Nota

 

Datum

18-02-2004

Ons Kenmerk

407239

Opsteller

Annet vd Elst

Etienne vd Horst

Bijlagen

0        

Onderwerp

Gereguleerd parkeren gebied F


 

 

1. Inleiding

Achtergrond

Per 1 juli 2003 is in de wijk Delftzicht gereguleerd parkeren ingevoerd. Deze invoering is geëvalueerd d.m.v. telefonische interviews en een werk­groep­bijeenkomst. Daarnaast is naar aanleiding van vragen en verzoeken van bewoners een onderzoek gestart naar de mogelijke uitbreiding van gebied F met straten in de omgeving van de Rotterdamseweg.

 

In juni 2003 heeft de eerste bewonersavond over een eventuele toevoeging van straten plaatsgevonden. Op deze bewonersavond is een werkgroep samengesteld die regelmatig bij elkaar is geweest. Daarnaast zijn door een onafhankelijk bureau parkeertellingen en telefonische/schriftelijke interviews gehouden. Het resultaat van dit proces is het voorstel dat nu voor u ligt.

 

Leeswijzer

Dit voorstel heeft betrekking op heel gebied F. In de eerste hoofdstukken komt echter met name het onderzoek naar de uitbreiding van gebied F aan de orde. De evaluatie van Delftzicht is in een apart hoofdstuk opgenomen. In hoofdstuk 2 wordt het gevolgde proces voor de toevoeging van straten aangegeven. In de daarop volgende hoofdstukken komen de verschillende onderdelen van gereguleerd parkeren aan bod. In hoofdstuk 3 de parkeer­druk, in hoofdstuk 4 de prijs en in hoofdstuk 5 de bloktijden. In hoofdstuk 6 worden de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in gebied F kort bespro­ken. In hoofdstuk 7 komt de evaluatie van Delftzicht aan de orde. In hoofd­stuk 8 wordt de vormgeving van parkeerplaatsen besproken en in hoofdstuk 9 wordt het voorstel dat u gedaan wordt samengevat. In hoofdstuk 10 wordt nog iets gezegd over het gevolgde communicatietraject en de communicatie na besluitvorming.

2. Proces toevoeging straten

 

Werkgroep parkeren Rotterdamseweg en omgeving

De werkgroep Rotterdamseweg en omgeving bestaat uit twintig leden waarvan zeventien bewoners en drie medewerkers van de gemeente Delft (voorzitter, notulist en projectleider). Het doel van de werkgroep was met een gezamenlijk voorstel te komen aan B&W over het al of niet invoeren van gereguleerd parkeren. Om dit te bereiken hebben elf werkgroepbijeen­komsten plaatsgevonden, zijn twee officiële enquêtes gehouden onder bewoners, zijn tussenresultaten regelmatig teruggekoppeld door middel van drie nieuwsbrieven en zijn twee bewonersavonden gehouden.

 

Onderzoeksgebied

Bij de start van het proces is uitgegaan van een afgebakend onderzoeks­gebied. Dit onderzoeksgebied is begrensd door de Schie, het Abtswoudse­pad, de Julianalaan en de Michiel de Ruijterweg. Hieraan is nog toegevoegd de Kanaalweg en de Botaniestraat.

Onderzoek

Er zijn drie uitgebreide onderzoeken gedaan om het draagvlak en het te verwachte effect van gereguleerd parkeren te meten. In september zijn in het hele gebied parkeertellingen gedaan. Dat is gebeurd op verschillende tijdstippen, zowel door de week als in het weekend. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s (in en buiten de vakken). In dezelfde periode is ook een telefonisch draagvlak onderzoek gehouden door het onafhankelijke bureau Intomart.

 

Naar aanleiding van de resultaten van de parkeertellingen en het telefoni­sche onderzoek is in december een huis-aan-huis enquête gehouden waar­in bewoners een aantal concrete voorstellen is voorgelegd. Tenslotte is in de Mijnbouwstraat, het Diamantpad, het Bauxietpad en de Elisabeth van Zuijlenlaan nog een aanvullend onderzoek gedaan om hier nogmaals het draagvlak voor invoering van ge­re­guleerd parkeren te meten. Dit omdat de uitkomst van de huis- aan- huis enquête hier geen duidelijk beeld gaf. In totaal zijn drie enquêtes gehouden en zijn op twee dagen, op vier ver­schil­lende tijdstippen, parkeertellingen gedaan.

