Onderwerp
Per 1 juli 2003 is in de wijk Delftzicht
gereguleerd parkeren ingevoerd. Deze invoering is geëvalueerd d.m.v.
telefonische interviews en een werkgroepbijeenkomst. Daarnaast is naar
aanleiding van vragen en verzoeken van bewoners een onderzoek gestart naar de
mogelijke uitbreiding van gebied F met straten in de omgeving van de
Rotterdamseweg.
In juni 2003 heeft de eerste bewonersavond
over een eventuele toevoeging van straten plaatsgevonden. Op deze bewonersavond
is een werkgroep samengesteld die regelmatig bij elkaar is geweest. Daarnaast
zijn door een onafhankelijk bureau parkeertellingen en
telefonische/schriftelijke interviews gehouden. Het resultaat van dit proces is
het voorstel dat nu voor u ligt.
Dit voorstel heeft betrekking
op heel gebied F. In de eerste hoofdstukken
komt echter met name het onderzoek naar de uitbreiding van gebied F aan de
orde. De evaluatie van Delftzicht is in een apart hoofdstuk opgenomen. In
hoofdstuk 2 wordt het gevolgde proces voor de toevoeging van straten
aangegeven. In de daarop volgende hoofdstukken komen de verschillende
onderdelen van gereguleerd parkeren aan bod. In hoofdstuk 3 de parkeerdruk, in
hoofdstuk 4 de prijs en in hoofdstuk 5 de bloktijden. In hoofdstuk 6 worden de
toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in gebied F kort besproken. In hoofdstuk
7 komt de evaluatie van Delftzicht aan de orde. In hoofdstuk 8 wordt de
vormgeving van parkeerplaatsen besproken en in hoofdstuk 9 wordt het voorstel
dat u gedaan wordt samengevat. In hoofdstuk 10 wordt nog iets gezegd over het
gevolgde communicatietraject en de communicatie na besluitvorming.
De
werkgroep Rotterdamseweg en omgeving bestaat uit twintig leden waarvan
zeventien bewoners en drie medewerkers van de gemeente Delft (voorzitter,
notulist en projectleider). Het doel van de werkgroep was met een gezamenlijk
voorstel te komen aan B&W over het al of niet invoeren van gereguleerd
parkeren. Om dit te bereiken hebben elf werkgroepbijeenkomsten plaatsgevonden,
zijn twee officiële enquêtes gehouden onder bewoners, zijn tussenresultaten
regelmatig teruggekoppeld door middel van drie nieuwsbrieven en zijn twee
bewonersavonden gehouden.
Bij
de start van het proces is uitgegaan van een afgebakend onderzoeksgebied. Dit
onderzoeksgebied is begrensd door de Schie, het Abtswoudsepad, de Julianalaan
en de Michiel de Ruijterweg. Hieraan is nog toegevoegd de Kanaalweg en de
Botaniestraat.
Er zijn drie uitgebreide onderzoeken gedaan
om het draagvlak en het te verwachte effect van gereguleerd parkeren te meten.
In september zijn in het hele gebied parkeertellingen gedaan. Dat is gebeurd op
verschillende tijdstippen, zowel door de week als in het weekend. Geteld zijn
het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s (in en buiten de
vakken). In dezelfde periode is ook een telefonisch draagvlak onderzoek
gehouden door het onafhankelijke bureau Intomart.
Naar aanleiding van de resultaten van de
parkeertellingen en het telefonische onderzoek is in december een
huis-aan-huis enquête gehouden waarin bewoners een aantal concrete voorstellen
is voorgelegd. Tenslotte is in de Mijnbouwstraat, het Diamantpad, het
Bauxietpad en de Elisabeth van Zuijlenlaan nog een aanvullend onderzoek gedaan
om hier nogmaals het draagvlak voor invoering van gereguleerd parkeren te
meten. Dit omdat de uitkomst van de huis- aan- huis enquête hier geen duidelijk
beeld gaf. In totaal zijn drie enquêtes gehouden en zijn op twee dagen, op vier
verschillende tijdstippen, parkeertellingen gedaan.
