Geachte dames en heren,

 

Binnen de gemeente wordt gewerkt aan het integrale project ‘Rotterdamseweg fase 2’.

 

De redenen om dit project ter hand te nemen waren dat hiermee voldaan zal worden aan de basisinspanning riolering (GRP) en de keur van het Hoogheemraadschap van Delfland.

De werkzaamheden betreffen, in de Rotterdamseweg en aansluitend de Julianalaan, het vervangen (+vergroten) van het vuilwaterriool, de aanleg van een bergingsriool en (enigszins) verhogen van het wegprofiel.

Door deze werken ontstaat meteen de noodzaak en gelegenheid om enkele andere werken aan te pakken. Dit betreffen herstellen van aanliggende duikers, van een ander (schoonwater) riool, het fietspad, de bomen en het vervangen van teerhoudend asfalt wegdek.

Ter toelichting van termen als Basisinspanning zijn in de bijlage details aangegeven.

 

Opgesomd omvat het project de volgende onderdelen:

  1. om te voldoen aan het GRP zal het bestaande, verouderde vuilwaterriool vervangen worden.

  2. eveneens om te voldoen aan het GRP zal (ten noorden van de B. van de Polweg) een bergingsriool onder de weg aangelegd worden.

  3. het voldoen aan de keur van het Hoogheemraadschap van Delfland door het op de vereiste hoogte brengen van de weg (= de kering); dit betekent voor een deel van het traject een beperkte ophoging.

  4. het naastliggende fietspad, dat momenteel uit een, slecht liggende, tegelbestrating bestaat, wordt in het kader van het Fietsactieplan geasfalteerd met (zwart) asfalt.

  5. het wegdek bestaat uit teerhoudend asfalt. Dat wordt vervangen door niet-teerhoudend asfalt .

  6. in het kader van het GRP wordt de capaciteit van het vuilwaterriool meteen voldoende groot aangelegd om de toekomstige afvoer van het Technopolis (TU-zuid) gebied te kunnen opnemen.

  7. het schoonwaterriool (tussen de Kluyverweg en het viaduct Kruithuisweg) verkeert in slechte staat en wordt vervangen.

  8. door alle werkzaamheden zullen de condities voor de bomen in de tussenberm nog verder verslechteren. Diverse bomen in dit traject zijn in de loop van de jaren al gesneuveld en vervangen. Daarom worden de bomen in de tussenberm vervangen door een geschiktere soort.
     

Het tracι 2 wordt in subfasen aangepakt:

subfase 2a = de Rotterdamseweg vanaf de Kluyverweg tot aan de B. van de Polweg,

subfase 2b = B. van de Polweg tot aan de Julianalaan,

subfase 2c = de Julianalaan tot aan de kruising met de M. de Ruyterweg en de M. Ruyterweg tot aan het Zuidplantsoen.

De start van de uitvoering van subfase 2a is gepland in 2e kwartaal 2004.

De andere subfasen zullen in 2005-2007 uitgevoerd worden.

 

Het totale project is geraamd op € 5.500.000 (ex btw). Vanuit verschillende bronnen is hiervoor dekking. Dit betreffen onderhoudsbudgetten van riolering en wegen, het krediet uitvoering basisinspanning (GRP), de Zomernota 2003-2006, project TU-zuid (Technopolis) en het fietsactieplan. Daarom wordt de financiering als een ADV-project verwerkt.

 

Deze kredietaanvraag betreft het krediet dat gereserveerd is in de Zomernota 2003-2006. Dit betreft € 785.000 (ex btw) en omvat bijdragen in de kosten van de bovengenoemde onderdelen 1 t/m 3 en 5.

Tevens het verzoek aan u akkoord te gaan met de hiervoor opgestelde begrotingswijziging nummer 17 van het dienstjaar 2004.