 

Zonder medeweten van de gemeente en een aantal andere werkgroepleden is eind januari 2004 door een werkgroeplid op de Scheepmakerij en het Hertog Govertpad een aanvullend huis-aan-huis-onderzoek gehouden.

3. Parkeerdruk

 

Telefonische interviews

Om te meten hoe de parkeersituatie door de bewoners wordt beleefd (sub­jectief), zijn in een telefonische enquête de volgende vragen gesteld: zijn er voldoende parkeerplaatsen in de buurt, op welke af­stand kan men parkeren en hoe lang men moet zoeken voor een parkeer­plaats.

 


In figuur 1 is aangegeven welke parkeerdruk bewoners ervaren op basis van bovengenoemde onderwerpen. In de figuur is alleen het resultaat weer­gegeven van de antwoorden van autobezitters zonder privé-parkeer­plaats. De indeling in gebieden is gemaakt op basis van de resultaten van de enquête. Gebied 1 geeft een zeer hoge parkeerdruk te zien (Kanaalweg, Botaniestraat, Hertog Govertkade, Bauxietpad, Diamantpad, Mijnbouw­straat, Scheepmakerij en een stukje Rotterdamseweg), gebied 3 een matig tot hoge parkeerdruk (Zeeheldenbuurt), gebied 2 een lage parkeerdruk (Koningsveld) en in gebied 4 (Julianalaan, Machteld van Meeterenlaan en een stukje Rotterdamseweg) ervaren bewoners nauwelijks een parkeerdruk.

 

 

Figuur 1 Ervaren parkeerdruk

 


In de telefonische enquête is ook aan bewoners gevraagd of men vindt dat er iets aan de parkeersituatie moet gebeuren en zo ja wat. Gebleken is dat over de hele steekproef gezien 45% van de ondervraagden vindt dat er iets moet gebeuren aan het parkeren; dáárvan noemt eenderde méér parkeer­plaatsen, eenderde vergunning parkeren en 10% een betere controle op fout­parkeren. Niet in alle gebieden is de roep om maatregelen even groot.

In deelgebied 1 vraagt bijna 70% daar om, in deelgebied 3 ruim 40% en in deelgebied 2 en 4 minder dan 20-30%.

 

De interviews vonden plaats van 18 september tot en met 23 september 2003; in totaal zijn 325 gesprekken gehouden (steekproef uit 764 bewoonde adressen).

Parkeertellingen

Om feitelijk (objectief) vast te stellen hoe de parkeerdruk op verschillende tijdstippen in de wijk is en of invoering van gereguleerd parkeren effect op de parkeerdruk zal hebben, zijn op verschillende momenten parkeertellin­gen gedaan. Geteld zijn het aantal parkeerplaatsen en het aantal gepar­keerde auto’s (in en buiten de vakken). In tabel 1 is samengevat hoeveel parkeerruimte er over is op diverse tijdstippen en in verschillende gebieden. Dit getal is berekend door het aantal beschikbare legale parkeerplaatsen te verminderen met het totaal aantal geparkeerde auto’s. Indien dit verschil negatief is, betekent dit dat er op dat moment een tekort is aan parkeer­plaat­­sen en dat er een aantal voertuigen op illegale plaatsen staat. Voor het weergeven van de resultaten van de parkeertellingen is gebruik gemaakt van de indeling van de gebieden uit de telefonische enquête.

 

Tabel 1 Overschot aan parkeerplaatsen per gebied

 

 

Gebied 1

Gebied 2

Gebied 3

Gebied 4

Nacht

10    (4%)

-2       (-1%)

-17    (-9%)

34   (28%)

week 9:00

-21   (-8%)

57     (29%)

35    (19%)

26   (21%)

week 14:00

-24   (-9%)

56     (28%)

38    (21%)

15   (12%)

week 18:00

3      (1%)

14      (7%)

19    (10%)

4      (3%)

week 22:00

6      (2 %)

27     (14%)

25    (14%)

15   (12%)

Zat. 14:00

-28   (-10%)

4       (2%)

-13    (-7%)

42   (35%)

Zat. 18:00

-2     (-1%)

25     (13%)

