Nota

 

Datum

18-12-2003

Ons Kenmerk

340668

Opsteller

mw. M.Konijn

Bijlagen

1        

Onderwerp

Plaatsing fietsentrommels Binnenstad 

 

 


1.             Inleiding

Delft heeft zich de ambitie gesteld om weer tot de beste fietssteden van Nederland te gaan behoren. Daarom zijn we op vele vlakken bezig om verbeteringen voor fietsers te treffen. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan meer veilige en directe fietsverbindingen en aan verbeteringen aan het wegdek op fietspaden ten behoeve van het comfort. Maar ook op het gebied van fietsparkeren wordt er actie ondernomen.

 

Om het gebruik van de fiets te stimuleren, is het van belang dat de fiets bij de woning goed en veilig kan worden gestald. De beste vorm hiervoor is in een inpandige privé-stallingen (berging, box of schuur). In sommige wijken (m.n. de vooroorlogse wijken) ontbreekt het bij de woningen vaak aan dergelijke voorzieningen. De gemeente kan hiervoor een oplossing bieden in de vorm van een overdekte, afsluitbare stalling (fietsentrommel), die in de openbare ruimte wordt geplaatst. Deze trommels worden geplaatst op verzoek van bewoners, mits er voldoende ruimte, animo en draagvlak is. De gemeente verzorgt en betaalt vervolgens de (plaatsing van de) fietsentrommel. Het beheer en onderhoud wordt uitbesteed aan de stichting Biesieklette. Hiervoor wordt de gebruiker maandelijks € 6,81 per fiets in rekening gebracht.


2.             Trommelverzoeken Binnenstad

In de schil rond de Binnenstad zijn er al een aantal fietsentrommels geplaatst (Westerkwartier, Vrijenban, Wippolder), maar in  de binnenstad is hier i.v.m. het “beschermd stadsgezicht” altijd terughoudend mee omgegaan.

In het nieuwe bestemmingplan voor de Binnenstad is echter speciaal hiervoor een vrijstellingsregel opgenomen, onder de bestemmingen "Groenvoorziening" en "Verkeers- en verblijfsdoeleinden openbaar" Zo is dus - bestemmingsplantechnisch gezien -  het plaatsen van fietsentrommels in  de Binnenstad mogelijk. Voor de plaatsing van een fietsentrommel is te allen tijde een bouwvergunning noodzakelijk.

 

In het kader van een aantal eerste concrete verzoeken tot plaatsing van fietstrommels in de Binnenstad op de Paardenmarkt, Doelenstraat, Oostplantsoen, Raam en Hopstraat heeft allereerst een vooroverleg plaatsgevonden met de Commissie voor Welstand en Monumenten. De Commissie is van mening dat het plaatsen van fietstrommels ten koste gaat van de toch al schaarse openbare ruimte in de Binnenstad. Zodoende is de Commissie in algemene zin tegen het plaatsen van fietstrommels in de gehele Binnenstad. Wel acceptabel is eventueel plaatsing op een bestaande openbare parkeerplaats. De Commissie adviseert het College van B&W daarom negatief.

 

Naar aanleiding van het negatieve advies van Welstand heeft er een bestuurlijk verleg plaatsgevonden tussen de voorzitter van de commissie en de wethouders Grashoff en Baljé. In dat overleg is heeft de wethouder toegezegd het criterium van het niet plaatsen van de fietsentrommels voor monumentale panden uit te breiden met een straal van 15 meter binnen welke geen trommels geplaatst worden. Daarnaast zullen er in de binnenstad trommels met transparante zijschotten gezet worden in plaats van de reguliere trommels. Hoewel waardering voor het overleg en de bijstelling blijft Welstand bij zijn eerdere opvatting. Bij bredere afweging, waarbij het belang van het stimuleren van fietsstimulerende maatregelen zwaarder weegt, wordt voorgesteld toch plaatsing, onder deze strikte voorwaarden, van fietsentrommels toe te staan.

 

Vanuit mobiliteitsoogpunt is het opofferen van (algemene) parkeerplaatsen, die op hun beurt ook schaars zijn (vooral in de Binnenstad), in algemene zin niet wenselijk. Per locatie zou dit eventueel nog kunnen worden afgewogen. Daarbij stelt het voorstel van de Commissie teveel beperkingen aan de mogelijke locaties voor plaatsing van een trommel. Straten zonder openbare parkeerplaatsen zouden hierdoor bij voorbaat al afvallen.

3.         Voorstel

Voorgesteld wordt:

1)       Om het negatieve advies van de Commissie voor Welstand en Monumenten naast u neer te leggen, om zodoende plaatsing van fietsentrommels in de Binnenstad mogelijk te maken, onder de volgende voorwaarden:

a.       Niet direct aan een gracht (zie kaart bijlage I)

b.       Niet binnen een straal van 15 meter van een gemeentelijk of rijksmonument1

c.       Niet in een van de straten van het kernwinkelgebied (zie kaart bijlage I)

d.       Plaatsing zoveel mogelijk niet prominent in zicht

e.       Een type fietsentrommel dat, anders dan in de schil gebruikelijk is, geheel transparant is

2)       Om het plaatsen van fietsentrommels in de Binnenstad niet ten koste te laten gaan van parkeerplaatsen. Indien dit absoluut niet mogelijk is en er voldoende draagvlak onder de omwonenden is, kan daar incidenteel van afgeweken worden en zou het ten koste mogen gaan van een vergunningparkeerplaats (met een maximum van 10 parkeerplaatsen over de gehele Binnenstad)

 

)1 Indien binnen een straal van 10 meter van een bestaande fietsentrommel een pand tot monument wordt uitgeroepen, hoeft deze trommel niet te worden verwijderd