Evaluatie en uitbreiding gereguleerd parkeren schil oost gebied E

1. Inleiding

Achtergrond

Na het raadplegen van bewoners en bedrijven is per 1 december 2002 het vergunningparkeren in schil oost gebied “E “ingevoerd. Deze invoering is ondermeer  tot stand gekomen door intensief overleg tussen gemeente en de bewonerswerkgroep parkeren. Uitgangspunt was dat voor het ingaan van een nieuwe periode in mei 2004 het geheel geëvalueerd zou worden. Hiertoe is weer een beroep gedaan op de leden van de werkgroep om e.e.a. te begeleiden. Behalve de evaluatie is gezien de vele reacties uit de  omgeving uitbreiding van het bestaande vergunninggebied  aan de orde gesteld. Parkeertellingen hebben plaatsgevonden en door een onafhankelijk bureau zijn telefonische interviews gehouden.

Bovendien is n.a.v. commentaar van bewoners en de werkgroep parkeren op de nieuwsbrief van 29-12-03 door de gemeente een aanvullende

huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2 en 3 gehouden. Het resultaat van dit proces is het voorstel wat nu voor u ligt.

 

Werkgroep

De voormalige werkgroep is in zijn totaliteit benaderd om opnieuw bij elkaar te komen. De huidige werkgroep parkeren Schil oost gebied “E “ en omgeving bestaat uit 14 leden waarvan 13 bewoners en 1 medewerker van de gemeente Delft. De bewoners uit de werkgroep wonen verspreid over het hele gebied. De werkgroep heeft met haar inbreng de gemeente geassisteerd om  tot een voorstel te komen voor de raad om het gereguleerd parkeren te continueren en zo mogelijk uit te breiden. Om dit te bereiken hebben 4 bijeenkomsten van de  werkgroep plaatsgevonden en zijn diverse onderzoeken gehouden. Middels een nieuwsbrief zijn de tussenresultaten teruggekoppeld aan alle bewoners

 

Onderzoek

In september 2003 zijn in het hele gebied parkeertellingen gedaan. Dat is gebeurd op verschillende tijdstippen, zowel door de week als in het weekend. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s (in en buiten de vakken).

Ook enkele werkgroepleden hebben aan deze inventarisatie deelgenomen. Daarnaast zijn door Intomart  van 15 tot en met 25 oktober telefonische interviews gehouden.

 

In deelgebied 1 (239 geldige interviews)  betrof het de evaluatie van de invoering van het vergunningparkeren en de deelgebieden 2 + 3 (371 geldige interviews)  om de subjectieve parkeerdruk en het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren te meten.

 

Als gevolg van de reacties van bewoners en aanvullend commentaar van de werkgroep parkeren op de nieuwsbrief van 29-12-03, is door de gemeente op 27-01-04 in de deelgebieden 2 en 3  een aanvullende huis-aan-huis enquete gehouden. Gesteld is toen de directe vraag of wel of geen vergunningparkeren in de straat gewenst is. Van de 1653 benaderde adressen zijn 762 antwoorden teruggestuurd hetgeen neerkomt op een respons van 46%.

 

Leeswijzer

In hoofdstuk 2 is aangegeven wat het onderzoeksgebied is en hoe en waarom dat is ingedeeld in deelgebieden. In hoofdstuk 3 komen de resultaten van de parkeertellingen en de telefonische interviews aan bod en wordt iets gezegd over de evaluatie van het bestaande gebied en het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren in het uitbreidingsgebied alsmede de parkeerdruk (subjectief en objectief). Dit aangevuld met de resultaten van de huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2 en 3.

In hoofdstuk 4 wordt een voorstel gedaan voor de tarieven van de verschillende vergunningen en in hoofdstuk 5 voor de bloktijden.

In hoofdstuk 6 wordt het voorstel dat gedaan wordt samengevat. Tenslotte wordt in hoofdstuk 7 nog aandacht besteed aan de communicatie tijdens het proces en na de besluitvorming.

