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst.

 

 

VERKLAREN TE ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:

 

 

Artikel 1     Definities

 

“Basisdocumenten”:                           de in artikel 2.2. genoemde basisdocumenten;

 

“Beheerplan”:                                    het Beheerplan Poptahof d.d. [  ], aangehecht als Bijlage 4;

 

“Beoogde Bouwprogramma”:               het door Partijen beoogde bouwprogramma voor het Exploitatiegebied, zoals omschreven in Bijlage 7;

 

“Bouwrijp maken”:                              het geschikt maken van de gronden binnen het Exploitatiegebied voor verdere inrichting en bebouwing door middel van het slopen en verwijderen van opstallen, het verwijderen van boven- en ondergrondse obstakels, bomen, struiken etc., alsmede - voor zover noodzakelijk – het verrichten van bodemsaneringen en/of grondwatersaneringen en de aanleg van de riolering en nutsvoorzieningen;

 

“Bouwrijpe kavels”:                             de door de GEM binnen het Exploitatiegebied bouwrijp gemaakte kavels;

 

“Bouwprogramma”:                            het door de Woningcorporatie binnen het Exploitatiegebied te ontwikkelen en te realiseren bouwpropgramma;

 

“Civieltechnisch bestek”:                    een civiel-technisch bestek voor het Bouwrijp maken  en het Woonrijp maken van de gronden;

“Civieltechnisch Programma van

het Eisen”:                                        een civieltechnisch programma van eisen voor het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken van de gronden;

 

“Deelgebied”:                                     een gedeelte van het Exploitatiegebied als aangegeven op Bijlage 1;

 

“Deelgebiedplanning”:                         een planning per Deelgebied waarin de door of in opdracht van de GEM te verrichten activiteiten voor het desbetreffende Deelgebied zijn opgesomd met de daarbij aangegeven datum waarop bedoelde activiteit moet plaatsvinden;

 

“Definitief Ontwerp

Bouwprogramma”:                             een definitief ontwerp van de op de Bouwrijpe kavels te realiseren bebouwing;

 

“Delftwonen Kristal”:                           de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Delftwonen Kristal B.V.;

 

“Directeur Delftwonen Kristal”:             een van de directeuren van Delftwonen Kristal aan te wijzen door Delftwonen Kristal;

 

“Directeur Woningcorporatie”:             een van de directeuren van WoonbronMaasoevers aan te wijzen door WoonbronMaasoevers;

                                                                                                             

 “EPL”:                                             Energie Prestatie op Locatie;

 

“Exploitatiegebied”:                            het als zodanig op Bijlage 1 aangegeven gedeelte van het Plangebied;

 

“Financieel Kader”:                            het financieel kader voor de Grondexploitatie en voor de Vastgoedexploitatie waarin bedragen voorcalculatorisch zijn bepaald op netto contante waarde per 1-7-2004 d.d. [   ] aangehecht als Bijlage 6;

 

“Financieringsschema”:                      het door Partijen overeen te komen financieringsschema voor de GEM;

 

“Flatgebouwen”:                                 de binnen het Exploitatiegebied gelegen 8 flatgebouwen;

 

“Gebiedsmanagement”:                      het ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst door Partijen ingestelde gebiedsmanagement, zoals nader omschreven in artikel 3;

 

“Gebiedsoverleg”:                               het door het Gebiedsmanagement te organiseren overleg als bedoeld in artikel 3.5;

 

“Gedeputeerde Staten”:                      de gedeputeerde staten van Zuid-Holland;

 

“GEM”:                                             de door Partijen op te richten grondexploitatiemaatschappij in de vorm van een stichting;

 

“Gemeentegronden”:                          de gronden die de Gemeente aan de GEM zal overdragen, aangegeven op Bijlage 1;

 

“Grondexploitatie”:                             de exploitatie van de gronden binnen het Exploitatiegebied bestaande uit verwerving van bedoelde gronden, het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken en de oplevering van de Openbare ruimte en de verkoop van de Bouwrijpe kavels;

 

“Grondprijsbeleid Gemeente

Delft”:                                               het Grondprijsbeleid van de Gemeente Delft d.d. [  ] aangehecht als Bijlage 11;

 

 “Harde Kaders”:                                de in artikel 2.1 geformuleerde harde kaders;

 

“Hoofdinfrastructuur”:                          de Hoofdinfrastructuur bestaande uit de herinrichting van de Papsouwselaan en de Nijhofflaan en de aansluiting Nijhofflaan/Provinciale weg;

 

“Hoofdplanning en –Fasering”:             de hoofdplanning en –fasering aangehecht als Bijlage 9;

 

“Inrichtingsplan”:                                een plan waarin de toekomstige inrichting van een Deelgebied is weergegeven;

 

“Masterplan”:                                     het Masterplan d.d. 24 april 2003, vastgesteld bij Raadsbesluit d.d. 24 april 2004, aangehecht als Bijlage 3;

 

“Minister”:                                         de minister van VROM;

 

“NCW”:                                             netto contante waarde;

 

“Notitie budgetbewaking”:                   de notitie budgetbewaking d.d. [   ] aangehecht als Bijlage 10;

 

“Openbaar gebied”:                            het gebied binnen het Exploitatiegebied dat tot openbaar gebied wordt bestemd;

 

 “Parkeerprogramma”:                        het door de Stuurgroep vastgestelde parkeerprogramma bestaande uit de parkeernotitie d.d. [   ] en de parkeerregulering d.d. [   ] aangehecht als Bijlage 12;

 

“Plandocumenten”:                            de in de artikelen 7, 8, 9 en 11 bedoelde plandocumenten;

 

“Plangebied”:                                     het gebied aangegeven op Bijlage 1;

 

“Procesmanager”:                              de procesmanager van de uitvoering van deze overeenkomst aan te stellen door Partijen;

 

 “Projectorganisatie”:                          de in artikel 3 bedoelde projectorganisatie;

 

“Programma van Eisen

Openbare Ruimte”:                            het programma van eisen voor de openbare ruimte van de Gemeente Delft d.d. [  ], aangehecht als Bijlage 8;

 

“Programmamanager Sociaal-

economisch vernieuwing”:                   de programmamanager sociaal-economische vernieuwing aan te stellen door Partijen;

 