-16    (-9%)

38   (31%)

Zat. 22:00

8      ( 3%)

13      (7%)

0       (0%)

35   (29%)

 

Uit de resultaten van de parkeertellingen kan worden geconcludeerd dat met name in gebied 1 invoering van gereguleerd parkeren een oplossing kan zijn voor het terugbrengen van de ervaren parkeerdruk. In gebied 3 is de parkeerdruk ook in de nacht hoog en is meer sprake van een structureel tekort aan parkeerplaatsen. In gebied 2 en 4 is de parkeerdruk beperkt. Ge­bied 2 is de nieuwe wijk Koningsveld. Daar moet nog een aantal parkeer­plaat­sen en woningen aangelegd worden en is dus nog geen duidelijke conclusie te trekken.


Huis-aan-huis enquête

Naar aanleiding van de resultaten van de parkeertellingen en van de telefo­ni­sche enquêtes heeft een uitgebreide discussie in de werkgroep plaatsge­von­den over de mogelijkheden die er zijn om de parkeerdruk te verminde­ren. Uiteindelijk is besloten om met een huis-aan-huis-enquête een aantal opties nogmaals aan de bewoners voor te leggen.

-         Invoering van gereguleerd parkeren per 1 juli 2004

-         Uitstel van de beslissing met 1 jaar (totdat Zuidpoort gereed is)

-         Geen invoering van vergunning parkeren

Bewoners hadden de mogelijkheid om voor hun straat een voorkeur uit te spreken. In figuur 2 zijn de resultaten van deze vraag weergegeven.

 

Figuur 2 Resultaten huis- aan- huis enquête

 

 

Figuur 2 geeft grofweg hetzelfde beeld te zien als figuur 1 en als de parkeer­tellingen. Met de resultaten van deze laatste enquête is nogmaals een dis­cussie in de werkgroep gevoerd over het al of niet invoeren van gereguleerd parkeren. Uiteindelijk heeft de werkgroep in haar vergadering van 15 januari 2004 het volgende geconcludeerd:

-         Invoeren van gereguleerd parkeren in de Botaniestraat, de Kanaalweg, de Hertog Govertkade, de Scheepmakerij en het eerste deel van de Rotterdamseweg (tot aan de Mijnbouwstraat)

-         Bewoners van Mijnbouwstraat, Bauxietpad en Diamantpad nogmaals de vraag stellen of zij gezien bovenstaand voorstel gereguleerd parkeren willen in hun straat of niet

-         Een gesprek aangaan met bewoners van de Elisabeth van Zuijlenlaan over de reden waarom daar zo’n groot deel voor invoering van gere­guleerd parkeren is terwijl er in de omliggende straten geen draagvlak is

-         Over een jaar evalueren waarbij wederom de mening wordt gevraagd van zowel bewoners van straten waar gereguleerd parkeren is ingevoerd als bewoners van straten in het gebied waar dit niet is gebeurd.

 

Uit een aanvullende huis-aan-huis-enquete voor bewoners aan de Mijn­bouw­straat, Bauxietpad en Diamantpad is eind januari 2004 gebleken (bij een respons van 84%) dat 66% van de bewoners tegen invoering van gereguleerd parkeren is. Ook aanvullend onderzoek op de Elisabeth van Zuijlenlaan (respons 83%) leverde dit beeld op: 60% van de bewoners is hier tegen invoering. Zodoende zal worden voorgesteld om op alle vier de straten niet tot invoering van vergunningparkeren over te gaan.

 

Het huis-aan-huis-onderzoek dat door één persoon van de werkgroep (zonder medeweten van ieder werkgroeplid) is gehouden in de laatste week van januari 2004 op de Scheepmakerij en de Hertog Govertkade, geeft in afwijking van de gemeentelijke enquête het volgende beeld te zien:

 

Straat

Enquête Gemeente

dec 2003/jan 2004

Enquête werkgroeplid

jan 2004

Scheepmakerij

respons: 39%

tegen: 9%

uitstel: 27%

voor: 64%

geen mening: 0%

respons: 100%

tegen: 59%

 

voor: 31%

geen mening: 10%

Hertog Govertkade

respons: 44%

tegen: 43%

uitstel: 14%

voor: 43%

geen mening:0%

respons: 100%

tegen: 50%

 

voor: 43%

geen mening: 7%

R’damseweg (1e deel)

respons: 41%

tegen: 29%

uitstel: 7%

voor: 57%

geen mening: 7%

 

