Achtergrond
Na het raadplegen van bewoners
en bedrijven is per 1 december 2002 het vergunningparkeren in schil oost gebied
“E “ingevoerd. Deze invoering is ondermeer
tot stand gekomen door intensief overleg tussen gemeente en de
bewonerswerkgroep parkeren. Uitgangspunt was dat voor het ingaan van een nieuwe
periode in mei 2004 het geheel geëvalueerd zou worden. Hiertoe is weer een
beroep gedaan op de leden van de werkgroep om e.e.a. te begeleiden. Behalve de
evaluatie is gezien de vele reacties uit de
omgeving uitbreiding van het bestaande vergunninggebied aan de orde gesteld. Parkeertellingen hebben
plaatsgevonden en door een onafhankelijk bureau zijn telefonische interviews
gehouden.
Bovendien is n.a.v. commentaar
van bewoners en de werkgroep parkeren op de nieuwsbrief van 29-12-03 door de
gemeente een aanvullende
huis-aan-huis enquete in de
deelgebieden 2 en 3 gehouden. Het resultaat van dit proces is het voorstel wat
nu voor u ligt.
De voormalige werkgroep is in
zijn totaliteit benaderd om opnieuw bij elkaar te komen. De huidige werkgroep
parkeren Schil oost gebied “E “ en omgeving bestaat uit 14 leden waarvan 13
bewoners en 1 medewerker van de gemeente Delft. De bewoners uit de werkgroep
wonen verspreid over het hele gebied. De werkgroep heeft met haar inbreng de
gemeente geassisteerd om tot een
voorstel te komen voor de raad om het gereguleerd parkeren te continueren en zo
mogelijk uit te breiden. Om dit te bereiken hebben 4 bijeenkomsten van de werkgroep plaatsgevonden en zijn diverse
onderzoeken gehouden. Middels een nieuwsbrief zijn de tussenresultaten
teruggekoppeld aan alle bewoners
In september 2003 zijn in het
hele gebied parkeertellingen gedaan. Dat is gebeurd op verschillende
tijdstippen, zowel door de week als in het weekend. Geteld zijn het aantal
parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s (in en buiten de vakken).
Ook enkele werkgroepleden hebben
aan deze inventarisatie deelgenomen. Daarnaast zijn door Intomart van 15 tot en met 25 oktober telefonische
interviews gehouden.
In deelgebied 1 (239 geldige
interviews) betrof het de evaluatie van
de invoering van het vergunningparkeren en de deelgebieden 2 + 3 (371 geldige
interviews) om de subjectieve
parkeerdruk en het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren te meten.
Als gevolg van de reacties van
bewoners en aanvullend commentaar van de werkgroep parkeren op de nieuwsbrief
van 29-12-03, is door de gemeente op 27-01-04 in de deelgebieden 2 en 3 een aanvullende huis-aan-huis enquete
gehouden. Gesteld is toen de directe vraag of wel of geen vergunningparkeren in
de straat gewenst is. Van de 1653 benaderde adressen zijn 762 antwoorden
teruggestuurd hetgeen neerkomt op een respons van 46%.
Leeswijzer
In hoofdstuk 2 is aangegeven wat het
onderzoeksgebied is en hoe en waarom dat is ingedeeld in deelgebieden. In
hoofdstuk 3 komen de resultaten van de parkeertellingen en de telefonische
interviews aan bod en wordt iets gezegd over de evaluatie van het bestaande
gebied en het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren in het
uitbreidingsgebied alsmede de parkeerdruk (subjectief en objectief). Dit
aangevuld met de resultaten van de huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2
en 3.
In
hoofdstuk 4 wordt een voorstel gedaan voor de tarieven van de verschillende
vergunningen en in hoofdstuk 5 voor de bloktijden.
In
hoofdstuk 6 wordt het voorstel dat gedaan wordt samengevat. Tenslotte wordt in
hoofdstuk 7 nog aandacht besteed aan de communicatie tijdens het proces en na
de besluitvorming.
Bij de start van het proces is uitgegaan van een
afgebakend onderzoeksgebied. Dit onderzoeksgebied is begrensd door de
Oostsingel, Oostblok, Rijksweg A13, Oudraadtweg, Maria Duystlaan, Van
Miereveltlaan, Aan ’t Verlaat, Rubberplantage en Vrije Land.