2. Onderzoeksgebied

Bij de start van het proces is uitgegaan van een afgebakend onderzoeksgebied. Dit onderzoeksgebied is begrensd door de Oostsingel, Oostblok, Rijksweg A13, Oudraadtweg, Maria Duystlaan, Van Miereveltlaan, Aan ’t Verlaat, Rubberplantage en Vrije Land.

 

Ten behoeve van de evaluatie en analyse van de parkeerdruk en het draagvlak is het gebied opgedeeld in deelgebieden. Per deelgebied is nagegaan wat de parkeerdruk is en het draagvlak voor gereguleerd parkeren. De deelgebieden zijn als volgt:

 

Deelgebied 1 (Huidig reguleringsgebied)

Bieslandsekade, Cl. Van Sparwoudestraat, De Genestetstraat, Groenlandselaan , H. van Rijkenlaan, J. Verkolkjestraat,  L., Koepoortstraat, L. Bramerstraat,  G. Van Loonstraat, M. Duystlaan, M. Strickhof, M. van Oosterwijckstraat, Oostsingel, Renswoudestraat, S. van de Wieleweg, Van Lodensteynstraat ,Van Miereveltlaan.

 

Deelgebied 2

Van der Madestraat, A. Buserstraat, Bieslandsekade, C. Musiusstraat, De Oudraadtweg, G. de Haenstraat, Dr. Schaepmanstraat, G. van Oostenstraat, H. de Keyserweg, Odulphusstraat, Oostblok, Stille Putten, Jan Joostenplein / Van Lodensteynstraat, Van Assendelftstraat, Vondelstraat, Vondelpad  en Waterblok.

 

Deelgebied 3

Aan ’t Verlaat, Fabritiusstraat, Palamedesstraat, Rembrandtstraat, Rubber Plantage, Twee Molentjeskade, Van Bronckhorststraat, Van Miereveltlaan, Vermeerstraat,,’t Vrije Land, W v Aelststraat en Oostsingel.

 

 

Figuur 1 Deelgebieden

 

 

 

 

 

Uiteindelijk is als gevolg van het onderzoek en de discussie in de werkgroep per deelgebied een voorstel geformuleerd voor al of niet  continueren van gereguleerd parkeren of uitbreiding van het bestaande vergunninggebied.

3. Evaluatie, parkeerdruk en draagvlak

 

Telefonische interviews

Het doel van de interviews in deelgebied 1 was om een eerste indruk te krijgen over de ervaringen van de bewoners met het gereguleerd parkeren en voorts de vraag te beantwoorden of deze regeling gecontinueerd moet worden.

 

Deelgebied 1

In dit gebied zijn totaal 239 volledige gesprekken gevoerd (68% t.o.v. de responsbasis). De resultaten van de telefonische interviews in deelgebied 1 zijn in de hierna volgende tabel 1 weergegeven.

De in deze tabel opgenomen criteria en resultaten uit 2001 en 2003 zijn met elkaar vergeleken. Geconstateerd wordt dat een ruime verschuiving in positieve waardering heeft plaats gevonden t.o.v. 2001.

Met name de verwachting t.a.v. verbetering van 44% naar 62% is opvallend te noemen.

 

 

Tabel 1 Ervaringscijfers deelgebied 1

Criterium        

2001

   %

2003

   %

- Zoektijd naar plaats

  1-5 minuten                        

 

  71

 

  90

 - Loopafstand naar

   parkeerplaats

   groter dan 100 m.                          

 

  42

 

  20

 - Verwachting verbetering

 

   Ja

   Nee                     

 

 

  44

  46

 

 

  62

  30

- Gekozen bloktijden

  Goed

 

  42

 

  57

- Parkeercapaciteit

  Voldoende                 

  Ruim voldoende          

  Weinig / Veel te weinig      

 

    9

    -

   91

 

  39

  21

  40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deelgebied 2 en 3.