“Risico inventarisatie”:                        de Risico inventarisatie Project Poptahof september 2004, aangehecht als Bijlage 13;

 

“Samenstelling Bouwprogramma”:       de samenstelling van het bouwprogramma voor een Deelgebied met de daarbij behorende VON-prijs;

 

“Samenwerkingsovereenkomst”:          de onderhavige overeenkomst;

 

“Sociaal-economische

vernieuwing ”:                                    de sociaal-economische vernieuwing van het Plangebied, als bedoeld in Hoofdstuk 4 van het Masterplan;

 

 

 

“Sociaal-economische

exploitatieopzet”:                               de bij het Sociaal-economische Programma behorende financiële opzet;

“Sociaal-economisch

Programma”:                                     het programma voor de Sociaal-economische vernieuwing;

 

“Stedenbouwkundig Plan”:                  het Stedenbouwkundig Plan Poptahof d.d. [   ], aangehecht als Bijlage 5;

 

“Stedenbouwkundig Programma

van Eisen”:                                        integraal kwaliteitskader per Deelgebied, als uitwerking van het Stedenbouwkundig Plan Poptahof, waarin in ieder geval de volgende onderwerpen worden opgenomen: huidige situatie Deelgebied en omgeving, juridisch kader, visie op het Deelgebied, functioneel programma, gebruikerseisen, stedenbouwkundig raamwerk/matenplan, openbare ruimte en verkeer, civieltechniek, milieu ontwerpuitgangspunten, kwalitatieve uitgangspunten, financiële haalbaarheid, definitief  en tijdelijk beheer, ontwikkelingsstrategie en uitvoeringsfasering, communicatie, organisatie;

 

“Stuurgroep”:                                     de door Partijen ten behoeve van de uitvoering van deze overeenkomst ingestelde stuurgroep, zoals nader omschreven in artikel 3;

 

“Te Woon-concept”:                           Concept waarbinnen de betaalbare voorraad in de Poptahof aan de klanten van de Woningcorporatie wordt aangeboden met de mogelijkheid onder bepaalde voorwaarden respectievelijk garanties te kiezen tussen huur en koop, zoals nader omschreven in Bijlage 17;

 

“Uitgangspunten                                de in Bijlage 15 opgenomen uitgangspunten voor het

communicatie- en participatie-            communicatie- en participatieplan d.d. [  ];

plan”:                                               

 

 “Uitvoeringsplanning”:                        de planning per Deelgebied waarin de door of in opdracht van de Woningcorporatie te verrichten activiteiten voor het desbetreffende Deelgebied zijn opgesomd met de daarbij aangegeven datum waarop bedoelde activiteit moet plaatsvinden;

 

“Vastgoedexploitatie”:                        de exploitatie van het Bouwprogramma, bestaande uit verwerving van de Bouwrijpe kavels, de ontwikkeling en realisatie van het Bouwprogramma en de verkoop en verhuur van het Bouwprogramma;

 

“VON-prijs”:                                       de all-in prijs, waarvoor een volledig toegeruste woning te koop wordt aangeboden;

 

“Voorlopig Ontwerp                            een voorlopig ontwerp voor de op de Bouwrijpe kavels

Bouwprogramma”:                             te realiseren bebouwing;

 

“Wethouder Duurzaamheid”:               de wethouder die op enig moment binnen de Gemeente de portefeuille Duurzaamheid onder zich heeft;

 

“Winkelcentrum Hovenpassage”:         het binnen het Plangebied bestaande winkelcentrum bestaande uit de Hovenpassage en de winkelstrip aan de Papsouwselaan;

 

“Wijkontwikkelingsmaatschappij”:       een wijkontwikkelingsmaatschappij als bedoeld in artikel 15 van de Wet belastingen van rechtsverkeer en het Uitvoeringsbesluit van 18 februari 2004, nr. WV2003/396M;

 

“Woningcorporatiegronden”:                de gronden die de Woningcorporatie aan de GEM zal overdragen, aangegeven op Bijlage 1;

 

“Woonrijp maken”:                             het inrichten van het Exploitatiegebied door middel van de ontwikkeling en realisatie van groenvoorzieningen, trottoirs, fiets- en wandelroutes, openbaar groen en water, straatmeubilair, straatverlichting, de aanleg van werken en voorzieningen terzake de infrastructuur, met inbegrip van alle noodzakelijke aansluitingen van wegen en de (overige) inrichting van de openbare ruimte.

 

 

Artikel 2     Doel

 

2.1     Het doel van de Samenwerkingsovereenkomst is de herontwikkeling van het Plangebied waaronder begrepen het Bouwrijp maken en Woonrijp maken van het Exploitatiegebied door de GEM, de ontwikkeling en realisatie van het Bouwprogramma door de Woningcorporatie, alsmede de Sociaal-economische vernieuwing van het Plangebied onder de voorwaarden neergelegd in de Samenwerkingsovereenkomst, op basis van de Basisdocumenten en de Plandocumenten en binnen de Harde Kaders. Een en ander ter uitvoering van een herstructureringsplan als bedoeld in de regeling vrijstelling overdrachtsbelasting stedelijke herstructurering.

 

2.2     Partijen hebben ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst de volgende Harde Kaders geformuleerd:

-                 Ruimtelijk kader: het Stedenbouwkundig Plan;

-                 Programmatisch kader: het Beoogde Bouwprogramma, het Parkeerprogramma en de Omschrijving Overige Openbare Voorzieningen;

-                 Financieel kader: het Financieel Kader;

-         Kader voor planning en fasering: de Hoofdplanning en –Fasering;

-         Kader voor duurzaamheid: voor de herontwikkeling van het Plangebied geldt een EPL van 6, waarvan onderdeel is het geschikt maken van het Bouwprogramma voor aansluiting op een (toekomstige) levering van (industriële) restwarmte. Het wateroppervlak binnen het Plangebied dient na de herontwikkeling minimaal 11% van de totale oppervlakte van het Plangebied te zijn.

 

2.3     Partijen tekenen ten aanzien van het Ruimtelijk Kader, zoals verwoord in het Stedenbouwkundig Plan, aan bij de verdere planuitwerkingen te handelen in de geest van het Stedenbouwkundig Plan Deze zal prevaleren boven de strikte letter van het Stedenbouwkundig Plan. 

