Nota

 

Datum

20 december 2003

Opsteller

Mirjam van Oers

Kenmerk

34843

Bijlagen

1

Onderwerp

Financiering exploitatie bewaakte fietsenstallingen

 


 

Problematiek bemensing fietsenstallingen Biesieklette

 

Stichting Biesieklette is een werkgelegenheidsproject en creëert werkgelegenheid door middel van exploitatie van bewaakte tweewielersstallingen. Hierbij zijn zij afhankelijk van gesubsidieerde arbeid.

 

De bestaande stallingen (In de Hoven, Mondriaancollege, Stanislascollege Krakeelpolderweg, CLD Juniusstraat) worden beheerd door medewerkers vanuit de WIW-regeling en 1 medewerker (tot 1 augustus 2004 in dienst) vanuit de ID-regeling. De stallingen op de Oude Langedijk/Markt, Stanislascollege Westplantsoen en CLD Molenhuispad en in Zuidpoort staan nog op stapel.

 

Biesieklette geeft aan dat de ingevoerde bezuinigingsmaatregelen op de gesubsidieerde arbeid betekenen dat op termijn de dienstverlening niet meer op deze manier gecontinueerd kan worden met als uiteindelijk resultaat sluiting van de stallingen.

 

Vanaf januari 2004 wil Biesieklette de klantbijdragen verhogen van 0,45 € naar 0,60 € voor fietsers en van 0,85 € naar 1,10 € voor brommers. Ook abonnementen en dagkaarten zullen met ongeveer 30% verhoogd worden. Aan Biesieklette is door Mobiliteit half december jl. voor 2004 een voorstel gedaan voor een tegemoetkoming in de exploitatiekosten van 15.000 euro met als voorwaarde de huidige klantbijdragen te handhaven, dus niet te verhogen. Deze tegemoetkoming in de exploitatiekosten zal gefinancierd worden uit het Fietsactieplan.

 

Exploitatietekort Biesieklette

 

Uitgangspunten

 

In bijlage 1 is de begroting van Biesieklette voor de exploitatie van de fietsenstallingen opgenomen, gebaseerd op 2004.

 

In de begroting is verwerkt:

Opbrengsten:

o        Geschatte jaaropbrengsten, o.b.v.:

o        Aantal bezoekers: 12.000 in de Hoven, 50.000 Marktstalling, 30.000 Zuidpoort

o        Eigen bijdrage fiets: 45 eurocent (bijdrage zoals op dit moment In de Hoven geldt)

o        Opbrengsten uit jaarkaartenverkoop

o        Opbrengsten o.b.v. contracten (scholen)

Daarnaast is een optie opgenomen met gratis stallen.

 

Personeelskosten en organisatiekosten:

o        De  kosten als gevolg van de bezuinigingen op de salarissen van 120% naar 90% per ID medewerker

o        Het wegvallen van de subsidie voor de begeleidingskosten

o        Kosten voor inhuur WIW-er (uitgaande van 3.450 € per persoon per jaar)

o        Kosten voor begeleiding en coördinatie van ID-ers en WIW-ers

o        Bureaukosten

 

Directe stallingskosten:

o        Kosten voor telefoon, huisvestingskosten, klein onderhoud, verzekeringen, schoonmaakkosten, servicecontracten, drukwerk stallingsbewijzen, etc.

 

Totaaloverzicht jaarlijks exploitatietekort

 

In het exploitatieoverzicht is een tweetal varianten opgenomen voor de hoogte van de eigen bijdrage:

1.       handhaven huidige eigen bijdrage van 0,45 eurocent

2.       gratis stallen

 

ad 1) Handhaven huidige eigen bijdrage klant

De huidige eigen bijdrage voor stallen in de fietsenstalling in de Hoven (en ook de meeste bewaakte stallingen in de regio) is 0,45 euro voor de fiets, 0,85 euro voor de brommer. Biesieklette heeft begin december jl. aangegeven de klantbijdragen te zullen verhogen. In de berekeningen van het exploitatietekort (bijlage 1) is echter uitgegaan van de huidige eigen bijdrage omdat een verhoging van de eigen bijdrage in het kader van het Delftse fietsbeleid niet wenselijk is.

