Onderwerp
1. Probleemstelling en doelstelling
Het vrachtautoparkeren in Delft is gereguleerd via de
algemene plaatselijke verordening (artikel 124). Deze verordening regelt het
algemene vrachtparkeerverbod voor de gehele gemeente Delft, met daarbij de
speciaal aangewezen locaties waar een ontheffing van het verbod geldt (zie
bijlage 1).
Een
aantal parkeerplaatsen waar vrachtauto’s mogen staan, is gesitueerd in de
woonwijken. Daarnaast parkeren vrachtautochauffeurs ook illegaal in de
woonwijken. Deze geparkeerde vrachtauto’s (legaal en illegaal) leiden tot
overlast voor de burgers in de woonwijken. Dit doet afbreuk aan de leefbaarheid
en de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid in deze woonwijken.
Het parkeervraagstuk is onderzocht door het adviesbureau
Goudappel Coffeng BV. Het doel van het onderzoek betrof enerzijds het aandragen
van oplossingen ten gevolge van de parkeeroverlast van vrachtauto’s in de
woonwijken en anderzijds het bieden van een goed parkeeralternatief aan
vrachtautochauffeurs.
2.
Maatregelen op hoofdlijnen
Het aanpakken van de parkeeroverlast in woonwijken en het
aanreiken van een parkeeralternatief voor vrachtautochauffeurs zijn twee
verschillende trajecten. Bij beide trajecten hoort ook een verschillend
tijdpad. Er is daarom ingestoken op een fasering bij de uitvoering van de
oplossing voor het vrachtautoparkeervraagstuk. De volgende fasering wordt
voorgesteld:
-
lange termijn (vanaf 3 jaar): centraal staat het
bieden van een duurzaam hoogwaardig parkeeralternatief voor de
vrachtautochauffeurs;
-
korte termijn (binnen een half jaar): specifiek
gericht op de vrachtautoparkeerproblemen in de woonwijken.
De
aanpak op de lange termijn zal een duurzame oplossing voor de
vrachtautochauffeurs moeten bieden. Een kansrijke duurzame oplossing is een
betaaldparkeerterrein met adequate beveiliging op een goed ontsloten locatie.
De meest geschikte locatie hiervoor lijkt op dit moment de Harnaschpolder.
Korte termijn
De korte termijn is gericht op de
vrachtautoparkeeroverlast in de woonwijken. Geconstateerd is dat
vrachtautochauffeurs deels legaal (mogelijkheid via de algemene plaatselijke
verordening artikel 124) en deels illegaal in de woonwijken geparkeerd staan. De
inzet voor de korte termijn is daarom waar mogelijk legale
vrachtautoparkeerplaatsen in de woonwijken op te heffen, door middel van het
herzien van de parkeerplaatsen die zijn vrijgesteld van het algemene
vrachtautoparkeerverbod. Verder krijgen alle vrachtauto parkeerlocaties in
niet-woonwijken de status van permanente (24 uur / 7 dagen per week) ontheffing
op het algehele vrachtauto parkeerverbod.
Dit leidt tot de volgende acties:
-
aanpassing van het vierde uitvoeringsbesluit
gerelateerd aan artikel 124 van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV);
-
opstellen van een bebordingsplan naar aanleiding
van de aangepaste plaatselijke verordening;
-
voeren van een heldere communicatie;
-
adequate handhaving.
Aanpassen
van de plaatselijke verordening
Voorgesteld wordt de volgende locaties als
vrachtautoparkeerplaats op te heffen (bijlage 2):
Locatie |
Straatnaam |
aantal
parkeerplaatsen |
B |
Fabrieksstraat |
3 |
‘c’ |
Zuidplantsoen |
20 |
E |
Hoflaan |
13 |
F |
Zuidplantsoen |
6 |
K |
Nijverheidsstraat |
6 |
L |
Ambachtsstraat |
3 |
M |
Industriestraat |
7 |
Totaal |
|
58 |
Tabel
1: Aantal op te heffen vrachtautoparkeerplaatsen
Ondanks het opheffen van de hiervoor genoemde
parkeerplaatsen blijven er voldoende parkeerplaatsen over om in de vraag te
voorzien.
Dit blijkt uit de recente gemeentelijke periodieke
nachtteling aangevuld met een recent
uitgevoerde zondagochtendtelling door het bureau Goudappel Coffeng.
Het aantal geparkeerde vrachtauto’s gedurende de
nachttelling 2003 bedroeg 48 voertuigen en gedurende de zondagochtend 60
voertuigen.
De volgende parkeerplaatsen blijven beschikbaar als
parkeerlocatie en worden allen permanent toegankelijk.