 

2.4     De Basisdocumenten bestaan uit de volgende documenten:

-                 Masterplan;

-                 Beheerplan;

-                 Stedenbouwkundig Plan;

-                 Financieel Kader;

-                 Financieringsschema;

-                 Hoofdplanning en -Fasering;

-         Beoogde Bouwprogramma;

-                 Grondprijsbeleid Gemeente Delft;

-                 Programma van Eisen Openbare ruimte;

-                 Parkeerprogramma;

-                 Omschrijving Overige Openbare Voorzieningen;

-                 Algemene Gronduitgiftevoorwaarden Gemeente Delft.

 

 

Artikel 3     Projectorganisatie

 

3.1     Ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst zullen Partijen met elkaar samenwerken binnen een Projectorganisatie. Een schematische voorstelling van de Projectorganisatie en een beschrijving van de samenstelling en taken van de Projectorganisatie is opgenomen in Bijlage 14.

.

3.2          De Projectorganisatie staat onder leiding van de Stuurgroep en wordt bijgestaan door het Gebiedsmanagement.

 

3.3          De Stuurgroep bestaat uit de Directeur Woningcorporatie, de Wethouder Duurzaamheid, de Directeur Delftwonen Kristal, de directeur van de GEM en de Procesmanager. Indien de Stuurgroep daartoe besluit zal de wethouder die sociaal-economische vernieuwing in de portefeuille heeft aan de Stuurgroep deelnemen.

 

3.4          De Stuurgroep wordt voorgezeten door Directeur Woningcorporatie. De Procesmanager is de secretaris van de Stuurgroep. De besluiten binnen de Stuurgroep worden genomen door de Directeur Woningcorporatie en de Wethouder Duurzaamheid. De overige leden van de Stuurgroep hebben een adviserende rol. Besluiten van de Stuurgroep dienen bij unanimiteit te worden genomen en zijn bindend voor Partijen. Indien terzake enig besluit de Stuurgroep niet tot een unaniem besluit komt, is sprake van een geschil als bedoeld in artikel 22. Verslagen en besluitenlijsten van vergaderingen van de Stuurgroep worden in de eerstvolgende vergadering van de Stuurgroep door de Directeur Woningcorporatie en de Wethouder Duurzaamheid gezamenlijk vastgesteld. De Stuurgroep komt ieder kwartaal bijeen en voorts zo vaak als een der Partijen nodig acht.

 

3.5          Het Gebiedsmanagement bestaat uit de Procesmanager en door hem aan te wijzen ondersteuning. Het Gebiedsmanagement bewaakt de voortgang, planning, fasering en communicatie van het project en bereidt de besluitvorming binnen de Stuurgroep voor. Het Gebiedsmanagement organiseert maandelijks een Gebiedsoverleg waarin afstemming plaatsvindt over de Grondexploitatie, de Vastgoedexploitatie, het Bouwprogramma en de Sociaal-economische vernieuwing.

 

3.6          De kosten van de Projectorganisatie – met uitzondering van de projectmanagementkosten voor de ontwikkeling van het Bouwprogramma – zijn opgenomen in het Financieel Kader van de Grondexploitatie.

 

3.7          De interne kosten die Partijen maken t.b.v. de herontwikkeling bedragen voor iedere partij taakstellend maximaal € 500.000,- te dekken uit de reservering in het financieel kader zoals aangegeven in artikel 5.2. Over de exacte besteding van deze middelen maken partijen nadere afspraken, die ter goedkeuring aan de Stuurgroep worden voorgelegd.

 

Artikel 4     Planning en fasering

 

4.1     Ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst hebben Partijen een Hoofdplanning en –Fasering opgesteld. De herontwikkeling van het Exploitatiegebied vindt plaats per Deelgebied binnen de Hoofdplanning en –Fasering. 

 

4.2     De Stuurgroep zal tijdig, op de in de Hoofdplanning en –Fasering aangegeven data per Deelgebied, met inachtneming van de Hoofdplanning en –Fasering en overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 8 en 10 een Deelgebiedplanning vaststellen, alsmede een Uitvoeringsplanning.

 

4.3     Partijen conformeren zich aan de Hoofdplanning en –Fasering, alsmede aan de Deelgebiedplanningen en de Uitvoeringsplanningen. Indien een door één der Partijen dan wel door de GEM te verrichten activiteit naar de opvatting van de desbetreffende Partij c.q. de GEM niet binnen de daarvoor in de Hoofdplanning en –Fasering dan wel binnen de Deelgebiedplanning of Uitvoeringsplanning opgenomen termijn kan worden verricht, dient de desbetreffende Partij dan wel de GEM onverwijld een gemotiveerd verzoek in bij de Stuurgroep om bedoelde termijn te verlengen onder vermelding van de aanleiding van de termijnverlenging en de consequenties daarvan.

 

4.4     De Stuurgroep beslist op een dergelijk verzoek zo spoedig mogelijk en stelt met inachtneming van het bepaalde in de Samenwerkingsovereenkomst de (financiële) gevolgen daarvan vast.

 

 

Artikel 5     Financieel Kader

 

5.1          Partijen hebben het Financieel Kader opgesteld, waarin Partijen de kosten en opbrengsten van de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie voorcalculatorisch hebben bepaald. Partijen zullen tijdens de uitvoering van het Project sturen op het voorcalculatorische resultaat als opgenomen in het Financieel Kader. Het in het Financieel Kader opgenomen saldo betreft een netto contante waarde op prijspeil 1-7-2004.

 

5.2           Partijen hebben het tekort op de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie gezamenlijk begroot op € 21 miljoen NCW. Uitgangspunt is dat de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie, met bijdragen van Partijen, kostendekkend kunnen worden uitgevoerd. Partijen zijn overeengekomen dat zij zullen bijdragen in het tekort op de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie als volgt: de maximale bijdrage van de Gemeente aan de Grondexploitatie bedraagt € 6 miljoen en de maximale bijdrage van de Woningcorporatie aan de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie gezamenlijk bedraagt € 15 miljoen. Dit wordt onderverdeeld in een taakstellende bijdrage aan de Grondexploitatie van € 15,6 miljoen (inclusief een taakstellend budget van € 1 miljoen ten behoeve van het Sociaal-economisch Programma) en een taakstellende bijdrage aan de Vastgoedexploitatie van € 4,4 miljoen. De resterende bijdrage van € 1 miljoen wordt ingezet ter dekking van de interne kosten van Partijen, zoals aangegeven in artikel 3.7. Partijen hebben het in Bijlage 16 opgenomen vertrouwelijke schema vastgesteld, waarin de relatie tussen de Grondexploitatie, de Vastgoedexploitatie en de daaraan toe te rekenen gedeelten van bovenvermelde bijdragen van Partijen wordt aangegeven.

