Onderwerp
Problematiek
bemensing fietsenstallingen Biesieklette
Stichting
Biesieklette is een werkgelegenheidsproject en creëert werkgelegenheid door
middel van exploitatie van bewaakte tweewielersstallingen. Hierbij zijn zij
afhankelijk van gesubsidieerde arbeid.
De
bestaande stallingen (In de Hoven, Mondriaancollege, Stanislascollege
Krakeelpolderweg, CLD Juniusstraat) worden beheerd door medewerkers vanuit de
WIW-regeling en 1 medewerker (tot 1 augustus 2004 in dienst) vanuit de
ID-regeling. De stallingen op de Oude Langedijk/Markt, Stanislascollege
Westplantsoen en CLD Molenhuispad en in Zuidpoort staan nog op stapel.
Biesieklette
geeft aan dat de ingevoerde bezuinigingsmaatregelen op de gesubsidieerde arbeid
betekenen dat op termijn de dienstverlening niet meer op deze manier
gecontinueerd kan worden met als uiteindelijk resultaat sluiting van de
stallingen.
Vanaf
januari 2004 wil Biesieklette de klantbijdragen verhogen van 0,45 € naar 0,60 € voor
fietsers en van 0,85 € naar 1,10 € voor brommers. Ook abonnementen en
dagkaarten zullen met ongeveer 30% verhoogd worden. Aan Biesieklette is door
Mobiliteit half december jl. voor 2004 een voorstel gedaan voor een tegemoetkoming
in de exploitatiekosten van 15.000 euro met als voorwaarde de huidige
klantbijdragen te handhaven, dus niet te verhogen. Deze tegemoetkoming in de
exploitatiekosten zal gefinancierd worden uit het Fietsactieplan.
Directe stallingskosten:
o
Kosten voor telefoon, huisvestingskosten, klein
onderhoud, verzekeringen, schoonmaakkosten, servicecontracten, drukwerk
stallingsbewijzen, etc.
Redenen om gratis stallen niet
in te voeren:
·
verwacht wordt dat de
vraag naar stallingsplaatsen (m.n. voor de Oude Langedijk/Markt) groot genoeg
is, ook met een beperkte eigen bijdrage;
·
verwacht wordt dat er bij gratis stallen meer kans
is op (wrak)fietsen die niet meer opgehaald worden. Deze fietsen nemen wel
onnodige ruimte in beslag;
·
gratis stallen kan betekenen dat bewoners hun fiets
er struktureel neer zullen zetten. De fietsenstalling is primair bedoeld als
openbare fietsenstalling, dus voor iedereen. Voor bewoners moet er gezocht
worden naar andere stallingsoplossingen zoals fietsentrommels of een
buurtstalling;
·
het grote exploitatietekort.
Vanaf 2005 is voor exploitatie van alle genoemde
fietsenstallingen een strukturele bijdrage nodig van 70.000 euro per jaar. In
het lopende Fietsactieplan werd voorgesteld de exploitatie van de stalling Oude
Langedijk/Markt en de Zuidpoortstalling te financieren uit de Reserve
Parkeervoorzieningen. Hier zijn echter nog geen toezeggingen voor gedaan. Op
mogelijke dekkingsbronnen wordt teruggekomen in het kader van de
programmabegroting 2005-2008.
|
|
|
|
|
|
Voorstel:
Gedurende
het jaar 2004 worden de eigen bijdragen voor het stallen van een (brom)fiets in
een bewaakte fietsenstalling in Delft gehandhaafd op het niveau van 2003.
.