 

Voorstel:

Het, in de Zomernota 2003-2006, gereserveerde bedrag van € 785.000  (excl btw) als krediet beschikbaar te stellen om een deel van de kosten voor het project Rotterdamseweg fase 2 te dekken en verzoeken u akkoord te gaan met begrotingswijziging nummer 17 van het dienstjaar 2004.


Bijlage bij kredietaanvraag R'damseweg tbv project de Rotterdamseweg fase 2 vanuit de Zomernota 2003-2006

 

De basisinspanning (GRP) is de landelijke norm voor rioleringen teneinde de emissies vanuit overstorten op oppervlaktewater tot een aanvaardbaar niveau te brengen. De maatregelen voor de basisinspanning houden het vergroten van berging en het afkoppelen van verhard oppervlak in.

 

De keur van het Hoogheemraadschap van Delfland omvat eisen waaraan keringen, waterwegen, waterpeilen e.d. aan moeten voldoen)

 

In het kader van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn de kapitaalslasten berekend.

 

Tbv de kapitaalslasten de volgende toelichting op de aan te leggen onderdelen:
Alle investeringen zijn in de openbare ruimte t.b.v. maatschappelijk nut.

1.       het bestaande, verouderde vuilwaterriool wordt vervangen, economische levensduur 40 jaar.

2.       het nieuwe bergingsriool is een uitbreiding; economische levensduur 40 jaar.

3.       het voldoen aan de keur van het Hoogheemraadschap van Delfland door het op de vereiste hoogte brengen van een gedeelte van het wegtraject is een uitbreiding met een economische levensduur 50 jaar.

4.       het fietspad wordt geasfalteerd met (zwart) asfalt. Dat is een  vervanging met een economische levensduur 25 jaar.

5.       het wegdek van de Rotterdamseweg bestaat uit teerhoudend asfalt. Dat wordt vervangen door niet-teerhoudend asfalt met een economische levensduur 25 jaar

6.       de capaciteit van het vuilwaterriool wordt meteen voldoende groot aangelegd om de toekomstige afvoer van het Technopolis (TU-zuid) gebied te kunnen opnemen. Dit is een uitbreiding met een economische levensduur 40 jaar.

7.       het schoonwaterriool verkeert in slechte staat en wordt vervangen; economische levensduur 40 jaar

8.       Vervanging van de bomen; dat is een groenvoorziening met en economische levensduur van 10 jaar.

 

De besteding van het gevraagde bedrag € 785.000 geeft de volgende kapitaalslasten:

Gedeelte rioleringskosten € 470.000 (afschrijvingstermijn 40 jaar):

2004 kapitaallasten totaal € 19.887 (afs.1/2 jaar € 5.875; rente 1/2 jaar € 14.012)

2005:        "               "    € 39.245 (afs. € 11.750: rente € 27.495)

2006         "               "    € 38.540 (afs. € 11.750; rente € 26.790)

2007         "               "    € 37.835 (afs. € 11.750; rente € 26.085)

2008         "               "    € 37.130 (afs. € 11.750; rente € 25.380)


 

gedeelte asfalteringswerkzaamheden € 315.000 (afschrijvingstermijn 25 jaar):

2004 kapitaallasten totaal € 15.655 (afs.1/2 jaar € 6.300; rente 1/2 jaar € 9.355)

2005         "               "    €  30.744 (afs. € 12.600; rente € 18.144)

2006         "               "    €  29.988 (afs. € 12.600; rente € 17.388)

2007         "               "    €  29.232 (afs. € 12.600; rente € 16.632)

2008         "               "    €  28.476 (afs. € 12.600; rente € 15.876)

 

 

De bijdrage vanuit het GRP voor dit project fase 2 is al eerder toegekend.

Die bijdrage, het krediet uitvoering basisinspanning (GRP), maakt deel uit van het op 27 november 2003 door de Raad verleende "krediet uitvoering basisinspanning 2003-2004". Dit krediet is bedoeld voor de meerkosten ten behoeve van de basisinspanning bij het reguliere rioolonderhoud.