Ten behoeve van de evaluatie en
analyse van de parkeerdruk en het draagvlak is het gebied opgedeeld in
deelgebieden. Per deelgebied is nagegaan wat de parkeerdruk is en het draagvlak
voor gereguleerd parkeren. De deelgebieden zijn als volgt:
Deelgebied 1 (Huidig reguleringsgebied)
Bieslandsekade, Cl. Van
Sparwoudestraat, De Genestetstraat, Groenlandselaan , H. van Rijkenlaan, J.
Verkolkjestraat, L., Koepoortstraat, L.
Bramerstraat, G. Van Loonstraat, M.
Duystlaan, M. Strickhof, M. van Oosterwijckstraat, Oostsingel, Renswoudestraat,
S. van de Wieleweg, Van Lodensteynstraat ,Van Miereveltlaan.
Deelgebied 2
Van der Madestraat, A. Buserstraat, Bieslandsekade,
C. Musiusstraat, De Oudraadtweg, G. de Haenstraat, Dr. Schaepmanstraat, G. van
Oostenstraat, H. de Keyserweg, Odulphusstraat, Oostblok, Stille Putten, Jan
Joostenplein / Van Lodensteynstraat, Van Assendelftstraat, Vondelstraat,
Vondelpad en Waterblok.
Deelgebied 3
Aan ’t Verlaat, Fabritiusstraat, Palamedesstraat,
Rembrandtstraat, Rubber Plantage, Twee Molentjeskade, Van Bronckhorststraat,
Van Miereveltlaan, Vermeerstraat,,’t Vrije Land, W v Aelststraat en Oostsingel.
Uiteindelijk is als gevolg van het onderzoek en de
discussie in de werkgroep per deelgebied een voorstel geformuleerd voor al of
niet continueren van gereguleerd
parkeren of uitbreiding van het bestaande vergunninggebied.
Telefonische interviews
Het doel van de interviews in
deelgebied 1 was om een eerste indruk te krijgen over de ervaringen van de
bewoners met het gereguleerd parkeren en voorts de vraag te beantwoorden of
deze regeling gecontinueerd moet worden.
Deelgebied 1
In dit gebied zijn totaal
239 volledige gesprekken gevoerd (68% t.o.v. de responsbasis). De resultaten
van de telefonische interviews in deelgebied 1 zijn in de hierna volgende tabel
1 weergegeven.
De in deze tabel opgenomen criteria en resultaten
uit 2001 en 2003 zijn met elkaar vergeleken. Geconstateerd wordt dat een ruime
verschuiving in positieve waardering heeft plaats gevonden t.o.v. 2001.
Met name de verwachting t.a.v.
verbetering van 44% naar 62% is opvallend te noemen.
Tabel 1 Ervaringscijfers deelgebied 1
Criterium
|
2001 % |
2003 % |
- Zoektijd
naar plaats
1-5 minuten |
71 |
90 |
- Loopafstand naar parkeerplaats groter dan 100 m. |
42 |
20 |
- Verwachting verbetering Ja
Nee |
44 46 |
62 30 |
- Gekozen
bloktijden Goed |
42 |
57 |
- Parkeercapaciteit
Voldoende
Ruim voldoende
Weinig / Veel te weinig |
9 - 91 |
39 21 40 |
Deelgebied 2 en 3.
In deze gebieden zijn 371 gesprekken gevoerd
(64 % van de responsbasis).
Doel was om inzicht te verkrijgen van het draagvlak
voor invoering van gereguleerd parkeren
en van de parkeerdruk. Ongeveer 58% van alle ondervraagden ervaart parkeren in
de deelgebieden 2+3 als een probleem.
Per deelgebied is dit echter
verschillend (figuur 2).
Van de afzonderlijke
deelgebieden ervaart een meerderheid van respectievelijk 55 % en 64% parkeren
als een probleem.
Figuur
3 Ervaren parkeerdruk
Uit de figuur blijkt dat met name in de gebieden 2
en 3 respectievelijk 43% en 54% van alle ondervraagden de parkeerdruk als zeer
hoog ervaren.
In gebied 1 is dit ca. 32%. Als ”matig” wordt meegerekend
stijgen hiervoor genoemde percentages met ca. 10%.
De ervaren parkeerdruk is vastgesteld aan de hand
van drie vragen. Er is gevraagd naar de parkeerafstand, de zoektijd en naar de
beleving van de parkeercapaciteit. Deze leiden tot het beeld in figuur 3.