Deze resterende parkeerplaatsen liggen wel verspreid over
geheel Delft.
locatie |
Straatnaam |
Aantal
parkeerplaatsen |
A |
Oostsingel |
4 |
C |
Röntgenweg |
4 |
D |
Mercuriusweg |
5 |
G |
Schieweg |
20 |
H |
Energieweg |
5 |
I |
Voltaweg |
12 |
J |
Tanthofdreef |
15 |
‘a’ |
Haagweg |
10 |
‘b’ |
Curaçaostraat |
10 |
‘d’ |
Mekelweg |
Circa 10 |
‘e’ |
Motorenweg |
8 |
Totaal |
|
103 |
Hert vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel
124 van de Algemeen Plaatselijke Verordening zal in deze zin moeten worden
aangepast. In bijalge 3 wordt aangegeven welke punten gewijzigd dienen te
worden.
Opstellen
van een bebordingsplan
Naast het wijzigen van de algemene plaatselijke
verordening moet ook de bebording op straat aangepast worden. Hiervoor moet een
plan worden opgesteld welke borden en onderborden gehandhaafd, verwijderd of
verplaatst moeten worden. Vervolgens wordt dit bebordingsplan uitgevoerd.
Voeren
van een heldere communicatie
De wijzigingen in de verordening moeten ook helder worden
gecommuniceerd. Bij de communicatie worden twee doelgroepen onderscheiden; de
bewoners in de woonwijken en daarnaast de direct betrokkenen als bijvoorbeeld
vrachtautochauffeurs en transportbedrijven. Voorgesteld wordt de volgende
communicatieacties in gang te zetten:
-
publicatie van de beleidswijziging in de stadskrant
(huis-aan-huis);
-
wijzigen en verspreiden van de
vrachtauto-parkeerinformatiefolder (specifieke informatie);
-
publicatie van de
vrachtauto-parkeerinformatiefolder op de gemeentelijke internetsite.
Adequate
handhaving
Het vrachtautoparkeerverbod moet ook gehandhaafd worden.
Tijdens de werktijden van TOR voert TOR de handhaving uit. In de eerste 6
maanden na de beleidswijziging wordt periodiek (actief) door TOR gehandhaafd op
zowel het foutparkeren van vrachtauto’s als het beschikbaar zijn van aangewezen
vrachtauto parkeerplaatsen. Na de eerste periode wordt op foutparkeren alleen
op verzoek gehandhaafd. Het beschikbaar zijn van de vrachtautoparkeerplaatsen
voor vrachtauto’s blijft periodiek (actief) gehandhaafd. De handhaving van het
beschikbaar houden van de parkeerplaatsen voor de vrachtauto’s wordt in
toekomst wellicht ondersteund met de nieuwe wegsleepregeling.
De dienst TOR rapporteert de uitgevoerde handhaving per
kwartaal aan het vakteam mobiliteit.
Op den duur zal door het samenhangende pakket aan
maatregelen voor de korte en lange termijn, ook juist voor vrachtautochauffeurs
een goed alternatief worden geboden. Hierdoor zal ook het parkeergedrag van
chauffeurs gunstig beïnvloed worden, waardoor handhaving op lange termijn niet
of in mindere mate nodig zal zijn.
3.
Middelen
Voor het uitvoeren van de maatregelen is geen directe
financiële dekking voorhanden. Voorgesteld wordt de kosten ten laste te laten
komen van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’.
De eenmalige kosten bedragen:
- uitvoeren communicatie € 3.000,-
- opstellen bebordingsplan € 2.000,-
- uitvoeren bebordingsplan € 5.000,-
totaal €
10.000,-
De periodieke kosten 1e jaar:
-
onderhoudskostenbebording € 500,-
-
handhaving TOR (223 uur) €
10.000,-
totaal € 10.500,-
De periodieke kosten vervolg jaren:
-
onderhoudskostenbebording € 500,-
-
handhaving TOR (134 uur) € 6.000,-
totaal €
6.500,-
De kosten voor de lange termijn oplossing (een beveiligde
vrachtautoparkeerlocatie) maken hier geen deel vanuit.
4.
Communicatie
De communicatie op de korte termijn bestaat uit het
verstrekken van informatie. De beleidswijziging wordt algemeen bekend gemaakt
via het stadsblad en verder wordt de specifieke informatiefolder aangepast en
verspreid. Tevens zal gebruik worden gemaakt van de betreffende site die reeds
op internet is opgenomen
5.
Besluit
U wordt voorgesteld in te stemmen met:
-
het uitbreiden van het parkeerverbod voor
vrachtauto’s in de woonwijken. (feitelijk de ontheffing op het algemene
vrachtautoparkeerverbod ongedaan maken);
-
de locaties met een avond-/nacht-/weekende
ontheffing op het parkeerverbod te wijzigen in een permanente ontheffing.
-
het laten aanpassen van het vierde
uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de algemeen plaatselijke verordening
om de aanpassing van het vrachtparkeerverbod mogelijk te maken;
-
het beschikbaar stellen van een eenmalig krediet
van € 10.000,- en periodieke kosten voor het 1e jaar a € 10.500 en
vervolgens jaarlijks buget € 6.500 beschikbaar te stellen, ten laste van het
‘Reserve Parkeervoorzieningen’