 

De objectiviteit en wijze van onderzoek is door de gemeente niet achteraf te controleren. Een aantal zaken valt op:

-        de Rotterdamseweg is in de aanvullende enquête van het werkgroeplid niet betrokken,

-        het houden van de enquête door het werkgroeplid en de resultaten ervan hebben veel discussie teweeggebracht bij overige werkgroepleden en bewoners, en

-        de resultaten zijn enkel op de Scheepmakerij significant anders in vergelijking met de enquête van de gemeente.

 

Vanwege het bovenstaande en het feit dat de drie straten: Scheepmakerij, Hertog Govertkade en het begin van de Rotterdamseweg als een “functio­nele eenheid” kunnen worden gezien, wordt vastgehouden aan de conclusie van de werkgroep op 15 januari 2004 tot het invoeren van gereguleerd parkeren op de Hertog Govertkade, de Scheepmakerij en het eerste deel van de Rotterdamseweg (tot aan de Mijnbouwstraat).

 

Naast de vraag over wel/geen vergunningparkeren of uitstel van de beslis­sing is in de huis-aan-huis-enquête ook verder ingegaan op de mening van respondenten over bloktijden, prijs van een vergunning en bezoekerskaart, behoefte aan parkeerplaatsen voor betalende bezoekers, de vorm van de bezoekerskaart en de behoefte aan extra parkeerplaatsen. De antwoorden op deze vragen zullen bij de andere hoofdstukken aan de orde komen.

4. Prijs van een vergunning

Inleiding

Bij het vast stellen van de prijs voor de vergunning spelen drie aspecten:

1.    De verhouding in prijs tussen bezoekerskaart, eerste vergunning, tweede (en volgende) vergunning en bedrijfsvergunningen, moet zo zijn dat dit binnen het beleid past.

2.    Het totale vergunningparkeren in gebied F moet kostendekkend zijn.

3.    Het tarief van de vergunning moet maatschappelijk aanvaardbaar zijn.

 

In totaal moeten 6 tarieven worden vastgesteld:

1.    Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners

2.    Prijs tweede (en volgende) vergunning op kenteken bewoners

3.    Prijs bezoekerskaart bewoners

4.    Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf

5.    Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf

6.    Prijs bezoekerskaart bedrijf

Bezoekerskaart

De bezoekerskaart voor bewoners is een faciliteit die is gecreëerd om het bewoners mogelijk te maken om (sociaal) bezoek te ontvangen zonder dat meteen parkeergeld moet worden betaald. In de enquête heeft men de keuze gehad tussen een kaart zonder beperkingen en één met een maximum par­keerduur van 3 uur. Uit de enquête blijkt dat 40% van de bewoners voor een bezoekerskaart met beperkingen is en 60% voor een bezoekerskaart zonder beperkingen.

Voorkomen moet worden dat de bezoekerskaart als (tweede) vergunning wordt gebruikt of als vergunning voor niet-bewoners (oneigenlijk gebruik). In dat kader zal in het huidige gereguleerde gebied F (Delftzicht), net als in overige schil­gebieden ook gebeurt, worden afgestapt van een bezoekers­kaart zonder be­perkingen. Dit zal per 1 juli 2004 gebeuren. Hoewel vanuit de werk­groep is aangegeven om voor het nieuw toe te voegen gebied in ieder geval in het eerste jaar nog geen beperkingen aan de bezoekerskaart op te leg­gen, wordt toch voorge­steld om dit wel te doen, vanwege

-        de ervaringen met het oneigenlijke gebruik van de bezoekerskaart in het huidige gebied F en de overige schilgebieden,

-        een niet “overweldigende” meerderheid voor een bezoekerskaart zonder beperkingen in het toe te voegen gebied,

-        de overgang naar een kaart met beperkingen in het bestaande gebied F (Delftzicht) per 1 juli 2004, en

-        de toevoeging van slechts een klein aantal straten aan het bestaande gebied.