In maart, september en november
zijn in het hele onderzoeksgebied parkeertellingen gedaan op verschillende
tijdstippen. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde
auto’s.
In tabel 2 is samengevat hoeveel
parkeerruimte er over is op de diverse tijdstippen op de dag en in de
verschillende gebieden. Dit getal is berekend door het aantal beschikbare
legale parkeerplaatsen te verminderen met het totaal aantal geparkeerde auto’s.
Tabel 1. Bezettingsgraad per gebied
|
Woe |
|
Zat |
|
Di |
|
Di |
|
5-3 |
|
15-11 |
|
16-9 |
|
16-9 |
|
Nacht |
|
14.00 |
|
14.00 |
|
18.00 |
G 1 |
81% |
|
77%* |
|
56% |
|
59% |
G 2 |
85% |
|
82% |
|
79% |
|
84% |
G 3 |
88% |
|
93% |
|
87% |
|
87%** |
* Incl. 46 extra ppl. Terrein M.Duystlaan
** Excl. 49 ppl.
Fabritiusstraat |
|
|
|
|
|
|
|
Uit de parkeertellingen kan het volgende
geconcludeerd worden:
- De
nachttellingen laten zien dat er voldoende parkeerruimte is voor
bewoners in alle gebieden.
- In gebied 1, het kleinste gebied
is al gereguleerd parkeren ingevoerd. De
parkeerdruk is hierdoor lager dan
in de deelgebieden 2+3.
- In gebied 2 + 3 is op door-de-weekse
dagen de parkeerdruk hoog rond
18.00 uur met name in de straten rondom
het huidige vergunninggebied.
Dit geldt ook voor de zaterdag.
Huis-aan huis enquete.
Door bewoners en werkgroep parkeren werd in twijfel
getrokken of de vraagstelling in de telefonische enquete wel een juist beeld
gaf over de uitslag of er wel of geen
vergunningparkeren in de deelgebieden 2 en 3 moest worden ingesteld. Om aan deze
twijfel een einde te maken werd door de gemeente besloten om een aanvullende
huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2 en 3 te houden.
Van de 1653 verzonden enquete formulieren werden er
501 uit deelgebied 2 en 261 uit deelgebied 3 in totaal 762 geretourneerd (46%
respons zie bijlage 3). Op de vraag of er wel of geen vergunningparkeren
gewenst was, werd het volgende geantwoord:
Gebied 2: voor vergunningparkeren 90 (18%) en tegen 411 (82%).
Gebied 3: voor vergunningparkeren 101 (39%) en
tegen 160 (61%).
Een beschouwing van de enquete op straatnivo met
als resultaat een percentage voorstanders groter dan 50% leverde de volgende
straten op: (Zie bijlage 2/2)
Gebied 2.
Alyd Buserstraat 62%
Jan Joostenplein / v. Lodensteynstraat 53%
Rubberplantage / Vrije Land 64%
Uit
voornamelijk de telefonische interviews bleek dat het parkeerprobleem in
deelgebied 1 als gevolg van het gereguleerd parkeren is afgenomen t.o.v. het
totaal. Het continueren van het gereguleerd parkeren mag dan een juiste
gevolgtrekking zijn.
In de deelgebieden 2+3 geven zowel parkeertelling
als enquete aan dat er iets aan de parkeersituatie moet gebeuren
respectievelijk 55% en 64 %.
Een nadere beschouwing van de parkeersituatie in de
directe omgeving van deelgebied 1 rechtvaardigt de wens tot het nemen van
parkeermaatregelen omdat daar de parkeerdruk het hoogst is. De ervaring heeft
voorts geleerd als daar vergunningparkeren wordt ingevoerd de parkeerdruk aan de buitenste randen van de deelgebieden
2 + 3 kan toenemen en het parkeren voor de bewoners negatief zal beïnvloeden.
Dit zou een herhaling van de huidige situatie betekenen welke als ongewenst
wordt gekenmerkt.
In samenspraak met
de werkgroep wordt op grond van deze uitslag het volgende geadviseerd :
1. In
deelgebied 1 het vergunningparkeren te continueren.
2. De
bloktijden aan te passen alleen op zaterdag van 12.00 tot 20.00 uur. (Dit was
12.00 tot 18.00 uur).
3. Het
gereguleerd parkeren alleen uit te breiden met die straten in de deelgebieden 2
+ 3 waar een meerderheid > 50% voor invoering is.