Zonder medeweten van de gemeente en een
aantal andere werkgroepleden is eind januari 2004 door een werkgroeplid op de
Scheepmakerij en het Hertog Govertpad een aanvullend huis-aan-huis-onderzoek
gehouden.
Om
te meten hoe de parkeersituatie door de bewoners wordt beleefd (subjectief),
zijn in een telefonische enquête de volgende vragen gesteld: zijn er voldoende
parkeerplaatsen in de buurt, op welke afstand kan men parkeren en hoe lang men
moet zoeken voor een parkeerplaats.
In
figuur 1 is aangegeven welke parkeerdruk bewoners ervaren op basis van
bovengenoemde onderwerpen. In de figuur is alleen het resultaat weergegeven
van de antwoorden van autobezitters zonder privé-parkeerplaats. De indeling in
gebieden is gemaakt op basis van de resultaten van de enquête. Gebied 1 geeft
een zeer hoge parkeerdruk te zien (Kanaalweg, Botaniestraat, Hertog Govertkade,
Bauxietpad, Diamantpad, Mijnbouwstraat, Scheepmakerij en een stukje
Rotterdamseweg), gebied 3 een matig tot hoge parkeerdruk (Zeeheldenbuurt),
gebied 2 een lage parkeerdruk (Koningsveld) en in gebied 4 (Julianalaan,
Machteld van Meeterenlaan en een stukje Rotterdamseweg) ervaren bewoners
nauwelijks een parkeerdruk.
Figuur 1 Ervaren
parkeerdruk
In
de telefonische enquête is ook aan bewoners gevraagd of men vindt dat er iets
aan de parkeersituatie moet gebeuren en zo ja wat. Gebleken is dat over de hele
steekproef gezien 45% van de ondervraagden vindt dat er iets moet gebeuren aan
het parkeren; dáárvan noemt eenderde méér parkeerplaatsen, eenderde vergunning
parkeren en 10% een betere controle op foutparkeren. Niet in alle gebieden is
de roep om maatregelen even groot.
In
deelgebied 1 vraagt bijna 70% daar om, in deelgebied 3 ruim 40% en in
deelgebied 2 en 4 minder dan 20-30%.
De
interviews vonden plaats van 18 september tot en met 23 september 2003; in
totaal zijn 325 gesprekken gehouden (steekproef uit 764 bewoonde adressen).
Om feitelijk (objectief)
vast te stellen hoe de parkeerdruk op verschillende tijdstippen in de wijk is
en of invoering van gereguleerd parkeren effect op de parkeerdruk zal hebben,
zijn op verschillende momenten parkeertellingen gedaan. Geteld zijn het aantal
parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s (in en buiten de vakken). In
tabel 1 is samengevat hoeveel parkeerruimte er over is op diverse tijdstippen
en in verschillende gebieden. Dit getal is berekend door het aantal beschikbare
legale parkeerplaatsen te verminderen met het totaal aantal geparkeerde auto’s.
Indien dit verschil negatief is, betekent dit dat er op dat moment een tekort
is aan parkeerplaatsen en dat er een aantal voertuigen op illegale plaatsen
staat. Voor het weergeven van de resultaten
van de parkeertellingen is gebruik gemaakt van de indeling van de gebieden uit
de telefonische enquête.