In deze gebieden zijn 371 gesprekken gevoerd (64 % van de responsbasis).

Doel was om inzicht te verkrijgen van het draagvlak voor invoering van  gereguleerd parkeren en van de parkeerdruk. Ongeveer 58% van alle ondervraagden ervaart parkeren in de deelgebieden 2+3 als een probleem.

Per deelgebied is dit echter verschillend (figuur 2).

 


Figuur 2 Ervaren parkeersituatie

 


Van de afzonderlijke deelgebieden ervaart een meerderheid van respectievelijk 55 % en 64% parkeren als een probleem.

 


Figuur 3 Ervaren parkeerdruk

 


Uit de figuur blijkt dat met name in de gebieden 2 en 3 respectievelijk 43% en 54% van alle ondervraagden de parkeerdruk als zeer hoog ervaren.

In gebied 1 is dit ca. 32%. Als ”matig” wordt meegerekend stijgen hiervoor genoemde percentages met ca. 10%.

De ervaren parkeerdruk is vastgesteld aan de hand van drie vragen. Er is gevraagd naar de parkeerafstand, de zoektijd en naar de beleving van de parkeercapaciteit. Deze leiden tot het beeld in figuur 3.

 

De parkeertellingen

In maart, september en november zijn in het hele onderzoeksgebied parkeertellingen gedaan op verschillende tijdstippen. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s.

In tabel 2 is samengevat hoeveel parkeerruimte er over is op de diverse tijdstippen op de dag en in de verschillende gebieden. Dit getal is berekend door het aantal beschikbare legale parkeerplaatsen te verminderen met het totaal aantal geparkeerde auto’s.

 

Tabel 1. Bezettingsgraad per gebied

 

Woe

 

Zat

 

Di

 

Di

 

 5-3

 

15-11

 

16-9

 

16-9

 

Nacht

 

14.00

 

14.00

 

18.00

G 1

81%

 

77%*

 

 56%

 

59%

G 2

85%

 

82%

 

79%

 

84%

G 3

88%

 

93%

 

87%

 

87%**

 

 * Incl. 46 extra ppl. Terrein M.Duystlaan

** Excl. 49 ppl. Fabritiusstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit de parkeertellingen kan het volgende geconcludeerd worden:

-     De nachttellingen laten zien dat er voldoende parkeerruimte is voor
      bewoners in alle gebieden.
  

-     In gebied 1, het kleinste gebied is al gereguleerd parkeren ingevoerd. De  
      parkeerdruk is hierdoor lager dan in de deelgebieden 2+3.

-     In gebied 2 + 3 is op door-de-weekse dagen  de parkeerdruk hoog rond 

     18.00 uur met name in de straten rondom het huidige vergunninggebied.  
      Dit geldt ook voor de zaterdag.

 

Huis-aan huis enquete.

 

Door bewoners en werkgroep parkeren werd in twijfel getrokken of de vraagstelling in de telefonische enquete wel een juist beeld gaf over de uitslag of  er wel of geen vergunningparkeren in de deelgebieden 2 en 3 moest worden ingesteld. Om aan deze twijfel een einde te maken werd door de gemeente besloten om een aanvullende huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2 en 3 te houden.

 

Van de 1653 verzonden enquete formulieren werden er 501 uit deelgebied 2 en 261 uit deelgebied 3 in totaal 762 geretourneerd (46% respons zie bijlage 3). Op de vraag of er wel of geen vergunningparkeren gewenst was, werd het volgende geantwoord:

Gebied 2: voor vergunningparkeren   90 (18%) en tegen  411 (82%).

Gebied 3: voor vergunningparkeren 101 (39%) en tegen  160 (61%).

 

Een beschouwing van de enquete op straatnivo met als resultaat een percentage voorstanders groter dan 50% leverde de volgende straten op: (Zie bijlage 2/2)

 

Gebied 2.

Alyd Buserstraat                                       62%

Jan Joostenplein / v. Lodensteynstraat        53%

 

Gebied 3.