De gemeente heeft dit advies
overgenomen en naar aanleiding van de resultaten van de huis-aan-huis enquete
het voorstel aangevuld met invoering van vergunningparkeren in de navolgende
straten:
Gebied 2.
Alyd Buserstraat, Jan Joostenplein / ged. v. Lodensteynstraat, en om een logisch
aansluitend gebied te vormen het gedeelte Vondelstraat toegevoegd wat is
gelegen tussen Bieslandsekade en G. v. Oostenstraat. Dit mede op grond van het
enquete resultaat. (48% voor en 52% tegen).
Gebied 3.
Bij
het vast stellen van een prijs voor de vergunning zijn drie aspecten van
belang:
1
De verhouding in prijs tussen bezoekerskaart,
eerste vergunning,
tweede vergunning en
bedrijfsvergunningen, moet zo zijn dat dit
binnen het beleid past.
2
Het totale
vergunningparkeren in gebied E moet kostendekkend
zijn.
3
Het tarief
van de vergunning moet maatschappelijk aanvaardbaar
zijn.
Tariefstructuur
In
totaal moeten 6 tarieven worden vastgesteld:
De bezoekerskaart voor bewoners is een faciliteit die
geschapen is om het bewoners mogelijk te maken sociaal bezoek te ontvangen
zonder dat meteen parkeergeld betaald moet worden. Voorkomen moet worden dat de
bezoekerskaart als (tweede) vergunning wordt gebruikt of als vergunning voor
niet-bewoners. Aan de bezoekerskaart wordt daarom een beperkte parkeerduur
verbonden.
Het tarief op de betaalde plekken in gebied E is [€1,50].
Gezien dit tarief en de frequentie en duur waarop men gemiddeld per jaar bezoek
ontvangt lijkt €15,= een redelijke prijs voor de bezoekerskaart (10 uur betaald
parkeren per jaar). Onafhankelijk van de kostendekkendheid moet dit tarief
[€15,=] blijven. Dit tarief wordt gekoppeld aan het tarief van het
straatparkeren in gebied E en blijft altijd gelijk aan 10 maal het tarief voor
1 uur straat parkeren.
De prijsverhouding tussen de eerste vergunning op
kenteken en de tweede vergunning op kenteken, moet zo zijn dat voor de eerste
vergunning een acceptabel tarief ontstaat, terwijl de tweede vergunning een
afremmend effect heeft. Iedereen die woont in het gebied waar gereguleerd
parkeren is en die een auto heeft moet in principe een eerste vergunning op
redelijke wijze kunnen betalen. De tweede vergunning is meer een luxeproduct.
De tweede vergunning mag daarom duurder worden dan de eerste vergunning.
Voorgesteld wordt om hier een factor 2 aan te houden (tussen de eerste en
tweede vergunning per adres).
De vergunning voor bedrijven heeft een commercieel doel.
De vergunning op kenteken biedt een bedrijf de mogelijkheid bedrijfsauto’s in
de wijk te parkeren zonder daarvoor iedere keer te hoeven betalen, de
bezoekerskaart geeft bedrijven de mogelijkheid op eenvoudige wijze het
parkeertarief voor hun klanten te voldoen. Voor bedrijven zijn de kosten van de
vergunning onderdeel van de bedrijfskosten. Voorgesteld wordt om de
vergunningen voor bedrijven duurder te maken dan vergunningen voor bewoners.
Kostendekkendheid
Rekening houdend met
bovengenoemde verhoudingsfactoren moet een kostendekkend tarief ontstaan voor
gereguleerd parkeren. Dit is voor schil “C “ berekend op ongeveer €60,= voor een bewonersvergunning en €100.= voor
een bedrijfsvergunning .
In
gebied ”E” wordt een aanlooptarief voor vergunningparkeren voorgesteld van €40 voor een
bewonersvergunning en € 80 voor een bedrijfsvergunning. Bij de evaluatie zal het definitieve kostendekkende tarief voor gebied
“E “ voor het jaar 2005 worden berekend. De tariefsberekening wordt dan
uitgevoerd met onderstaande parameters als uitgangspunt.
4.
Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf: [€
Y,=]
6.
Prijs bezoekerskaart bedrijf: [€½Y,=]
Het
gereguleerd parkeren is niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen
tijdens bloktijden. Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergunning of
tegen betaling geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo gekozen dat
bezoekers van de binnenstad met name in de avond en de nacht uit de wijk worden
geweerd omdat dit de tijden zijn dat de parkeerdruk het hoogst is.