|
Gebied 1 |
Gebied 2 |
Gebied 3 |
Gebied 4 |
Nacht |
10 (4%) |
-2 (-1%) |
-17
(-9%) |
34 (28%) |
week 9:00 |
-21
(-8%) |
57
(29%) |
35
(19%) |
26 (21%) |
week 14:00 |
-24
(-9%) |
56
(28%) |
38
(21%) |
15 (12%) |
week 18:00 |
3
(1%) |
14
(7%) |
19
(10%) |
4
(3%) |
week 22:00 |
6 (2
%) |
27
(14%) |
25
(14%) |
15 (12%) |
Zat. 14:00 |
-28
(-10%) |
4 (2%) |
-13
(-7%) |
42 (35%) |
Zat. 18:00 |
-2
(-1%) |
25
(13%) |
-16
(-9%) |
38 (31%) |
Zat. 22:00 |
8 ( 3%) |
13
(7%) |
0
(0%) |
35 (29%) |
Uit de resultaten van de parkeertellingen kan worden
geconcludeerd dat met name in gebied 1 invoering van gereguleerd parkeren een
oplossing kan zijn voor het terugbrengen van de ervaren parkeerdruk. In gebied
3 is de parkeerdruk ook in de nacht hoog en is meer sprake van een structureel
tekort aan parkeerplaatsen. In gebied 2 en 4 is de parkeerdruk beperkt. Gebied
2 is de nieuwe wijk Koningsveld. Daar moet nog een aantal parkeerplaatsen en
woningen aangelegd worden en is dus nog geen duidelijke conclusie te trekken.
Naar aanleiding van de resultaten van de parkeertellingen
en van de telefonische enquêtes heeft een uitgebreide discussie in de werkgroep plaatsgevonden
over de mogelijkheden die er zijn om de parkeerdruk te verminderen.
Uiteindelijk is besloten om met een huis-aan-huis-enquête een aantal opties
nogmaals aan de bewoners voor te leggen.
-
Invoering van gereguleerd parkeren per 1 juli 2004
-
Uitstel van de beslissing met 1 jaar (totdat
Zuidpoort gereed is)
-
Geen invoering van vergunning parkeren
Bewoners hadden de mogelijkheid om voor hun straat een
voorkeur uit te spreken. In figuur 2 zijn de resultaten van deze vraag
weergegeven.
Figuur
2 Resultaten huis- aan- huis enquête
Figuur 2 geeft grofweg hetzelfde beeld te zien als figuur
1 en als de parkeertellingen. Met de resultaten van deze laatste enquête is
nogmaals een discussie in de werkgroep gevoerd over het al of niet invoeren
van gereguleerd parkeren. Uiteindelijk heeft de werkgroep in haar vergadering
van 15 januari 2004 het volgende geconcludeerd:
-
Invoeren van gereguleerd parkeren in de
Botaniestraat, de Kanaalweg, de Hertog Govertkade, de Scheepmakerij en het
eerste deel van de Rotterdamseweg (tot aan de Mijnbouwstraat)
-
Bewoners van Mijnbouwstraat, Bauxietpad en
Diamantpad nogmaals de vraag stellen of zij gezien bovenstaand voorstel
gereguleerd parkeren willen in hun straat of niet
-
Een gesprek aangaan met bewoners van de Elisabeth
van Zuijlenlaan over de reden waarom daar zo’n groot deel voor invoering van
gereguleerd parkeren is terwijl er in de omliggende straten geen draagvlak is
-
Over een jaar evalueren waarbij wederom de mening
wordt gevraagd van zowel bewoners van straten waar gereguleerd parkeren is
ingevoerd als bewoners van straten in het gebied waar dit niet is gebeurd.
Uit een aanvullende huis-aan-huis-enquete voor bewoners
aan de Mijnbouwstraat, Bauxietpad en Diamantpad is eind januari 2004 gebleken
(bij een respons van 84%) dat 66% van de bewoners tegen invoering van
gereguleerd parkeren is. Ook aanvullend onderzoek op de Elisabeth van
Zuijlenlaan (respons 83%) leverde dit beeld op: 60% van de bewoners is hier
tegen invoering. Zodoende zal worden voorgesteld om op alle vier de straten
niet tot invoering van vergunningparkeren over te gaan.