Fabritiusstraat                                           54%

Rubberplantage / Vrije Land                       64%

Tweemolentjeskade                                   62%

W. v. Aelststraat                                       61%             

Oostsingel                                                66%         

 

Conclusies

 Uit voornamelijk de telefonische interviews bleek dat het parkeerprobleem in deelgebied 1 als gevolg van het gereguleerd parkeren is afgenomen t.o.v. het totaal. Het continueren van het gereguleerd parkeren mag dan een juiste gevolgtrekking zijn.

In de deelgebieden 2+3 geven zowel parkeertelling als enquete aan dat er iets aan de parkeersituatie moet gebeuren respectievelijk 55% en 64 %.

Een nadere beschouwing van de parkeersituatie in de directe omgeving van deelgebied 1 rechtvaardigt de wens tot het nemen van parkeermaatregelen omdat daar de parkeerdruk het hoogst is. De ervaring heeft voorts geleerd als daar vergunningparkeren wordt ingevoerd de parkeerdruk  aan de buitenste randen van de deelgebieden 2 + 3 kan toenemen en het parkeren voor de bewoners negatief zal beïnvloeden. Dit zou een herhaling van de huidige situatie betekenen welke als ongewenst wordt gekenmerkt.

 

In samenspraak met de werkgroep wordt op grond van deze uitslag het volgende  geadviseerd :

1.       In deelgebied 1 het vergunningparkeren te continueren.

2.       De bloktijden aan te passen alleen op zaterdag van 12.00 tot 20.00 uur. (Dit was 12.00 tot 18.00 uur).

3.       Het gereguleerd parkeren alleen uit te breiden met die straten in de deelgebieden 2 + 3 waar een meerderheid > 50% voor invoering is.

 

De gemeente heeft dit advies overgenomen en naar aanleiding van de resultaten van de huis-aan-huis enquete het voorstel aangevuld met invoering van vergunningparkeren in de navolgende straten:

 

Gebied 2.

Alyd Buserstraat, Jan Joostenplein /  ged. v. Lodensteynstraat, en om een logisch aansluitend gebied te vormen het gedeelte Vondelstraat toegevoegd wat is gelegen tussen Bieslandsekade en G. v. Oostenstraat. Dit mede op grond van het enquete resultaat. (48% voor en 52% tegen).

 

Gebied 3.

Fabritiusstraat,  Rubberplantage / Vrije Land Tweemolentjeskade,                                

W. v. Aelststraat  en Oostsingel (ged. tussen W.v. Aelststraat en St. Eustatiusstraat). Voor een logische afbakening van het gereguleerde deelgebied 3 is ook Aan ’t Verlaat hierin opgenomen.                            

 

4. Prijs van een vergunning

Bij het vast stellen van een prijs voor de vergunning zijn drie aspecten van belang:

      1      De verhouding in prijs tussen bezoekerskaart, eerste vergunning, 
              tweede vergunning en bedrijfsvergunningen, moet zo zijn dat dit
              binnen het beleid past.

2           Het totale vergunningparkeren in gebied E moet kostendekkend 
  zijn.

3           Het tarief van de vergunning moet maatschappelijk aanvaardbaar  
  zijn.

 

Tariefstructuur

In totaal moeten 6 tarieven worden vastgesteld:

  1. Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners
  2. Prijs daarop volgende vergunning op kenteken bewoners
  3. Prijs bezoekerskaart bewoners
  4. Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf
  5. Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf
  6. Prijs bezoekerskaart bedrijf

 

De bezoekerskaart voor bewoners is een faciliteit die geschapen is om het bewoners mogelijk te maken sociaal bezoek te ontvangen zonder dat meteen parkeergeld betaald moet worden. Voorkomen moet worden dat de bezoekerskaart als (tweede) vergunning wordt gebruikt of als vergunning voor niet-bewoners. Aan de bezoekerskaart wordt daarom een beperkte parkeerduur verbonden.

