Bijlage 16 Uitgangspunten communicatie-
en participatieplan Poptahof
Gebiedscommunicatie
Het
vraagt minimaal 3-5 jaar om een imago te veranderen. Belangrijk is om te weten
waar je naartoe wilt veranderen. De Poptahof zich in bevindt is een
vraaggerichte markt geworden (ipv een aanbodgerichte markt). Als startpunt voor
zowel de korte als de lange termijn strategie wordt de identiteit en het
gewenst imago van de Poptahof vastgesteld. Dit is de basis voor de wijze waarop
de communicatie richting de verschillende doelgroepen ingericht gaat worden, de
huisstijl, de ‘tone of voice’ van de communicatie en de projectcommunicatie in
een latere fase.
Organisatie en informatiestromen
De (juridische)
projectorganisatie staat en is contractueel vastgelegd. Dient het ook ingevuld
te worden met de informatiestromen die binnen de projectorganisatie spelen. Er
dient invulling te komen op een aantal vragen die de organisatie straks
ondersteund en versterkt. Denk hierbij aan:
De invulling van deze items
is een interactief proces tussen de
projectleden, niet een document dat ter goedkeuring aan eenieder wordt
voorgelegd. Het moet gaan leven en een vanzelfsprekendheid worden. Ook voor
mensen die later in de projectgroep komen. Tevens geven ook deze punten het
project en de organisatie een eigen identiteit.
Na dit interactief proces
kunnen een aantal contactitem worden opgesteld, zoals:
·
Uitgangspunten * Een
‘hotline’
Indien we vaststellen dat
een open en transparantie manier van omgang en de informatie aansluit op een
integraal plan, sluit een algemene projectschijf die door ieder projectlid
(intern en extern) gebruikt kan worden. In de bouw wordt dit systeem al langer
gehanteerd, maar voor de integrale planvomingsfase nog niet.
Communicatie naar bewoners, ondernemers en maatschappelijke
organisaties
Gedurende de
herstructurering moet op veel momenten met de direct betrokkenen in de wijk
gecommuniceerd worden. Over de plannen met hun deel van de wijk, de verhuizing
en natuurlijk de voortgang van de vernieuwing. Op de korte termijn moet de
focus vooral op de communicatie (en participatie) met deze direct betrokkenen
gericht worden om het vertrouwen op te bouwen en het benodigd draagval te
creëren. Allereerst omdat de direct betrokkenen in de wijk het eerst de
gevolgen van de vernieuwing zullen ervaren, maar bovendien zijn zij ook
ambassadeurs naar doelgroepen buiten de wijk tijdens het gehele
herstructureringsproces.
-
Informeren bewoners,
ondernemers en maatschappelijke organisaties (direct betrokkenen)
Middelen:
§
Nieuwsbrief 1 keer per
kwartaal.
§
Internetsite 1 keer per
maand geactualiseerd.
§
Posters/flyers/video’s
§
Informatiebijeenkomsten
rondom mijlpalen in de planvorming.
§
Maquette van de wijk,
waarop de veranderingen en voortgang van de plannen inzichtelijk wordt gemaakt.
§
Informatiecentrum in
wijk: vanaf goedkeuring SP en definitieve start projectorganisatie.
-
Uitplaatsing 1e
bewoners
Het
eerste herhuisvestingstraject betreft de bewoners in de Grutto flat. Dit
herhuisvestigstraject krijgt een specifieke communicatietraject.
-
Commitment/betrokkenheid/draagvlak
direct betrokkenen
Middelen:
§
Participatie-bijeenkomsten:
om bewoners te informeren, te motiveren en te betrekken. Het recept voor deze
bijeenkomsten is:
o
Een afwisselend en
uitnodigend programma: dit boeit en houdt de aandacht vast
o
Variatie in de manier
van overbrengen van informatie en de participatie. Interactie is de
belangrijkste component van een effectieve bijeenkomst, bijvoorbeeld door het
organiseren van een workshop, een forumdiscussie met stellingen, een quiz, een
interview of een theaterstuk.
o
Verplaatsing in de
doelgroep
De
nadere planvorming rond het centrale park, is een van de mogelijkheden in het
participatietraject dat met onder meer bewoners kan worden opgezet. Naast de
nadere invulling van het park kan ook gedacht worden aan andere klein- of
grootschalige) activiteiten:
Beleids- en interne communicatie
Met de verschillende
betrokkenen in de plan- en uitvoeringsfase zal gecommuniceerd moeten worden
over het project: stakeholders binnen Delftwonen, Kristal, B&W, de
gemeenteraad en ambtenaren van de gemeente Delft. Enerzijds om draagvlak te
creëren, maar ook om ervoor te zorgen dat alle partijen goed geïnformeerd zijn
over alle belangrijke ontwikkelingen en besluiten.
Middelen:
§
informatie over
Poptahof opnemen in personeelsbladen, intranet en overlegstructuren
§
maandelijkse
voortgangsrapportage Poptahof verspreiden onder projectbetrokkenen
§
nieuwsbrief verspreiden
via interne verzendlijst
§
uitnodigen bij informatiebijeenkomsten
en evenementen
§
activiteit met
projectbetrokkenen (bezoek andere projecten of thema-discussies), zoals
Masterclass Gezinsvriendelijke hoogbouw
Afstemming tussen vernieuwing en beheer
De verschillende
communicatievormen (bewonerscommunicatie, wijkcommunicatie, communicatie over
beheer en leefbaarheid) dienen op elkaar afgestemd te worden. Hiervoor wordt
een maandelijks regulier communicatieoverleg opgezet. Doelstelling van het
communicatieoverleg is:
§
Voortgangsbespreking
comunicatie
§
Koppeling verschillende
communicatiemomenten en –middelen
§
Afstemming planning,
concept, uitwerking middelen
Doelgroepen en doelstellingen
Bij de
communicatie/participatie richten wij ons op de volgende doelgroepen. Per
doelgroep staan de doelstellingen vermeld.
Doelstellingen
-
voorlichting
-
commitment/betrokkenheid
-
draagvlak
Doelstellingen
-
voorlichting
-
Imagoverandering
Doelstellingen
-
voorlichting
-
commitment/betrokkenheid
-
draagvlak
Actief persbeleid
Persactiviteiten zijn van
groot belang om ook breder in de Delftse regio en daarbuiten te laten zien wat
er in de Poptahof staat te gebeuren.
Middelen:
§
Actieve contacten met
media: 2 keer per jaar redactiebezoeken aan de wijk en 1 keer per kwartaal
informele bijpraatronde
§
Uitnodigingen
informatiebijeenkomsten en evenementen aan pers
§
Persberichten: 6 keer
per jaar een persbericht
§
Informatie/oproepen
Poptahof via advertenties in media
§
Media-aandacht rondom
Masterclass Gezinsvriendelijke Hoogbouw
§
Publicaties, video’s,
etcetera
Projectcommunicatie
De projectcommunicatie heeft
betrekking op de verkoop/verhuur van woningen in de vernieuwde Poptahof. Voor
een succesvolle projectcommunicatie is het nodig dat er eerst een positieve
impuls aan het imago van de Poptahof is gegeven.
Voor de projectcommunicatie
wordt, als dat opportuun is, een separaat communicatieplan opgesteld.
Meten is weten
Per jaar worden concrete en
meetbare doelstellingen afgesproken in het Activiteitenplan. Door ieder jaar
een meting te doen onder de verschillende doelgroepen, ontstaat inzicht in de
effectiviteit van de communicatie-inspanningen en kan worden bijgestuurd.