 

Ad 2) Gratis stallen

In het fietsactieplan van 1999 is opgenomen dat het wenselijk is gratis te stallen in de bewaakte fietsenstallingen Markt en Zuidpoort. Gratis stallen in de bewaakte stallingen op Markt en Zuidpoort betekent naar schatting dat er jaarlijks ongeveer 35.000 euro minder opbrengsten binnen komen.

 

Redenen om gratis stallen niet in te voeren:

·         verwacht wordt dat de vraag naar stallingsplaatsen (m.n. voor de Oude Langedijk/Markt) groot genoeg is, ook met een beperkte eigen bijdrage;

·         verwacht wordt dat er bij gratis stallen meer kans is op (wrak)fietsen die niet meer opgehaald worden. Deze fietsen nemen wel onnodige ruimte in beslag;

·         gratis stallen kan betekenen dat bewoners hun fiets er struktureel neer zullen zetten. De fietsenstalling is primair bedoeld als openbare fietsenstalling, dus voor iedereen. Voor bewoners moet er gezocht worden naar andere stallingsoplossingen zoals fietsentrommels of een buurtstalling;

·         het grote exploitatietekort.

 

Overzicht exploitatietekort Biesieklette

 

Het overzicht hieronder is een verkorte weergave van het exploitatie-overzicht van Biesieklette (bijlage 1) met de twee varianten: de variant waarbij de eigen bijdrage behouden blijft en de variant zonder eigen bijdrage. 

 

Stalling (aantal fietsen/jaar)

Exploitatietekort op jaarbasis bij 0,45 ct eigen bijdrage (excl. btw)

Dekking

In de Hoven (12.000 fiets./ jaar)

·         0,45 ct eigen bijdrage:   27.500 € tekort

·         gratis:                             33.000 € tekort

 

Oude Langedijk/Markt

(50.000 fiets. /jaar)

·         0,45 ct eigen bijdrage:   13.000 € tekort

·         gratis:                       33.000 € tekort

Mogelijk dekking van de kosten door onttrekking uit de Reserve Parkeervoorzieningen. In het fietsactieplan dat door de Raad is vastgesteld is dekking uit de RP opgenomen.

In het rekenmodel van het RP is hier echter nog geen rekening mee gehouden.

Zuidpoort

(30.000 fiets./jaar)

·         0,45 ct eigen bijdrage:

o        20.000 € tekort dagstalling

o        17.000 € tekort nachtstalling

·         gratis:

o        31.000 € tekort dagstalling

o        20.000 € tekort nachtstalling

Scholen (Mondriaan, Stanislas, CLD)

8.450 € saldo positief

Contracten met scholen

Totaal:

Ø       Bij 0,45 eurocent eigen bijdrage en exploitatie van alle genoemde fietsenstallingen is het jaarlijkse tekort: ongeveer 70.000 euro (excl. btw)

Ø       Bij gratis stallen van de Marktstalling en Zuidpoortstalling is er ongeveer 35.000 euro extra exploitatietekort

 

Vanaf 2005 is voor exploitatie van alle genoemde fietsenstallingen een strukturele bijdrage nodig van 70.000 euro per jaar. In het lopende Fietsactieplan werd voorgesteld de exploitatie van de stalling Oude Langedijk/Markt en de Zuidpoortstalling te financieren uit de Reserve Parkeervoorzieningen. Hier zijn echter nog geen toezeggingen voor gedaan. Op mogelijke dekkingsbronnen wordt teruggekomen in het kader van de programmabegroting 2005-2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorstel:

 

Gedurende het jaar 2004 worden de eigen bijdragen voor het stallen van een (brom)fiets in een bewaakte fietsenstalling in Delft gehandhaafd op het niveau van 2003.

 

 

 

.