 

5.3           Indien op enig moment binnen de looptijd van deze overeenkomst de prognose van het (voorcalculatorisch) resultaat van de Grondexploitatie en/of de Vastgoedexploitatie zodanig is dat een hogere bijdrage van Partijen nodig is dan in artikel 5.2 bepaald om het resultaat van de Grondexploitatie en de Vastgoedexploitatie op € 0,-- te doen eindigen, treden Partijen direct in overleg met als doel de plan- en projectuitgangspunten zodanig bij te stellen dat alsnog binnen het Financieel Kader kan worden voortgegaan. Daarbij worden de ambities van de herontwikkeling zoveel als mogelijk gehandhaafd. Voorzover nodig zal daartoe bij besluit van de Stuurgroep deze overeenkomst worden gewijzigd of worden aangevuld.

 

5.4           In het geval als bedoeld in artikel 5.3 en (verdere) planaanpassingen naar gezamenlijk oordeel van Partijen niet mogelijk of zeer onwenselijk zijn, kan de Stuurgroep besluiten tot een hogere bijdrage van Partijen dan bedoeld in artikel 5.2. Afhankelijk van de situatie zal dan een verdeelsleutel tussen Partijen worden afgesproken.

 

5.5           In afwijking van het gestelde in de artikelen 5.2, 5.3 en 5.4 zal indien het in artikel 11.2 bedoelde bedrag vanuit de herontwikkeling van het Winkelcentrum de Hovenpassage lager moet worden gecalculeerd dan opgenomen in het Financieel Kader en planaanpassingen door Partijen gezamenlijk als niet mogelijk of zeer onwenselijk worden beoordeeld, de dientengevolge benodigde extra bijdrage van Partijen in het tekort op de Grondexploitatie in dezelfde verhouding worden vastgesteld als beschreven in artikel 5.2.

 

5.6           In afwijking van het gestelde in de artikelen 5.2, 5.3 en 5.4 zal een eventueel (dreigend) tekort op de Vastgoedexploitatie in verband met de ontwikkeling en realisatie van het Parkeerprogramma, indien daartoe geen voor Partijen aanvaardbare planaanpassingen kan worden gevonden, door en voor rekening van de Woningorporatie worden gedekt.

 

5.7           In afwijking van het gestelde in de artikelen 5.2, 5.3 en 5.4 is de in artikel 12.2 bedoelde bijdrage van de GEM aan de te realiseren Hoofdinfrastructuur in het Plangebied als bedoeld in artikel 12.2 een vast bedrag van € 4,2 miljoen NCW.

 

5.8           Indien op enig moment binnen de looptijd van deze overeenkomst de prognose van het tekort op de Grondexploitatie en/of de Vastgoedexploitatie zodanig kan worden bijgesteld dat, met volledige realisatie van de in deze overeenkomst neergelegde ambities en binnen de Harde kaders, volstaan kan worden met een lagere bijdrage van Partijen dan bedoeld in artikel 5.2, dan zullen die bijdragen worden verminderd in dezelfde verhouding als bedoeld in artikel 5.2.

 

5.9           De in dit artikel bedoelde bijdragen van Partijen aan de Grondexploitatie zullen als volgt worden betaald. Op basis van het in artikel 5.10 bedoelde Financieringsschema zullen Partijen gehouden zijn de bijdragen te voldoen ter financiering van de GEM. De Woningcorporatie zal op afroep haar bijdrage voldoen aan de Gemeente. De Gemeente zal vervolgens betalingen verrichten aan de GEM ten behoeve van de realisatie van de infrastructuur c.q. de inrichting van het Openbaar Gebied.

 

5.10        Financiering van de GEM c.q betaling aan de GEM door Partijen zal plaatsvinden door middel van bij derden te verkrijgen leningen dan wel door Partijen te verstrekken leningen dan wel door storting van bijdrage van Partijen, een en ander volgens het door Partijen overeen te komen en door de Stuurgroep vast te stellen Financieringsschema en onder het verstrekken van nader vast te stellen zekerheden. Partijen spannen zich in om een zodanig financieringsregime in te richten dat de renterisico’s gedurende het project zoveel mogelijk worden uitgesloten. De bewaking van de kosten en opbrengsten van de Grondexploitatie vindt plaats door de GEM, conform de Notitie budgetbewaking Grondexploitatie.

 

5.11       Partijen onderkennen een aantal risico’s dat is omschreven in de Risico inventarisatie. Partijen zullen zich ervoor inspannen dat bedoelde risico’s zich niet althans zo min mogelijk zullen voordoen. Partijen stellen daartoe een risico-analyse en een risicobeheersingssystematiek op.

 

5.12       Vooruitlopend op de oprichting van de GEM zal de beoogde directeur van de GEM een businessplan opstellen voor de GEM, dat uiterlijk bij de oprichting van de GEM door de Stuurgroep moet zijn goedgekeurd

 

 

Artikel 6     GEM; oprichting

 

6.1           Partijen zullen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op 1 juni 2006, gezamenlijk de GEM oprichten.

 

6.2           De GEM wordt vanaf datum ondertekening van deze overeenkomst in oprichting verklaard.

 

6.3           De GEM heeft tot doel de Grondexploitatie, waarmee het gemeentelijke herstructureringsplan in het Plangebied (deels) wordt uitgevoerd, te realiseren en alle daarmee samenhangende taken, zoals voorts uit deze Samenwerkingsovereenkomst blijkt. De GEM schept hiermee een basis voor de beoogde stedelijke herstructurering in het algemeen en de herontwikkeling van het Plangebied in het bijzonder.

