1. Inleiding
In september 2000 heeft de gemeenteraad
ingestemd met de oprichting van de Stichting Parkeervoorzieningen Delft en
Parking Delft BV ten behoeve van de bouw en exploitatie van de parkeergarage
Zuidpoort. In de bijbehorende nota werd geconstateerd dat de gemeente wel een
publiek belang heeft bij goede parkeervoorzieningen, en ook een taak heeft om
daarvoor de juiste randvoorwaarden te creëren, maar dat de feitelijke
exploitatie van parkeergarages geen specifieke overheidstaak is. In deze nota
werd ook al gesteld dat het voor de hand zou liggen dat ook de andere
parkeergarages in Delft in dezelfde structuur zouden worden opgenomen.
Randvoorwaarden die daarbij gesteld dienen te
worden zijn: (1) behoud van dienstverlening op minimaal hetzelfde niveau, (2)
minimaal budget neutraal, en (3) behoud van de grip op het parkeerbeleid.
Parking Delft BV heeft gevraagd de Phoenixgarage
aan haar te verkopen, om zo het beheer en exploitatie van alle garages in één
hand te hebben. Dit nu is aanleiding om onderzoek te doen naar de mogelijkheden
voor de verkoop van de Phoenixgarage en de De Hoed garage.
Het eindresultaat is een gemotiveerd en onderbouwd
advies aan het college. Als eerste stap
om te komen tot dit advies zijn gesprekken gevoerd met de meest betrokken
medewerkers (zie bijlage 1) binnen de organisatie. De resultaten van deze
gesprekken zijn verwoord in deze
notitie. Tevens wordt aangegeven
welk vervolgonderzoek noodzakelijk is.
2. Beschrijving huidige situatie
De Phoenixgarage is een ondergrondse garage met 208
bezoekers-plaatsen. Het betreft een vrij nieuwe garage die operationeel is
sinds 2001. Eigendom, exploitatie en beheer is in handen van de gemeente.
De De Hoed garage is een veel kleinere garage in de
binnenstad, die in 2002 is aangekocht door de gemeente. De garage biedt plaats
aan 21 auto’s en is alleen bestemd voor abonnementhouders.
In de controlekamer zijn op dit moment drie
functies ondergebracht.
Vanuit deze ruimte worden
de camerabeelden bekeken en eventuele storingen van apparatuur gesignaleerd.
Hier kunnen ook de slagbomen en ticketautomaat op afstand worden bediend.
Deze functie vereist bij een 24-uurs openstelling een bezetting van 24 uur per
dag, 168 uur/wk.
De apparatuur van de
‘tijdelijke’ parkeerterreinen aan de Ezelsveldlaan en de Laan van Vollering
zijn ook aangesloten op deze controlekamer en worden met dezelfde apparatuur
aangestuurd. Ook de garage De Hoed wordt vanuit deze ruimte aangestuurd alleen
via andere apparatuur.
2.
Aansturing pollers.
De beelden van de
camera’s die bij de pollers staan, worden ook hier bekeken. De bediening van de
camera’s en pollers gebeurt vanuit deze
ruimte. Dit geldt ook op termijn voor de afsluiting van de Rijksstraatweg. Deze
functie vereist een bezetting van 24 uur per dag, 168 uur/wk.
De controlekamer functioneert op dit moment
ook als meldkamer voor de controleurs openbare ruimte en andere handhavers in
de buitendienst. Daarnaast is dit ook het (telefonische) loket voor bewoners
met meldingen, vragen of klachten over
parkeren.
De meldkamer moet dagelijks tijdens de controle-uren operationeel zijn, totaal
88 uur/wk.
De bestaande huisvesting
voldoet, maar biedt geen ruimte voor uitbreiding
Dagelijks beheer garage
Afgezien van de bezetting van de controlekamer is
er geen toezicht in de garage. Wel loopt het personeel van de controlekamer
enkele malen per dag een ronde door de garage (conciërgefunctie).
De schoonmaak van de garage is uitbesteed, evenals
het onderhoud aan de apparatuur.
De onderhoudsmedewerkers die de apparatuur op straat onderhouden, doen ook het kleine
onderhoud in de parkeergarage.