 

Zodoende wordt voorgesteld om een bezoekerskaart met een maximum par­keerduur van 3 uur in te voeren in het nieuw toe te voegen gebied. Het tarief voor de bezoekerskaart is in alle schilgebieden vastgesteld op €15,=. Dit tarief is gelijk aan 10 uur betaald parkeren. Onafhankelijk van de kosten­dekkendheid moet dit tarief gelijk blijven en wordt dit pas verhoogd als het tarief van het straatparkeren wordt verhoogd.


Vergunningen op kenteken voor bewoners

In de huis-aan-huis-enquête is gevraagd wat men een redelijke prijs vindt voor een eerste vergunning. Gemiddeld wordt door bewoners een tarief van €40,= voor de eerste vergunning genoemd. Dit is ook het tarief dat geldt in gebied D en E (in gebied C geldt een tarief van €50,=  omdat hier geen spra­ke meer is van een introductietarief). Voorgesteld wordt om in ge­bied F het tarief vast te stellen op €40,= voor de eerste bewonersvergun­ning con­form de uitkomst van de enquête en conform de prijzen in andere gebieden.

In alle schilgebieden is de prijs van de tweede vergunning op kenteken twee keer zo hoog als de prijs van de eerste vergunning op kenteken. Dit is ge­daan omdat zo voor de eerste vergunning een acceptabel tarief ontstaat, terwijl de tweede vergunning een afremmend effect heeft. Iedereen die woont in het gebied waar gereguleerd parkeren is en die een auto heeft moet in principe een eerste vergunning op redelijke wijze kunnen betalen. De tweede vergunning is meer een luxe-product. De tweede vergunning mag daarom duurder zijn dan de eerste vergunning.

Vergunningen op kenteken voor bedrijven

De vergunning (op kenteken en bezoekerskaart) voor bedrijven heeft een commercieel doel. In alle gereguleerde gebieden is deze vergunning daar­om duurder dan de bewonersvergunning. In alle schilgebieden geldt een prijs van €80,= voor de eerste bedrijfsvergunning en €160,= voor de tweede bedrijfsvergunning. Voorstel is om deze tarieven ook in gebied F aan te hou­den. Voor de bezoekerskaart voor bedrijven wordt een tarief voorgesteld van €40,=, conform de prijzen in andere schilgebieden.

Samenvattend

Samengevat worden voor gebied F (zowel voor Delftzicht als de nieuw toe te voegen straten) de volgende tarieven voorgesteld.

 

1.    Prijs eerste vergunning op kenteken bewoners:                                          € 40,=

2.    Prijs tweede vergunning op kenteken bewoners:                                        € 80,=

3.    Prijs bezoekerskaart bewoners:                                                               € 15,=

4.    Prijs eerste vergunning op kenteken bedrijf:                                               € 80,=

5.    Prijs tweede vergunning op kenteken bedrijf:                                            € 160,=

6.    Prijs bezoekerskaart bedrijf:                                                                     € 40,=

 

Daarnaast wordt voorgesteld om over een jaar de discussie over de tarieven in breder verband (met alle schilgebieden) nogmaals te voeren. De werk­groep parkeren Rotterdamseweg heeft aangegeven graag de mogelijkheid besproken te zien om de eis van kostendekkendheid niet per schil te stellen, maar voor het hele gereguleerde gebied. Zo is het mogelijk de tarieven te differentiëren om het uitlek effect (steeds groter wordende gebieden van ge­reguleerd parkeren ) te beperken. In bijlage 1 is verder uitgewerkt hoe de werkgroep dit voorstel ziet.


5. Bloktijden

Het gereguleerd parkeren is niet gedurende de hele dag van kracht, maar alleen tijdens bloktijden. Bloktijden zijn tijden waarin alleen met een vergun­ning (of tegen betaling) geparkeerd mag worden. De bloktijden zijn zo geko­zen dat bezoekers van de binnenstad, met name in de avond, uit de wijk worden geweerd, omdat dit de tijd is dat de parkeerdruk het hoogst is.

Bij het onderzoek is aan respondenten van de nieuw toe te voegen straten gevraagd aan welke bloktijden de voorkeur werd gegeven.  Aan bewoners van Delftzicht is gevraagd of men tevreden is over de bestaande bloktijden. Uit beide onderzoeken bleek een voorkeur voor de volgende bloktijden:

-        Maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur tot 20:00 uur.

-        Zaterdag van 12:00 uur tot 18:00 uur.