 

6.4           De Gemeente zal zich ervoor inspannen dat de voor de oprichting van de GEM benodigde goedkeuring van Gedeputeerde Staten (tijdig) wordt verkregen, alsmede dat (tijdig) de aanwijzing door de Minister als Wijkontwikkelingsmaatschappij zal plaatsvinden door middel van een beschikking als beschreven in artikel 2 lid 2 van het Besluit van 18 februari 2004, nr. WV2003/396M. Indien bedoelde goedkeuring van Gedeputeerde Staten en/of bedoelde aanwijzing door de Minister niet (tijdig) plaatsvinden, treden Partijen met elkaar in overleg over een alternatieve structuur ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst, waarbij Partijen zo veel als mogelijk aansluiten bij de afspraken die zijn vastgesteld in deze Samenwerkingsovereenkomst.

 

6.5           De statuten van de GEM zullen in ieder geval de volgende bepalingen bevatten:

-             dat de GEM als organen heeft een bestuur en een raad van commissarissen;

-             dat het bestuur zal bestaan uit één directeur bestuurder die wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de raad van commissarissen;

-             dat van de leden van de raad van commissarissen telkens 1 persoon wordt benoemd door de Gemeente en 1 persoon door de Woningcorporatie;

-             dat voor de eerste keer zullen als leden van de raad van commissarissen zullen worden benoemd een de Directeuren Woningcorporatie en de Wethouder Duurzaamheid;

-             dat de stichting op verzoek van hetzij de Gemeente hetzij de Woningcorporatie door de rechter zal worden ontbonden indien de Samenwerkingsovereenkomst eindigt, waarbij de nog in het bezit zijnde Gemeentegronden zullen terugvallen aan de Gemeente en de nog in het bezit zijnde Woningcorporatiegronden zullen terugvallen aan de Woningcorporatie;

-             dat een aantal uiterlijk op het moment van oprichting van de GEM door de Stuurgroep vast te stellen en in de statuten van de GEM op te nemen besluiten van de directeur ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de raad van commissarissen.De Gemeente en de Woningcorporatie staan er voor in dat de GEM bij oprichting de als GEM in oprichting verrichte rechtshandelingen bekrachtigt en de rechten en verplichtingen voortvloeiende uit deze Samenwerkingsovereenkomst accepteert als eigen rechten en verplichtingen.

 

6.6          Bij oprichting van de GEM zullen Partijen ieder kapitaal inbrengen in de GEM volgens het uiterlijk bij oprichting van de GEM door de Stuurgroep vastgestelde Financieringsschema.   

 

 

Artikel 7     GEM;  Verwerving gronden

 

7.1     Uiterlijk op de in de Deelgebiedplanningen aangegeven data zal de Gemeente de voor de herontwikkeling van het desbetreffende Deelgebied benodigde Gemeentegronden op eerste afroep van de GEM aan de GEM verkopen voor € 1,-- en (economisch) overdragen, gelijk de GEM bedoelde gronden zal kopen en (economisch) zal afnemen, een en ander onder de ontbindende voorwaarde dat het Bouwrijp maken, het Woonrijp maken en/of de realisatie van het Bouwprogramma voor het desbetreffende Deelgebied niet kunnen plaatsvinden en voorts onder de voorwaarden vast te leggen in de tussen de GEM en de Gemeente op te stellen koopovereenkomsten en (leverings)akten.

 

7.2     Uiterlijk op de in de Deelgebiedplanningen aangegeven data zal de Woningcorporatie de voor de herontwikkeling van het desbetreffende Deelgebied benodigde Woningcorporatiegronden op eerste verzoek van de GEM aan de GEM verkopen en (economisch) overgedragen voor een bedrag gelijk aan de in het Financieel Kader opgenomen boekwaarde van het desbetreffende gedeelte van de Woningcorporatie gronden, gelijk de GEM bedoelde gronden zal kopen en (economisch) zal afnemen, een en ander onder de ontbindende voorwaarde dat het Bouwrijp maken, het Woonrijp maken en/of de realisatie van het Bouwprogramma voor het desbetreffende Deelgebied niet kunnen plaatsvinden en voorts onder de voorwaarden vast leggen in de tussen de GEM en de Woningcorporatie op te stellen koopovereenkomsten en (leverings)akten. De Woningcorporatie zal in opdracht en voor rekening van de GEM er voor zorgdragen dat de bewoners van de op de Woningcorporatiegronden aanwezige opstallen uiterlijk op de daarvoor in de Deelgebiedplanning aangegeven data zullen worden verplaatst c.q. verhuizen en bedoelde opstallen zijn ontruimd een en ander onder de nader tussen de GEM en de Woningcorporatie overeen te komen voorwaarden.

 

7.3     De gronden en opstallen binnen het Plangebied die in eigendom zijn van derden, zoals aangegeven op Bijlage 3, zullen door de GEM worden verworven. Indien de GEM en de grondeigenaren geen overeenstemming kunnen bereiken over minnelijke verwerving van bedoelde gronden, zal de Gemeente op verzoek van en in overleg met de GEM het haar ter beschikking staande (grondverwervings) instrumentarium aanwenden, zoals bijvoorbeeld onteigening. De door de Gemeente verworven gronden zullen aan de GEM worden verkocht en geleverd tegen betaling van de kosten die de Gemeente voor de verwerving van bedoelde gronden heeft moeten maken en onder de voorwaarden vast te leggen in de tussen de GEM en de Gemeente op te stellen koopovereenkomsten en leveringsakten.

 

 

Artikel 8     GEM; Bouwrijp en Woonrijp maken; overdracht/oplevering Openbaar Gebied; overdracht Bouwrijpe kavels

 

8.1               Voorafgaand aan de start van de uitwerking van een Deelgebied zal de GEM in overleg met de Gemeente en de Woningcorporatie op basis van de Basisdocumenten en met inachtneming van de Harde Kaders voor eigen rekening per Deelgebied een Stedenbouwkundig Programma van Eisen opstellen, dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de Stuurgroep.

 

8.2     De GEM zal, na goedkeuring van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen door de Stuurgroep, in overleg met de Gemeente en/of de toekomstig beheerder van de Openbare Ruimte voor eigen rekening per Deelgebied de volgende Plandocumenten opstellen:

-                 Deelgebiedplanning;

-                 Inrichtingsplan;

-                 Civieltechnisch Programma van Eisen;

-                 Civieltechnisch bestek;

die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Stuurgroep. De Stuurgroep zal bedoelde documenten toetsen aan de Harde Kaders en de Basisdocumenten.