Het beheer van de garage wordt gecombineerd met de
andere functies in de controlekamer. Omdat de toekomst van deze functies nog
niet duidelijk is, wordt het personeel van de controlekamer ingehuurd.
De controlekamer heeft nu een bezetting van 2 personen gedurende de dag en
avond en van 1 persoon in de nacht, 7 dagen per week (2 diensten van 2 personen
van 07.00 uur ‘s morgens tot 23.00 uur ’s avonds en 1 persoon in de nacht).
Organisatorisch valt de garage onder het vakteam Handhaving en
Toezicht. De financiële administratie van de garage is volledig geïntegreerd in
de gemeentelijke administratie is daarmee de verantwoordelijkheid van het
vakteam Financiën.
Gebouw beheer / groot onderhoud.
De garage is nog niet overgedragen aan de
gemeentelijk onroerend goed beheerder (het vakteam Grond). De
verantwoordelijkheid voor het beheer ligt daarom nog steeds bij het
ingenieursbureau (projectleider is David Visser). Er is nog geen beheersplan,
waardoor de kosten voor groot onderhoud nog niet bekend zijn.
Mede doordat het beheer organisatorisch is verweven
met de gemeentelijke organisatie en er geen separate financiële verslaglegging
plaatsvindt (behalve dat de kosten en opbrengsten in WISE worden vastgelegd),
is er op dit moment geen volledig inzicht in de financiële exploitatie van de
garage. Voor een eventuele taxatie/vaststelling van de huurwaarde moet een aanvullend onderzoek worden verricht.
De beschrijving van de huidige situatie leert dat
het beheer van de garage op dit moment is verweven met andere functies. De
vraag is, of het gewenst is dat deze functies mee verhuizen bij een eventuele
verkoop. We kunnen ons ook afvragen of zowel het eigendom, het beheer, als de
exploitatie moeten worden overgedragen. In feite dienen deze aspecten separaat
en in relatie met elkaar te worden afgewogen om onderstaande matrix te kunnen
invullen
Phoenix garage
|
|
Eigendom
garage |
Gemeente of Parking Delft |
Exploitatie garage |
Gemeente of Parking Delft |
Beheer garage |
Gemeente of Parking Delft |
Bediening pollers |
Gemeente of Parking Delft |
Meldkamer handhaving |
Gemeente of Parking Delft |
De Hoed garage / laan van Vollering |
Gemeente/NS of Parking Delft |
3. Analyse
Bij de afweging die gemaakt moet worden, spelen
financiële en organisatorische consequenties en gevolgen voor het parkeerbeleid
een belangrijke rol. De consequenties van privatisering zijn hieronder
schematisch in kaart gebracht.
De consequenties van overdracht aan een private
partij (Parking Delft BV) |
|||
|
Financieel / juridisch
|
Organisatorisch |
(parkeer)beleid |
Eigendom Phoenix garage |
|
|
Geen invloed |
Exploitatie Phoenix
garage |
|
|
|
Beheer Phoenix garage |
|
|
|
Bediening pollers |
|
|
|
Meldkamer handhaving |
|
·
Gemeente heeft een groot team handhavers.
Volledige privatisering is organisatorisch zeer ingrijpend en ligt niet voor de
hand.
|
|
Garage De Hoed en parkeerterrein Laan van
Vollering |
|
·
Zie Phoenix garage. |
|
4. Conclusies
Tijdens de gevoerde gesprekken zijn er zowel
argumenten voor als argumenten tegen overdracht van het eigendom aangevoerd. Een
argument vóór eigendomsoverdracht is het liquide maken van de “stille
reserve”. Aangezien de garage een lage boekwaarde heeft kan bij verkoop een
aanzienlijke boekwinst gerealiseerd worden. Dat leidt tot ruimte om in de
komende jaren incidenteel geld te besteden in de Delftse samenleving. Een ander
argument is uniformiteit. De gemeente heeft ook geen eigendom van de
Zuidpoortgarage. Volledige uniformiteit zal echter nooit verkregen kunnen worden,
omdat de parkeerterreinen waar achteraf betaald wordt (bv laan van Vollering)
niet voor verkoop in aanmerking komen.
Anderzijds komen bij overdracht van het eigendom
van de garage toekomstige waardestijgingen van het onroerend goed mede als
gevolg van hogere parkeertarieven niet meer ten goede aan de gemeente.