In gebied E zijn op dit
moment de volgende bloktijden van kracht: maandag tot en met vrijdag van 16:00
uur tot 20:00 uur en zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. Ca. 57 % van de
geïnterviewde bewoners bij de nul-meting is het hiermee eens 29% vindt de
bloktijden niet goed en 14% “weet het niet”.
Uit de draagvlakmeting in
de deelgebieden 2+3 blijkt dat ca. 38% van de ondervraagden de voorkeur te
hebben uitgesproken voor de periode
maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van
12.00 tot 22.00 uur.
Ca. 25% was voor de periode maandag tot en met vrijdag
van 16.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. Geen
vergunningparkeren en “Ik weet het niet”scoorden samen met 24 respectievelijk
13 %.
Na de vele reacties op de
nieuwsbrief op dit punt wordt in samenspraak met de werkgroep voorgesteld om de
bloktijden te laten gelden van maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 20.00
uur en in afwijking op de huidige situatie
op zaterdag van 12.00 tot 20.00 uur zowel voor het bestaande gebied als
voor de nieuw toe te voegen straten.
Aan de bewoners van de
deelgebieden 2 en 3 is in de begeleidende brief bij de enquete gevraagd hiermee
in te stemmen.
Voorgesteld wordt om per 1 mei
2004 definitief gereguleerd parkeren in te voeren in gebied “E” schil Oost
(reguliere werking van de vergunning t/m 30 april 2005) en wel voor:
·
Deelgebied 1 (Huidig
reguleringsgebied)
Bieslandsekade, Cl. Van Sparwoudestraat,
De Genestetstraat,
Groenlandselaan , H. van Rijkenlaan, J.
Verkoljestraat,
Koepoortstraat, L. Bramerstraat, G. Van Loonstraat,
M. Duystlaan,
M. Strickhof, M. van
Oosterwijckstraat, Oostsingel,
Renswoudestraat, S. van de
Wieleweg, Van Lodensteynstraat ,Van
Miereveltlaan.
Verder wordt voorgesteld de
volgende veranderingen in het regime vast te stellen per 1 juni 2004 (reguliere
werking van de vergunning t/m 30 april 2005) en wel voor:
·
Deelgebied 2. Alyd Buserstraat, Jan Joostenplein / ged. v. Lodensteynstraat. Om een logisch
aaneensluitend gebied te vormen, is het gedeelte
Vondelstraat wat is gelegen tussen
Bieslandsekade en G. v.Oostenstraat toegevoegd. Dit mede op grond van het
enquete resultaat. (48% voor en 52% tegen).
De straten in beide hiervoor
genoemde gebieden 2 + 3 toe te voegen aan het reeds gereguleerde gebied “E
“(Zie bijlage 2/2).
dit cf. de navolgende tabel:
1e
vergunning per huishouden: € 40.
daarop volgende vergunning per huishouden: € 80
Bezoekerskaart per huishouden (max 1) € 15
1e vergunning bedrijf: € 80
2e vergunning bedrijf: € 160
Bezoekerskaart bedrijf (max 2) € 40
Het
voorstel zoals dat hier voorligt is in goed overleg met de werkgroep tot stand
gekomen. Naast dit overleg is ook de hele wijk geïnformeerd.
In
het voortraject tot de eerste invoering
van het vergunningparkeren in deelgebied 1 zijn twee informatie bulletins door
de gehele wijk verspreid, twee bewonersavonden gehouden met de gehele wijk en
een telefonische enquete uitgevoerd.
-
In het vervolgtraject zijn 4 werkgroepvergaderingen
gehouden
-
De mening van bewoners gevraagd door middel van een
telefonische enquete in het bestaande vergunninggebied deelgebied 1 (evaluatie)
en een draagvlakmeting in deelgebied 2 en 3. Bovendien een aanvullende
huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2 en 3.
-
Eenmaal is een nieuwsbrief verzonden aan alle
deelgebieden.
Nadat dit voorstel door
de raad (eventueel met wijzigingen) is goedgekeurd, ontstaat er weer een communicatiemoment met de bewoners en
bedrijven. Via persberichten zullen bewoners op de hoogte worden gebracht van
de genomen besluiten. Bewoners van de straten die toegevoegd worden aan het
reguleringsgebied zullen persoonlijk geinformeerd worden.
J.Keijlewer
Vakteam Mobiliteit
18-02-04.