 

8.3     De GEM zal per Deelgebied het Exploitatiegebied Bouwrijp maken en Woonrijp maken op basis van de in artikel 8.1 bedoelde Plandocumenten die per Deelgebied door de Stuurgroep zijn vastgesteld. De door de GEM te verstrekken opdrachten voor het Bouwrijp maken en het Woonrijp maken zullen – voor zover de aanbestedingsregelgeving zulks voorschrijft – (Europees) worden aanbesteed.

 

8.4     Het Openbaar Gebied zal per Deelgebied na oplevering van de civieltechnische werken en groenvoorzieningen door de aannemer via de GEM, aan de Gemeente worden overgedragen c.q. opgeleverd. Vooraf dient de Gemeente en/of de toekomstig beheerder bij de planvoorbereiding en –uitvoering betrokken te worden. Toetsing door de Gemeente vindt plaats aan de hand van de in het Stedenbouwkundig Programma van Eisen opgenomen randvoorwaarden.

 

8.5     De Woningcorporatie zal per Deelgebied de Bouwrijpe kavels kopen en in eigendom verwerven van de GEM, gelijk de GEM de Bouwrijpe kavels zal verkopen en leveren op basis van de tussen de GEM en de Woningcorporatie te sluiten koopovereenkomsten en leveringsakten uiterlijk op de in de Uitvoeringsplanning op te nemen data. Afstemming tussen het Bouwrijp maken door de GEM en afname van de Bouwrijpe kavels door de Woningcorporatie vindt plaats in de Stuurgroep. Indien en voor zover de Stuurgroep daartoe - op verzoek van de Woningcorporatie – besluit zal rechtstreekse levering (AC) plaatsvinden aan de kopers van de woningen.

 

8.6      De uitgifteprijs van de Bouwrijpe kavels is gelijk aan de grondquote behorende bij de vrij op naam prijzen van de woningen conform het Grondprijsbeleid Gemeente. Bij uitgifte van de Bouwrijpe kavels betaalt de Woningcorporatie aan de GEM een bedrag gelijk aan de grondquote behorende bij de vrij op naam prijzen van de woningen, zoals die zijn opgenomen in de Samenstelling Woningbouwprogramma. Een hogere of lagere uitgifteprijs als gevolg van verschillen tussen de vrij op naam prijzen in de Samenstelling Woningbouwprogramma en de daadwerkelijk door de Woningcorporatie gerealiseerde vrij op naam prijzen wordt tussen de GEM en de Woningcorporatie op nacalculatiebasis verrekend en per kwartaal afgerekend.

 

8.7     Uiterlijk op het moment van oprichting van de GEM zal door de Stuurgroep de modelkoopovereenkomst worden vastgesteld op basis waarvan verkoop van de Bouwrijpe kavels aan de Woningcorporatie zal plaatsvinden.

 

 

Artikel 9     Sociaal-economische vernieuwing

 

9.1     De Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing zal ten behoeve van de Sociaal-economische vernieuwing van het Plangebied op basis van de Basisdocumenten en met inachtneming van de Harde Kaders de volgende Plandocumenten opstellen:

-                 Sociaal-economisch Programma;

-                 Sociaal-economische Exploitatieopzet;

die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Stuurgroep. De Stuurgroep zal bedoelde Plandocumenten toetsen aan de Harde Kaders en de Basisdocumenten.

 

9.2      De Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing zal op basis van de in artikel 9.1 bedoelde Plandocumenten, die zijn goedgekeurd door de Stuurgroep, namens Partijen de in het Sociaal-economische Programma opgenomen afspraken met derden vastleggen en alle overige activiteiten verrichten die noodzakelijk zijn voor de realisatie van het Sociaal-economisch Programma.

 

9.3     Partijen hebben in het Financieel Kader voor de Grondexploitatie een bedrag gereserveerd voor de in artikel 9.2 bedoelde door de Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing te verrichten activiteiten. Voor de dekking van de realisatie van het Sociaal-economisch Programma zullen Partijen nadere afspraken maken, op voorstel van de Programmamanager Sociaal-economische vernieuwing en goed te keuren door de Stuurgroep.

 

 

Artikel 10    Bouwprogramma

 

10.1   De Woningcorporatie zal voor eigen rekening en risico het Bouwprogramma ontwikkelen en (doen) realiseren.

 

10.2   De Woningcorporatie zal daartoe op basis van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor eigen rekening per Deelgebied de volgende Plandocumenten opstellen:

-                Uitvoeringsplanning;

-                Samenstelling Bouwprogramma;

-                Voorlopig Ontwerp Bouwprogramma;

-                Definitief Ontwerp Bouwprogramma;

die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Stuurgroep. De Stuurgroep zal bedoelde documenten toetsen aan de Harde Kaders en de Basisdocumenten.

 

10.3   De inhoud van de Samenstelling Bouwprogramma dient optimaal te zijn afgestemd op de marktomstandigheden, doch binnen de kaders van het Beoogde Bouwprogramma.

 

10.4   De Woningcorporatie zal uiterlijk op de daarvoor in de Uitvoeringsplanning opgenomen data de ten behoeve van de realisatie van het Bouwprogramma benodigde bouwvergunningen noodzakelijke (ontvankelijke) aanvragen indienen bij de Gemeente, welke aanvragen dienen te voldoen aan de Basisdocumenten en de in artikel 9.2 bedoelde door de Stuurgroep goedgekeurde Plandocumenten.

 

10.5   De Woningcorporatie zal het Bouwprogramma, waaronder begrepen de renovatie  van de Flatgebouwen, realiseren op basis van de in artikel 10.2 bedoelde Plandocumenten die door de Stuurgroep zijn goedgekeurd.

 

 

Artikel 11    Winkelcentrum Hovenpassage

 

11.1       Partijen spannen zich ervoor in om met Van der Vorm overeenstemming te bereiken over de uitbreiding van het Winkelcentrum Hovenpassage en de verwerving door de Gemeente dan wel door de GEM van de voor de herontwikkeling van het Exploitatiegebied benodigde gronden en opstallen die thans in eigendom zijn van Van der Vorm. 

 

11.2       Partijen hebben in het Financieel Kader van de Grondexploitatie een bedrag opgenomen als opbrengst uit de herontwikkeling van het Winkelcentrum Hovenpassage.