Het tarief op de betaalde plekken in gebied E is [€1,50]. Gezien dit tarief en de frequentie en duur waarop men gemiddeld per jaar bezoek ontvangt lijkt €15,= een redelijke prijs voor de bezoekerskaart (10 uur betaald parkeren per jaar). Onafhankelijk van de kostendekkendheid moet dit tarief [€15,=] blijven. Dit tarief wordt gekoppeld aan het tarief van het straatparkeren in gebied E en blijft altijd gelijk aan 10 maal het tarief voor 1 uur straat parkeren.

De prijsverhouding tussen de eerste vergunning op kenteken en de tweede vergunning op kenteken, moet zo zijn dat voor de eerste vergunning een acceptabel tarief ontstaat, terwijl de tweede vergunning een afremmend effect heeft. Iedereen die woont in het gebied waar gereguleerd parkeren is en die een auto heeft moet in principe een eerste vergunning op redelijke wijze kunnen betalen. De tweede vergunning is meer een luxeproduct. De tweede vergunning mag daarom duurder worden dan de eerste vergunning. Voorgesteld wordt om hier een factor 2 aan te houden (tussen de eerste en tweede vergunning per adres).

De vergunning voor bedrijven heeft een commercieel doel. De vergunning op kenteken biedt een bedrijf de mogelijkheid bedrijfsauto’s in de wijk te parkeren zonder daarvoor iedere keer te hoeven betalen, de bezoekerskaart geeft bedrijven de mogelijkheid op eenvoudige wijze het parkeertarief voor hun klanten te voldoen. Voor bedrijven zijn de kosten van de vergunning onderdeel van de bedrijfskosten. Voorgesteld wordt om de vergunningen voor bedrijven duurder te maken dan vergunningen voor bewoners.

Kostendekkendheid

Rekening houdend met bovengenoemde verhoudingsfactoren moet een kostendekkend tarief ontstaan voor gereguleerd parkeren. Dit is voor schil “C “ berekend op ongeveer €60,=  voor een bewonersvergunning en €100.= voor een bedrijfsvergunning .

In gebied ”E” wordt een aanlooptarief voor vergunningparkeren voorgesteld van €40 voor een bewonersvergunning en € 80 voor een bedrijfsvergunning. Bij de evaluatie zal het definitieve kostendekkende tarief voor gebied “E “ voor het jaar 2005 worden berekend. De tariefsberekening wordt dan uitgevoerd met onderstaande parameters als uitgangspunt.

 

  1. Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners: [€X,=]
  2. Prijs daarop volgende vergunning op kenteken bewoners: [€2X,=]
  3. Prijs bezoekerskaart bewoners: [€15,=]

4.       Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf: [€ Y,=]

  1. Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf: [€ 2Y,=]

6.       Prijs bezoekerskaart bedrijf: [€½Y,=]

5. Bloktijden 

Het gereguleerd parkeren is niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen tijdens bloktijden. Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergunning of tegen betaling geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo gekozen dat bezoekers van de binnenstad met name in de avond en de nacht uit de wijk worden geweerd omdat dit de tijden zijn dat de parkeerdruk het hoogst is.

In gebied E zijn op dit moment de volgende bloktijden van kracht: maandag tot en met vrijdag van 16:00 uur tot 20:00 uur en zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. Ca. 57 % van de geïnterviewde bewoners bij de nul-meting is het hiermee eens 29% vindt de bloktijden niet goed en 14% “weet het niet”.

Uit de draagvlakmeting in de deelgebieden 2+3 blijkt dat ca. 38% van de ondervraagden de voorkeur te hebben uitgesproken voor de periode  maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 22.00 uur.

Ca. 25% was  voor de periode maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. Geen vergunningparkeren en “Ik weet het niet”scoorden samen met 24 respectievelijk 13 %.

Na de vele reacties op de nieuwsbrief op dit punt wordt in samenspraak met de werkgroep voorgesteld om de bloktijden te laten gelden van maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur en in afwijking op de huidige situatie  op zaterdag van 12.00 tot 20.00 uur zowel voor het bestaande gebied als voor de nieuw toe te voegen straten.