Het huis-aan-huis-onderzoek dat door één persoon van de
werkgroep (zonder medeweten van ieder werkgroeplid) is gehouden in de laatste
week van januari 2004 op de Scheepmakerij en de Hertog Govertkade, geeft in
afwijking van de gemeentelijke enquête het volgende beeld te zien:
Straat
|
Enquête Gemeente dec 2003/jan 2004 |
Enquête werkgroeplid jan 2004 |
Scheepmakerij |
respons: 39% tegen: 9% uitstel: 27% voor: 64% geen mening: 0% |
respons: 100% tegen: 59% voor: 31% geen mening: 10% |
Hertog Govertkade |
respons: 44% tegen: 43% uitstel: 14% voor: 43% geen mening:0% |
respons: 100% tegen: 50% voor: 43% geen mening: 7% |
R’damseweg (1e deel) |
respons: 41% tegen: 29% uitstel: 7% voor: 57% geen mening: 7% |
|
De objectiviteit en wijze van onderzoek is door de
gemeente niet achteraf te controleren. Een aantal zaken valt op:
-
de Rotterdamseweg is in de aanvullende enquête van
het werkgroeplid niet betrokken,
-
het houden van de enquête door het werkgroeplid en
de resultaten ervan hebben veel discussie teweeggebracht bij overige
werkgroepleden en bewoners, en
-
de resultaten zijn enkel op de Scheepmakerij significant
anders in vergelijking met de enquête van de gemeente.
Vanwege het bovenstaande en het feit dat de drie straten:
Scheepmakerij, Hertog Govertkade en het begin van de Rotterdamseweg als een
“functionele eenheid” kunnen worden gezien, wordt vastgehouden aan de
conclusie van de werkgroep op 15 januari 2004 tot het invoeren van gereguleerd
parkeren op de Hertog Govertkade, de Scheepmakerij en het eerste deel van de
Rotterdamseweg (tot aan de Mijnbouwstraat).
Naast de vraag over wel/geen vergunningparkeren of
uitstel van de beslissing is in de huis-aan-huis-enquête ook verder ingegaan
op de mening van respondenten over bloktijden, prijs van een vergunning en
bezoekerskaart, behoefte aan parkeerplaatsen voor betalende bezoekers, de vorm
van de bezoekerskaart en de behoefte aan extra parkeerplaatsen. De antwoorden
op deze vragen zullen bij de andere hoofdstukken aan de orde komen.
Bij het vast stellen van de prijs voor de vergunning
spelen drie aspecten:
1.
De verhouding in prijs tussen bezoekerskaart,
eerste vergunning, tweede (en volgende) vergunning en bedrijfsvergunningen,
moet zo zijn dat dit binnen het beleid past.
2.
Het totale vergunningparkeren in gebied F moet
kostendekkend zijn.
3.
Het tarief van de vergunning moet maatschappelijk
aanvaardbaar zijn.
In totaal moeten 6 tarieven worden vastgesteld:
1.
Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners
2.
Prijs tweede (en volgende) vergunning op kenteken
bewoners
3.
Prijs bezoekerskaart bewoners
4.
Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf
5.
Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf
6.
Prijs bezoekerskaart bedrijf
De
bezoekerskaart voor bewoners is een faciliteit die is gecreëerd om het bewoners
mogelijk te maken om (sociaal) bezoek te ontvangen zonder dat meteen parkeergeld
moet worden betaald. In de enquête heeft men de keuze gehad tussen een kaart zonder
beperkingen en één met een maximum parkeerduur van 3 uur. Uit de enquête
blijkt dat 40% van de bewoners voor een bezoekerskaart met beperkingen is en
60% voor een bezoekerskaart zonder beperkingen.
Voorkomen moet worden dat de bezoekerskaart als (tweede)
vergunning wordt gebruikt of als vergunning voor niet-bewoners (oneigenlijk
gebruik). In
dat kader zal in het huidige gereguleerde gebied F (Delftzicht), net als in
overige schilgebieden ook gebeurt, worden afgestapt van een bezoekerskaart
zonder beperkingen. Dit zal per 1 juli 2004 gebeuren. Hoewel vanuit de werkgroep
is aangegeven om voor het nieuw toe te
voegen gebied in ieder geval in het eerste jaar nog geen beperkingen aan de
bezoekerskaart op te leggen, wordt toch voorgesteld om dit wel te doen,
vanwege
-
de ervaringen met het oneigenlijke gebruik van de
bezoekerskaart in het huidige gebied F en de overige schilgebieden,
-
een niet “overweldigende” meerderheid voor een
bezoekerskaart zonder beperkingen in het toe te voegen gebied,
-
de overgang naar een kaart met beperkingen in het
bestaande gebied F (Delftzicht) per 1 juli 2004, en
-
de toevoeging van slechts een klein aantal straten
aan het bestaande gebied.