 

11.3       Indien Partijen tot overeenstemming komen met Van der Vorm zullen Partijen de Samenwerkingsovereenkomst zo nodig dienovereenkomstig aanpassen. Indien Partijen niet tot overeenstemming komen met Van der Vorm zullen zij onderzoeken in hoeverre een alternatieve ontwikkeling van het Winkelcentrum Hovenpassage mogelijk is. Daarbij zullen Partijen in eerste instantie oplossingen zoeken die binnen het in het Financieel Kader gestelde budget blijven. Indien dit niet mogelijk blijkt, is het in artikel 5.5 bepaalde van toepassing.

 

 

Artikel 12    Hoofdinfrastructuur binnen het Plangebied

 

12.1   De Gemeente zal zorgdragen voor de ontwikkeling en realisatie van de Hoofdinfrastructuur in het Plangebied, met inachtneming van de Basisdocumenten en binnen de Harde Kaders. De Gemeente zal de ten behoeve van de realisatie van de Hoofdinfrastructuur te ontwikkelen Plandocumenten afstemmen met het Gebiedsoverleg en de Stuurgroep.

 

12.2   De in het Financieel Kader van de Grondexploitatie opgenomen bijdrage van de GEM aan de Gemeente als bijdrage aan de in artikel 12.1 bedoelde Hoofdinfrastructuur zal door de GEM op eerste verzoek aan de Gemeente worden voldaan. Deze bijdrage is een vast bedrag van € 4,2 miljoen NCW, prijspeil 1-7-2004.

 

 

Artikel 13    Publiekrechtelijke procedures

 

13.1   De Gemeente zal het Stedenbouwkundig Plan doen uitwerken in een (ontwerp)bestemmingsplan. De Gemeente zal alvorens het (voor)ontwerp-bestemmingsplan in procedure wordt gebracht, het (voor)ontwerp-bestemmingsplan ter instemming voorleggen aan het Gebiedsoverleg en de Stuurgroep, een en ander onverminderd de publiekrechtelijke verantwoordelijkheden van de Gemeente. De kosten van het voorontwerp-bestemmingsplan zijn voor rekening van de Gemeente.

 

13.2   De Gemeente zal zich – zo veel als in haar vermogen ligt – ervoor inspannen dat een bestemmingsplan wordt vastgesteld en goedgekeurd binnen de tussen Partijen vastgestelde Hoofdplanning en -Fasering, overeenkomstig het Masterplan en het Stedenbouwkundig Plan, onverminderd haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheden die ertoe kunnen leiden dat bezwaren tegen het ontwerp-bestemmingsplan worden gehonoreerd.

 

13.3   De Gemeente zal bevorderen dat de eventuele noodzakelijke toestemmingen en goedkeuringen van hogere of andere overheden of bestuursorganen voortvarend worden behandeld en (tijdig) verleend.

 

13.4   Indien ten gevolge van besluiten van de gemeenteraad, van hogere overheden c.q. uitspraken van de bestuursrechter al dan niet in het kader van bezwaar- of beroepsprocedures het publiekrechtelijk planologisch kader voor het Plangebied of gedeelten daarvan afwijkt van het Masterplan c.q. het Stedenbouwkundig Plan, dan zullen partijen nader met elkaar in overleg treden om de schade die hieruit voortvloeit te beperken, waarbij zoveel mogelijk met inachtneming van de doelstelling van de onderhavige overeenkomst zal worden gezocht naar een voor alle partijen aanvaardbare oplossing.

 

13.5   De Gemeente zal zich – zo veel als in haar vermogen ligt – onverminderd haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid, inspannen om tijdig eventueel nog andere benodigde besluiten ingevolge de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de Woningwet te nemen, zodat de benodigde vergunningen zo spoedig mogelijk kunnen worden verleend. Onverminderd haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid zal de gemeente zich voorts – zo veel als in haar vermogen ligt – inspannen voor de tijdige verkrijging van goedkeuringen en/of toestemmingen van hogere overheden, die nodig zijn in verband met enige te verlenen vergunning.

 

 

Artikel 14    Communicatie

 

Partijen zullen binnen drie maanden na ondertekening van deze Samenwerkingsovereenkomst gezamenlijk een communicatie- en participatieplan met betrekking tot de interne en externe communicatie over de herontwikkeling van het Plangebied opstellen op basis van de Uitgangspunten Communicatieprotocol.

 

 

Artikel 15    Monitoring, evaluatie en bijsturing

 

15.1   Het Gebiedsmanagement respectievelijk de GEM zal ieder kwartaal de uitvoering van de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst monitoren en Partijen hiervan een voortgangsrapportage doen toekomen. Indien uit bedoelde voortgangsrapportage blijkt dat tussentijdse bijsturing noodzakelijk is, wordt dit voorgelegd aan de Stuurgroep. Eén en ander laat onverlet dat Partijen de verplichting hebben dreigende afwijkingen van de vastgestelde kaders bij eerste gelegenheid aan de Stuurgroep te melden.

 

15.2   Naast de in artikel 15.1 bedoelde voortgangsrapportage, zal het Gebiedsmanagement iedere 2 jaar een evaluatie van de uitvoering van de Samenwerkingsovereenkomst uitvoeren en een evaluatierapport aan de Stuurgroep voorleggen. Op basis van bedoelde evaluatie kan de Stuurgroep besluiten tot wijziging van de in deze Samenwerkingsovereenkomst gemaakte afspraken.

 

 

Artikel 16    Overdracht rechten en verplichten

 

16.1   Het is een Partij niet toegestaan zijn rechten en/of verplichtingen uit hoofde van deze Samenwerkingsovereenkomst over te dragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij.

 

16.2   De Woningcorporatie is bevoegd – met voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente – de in de artikelen 8.4, 8.5, 8.6 en 10 opgenomen rechten en verplichtingen uiterlijk tot aan het moment van oprichting van de GEM over te dragen aan Delftwonen Kristal. De Woningcorporatie blijft na overdracht van bedoelde rechten en verplichtingen naast Delftwonen Kristal hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de over te dragen verplichtingen.

 

 

Artikel 17    Kosten

 

Iedere Partij draagt de door hem bij de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst gemaakte intern en externe kosten, behoudens voor zover deze kosten zijn opgenomen in het Financieel Kader van de Grondexploitatie.

