Nota

 

Datum

19-01-2004

Ons Kenmerk

402296

Opsteller

Etienne vd Horst

Bijlagen

-

Onderwerp

Gratis Openbaar Vervoer in Delft

 

 

 


Achtergrond

 

In het collegeprogramma 2002-2006 “voorzetten en doorzetten” zijn voor Openbaar Vervoer de volgende doelstellingen opgenomen:

 

·       Tarievenbeleid en -acties formuleren en eventueel aanpassen van rijtijden van het Openbaar Vervoer.

·       Gewenste vorm van stedelijk open­baar vervoer bepalen, waarbij als maximale variant het geheel gratis maken

 

In het kader van het aantrekkelijker maken van OV voor de reiziger, door aanpas­singen van tarief­struc­turen en/of betaalwijzen, is er de afge­lo­pen vier jaar een aantal tariefacties gehouden, waar­onder tijdens de Don­ke­re Dagen en bij de Delft Pendel (gratis kaartjes bij aankopen). Re­cen­telijk is – eerst als proef – een zogenaamd “dal(uren)­kaartje” gepre­sen­teerd, een “gemaks­kaartje” dat vooral dient om de incidentele reiziger in het OV te krijgen.

 

Daarnaast worden in het collegeprogramma 2002-2006 ook andere moge­lijkheden genoemd, waaronder het hoogwaardiger maken van OV en het verhogen van de beschikbaarheid, frequentie en het comfort. Alles met het doel het OV te stimuleren als goed alternatief voor de auto voor langere, stedelijke en regionale verplaatsingen. De fiets blijft nog steeds het vervoer­middel bij uitstek voor de korte, stedelijke verplaatsingen. In het LVVP, dat in 2004 zal worden ontwikkeld, zullen ten aanzien van het stedelijke en regionale OV (systeem)keuzes worden gemaakt, in samen­hang met fiets en autoverkeer en in relatie tot de problemen op het gebied van bereikbaar­heid, leefbaarheid en veiligheid.

 

In deze nota wordt ingegaan op de mogelijkheden en consequenties van het aanbieden van gratis OV in Delft.


Gratis Openbaar Vervoer in Delft

 

Het gratis aanbieden van Openbaar Vervoer is op dit ogenblik een veel ge­hoord en bestudeerd onderwerp. Een greep uit recente persberichten:

 

Provincie Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland gaat bij wijze van proef drie buslijnen tussen Den Haag en Lei­den gratis maken. De provincie hoopt met de eenjarige proef het aantal files op de snelwe­gen A44 en N44 te verminderen. Gedepu­teer­de Norder rekent op een stijging van het aantal passagiers met 40 procent. Daarvan zou de helft normaal met de auto reizen. Dat zou neer­komen op 300 auto's per dag minder, aldus Norder. Het is de bedoeling dat auto­mo­bilisten aan de rand van Leiden bij het Trans­ferium parkeren en de bus pakken. Die wordt nu nog nauwelijks gebruikt, al is het Transfe­rium er een paar jaar geleden speciaal voor gebouwd.

 

De provincie Zuid-Holland volgt hiermee het voor­beeld van de Belgische stad Hasselt, waar het openbaar vervoer al een paar jaar gratis is. Deze proef lijkt een groot succes, er wordt veel meer gereisd dan voorheen. Het gebruik van de bus is zelfs vertienvoudigd. Maar in Hasselt blijkt ook dat het autoverkeer slechts in geringe mate is afgenomen. Ook uit andere studies blijkt dat goedkoper OV geen auto­mobilisten lokt, maar slechts mensen die voorheen afza­gen van de reis vanwege de prijs. De provincie Zuid-Holland trekt voor de proef twee miljoen euro uit. Het rijk betaalt niet mee. De proef begint op 1 januari en duurt een jaar.

 

Provincie Utrecht

De provincie Utrecht gaat volgend jaar een proef doen met gratis openbaar vervoer. Daar­voor is 95.000 euro gereserveerd. Op welke verbinding gratis openbaar vervoer komt, kon ver­antwoordelijk gedeputeerde Ger Mik nog niet zeggen. De provincie Utrecht is per 1 januari 2004 verantwoordelijk voor ongeveer eenderde van het openbaar vervoer in de provincie door­dat het een groot pakket lijnen van kaderwetgebied BRU heeft overgenomen.