Zodoende wordt voorgesteld om een bezoekerskaart met een maximum parkeerduur
van 3 uur in te voeren in het nieuw toe te voegen gebied. Het tarief voor de bezoekerskaart is in alle
schilgebieden vastgesteld op €15,=. Dit tarief is gelijk aan 10 uur betaald
parkeren. Onafhankelijk van de kostendekkendheid moet dit tarief gelijk
blijven en wordt dit pas verhoogd als het tarief van het straatparkeren wordt
verhoogd.
In de
huis-aan-huis-enquête is gevraagd wat men een redelijke prijs vindt voor een
eerste vergunning. Gemiddeld wordt door bewoners een tarief van €40,= voor de
eerste vergunning genoemd. Dit is ook het tarief dat geldt in gebied D en E (in
gebied C geldt een tarief van €50,=
omdat hier geen sprake meer is van een introductietarief). Voorgesteld
wordt om in gebied F het tarief vast te stellen op €40,= voor de eerste
bewonersvergunning conform de uitkomst van de enquête en conform de prijzen
in andere gebieden.
In
alle schilgebieden is de prijs van de tweede vergunning op kenteken twee keer
zo hoog als de prijs van de eerste vergunning op kenteken. Dit is gedaan omdat
zo voor de eerste vergunning een acceptabel tarief ontstaat, terwijl de tweede
vergunning een afremmend effect heeft. Iedereen die woont in het gebied waar
gereguleerd parkeren is en die een auto heeft moet in principe een eerste
vergunning op redelijke wijze kunnen betalen. De tweede vergunning is meer een
luxe-product. De tweede vergunning mag daarom duurder zijn dan de eerste
vergunning.
De vergunning (op kenteken
en bezoekerskaart) voor bedrijven heeft een commercieel doel. In alle gereguleerde
gebieden is deze vergunning daarom duurder dan de bewonersvergunning. In alle
schilgebieden geldt een prijs van €80,= voor de eerste bedrijfsvergunning en
€160,= voor de tweede bedrijfsvergunning. Voorstel is om deze tarieven ook in
gebied F aan te houden. Voor de bezoekerskaart voor bedrijven wordt een tarief
voorgesteld van €40,=, conform de prijzen in andere schilgebieden.
Samengevat worden voor gebied F (zowel voor Delftzicht
als de nieuw toe te voegen straten) de volgende tarieven voorgesteld.
1. Prijs
eerste vergunning op kenteken bewoners: €
40,=
2. Prijs
tweede vergunning op kenteken bewoners: €
80,=
3. Prijs
bezoekerskaart bewoners: €
15,=
4. Prijs
eerste vergunning op kenteken bedrijf: €
80,=
5. Prijs
tweede vergunning op kenteken bedrijf: €
160,=
6. Prijs
bezoekerskaart bedrijf: €
40,=
Daarnaast wordt voorgesteld om over een jaar de discussie
over de tarieven in breder verband (met alle schilgebieden) nogmaals te voeren.
De werkgroep parkeren Rotterdamseweg heeft aangegeven graag de mogelijkheid
besproken te zien om de eis van kostendekkendheid niet per schil te stellen,
maar voor het hele gereguleerde gebied. Zo is het mogelijk de tarieven te
differentiëren om het uitlek effect (steeds groter wordende gebieden van gereguleerd
parkeren ) te beperken. In bijlage 1 is verder uitgewerkt hoe de werkgroep dit
voorstel ziet.
Het gereguleerd parkeren is
niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen tijdens bloktijden.
Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergunning (of tegen betaling)
geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo gekozen dat bezoekers van de
binnenstad, met name in de avond, uit de wijk worden geweerd, omdat dit de tijd
is dat de parkeerdruk het hoogst is.