Dit betekent dat voorgesteld wordt de bloktijden zoals ze nu in Delftzicht gelden niet te wijzigen en voor nieuwe straten in gebied F dezelfde blok­tijden te laten gelden als in Delftzicht.

6. Toekomstige ontwikkelingen

Herinrichting en nieuwbouw

Naast invoering van gereguleerd parkeren vindt nog een aantal andere ont­wik­kelingen plaats in de wijk Rotterdamseweg en omgeving. Een aantal voor­beelden die van invloed kan zijn op de parkeerdruk:

-        Herinrichting van de Rotterdamseweg

-        Herinrichting Scheepmakerij (plan Poppink)

-        Voltooiing wijk Koningsveld

-        Plannen Mondriaanschool

Met de ontwerpers openbare ruimte van dit gebied en met de projectleiders van de verschillend projecten is overlegd over de samenhang tussen de her­inrichtingsplannen en de invoering van gereguleerd parkeren. Het plan Poppink en de voltooiing van de wijk Koningsveld hebben niet of nauwelijks invloed op de parkeerdruk omdat voor de extra woningen ook extra par­keerplaatsen worden aangelegd conform de parkeernorm. Bij de Mondri­aanschool wordt nu door bewoners geparkeerd. Er bestaan ideeën voor de herinrichting van dit terrein. De exacte plannen zijn nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat dit terrein dan niet meer als parkeerterrein gebruikt kan worden.

Aanleggen van extra private parkeerruimte

Vanuit de werkgroep is al een eerste initiatief genomen voor de aanschaf van grond voor de aanleg van private parkeervoorzieningen. Aanleg van pri­vate (gekochte of marktconform gehuurde) parkeerplaatsen zal de komende jaren meer kunnen en moeten. Doordat schaarste ontstaat op de “parkeer­markt” zal men bereid zijn voor parkeren te betalen.

7. Evaluatie Delftzicht

 

De invoering van gereguleerd parkeren in Delftzicht op 1 juli 2003 is geëva­lueerd met een telefonische enquête en met een werkgroepbijeen­komst. Uit de telefonische enquête bleek dat men erg tevreden is met de invoering van gereguleerd parkeren (tabel 2). Ook over de bloktijden is men tevreden. In tabel 2 zijn de resultaten te zien van de vraag naar de tevredenheid over het parkeervergunningensysteem.

 

Tabel 2. Heeft het systeem van parkeervergunningen geleid tot verbetering?

 

 

 

aantal

%

ja

150

75,2

nee

31

15,4

weet niet/geen antwoord

19

9,4

totaal

200

100

 

In de werkgroepbijeenkomst is nog een aantal punten aan de orde gekomen dat het systeem mogelijk kan verbeteren: oneigenlijk gebruik van bezoe­kers­kaarten en de bezoekers van de GGD en de Dierenkliniek.

 

Het oneigenlijk gebruik van bezoekerskaarten is moeilijk te controleren. Door de werk­groep is gesuggereerd op de bezoekerskaart het adres te ver­melden van degene die de bezoekerskaart heeft aangevraagd. Zo kan in ieder geval de sociale controle worden verbeterd. Juridisch is echter nog steeds geen controle mogelijk omdat de bezoekerskaart niet op kenteken staat (hij is namelijk bedoeld voor steeds wisselend bezoek). Zodoende zal per 1 juli 2004 worden overgegaan tot het beperken van de geldigheidsduur van een bezoekerskaart tot maximaal 3 uur.

 

Voor de bezoekers van de GGD en de Dierenkliniek zou het noodzakelijk zijn dat er ongeveer 25 betaalde parkeerplaatsen bijkomen. Bij mix-parkeren bestaat de kans dat alle betaald parkeerplaatsen worden bezet door de bewoners met een vergunning. Het voorstel van de werkgroep Delftzicht is om de parkeerplaats van de Groene Haven/Engelsestraat gedeeltelijk mix- en betaald parkeren (met max. parkeerduur van 3 uur) te maken voor be­zoekers van de flats en als uitbreiding voor de bedrijven. Een uitgewerkt voorstel hiertoe zal via de gebruikelijke procedure met inspraak met betrok­ken bewoners worden voorbereid en in gang worden gezet.

