Nota

 

Datum

19-09-2003

Ons Kenmerk

402159

Opsteller

J. Keijlewer

Bijlagen

3

Onderwerp

Vrachtautoparkeren Delft

 

 


           

 


1. Probleemstelling en doelstelling

Het vrachtautoparkeren in Delft is gereguleerd via de algemene plaatselijke verordening (artikel 124). Deze verordening regelt het algemene vrachtparkeerverbod voor de gehele gemeente Delft, met daarbij de speciaal aangewezen locaties waar een ontheffing van het verbod geldt (zie bijlage 1).

 

Een aantal parkeerplaatsen waar vrachtauto’s mogen staan, is gesitueerd in de woonwijken. Daarnaast parkeren vrachtautochauffeurs ook illegaal in de woonwijken. Deze geparkeerde vrachtauto’s (legaal en illegaal) leiden tot overlast voor de burgers in de woonwijken. Dit doet afbreuk aan de leefbaarheid en de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid in deze woonwijken.

 

Het parkeervraagstuk is onderzocht door het adviesbureau Goudappel Coffeng BV. Het doel van het onderzoek betrof enerzijds het aandragen van oplossingen ten gevolge van de parkeeroverlast van vrachtauto’s in de woonwijken en anderzijds het bieden van een goed parkeeralternatief aan vrachtautochauffeurs.

 

2. Maatregelen op hoofdlijnen

Het aanpakken van de parkeeroverlast in woonwijken en het aanreiken van een parkeeralternatief voor vrachtautochauffeurs zijn twee verschillende trajecten. Bij beide trajecten hoort ook een verschillend tijdpad. Er is daarom ingestoken op een fasering bij de uitvoering van de oplossing voor het vrachtautoparkeervraagstuk. De volgende fasering wordt voorgesteld:

-             lange termijn (vanaf 3 jaar): centraal staat het bieden van een duurzaam hoogwaardig parkeeralternatief voor de vrachtautochauffeurs;

-             korte termijn (binnen een half jaar): specifiek gericht op de vrachtautoparkeerproblemen in de woonwijken.

 

Lange termijn

De aanpak op de lange termijn zal een duurzame oplossing voor de vrachtautochauffeurs moeten bieden. Een kansrijke duurzame oplossing is een betaaldparkeerterrein met adequate beveiliging op een goed ontsloten locatie. De meest geschikte locatie hiervoor lijkt op dit moment de Harnaschpolder.

 

Korte termijn

De korte termijn is gericht op de vrachtautoparkeeroverlast in de woonwijken. Geconstateerd is dat vrachtautochauffeurs deels legaal (mogelijkheid via de algemene plaatselijke verordening artikel 124) en deels illegaal in de woonwijken geparkeerd staan. De inzet voor de korte termijn is daarom waar mogelijk legale vrachtautoparkeerplaatsen in de woonwijken op te heffen, door middel van het herzien van de parkeerplaatsen die zijn vrijgesteld van het algemene vrachtautoparkeerverbod. Verder krijgen alle vrachtauto parkeerlocaties in niet-woonwijken de status van permanente (24 uur / 7 dagen per week) ontheffing op het algehele vrachtauto parkeerverbod.

 

Dit leidt tot de volgende acties:

-             aanpassing van het vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV);

-             opstellen van een bebordingsplan naar aanleiding van de aangepaste plaatselijke verordening;

-             voeren van een heldere communicatie;

-             adequate handhaving.

 

Aanpassen van de plaatselijke verordening

Voorgesteld wordt de volgende locaties als vrachtautoparkeerplaats op te heffen (bijlage 2):

 

Locatie

Straatnaam

aantal parkeerplaatsen

B

Fabrieksstraat

3

‘c’

Zuidplantsoen

20

E

Hoflaan

13

F

Zuidplantsoen

6

K

Nijverheidsstraat

6

L

Ambachtsstraat

3

M

Industriestraat

7

Totaal

 

58

Tabel 1: Aantal op te heffen vrachtautoparkeerplaatsen

 

Ondanks het opheffen van de hiervoor genoemde parkeerplaatsen blijven er voldoende parkeerplaatsen over om in de vraag te voorzien.

Dit blijkt uit de recente gemeentelijke periodieke nachtteling aangevuld met  een recent uitgevoerde zondagochtendtelling door het bureau Goudappel Coffeng.

Het aantal geparkeerde vrachtauto’s gedurende de nachttelling 2003 bedroeg 48 voertuigen en gedurende de zondagochtend 60 voertuigen.

 

De volgende parkeerplaatsen blijven beschikbaar als parkeerlocatie en worden allen permanent toegankelijk.

Deze resterende parkeerplaatsen liggen wel verspreid over geheel Delft.