Bij het onderzoek is aan respondenten van de nieuw
toe te voegen straten gevraagd aan welke bloktijden de voorkeur werd
gegeven. Aan bewoners van Delftzicht is
gevraagd of men tevreden is over de bestaande bloktijden. Uit beide onderzoeken
bleek een voorkeur voor de volgende bloktijden:
-
Maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur
tot 20:00 uur.
-
Zaterdag van 12:00 uur tot 18:00 uur.
Dit betekent dat voorgesteld wordt de bloktijden
zoals ze nu in Delftzicht gelden niet te wijzigen en voor nieuwe straten in
gebied F dezelfde bloktijden te laten gelden als in Delftzicht.
Naast
invoering van gereguleerd parkeren vindt nog een aantal andere ontwikkelingen
plaats in de wijk Rotterdamseweg en omgeving. Een aantal voorbeelden die van
invloed kan zijn op de parkeerdruk:
-
Herinrichting van de Rotterdamseweg
-
Herinrichting Scheepmakerij (plan Poppink)
-
Voltooiing wijk Koningsveld
-
Plannen Mondriaanschool
Vanuit
de werkgroep is al een eerste initiatief genomen voor de aanschaf van grond
voor de aanleg van private parkeervoorzieningen.
Aanleg van private (gekochte of marktconform gehuurde) parkeerplaatsen zal de
komende jaren meer kunnen en moeten. Doordat schaarste ontstaat op de “parkeermarkt”
zal men bereid zijn voor parkeren te betalen.
De
invoering van gereguleerd parkeren in Delftzicht op 1 juli 2003 is geëvalueerd
met een telefonische enquête en met een werkgroepbijeenkomst. Uit de
telefonische enquête bleek dat men erg tevreden is met de invoering van
gereguleerd parkeren (tabel 2). Ook over de bloktijden is men tevreden. In
tabel 2 zijn de resultaten te zien van de vraag naar de tevredenheid over het
parkeervergunningensysteem.
Tabel 2. Heeft het systeem van parkeervergunningen geleid tot verbetering?
|
aantal |
% |
ja |
150 |
75,2 |
nee |
31 |
15,4 |
weet
niet/geen antwoord |
19 |
9,4 |
totaal |
200 |
100 |
In
de werkgroepbijeenkomst is nog een aantal punten aan de orde gekomen dat het
systeem mogelijk kan verbeteren: oneigenlijk gebruik van bezoekerskaarten en
de bezoekers van de GGD en de Dierenkliniek.
Het
oneigenlijk gebruik van bezoekerskaarten is moeilijk te controleren. Door de
werkgroep is gesuggereerd op de bezoekerskaart het adres te vermelden van
degene die de bezoekerskaart heeft aangevraagd. Zo kan in ieder geval de
sociale controle worden verbeterd. Juridisch is echter nog steeds geen controle
mogelijk omdat de bezoekerskaart niet op kenteken staat (hij is namelijk
bedoeld voor steeds wisselend bezoek). Zodoende zal per 1 juli 2004 worden
overgegaan tot het beperken van de geldigheidsduur van een bezoekerskaart tot
maximaal 3 uur.
Voor
de bezoekers van de GGD en de Dierenkliniek zou het noodzakelijk zijn dat er
ongeveer 25 betaalde parkeerplaatsen bijkomen. Bij mix-parkeren bestaat de kans
dat alle betaald parkeerplaatsen worden bezet door de bewoners met een
vergunning. Het voorstel van de werkgroep Delftzicht is om de parkeerplaats van
de Groene Haven/Engelsestraat gedeeltelijk mix- en betaald parkeren (met max.
parkeerduur van 3 uur) te maken voor bezoekers van de flats en als uitbreiding
voor de bedrijven. Een uitgewerkt voorstel hiertoe zal via de gebruikelijke
procedure met inspraak met betrokken bewoners worden voorbereid en in gang
worden gezet.
In
het gebied dat toegevoegd wordt aan het gereguleerde gebied F moet op diverse
plaatsen straatwerk worden verricht. Dit betekent dat daar waar nu al legaal
geparkeerd wordt dit aangegeven wordt met vakken. In feite worden hier geen
parkeerplaatsen aangelegd maar worden parkeervakken duidelijker aangegeven.