8. Vormgeving parkeerplaatsen

 

In het gebied dat toegevoegd wordt aan het gereguleerde gebied F moet op diverse plaatsen straatwerk worden verricht. Dit betekent dat daar waar nu al legaal geparkeerd wordt dit aangegeven wordt met vakken. In feite wor­den hier geen parkeerplaatsen aangelegd maar worden parkeervakken dui­delijker aangegeven.

9. Voorstel

 

Voorgesteld wordt om gereguleerd parkeren in gebied F definitief in te voeren en de volgende veranderingen vast te stellen:

 

-        Het gebied uitbreiden met Kanaalweg, Botaniestraat, Hertog Govertkade, Scheepmakerij en het begin Rotterdamseweg (tot Mijnbouwstraat).

 

-        De prijs van een bewonersvergunning per 1 juli 2004 vast te stellen op:

o      Eerste vergunning per adres  €40,= per jaar

o      Tweede vergunning per adres €80,= per jaar

o      Bezoekerskaart €15,= per jaar

 

-        De prijs van een bedrijfsvergunning vanaf 1 juli 2004 vast te stellen op:

o      Eerste vergunning €80,= per jaar

o      Tweede vergunning €160,= per jaar

o      Bezoekerskaart €40,= per jaar

 

-        Introduceren van (of overgegaan tot) een bezoekerskaart met een geldigheidsduur van maximaal 3 uur.

 

-        Jaarlijks is een verhoging van de tarieven mogelijk met maximaal de indexatie voor gemeentebelastingen, met in acht name van afronding op een rond bedrag.

 

-        Bloktijden vast te stellen op:

o      maandag tot vrijdag van 9:00 uur tot 11:00 uur en van 16:00 uur tot 20:00 uur en op

o      zaterdag van 12:00 uur tot 18:00 uur.

 

-        Over 1 jaar opnieuw te evalueren in zowel het nieuw ingevoerde gebied als het gebied dat nu aangegeven heeft geen gereguleerd parkeren te willen of de beslissing één jaar te willen uitstellen.

 

-        De parkeerplaats van de Groene Haven/Engelsestraat gedeeltelijk mix- en betaald parkeren (met max. parkeerduur van 3 uur) te maken voor be­zoekers van de flats en als uitbreiding voor de bedrijven.

 

-        Beschikbaar stellen van eenmalig € 55.000,= exclusief BTW uit de reserve parkeervoorzieningen.

 

-        Beschikbaar stellen van jaarlijks €  45.000,= exclusief BTW voor handhaving/onderhoud in de uitbreiding van gebied F/extra parkeer­automaat in Delftzicht.

 

-        Akkoord te gaan met de 21e begrotingswijziging van het dienstjaar 2004.

 

10. Communicatie

Het voorstel zoals dat hier voorligt is in goed overleg met de werkgroep parkeren Rotterdamseweg tot stand gekomen. Naast overleg met de werkgroep is ook de hele wijk regelmatig geïnformeerd:

-        In totaal zijn 3 nieuwsbrieven verstuurd:

-        Twee maal zijn bewonersavonden georganiseerd

-        Er hebben 11 werkgroepbijeenkomsten plaatsgevonden

-        Twee maal zijn bewoners door middel van een enquête geraadpleegd

-        Regelmatig zijn berichten in de pers verschenen

Nadat dit voorstel door de raad (eventueel met wijzigingen) is goedgekeurd ontstaat er weer een communicatiemoment met bewoners en bedrijven. Via persberichten zullen bewoners en bedrijven op de hoogte worden gebracht van de genomen besluiten. Bewoners van de straten die worden toege­voegd aan het reguleringsgebied worden persoonlijk geïnformeerd.


BIJLAGE 1 Tariefdifferentiatie ter bestrijding van olievlekwerking gereguleerd parkeren

Inleiding

De gemeente Delft voert op dit moment gefaseerd gereguleerd parkeren in de schilgebieden rondom de binnenstad in, met als laatste gebied nu de ‘Schil Zuid’.

Als wegbereider voor invoering in dit gebied, is een werkgroep ingesteld van buurtbewoners en een vertegenwoordiging van de gemeente.

Deze werkgroep is een aantal malen bijeen geweest, en heeft na een huis-aan-huis enquête een aanbeveling gedaan om gereguleerd parkeren in te voeren in een smalle strook, die onmiddellijk grenst aan de binnenstad.