Daarnaast brengt verkoop mogelijk aanzienlijke fiscale kosten met zich mee,
terwijl de risico’s voor de gemeente nauwelijks worden verminderd.
Met name het argument van toekomstige waardevermeerdering
is van doorslaggevend belang in deze discussie. Verschillende deskundigen zijn van mening dat de parkeertarieven
in de komende decennia bovengemiddeld zullen stijgen. Daarnaast is de
levensduur van de ondergrondse parkeergarages waarschijnlijk langer dan de
afschrijvingstermijn die op dit moment
voor dit soort gebouwen wordt gehanteerd. Om deze reden wordt geadviseerd om
het eigendom vooralsnog niet over te dragen.
Er zijn goede argumenten om de Phoenixgarage door
dezelfde partij te laten exploiteren als de Zuidpoortgarage. Een
zwaarwegend argument is een uniforme aansturing van de verschillende garages.
De dienstverlening kan hiermee worden verbeterd en het rendement zal door
schaalvoordelen en een effectievere marktbewerking worden verbeterd. Daarnaast
wordt afstemming met het parkeerbeleid eenvoudiger, omdat de gemeente slechts
één aanspreekpunt heeft. Naar de vorm van overdracht moet nader onderzoek
plaatsvinden. Verhuur ligt voor de hand, maar ook andere vormen, zoals lease en
erfpacht behoren tot de mogelijkheden.
Voor het beheer geldt hetzelfde als voor de
exploitatie. Schaalvoordelen zullen leiden tot kostenverlaging.
Een volledig zelfstandige bedrijfsvoering
van de Zuidpoortgarage, al of niet in combinatie met de Phoenixgarage, zou leiden
tot een tweede controlekamer naast de 24 uur per dag bemenste controlekamer in
de Phoenixgarage. Uit financieel oogpunt is dit geen aantrekkelijke optie. De
huidige controlekamer heeft per dag 2 diensten van 2 personen van 07.00 uur ‘s
morgens tot 23.00 uur ’s avonds en 1 persoon in de nacht. Per week vereist de
bemensing van de controlekamer 280
mensuren. Omgerekend naar loonkosten is
dit ruim € 400.000 per jaar.
Er moet daarom worden gezocht naar een vorm waarin
de controlefunctie van de garage, de bediening van de pollers, en zo mogelijk
ook de meldkamer voor de handhaving, gecombineerd worden. De meldkamer voor
handhaving zal echter in alle gevallen onderdeel moeten blijven van de
gemeente. Verschillende samenwerkingsvormen zijn hierbij denkbaar.
(1) De gemeente blijft
verantwoordelijk voor de controlekamer en de Parking neemt diensten af van de
gemeente.
(2) De Parking is verantwoordelijk en verleent diensten aan de gemeente.
(3)Tussenvormen. De Parking en de gemeente behouden bijvoorbeeld hun eigen
taken, maar delen de huisvesting. De Parking neemt dan ’s nachts (als de
meldkamer dicht is) de bediening van de pollers over.
Nader onderzoek is noodzakelijk om te bepalen wat
de beste samenwerkingsvorm is.
De huidige huisvesting van de controlekamer biedt
geen ruimte voor uitbreiding van functies. Daarnaast is het uit het oogpunt van
bedrijfsvoering te prefereren de controlekamer voor de garages onder te brengen
in de grootste garage. Dit betekent dat bij samenwerking de bediening van de
pollers moet verhuizen van de Phoenix- naar de Zuidpoortgarage. De geschatte
kosten zijn € 160.000 (exclusief btw en inrichtingskosten controlekamer) (zie
bijlage 2). Deze investering weegt zeker op tegen de meerkosten van een extra
24-uur bezette controlekamer.
Het advies over de De Hoed garage en het
parkeerterrein aan de laan van Vollering is in grote lijnen gelijkluidend aan
dat voor de Phoenixgarage.
Kort
samengevat is luidt het voorlopige advies als volgt.