Voorgesteld
wordt om gereguleerd parkeren in gebied F definitief in te voeren en de
volgende veranderingen vast te stellen:
-
Het gebied uitbreiden met Kanaalweg, Botaniestraat, Hertog Govertkade,
Scheepmakerij en het begin Rotterdamseweg (tot Mijnbouwstraat).
-
De prijs van een bewonersvergunning per 1 juli 2004 vast te stellen op:
o
Eerste vergunning per adres
€40,= per jaar
o
Tweede vergunning per adres €80,= per jaar
o
Bezoekerskaart €15,= per jaar
-
De prijs van een bedrijfsvergunning vanaf 1 juli 2004 vast te stellen
op:
o
Eerste vergunning €80,= per jaar
o
Tweede vergunning €160,= per jaar
o Bezoekerskaart €40,= per
jaar
-
Introduceren van (of overgegaan tot) een bezoekerskaart met een
geldigheidsduur van maximaal 3 uur.
-
Jaarlijks is een verhoging van de tarieven mogelijk met maximaal de
indexatie voor gemeentebelastingen, met in acht name van afronding op een rond
bedrag.
-
Bloktijden vast te stellen op:
o
maandag tot vrijdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur tot
20:00 uur en op
o
zaterdag van 12:00 uur tot 18:00 uur.
-
Over 1 jaar opnieuw te evalueren in zowel het nieuw ingevoerde gebied
als het gebied dat nu aangegeven heeft geen gereguleerd parkeren te willen of
de beslissing één jaar te willen uitstellen.
-
De parkeerplaats van de Groene Haven/Engelsestraat gedeeltelijk mix- en
betaald parkeren (met max. parkeerduur van 3 uur) te maken voor bezoekers van de
flats en als uitbreiding voor de bedrijven.
-
Beschikbaar stellen van eenmalig € 55.000,= exclusief BTW uit de reserve
parkeervoorzieningen.
-
Beschikbaar stellen van jaarlijks €
45.000,= exclusief BTW voor handhaving/onderhoud in de uitbreiding van
gebied F/extra parkeerautomaat in Delftzicht.
-
Akkoord te gaan met de 21e begrotingswijziging van het
dienstjaar 2004.
Het voorstel zoals dat hier
voorligt is in goed overleg met de werkgroep parkeren Rotterdamseweg tot stand
gekomen. Naast overleg met de werkgroep is ook de hele wijk regelmatig geïnformeerd:
-
In totaal zijn 3 nieuwsbrieven verstuurd:
-
Twee maal zijn bewonersavonden georganiseerd
-
Er hebben 11 werkgroepbijeenkomsten plaatsgevonden
-
Twee maal zijn bewoners door middel van een enquête geraadpleegd
-
Regelmatig zijn berichten in de pers verschenen
Nadat dit voorstel door de
raad (eventueel met wijzigingen) is goedgekeurd ontstaat er weer een
communicatiemoment met bewoners en bedrijven. Via persberichten zullen bewoners
en bedrijven op de hoogte worden gebracht van de genomen besluiten. Bewoners
van de straten die worden toegevoegd aan het reguleringsgebied worden
persoonlijk geïnformeerd.
De
gemeente Delft voert op dit moment gefaseerd gereguleerd parkeren in de
schilgebieden rondom de binnenstad in, met als laatste gebied nu de ‘Schil
Zuid’.
Als
wegbereider voor invoering in dit gebied, is een werkgroep ingesteld van
buurtbewoners en een vertegenwoordiging van de gemeente.
Deze
werkgroep is een aantal malen bijeen geweest, en heeft na een huis-aan-huis
enquête een aanbeveling gedaan om gereguleerd parkeren in te voeren in een
smalle strook, die onmiddellijk grenst aan de binnenstad.
In
de werkgroep is ook een aantal alternatieven aan de orde geweest, die allemaal
niet haalbaar bleken vanwege eerdere keuzes van de gemeente, of vanwege
technische/financiële nadelen.