 

Eindhoven

Een proef met gratis openbaar vervoer in Eindhoven gaat niet door. Wethouder Pastoor heeft het plan in de ijskast gezet omdat de eigen gemeentelijke begroting en de kabinetsplannen geen ruimte bieden om voor een dergelijk experiment 10 tot 12 miljoen euro uit te trekken.

 

Bovenstaande Nederlandse voorbeelden leren dat het aanbieden van gratis OV hoge (initiële) kosten met zich meebrengt (in Eindhoven ca. € 10 mio tot € 12 mio) en dat proeven hiermee veelal betrekking hebben op één of meer­dere lijnen (punt-tot-punt-verplaatsingen) in plaats van een heel OV-net (in een bepaalde stad of regio).

In een mogelijke Delftse variant van gratis OV gaat het expliciet om het hele Delftse OV-net en niet om één of twee lijnen, omdat in Delft geen echte punt-tot-punt-verplaatsingen bestaan, zonder in conflict te komen met an­dere (stads)lijnen. Eventueel zou een streeklijn hiervoor in aanmerking komen (b.v. Westland-Delft voor scholieren en werkenden), maar daar heb­ben Delftse inwoners weinig of geen baat bij. Zodoende zullen alleen de kosten en effecten van gratis OV op het hele net worden beke­ken en ge­analyseerd.

 

De Belgische gemeente Hasselt kent sinds 1997 gra­tis OV. Tussen 1997, de start van het project, en 2002 groeide het aantal OV reizi­gers in Hasselt van 1.000 naar 12.000. Het aantal buslijnen groeide tot ne­gen, het aantal bussen tot 27, het aantal haltes verdubbelde tot 270. Een vergelijking tussen Hasselt en Delft geeft het volgende beeld te zien.

 

Kenmerken
Hasselt

Delft

Aantal inwoners

68.000 (2002)

97.000 (2002)

Aantal studenten

2.000 (2002)

13.000 (2002)

Aantal kernen

8

1

Aantal OV reizigers

(per werkdag)

1.000 (1997)

12.000 (2002)

17.000 (2001)

 

·  Tram

 

5.000 (2001)

 

·  Bus

 

12.000 (2001)

Mobiliteitsbeleid

weinig samenhangend OV net

sterk samenhangend OV net

 

geen aparte OV infrastructuur

aparte OV infrastructuur

 

laag fietsgebruik

hoog fietsgebruik

 

weinig tot geen autoverkeer-beperkende  maatregelen

autoluwe binnenstad en parkeer-regulerende maatregelen

 

Bron: Centrum Vernieuwing Openbaar Vervoer/ Adviesdienst Verkeer&Ver­voer, 2002)

 

Hasselt had dus geen of een slecht werkend OV-netwerk (met bijbehoren­de infra), kende een laag OV-gebruik en voert weinig tot geen “rem”op het autogebruik. Delft kent een precies tegenovergestelde situatie, waarbij al enige jaren wordt getracht het gebruik van fiets en OV te verhogen en het autoverkeer zo beperkt mogelijk te houden. De effecten uit Hasselt zullen dan ook sterk gerelativeerd moeten worden voor de Delftse situatie.

 

Onderstaand worden de condities en effecten van gratis OV in Delft tegen het licht gehouden.

 


Kosten

Hasselt draagt per jaar ongeveer € 1,0 miljoen bij aan het OV, dat is € 15 per inwoner. Dit relatief geringe bedrag houdt verband met de kosten­dekking van 10% vóór 1997. De Vlaamse deelregering betaalde dus al 90%. In Nederland kennen we een rijkssubsidie voor het OV die wordt berekend op basis van de tariefinkomsten per OV-autoriteit. De suppletiefactor is 1,4; dat betekent een kostendekkingsgraad van 40%. Gratis OV betekent dat er helemaal geen tariefinkomsten zijn. De rijkssubsidie daalt dus ook naar nul. Slechts op grond hiervan is gratis OV al sterk af te raden.