Aan de bewoners van de deelgebieden 2 en 3 is in de begeleidende brief bij de enquete gevraagd hiermee in te stemmen.

6. Voorstel

Voorgesteld wordt om per 1 mei 2004 definitief gereguleerd parkeren in te voeren in gebied “E” schil Oost (reguliere werking van de vergunning t/m 30 april 2005) en wel voor:

·         Deelgebied 1 (Huidig reguleringsgebied)                                                                           

      Bieslandsekade, Cl. Van Sparwoudestraat, De Genestetstraat,    
      Groenlandselaan ,
 H. van Rijkenlaan, J. Verkoljestraat,   
      Koepoortstraat, L. Bramerstraat,
  G. Van Loonstraat, M. Duystlaan,
      M. Strickhof, M. van Oosterwijckstraat, Oostsingel,
      Renswoudestraat, S. van de Wieleweg, Van Lodensteynstraat ,Van
      Miereveltlaan.

Verder wordt voorgesteld de volgende veranderingen in het regime vast te stellen per 1 juni 2004 (reguliere werking van de vergunning t/m 30 april 2005) en wel voor:

·         Deelgebied 2.   Alyd Buserstraat, Jan Joostenplein /  ged. v. Lodensteynstraat. Om een logisch aaneensluitend gebied te vormen, is het gedeelte   
Vondelstraat  wat is gelegen tussen Bieslandsekade en G. v.Oostenstraat toegevoegd. Dit mede op grond van het enquete resultaat. (48% voor en 52% tegen).

·         Deelgebied 3.

      Fabritiusstraat,  Rubberplantage / Vrije Land Tweemolentjeskade,  W. v. Aelststraat  en Oostsingel (ged. tussen W.v. Aelststraat en St. Eustatiusstraat).  Voor  
      een logische afbakening van gereguleerde deelgebied 3 is ook Aan ’t Verlaat hierin opgenomen.                                                         

De straten in beide hiervoor genoemde gebieden 2 + 3 toe te voegen aan het reeds gereguleerde gebied “E “(Zie bijlage 2/2).


     dit cf. de navolgende tabel:

           1e vergunning per huishouden:                                €   40.

           daarop volgende vergunning per huishouden:             €   80

           Bezoekerskaart per huishouden (max 1)                   €   15

           1e vergunning bedrijf:                                              €   80

           2e vergunning bedrijf:                                              € 160

           Bezoekerskaart bedrijf (max 2)                                €   40

7. Communicatie

Het voorstel zoals dat hier voorligt is in goed overleg met de werkgroep tot stand gekomen. Naast dit overleg is ook de hele wijk geïnformeerd.

In het voortraject  tot de eerste invoering van het vergunningparkeren in deelgebied 1 zijn twee informatie bulletins door de gehele wijk verspreid, twee bewonersavonden gehouden met de gehele wijk en een telefonische enquete uitgevoerd.

-          In het vervolgtraject zijn 4 werkgroepvergaderingen gehouden

-          De mening van bewoners gevraagd door middel van een telefonische enquete in het bestaande vergunninggebied deelgebied 1 (evaluatie) en een draagvlakmeting in deelgebied 2 en 3. Bovendien een aanvullende huis-aan-huis enquete in de deelgebieden 2 en 3.

-          Eenmaal is een nieuwsbrief verzonden aan alle deelgebieden.

Nadat dit voorstel door de raad (eventueel met wijzigingen) is goedgekeurd,  ontstaat er weer een communicatiemoment met de bewoners en bedrijven. Via persberichten zullen bewoners op de hoogte worden gebracht van de genomen besluiten. Bewoners van de straten die toegevoegd worden aan het reguleringsgebied zullen persoonlijk geinformeerd worden.

 

 

 

J.Keijlewer

Vakteam Mobiliteit

18-02-04.