 

locatie

Straatnaam

Aantal parkeerplaatsen

A

Oostsingel

4

C

Röntgenweg

4

D

Mercuriusweg

5

G

Schieweg

20

H

Energieweg

5

I

Voltaweg

12

J

Tanthofdreef

15

‘a’

Haagweg

10

‘b’

Curaçaostraat

10

‘d’

Mekelweg

Circa 10

‘e’

Motorenweg

8

Totaal

 

103

Tabel 2: Aantal te handhaven vrachtautoparkeerplaatsen

 

Hert vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de Algemeen Plaatselijke Verordening zal in deze zin moeten worden aangepast. In bijalge 3 wordt aangegeven welke punten gewijzigd dienen te worden.

 

Opstellen van een bebordingsplan

Naast het wijzigen van de algemene plaatselijke verordening moet ook de bebording op straat aangepast worden. Hiervoor moet een plan worden opgesteld welke borden en onderborden gehandhaafd, verwijderd of verplaatst moeten worden. Vervolgens wordt dit bebordingsplan uitgevoerd.

 

Voeren van een heldere communicatie

De wijzigingen in de verordening moeten ook helder worden gecommuniceerd. Bij de communicatie worden twee doelgroepen onderscheiden; de bewoners in de woonwijken en daarnaast de direct betrokkenen als bijvoorbeeld vrachtautochauffeurs en transportbedrijven. Voorgesteld wordt de volgende communicatieacties in gang te zetten:

-             publicatie van de beleidswijziging in de stadskrant (huis-aan-huis);

-             wijzigen en verspreiden van de vrachtauto-parkeerinformatiefolder (specifieke informatie);

-             publicatie van de vrachtauto-parkeerinformatiefolder op de gemeentelijke internetsite.

 

Adequate handhaving

Het vrachtautoparkeerverbod moet ook gehandhaafd worden. Tijdens de werktijden van TOR voert TOR de handhaving uit. In de eerste 6 maanden na de beleidswijziging wordt periodiek (actief) door TOR gehandhaafd op zowel het foutparkeren van vrachtauto’s als het beschikbaar zijn van aangewezen vrachtauto parkeerplaatsen. Na de eerste periode wordt op foutparkeren alleen op verzoek gehandhaafd. Het beschikbaar zijn van de vrachtautoparkeerplaatsen voor vrachtauto’s blijft periodiek (actief) gehandhaafd. De handhaving van het beschikbaar houden van de parkeerplaatsen voor de vrachtauto’s wordt in toekomst wellicht ondersteund met de nieuwe wegsleepregeling.

De dienst TOR rapporteert de uitgevoerde handhaving per kwartaal aan het vakteam mobiliteit.   

 

Op den duur zal door het samenhangende pakket aan maatregelen voor de korte en lange termijn, ook juist voor vrachtautochauffeurs een goed alternatief worden geboden. Hierdoor zal ook het parkeergedrag van chauffeurs gunstig beïnvloed worden, waardoor handhaving op lange termijn niet of in mindere mate nodig zal zijn.

 

3. Middelen

Voor het uitvoeren van de maatregelen is geen directe financiële dekking voorhanden. Voorgesteld wordt de kosten ten laste te laten komen van de ‘Reserve Parkeervoorzieningen’.

 

De eenmalige kosten bedragen:

-      uitvoeren communicatie                                3.000,-

-      opstellen bebordingsplan                               2.000,-

-      uitvoeren bebordingsplan                               5.000,-

totaal                                                               € 10.000,-

 

De periodieke kosten 1e jaar:

-          onderhoudskostenbebording                               500,-

-          handhaving TOR (223 uur)                            € 10.000,-

totaal                                                               € 10.500,-

 

De periodieke kosten vervolg jaren:

-          onderhoudskostenbebording                              500,-

-          handhaving TOR (134 uur)                               6.000,-

totaal                                                                  6.500,-

 

 

De kosten voor de lange termijn oplossing (een beveiligde vrachtautoparkeerlocatie) maken hier geen deel vanuit.

 

4. Communicatie

De communicatie op de korte termijn bestaat uit het verstrekken van informatie. De beleidswijziging wordt algemeen bekend gemaakt via het stadsblad en verder wordt de specifieke informatiefolder aangepast en verspreid. Tevens zal gebruik worden gemaakt van de betreffende site die reeds op internet is opgenomen    

 

5. Besluit

U wordt voorgesteld in te stemmen met:

-             het uitbreiden van het parkeerverbod voor vrachtauto’s in de woonwijken. (feitelijk de ontheffing op het algemene vrachtautoparkeerverbod ongedaan maken);

-             de locaties met een avond-/nacht-/weekende ontheffing op het parkeerverbod te wijzigen in een permanente ontheffing.

-             het laten aanpassen van het vierde uitvoeringsbesluit gerelateerd aan artikel 124 van de algemeen plaatselijke verordening om de aanpassing van het vrachtparkeerverbod mogelijk te maken;

-             het beschikbaar stellen van een eenmalig krediet van € 10.000,- en periodieke kosten voor het 1e jaar a € 10.500 en vervolgens jaarlijks buget € 6.500 beschikbaar te stellen, ten laste van het ‘Reserve Parkeervoorzieningen’

 

J. Keijlewer

Vakteam mobiliteit