 

Het is moeilijk om een inschatting te geven wat de inkomstenderving zal zijn van gratis OV in Delft. In dit kader zijn drie varianten bekeken:

 

·       Gratis OV, van vrijdagavond 18:00 uur t/m zaterdagavond (laatste rit);

·       Gratis OV, van vrijdagavond 18:00 uur t/m zondagavond (laatste rit);

·       Gratis OV gedurende de hele week.

 

Een eerste globale en ruwe schatting van de inkomstenderving (zie bijla­ge) geeft aan dat rekening moet worden gehouden met minimaal € 0,5 mil­joen aan vermin­der­de inkomsten per jaar voor de vrijdagavond/zaterdag-variant. De vrijdagavond/zondag-variant levert een inkomstenderving op van circa

€ 0,7 miljoen per jaar en de variant voor geheel Gratis OV van € 3,4 miljoen per jaar. Het vinden van structurele dekking voor deze bedragen binnen de gemeentebegroting zal zeer moeilijk zijn.

 

Exploitatie

In financiële zin is bovenstaand iets gezegd over de inkomstenderving door de 100% tariefsverlaging. Gratis OV heeft echter nog meer effecten op de ex­ploi­ta­tie­kosten. Een toename van het totaal aantal reizigers van meer dan een paar procent kan niet worden opgevangen met de huidige capaciteit aan voertuigen. De exploitatielasten zullen dus significant toenemen ten gevolge van de noodzake­lijke aanvullende investeringen in de capaciteit.

 

Mobiliteit

Er moet rekening worden gehouden met het feit dat gratis OV de totale mo­bi­liteit stimuleert. Het aantal zeer korte ritten (de verplaatsingen die nu per fiets of voet worden gedaan) zal toenemen. Met na­me in en rond de binnen­stad en de stations zal spraken zijn van piekbelas­ting die ten koste gaat van de kwa­liteit voor doorgaande reizigers. Er zal ook sprake zijn van overko­mend fietsverkeer. Kortom, er ontstaat een grilliger reisgedrag, zeker bij slecht weer, waardoor het OV-systeem onbetrouw­baar­der wordt.


Autogebruik

Gratis OV leidt wel tot meer OV-gebruik, maar nauwelijks tot minder auto­gebruik. Dit komt hoofdzakelijk doordat veel mensen een auto bezitten en ‘m dan ook gebruiken, vanwege het hoge aandeel aan “vaste kosten” dat bij een auto hoort. Daarnaast speelt ook status, gemak en de vaak grote ver­schillen in reistijd ten gunste van de auto een rol. Zeker in de Delftse situatie is het risico groot, dat voor het overgrote deel ánderen dan autogebruikers van het gratis OV gebruik zullen maken.

 

Kwaliteit

De exploitatie slokt veel geld op zodat er minder geld besteed kan worden aan de noodzakelijke investeringen in de infrastructuur. De algemene nei­ging bestaat dat reizigers nonchalanter omgaan met gratis voorzieningen. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit van het openbaar vervoer.

 

Juridisch

Volgens de Wet Personenvervoer 2000, artikel 70, is het verboden zonder geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het OV. In geval van gratis OV moeten dan ook vervoerbewijzen uitgedeeld worden, tenzij met een alge­mene maatregel van bestuur hier een uitzondering op wordt gemaakt.

 

Conclusie

 

Als conclusie over de waarde van gratis OV voor de Delftse situatie kan wor­den aangegeven dat, gezien de hoge exploitatielasten en de nadelige effecten, de introductie ervan wordt afgeraden en nader, gedetailleerder onderzoek weinig tot niets nieuws zal toevoegen.


Bijlage

 

Globale raming van jaarlijkse inkomstenderving

 

 

Variant 1

 

Gratis OV - van vrijdagavond 18:00 uur t/m zaterdagavond (laatste rit)

 

 


Variant 2

 

Gratis OV - van vrijdagavond 18:00 uur t/m zondagavond (laatste rit)

 

 


Variant 3

 

Gratis OV - hele week