Phoenixgarage |
Wie |
Opmerkingen |
Eigendom
Phoenixgarage |
Gemeente |
|
Exploitatie Phoenixgarage |
Parking
Delft |
|
Beheer Phoenixgarage |
Parking
Delft |
|
Bediening pollers/ controlekamer garage |
Gemeente of Parking Delft.(ntb) |
Combinatie van deze functies ligt voor de hand.
De vorm moet nader uitgewerkt worden. Locatie: Zuidpoortgarage. |
Meldkamer handhaving |
Gemeente |
Samenwerking met controlekamer wordt niet
uitgesloten. De vorm moet nader
worden onderzocht. |
Eigendom De Hoed
garage |
Gemeente |
|
Eigendom Laan van Vollering |
NS |
|
Exploitatie/Beheer De Hoed en Laan van Vollering |
Parking Delft |
|
In alle gevallen moet de gemeente grip houden op
het parkeerbeleid. Concreet betekent dit dat in een overeenkomst met de
marktpartij afspraken moeten worden gemaakt over:
Nadat dit advies is vastgesteld, wordt voorgesteld
de volgende aanvullende onderzoeken te laten uitvoeren en/of adviezen te
vragen.
Henk Twisk zal als projectleider verantwoordelijk
blijven voor het proces.
Geraamde kosten voor de verdere uitwerking:
€32.000,- (excl. BTW).
Voorstel:
Bijlage 1
Geïnterviewde personen:
Bijlage 2
Consequenties verhuizing pollercentrale (opgesteld
door Ton van Grinsven)
Huidige situatie
Phoenixgarage
taken
·
Mobilteit verzorgt het technische beheer en
onderhoud van de poller-apparatuur inclusief de pollercentrale
·
TOR bedient de pollercentrale voor de
toegangscontrole van het pollersysteem van de Binnenstad
ruimten/apparatuur
·
Technische ruimte op de laagste verdiepingsvloer
(-6)
·
Beheerdersruimte op de begane grond t.b.v.
toegangscontrole
·
RS232 aansluiting t.b.v. parkeerroute
informatiesysteem
Zuidpoortgarage
eisen t.a.v. de technische ruimte
·
minimale vloeroppervlak 2 x 3 meter, minimale
hoogte 2,5 meter
·
mechanische ventilatie / koeling
·
voeding t.b.v. centrale (3 groepen)
·
aanbrengen kabeldoorvoer naar beheerderruimte
·
aanbrengen verlichting en kabelgoten met 10 wcd’s.
·
aanbrengen 2 glasvezelbuizen (1 vanaf Beestenmarkt,
1 vanaf Asvest)
·
aanbrengen 10 x 4 x 0.8 aquablock-kabel t.b.v. PRIS
en pollercentrale Barbarasteeg (vanaf kr 06 naar binnen brengen)
Let op: Bij het verplaatsen van
de pollercentrale naar de Zuidpoortgarage
zal in de Phoenixgarage
toch een kast moeten blijven voor het
patchen van de 2 x 96 glasvezeladers.
·
2 ISDN lijnen t.b.v. noodoproep via semafoon en
inloggen op afstand door leverancier
Let op: TOR zal ook nog eisen
hebben t.a.v. de inrichting van de beheerdersruimte t.b.v. het personeel (b.v.
verwarming/koeling).
·
glasvezelkabel naar Zuidpoort garage € 25.000,- excl. B.T.W.
·
verplaatsing apparatuur technische ruimte €
125.000,- excl. B.T.W
en bedieningsruimte van Phoenix- naar
Zuidpoort garage en het afmonteren van de
glasvezel kabel in Phoenixgarage.
·
begeleiding uitvoering door Mobiliteit € 10.000,-
·
poller-uitbreiding t.b.v. Zuidpoort P.M.
De kosten zijn exclusief de kosten voor het leggen
van de buizen t.b.v. de glasvezelverbindingen. Deze werkzaamheden zijn door het
IB (Rob Gordijn) reeds opgenomen in het civiele bestek.
·
Huurkosten, indien ruimten in gebouw derden (zit
niet in het huidige onderhoudsbudget).
·
In de Phoenixgarage is nu een opslagruimte voor de
reserve materialen van de pollers. Gaat die ruimte ook naar Zuidpoort (met de
auto bereikbaar blijven) of blijft deze ruimte in de Phoenixgarage (de
patchkast moet hier ook blijven)