Ook
is er in de werkgroep gesproken over een onbedoeld neveneffect van de invoering
van gereguleerd parkeren: de
‘olievlekwerking’.
Dit
werkt als volgt: bewoners die juist aan de rand wonen van een
‘gereguleerd-parkeergebied’ zullen de neiging hebben een afweging te maken
tussen de aanschaf van een parkeervergunning of het parkeren van hun auto één
of twee straten verderop, waar gratis geparkeerd kan worden. Naarmate de
parkeervergunning duurder is, zal deze keuze meer neigen naar het laatste.
Alleen wanneer een vergunning (erg) goedkoop is, zal men er een aanschaffen.
Argumenten voor goedkopere
schilvergunning
Een van de mogelijkheden om de olievlekwerking tegen te
gaan is dus
een goedkopere "bufferzone"[1].
Hierdoor verkleint het effect, dat bewoners die juist in het gratis gebied
wonen, de ‘rekening’ gepresenteerd krijgen, doordat hun straat als gratis
parkeeralternatief wordt gebruikt. Dit is
één argument om de prijs voor een schilvergunning (veel) lager te maken dan een
reguliere vergunning.
Door
de gemeente is uitgesproken, dat het invoeren van gereguleerd parkeren per
gebied ‘kostendekkend’ moet zijn. Een aantal leden van de werkgroep heeft
geargumenteerd, dat die ‘kostendekkendheid’ vanuit groter perspectief dient te
worden bezien. De bewoners van de binnenstad zagen hun parkeerprobleem voor een
belangrijk deel opgelost, doordat de invoering van het gereguleerd parkeren in
hun wijk veel parkerende binnenstadsbezoekers heeft verdreven naar een
parkeergarage of naar de schil rondom de binnenstad. De schilbewoners hebben
daar niet om gevraagd, en worden nu opgezadeld met ‘andermans’ probleem. Vanuit
die invalshoek is een goedkopere schilvergunning redelijk en verdedigbaar.
De
kostendekkendheid van het vergunningparkeren moet dan voor het gehele
vergunninggebied worden bezien, in plaats van per deelgebied.
Een
derde argument is gelegen in het feit, dat de gemeente mede betrokken is bij de
exploitatie van de nieuwe parkeergarage in het Zuidpoortgebied. Die exploitatie
staat of valt met het aanbod van parkeerders. Uiteraard is het daarom
onwenselijk dat er op 150 meter afstand, net over de Hambrug, gratis geparkeerd
zou kunnen worden. De gemeente heeft er daarom baat bij dat er vóór de opening
van de parkeergarage vergunningparkeren is ingevoerd in een zo groot mogelijk
gebied rondom de garage. De acceptatie hiervan bij de bewoners is direct gerelateerd
aan de prijs van de vergunning.
Op
5 januari j.l. heeft de werkgroep dit voorstel nogmaals besproken in
aanwezigheid van wethouder Grashof. Deze vond tariefdifferentiatie weliswaar
een interessante optie, maar voorzag juridische problemen vanwege de
‘rechtsongelijkheid’ tussen binnenstadbewoners en schilbewoners. Er is evenwel
toegezegd dat deze mogelijkheid onderzocht zou worden.
De
werkgroep beschouwt de discussie over de tariefstelling niet als afgedaan. Er
is nu onder tijdsdruk een voorstel geformuleerd over het gebied waar
gereguleerd parkeren zou kunnen worden ingevoerd, maar er is nog geen
overeenstemming over het te hanteren tarief. Wel is duidelijk, dat de
overloopeffecten vanuit het vergunninggebied alleen zijn te bestrijden wanneer
daar actief op wordt ingespeeld, bij voorkeur door middel van
tariefdifferentiatie.
[1] Zie de samenvatting uit het artikel uit CVS www.tbm.tudelft.nl/webstaf/jann/aluwcvs97.htm
Hierin wordt gesteld dat voor ‘schilbewoners’ enkele (gulden)tientjes
per jaar nog acceptabel is.