In de werkgroep is ook een aantal alternatieven aan de orde geweest, die allemaal niet haalbaar bleken vanwege eerdere keuzes van de gemeente, of vanwege technische/financiële nadelen.

Bestrijding olievlekwerking

Ook is er in de werkgroep gesproken over een onbedoeld neveneffect van de invoering van gereguleerd parkeren: de ‘olievlekwerking’.

Dit werkt als volgt: bewoners die juist aan de rand wonen van een ‘gereguleerd-parkeergebied’ zullen de neiging hebben een afweging te maken tussen de aanschaf van een parkeervergunning of het parkeren van hun auto één of twee straten verderop, waar gratis geparkeerd kan worden. Naarmate de parkeervergunning duurder is, zal deze keuze meer neigen naar het laatste. Alleen wanneer een vergunning (erg) goedkoop is, zal men er een aanschaffen.

 

Argumenten voor goedkopere schilvergunning

Een van de mogelijkheden om de olievlekwerking tegen te gaan is dus een goedkopere "bufferzone"[1]. Hierdoor verkleint het effect, dat bewoners die juist in het gratis gebied wonen, de ‘rekening’ gepresenteerd krijgen, doordat hun straat als gratis parkeeralternatief wordt gebruikt. Dit is één argument om de prijs voor een schilvergunning (veel) lager te maken dan een reguliere vergunning.

 

Door de gemeente is uitgesproken, dat het invoeren van gereguleerd parkeren per gebied ‘kostendekkend’ moet zijn. Een aantal leden van de werkgroep heeft geargumenteerd, dat die ‘kostendekkendheid’ vanuit groter perspectief dient te worden bezien. De bewoners van de binnenstad zagen hun parkeerprobleem voor een belangrijk deel opgelost, doordat de invoering van het gereguleerd parkeren in hun wijk veel parkerende binnenstadsbezoekers heeft verdreven naar een parkeergarage of naar de schil rondom de binnenstad. De schilbewoners hebben daar niet om gevraagd, en worden nu opgezadeld met ‘andermans’ probleem. Vanuit die invalshoek is een goedkopere schilvergunning redelijk en verdedigbaar.

De kostendekkendheid van het vergunningparkeren moet dan voor het gehele vergunninggebied worden bezien, in plaats van per deelgebied.

 

Een derde argument is gelegen in het feit, dat de gemeente mede betrokken is bij de exploitatie van de nieuwe parkeergarage in het Zuidpoortgebied. Die exploitatie staat of valt met het aanbod van parkeerders. Uiteraard is het daarom onwenselijk dat er op 150 meter afstand, net over de Hambrug, gratis geparkeerd zou kunnen worden. De gemeente heeft er daarom baat bij dat er vóór de opening van de parkeergarage vergunningparkeren is ingevoerd in een zo groot mogelijk gebied rondom de garage. De acceptatie hiervan bij de bewoners is direct gerelateerd aan de prijs van de vergunning.

Prijsstelling bij invoering per 1 juli 2004

Op 5 januari j.l. heeft de werkgroep dit voorstel nogmaals besproken in aanwezigheid van wethouder Grashof. Deze vond tariefdifferentiatie weliswaar een interessante optie, maar voorzag juridische problemen vanwege de ‘rechtsongelijkheid’ tussen binnenstadbewoners en schilbewoners. Er is evenwel toegezegd dat deze mogelijkheid onderzocht zou worden.

De werkgroep beschouwt de discussie over de tariefstelling niet als afgedaan. Er is nu onder tijdsdruk een voorstel geformuleerd over het gebied waar gereguleerd parkeren zou kunnen worden ingevoerd, maar er is nog geen overeenstemming over het te hanteren tarief. Wel is duidelijk, dat de overloopeffecten vanuit het vergunninggebied alleen zijn te bestrijden wanneer daar actief op wordt ingespeeld, bij voorkeur door middel van tariefdifferentiatie.

 

 



[1] Zie de samenvatting uit het artikel uit CVS www.tbm.tudelft.nl/webstaf/jann/aluwcvs97.htm  Hierin wordt gesteld dat voor ‘schilbewoners’ enkele (gulden)tientjes per jaar nog acceptabel is.