 

 

Artikel 18    Subsidies

 

Voor de herontwikkeling van het Plangebied is vanuit de Europese Unie een Interreg IIIB programma subsidie beschikbaar en een Concerto-Programma subsidie, waarvoor Partijen een bedrag hebben opgenomen in het Financieel Kader. Partijen zullen ervoor zorgdragen dat zij voldoen en blijven voldoen aan de door de subsidieverstrekker aan deze subsidies verbonden voorwaarden, welke voorwaarden genoegzaam bekend zijn bij Partijen.

 

 

Artikel 19    Fiscale aspecten

 

Partijen zullen de in deze Samenwerkingsovereenkomst gemaakte afspraken op een voor Partijen zo optimaal mogelijke wijze nader uitwerken en vormgeven. Daartoe zullen Partijen een ruling vragen aan de belastingdienst. Indien de door Partijen beoogde ruling niet wordt verkregen, treden Partijen in overleg over een alternatieve structuur ten behoeve van de uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst, waarbij Partijen zo veel als mogelijk aansluiten bij de afspraken die zijn vastgesteld in deze Samenwerkingsovereenkomst.

 

Artikel 20    Gewijzigde omstandigheden

 

Indien de onverkorte uitvoering van deze Samenwerkingsovereenkomst niet kan plaatsvinden als gevolg van buiten de invloedssfeer van Partijen liggende gewijzigde omstandigheden, waaronder Partijen tevens verstaan de in de Risico inventarisatie opgenomen risico’s - zullen Partijen overleg plegen teneinde tot aanpassing van de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst te komen, op zodanige wijze dat met inachtneming van de gerechtvaardigde belangen van ieder der Partijen een resultaat wordt bereikt dat zo dicht mogelijk aanligt tegen het met de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst bereikte resultaat en/of gehele of gedeeltelijke ontbinding van de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst.

 

 

Artikel 21    Duur, beëindiging

 

21.1   Deze Samenwerkingsovereenkomst eindigt nadat de laatste Bouwrijpe kavel binnen het Exploitatiegebied is overgedragen en overigens is voldaan aan alle verplichtingen op grond van deze Samenwerkingsovereenkomst en de uit hoofde van deze Samenwerkingsovereenkomst gesloten overeenkomsten. 

 

21.2   Een Partij heeft het recht deze Samenwerkingsovereenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden indien de andere Partij, dan wel de GEM, in staat van faillissement geraakt of surséance van betaling heeft aangevraagd.

 

21.3   De onderhavige Samenwerkingsovereenkomst eindigt tevens door ontbinding door Partij, indien een andere Partij toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van deze Samenwerkingsovereenkomst en de desbetreffende Partij niet na schriftelijke ingebrekestelling alsnog binnen de daartoe gestelde redelijke termijn aan zijn verplichting voldoet, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. Alsdan is de tekortschietende Partij verplicht de door de andere Partij ten gevolge van de tekortkoming c.q. ontbinding geleden schade te vergoeden.

 

21.4   Ontbinding op grond van de artikelen 21.2 of 21.3 geschiedt door middel van een aangetekende brief te verzenden door de Partij die deze Samenwerkingsovereenkomst ontbindt aan de andere Partij. Indien de onderhavige Samenwerkingsovereenkomst wordt ontbonden op grond van het bepaalde in de artikelen 21.2 of 21.3 dan:

(a)      eindigen het afnamerecht en de afnameplicht van de Bouwrijpe kavels per Deelgebied met onmiddellijke ingang tussen de GEM en de Woningcorporatie;

(b)      blijven de rechten en verplichtingen van Partijen ten aanzien van op het moment van beëindiging reeds verkochte en geleverde Bouwrijpe kavels in stand en zullen Partijen bedoelde verplichtingen naleven;

(c)      wordt de Stuurgroep met onmiddellijke ingang ontbonden; voor de datum van beëindiging van deze Samenwerkingsovereenkomst genomen besluiten van de Stuurgroep blijven van kracht, voor zover betrekking hebbende op de onder (b) bedoelde verplichtingen;

(d)      indien de Samenwerkingsovereenkomst wordt ontbonden omdat de Woningcorporatie in staat van faillissement of surséance verkeert vervalt de in de statuten van de GEM op te nemen voordracht van de Woningcorporatie tot benoeming van een van de commissarissen en wordt de door de Woningcorporatie benoemde commissaris ontslagen;

(e)      blijven de artikelen 5.2 tot en met 5.10 onverminderd tussen Partijen van kracht.

 

 

Artikel 22    Geschillenregeling

 

22.1   Ingeval Partijen over enig onderwerp van deze Samenwerkingsovereenkomst of van daaruit voortvloeiende overeenkomsten van mening verschillen en terzake niet in de Stuurgroep tot een onderlinge oplossing komen, zullen Partijen, alvorens een gerechtelijke procedure te beginnen, trachten door mediation alsnog tot overeenstemming te komen. Partijen zullen daartoe binnen 14 dagen nadat een Partij aan de andere Partij schriftelijk kenbaar heeft gemaakt dat sprake is van een geschil, gezamenlijk een mediator benoemen.

 

22.2   Indien Partijen niet binnen de in artikel 22.1 bedoelde termijn er in slagen gezamenlijk een mediator te benoemen, zal op verzoek van de meest gerede Partij een mediator worden benoemd door de Rechtbank te ’s-Gravenhage.

 

22.3   Indien Partijen niet binnen 2 maanden er ook met mediation niet in slagen om tot overeenstemming te komen, zal het geschil worden beslecht door de terzake bevoegde rechtbank te ‘s-Gravenhage.

 

 

Artikel 23    Bijlagen

 

23.1   De aan deze Samenwerkingsovereenkomst gehechte Bijlagen maken onverbrekelijk deel uit van deze Samenwerkingsovereenkomst. Bij tegenstrijdigheid tussen de inhoud van deze Samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen prevaleert de inhoud van deze Samenwerkingsovereenkomst.

 

23.2   Bij tegenstrijdigheid tussen de Bijlagen prevaleert de inhoud van de meest recente Bijlage.

 

Aldus ondertekend te ________________________   op _________________________________

 

1.       De Gemeente Delft

 

 

          ____________________________

          voor deze:

         

 

2.       Stichting Woonbron Maasoevers

 

 

          ____________________________

          voor deze: